Assassin's Creed Shadows
Alkuun peli säväytti. Grafiikat ovat yksinkertaisesti upeat RT päällä ja FSR4 toimii modattuna hienosti. Vielä upeampaa on dynaamiset sääolosuhteet ja vuodenajat. Tuuli oikeasti humisee ja lennättää kaikkea. Myös maailma on hieno ja sitä tulee fiilisteltyä paljon. Taistelu ja parkourkin tuntuu luontevalta. Jonkunlainen meditointi tai muu tapa skipata aikaa olisi tarpeen, koska pelissä tuntuu olevan jatkuvasti yö.
Ongelmana on, että tämä on edelleen selvä Ubisoftin peli. Kaava on samaa tuttua, mitä on koettu vuosien ajan. Tehtävissä on lopulta vähän vaihtelua ja aika äkkiä menee grindaamiseksi, kun tyhjentää ties kuinka monennetta linnaa tai etsii ties kuinka monennesta temppelistä paperikääröjä. RPG on kuitenkin niin pakotettua, että päätarinassa on Level-vaatimukset. On siis pakko grindata, jos haluaa levelin alueille ja päätehtäville sopivaksi.
Ja sitten päästäänkin pahimpaan ongelmaan, eli päätarinaan. Käytännössä koko päätarinan idea on kostaa tappamalla listan verran ihmisiä. Kuinka uniikkia! Jokainen päätehtävä on siis luokkaa: 1. kerää vihjeitä kohteen olinpaikasta, 2. valmistele tappamista ja mene kohteeseen 3. Tapa kohde. Kun kohde on tapettu, siirry haluamassasi järjestyksessä seuraavaan. Korostan sitä, että järjestyksen voi valita, koska tarina ei tällöin ole yhtään progressiivinen ja hahmot eivät juuri kehity. Kumma, ettei Ubisoftin kokoisesta firmasta löydy vieläkään porukkaa, jotka osaisivat käsikirjoittaa hyvän tarinan ja monipuolisia tehtäviä. Ei edes silti, vaikka koko firma on konkurssin partaalla ja tyyliin yhden pelin menestyksen varassa.
AC Shadowsiin käytetty 50€ kaduttaa. Toisaalta tuo on niin lineaarinen sekä tarinaltaan yksinkertainen, että sen voi jättää pitkäksikin aikaa tauolle. Ehkä aloitan Cyberpunkin kolmannen läpipeluun. Siinä on ainakin hyvä peli mielekkäällä tekemisellä.