Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Intelillä ollut 6-ydin prossuja jo LGA1366 ajoista ja taas 8-ydin prossuja LGA2011 (X79) ajoista.

Kaikki nuo ja uudemmat kyllä vieläkin tarjoavat niin paljon potkua että käytännön hyöty uudempiin/uusiin mennessä on aika minimaalinen loppujen lopuksi. Varsinkin kun otetaan huomioon paljon rahaa siihen pitää uhrata.

Ja vaikka Ryzenin 1000 ja 2000 eivät edes noita vanhoja Inteleita voita niin esim R5 1600 maksaa enää 80€ ja tarjoaa samalla enemmän kuin riittävää suorituskykyä kaikkeen.
Sitten taas r7 1700 maksaa enää 130€ ja jos tekee "oikeita" hommia koneella niin tuo on aika lyömätön.

Siksi siihen olen nyt itse siirtymässä kun LGA1366 emoni alko oireilla niin väliaikaisesti nyt käytössä 6c/12t Xeon E5-1650 v2.

IMG_20190809_173602.jpg
IMG_20190809_180857.jpg

Siksi väliaikaiseksi vaikka on nopeampi kuin Ryzen peleissä kun Ryzeneille emoja ja muisteja löytyy kaupasta.
Ja kun video editointi/renderöinti nopeus on se ykkös asia itselleni.

Joten tuo X79 setti menee takaisin testi hommiin, kun saan vaan r7 1700, R3 1200, R3 2200G:n ja Athlon 200GE:n testattua.

Että sitä vaan että muutaman fps takia täällä vänkääminen on aika tyhmää.
Minulla on X79-alustalla 12-ydin prosessori (all-core 2,8GHz)...
Eikä edes maksanut ebayssa paljon.
 
AMD:n käyttäjä osti emon ja prossun 2017 keväällä, päivitti prossun uuteen sukupolveen syksyllä 2018 ja nyt syksyllä 2019 taas uuteen? Intelin käyttäjä jos osti 2017 8700K prossun niin sillä pärjää erinomaisesti yhä.

Eipä tainnut pystyä ostamaan 8700k tuohon aikaan. Itsellä oli 1600x oston aikaan vaihtoehtona 7600k. Luojan kiitos otin AMD:n, sillä tuo 7600k olisi ollut jo pelikelvoton vuoden tai pari lagipiikkeineen etc. Toki myös AMD on itsellä jo päivittynyt, mutta muistit ja emo edelleen samat.
 
Eipä tainnut pystyä ostamaan 8700k tuohon aikaan. Itsellä oli 1600x oston aikaan vaihtoehtona 7600k. Luojan kiitos otin AMD:n, sillä tuo 7600k olisi ollut jo pelikelvoton vuoden tai pari lagipiikkeineen etc. Toki myös AMD on itsellä jo päivittynyt, mutta muistit ja emo edelleen samat.

Joo. AMD:llä oli sellainen reilu puolen vuoden pätkä, jolloin se oli parempi valinta pelikoneeseen pitkässä juoksussa, ennen Coffee Laken tuloa. Vaan kyllä olisi harmittanut ostaa AMD tuolloin ( ostin ja harmitti ), kun kohta 8700k tuli ja invalidoi sen.

EDIT: Olettaen, että AMD:llä munkitti aikoinaan emolevyn, jolla viimeisin sukupolvi toimii hyvin.
 
Viimeksi muokattu:
Aika pelipolarisoitunut tuntuisi olevan tämä mielipiteiden kirjo. Itse teen koneellani paljon erilaisia asioita minkä takia AMD:n nykyiset kivet ovat luonnollinen valinta. Peleissä erot syntyvät pääasiassa Intelin korkeamman kellotaajuuden ja nopeamman välimuistirakenteen takia. Se että pystyykö Intel repimään enää noita kelloja pienemmillä viivanleveyksillä on eri asia ja tuntuisi olevan sellainen fiilis ilmassa ettei ainakaan hetkeen tule siihen pystymään ihan fysikaalisista syistä. Samoin Intel näyttäisi olevan myös siirtymässä ainakin joltain osin modulaarisempaan tuotantomalliin nykyisen monoliittisen arkkitehtuurin sijaan, mikä tarkoittaisi välimuistirakenteille samanlaisia haasteita joita AMD:lla on nyt.

Mutta siis edelleen jos se pelaaminen on se juttu, niin sitten Inteliä, mutta edelleenkin jos hintaero on useamman satasen, niin sillä saa sen nopeamman näytönohjaimen, joka todennäköisesti kääntää sen peli-fps-kupin taas AMD:n suuntaan. Esim. 3700X vastine coreissa on 9900K ja hintaero jäähyn kanssa on noin 200€ hinta.fi:stä nyt katsottuna.

Samoin AMD:n 3900X ja tuleva 3950X tappelevat sitten jo HEDT-puolella, jolloin Intelin vastineet ovat yli parin tonnin.
 
Joo. AMD:llä oli sellainen reilu puolen vuoden pätkä, jolloin se oli parempi valinta pelikoneeseen pitkässä juoksussa, ennen Coffee Laken tuloa. Vaan kyllä olisi harmittanut ostaa AMD tuolloin ( ostin ja harmitti ), kun kohta 8700k tuli ja invalidoi sen.

EDIT: Olettaen, että AMD:llä munkitti aikoinaan emolevyn, jolla viimeisin sukupolvi toimii hyvin.

