• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

Se on jo nähty, että aina tulee ensin edullisempi vaihtoehto ja kun se tarpeeksi yleistyy se erotus verotetaan tai nostetaan hintoja. Diesel oli 20tkm/vuosi ajavalle edullisin vaihtoehto 10 vuotta sitten, sittemmin oli pakko vaihtaa bensaan. Lopulta bensan hintakin kipusi ja hommasin kaasuauton. Nyt alkaa jo biokaasullakin käyttökustannus olla samaa luokkaa kuin bensalla pois lukien muutama halvempi biokaasupaikka hyvin etäällä toisistaan, Gasumin kalliit asemat valtaavat alaa. En pysty mistään päättelemään mikä on hyvä auto tulevaisuudessa joten nyt kattelen ajokilometrien vähennyttyä mahdollisimman halpaa bensa-autoa ja pidän sitä sitten korkeiden bensan hintojen aikaan pihassa aina kun ei ole pakko lähteä jonnekin.

Kyllä tässä totisesti sellainen tunne on vihreistä ollut jo pari vuosikymmentä, että vihaavat ne suomalaisia maalaisia verisesti.
Miten tuot käännöt vihreiden vihaksi, vihret ehkä enemmänkin ovat vastustaneet ns verotukia, eli se Dieselin edullisuus käytännössä pohjannut sen ns verotukiin, kevyempään verotukseen kuin bensa.

Maakaasu osa vihreistä fosiileista kannattanut, energiaa kohti vähemmän hiilipäästöjä, kananttajatkin sitä pitäneet siirtymäajan juttuna.

Hiilineutraalit polttoaineet verottomana ovat kalliita, ja ns pummpuhinta ei vastaa nesteissä todellisia kustannuksia.
 
Miten tuot käännöt vihreiden vihaksi, vihret ehkä enemmänkin ovat vastustaneet ns verotukia, eli se Dieselin edullisuus käytännössä pohjannut sen ns verotukiin, kevyempään verotukseen kuin bensa.

Maakaasu osa vihreistä fosiileista kannattanut, energiaa kohti vähemmän hiilipäästöjä, kananttajatkin sitä pitäneet siirtymäajan juttuna.

Hiilineutraalit polttoaineet verottomana ovat kalliita, ja ns pummpuhinta ei vastaa nesteissä todellisia kustannuksia.
Nimenomaan dieselin kevyempi verotus teki siitä edullisempaa, minkä takia sekin piti kompensoida käyttövoimaverolla. Sitten kun dieselin hinta nousi samalle tasolle kuin bensan niin se käyttövoimaverohan jäi turhana ylimääräiseksi maksettavaksi.

Maakaasua en olekaan tankannut missään vaiheessa kun biokaasu on ollut halvempaa. Biokaasussa olisikin vihreille todellinen kultasuoni lobata menemään, suomalaisista jätteistä tehtyä biopolttoainetta! Mutta ei se vihreitä kiinnosta, ei ole koskaan kiinnostanut vihreä tai edullinen autoilu vaan autoilun vastustaminen pois lukien vihreiden oma autoilu.

Vihreiden maalaisvihaan jätin ehkä tahattomasti liikaa tulkinnanvaraa - se tulee siitä autoilun vastustamisesta, ei näiden polttoaineiden hinnoittelusta. Se tulee myös siitä ettei näitä oikeasti vihreitä polttoaineita haluta heidän puolueestaan käsin merkittävästi lisätä vaan vähentää autoilua. Eli he eivät ole tässä aiheessa ympäristön puolella vaan periaatteellisesti autoilijoita vastaan.
 
Kyllä tässä totisesti sellainen tunne on vihreistä ollut jo pari vuosikymmentä, että vihaavat ne suomalaisia maalaisia verisesti.
Tämä on omakin käsitys. Ei mikään muu puolue ole edistänyt yhtä tehokkaasti ja monialaisesti maaseudun näivettymistä. Ei ole kyse vain autoilusta vaan myös suorista hyökkäyksistä maaseudun elinkeinoja vastaan.

Tälläpä on sitten saatu omaisuusarvoja kivasti alas ja luotua ostopaikkoja "kavereille":
 
Tämä on omakin käsitys. Ei mikään muu puolue ole edistänyt yhtä tehokkaasti ja monialaisesti maaseudun näivettymistä. Ei ole kyse vain autoilusta vaan myös suorista hyökkäyksistä maaseudun elinkeinoja vastaan.

