Virallinen: AMD vs Intel keskustelu- ja väittelyketju

Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
213
Mites on.. nyt kun olis tuo i7 8700k bundle jimmsillä ja siitä vielä asuksen kautta 50e cashback, eli päivitykselle jäisi hintaa muistaakseni se 520e, niin oliskohan tuo järkevä päivitys? Nykyisin ajelen siis ryzen 5 1600x @3.95GHz ja näytönohjaimena msi gaming x 1080Ti.

Ajatukset heräsi siitä kun nyt vaihdoin 2560x1440p 144Hz näyttöön, ja jotta esim pubgin saa pysymään edes yli 100fps jatkuvasti niin aika rankasti saa asetuksia laskea. Asetuksilla ei sinänsä ole tuollaisessa pelissä väliä mutta saiskohan tuolla prossun päivityksellä käytännössä merkittävästi lisää frameja. Tuo 2560x1440p resoluutio nyt varmaan tasaa eroja jonkin verran. Muistit ovat g.skill flare x 3200MHz ja ne jäisivät kokoonpanoon.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Mites on.. nyt kun olis tuo i7 8700k bundle jimmsillä ja siitä vielä asuksen kautta 50e cashback, eli päivitykselle jäisi hintaa muistaakseni se 520e, niin oliskohan tuo järkevä päivitys? Nykyisin ajelen siis ryzen 5 1600x @3.95GHz ja näytönohjaimena msi gaming x 1080Ti.

Ajatukset heräsi siitä kun nyt vaihdoin 2560x1440p 144Hz näyttöön, ja jotta esim pubgin saa pysymään edes yli 100fps jatkuvasti niin aika rankasti saa asetuksia laskea. Asetuksilla ei sinänsä ole tuollaisessa pelissä väliä mutta saiskohan tuolla prossun päivityksellä käytännössä merkittävästi lisää frameja. Tuo 2560x1440p resoluutio nyt varmaan tasaa eroja jonkin verran. Muistit ovat g.skill flare x 3200MHz ja ne jäisivät kokoonpanoon.
Minä vaihdoin ryzen 1700X:n -> 8700K, ja tietty siihen vielä kellotin ton 8700K:n 5Ghz ja muistit 4266Mhz asrockin Taichilla. Ero Ryzeniin oli aika merkittävä, toki myös Ryzen oli kellotettu 3.925Ghz ja samoilla muisteilla, joskin ne toimi vain 2966Mhz. Samoin mulla on 1080 Ti näyttiksenä. Perstuntumalla heittäsin että semmonen 40-50% lisää FPS.

Näyttönä mulla on Delling SG24, 165Hz 2560*1440 g-sync näyttö. Ja pelaan toki tuolla resolla.

Nykyisin kun PUBGia paukuttaa, niin kaupungeissa on fps siinä 120-140 välimaastossa, maastossa se on 144fps johon peli on "käpätty". FPS dippejä ei juurikaan esiinny, siinä missä Ryzenin kanssa niitä oli aika paljon aina kun joku nakkeli kranaatteja tms. Toki samaan aikaan peliä on päivitetty, ja varmasti nykyään myös Ryzenillä on sujuvampi kuin mitä minulla oli kun oman vaihdon tein.

Mulla ei toki ole asetukset tapissa, vaan sekoitusta välillä high/ultra - ultra low. Pelissä kun esim. foliage kannattaa vääntää siihen alimpaan vipuun mitä kaikki käyttää ;)

Tein tossa muutama päivä takaperin videon youtubeen mun kiinalaisesta halpisvesijäähystä, mutta siinä on loppupäässä vähän pelitestiä. Näät tosta että miten mulla peli kulkee, siinä on lopputaistelua Yasnaja Polinjan liepeiltä ja lopussa kaupungissa, toihan on tunnetusti pelin resurssisyöpöin alue.

Se että onko toi 500e wöörtti päivitys on tietty ihan kiinni sinusta. Onko sulla 500e heittää tollaseen upgradeen? Joudutko syömään kuukauden makaroonia? Mahdoton sanoa.

VAROITUS! ÄÄNET VIDEOSSA HEMMETIN KOVALLA! LINKKI SUORAAN KOHTAAN JOSSA PUBG-PLAY!

 
Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
213
Minä vaihdoin ryzen 1700X:n -> 8700K, ja tietty siihen vielä kellotin ton 8700K:n 5Ghz ja muistit 4266Mhz asrockin Taichilla. Ero Ryzeniin oli aika merkittävä, toki myös Ryzen oli kellotettu 3.925Ghz ja samoilla muisteilla, joskin ne toimi vain 2966Mhz. Samoin mulla on 1080 Ti näyttiksenä. Perstuntumalla heittäsin että semmonen 40-50% lisää FPS.

Näyttönä mulla on Delling SG24, 165Hz 2560*1440 g-sync näyttö. Ja pelaan toki tuolla resolla.

Nykyisin kun PUBGia paukuttaa, niin kaupungeissa on fps siinä 120-140 välimaastossa, maastossa se on 144fps johon peli on "käpätty". FPS dippejä ei juurikaan esiinny, siinä missä Ryzenin kanssa niitä oli aika paljon aina kun joku nakkeli kranaatteja tms. Toki samaan aikaan peliä on päivitetty, ja varmasti nykyään myös Ryzenillä on sujuvampi kuin mitä minulla oli kun oman vaihdon tein.

Mulla ei toki ole asetukset tapissa, vaan sekoitusta välillä high/ultra - ultra low. Pelissä kun esim. foliage kannattaa vääntää siihen alimpaan vipuun mitä kaikki käyttää ;)

Tein tossa muutama päivä takaperin videon youtubeen mun kiinalaisesta halpisvesijäähystä, mutta siinä on loppupäässä vähän pelitestiä. Näät tosta että miten mulla peli kulkee, siinä on lopputaistelua Yasnaja Polinjan liepeiltä ja lopussa kaupungissa, toihan on tunnetusti pelin resurssisyöpöin alue.

Se että onko toi 500e wöörtti päivitys on tietty ihan kiinni sinusta. Onko sulla 500e heittää tollaseen upgradeen? Joudutko syömään kuukauden makaroonia? Mahdoton sanoa.

VAROITUS! ÄÄNET VIDEOSSA HEMMETIN KOVALLA! LINKKI SUORAAN KOHTAAN JOSSA PUBG-PLAY!

Itselläni kaikki muut ovat low paitsi reunanpehmennystä on vähän sekä wiew distance täysillä. Ainoastaan joskus maastossa on saavuttanut hetkellisesti tuon 144fps. Ei tässä makaroonikuurille sentään joutuisi, tästä ryzen 5 1600x + msi x370 pro carbon setistä kai saisi muutaman satkun kun myy pois.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Tuossa sain LGA 1366 testini loppuun ja lopputulema oli aikasta mielenkiintoinen tai masenta kuinka sen nyt katsoo.
Kun ennen testejäni jostain luin että 6-ydin Xeonit ovat noin yhtä nopeita kuin Ryzen 5 1600:n.
Ekana tuli mieleeni että onko muka noin ?

Nyt testejen jälkeen voin sanoa että kyllä on.
Peli testejäni en pysty noihin vertaamaan mutta 3Dmark Fire Strikestä löytyy kattava tietokanta.
Jonka mukaan Fire Strikestä Ryzen 5 1600:lla saa Geforce GTX 980ti:lla pojoja 16000-17500 riippuen paljon prossu on kellotettuna.

No testejeni paras yksilö eli X5650 (vuodelta 2010) joka kulki mukavat 4.5GHz ja sen parina tuo Geforce GTX 980ti.
Niin pojojo ropisi 15999.
Että ei ne netin jutut ihan tuulesta temmattuja olleet.
Vaikkakin tuo höpöhöpö markki ei kuvasta täysin oikeata suorituskykyä.

Tuossa juuri valmistelen testiäni missä vertaan vanhoja SER vehkeitä uusiin budjetti romppeisiin. Että onko järkevämpää hommata vanhaa high end ja uutta low endiä pelaamiseen.
High end puolta edustavat:
AMD FX 8320@4.7GHz
Intel Core i7-860@4.16GHz
Intel Core i7-3820
Intel Xeon E5-2670
Intel Xeon X5650@4.5GHz

Low end puolelle hommasin Kaby Lake Pena G4600:n. Netti ainakin väittää että on "paras" budjetti peli prossu.

Tässä vielä linkit 3Dmarkin tuloksiin X5650 prossulla:
Time Spy I scored 5 808 in Time Spy
Fire Strike I scored 15 999 in Fire Strike
 
Viimeksi muokattu:

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
@Zetteri Ihan mielenkiintoinen aihe testata. Itseltäni löytyy SER työasema X5460 4.2GHz, joka on ihan pätevä kone monenlaiseen. Tosin sillä ei pelata ja siinä on joku GT710 kortti tms kiinni, mutta ihan perus desktop ja jopa development käyttöön yllättävän hyvä laite hintasekseen kun emo+muistit+prossa maksoi yhteensä jotain 45 EUR. Jos siihen jonkun budjetti GPU:n laittaisi niin eiköhän sillä jotain pelaisi ihan onnistuneesti 1080p resolla.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 244
Itsellä on toisessa koneessa i7-870 + R9 280 ja toisessa FX-8350 + R9 280X (aiemmin se äxätön oli tässä koneessa). Ovat käytännössä identtiset suorituskyvyltään. FX-8350 maksoi silloin uutena kun sen ostin muistaakseni 150€. Inteliltä olisi samaan rahaan saanut i3:n, niin mielestäni FX oli selkeästi parempi valinta samaan rahaan, varsinkin kun editoin koneella myös kuvia ja videoita. i7:n ostin käytettynä 40€:llä muistaakseni vuosi takaperin ja se ei tuonut juuri fps lisää aiempaan i5 650 verrattuna, mutta suuret fps dropit loppuivat ja multitasking luonnollisesti parani huimasti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Itsellä on toisessa koneessa i7-870 + R9 280 ja toisessa FX-8350 + R9 280X (aiemmin se äxätön oli tässä koneessa). Ovat käytännössä identtiset suorituskyvyltään. FX-8350 maksoi silloin uutena kun sen ostin muistaakseni 150€. Inteliltä olisi samaan rahaan saanut i3:n, niin mielestäni FX oli selkeästi parempi valinta samaan rahaan, varsinkin kun editoin koneella myös kuvia ja videoita. i7:n ostin käytettynä 40€:llä muistaakseni vuosi takaperin ja se ei tuonut juuri fps lisää aiempaan i5 650 verrattuna, mutta suuret fps dropit loppuivat ja multitasking luonnollisesti parani huimasti.
Sitä ihmettelen kun monessa paikassa kuten täällä aina FX-sarja haukutaan lyttyyn, vaikka ihan päteviä nuo ovat.
Toki jos niistä haluaa kaiken irti niin pitää olla oikeasti hyvä emo alla ja siinä järeä jäähy. Ja virtahan noille myös kelpaa.

Varmaan osittain FX-sarjan maineen tuhosi juuri nuo ei tarpeeksi hyvät emot. Kun niillä prossut tiputtelivat kelloja ym. kivoja oireita.
Mutta jos oikeasti on hyvä emo alla niin tehoa saa noista löytymään ihan mukavasti.

Tästä videostani näkee hyvin mihin ne 8-ytimiset oikeasti pystyy. Eikä nuo nyt niin huonoja ole mitä yleisesti väitetään.
 

copter

Last Man Standing
Liittynyt
05.12.2016
Viestejä
3 299
Pari kertaa miettinyt että jos tollanen FX setti tulisi edullisesti vastaan niin sellaisen voisi ostaa, mutta mitä katsonut niin on noista kuitenkin vielä sen verran pyydetty etten kakkoskoneeseen ole raaskinut hommata.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 119
Sitä ihmettelen kun monessa paikassa kuten täällä aina FX-sarja haukutaan lyttyyn, vaikka ihan päteviä nuo ovat.
Toki jos niistä haluaa kaiken irti niin pitää olla oikeasti hyvä emo alla ja siinä järeä jäähy. Ja virtahan noille myös kelpaa.

Varmaan osittain FX-sarjan maineen tuhosi juuri nuo ei tarpeeksi hyvät emot. Kun niillä prossut tiputtelivat kelloja ym. kivoja oireita.
Mutta jos oikeasti on hyvä emo alla niin tehoa saa noista löytymään ihan mukavasti.

Tästä videostani näkee hyvin mihin ne 8-ytimiset oikeasti pystyy. Eikä nuo nyt niin huonoja ole mitä yleisesti väitetään.
Ei, vaan FX-sarjan maineen pilasi sen huonohko suorituskyky, ja vielä huonompi suorituskyky-virrankulutus-suhde. Täysin ansaitusti.

Ei niistä lähde millään kunnolla yhden säikeen tehoa. Ja sillä on normaalikäytössä paljon enemmän väliä kuin monen säikeen suorituskyvyllä.

Ja se monen säikeen suorituskyvyssäkin se suorituskyky saatiin järkyttävällä sähkönkulutuksella.

Ja tuossa videossasi on verrattu ties kuinka paljon ylikellotettua piledriveria joko
1) vakiokellolla toimiviin intelin prossuihin tai
2) pari vuotta vanhempiin intelin prossuihin.

Ei todellakaan järkevä vertailu.

Järkevä vertailu olisi joko
1) Valitsee inteliltä saman ikäisen prossun (ivy bridge) ja kellottaa sen samoihin virrankulutuslukemiin

TAI

2) TAI valitsee inteliltä saman sukupolven prossun(ivy bridge) eikä kellota kumpaakaan.

Kummalla tahansa näistä näyttää monen säikeen suorituskykyvertailukin aika erilaiselta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 244
Mun mielestä on ihan järkevää vertailla saman hintaisia prossuja. Rahallahan niitä ostetaan ja itseäni ainakin kiinostaa kuinka paljon suorituskykyä saan rahani vastikkeeksi.

Tosiaan silloin kun itse ostin tuon fx:n niin samalla rahalla olisi saanut kaksi ytimisen i3:n. Monissa peleissä sillä i3:lla pääsee suunnilleen samoihin fps kuin tolla FX, mutta kyllä nykyään alkaa 2 ydintä olemaan jo liian vähän. Uskon että tuo FX tulee olemaan vielä pitkään käyttökelpoinen työjuhta.

Toki Inteliltä sai kalliimmalla parempaa, mutta mun mielestä ei ole järkeä verrata 150€ prosessoria 300€ prosessoriin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 244
Ja mitä tuohon kellotukseen tulee niin kaikkia FX prossuja pystyy helposti kellottaan kun taas suurta osaa intelia ei.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
712
Ostin reilu kolme vuotta sitten 8350, emon ja jäähyn 150e kaverilta ja nyt jälkeenpäin ajateltuna hyvä etten maksanut enempää. Kyllähän tämä ihan hyvin suurinta osaa peleistä pyörittää, mutta en nyt kyllä lähtis enää suosittelemaan ellei oikeasti halvalla saa.

Ärsyttävintä lähinnä se vaihtelevuus, että mikä peli nyt sattuu toimimaan ja sitten tarvittaessa säätämistä. Menin kans nuukuuksissa ja tietämättömänä ostamaan vain 1600MHz muistit, eikä enää jaksa lähtee vaihtamaan nopeempiin.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 244
En minäkään enää uutta konetta suunnittelevalle suosittelisi FX:ää :D Mutta 5 vuotta sitten se oli hinta/teho suhteeltaan hyvä. Pari vuotta sitten olisin itsekin ostanut Inteliä, jos uutta konetta olisin kasaillut. Nyt kun Ryzenit ovat tulleet, niin joutuisi toden teolla miettimään mikä olisi omiin tarpeisiin paras. Mukavaa, että oikeasti hyviä keskenään kilpailevia tuotteita on nyt molemmilta tarjota :tup:

Käytettynä saa kyllä nykyään varsin pätevän koneen rakennettua sangen edukkaasti kun vaan malttaa katsella.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 119
Mun mielestä on ihan järkevää vertailla saman hintaisia prossuja. Rahallahan niitä ostetaan ja itseäni ainakin kiinostaa kuinka paljon suorituskykyä saan rahani vastikkeeksi.
Rahalla maksetaan myös sähkölaskut, ellei ole pappa betalar tai TOAS betalar.

Tosiaan silloin kun itse ostin tuon fx:n niin samalla rahalla olisi saanut kaksi ytimisen i3:n. Monissa peleissä sillä i3:lla pääsee suunnilleen samoihin fps kuin tolla FX, mutta kyllä nykyään alkaa 2 ydintä olemaan jo liian vähän.
Mihin se 2 ydintä alkaa nykyään olla liian vähän?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 244
Rahalla maksetaan myös sähkölaskut, ellei ole pappa betalar tai TOAS betalar.



Mihin se 2 ydintä alkaa nykyään olla liian vähän?
Toi sähkölasku sinänsä ihan hyvä pointti pitkässä juoksussa, mutta esimerkiksi täällä Suomessa itse en kesällä juuri koneeseen koske ja talvella se sähkönkulutus on muusta lämmityksestä pois, joten käytännössä sillä ei niin suurta merkitystä ole.

2 ydintä alkaa ontumaan jo aika pahasti kun pitäisi HD-videota tai RAW-kuvia editoida ja myös peleissä fps droppeja tulee enempi. Esimerkiksi siinä mun toisessa koneessa oli i5 650 (2c/4t) ja esimerkiksi Dirt Rallyssä välillä meni pätkä perseelleen kun silloin tällöin tuli isoja fps droppeja, päivitys i7 870 (4c/8t) poisti ne käytännössä kokonaan (ei muita muutoksia koneeseen). Ja ennen tuota FX konetta hoidin sillä i5:lla noita editointeja, niin kyllä toi FX sen jyräsi ihan selkeästi.

Pidän itseäni puolueettomana tässä väittelyssä ja omistan sekä käytän molempien leirien tuotteita. Tosiaan niinkuin sanoin niin i7 870 ja FX 8350 ovat lähes identtisiä käytännön suorituskyvyssä ja molemmat vieläkin ihan päteviä laitteita :)
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 119
Tosiaan niinkuin sanoin niin i7 870 ja FX 8350 ovat lähes identtisiä käytännön suorituskyvyssä ja molemmat vieläkin ihan päteviä laitteita :)
i7-870 on melkein 3 vuotta vanhempi prosessori kuin FX-8350.

Ivy Bridge joka on samaa ikäluokkaa FX-8350n kanssa on paljon nopeampi, tekee sekä selvästi enemmän kellojaksossa että toimii selvästi suuremmalla kellotaajuudella.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 244
i7-870 on melkein 3 vuotta vanhempi prosessori kuin FX-8350.

Ivy Bridge joka on samaa ikäluokkaa FX-8350n kanssa on paljon nopeampi, tekee sekä selvästi enemmän kellojaksossa että toimii selvästi suuremmalla kellotaajuudella.
Juu. Mun Pointti oli lähinnä se että kun vertaa samanhintaisia prosessoreita se tarkoittaa Joko inteliltä vanhempaa sukupolvea tai heikompaa sarjaa. Ainakin noissa vanhemmissa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Noihin testi juttuihin että tohon tulee aina uusia prossuja mukaan kun saan vaan aina testattua. AM3+ vaiheessa noi oli testattu siihen mennessä (GTX 980ti kanssa testasin aina ne parhaan prossut).
Ja tänään juuri saapui se Kaby Lake Pena G4600 mikä pääsee tuohon listaan että katsotaan riittääkö kaksi nopeaa ydintä vai eikö.
Kuten videossa mainitsin lopussa että enää ei todellakaan kannata hommata AM3+ alustaa. Mutta se on täysin riittävä vielä jos semmoinen jo löytyy.

Tohon taulukkoon muuten pääsee kohta LGA 1366 testejen nopein eli X5450:täkin.

Itse en usko että Kaby Lake pena pärjää noille vanhemmille Intelin high end roinille.
Paitsi tietysty CS GO:ssa se tulee rökittämään ne. Koska se peli on niin päin persettä koodattu kun joku voi olla.

Hyvä esimerkkinä noissa LGA 1366 testeissäni 4-ydin prossut pienimmillä kelloilla hakkaa ne 6-ytimiset.
Ja jopa jos mennään samaan arkkitehtuuriin niin 4.65GHz 4-ydin prossu hakkaa reilulla erolla 6-ydin mallin 4.5GHz kelloilla.
Että joku ei oikein täsmää paitsi että pelimoottori ei todellakaan tiiä mitä pitäis oikein tehdä.

Tässä kuva CS GO tuloksista:
cs go.png
 

sushukka

Premium-jäsen
Liittynyt
16.04.2017
Viestejä
1 359
Noihin testi juttuihin että tohon tulee aina uusia prossuja mukaan kun saan vaan aina testattua. AM3+ vaiheessa noi oli testattu siihen mennessä (GTX 980ti kanssa testasin aina ne parhaan prossut).
Ja tänään juuri saapui se Kaby Lake Pena G4600 mikä pääsee tuohon listaan että katsotaan riittääkö kaksi nopeaa ydintä vai eikö.
Kuten videossa mainitsin lopussa että enää ei todellakaan kannata hommata AM3+ alustaa. Mutta se on täysin riittävä vielä jos semmoinen jo löytyy.

Tohon taulukkoon muuten pääsee kohta LGA 1366 testejen nopein eli X5450:täkin.

Itse en usko että Kaby Lake pena pärjää noille vanhemmille Intelin high end roinille.
Paitsi tietysty CS GO:ssa se tulee rökittämään ne. Koska se peli on niin päin persettä koodattu kun joku voi olla.

Hyvä esimerkkinä noissa LGA 1366 testeissäni 4-ydin prossut pienimmillä kelloilla hakkaa ne 6-ytimiset.
Ja jopa jos mennään samaan arkkitehtuuriin niin 4.65GHz 4-ydin prossu hakkaa reilulla erolla 6-ydin mallin 4.5GHz kelloilla.
Että joku ei oikein täsmää paitsi että pelimoottori ei todellakaan tiiä mitä pitäis oikein tehdä.

Tässä kuva CS GO tuloksista:
Testipeli voisi ehkä olla paremmin useammalle ytimelle skaalautuva. Kolmea kai tuo oletuksena käyttää.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 119
Noihin testi juttuihin että tohon tulee aina uusia prossuja mukaan kun saan vaan aina testattua. AM3+ vaiheessa noi oli testattu siihen mennessä (GTX 980ti kanssa testasin aina ne parhaan prossut).
Ja tänään juuri saapui se Kaby Lake Pena G4600 mikä pääsee tuohon listaan että katsotaan riittääkö kaksi nopeaa ydintä vai eikö.
G4600 on sen verran pahasti rampautettu ydin, että sen suorituskyvystä(tai sen puutteesta) ei pidä liikaa päätellä i3n suorituskyvystä.

i3een verrattuna G4600sta on rampautettu/puuttuu:

* AVX (ja FMA)
* SMT
* Osa L3-välimuistista


Ja juuri tuo SMT tekee hyvin suuren eron siinä "riittääkö 2 ydintä vai ei" kun G4600 ajaa kahta säiettä yhtä aikaa, i3 ajaa neljää säiettä yhtä aikaa.

Ja AVXn ja FMAn puute tarkoittaa rinnakkaisessa laskennassa raa'an teoreettisen liukulukusuorituskyvyn putoamista NELJÄSOSAAN i3n vastaavasta.

edit: hups, SMT siinä oli sittenkin.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
G4600 on sen verran pahasti rampautettu ydin, että sen suorituskyvystä(tai sen puutteesta) ei pidä liikaa päätellä i3n suorituskyvystä.

i3een verrattuna G4600sta on rampautettu/puuttuu:

* AVX (ja FMA)
* SMT
* Osa L3-välimuistista


Ja juuri tuo SMT tekee hyvin suuren eron siinä "riittääkö 2 ydintä vai ei" kun G4600 ajaa kahta säiettä yhtä aikaa, i3 ajaa neljää säiettä yhtä aikaa.

Ja AVXn ja FMAn puute tarkoittaa rinnakkaisessa laskennassa raa'an teoreettisen liukulukusuorituskyvyn putoamista NELJÄSOSAAN i3n vastaavasta.
Hhhmmm Pena G4600:sta löytyy HT eli ihan 4 säettä raksuttelee.
Myöskään i3 eivät oikein ole "halpa/budjetti" prossuja.

Noita Kaby Lake Penoja on monessa paikassa hehkutettu budjetti pelaajan parhaansi vaihtoehdoksi.
Joten haluan nähdä että onko se järkevämpi ratkaisu kuin monta vuotta vanhat high end kamat.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 324
Testipeli voisi ehkä olla paremmin useammalle ytimelle skaalautuva. Kolmea kai tuo oletuksena käyttää.
Mulla on monta testipeli kylläkin.
CS GO oli vaan yksi niistä monista.
Tuossa vaan oli erikoista juuri että prossu muuten sama mutta tuli 2 ydintä lisää niin suorituskyky laski.

Edit:
Testipeleinäni ovat:
8-bit Armies
Arma 3 (käyttäyty samallalailla kuin CS GO)
Battlefield 3
Crysis 3
CS GO
Doom (2016)
GTA V
Overwatch
Project Cars
Redout
Rise of the Triad
Sublevel Zero Redux

Eli vähän kaikien pelityyppejen edustajia.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 153
Kesällä ja syksyllä intoiltiin, kun Ryzen ohitti Mindfactoryssä myynnissä Intelin vehkeet. Nyt Coffee Laken tarjonta näyttää olevan niin hyvällä tasolla, että Intel on taas punnertanut AMD:n ohi:
Intel CPUs Outselling AMD CPUs After Months of Ryzen Dominance
Tammikuussa Intelin osuus oli 58% myynneistä. AMD:n myynti oli kyllä tammikuussa jo niin selvässä laskussa, että taitaa olla uuden Ryzen-sukupolven odottelu jo menossa. Intelillä on taas onnistunut myyntitaktiikka, kun kallein malli i7-8700K myy selvästi eniten, kun taas AMD:n puolella parhaiten myy suht edullinen R5 1600.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Intelillä on taas onnistunut myyntitaktiikka, kun kallein malli i7-8700K myy selvästi eniten, kun taas AMD:n puolella parhaiten myy suht edullinen R5 1600.
Mikäs siinä. 6-ydin ryzenithan tarjoaa nykyisistä vaihtoehdoista sen parhaimman hinta/laatusuhteen mitä pelaamiseen tulee.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
712
Mikäs siinä. 6-ydin ryzenithan tarjoaa nykyisistä vaihtoehdoista sen parhaimman hinta/laatusuhteen mitä pelaamiseen tulee.
Tämä oli ennen Coffee Lakea. Nyt kyllä i5 8400 on ehdottomasti paras hinta- ja laatusuhteeltaan.

Tosin silti olisi kiva nähdä, miten toimii tosi halvan emon kanssa. Äkkiseltään en testejä löytänyt.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
Unohtu kommentista, että ryzeneista paras hinta/laatusuhde. Siksi se myy niistä eniten.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Tämä oli ennen Coffee Lakea. Nyt kyllä i5 8400 on ehdottomasti paras hinta- ja laatusuhteeltan.
Ehkä joissain tapauksissa hinta-tehosuhteeltaan, muttei todellakaan hinta-laatusuhteeltaan. Ryzenissä lisäksi SMT.

EDIT. i5-8400 alhaisine kelloineen, eli heikon yhden ytimen suorituskyvyn omaavana (kyllä, heikomman mitä R5 1600) on todella räikeä todiste siitä, ettei pelit vielä ole kaikki optimoitu Ryzenille, vaan erittäin vahvasti Intelille. Tällä voi itseään hämätä ja tuon kiven ostaa, mutta kannattaa asiaa miettiä hieman pidemmällä tähtäimellä ja muistaa päälle emolevyjen hinnat.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 119
EDIT. i5-8400 alhaisine kelloineen, eli heikon yhden ytimen suorituskyvyn omaavana (kyllä, heikomman mitä R5 1600)
:facepalm:

i5-8400n maksimikellotaajuus on 4 GHz.

R5-1600n maksimikellotajuus on 3.6 GHz.

i5-8400 pieksee R5-1600n helposti yhden säikeen suorituskyvyssä.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
i5-8400n maksimikellotaajuus on 4 GHz.

R5-1600n maksimikellotajuus on 3.6 GHz.

i5-8400 pieksee R5-1600n helposti yhden säikeen suorituskyvyssä.
Mutta kumpaakin pitää tällöin käytännössä kellottaa, eli emolevyltä säätää asetukset kohdilleen.
Selvennän siis, että i5-8400 pyörii säätämättä peruslankulla alemmilla kelloilla mitä R5 1600 vastaavalla.
Jos kellottaa niin R5 1600 päässee samaan tai jopa pikkuisen ylemmäs kuin 4 GHz, mutta parempi olla hyvä lankku sitten kummallekin prosessorille. Nuilla taajuuksilla ei ole enää käytännön eroa yhden ytimen suorituksessa.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 119
Mutta kumpaakin pitää tällöin käytännössä kellottaa,
Eikä pidä. Ihan virallisen speksin mukainen turbokello.

eli emolevyltä säätää asetukset kohdilleen.
.. joka on eri asia, kuin kellottaminen. Ja oikein toimivalla emolla kyllä toimii ihan täydellä nopeudella ilman mitään säätämistä.

jos EI toimi niin sitten emo takuuvaihtoon.

Selvennän siis, että i5-8400 pyörii säätämättä peruslankulla alemmilla kelloilla mitä R5 1600 vastaavalla.
Joten lähteitä näille väitteille?
 
Viimeksi muokattu:

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Mutta kumpaakin pitää tällöin käytännössä kellottaa, eli emolevyltä säätää asetukset kohdilleen.
Selvennän siis, että i5-8400 pyörii säätämättä peruslankulla alemmilla kelloilla mitä R5 1600 vastaavalla.
Jos kellottaa niin R5 1600 päässee samaan tai jopa pikkuisen ylemmäs kuin 4 GHz, mutta parempi olla hyvä lankku sitten kummallekin prosessorille. Nuilla taajuuksilla ei ole enää käytännön eroa yhden ytimen suorituksessa.
Öö hä?

Ihan peruslankulla perusasetuksilla i5-8400 pyörii yhdellä säikeellä 4GHz.
 

BOT

Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
2 404
Öö hä?

Ihan peruslankulla perusasetuksilla i5-8400 pyörii yhdellä säikeellä 4GHz.
En tästä ala nyt enempää jauhamaan, koska jokainen kuten @hkultala myös tietää mistä puhun, mutta se ei tosiaan riitä että yksi ydin tuolla nopeudella rullaa edes videopelien kohdalla.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 119
En tästä ala nyt enempää jauhamaan, koska jokainen kuten @hkultala myös tietää mistä puhun,
Joo, tiedän että puhut yksinkertaisesti paskaa.

mutta se ei tosiaan riitä että yksi säie tuolla nopeudella rullaa edes videopelien kohdalla.
Jos tarkoitat kahden tai kolmen säikeen suorituskykyä, älä puhu yhden säikeen suorituskyvystä.

Ja myös hyvin usein niillä softilla mitkä on säikeistetty muutamalle säikeelle, yksi säie niistä on selvästi enemmän kuormitettu muiden usein idlatessa odotellessa sitä säiettä, ja nimenomaan yhden säikeen suorituskyvyllä on tällöinkin hyvin paljon väliä, enemmän kuin muutaman säikeen maksimisuorituskyvyllä.
 
Viimeksi muokattu:

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
En tästä ala nyt enempää jauhamaan, koska jokainen kuten @hkultala myös tietää mistä puhun, mutta se ei tosiaan riitä että yksi säie tuolla nopeudella rullaa edes videopelien kohdalla.
Puhut ihan omiasi. Ainoastaan kova avx-kuorma aiheuttaa kellojen tipahatamisen kaikilla ytimillä <3.8GHz. 8400 pesee kellokilvassa missä tahansa pelissä 1600:sen.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
712
i5-8400 alhaisine kelloineen, eli heikon yhden ytimen suorituskyvyn omaavana
Tosiaan 8400 turbottaa 4Ghz yhdellä ytimellä ja 3,9GHz kuudella ytimellä. Sitähän on lähinnä spekuloitu, jaksaako halvimmat emot puskee näitä turboja. Siksi haluaisinkin nähdä testejä näillä emoilla. Z370 emoilla ei taida olla tämän kanssa mitään ongelmaa ja saa jopa nopeemmat muistit ja näin hieman lisää tehoa.
 

Cirrus

Miksei maailma toimi asmilla?
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 993
Tosiaan 8400 turbottaa 4Ghz yhdellä ytimellä ja 3,9GHz kuudella ytimellä. Sitähän on lähinnä spekuloitu, jaksaako halvimmat emot puskee näitä turboja. Siksi haluaisinkin nähdä testejä näillä emoilla. Z370 emoilla ei taida olla tämän kanssa mitään ongelmaa ja saa jopa nopeemmat muistit ja näin hieman lisää tehoa.
Kuudella ytimellä 3.8Ghz.

Jos emo lupaa 8700k yhteensopivuuden, niin emot kyvyt ei mitenkään voi loppua kesken 8400 kohdalla.

Se missä kyvyt voi loppua, on biosin ominaisuus, jossa 8400:lle kerrotaan että älä koskaan tiputa kelloja <3.8 ghz, vaikka tdp menee yli.
 

svk

Apua, avatarini on sormi!
Liittynyt
14.12.2016
Viestejä
2 810
:cigar:Kyllä 1600 ryzenin yhden ytimen suorituskyky on parempi, kuin 8400. Yhden säikeen tosin ei
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
712
Steve testaili Coffee Laken turbotusta ja lämpöjä, eikä ongelmaa ole, jos pysyy kaukana vakio coolerista. Tai no 8400 tais jaksaa turbottaa vakio coolerilla, mutta jokainen itset päättäköön kehtaako prossuansa rääkätä. Mikä tahansa kohtalainen cooleri jaksaa turbottaa 8700k ihan hyvin.

8400 matala vakiotaajuus selittyy AVX:n takia. Intel käyttää 256 bittistä AVS:ää, kun taas AMD 128 bittistä. Tämä imaisee enemmän virtaa, joten pitää olla matalammat kellot.

Pakettikoneissa pitää myös olla tarkkana. Esimerkkinä oli 8700 varustettu pakettikone, jossa huono emo ja vakio cooleri. Tämä rajoitti prossua sen verran, että 8700 jäi joissakin testeissä alle 1600X suorituskyvyn.



Eli lämmöt ei ole ongelma Coffee Lakessa, ellei itse sitä aiheuta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
464
Olen yhä aidalla koneen päivityksen suhteen - nyt tuntuu olevan kerta kaikkiaan surkea hetki tehdä mitään investointeja. Ehkä pitää tsekkailla Zen+ ja odottaa, josko kohta näytönohjainten hinnat normalisoituisivat ja saako Intel halvempia kahvijärven emopiirejä ikinä ulos. Sillä välin päivittelen audiolaitteistoa.
 

Kapteeni_kuolio

⚓Ledimestari⚓
Team R&T
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 797
Jos joutuu ostamaan muistia tai näytönohjaimen niin nyt on todella huono aika päivittää hinta-tason takia. Kaikki on todella kallista tai vaikea saada. Näyttikset on "loppuunmyyty" monessa paikaa ja hinnat kohollaan, muistia on hyvin saatavilla mutta hinnat on ihan järkyttäviä. Maksoin joku 9kk sitten 3600cl15 2x8GB kitistä 175e, nyt se sama kitti on jotain 300e :D Samoin ostin MSI 1080 Ti Gaming X julkaisussa 765e ja nyt hinnat heiluu jossain tonnin liepeillä.

Prossu-emo päivitys kannattaa täs kohtaa jättää ryzen+ julkaisuun, sehän on huhtikuussa? AMD pistää uudet rytsölät saataville ja Intel samalla tiedottaa että mitä niiltä on tulossa loppuvuodesta. Sieltähän tuli jo tietoa että jotain "meltdown-korjattua" on tulossa, mutta tiiä sitten mitä ja miten meltdown&spectre on vaikuttanu julkasuaikatauluihin.
 
Liittynyt
17.01.2018
Viestejä
409
Nyt menee niin paljon ohi, että lopetetaan tämä heti alkuun
Mitäs mielipiteitä fanipojuilla on tähän uutiseen?

AMD lures Cisco's server CTO into Epyc new data center gig
Tuskin vannoutuneet fanit edes epäilevät intialaisten gurujen ylivoimaisuutta
Mutta , vasta-arvoa Ähtärin pandat: Lumi ja Pyry ovat nyt Suomessa – Lue tästä kaikki, mitä sinun pitää pandoista tietää - Aamulehti
Kotimainen uutinen jonka voi lukea vain toimivalla laitteella , mikään silmäkulmista pilkottava tsuk-stuk päivitys ei vastaa muuta kuin mainosprovosaatiota

Prossuja tulee ja menee , mutta Pandat käyvät tasaisesti bambulla , ilman säätöjä

Tuskin ne pelijätkät jotka vetävät pelkkää SuperMariota ilman että ikinä vilkaisevat mitä muuta netti tarjoaa , tajuavat viestistä mitään , mutta on tuolla netissä ihan oikeasti sivustoja
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
57
Tämähän vaikuttaa oikealta ketjulta. i5 2500K pitäisi päivittää nykyaikaan ja 8600k on nyt pyörinyt mielessä. Pelailua siis enempi tai vähempi.

Ainakin 144hz näytön ostaminen on ehkä mielessä tulevaisuutta ajatellen. Näyttis nyt GTX 970 ja päivittyy joskus.

Ostanko nyt Inteliä vai odotanko tulevaa Ryzeniä? Voiko hinnassa ja tehossa olla niin paljoa eroa että pitäisi katsoa AMD:n tarjontaa itseni kohdalla. Kuitenkaan en mikään viimeisen päälle parasta vaativa pelaaja tule olemaan vaan kone jäisi päivityksen jälkeen varmasti +4 vuodeksi päivittymättä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 008
Tämähän vaikuttaa oikealta ketjulta. i5 2500K pitäisi päivittää nykyaikaan ja 8600k on nyt pyörinyt mielessä. Pelailua siis enempi tai vähempi.

Ainakin 144hz näytön ostaminen on ehkä mielessä tulevaisuutta ajatellen. Näyttis nyt GTX 970 ja päivittyy joskus.

Ostanko nyt Inteliä vai odotanko tulevaa Ryzeniä? Voiko hinnassa ja tehossa olla niin paljoa eroa että pitäisi katsoa AMD:n tarjontaa itseni kohdalla. Kuitenkaan en mikään viimeisen päälle parasta vaativa pelaaja tule olemaan vaan kone jäisi päivityksen jälkeen varmasti +4 vuodeksi päivittymättä.
2600 ryzen kannattaa kattoa ja tehä sit valinta. 1600 vastaa rakenteeltaan tällähetkellä pienemmillä kelloilla olevaa 8700. 2600 vois olla melko hyvä kilpailija.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 430
Ostanko nyt Inteliä vai odotanko tulevaa Ryzeniä? Voiko hinnassa ja tehossa olla niin paljoa eroa että pitäisi katsoa AMD:n tarjontaa itseni kohdalla. Kuitenkaan en mikään viimeisen päälle parasta vaativa pelaaja tule olemaan vaan kone jäisi päivityksen jälkeen varmasti +4 vuodeksi päivittymättä.
Niin kauan kuin tuo 970 on koneessa, olet GPU rajoitteinen. Sitä ennen ei eroa näe. Sen päivityttyä pelit pyörii vähän paremmin Intelillä, myös Zen+ mallien julkaisun jälkeen.

Tietty sen 4v jälkeen voit vain päivittää AMD:ssa bioksen ja laittaa uuden prosun koneeseen. AM4:n pitäisi olla seuraavat 3v käytössä. Intelillä menee setti kokonaan uusiksi. Silloin on kyllä DDR5/PCI-E 4.0 tjsp vähitellen yleistymässä.

Itse olin 4K näytön takia joka tapauksessa GPU:n armoilla, joten valkkasin ryzenin ja joko ekassa 7nm ryzenissä tai sen refreshissä tulee seuraava prosupäivitys omaan koneeseen.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
11 119
Niin kauan kuin tuo 970 on koneessa, olet GPU rajoitteinen. Sitä ennen ei eroa näe. Sen päivityttyä pelit pyörii vähän paremmin Intelillä, myös Zen+ mallien julkaisun jälkeen.
Riippuu täysin resoluutiosta, onko rajoittavana tekijänä CPU vai GPU.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 430
Riippuu täysin resoluutiosta, onko rajoittavana tekijänä CPU vai GPU.
Kesällä kiersi yhdet testit netissä, jonka mukaan Ryzen oli ottanut _täysin_ Intelin peleissä kiinni. Sitten huomattiin, että testit olikin ajettu 970:lla. Ihmo. Pelit jossa 970 ei muodostu pullonkaulaksi pyörivät muutenkin enemmän, kuin hyvin.

Joku CIV:in kaltaisen pelin vuoron prosessointi on tietty se poikkeus edellämainitusta.
 
Liittynyt
18.12.2016
Viestejä
712
Tämähän vaikuttaa oikealta ketjulta. i5 2500K pitäisi päivittää nykyaikaan ja 8600k on nyt pyörinyt mielessä. Pelailua siis enempi tai vähempi.

Ainakin 144hz näytön ostaminen on ehkä mielessä tulevaisuutta ajatellen. Näyttis nyt GTX 970 ja päivittyy joskus.

Ostanko nyt Inteliä vai odotanko tulevaa Ryzeniä? Voiko hinnassa ja tehossa olla niin paljoa eroa että pitäisi katsoa AMD:n tarjontaa itseni kohdalla. Kuitenkaan en mikään viimeisen päälle parasta vaativa pelaaja tule olemaan vaan kone jäisi päivityksen jälkeen varmasti +4 vuodeksi päivittymättä.
Riippuen vähän mitä pelaa, niin kannattanee melkein ostaa näyttö ensin ja sitten päivitellä sen mukaan. Kyllähän toi setti jotain CS:ssää tai Overwatchia pyörittää sen 144 fps.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 159
Viestejä
4 193 281
Jäsenet
70 869
Uusin jäsen
Arttu1345

Hinta.fi

Ylös Bottom