Ostin tuon jälkeen eikä ole harmittanut.

Prossu riittää näytönohjaimelleni vallan mainiosti koska GPU käyttöaste on lähes pelissä kuin pelissä 100%
 
Mutta siis edelleen jos se pelaaminen on se juttu, niin sitten Inteliä, mutta edelleenkin jos hintaero on useamman satasen, niin sillä saa sen nopeamman näytönohjaimen, joka todennäköisesti kääntää sen peli-fps-kupin taas AMD:n suuntaan. Esim. 3700X vastine coreissa on 9900K ja hintaero jäähyn kanssa on noin 200€ hinta.fi:stä nyt katsottuna.

Aina ei välttämättä se nopeampi näytönohjain riitä sen fps-kupin kääntämiseen. Minulla oli tovi sitten sellainen tilanne, että E5-1680v2 @4.5ghz yski aika pahasti Batman Arkham Originsin kanssa kun alkoi pyörimään vähänkin enemmän äijää siinä ruudulla.

Luulin aluksi, että tuo johtuu 4k-resosta ja pudotin sitten resoluution 1080p:ksi. Sama ongelma jatkui edelleen. 1080Ti oli tuolloin näyttiksenä. Syyllinen olikin tuo prossu tässä tapauksessa.

Meni hermot ja aloin miettimään päivitystä. Ja kun tuo vanha ivy oli suunnilleen samoissa tehoissa testien mukaan kuin 5960X tai R7 2700, niin 9900K jäi sitten käteen. Ja kappas, kaikki nykiminen loppui kuin seinään.

Jos tuo uusi Zen oli ollut kaupoissa sillon kun uutta prossua olin ostamassa, niin olisin taatusti ostanut sellaisen. Tuo 9900K-kivi on kyllä muuten niin epäkiinnostava kuin olla ja voi, mutta Batmania se pyöritti sujuvasti:tup:
 
Joo. AMD:llä oli sellainen reilu puolen vuoden pätkä, jolloin se oli parempi valinta pelikoneeseen pitkässä juoksussa, ennen Coffee Laken tuloa. Vaan kyllä olisi harmittanut ostaa AMD tuolloin ( ostin ja harmitti ), kun kohta 8700k tuli ja invalidoi sen.

EDIT: Olettaen, että AMD:llä munkitti aikoinaan emolevyn, jolla viimeisin sukupolvi toimii hyvin.

Ennen Coffee Laken tuloa 2017 Intelillä oli 7700K:n ohella vielä edes sinne päin tolkullisen hintaista 6-ydintä X99-alustalle, kun 5820K ja 6800K irtosivat 400 eurolla. Niissä oli vaan se ongelma että emosta ja QC-kitistä sai maksaa paljon. Sitten jos halusi 8-ytimistä niin tonni olisi pitänyt maksaa. Ja kun tarjolle tuli vähän yli 300 euron Ryzen 1700 johon Intel ei vastannut millään tavalla, niin totesin että pitäkööt tunkkinsa. X99-prossujen ST/pelisuorituskyky kun kellotettuna ~4.0-4.2 GHz ei niin paljoa parempi ollut kuin 3.8 GHz Ryzenillä.

Siinä mainitsemasi puolen vuoden tunnelin kohtaa tuli itsekin vaihdettua. Ja olen tyytyväinen, koska Ryzenillä sai ne ytimet edullisesti jo silloin ja jälkikäteen on saanut helpolla lisää tehoa prossunvaihdolla. Nykyisen kiven hinta 360 € plus 300€ takkiin kahden aikaisemman arvonalenemana on kuitenkin selvästi vähemmän kuin tonni 5960X:stä tai 6900K:sta tuolloin. Plus että nykyinen prossu kepittää edellä mainitut ja niistä ei nyt saisi kovin montaa sataa vaihdossa.

Tästä voisi lähinnä todeta että kilpailu on hyvästä. Juurikin 8700K oli Intelin ensimmäinen ryhtiliike Ryzenin julkaisun jälkeen ja 9000-sarja jatkoi tätä linjaa. Nyt molemmilta valmistajilta saa eri tehtäviin sopivia tuotteita eri hintaluokissa ja valinnanvaraa on runsaasti. :tup:
 
Ennen Coffee Laken tuloa 2017 Intelillä oli 7700K:n ohella vielä edes sinne päin tolkullisen hintaista 6-ydintä X99-alustalle, kun 5820K ja 6800K irtosivat 400 eurolla. Niissä oli vaan se ongelma että emosta ja QC-kitistä sai maksaa paljon. Sitten jos halusi 8-ytimistä niin tonni olisi pitänyt maksaa. Ja kun tarjolle tuli vähän yli 300 euron Ryzen 1700 johon Intel ei vastannut millään tavalla, niin totesin että pitäkööt tunkkinsa. X99-prossujen ST/pelisuorituskyky kun kellotettuna ~4.0-4.2 GHz ei niin paljoa parempi ollut kuin 3.8 GHz Ryzenillä.

Siinä mainitsemasi puolen vuoden tunnelin kohtaa tuli itsekin vaihdettua. Ja olen tyytyväinen, koska Ryzenillä sai ne ytimet edullisesti jo silloin ja jälkikäteen on saanut helpolla lisää tehoa prossunvaihdolla. Nykyisen kiven hinta 360 € plus 300€ takkiin kahden aikaisemman arvonalenemana on kuitenkin selvästi vähemmän kuin tonni 5960X:stä tai 6900K:sta tuolloin. Plus että nykyinen prossu kepittää edellä mainitut ja niistä ei nyt saisi kovin montaa sataa vaihdossa.

Tästä voisi lähinnä todeta että kilpailu on hyvästä. Juurikin 8700K oli Intelin ensimmäinen ryhtiliike Ryzenin julkaisun jälkeen ja 9000-sarja jatkoi tätä linjaa. Nyt molemmilta valmistajilta saa eri tehtäviin sopivia tuotteita eri hintaluokissa ja valinnanvaraa on runsaasti. :tup:

Jeps, tässä on jotenkin ollut semmoinen mielikuva kaikilla ja myös itsellä, että toi 8700K olisi ollut pidempäänkin markkinoilla, mutta käytännössä se oli saatavilla heti vasta 2018 alussa. (?) Samoiten alkuun taisi olla yksilökohtaisia eroja siitä maagisesta 5ghz kellotuksestakin.

Ja vaikka nyt itsellä kolmas Ryzen menossa, niin ei niistä aiemmista ole tarvinnut avaimenperiä tehdä, vaan on onneksi saanut myytyä käytettynä pientä korvausta vastaan, joten ei ole ollut iso kynnys päivittää.

Kuluttajan etu tämä kilpailutilanne ehdottomasti on.
 
Tuohan on nyt ihan selkeä homna, että jos pelaaminen on selkeästi koneen 1 prioriteetti, niin vasta tämä ZEN2 on semmoinen Ryzen prossu, joka kannattaa hommata, mikäli koneessa on ollut ennestään joku intelin i7 tason prossu 4000 sarjasta eteenpäin. Toki jos ajeli vielä jollain phenomilla, bulldozerilla tai i5 ritsalla, niin nuo ekatkin Zenit oli kyllä huikea upgrade ihan pelaamiseenkin.

ZEN ja ZEN+ olivat julkaisuhetkellään upeita prossuja vääntöä vaativaan työntekoon, mutta pelaamiseen olivat kyllä inasen heikkoja, että olisin lähtenyt päivittämään i7 4790k:ta.

Onneksi maltoin odottaa tähän ZEN2 julkaisuun asti, vaikka kävi kyllä viimesen vuoden sisään aika monta kertaa i7 8700k setti ostoskorissa. On se vaan niin upeeta 15v tauon jälkeen pyöritellä kunnon AMD prossua koneessa. :D

Toki tuo, että uudetkin prossut tukee vanhempia emoja, on iso bonus ja on tehnyt tuosta ZEN, ZEN+ ja ZEN2 ketjusta suht huokean päivityspolun, niille ketkä ovat heti halunneet lähteä Ryzen kelkkaan.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä tainnut pystyä ostamaan 8700k tuohon aikaan. Itsellä oli 1600x oston aikaan vaihtoehtona 7600k. Luojan kiitos otin AMD:n, sillä tuo 7600k olisi ollut jo pelikelvoton vuoden tai pari lagipiikkeineen etc. Toki myös AMD on itsellä jo päivittynyt, mutta muistit ja emo edelleen samat.


Miksi 7600K on pelikelvoton?

Ihan hyvin onnistuu pelaaminen 6600K:llakin eikä nyt hirveitä lagipiikkejä ole ollut.
 
Miksi 7600K on pelikelvoton?

Ihan hyvin onnistuu pelaaminen 6600K:llakin eikä nyt hirveitä lagipiikkejä ole ollut.
7600K:n pelikelvottomuus on ehkä liioiteltu väite, mutta on olemassa pelejä, jotka pystyy hyödyntämään enemmän kuin 4 säiettä ja pyörivät siten smoothimmin esim. 6700K/7700K-kivellä, jotka ovat 4c/8t suorittimia.
 
Aina ei välttämättä se nopeampi näytönohjain riitä sen fps-kupin kääntämiseen. Minulla oli tovi sitten sellainen tilanne, että E5-1680v2 @4.5ghz yski aika pahasti Batman Arkham Originsin kanssa kun alkoi pyörimään vähänkin enemmän äijää siinä ruudulla.

Luulin aluksi, että tuo johtuu 4k-resosta ja pudotin sitten resoluution 1080p:ksi. Sama ongelma jatkui edelleen. 1080Ti oli tuolloin näyttiksenä. Syyllinen olikin tuo prossu tässä tapauksessa.

Meni hermot ja aloin miettimään päivitystä. Ja kun tuo vanha ivy oli suunnilleen samoissa tehoissa testien mukaan kuin 5960X tai R7 2700, niin 9900K jäi sitten käteen. Ja kappas, kaikki nykiminen loppui kuin seinään.

Jos tuo uusi Zen oli ollut kaupoissa sillon kun uutta prossua olin ostamassa, niin olisin taatusti ostanut sellaisen. Tuo 9900K-kivi on kyllä muuten niin epäkiinnostava kuin olla ja voi, mutta Batmania se pyöritti sujuvasti:tup:

Villi veikkaus että Batman ei pahemmin säikeistynyt vaan käytti varmaan 4 maksimissaan ?
Tullut monen pelin kohdalla huomattua kun alla 6c/12t tai 8c/16t prossu ja peli ei käytäkkään kuin sitä about 4 säiettä niin prossu tippuu IDLE kelloille ja fps lukemat ovat sitten vähän sen mukaiset.
Tätä varsinkin tapahtuu LGA2011 ja LGA1366 prossuilla mutta esim Ryzenilla sitä ei tapahtunut.

Räikein tapaus itselläni on nyt ollut suomalainen Wreckfest jossa jopa tätä kävi LGA2011 sekä LGA1366 4c/8t prossuilla:
Wreckfest.png

Myöskin semmoisen olen nyt pistänyt merkille että ennen Nvidian kortit oli ykkösvaihtoehto jos alla hidas prossu vaikka teoriassa AMD:t piti olla parempia. Kun en nyt muista mitä AMD laski kortilla kun Nvidian kortit laski prossulla (ja vieläpä sillä tärkeällä ekalla säikeellä).
Mutta nyt nähtävästi vihdoin AMD on saanut ajurinsa kuntoon tältä osin kun vaikuttais että nykyään AMD korteilla pelit pyörivät paremmin vanhoilla hitaammilla prossuilla.
 
7600K:n pelikelvottomuus on ehkä liioiteltu väite, mutta on olemassa pelejä, jotka pystyy hyödyntämään enemmän kuin 4 säiettä ja pyörivät siten smoothimmin esim. 6700K/7700K-kivellä, jotka ovat 4c/8t suorittimia.

Division 2 sai ainakin computerbasen testissä 4 coren i3:n kyykkäämään pahasti. DX11 lagasi pahasti, DX12 kaatuili (mitä se ei tehnyt yli 4 threadin prosuilla).

"The Core i3-8100 is far too slow for maximum graphics
The Core i3-8100 is completely overwhelmed with the full graphics details. The test scene jerky with DirectX 11 enormously, The Division 2 is not playable. The Ryzen 5 1600X plays in a completely different league, even with DirectX 11. With a comparable processor, the graphic details must be significantly reduced."

Nuo onlinessä olevat useamman pelaajan pelit taitaa olla kyllä tämän hetken pahimpia paloja vain 4 säikeen prosuille.
 
No, jos nyt puhutaan ihan vaan pelaamisesta missä tarkoituksena ei ole vetää aivan kaikkia säätöjä tappiin, piisaa antiikkinen X58-settikin tuohon hommaan yllättävän mallikkaasti. Sigun kakkoskoneella pelas porukoilla oikein ilosesti FarCry 5:sta joulun alla neljä päivää putkeen, eikä pelikokemusta mitenkään huonoks voinut sanoo.
Se että 9900K on kiistattomasti se nopein peliprossu, ei tarkota sitä että tuota hitaammat olis mitenkään huonoja pelaamiseen.
Ja vaikka puhuttas ns. esports-pelien pelaamisesta 240hz virkistystaajuuksilla ni tuo iciwanha Xeon mm. puskee oikein ilosesti sen ~300fps CS:GO:ssa, eli ei jää siitäkään varsinaisesti kiinni.
 
Miksi 7600K on pelikelvoton?

Ihan hyvin onnistuu pelaaminen 6600K:llakin eikä nyt hirveitä lagipiikkejä ole ollut.


Itse olen kyllä sitä mieltä, että 4c4t vanhat i5 kivet ei ole oikeasti hyviä pelikäytössä, jos arvostaa oikeasti tasaista ruudunpäivitystä (tasainen frametime). Itse asiassa i5:t ovat olleet tuossa suhteessa huonoja pelikäytössä jo vuosia. Itse huomasin tämän jo vuonna 2010-2011, kun silloisella i5 2500k:lla sleeping dogs oli ihan pelikelvoton nylkytysnäytös, vaikka fps oli muka 60. Tai enhän silloin ollut siitä syystä varma aluksi, mutta sitten satuin sattumalta saamaan kaverilta halvalla i7 3770k prossun, niin ero oli kun yöllä ja päivällä.

Muissakin peleissä semmoset pienet välillä tapahtuvat nytkähtelyt hävisivät tai vähenivät murto-osaan siitä mitä aiemmin oli. Eihän sitä edes ennemmin ollut tajunnut, että se olisi johtunut prossusta ja kuviteli aina vaan, että peli nyt välillä vähän nytkähtelee tai, että lataa jotain levyltä tms.

Tässä digital foundryn video aiheesta jo vuodelta 2014. Videossa näkyy selvästi, kuinka paljon enemmän frametimet heittelee 4c4t i5:lla, vaikka FPS on näennäisesti hyvä.

 
Tuota frametime-röpelöä tulee erityisesti kun CPU:n käyttöaste on käytännössä tapissa. Jos taas prossu jaksaa hienosti pyörittää peliä näytönohjaimen rajoille asti, niin frametimekin on tyypillisesti hyvä. Esim. jos pelaa 60hz näytöllä ja prossu jaksaa aina sen 60fps pyörittää, niin ei ole järin todennäköistä, että frametime menisi kuralle. Jos i5:lla meinaa frametime pomppia, niin yksi tapa helpottaa sitä on rajoittaa FPS johonkin lukemaan, jonka prossu varmasti jaksaa tukehtumatta.
 
No, jos nyt puhutaan ihan vaan pelaamisesta missä tarkoituksena ei ole vetää aivan kaikkia säätöjä tappiin, piisaa antiikkinen X58-settikin tuohon hommaan yllättävän mallikkaasti. Sigun kakkoskoneella pelas porukoilla oikein ilosesti FarCry 5:sta joulun alla neljä päivää putkeen, eikä pelikokemusta mitenkään huonoks voinut sanoo.
Se että 9900K on kiistattomasti se nopein peliprossu, ei tarkota sitä että tuota hitaammat olis mitenkään huonoja pelaamiseen.
Ja vaikka puhuttas ns. esports-pelien pelaamisesta 240hz virkistystaajuuksilla ni tuo iciwanha Xeon mm. puskee oikein ilosesti sen ~300fps CS:GO:ssa, eli ei jää siitäkään varsinaisesti kiinni.

Joo mutta ei nää yhet sankarit sitä tajua, vaan kaikki WANHA on kasa paskaa välittämättä kuinka hyvin se suoriutuu ja alla pitää olla VÄHINTÄÄN 9700K tai mielummin 9900K tai pelaamisesta ei tule mitään :D
 
Tuota frametime-röpelöä tulee erityisesti kun CPU:n käyttöaste on käytännössä tapissa. Jos taas prossu jaksaa hienosti pyörittää peliä näytönohjaimen rajoille asti, niin frametimekin on tyypillisesti hyvä. Esim. jos pelaa 60hz näytöllä ja prossu jaksaa aina sen 60fps pyörittää, niin ei ole järin todennäköistä, että frametime menisi kuralle. Jos i5:lla meinaa frametime pomppia, niin yksi tapa helpottaa sitä on rajoittaa FPS johonkin lukemaan, jonka prossu varmasti jaksaa tukehtumatta.

Näin on, mutta i5 ei monasti pysty edes 60FPS capilla pitämään frametimea yhtä tasaisena, kun i7.
 
Näin on, mutta i5 ei monasti pysty edes 60FPS capilla pitämään frametimea yhtä tasaisena, kun i7.

Täsmälleen samoja kokemuksia veljen luota. Hidas i5-2400S vaihtui suunnilleen samannopeuksiseen (kellotaajuus) X79-Xeoniin, jossa on 8c/16t. Nyt ei enää pelit pätki. Aikakausikin on suunnilleen sama. Peleinä tuoreet FPS:t, esim. Far Cry 5.
 
Näin on, mutta i5 ei monasti pysty edes 60FPS capilla pitämään frametimea yhtä tasaisena, kun i7.

Ei pysty ei,

Minulla oli i5 4690k ja kaikki meni "vituiksi" sen jälkeen kun gtx 1080 julkaistiin. Näyttiksessä rupesi olemaan niin paljon voimaa ettei i5 pysynyt mitenkään sen perässä ja tuo CPU:n tukehtuminen aiheuttaa ihan järkyttävää frametimen heittelyä ja stutterointia. Kaikki saakelin framejen rajoittamiset ja muut kikat oli joissai peleissä käytössä, että pystyi peliä edes pelaamaan ja silti se oli ajoittain ihan hirveää. Oli pakko ostaa i7 4790k ja tilanne parantui huomattavasti. Tällä pääsikin hetken ihan hyvin eteenpäin. i7 kanssa kaikki ei kuitenkaan ollut täysin täydellistä vaan edelleen tuli CPU:n aiheuttamaa freimie droppailua tietyissä peleissä sekä korkeista freimeistä matalampiin tippumista ja siksi vaihdoinryzen5 2600x:n. Loppui se vähäinenkin stutterointi ja freimien heittely (kuten tässä ketjussa olen jo kertonutkin). Lisäksi huomasin, että multitaskaus pelin ollessa päällä onnistuu 2600x:n kanssa täydellisesti. i7:llä pelkkä alt+tabittaminen pelistä saattoi aiheuttaa ongelmia saatika, että olisi siellä alla tehnyt vielä jotain muuta. Nyt tuntuu taas, että kone on komponenteiltaan balansissa 1440p resolla pelatessa ja CPU on sen keskuksen kingi.

i5 ei riitä pelaamiseen jos pelaa muutakin kuin cs go:ta taikka rocket leagueta. Ei vaikka resona olisi 4k. Edit: tai toki riittää jos haluaa konsolimaisen 30fps kokemuksen.
 
Viimeksi muokattu:
4,8 GHz kellolla i5 2500K ja RX580 8GB ihan samoja kokemuksia.

FPS riitti mutta sulavuus oli mitä oli.

EDIT: Ja spectre ja meltdown päivitykset huononsi tilannetta entisestään.
 
Viimeksi muokattu:
Minulla on tuon 6600K:n kaverina Radeon VII. Prossu toki ylikellotettu (4.7GHz). En ole kyllä kiinnittänyt huomiota mihinkään pätkimiseen. Tosin jostain syystä CSGO ei tunnu ollenkaan sulavalta kaikki muut kyllä.

Reso on 1440p ja oon pelaillu aina grafiikat maksimilla. Ja aikalailla on GPU joka rajoittaa.

Uudet Tomb Raiderit, Deus Ex, Forza Horizon 4 jne...
 
Mulla se sulavuuden puute tuntui ihan vaikka minecraftissa. 8c16t prossu korjasi tilannetta järkyttävästi vaikka kelloja oli monta sataa megaa vähemmän.
 
Onhan tuo aihe ollut jo pitkään tiedossa. Toki sinisten lasien läpi luettassa cpu-revikoita ei aina tule huomanneeksi kaikkea. Gamers Nexus mielipide aiheesta:

"We’ve been recommending AMD’s R5 CPUs since the first generation, as Intel’s i5 CPUs have seen struggles lately in frametime consistency and are often close enough to AMD that the versatility, frametime consistency, and close-enough gaming performance have warranted R5 purchases."
 
i5 8400 taasen tuntuu piisaavan hienosti pelaamiseen speksien vegan kanssa.
Tosin olenhan sitäkin kellottanut bclkoon kautta huimaan 4.15GHz lukemaan. :D
 
Minulla on tuon 6600K:n kaverina Radeon VII. Prossu toki ylikellotettu (4.7GHz). En ole kyllä kiinnittänyt huomiota mihinkään pätkimiseen. Tosin jostain syystä CSGO ei tunnu ollenkaan sulavalta kaikki muut kyllä.

Reso on 1440p ja oon pelaillu aina grafiikat maksimilla. Ja aikalailla on GPU joka rajoittaa.

Uudet Tomb Raiderit, Deus Ex, Forza Horizon 4 jne...

Näähän on aina subjektiivisia juttuja, minkä kukin kokee pätkimisenä tms. Itse aina pelannut v-syncit päällä, kun kaikki pienikin pykiminen ja repeily häiritsee. Mutta se on ihan fakta, että frametimet ei pysy 4c4t kivellä tasaisena suuressa osassa pelejä.
 
Oon kyllä muilla nähnyt juurikin sellaista nykimistä uudemmilla 7th ja 8th gen i5 prossuilla. Mutta samaa en ole tuon oman 6th gen prossun kanssa huomannut. Sekin tosin auttaa kun on Freesync käytössä. (48-75Hz)

Mutta tosiasia on että alkaa olla 4c4t jos ihan rajoilla... Kohta on päivitettävä.
 
Miksi 7600K on pelikelvoton?

Ihan hyvin onnistuu pelaaminen 6600K:llakin eikä nyt hirveitä lagipiikkejä ole ollut.
Kyllähän noilla 4-ydin intteleillä alkaa jo tänä päivänä hieman pelikokemus kärsiä liikkeen sulavuuden osalta monissa peleissä. Juuri kaveri päivitti 6600k -> 3700X ja äimisteli sitä kuinka paljon sulavammaksi kuva meni.

EDIT. vaikka paperilla ja varsinkin hänen käyttämällää resoluutiolla ei pitäisi olla isoa eroa
 
Näähän on aina subjektiivisia juttuja, minkä kukin kokee pätkimisenä tms. Itse aina pelannut v-syncit päällä, kun kaikki pienikin pykiminen ja repeily häiritsee. Mutta se on ihan fakta, että frametimet ei pysy 4c4t kivellä tasaisena suuressa osassa pelejä.
Heh, on pakko nyt muistella kuinka tässäkin ketjussa Zen1:n aikaan haukuttiin AMD paskaksi ja kehuttiin sitä kuinka se 7700K riittää moooneksi vuodeksi vielä eteenpäin. "Ei niistä lisäytimistä ole mitään hyötyä", "Intel olisi tuonut jo useampicoreisia kiviä kuluttajasegmenttiin jos niille oikeasti olisi mitään tarvetta", "menee vielä sikamonta vuotta että peleissä on mitään hyötyä useammasta ytimestä" jne...
 
Varmasti pelikohtaisia eroja on tuon kanssa... Ja näyttö / asetukset vaikuttaa myös.
 
Varmasti pelikohtaisia eroja on tuon kanssa... Ja näyttö / asetukset vaikuttaa myös.
On varmana ja et sitä välttämättä huomaa kuin prossun vaihdon jälkeen (et siis huomaa/noteeraa mikrolagia ennen kuin se poistuu tai tilanne muuttuu). Hänellä siis UWQHD eli 3440x1440 näyttö ja 144hz
 
Villi veikkaus että Batman ei pahemmin säikeistynyt vaan käytti varmaan 4 maksimissaan ?
Tullut monen pelin kohdalla huomattua kun alla 6c/12t tai 8c/16t prossu ja peli ei käytäkkään kuin sitä about 4 säiettä niin prossu tippuu IDLE kelloille ja fps lukemat ovat sitten vähän sen mukaiset.
Tätä varsinkin tapahtuu LGA2011 ja LGA1366 prossuilla mutta esim Ryzenilla sitä ei tapahtunut.

Räikein tapaus itselläni on nyt ollut suomalainen Wreckfest jossa jopa tätä kävi LGA2011 sekä LGA1366 4c/8t prossuilla:
Wreckfest.png

Myöskin semmoisen olen nyt pistänyt merkille että ennen Nvidian kortit oli ykkösvaihtoehto jos alla hidas prossu vaikka teoriassa AMD:t piti olla parempia. Kun en nyt muista mitä AMD laski kortilla kun Nvidian kortit laski prossulla (ja vieläpä sillä tärkeällä ekalla säikeellä).
Mutta nyt nähtävästi vihdoin AMD on saanut ajurinsa kuntoon tältä osin kun vaikuttais että nykyään AMD korteilla pelit pyörivät paremmin vanhoilla hitaammilla prossuilla.
Sen verran meni vikaan veikkaus, että ei varmaan käyttäny kunnolla kun maksimissaan kahta säiettä:lol: vähän hätäseen kai tehty tuo käännöstyö Batmanissa.. Mutta ite kun tulee pelattua se yksi tai kaksi peliä vuoteen, niin en yhtään jaksa, jos ne ei toimi kunnolla sillon kun on aikaa pelata jotain. Sen takia 9900K.

Siirryin jo takasin aidon asian pariin ja palasin leikkimään X38/48, X58, X79 ja X99 -romppeilla, kun nämä on paljon mielenkiintosempia säädettäviä:geek:
 
Heh, on pakko nyt muistella kuinka tässäkin ketjussa Zen1:n aikaan haukuttiin AMD paskaksi ja kehuttiin sitä kuinka se 7700K riittää moooneksi vuodeksi vielä eteenpäin. "Ei niistä lisäytimistä ole mitään hyötyä", "Intel olisi tuonut jo useampicoreisia kiviä kuluttajasegmenttiin jos niille oikeasti olisi mitään tarvetta", "menee vielä sikamonta vuotta että peleissä on mitään hyötyä useammasta ytimestä" jne...

7700K riittänee täysin hyvin* vielä pari vuotta. Ihan hyvä tommonen viiden vuoden elinikä prossulle, vaikka toki ollaan nyt 2010-luvulla totuttu että high-end kama todenäköisemmin kuolee vanhuuttaan kuin itse asiassa käy liian hitaaksi CPU-puolella.

Kun pelit alkaa tulla uusille konsoleille suunniteltuna niin toi tippuu kärryiltä. Niissä sitten 6c/12t tai 8c/8t on minimi, millä pärjää (4Ghz kelloilla, esim R5 1600 vakiona ei tule riittämään)

*tarjoaa hyvät frametimet kaikkiin peleihin ja ei muodostu merkittäväksi pullonkaulaksi edes high-end näyttikselle kuten tulevalle "RTX 3080"-kortille.
 
Varmasti pelikohtaisia eroja on tuon kanssa... Ja näyttö / asetukset vaikuttaa myös.

Kuinka moni muistaa kun rysenit julkaistiin ja oli niitä "Rysenillä pelikokemus vaan tuntuu sulavammalta vaikka max fps on huonompi." kommentteja, ehkä tämä oli juurikin sitä että ne ilttelit mikrostutteroi jo silloin, muttas kun parempaa ei ollut silloin tarjolla niin siihen ei oltu kiinnitetty niin huomiota.
 
Enpä huomannut juuri eroa pelikäytösä kun vaihdoin 6700k 4c8t prossun 8c16t prosessoriin.
 
Viimeksi muokattu:
Uudehko 4c8t (intel) kivi on edelleen täysin välttävä pelaamiseen., jos ei striimaa samalla (samaa sanoin silloin, kun eka ryzen julkaistiin). Ja välttää edelleen varmasti ainankin vuoden / pari. asia alkaa muuttua, kunhan uudet konsolit tulevat markkinoille ja jos niissä on keskitason 8c16c prossut (Kun verrataan tämän hetken 8c16t prossuihin). Tietysti jos konsoleihin tulisi tarpeeksi leveällä väylällä HBM:ää, niin se voisi paikata kivasti prossujen matalia kelloja.
 
Viimeksi muokattu:
Enpä huomannut juuri eroa pelikäytösä kun vaihdoin 6700k 4c8t prossun 8c16t prosessoriin.

No 4c8t riittääkiin vielä 90% pelejä ihan hyvin. Kyse oli vanhemmista 4c4t i5 kivistä. 4c8t alkaa kyllö pikkuhiljaa jo ahdistaa ja uudet tulevat 8c16t konsolit viineistään tekee sen, että nuo jäävät pelikäytössä hitaaksi.
 
Vielä tuohon mikrostutterointiin liittyen. Oletusasetuksilla tuota on ihan jäätävästi minunkin i5-6600K:lla. Mutta stutterointi häviää kokonaan (ainakaan sitä ei enää huomaa) kun vaihtaa Windowsin power planin Balanced -> High Performance.
Kellojen epätasaisuus aiheuttaa ainakin minulla tuon stutteroinnin. Kun on High Performance power plan, kellot pysyy tasaisesti 4.7GHz ja stutterointia ei ole.
 
Toi mantra että "kunhan uudet konsolit tulee niin sitten saadaan kunnon säikeistystuki" on kyllä niin turha että ei mitään rajaa. Ei se uusien konsolien tuleminen uudelleenkirjoita vanhoja pelimoottoreita. Saattaa näkyä uusissa peleissä tai ei. On edelleen olemassa pc puolella pelejä joita on todella vaikea/mahdoton säikeistää kunnolla.
 
Toi mantra että "kunhan uudet konsolit tulee niin sitten saadaan kunnon säikeistystuki" on kyllä niin turha että ei mitään rajaa. Ei se uusien konsolien tuleminen uudelleenkirjoita vanhoja pelimoottoreita. Saattaa näkyä uusissa peleissä tai ei. On edelleen olemassa pc puolella pelejä joita on todella vaikea/mahdoton säikeistää kunnolla.

No ei tietenkään uudelleenkirjoita, mutta kokoajan kehitetään uusia pelimoottoreita ja modifivoidaan vanhoja.
Muutos tapahtuu pikkuhiljaa ja on jo tapahtunut kymmenisen vuotta
 
Toi mantra että "kunhan uudet konsolit tulee niin sitten saadaan kunnon säikeistystuki" on kyllä niin turha että ei mitään rajaa. Ei se uusien konsolien tuleminen uudelleenkirjoita vanhoja pelimoottoreita. Saattaa näkyä uusissa peleissä tai ei. On edelleen olemassa pc puolella pelejä joita on todella vaikea/mahdoton säikeistää kunnolla.

On helppo huomata miksi kehityksen odotetaan menevän säikeistyvään suuntaan aina vain suuremmalla nopeudella.

Kellotaajuus ja sähköteho on saavuttaneet jo fysiikan lakien rajoittamat kattonsa, single core perffi käyrä on myös selkeästi kääntymässä vaakasuoraan,
42-years-processor-trend.png
 
No ei tietenkään uudelleenkirjoita, mutta kokoajan kehitetään uusia pelimoottoreita ja modifivoidaan vanhoja.
Muutos tapahtuu pikkuhiljaa ja on jo tapahtunut kymmenisen vuotta
Mutta entä jos peliä ei vain voi säikeistää? Säikeistä/useammista ytimistä on hyötyä vain silloin, kun asioita voidaan oikeasti jakaa sanotaan nyt vaikka 16 threadille suoritettavaksi yhtä aikaa. Monessa tapauksessa se vaan ei ole mielekästä tai edes mahdollista eikä uusien konsolien tulo auta asiaa. Jos tässä 10 vuoden aikana kourallinen pelejä käyttää edes välttävästi yli 4 ydintä en laittaisi rahojani kiinni siihen, että vuodessa tai kahdessa maagisesti näitä pelejä on satoja. Siihen on syynsä miksi pelit eivät ole tai tule säikeistymään kunnolla.
 
Mutta entä jos peliä ei vain voi säikeistää? Säikeistä/useammista ytimistä on hyötyä vain silloin, kun asioita voidaan oikeasti jakaa sanotaan nyt vaikka 16 threadille suoritettavaksi yhtä aikaa. Monessa tapauksessa se vaan ei ole mielekästä tai edes mahdollista eikä uusien konsolien tulo auta asiaa. Jos tässä 10 vuoden aikana kourallinen pelejä käyttää edes välttävästi yli 4 ydintä en laittaisi rahojani kiinni siihen, että vuodessa tai kahdessa maagisesti näitä pelejä on satoja. Siihen on syynsä miksi pelit eivät ole tai tule säikeistymään kunnolla.
Näin varmasti onkin siihen saakka kunnes joku keksii jonkin aivan eri tavan renderöidä pelejä ja vie koko potin. Käynyt teknologiateollisuudessa niin monta kertaa aikaisemminkin että mahdottomaksi tunnustettu asia onkin muutamassa vuodessa uusi normaali kunhan joku tekee tarpeeksi radikaalin uuden keksinnön.
 
Mutta entä jos peliä ei vain voi säikeistää? Säikeistä/useammista ytimistä on hyötyä vain silloin, kun asioita voidaan oikeasti jakaa sanotaan nyt vaikka 16 threadille suoritettavaksi yhtä aikaa. Monessa tapauksessa se vaan ei ole mielekästä tai edes mahdollista eikä uusien konsolien tulo auta asiaa. Jos tässä 10 vuoden aikana kourallinen pelejä käyttää edes välttävästi yli 4 ydintä en laittaisi rahojani kiinni siihen, että vuodessa tai kahdessa maagisesti näitä pelejä on satoja. Siihen on syynsä miksi pelit eivät ole tai tule säikeistymään kunnolla.

Eiköhän iso syy ole ollut ihan se, että konsolipelit on tähdännyt siihen 30 FPS nopeuteen ja siihen on päästy useasti ilman kunnon säikeistyksen tukemistakin. PC -versiot on sitten brute force lla menny sinne 60 FPS ja yli. Nyt kun konsolipuolellakin alkaa toi 60 FPS maali yleistymään, niin engineitä on pakko alkaa vähän päivittämään tukemaan paremmin säikeistystä.
 
Viimeksi muokattu:
En usko, että uudet konsolit parantaa säikeistystä juurikaan, koska yksittäisen ytimen suorituskyky on monikertainen edellisiin nähden, joissa säikeistyminen oli pakko, kun yhdellä, tai kahdellä ytimellä ei pyörittänyt yhtään mitään.
 
En usko, että uudet konsolit parantaa säikeistystä juurikaan, koska yksittäisen ytimen suorituskyky on monikertainen edellisiin nähden, joissa säikeistyminen oli pakko, kun yhdellä, tai kahdellä ytimellä ei pyörittänyt yhtään mitään.

Eiköhän ne niille keksi käyttöä, Fallout 4:stä ja varmasti muistakin peleistä on karsittu ominaisuuksia hyvissä ajoin ennen julkaisua koska konsoleissa ei riittänyt suorituskyky ja muisti.
 
En usko, että uudet konsolit parantaa säikeistystä juurikaan, koska yksittäisen ytimen suorituskyky on monikertainen edellisiin nähden, joissa säikeistyminen oli pakko, kun yhdellä, tai kahdellä ytimellä ei pyörittänyt yhtään mitään.

Et siis usko, että uusista konsoleista pelinkehittäjät eivät ottaisi kaikkea tehoa irti kuten aina ennen vaan jatkossa jätettäisiin pöydälle käyttämättä osa tehoista.

Voit sitten miettiä kuinka looginen ajatus tuo on...
 
Onhan nykykonsoleissa ollut jo pitkään 8 ydintä, harva peli osaa kuitenkaan niin montaa ydintä hyödyntää kunnolla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 412
Viestejä
4 511 606
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom