Ero on julkisen toimivuudessa, Helsingissä on kertaluokkia parempi kuin muulla.
Joo, se on ihan totta. Saisi varmaan vaikka Orivedellekin kerta luokkaa paremman kuin muualla jos sinne annettaisiin samanlaisia rahamääriä julkisen liikenteen järjestämiseen. Meillä päin toteutuu bussiyhteys keskustaan ja juna-asemalle pari kertaa päivässä, joten menee verottajallekin oman auton käyttö ihan hyvin läpi kun ei työvuorojen alkuun ehtisi millään julkisella kulkuneuvolla ellei mene aina edellisiltana oven taakse odottamaan työvuoron alkua. Älä ymmärrä väärin, olen tähän tyytyväinen ja tämä on minun valintani. Onneksi ei kotikuntani tai edes lähimmän kasvukeskuksen tarvitse harrastaa tällaista pelleilyä ja kiusantekoa, taitaa olla hesalaisten juttu.
draco76 sanoi:
Edit: vihreät ovat tehneet kaupungin, jossa on maan toimivin julkinen liikenne.
Voihan sen asian noinkin nähdä. Täältä kauempaa katsottuna sen voisi ilmaista niinkin että veronmaksajat on tehneet kaupungin, jossa on maan toimivin julkinen liikenne. Eikä se halvaksi ole tullut, ne läpi yön pk-seutua kiertelevät puolityhjät bussit ajelee siellä mm. sinun ja minun kustannuksella siihen hintaan että paikallisilla on varaa hypätä halutessaan kyytiin.
Sitten jos tällainen veronmaksaja ulkopuolelta haluaisi tulla sinne Suomen parhaaseen kaupunkiin vaikkapa isojen kantamusten kanssa (lomamatka, harrastusvälineet, työkalut tms tarvikkeet) niin oma auto kannattaa jättää viimeistään kehä3 paikkeilla johonkin liityntäparkkiin ja jatkaa siitä ahtaassa bussissa kantamuksiensa kanssa niin että kyllä se näyttää vähän pois päin hätistelyltä minun silmin.
Onneksi noita kasvukeskuksia on muuallakin maassa, missä vaikkapa maksava asiakas pystyy järjestämään toimittajalle säädylliset liikennejärjestelyt ja parkkipaikat. Ei tarvitse myöskään lähteä jäiselle hiekkatielle kitkoilla luistelemaan, eikä stressata sitä pitääkö vaihtaa nastarenkaat pois ketken matkan lääkäriin että saa ajaa perille asti.
Tää on kyllä hyvä, joka kerta kun kysellään yrittäjiltä että millä niiden asiakkaat tulee kauppaan niin ne vastaa että autolla, mutta kun tutkitaan oikeasti niin ne on tullut jalan / julkisilla / pyörällä.
Helsinki on vähän rajatapaus että onko se oikea kaupunki, mutta ei oikeissa kaupungeissa liikkumista vaan voida perustaa yksityisautoiluun - kun jengiä on tarpeeksi paljon tarpeeksi pienellä alueella niin henkilöauto on vaan armottomasti liian tehoton väline ihmisten siirtämiseen. Ja Helsingin osalta en tosiaan ymmärrä tuota nillitystä; Helsingissä on ihan saakelisti pysäköintitilaa ja useimmiten yksityisauto on vielä ihan validi väline keskustassa asiointiin, vaikka mä en tajua miksi sen pitäisi edes olla. Jos haluaa asua kaupungissa jossa on niin vähän jengiä että voi autoilla aina joka paikkaan niin hei, ei Lahti oo kovin kaukana.
Vai joka kerta. No, olenpahan sitäkin elämää siellä muutaman vuoden todistanut kun kaikki ajaa autoillaan joka aamu raksalle (kyllä, kaikki omallaan sillä eri firmojen eri työntekijät ei asu kaikki samassa taloyhtiössä, vaan kulkee eri kaupungeista ja kaupunginosista töihin sinne missä sattuu olemaan töissä), sitten menee työmaaparkkiin jos mahtuu, toissijaisena kadunvarsiparkki jos mahtuu, viimeisenä vaihtoehtona kilometrin päästä pirun kallis parkkihalli ja pahimmillaan kesken päivän parkkikiekkojen siirtelyt, pysäköintiaikojen lisäämiset yms sähläämiset päälle.
Kyllä se keskustan ulkopuolelta tulijalle on hemmetin huono paikka liikkua verrattuina kaikkiin muihin suomalaiskaupunkeihin verrattuna. Jollekin varmaan sekin on riittävän hyvä silti. Älä ymmärrä väärin, en mä sinne halua tunkea enkä siellä asua. Enkä edes Lahdessa. Nämä on vain havaintoja siitä, millaista siellä ja likellä asuvien arki on ellei ole toimistotyöläinen pelkän läppärin ja takeaway-kahvin kanssa liikkeellä. Jos julkisella pääsee kotoa työpaikalle oikeaan aikaan niin onhan se vaivatonta, asui sitten Helsingissä tai Torniossa (sielläkin varmaan jollakulla on käynyt tällainen säkä, mutta vähän harvemmalla toki).
En mä tässä sitä tarkoittanutkaan, että helsinkiläisten pitäisi pystyä liikkumaan kaikkialle autolla, minusta siellä on hyvä hyödyntää sitä toimivaa julkista liikennettä kun sen alueella liikkuu. Ihan kuten Turussa, Tampereella, Jyväskylässä tai Oulussakin. Mun näkökulma tähän oli ulkopuolelta tulija ja se, miten kuplalta se koko Helsinki näyttää ulkoa päin.
Edit: liittyy enää aika löyhästi ketjun aiheeseen, mutta minusta tämä vihreä kehityssuunta on lyhytnäköistä sillä mitä enemmän sitä autoilua hankaloitetaan, sitä enemmän sitä keskusta-aluetta näivetetään. Vaikka paikalliset kahvilan asiakkaat saapuvat paikalle julkisilla/jalan niin pk-seutu on kuitenkin arkipäivisin tupaten täynnä väkeä joka korjaa, huoltaa, rakentaa, purkaa, maalaa, hitsaa, kaivaa, täyttää, jyrsii, poraa jne jne helsinkiläisiä kiinteistöjä. Fakta on ettei jokainen näistä urakoitsijoista voi tulla liityntäparkista katuporan tai kaapelikelan kanssa ratikalla perille. Sitten kun sen pakun pitää pysyä tiellä vaikkapa Järvenpään, Nurmijärven ja Tuusulan työkeikallakin niin selvää on, ettei jokainen vaihda firman pakuun kitkarenkaita alle.