Tälläpä on sitten saatu omaisuusarvoja kivasti alas ja luotua ostopaikkoja "kavereille":
Linkkiäsi en saanut auki, mutta koko puolue on hyökkäys sekä maaseudun elinkeinoja, että elämäntyyliä vastaan. Metsästys, metsätalous, maanviljely ja omistaminen ovat vihreille myrkkyä. Puolue on näyttänyt todellisen luonteensa insestiä ja vaimonhakkaajia koskevilla kommenteillaan. Se on vihreän liikkeen todellinen asenne maaseutua ja maalaisia kohtaan.

Vihreillä on monta tosiasiaa ymmärtämättä. Kaikki pk-seudun ruoka ja lämpö tulee kaupunkien ulkopuolelta. Edes bussit ei siellä kulkisi ilman veronmaksajia joista merkittävä osa asuu myös pk-seudun ulkopuolella. Yritykset, jotka maksamillaan yhteisöveroilla ovat vaurastuttaneet pääkaupunkimme, tekevät tuloksensa tehtaissa pk-seudun ulkopuolella. Jos ruuasta tulee pula Suomi syö järvestä, pellosta ja metsästä. Sitä en tiedä millä vihreät meinaa selviytyä, mutta eipä paljon itseä liikutakaan.

Vihreä poliitikkohan on vähän kuin se naapuri joka päästää koiransa sinun postilaatikollesi paskalle, juoruaa asioistasi muille, jättää autonsa tielle niin leveästi että joudut menemään pyytämään että siirtää sen pois että mahdut ohi ja myöhästyt töistä, linkoaa lumet sinun puolellesi ja tulee valittamaan meluhaitasta kun lapsesi ajelee mopoiässä mopolla samalla tavalla kuin oma lapsensa muutamaa vuotta aiemmin. Noita mulkkujahan mahtuu joka pitäjään, pienempään ja isompaan.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Nimenomaan dieselin kevyempi verotus teki siitä edullisempaa, minkä takia sekin piti kompensoida käyttövoimaverolla. Sitten kun dieselin hinta nousi samalle tasolle kuin bensan niin se käyttövoimaverohan jäi turhana ylimääräiseksi maksettavaksi.

Dieseli on merkittävästi kevyemmin verotettu, käyttövoimaveron idea ei ole sitä kopensoista. Vaan idea on se että hyötyliikenteen veortus olisi kevyempään

ja vihreät ei nyt ole verotukien kannttajia.


Maakaasua en olekaan tankannut missään vaiheessa kun biokaasu on ollut halvempaa. Biokaasussa olisikin vihreille todellinen kultasuoni lobata menemään, suomalaisista jätteistä tehtyä biopolttoainetta! Mutta ei se vihreitä kiinnosta, ei ole koskaan kiinnostanut vihreä tai edullinen autoilu vaan autoilun vastustaminen pois lukien vihreiden oma autoilu.

Uusituvista eri tavoin valmistetut ja lasketut vähäpäästöiset polttoaineiden suosiminen ei taida sekään olle vihreiden vastustamaa. Jos sellaisella olet ajaellut niin ehkä muiden tukemana. Bikaasut, bio polttoaineet, niin pari ongelmaa, isoin se että niistä ei ole korvaamaan fosiilisia liikenteessä, toinen se että raaka-aineiden ja tuotannon osalta on kipupisteitä, raaka-aine saatavuus ja sen ketjun haitat, että ketjun hiilineutraalisuus.

Ja itse liikenteen osalta, sen kustannukset, hinta, se pumppu hinta on herkkä, ei edes vihreille olisi helppoa nuijia päätöksen mitkä nostaisi pummpu hinnan useilla euroilla. Vaikka siellä on pireejä jotka sitä kannattaisi.


Vihreiden maalaisvihaan jätin ehkä tahattomasti liikaa tulkinnanvaraa - se tulee siitä autoilun vastustamisesta, ei näiden polttoaineiden hinnoittelusta. Se tulee myös siitä ettei näitä oikeasti vihreitä polttoaineita haluta heidän puolueestaan käsin merkittävästi lisätä vaan vähentää autoilua. Eli he eivät ole tässä aiheessa ympäristön puolella vaan periaatteellisesti autoilijoita vastaan.

Puolueessa on kaikenlaisia, mutta kyllä valtakunnan politiikassa liikenteen sähköistymistä puolue ajaa.
Ja kyllä siellä fanitetaan puhtaita polttoaineitain käyttö kohteisiin joissa suorasähköistyminen ei ole ratkaisu.

Sähköautot on kilapalukykyisä, osittain verotuilla, mutta ylivoimisia vs puhtaapolttoaineet.

Vihreät ajaa muuta puoluekenttää nopeampaa fosiilisista luopumista, ja ne asiat ilman muuta tuntuu fosiiliautoilijan kukkarossa, nyt kun voi päästellä halvalla fosiilisella.


Vihreät ajaa kaskukeskuksissa , kaupungin valtuustoissa enemmän tai vähemmän autotonta keskustaa, eikä välttämättä sivumallakaan isosti aja kumipyörä infran parantamista, varsinkaan silloin jos rahasta kistaa joukkoliikenne.


Haja-asutus alueiden asukkaille puolue on kyllä ajannut paljon muitakin kustannuksia lisääviäa juttuja.
 
Linkkiäsi en saanut auki, mutta koko puolue on hyökkäys sekä maaseudun elinkeinoja, että elämäntyyliä vastaan. Metsästys, metsätalous, maanviljely ja omistaminen ovat vihreille myrkkyä. Puolue on näyttänyt todellisen luonteensa insestiä ja vaimonhakkaajia koskevilla kommenteillaan. Se on vihreän liikkeen todellinen asenne maaseutua ja maalaisia kohtaan.

Vihreillä on monta tosiasiaa ymmärtämättä. Kaikki pk-seudun ruoka ja lämpö tulee kaupunkien ulkopuolelta. Edes bussit ei siellä kulkisi ilman veronmaksajia joista merkittävä osa asuu myös pk-seudun ulkopuolella. Yritykset, jotka maksamillaan yhteisöveroilla ovat vaurastuttaneet pääkaupunkimme, tekevät tuloksensa tehtaissa pk-seudun ulkopuolella. Jos ruuasta tulee pula Suomi syö järvestä, pellosta ja metsästä. Sitä en tiedä millä vihreät meinaa selviytyä, mutta eipä paljon itseä liikutakaan.

Vihreä poliitikkohan on vähän kuin se naapuri joka päästää koiransa sinun postilaatikollesi paskalle, juoruaa asioistasi muille, jättää autonsa tielle niin leveästi että joudut menemään pyytämään että siirtää sen pois että mahdut ohi ja myöhästyt töistä, linkoaa lumet sinun puolellesi ja tulee valittamaan meluhaitasta kun lapsesi ajelee mopoiässä mopolla samalla tavalla kuin oma lapsensa muutamaa vuotta aiemmin. Noita mulkkujahan mahtuu joka pitäjään, pienempään ja isompaan.
Yritykset ei maksa yhteisöveroa Helsinkiin tai mihinkään muuhunkaan kuntaan, koska se on valtionvero. Sen sijaan yhteisöveron kuntaosuus jyvitetään työntekijämäärän suhteessa niihin kuntiin missä yrityksellä on toimintaa. Jos tehdas kouvolassa työllistää 800 duunaria ja pääkonttori Keilaniemessa 200, niin jakosuhde on 80-20. Miks tätä samaa saa aina olla selittämässä?

Vaikka Helsingissä on paljon valtion työpaikkoja, niin silti ainoastaan 30% työntekijöistä on julkisella sektorilla. Espoossa vastaava luku 25%, Vantaalla 20%. Listan toisesta päästä löytyy Ahvenanmaan kuntien lisäksi Salla, Enontekiö, Utsjoki, Vaala, Vesanto, Hyrynsalmi, Hattula jne.

Mitä maatalouteen tulee, niin nopeasti vilkaisten 17/50 peltopinta-alaltaan suurimmasta tilasta on Uudellamaalla tai Varsinais-Suomessa. Varmaan sanomattakin selvää että Stadissa tai muissakaan kaupungeissa ei kannata laajamittaista viljelyä harjoittaa, mutta on ihan paskapuhetta väittää että se myyttinen maatalous olisi "jossain tuolla muualla". Suomen suurimmille maatiloille ajaa about 30 minuutissa Kampista.
 
Yritykset, jotka maksamillaan yhteisöveroilla ovat vaurastuttaneet pääkaupunkimme, tekevät tuloksensa tehtaissa pk-seudun ulkopuolella
Poimin tuosta vuodatuksesta tuon. Kylhä se taitaa olla niin, että PK-seutu (erityisesti Helsinki) pitää yllä muuta Suomea ja hyödyttää tappiota tekeviä kuntia valtionosuuksien muodossa. Suuriin kaupunkeihin ja niiden viihtyvyyteen kannattaa panostaa, koska niistä on saatavissa hyvää kasvua.

Ilmeisesti ensimmäinen Keskustan kannattaja täällä :)
 
Yritykset ei maksa yhteisöveroa Helsinkiin tai mihinkään muuhunkaan kuntaan, koska se on valtionvero. Sen sijaan yhteisöveron kuntaosuus jyvitetään työntekijämäärän suhteessa niihin kuntiin missä yrityksellä on toimintaa. Jos tehdas kouvolassa työllistää 800 duunaria ja pääkonttori Keilaniemessa 200, niin jakosuhde on 80-20. Miks tätä samaa saa aina olla selittämässä?

Vaikka Helsingissä on paljon valtion työpaikkoja, niin silti ainoastaan 30% työntekijöistä on julkisella sektorilla. Espoossa vastaava luku 25%, Vantaalla 20%. Listan toisesta päästä löytyy Ahvenanmaan kuntien lisäksi Salla, Enontekiö, Utsjoki, Vaala, Vesanto, Hyrynsalmi, Hattula jne.

Mitä maatalouteen tulee, niin nopeasti vilkaisten 17/50 peltopinta-alaltaan suurimmasta tilasta on Uudellamaalla tai Varsinais-Suomessa. Varmaan sanomattakin selvää että Stadissa tai muissakaan kaupungeissa ei kannata laajamittaista viljelyä harjoittaa, mutta on ihan paskapuhetta väittää että se myyttinen maatalous olisi "jossain tuolla muualla". Suomen suurimmille maatiloille ajaa about 30 minuutissa Kampista.
No sitten seison korjattuna. Mitä maatiloihin tulee niin suurimmat voi sijaita Etelä-Suomessa, mutta aika vähäiseksi jäisi ilman muuta Suomea.
Poimin tuosta vuodatuksesta tuon. Kylhä se taitaa olla niin, että PK-seutu (erityisesti Helsinki) pitää yllä muuta Suomea ja hyödyttää tappiota tekeviä kuntia valtionosuuksien muodossa. Suuriin kaupunkeihin ja niiden viihtyvyyteen kannattaa panostaa, koska niistä on saatavissa hyvää kasvua.

Ilmeisesti ensimmäinen Keskustan kannattaja täällä :)
Mitähän kasvua kasvukeskuksissa tehdään kun julkinen liikenne toimii niissä ja sen kustantavat koko maan asukkaat? Tuotantotilat kasvukeskuksien ulkopuolella joka alalla ja kasvukeskuksissa lähinnä ne toimistotalot pyörittämässä paperia. Se, että kaupungista lähetellään laskut lasitaloista, ei vielä tarkoita sitä että se yritys niillä konttoreilla mitään tekisi ellei tehtaat pyörisi ja tuottaisi.

Keskustaa äänestin joo joskus 2000-luvun puolella, mutta en kyllä kehtaisi nykyistä myöntää äänestäväni jos äänestäisin. Nehän on samassa veneessä muiden vasurien kanssa huolestumassa ja pöyristymässä sanoista kun pitäisi tehdä korjaavia liikkeitä sosiaalitukiin mm. eläkkeisiin.
 
No sitten seison korjattuna. Mitä maatiloihin tulee niin suurimmat voi sijaita Etelä-Suomessa, mutta aika vähäiseksi jäisi ilman muuta Suomea.

Mitähän kasvua kasvukeskuksissa tehdään kun julkinen liikenne toimii niissä ja sen kustantavat koko maan asukkaat? Tuotantotilat kasvukeskuksien ulkopuolella joka alalla ja kasvukeskuksissa lähinnä ne toimistotalot pyörittämässä paperia. Se, että kaupungista lähetellään laskut lasitaloista, ei vielä tarkoita sitä että se yritys niillä konttoreilla mitään tekisi ellei tehtaat pyörisi ja tuottaisi.

Keskustaa äänestin joo joskus 2000-luvun puolella, mutta en kyllä kehtaisi nykyistä myöntää äänestäväni jos äänestäisin. Nehän on samassa veneessä muiden vasurien kanssa huolestumassa ja pöyristymässä sanoista kun pitäisi tehdä korjaavia liikkeitä sosiaalitukiin mm. eläkkeisiin.
Kun siivoaa rahoituslaitokset ja kaupat pois, niin Stadin suurimmat yhteisöveron maksajat oli: Supercell, Elisa, ABB, Applied Materials Finland, Small Giant Games, kaikki yli 50 miljoonaa. Espoosta lisäksi Bayer ja Orion samaan sarjaan. Muualta maasta ainoastaan Sandvik Tampereelta pääsee samalle tasolle, Bayer Turusta ja Boliden Kokkolasta lähelle. Ja noilla kaikilla on siis ihan oikeaa tuotantoa mainituissa kaupungeissa. Esim ABB:n tehdas on tossa Pitäjänmäessä ihan Stadin kantakaupungin kupeessa.

Mitä vientiteollisuuteen tulee, niin Uudenmaan osuus Suomen tavaraviennistä oli 2024 31,8%. Seuraavina Pirkanmaa ja Varsinais-Suomi 11,7% sekä 9,1%. Ja tulli tekee noi tilastot sen mukaan missä se tuotanto oikeasti tehdään, eli ei tässäkään tapauksessa minkään pääkonttorien, varastojen tai satamien perusteella. Sanomattakin selvää että palveluvienti, minkä osuus on noin 1/3 kaikesta viennistä, keskittyy vielä enemmän suurille kaupunkiseuduille.
 
Sellainen romantisoitu mielikuva jostain entisaikojen maaseudusta tuntuu edelleen elävän aika vahvana, vaikkei sellaista enää ole olemassa. En tiedä, että miksi se on joillekkin niin vaikeaa hyväksyä, että maaseutu on vaan Suomessa nykyään keskimäärin aika autiota. Ei se ole edes vihreiden vika. Kyllähän Suomessa on tehty myös politiikkaa jolla on pyritty ylläpitämään maaseutua kaupungistumisen edetessä, mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy.
 
Kun siivoaa rahoituslaitokset ja kaupat pois, niin Stadin suurimmat yhteisöveron maksajat oli: Supercell, Elisa, ABB, Applied Materials Finland, Small Giant Games, kaikki yli 50 miljoonaa. Espoosta lisäksi Bayer ja Orion samaan sarjaan. Muualta maasta ainoastaan Sandvik Tampereelta pääsee samalle tasolle, Bayer Turusta ja Boliden Kokkolasta lähelle. Ja noilla kaikilla on siis ihan oikeaa tuotantoa mainituissa kaupungeissa. Esim ABB:n tehdas on tossa Pitäjänmäessä ihan Stadin kantakaupungin kupeessa.

Mitä vientiteollisuuteen tulee, niin Uudenmaan osuus Suomen tavaraviennistä oli 2024 31,8%. Seuraavina Pirkanmaa ja Varsinais-Suomi 11,7% sekä 9,1%. Ja tulli tekee noi tilastot sen mukaan missä se tuotanto oikeasti tehdään, eli ei tässäkään tapauksessa minkään pääkonttorien, varastojen tai satamien perusteella. Sanomattakin selvää että palveluvienti, minkä osuus on noin 1/3 kaikesta viennistä, keskittyy vielä enemmän suurille kaupunkiseuduille.
Jep ja samalta yhteisöverojen maksajien listalta löydät myös Nesteet, UPM:t ja Kemirat joiden toiminta pyörii kasvukeskuksien ulkopuolella.

asddsa sanoi:
Sellainen romantisoitu mielikuva jostain entisaikojen maaseudusta tuntuu edelleen elävän aika vahvana, vaikkei sellaista enää ole olemassa. En tiedä, että miksi se on joillekkin niin vaikeaa hyväksyä, että maaseutu on vaan Suomessa nykyään keskimäärin aika autiota. Ei se ole edes vihreiden vika. Kyllähän Suomessa on tehty myös politiikkaa jolla on pyritty ylläpitämään maaseutua kaupungistumisen edetessä, mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy.
Keskimäärin varmaan on autiota juu, kun on kupattu yksityisautoilijoita ja lihotettu kasvukeskuksien julkista liikennettä valtion rahalla vuosikymmeniä.

En puhuisi kannetusta vedestä kaivossa vaan aktiivisesta kaupungistamisesta poliittisin keinoin.
 
Keskimäärin varmaan on autiota juu, kun on kupattu yksityisautoilijoita ja lihotettu kasvukeskuksien julkista liikennettä valtion rahalla vuosikymmeniä.

En puhuisi kannetusta vedestä kaivossa vaan aktiivisesta kaupungistamisesta poliittisin keinoin.
Kaupungistuminen on ollut globaali megatrendi. Onko sitä kaikkialla ajettu ihan tietoisesti poliittisin päätöksin?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 767
Viestejä
4 872 877
Jäsenet
78 701
Uusin jäsen
MildlyToxicPony

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom