Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Ah, unohtui. Tarkoitus olisi ostaa 1440p näyttö ja pelata puolet peleistä sillä ja puolet 4k telkkarilla. Tv on 120hz ja näyttö varmaan 144hz. Eli sanotaan 1440p/144fps ja 4k/60fps.

AMD Ryzen 9 5900X

Se on nopein peliprosessori nyt yhdessä muiden Ryzen 5000-sarjan prossujen kanssa ja se on erittäin future proof 12-ytimisenä eikä siitä joudu maksaman samanlaista "halotuoteveroa" kuin pykälää kalliimmasta mallista.

Kaveriksi 4*8Gb 3800Mhz muistia
 
Auts, onpa kallis. Oonkohan liian suurilla odotuksilla ja liian pienellä rahalla liikenteessä. Mites toi 5600x vertautuu?

Tämän päivän peleissä 5600X on käytännössä yhtä nopea, eli siis et ilman FPS-mittaria huomaa mitään eroa. Muutaman prosentin ero CPU-rajoitteisissa tilanteissa

Ei vaan VÄLTTÄMÄTTÄ sovi "ei ole aikomusta päivittää pitkään aikaan" kategoriaan 6-ytimisenä. Siis itse tulkitsin pitkän ajan nyt reilusti yli 5v aikajänteenä.
 
Miksei vaan suoriltaan se 5600X.. Sitten kun se loppuu kesken voi ostaa sen 5900X tai siirtyä suoraan next gen. Jos vain pelaa niin turhaa kai sitä ytimiä 'varastoon' ostaa...
 
Miksei vaan suoriltaan se 5600X.. Sitten kun se loppuu kesken voi ostaa sen 5900X tai siirtyä suoraan next gen. Jos vain pelaa niin turhaa kai sitä ytimiä 'varastoon' ostaa...

Jos ei halua päivittää, niin ei halua päivittää. Sitten joutuu ostamaan suorituskykyä varastoon. Järjetöntä, mutta onhan näitä nähty
 
Intelin sedät olivat kiinnittäneet huomiota, että Ryzen 4000-sarjan läppärit uhraavat aika paljon suorituskykyä akunkeston hyväksi silloin, kun kone ei ole verkkovirrassa kiinni. Jos on pitkäaikainen tehoa vaativa toiminto, niin Ryzen ottaa täydet tehot käyttöön vasta 7-10 sekunnin päästä toiminnon aloittamisesta. Käytännössä siis kaikki lyhytaikainen suorituskykyä vaativa toiminta toimii paljon hitaammin kuin voisi toimia. Pahin pudotus tulee WebXRT3:ssa, jossa suorituskyky tippuu testin mukaan jopa 48%. Cinebenchissä sen sijaan ei juurikaan eroa. :) Intelin Tiger Laken kanssa yleinen suorituskykypudotus akkuvirralla on paljon pienempi. Saa nähdä, että tuleeko myöhemmin jotain ajurisäätöä asiaan liittyen.

 
Intelin sedät olivat kiinnittäneet huomiota, että Ryzen 4000-sarjan läppärit uhraavat aika paljon suorituskykyä akunkeston hyväksi silloin, kun kone ei ole verkkovirrassa kiinni. Jos on pitkäaikainen tehoa vaativa toiminto, niin Ryzen ottaa täydet tehot käyttöön vasta 7-10 sekunnin päästä toiminnon aloittamisesta. Käytännössä siis kaikki lyhytaikainen suorituskykyä vaativa toiminta toimii paljon hitaammin kuin voisi toimia. Pahin pudotus tulee WebXRT3:ssa, jossa suorituskyky tippuu testin mukaan jopa 48%. Cinebenchissä sen sijaan ei juurikaan eroa. :) Intelin Tiger Laken kanssa yleinen suorituskykypudotus akkuvirralla on paljon pienempi. Saa nähdä, että tuleeko myöhemmin jotain ajurisäätöä asiaan liittyen.



TLDR: oliko tällä siis jotakin benchien ulkopuolella näkyvää merkitystä?
 
Kyseessä on AMD:n mahdollistama ominaisuus jonka valmistajat voivat ottaa halutessaan käyttöön.
 
1)
Zen tukee SMT:tä. Ja SMT, vaikka tulee sanoista "Simultaneous MultiThreading", tarkoittaa se oikeasti kahden erillisen PROSESSIN ajamista siellä prosessoriytimellä, ei pelkästään saman prosessin eri säikeiden.

Molemmilla virtuaaliytimillä voi siis olla aivan eri virtuaalimuistimappaykset. Mikäli L1D tagattaiisin virtuaaliosoitteella, sinne pitäisi laittaa bitti, joka kertoo, kumman virtuaaliytimen virtuaaliosoitteista on kyse, ja julistaa huti, jos tämä bitti sanoo, että tämä on toisen virtuaaliytimen dataa. Tähän asti ei kuulosta pahalta, yksi lisäbitti on halpa, MUTTA:

Tästä seuraa se, että jos meillä onkin siellä kaksi SAMAN PROSESSIN säiettä, joilla on sama virtuaaliosoitemäppäys, ja jotka jakavat (käytännössä kaiken) datansa, sitten toisen virtuaaliytimen välimuistiin lataama data ei näkyisi toiselle, ja meillä tulisi pahasti L1D-huteja seuraavissa tilanteissa:

1a) Molemmat lukee samaa dataa joka tulee muualta, tämä pitäisi duplikoida molemmille säikeille. Paitsi että hups, siellä on se logiikka joka kieltää saman fyysisen osoitteen olemisen samassa välimuistissa kahteen kertaan. Eli tilanteessa jossa molemmat yrittävät lukea samaa read-only-dataa, tämä data flushataan jatkuvasti toiselta, ja tästä seuraa todella pahaa ping-pong-efektiä ja hidastelua.

1b) Toinen säie kirjoittaa jotain ja sen jälkeen toinen säie lukee sen. Koska tämä olisi tägätty väärällä ydin-id-bitillä, toinen ei voisi lukea tätä suoraan, vaan tulisi huti ja data pitäisi kierrättää L2-kakun kautta.

Erityisesti tilanne 1a olisi oikeasti paha/usein esiintyvä ongelma. Saman softan eri säikeiden välillä on usein paljon dataa, jota moni säie (vain) lukee.

Näin tapahtuu, mutta osuma tulee L2:sta L2:m mukaisella viiveellä, 12 kellojaksoa vs 3 yms, ei vaikuta suorituskykyyn millään tapaa merkittävästi. Bonuksena poistuu sivukanava-vaara säikeiden välillä. Asianhan näkee testeitä oikein hyvin, Intelin prosessorien threadien välinen viive SMT-ytimessä on huomattavasti pienempi kuin AMD:llä, ero on juuri kuten L1 vs L2 osumat.

Ja meillä on myös Power9 esimerkkinä, joka käyttää myös way-predicted L1-cachea ja dokumentoidusti käyttää predikoitua dataa ennen varmistusta. Ko. prosessori on 4-way SMT ja alkujaan L1D oli yhdistetty mutta Spectre/Meltdown-korjauksena tuli 2-bittinen thread ID jakamaan L1-datan per threadi. Intel myös tykkäisi kovasti L1-datan threadijakomahdollisuudesta mutta sen puuttuessa ratkaisuna on joissain tapauksissa disabloida koko SMT.

2)
Context switchit

Mikäli käytettäisiin virtuaalisia TAGeja, pitäisi context switchin yhteydessä flushata kokonaan sen virtuaaliytimen L1D-välimuisti. Vaikka siellä toisessa säikeessä viihdyttäisiin hyvin vähän aikaa ja alkuperäiseen säikeeseen palattaiisin heti takaisin.

Esim jotkut keskeytyskäsittelijät aiheuttaisi tästä huomattavasti lisää hidastumista, niissä kun tyypillisesti tehdään vain jotain todella pientä todella nopeasti, mutta keskeytyksiä voi tulla aika suuria määriä aikayksikköä kohden, jos esim on sekä levy- että verkkoliikennettä menossa.

Ei tarvitse flushata L1:stä, vain utagit. Ja aivan kuten AMD:n dokumentaatio sanoo, L1-accessoidaan vain ja ainoastaan virtuaalisen utagin avulla joten context-switchissä L1 missaa ensimmäiset lataukset, mutta osumien tullessa L2:sta ero on muutama kellojakso per access. Mikä on suorituskykyvaikutus niin sen näkee esimerkiksi Intelin pätseistä joissa flushataan koko TLB context switchissä - on vaikutusta mutta ei merkittävää, puhutaan maksimissaan joistain prosenteista.

Ja sen TLB-lookupin L1-TLBstä pystyy tosiaan helposti tekemään rinnakkain way predictionin ja varsinaisten data- ja tag-array-accessien kanssa, joten se ei ainakaan millään tavalla aiheuta yhtään lisää viivettä siihen lataukseen; Päin vastoin, kun tuon kaikkein viimeisenä olevan vertailijan koko putoaa 37 bitistä 30, se potentiaalisesti jopa nopeutuu hiukan.

L1-TLB on prosessorin MMU:n cache. Eli haku ko. cachesta tapahtuu aivan kuten L1:stä itsestään, AMD:n L1-DTLB on 64 entry fully associative. Eli jos hakutulos tarvitaan mahdolisimman nopeasti täydellä osumutarkkuudella luetaan kaikki 64 48 bittistä TLB-tag bittiä ja vertaillaan niitä siihen 48:aan virtuaalibittiin jotta löydetään oikea TLB-entry. Sen jälkeen kun oikea osuma on löydetty luetaan. ko TLB-cachesta nuo 30 bittiä joilla voidaan sitten tehdä vertailu cachelinjan fyysiseen tagiin..... tässä joudutaan helposti lukemaan monikertainen määrä dataa cachesta verrattuna tilanteeseen jossa luetaan 8:n 8 bitin utagia ja 64 bittiä varsinaista haettavaa dataa. Säästöpotentiaali on valtava.

Stack overflowssa Payl A Clayton on kanssa sivunnut vähän aihetta


Tekniikkahan ei ole uusi, näemmä Pentium4 on hyödyntänyt 5 bittisiä utageja jotta on saatu hyöty irti 16 nopeasti lasketusta bitistä osoitteenmuodostuksessa - Zenissä yllättäen vastaavasti käytetään 8 bittisiä uTageja hashättynä toisella 8 bitillä mukaan, sattumoisin on juuri puolet tuetusta 56bitin virtuaalimuistiavaruudesta joten melko varmaan myös AMD on optimoinut AGUT laskemaan ensin alemman puoliskon osoitteesta ja tekemään L1-muistihaun sen perusteella aivan kuten P4:ssä aikanaan.
 
Viimeksi muokattu:
Kannattaa huomata että tuossa oli kaiken lisäksi hitaat muistit. Vielä kun tuon kaveriksi saisi hyvin tuuletettuun läppäriin jonkun Radeon 6800 mobiiliversion.
 
Välillä hiukan huumoria kevennykseksi. :D

EnhrfUqXEAADiNc

EnlgtmHWMAAp2al
 
AMD fanipojat meuhkanneet pitkään, että AMD parempi, koska se tarjoaa paremman hinta-laatusuhteen ja ei ole mitään väliä intelin ollessa 10% nopeampi. Tämähän on nyt muuttunut ja parasta hinta-laatua tarjoaa esimerkiksi 8-ytimisissä 10700k. Nyt AMD:n ollessa 10% nopeampi punalasisista on kaikista kuoriutunut kilpapelaajia ja sillä pienellä fps erolla peleissä tuntuukin olevan isomerkitys ja ei muuta kun isolla hintalapulla 5800x tilaukseen.

Oma näkökanta on se, että prosessorit ovat jo tarpeeksi nopeita pelaamiseen. Esim 10700k antaa sen +250fps, jos peli vaan on tarpeeksi cpu bound ja nätisti pyörii 240hz paneelilla.

Rocket Lake tulee varmaan tasoihin tai vähän ohi.

Itse kuitenkin odotan Alder Lakea, josta ennustettu suurinta prossujulkaisua pitkään aikaan. 10nm energiatehokkaat hybridiytimet ja DDR5 tietysti ennen AMD:tä.
 
AMD fanipojat meuhkanneet pitkään, että AMD parempi, koska se tarjoaa paremman hinta-laatusuhteen ja ei ole mitään väliä intelin ollessa 10% nopeampi. Tämähän on nyt muuttunut ja parasta hinta-laatua tarjoaa esimerkiksi 8-ytimisissä 10700k. Nyt AMD:n ollessa 10% nopeampi punalasisista on kaikista kuoriutunut kilpapelaajia ja sillä pienellä fps erolla peleissä tuntuukin olevan isomerkitys ja ei muuta kun isolla hintalapulla 5800x tilaukseen.

Oma näkökanta on se, että prosessorit ovat jo tarpeeksi nopeita pelaamiseen. Esim 10700k antaa sen +250fps, jos peli vaan on tarpeeksi cpu bound ja nätisti pyörii 240hz paneelilla.

Ja foorumin kovimmista sinilasisista low detaill 1080p high fps pelaajista on kuoriutunut, oikeasti pelit pyöriikin nykyraudalla ihan kivasti kavereita. Kumma juttu, kohtahan täällä kaikki syleilee toisaan toverillisesti ja onnittelevat erillaisesta rautavalinnasta.
 
Itse kuitenkin odotan Alder Lakea, josta ennustettu suurinta prossujulkaisua pitkään aikaan. 10nm energiatehokkaat hybridiytimet ja DDR5 tietysti ennen AMD:tä.
Itse en ole ihan ymmärtänyt mihin käyttöön nämä on tarkoitettu. Mobiili ja kevyt työasemat nyt ehkä. Ei näistä kyllä mitään pelikoneita ja tehotyöasemia tehdä.
 
Itse en ole ihan ymmärtänyt mihin käyttöön nämä on tarkoitettu. Mobiili ja kevyt työasemat nyt ehkä. Ei näistä kyllä mitään pelikoneita ja tehotyöasemia tehdä.

Joo, sitä itsekkin ihmettelen. Gracemont ytimet, mitä siihen pitäisi mennä ovat käsittääkseni todella matalan kulutuksen käyttöön tarkoitettuja. Eli about 1.5W per ydin kamaa.

Riippuu hinnasta ja markkinoinnista. Jos se hinnoitellaan kuin AMD:n 16 corea (mutta 8 kovaa, 8 gracemount ydintä) ja markkinoidaan coremäärillä, niin jää aika paha maku suuhun. Vastaavasti jos verrataan AMD:n 8 coren malliin ja hinnoitellaan vastaavasti ja "saat nämä coret kaupan päälle", niin positiivinen ensituntuma siitä tulee.
 
AMD fanipojat meuhkanneet pitkään, että AMD parempi, koska se tarjoaa paremman hinta-laatusuhteen ja ei ole mitään väliä intelin ollessa 10% nopeampi. Tämähän on nyt muuttunut ja parasta hinta-laatua tarjoaa esimerkiksi 8-ytimisissä 10700k. Nyt AMD:n ollessa 10% nopeampi punalasisista on kaikista kuoriutunut kilpapelaajia ja sillä pienellä fps erolla peleissä tuntuukin olevan isomerkitys ja ei muuta kun isolla hintalapulla 5800x tilaukseen.

Oma näkökanta on se, että prosessorit ovat jo tarpeeksi nopeita pelaamiseen. Esim 10700k antaa sen +250fps, jos peli vaan on tarpeeksi cpu bound ja nätisti pyörii 240hz paneelilla.

Rocket Lake tulee varmaan tasoihin tai vähän ohi.

Itse kuitenkin odotan Alder Lakea, josta ennustettu suurinta prossujulkaisua pitkään aikaan. 10nm energiatehokkaat hybridiytimet ja DDR5 tietysti ennen AMD:tä.

ryzen5000-csgo-1080p.png


Ryzen 3000 sarjan aikaan intel fanipojut huuteli että toi noin 10% ero oli todella merkittävä joten eikös tuolla logiikalla voida nyt tuota Ryzen 5000 sarjan noin 17% eroa kutsua vähintäänkin megalomaaniseksi, sehän on niin valtava harppaus että oikeastaan ylisanat loppuvat kesken. Pitää alkaa kuumeisesti keksimään uusia ylistyssanoja jotta tuo todella merkittävä ero voidaan riittävän hyvin kuvailla.
 
^^^ Hyvä, välttävä, huono -asteikolla ilmeisesti alle 600 on huono, 600-700 välttävä ja yli 700FPS hyvä.
 
ryzen5000-csgo-1080p.png


Ryzen 3000 sarjan aikaan intel fanipojut huuteli että toi noin 10% ero oli todella merkittävä joten eikös tuolla logiikalla voida nyt tuota Ryzen 5000 sarjan noin 17% eroa kutsua vähintäänkin megalomaaniseksi, sehän on niin valtava harppaus että oikeastaan ylisanat loppuvat kesken. Pitää alkaa kuumeisesti keksimään uusia ylistyssanoja jotta tuo todella merkittävä ero voidaan riittävän hyvin kuvailla.

Taisi olla myös niin, että CS:GOn pelimoottori rikki ja raskaasti intelille optimoitu aikaisemmin. Lähinnähän tämä kuvasi tukee näkökantaani, että 10th gen intelit ovat tarpeeksi nopeita 240hz pelaamiseen cpu bound peleissä.

Toki pakko antaa pienet huutikset tälle kuvalle. Kaikki ketkä oikeasti ovat pelanneet CS, tietävät ettei se todellinen fps ole pelissä lähelläkään noita lukemia, joten vertailukelpoisuus on mitä on.
 
Taisi olla myös niin, että CS:GOn pelimoottori rikki ja raskaasti intelille optimoitu aikaisemmin. Lähinnähän tämä kuvasi tukee näkökantaani, että 10th gen intelit ovat tarpeeksi nopeita 240hz pelaamiseen cpu bound peleissä.

Toki pakko antaa pienet huutikset tälle kuvalle. Kaikki ketkä oikeasti ovat pelanneet CS, tietävät ettei se todellinen fps ole pelissä lähelläkään noita lukemia, joten vertailukelpoisuus on mitä on.

Terveiset techpowerupilta. Noin se keula repeää, kun gpu pullonkaulat eliminoidaan. Tuohan paukahti myös esiin anandtechillä joka testasi ihan naurettavan pienillä resoluutioilla. Tyyliin 240p tjsp.

https://tpucdn.com/review/intel-10900k-vs-amd-5900x-gaming-performance/images/2080-ti-3200-cl14.png



Joku vois ajella vaikka 1080p testit low/medium graffoilla rtx 3080: 10600k 5ghz vs 3900xt niin saataisiin viimeisetkin rytzen miehet hiljaiseksi. Usein kun nostetaan tämä väite esille, että amd:ltä saa parempaa samalla rahalla, mutta kun se ei todellakaan mene näin pelisuorituskyvyssä.

Vieläkö muuten tämä testi pitäisi muuten ajaa uusilla prosuilla?
 
Terveiset techpowerupilta. Noin se keula repeää, kun gpu pullonkaulat eliminoidaan. Tuohan paukahti myös esiin anandtechillä joka testasi ihan naurettavan pienillä resoluutioilla. Tyyliin 240p tjsp.

Jos on tarkoitus testata CPU pelitehokkuutta, silloin GPU pullonkaulat pitää nimenomaan eliminoida. Muussa tapauksessa testi muuttuu GPU testiksi, jossa saadut tulokset määrittää GPU pullonkaula. Tästä syystä noita testejä ajetaan low settingeilla ja pienillä resoluutioilla.
 
Terveiset techpowerupilta. Noin se keula repeää, kun gpu pullonkaulat eliminoidaan. Tuohan paukahti myös esiin anandtechillä joka testasi ihan naurettavan pienillä resoluutioilla. Tyyliin 240p tjsp.

https://tpucdn.com/review/intel-10900k-vs-amd-5900x-gaming-performance/images/2080-ti-3200-cl14.png

Ja tietysti 10900k vakiona 4.8ghz ja siitä kun ottaa löysät pois niin 5.3ghz eli se ero 10% luokkaa. Tämähän on se realistinen vertailu kun rytzenit ei kellotu.

Vieläkö muuten tämä testi pitäisi muuten ajaa uusilla prosuilla?

Ajetaan se tammikuussa sitten rocket lakella taas uudestaan.
 
Terveiset techpowerupilta. Noin se keula repeää, kun gpu pullonkaulat eliminoidaan. Tuohan paukahti myös esiin anandtechillä joka testasi ihan naurettavan pienillä resoluutioilla. Tyyliin 240p tjsp
Tällä mainitulla testillä ei ole mitään käytännön merkitystä pelisuorituskyvyn vertailussa. Testissä oli käytössä itse tehty Unreal Engine 4-pohjainen ohjelma, joka toisti yhtä ja samaa framea. GPU:n yhtälöstä poistamisen jälkeen vertaillaan pelkkää IPC:tä, joten tulos ei ole yllätys.

Ko. testiartikkelin lopussa on oikeat pelitestit 1080p/1440p/4K myös kellotuksien kanssa. 5900X on 10900K:ta edellä myös kellotuksien kanssa, mutta erot ovat lähes merkityksettömiä ellei tarkastella yksittäisiä pelejä.

How is Intel Beating AMD Zen 3 Ryzen in Gaming?
 
Tällä mainitulla testillä ei ole mitään käytännön merkitystä pelisuorituskyvyn vertailussa. Testissä oli käytössä itse tehty Unreal Engine 4-pohjainen ohjelma, joka toisti yhtä ja samaa framea. GPU:n yhtälöstä poistamisen jälkeen vertaillaan pelkkää IPC:tä, joten tulos ei ole yllätys.

Ko. testiartikkelin lopussa on oikeat pelitestit 1080p/1440p/4K myös kellotuksien kanssa. 5900X on 10900K:ta edellä myös kellotuksien kanssa, mutta erot ovat lähes merkityksettömiä ellei tarkastella yksittäisiä pelejä.

How is Intel Beating AMD Zen 3 Ryzen in Gaming?

Vastaavasti anandin 360p/low tai muiden vastaavien testien tuloset alkaa täältä. Saman tason perffiloikka siellä on, mitä tuossa techpowerupin simulaatiossa. Tietty ko. testaus menee ihan "yli", kun on pelikelvottomilla asetuksilla haettu sitä cpu pullonkaulaa. Tietty sitä prosua perustellaan sillä, että ne "tulevaisuuden" pelit vaatii enemmän. Nuo kovat erot tulee esiin vain jos gpu:n kuormitus on jossain 50% tasolla tjsp ja se ottaa vastaan ihan kaiken mitä cpu saa aikaiseksi. Oikeasti ei tuollaista ikinä tule eteen, aina vaihtu prosu tai gpu ja niin isoa tehoeroa niiden välille ei pääse syntymään. Käytännön resoilla ihan yksi ja sama.

Tässä muuten anandin summary:

"When we compare AMD against Intel, AMD easily wins the CPU-limited lowest resolution tests from +2% to +52%, averaging around +21% higher FPS. In the 1080p Maximum however, AMD and Intel trade blows, swaying from -4% to +6% for AMD (except in our Civ6 test, which is a +43% win for AMD)."
 
Ja tietysti 10900k vakiona 4.8ghz ja siitä kun ottaa löysät pois niin 5.3ghz eli se ero 10% luokkaa. Tämähän on se realistinen vertailu kun rytzenit ei kellotu.
Ei se 10900k kellotu 5,3 ghz all core. 5.1 voi mennä mutta tällöin tarvitaan hyvä emolevy (maksaa), eikä alle 100 € jäähy riitä vaan voi olla että tarvitaan 240 AIO vesijäähy tai jopa custom loop, kun prossu Syö sitä sähköä melkein 300 w tai jopa yli ja tämä kaikki eikä eroa synny kuin 5 % tai alle.
 
Taisi olla myös niin, että CS:GOn pelimoottori rikki ja raskaasti intelille optimoitu aikaisemmin.

Ai nyt se on sitten rikki? Tätähän AMD "fanit" on jatkuvasti toitottanu ja Intel "fanit" ei ole tätä hyväksyny aiemmin. Mielenkiintoisesti se onkin nyt validi.

Lähinnähän tämä kuvasi tukee näkökantaani, että 10th gen intelit ovat tarpeeksi nopeita 240hz pelaamiseen cpu bound peleissä.

Mutta 3000 sarjan ryzenit muka ei ole?

Jos on tarkoitus testata CPU pelitehokkuutta, silloin GPU pullonkaulat pitää nimenomaan eliminoida. Muussa tapauksessa testi muuttuu GPU testiksi, jossa saadut tulokset määrittää GPU pullonkaula. Tästä syystä noita testejä ajetaan low settingeilla ja pienillä resoluutioilla.

Ja noi testit ei kyllä kerro yhtään mitään. Tai kertoo ne sen että 5000 sarjan Ryzenit kiskoo hirmu eron Inteliin, todennäköisesti ryzenit pääsee hyötymään noissa ihan älyttömästi suuren välimuistit takia. 3000 tuota ei nähty kuska välimuistin rakenne oli erilainen. Mutta ei se Ryzenin ero ole todellisuudessa noin suuri mitä noissa joissain testeissä saadaan.

EDIT: Itseasiassa Anantech tullut aika samanlaiseen johtopäätökseen nyt kun lueskelin tuota niiden settiä.
As we saw in our recent Broadwell re-review, having access to large amounts of lower latency cache seems to be a good way to increasing gaming performance. By moving from each core having access to 16 MB to 32 MB, along with raw IPC gains, AMD is showing some good uplift. On the competitive front, we’re seeing a more even battlefield between Intel and AMD as the settings are cranked up.

Ajetaan se tammikuussa sitten rocket lakella taas uudestaan.

Miksi vasta tammikuussa? Miksei nyt?
 
Viimeksi muokattu:
Kovat on odotukset (pelikäyttöön) Rocket Lakelle. Turha julkaisuhan se olisikin, ellei sillä noustaisi taas kärkeen. Katellaan sitten lähempänä julkaisua (juhannuksena) mitä siitä rampautetusta kivestä saadaan irti peleissä.
 
Kovat on odotukset (pelikäyttöön) Rocket Lakelle. Turha julkaisuhan se olisikin, ellei sillä noustaisi taas kärkeen. Katellaan sitten lähempänä julkaisua (juhannuksena) mitä siitä rampautetusta kivestä saadaan irti peleissä.
Ei se turha ole, kun amd ei saa tavaraa myyntiin asti.
 


Jos pitää paikkaansa niin kova juttu. Tiedä millainen jytky sieltä tulee.
 


Jos pitää paikkaansa niin kova juttu. Tiedä millainen jytky sieltä tulee.

Intelillä ilmeisesti kiire mukaan näihin hintaraiskaus bileisiin joita amd:n ja nvidian tuotteilla juuri nyt harrastetaan.
 


Jos pitää paikkaansa niin kova juttu. Tiedä millainen jytky sieltä tulee.
Pakko julkaista hätäseen jotain ettei fanipojat ala valumaan muihin vaihtoehtoihin (horjumaan uskossaan).
 
Ei se 10900k kellotu 5,3 ghz all core. 5.1 voi mennä mutta tällöin tarvitaan hyvä emolevy (maksaa), eikä alle 100 € jäähy riitä vaan voi olla että tarvitaan 240 AIO vesijäähy tai jopa custom loop, kun prossu Syö sitä sähköä melkein 300 w tai jopa yli ja tämä kaikki eikä eroa synny kuin 5 % tai alle.

Silicon lotteryn tilastot, nuo on siis oikeasti vakaita, eikä "cinebench meni läpi ja BF ei kaatunut" - vakaita. Tuo firma siis ostaa kiviä, binnaa ne ja sieltä saa ostaa niitä oikeasti kulkevia yksilöitä. Kellot on sarakkeissa normaali ja avx vakaat. Mutta tiettyhän väittelyketjussa kaikkien kivet kulkee sen 5.3Ghz.

10900K4.80GHz4.70GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.130V210W100%
10900K4.90GHz4.80GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.150V220WTop 99%
10900K5.00GHz4.90GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.170V230WTop 68%
10900K5.10GHz5.00GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.190V250WTop 21%
10900K5.20GHz5.10GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.210V270WTop 1%
 


Jos pitää paikkaansa niin kova juttu. Tiedä millainen jytky sieltä tulee.
Ainakin saatavuus on taattu, kun siruja kerätään varastoon 2kk vähemmän.
 
Silicon lotteryn tilastot, nuo on siis oikeasti vakaita, eikä "cinebench meni läpi ja BF ei kaatunut" - vakaita. Tuo firma siis ostaa kiviä, binnaa ne ja sieltä saa ostaa niitä oikeasti kulkevia yksilöitä. Kellot on sarakkeissa normaali ja avx vakaat. Mutta tiettyhän väittelyketjussa kaikkien kivet kulkee sen 5.3Ghz.

10900K4.80GHz4.70GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.130V210W100%
10900K4.90GHz4.80GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.150V220WTop 99%
10900K5.00GHz4.90GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.170V230WTop 68%
10900K5.10GHz5.00GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.190V250WTop 21%
10900K5.20GHz5.10GHz6C+100MHz
3C+200MHz
1.210V270WTop 1%

Aika vähiin on kuihtunut se intelin kuuluisa kelloetukin näemmä.
 
Aika vähiin on kuihtunut se intelin kuuluisa kelloetukin näemmä.

Tuossa on se ero, että nuo on ns. oikeasti vakaita, eikä BF vakaita ja taatusti isommalla otannalla, kuin tämän foorumin käyttäjillä. Silti 1% inteleistä saavuttaa 5.2Ghz kellot. Vakaudesta tinkimällä yhä useampi pääsee kyllä sen 5.2Ghz, mutta se on sitten oma valinta.
 
Ei noita yritysten markkinointityökaluja kannata lukea kuin raamattua.

Ja vakaahan se on silloin kun ei omassa käytössä kaadu. 300 wattia vetää primessä, mutta peleissä paljon vähemmän. Primeä voi ajella vaikka vakiokelloilla, jos siitä saa kiksejä.
 
Ei noita yritysten markkinointityökaluja kannata lukea kuin raamattua.

Ja vakaahan se on silloin kun ei omassa käytössä kaadu. 300 wattia vetää primessä, mutta peleissä paljon vähemmän. Primeä voi ajella vaikka vakiokelloilla, jos siitä saa kiksejä.

Eipä noissa 10900k arvosteluissakaan tahdo kivet kulkea sitä 5.3Ghz. Guru3d, iotech. techpowerup saivat aikaan 5.2Ghz kellot ja en itse luottaisi niille yönyli encodaustehtävää, kun melko varmasti kaatuvat. Nuo kellot näytti olevan cinebench vakaita. Eli aika reipasta todeta, että 5.3Ghz on vain löysien ottamista pois.
 
Lisää tietoa rocket lakesta:



Voi olla kellotettuna aika kova prossu. Vakiona 5800x tasoa.
 
Vielä kun olis AMD:tä saatavilla muutoin kuin viikkojen random-odottelulla. Kun ei löydy edes Zen2:sta mistään - Amazonista saisi nyt 3700x heti toimitukseen ~290e hintaan (Dispatched from and sold by Amazon), mutta siinä taitaakin olla suunnilleen kaikki mitä fiksuista prossuista löytyy (3300x, 3600 (X/XT), 3700X...). 3500X:ää näytti 1kpl löytyvän mutta taitaa olla aika mopo valinta (en nyt muista liikkeen nimeä).
 
Lisää tietoa rocket lakesta:



Voi olla kellotettuna aika kova prossu. Vakiona 5800x tasoa.
Tuhnu tuli, jos ei yhden ytimen kuormissa mene ohi edes keskitason ryzenistä. Edellisetkään intelit eivät ole kellottamalla parantuneet tuolta osin.

edit: ja useamman säikeen kuormilla jos laitetaan huippupiirit vastakkain, niin tiedossa on selkäsauna joka tapauksessa. Milloinkohan inteliltä tulee seuraava lippulaivaluokan prosessori? 2023?
 
Viimeksi muokattu:
Itse kyllä odotan, että pelitesteissä tuo Rocket Lake voi olla kova sana ihan sen takia, että muistilatensseja saadaan pienemmäksi kuin chiplet-ratkaisulla. Noh, ihan sama, Ryzen 5600X on tilauksessa ja ei 14 nm prosessorit kiinnosta.
 
edit: ja useamman säikeen kuormilla jos laitetaan huippupiirit vastakkain, niin tiedossa on selkäsauna joka tapauksessa. Milloinkohan inteliltä tulee seuraava lippulaivaluokan prosessori? 2023?
Voi vähän hiljaista olla, kun HEDT alustankin nopein on hätää kärsimässä kilpailijan nopeimmalle pikkukantaiselle prosessorille. :btooth:

E.: eikö ketään enää kiinnosta isot kannat vai onko kaikki jutut vain menneet ohi?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 289
Viestejä
4 508 002
Jäsenet
74 349
Uusin jäsen
maaniman

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom