Binary Domain
Jankki scifiräiskintä. Tulevaisuuden YK lähettää iskuryhmän Japaniin tutkimaan firmaa, joka tuottaa laittomia ihmismäisiä robotteja. Heitä vastassa on futuristinen kaupunki ja armeijallinen taistelubotteja. Herkullisen typerä ja yliampuva tarina muistuttaa aika paljon Metal Gear Risingia ja mielenkiintoiset scifi-ideat vilahtelevat dudebro-suunsoiton seassa. Tarina on suorastaan fiksu silloin kuin haluaa olla, eli ei kovin usein. Tämäntyylisessä rymistelypelissä se on erinomainen. Realistinen grafiikka on vanhentunut paikoin huonosti ja ainakin varjot ovat täysin rikki, mutta eeppiset maisemat tekevät vaikutuksen.
Hämä-hämä-häkki kiipes katolle.
Hauskana kikkana pelille voi antaa taktisia komentoja mikrofonilla - tai voisi, jos virityksen saisi toimimaan. Peli ei tunnistanut mikkiäni ollenkaan ja jouduin käyttämään perinteistä dialogivalikkoa, johon mahtuu korkeintaan neljä repliikkiä. Niinpä keskusteluvaihtoehdot on todella rajalliset ja kiroilu, haistattelu ja flirttailu ovat poissa laskuista. Äänestä peli olisi tunnistanut monta kymmentä lausahdusta. Se on iso sääli, vaikka vanhojen foorumiviestien ja
arvostelujen perusteella systeemi ei toiminut kunnolla edes uutena.
Mukana roikkuu muutama tiimikaveri, joiden kanssa ylläpidetään pelimekaanista suhdetta. Kaverit arvostavat ammattimaisuutta ja hyvää taistelusuoritusta, harhaluotia kankkuun eivät niinkään. Suhteisiin voi vaikuttaa keskusteluilla ja kuten deittisimulaattoreissa yleensä, parhaiten pärjää olemalla kaikesta samaa mieltä. Homma toimii kohtalaisesti, vaikka kaverit juoksevat välillä omaan tulitukseen ja pahoittavat mielensä.
Peli on kotoisin konsoleilta, mutta en silti saanut edes ohjainta toimimaan sen kanssa. Hiiri ja näppis pelittävät jotenkuten, mutta hiiren senssin kanssa oli ongelmia ja nappien mappauksessa outouksia. Keskusteluvalinnat valitaan näppäimillä Q, E, F ja välilyönti. Mitään asetusta ei voi muuttaa itse pelissä, vaan se pitää sulkea ja avata erillinen konffiohjelma. Ohjaustuntuma on lievästi sanottuna karsea ja on tosi helppo tehdä vahingossa kuperkeikka taistelun keskelle, kun yrittää suojautua.
Mutta ampuminen toimii ja on erittäin tyydyttävää. Robottiviholliset hajoavat osa kerrallaan palasiksi ja luodit kilisevät ihanasti metallia vasten. Pirkka-terminaattorin pään irrotessa se alkaa räiskiä kavereitaan, jalkojen hajottamista taas kannattaa varoa, koska ryömivä robotti voi päästä yllättäen tappituntumalle. Mukana on huikean yliampuvia set piecejä ja monta pomotaistelua, joista vain pari oli rasittavia. Humanoidirobottien lisäksi vastaan kävelee monenlaista muutakin mutterikasaa.
Kaivuri tietää ja Rolle myös: heitä varten sulla on panosvyös.
Peliä on objektiivisesti vaikea suositella, mutta loppujen lopuksi vain yhdellä asialla on oikeasti väliä: naamallani oli idioottimainen virne alusta loppuun.
Strange Horticulture
Haluatko kukkakauppiaaksi? Pelaajahahmo perii setänsä yrttikaupan ja tukun tunnistamattomia kasveja, joilla on kaikenlaista käyttöä. Osa rehuista sopii koristeeksi tai yskänlääkkeeksi, osasta saa outoja voimia. Sisään käveleville asiakkaille pitää tietysti löytää oikeat kukat, mutta tarkkasilmäinen myyjä huomaa myös vihjeitä isommista tapahtumista.
Pelin kasvintunnistus- ja karttapuzzleja on kiva ratkoa. Asiakkaat ovat stereotyyppisiä Lovecraft-hahmoja, löytyy kultistia, etsivää, psyykikkoa ja muita hämäriä hiihtäjiä. Jokaisella on oma roolinsa isommassa kauhutarinassa, joka aukeaa pala palalta. Peli ei ole pelottava, mutta tunnelma on mukavan tiivis.
Tales of Kenzera: Zau
Afrikkalainen metroidvania. Bantukulttuurien inspiroima maailma tuntuu tuoreelta ja erilaiselta. Tarina perustuu sikäläisiin kansansatuihin ja on ihan jees, mutta ei nyt kovin omaperäinen.
Kilimanjaron hurja nuoruus.
Tappelusysteemi perustuu kahden naamion tuoman taistelutyylin vaihteluun. Tasapaino keikahtelee ja alussa kuunaamio on huomattavasti hyödyllisempi ampumakyvyn vuoksi, lopussa taas aurinkonaamion tekemä vahinko on ylivoimainen (naamion vaihtamisesta kuuluva "blub" muuten muistuttaa aivan liian paljon Discordin viestiääntä). Peli väittää että naamarit ovat osa jotain luonnon balanssia ja tasan yhtä hyviä. Eivät kyllä ole.
Ympäristövaarat, ragdollit ja erityisesti tyhmä tekoäly tekevät taisteluista hauskaa koheltamista. Kyllähän se aina naurattaa, kun vihollinen hoipertelee laava-altaaseen tai lentolisko syöksyy pää edellä päin kaktusta (hetkinen, kasvaako niitä edes Afrikassa?) Vaikeustaso on melko helppo bonushaasteita lukuunottamatta. Pelissä on samat tuplahypyt, syöksyt ja tarttumakoukut kuin muissakin metroidvanioissa eli se ei ole mekaanisesti mitenkään erikoinen. Eikä myöskään pituudella pilattu. Ehdin tyhjentää sen saavutuksia myöten kymmenessä tunnissa.