• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Vihreät - De Gröna

Lähteitä että taivas on sininen?

Tämäpä kommentti ei juuri edistänyt keskustelua.


Mikä tämä on?

Myös maahanmuutto on hyvä esimerkki, jossa erilaisilla leimakirveillä yritetään vaintaa kritiikki ja aletaan puhumaan rasismista ja fobioista.

Nii, no jos kävelee kuin ankka, vaakkuu kuin ankka, ni eiköhän se sit myös ole ankka. Paitsi, jos sanoja aletaan määrittelemään uudestaan, kuten persusto Halliksesta mallia ottaen usein tekee.

Voit toki liittää mukaan jonkun ajankohtaisen yksittäistapauksen, jota voidaan spekuloida. Persut on kuitenkin tutkitusti Suomen rasistisin puolue, ni sen kaltainen mölinä ei sieltä ole mitenkään tavatonta. Ja tietty mölinään sit usein myös vastataan, koska se tulee korkealta taholta, ni jotain ajankohtaista keskustelua saatat löytää.
 
Eipä mitään uutta auringon alla vihreiden kansanedustaja Fatim Diarran lentomatkustelussa kaukomaille sillä vasta-argumenttikin on tuttua kaksinaismoralismia: muiden kansanedustajien lentäessä työmatkoja kotimaassa ilmasto lakkaa väliaikaisesti olemasta vihreälle periaatekysymys ja oma taksimatkakuninkuus ja lahjalennot kaukomaille ovat ok.
Mieskin piti raahata mukaan saastuttamaan maapalloa.
 


Fatim Diarra lyö jauhot suuhun arvostelijoille pettämättömällä logiikalla. Melkoista ulosantia kansanedustajalta.

Mitä nämä tekopyhät moraalisaarnaajat odottivat, kun saarnaavat ihmisille näitä "älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon" juttujaan. Elä niin kuin opetat.
 


Fatim Diarra lyö jauhot suuhun arvostelijoille pettämättömällä logiikalla. Melkoista ulosantia kansanedustajalta.

Mitä nämä tekopyhät moraalisaarnaajat odottivat, kun saarnaavat ihmisille näitä "älä tee niin kuin minä teen, vaan niin kuin minä sanon" juttujaan. Elä niin kuin opetat.
Ja se konteksti, jota tässä videolla ei tietysti mainita, on tämä Salakuvattu video leviää somessa – kansanedustaja kiroilee 12 kertaa reilussa puolessa minuutissa

Vihreät järjesti viime lauantaina kuivan maan puolueristeilyn hotelli Valossa Helsingissä ja feministinen kiroiluiltama oli yksi ohjelmanumero.
Ottamatta kantaa itse ohjelmanumeroon yms niin onhan tuo nyt säälittävää kuvata tuollaisessa tilanteessa ja sitten jakaa video ja pöyristyä siitä. Ei ihan heti tule mieleen säälittävämpää touhua kuin ehdoin tahdoin hakeutua vihreiden puoluetilaisuuteen, marssia johonkin feministiseen kiroiluiltaan ja alkaa jeesustelemaan kun siellä kiroillaan. Kyllä hävettäisi olla tuo kuvaaja, aito luuseri.
 
Ja se konteksti, jota tässä videolla ei tietysti mainita, on tämä Salakuvattu video leviää somessa – kansanedustaja kiroilee 12 kertaa reilussa puolessa minuutissa


Ottamatta kantaa itse ohjelmanumeroon yms niin onhan tuo nyt säälittävää kuvata tuollaisessa tilanteessa ja sitten jakaa video ja pöyristyä siitä. Ei ihan heti tule mieleen säälittävämpää touhua kuin ehdoin tahdoin hakeutua vihreiden puoluetilaisuuteen, marssia johonkin feministiseen kiroiluiltaan ja alkaa jeesustelemaan kun siellä kiroillaan. Kyllä hävettäisi olla tuo kuvaaja, aito luuseri.
Ihankuin olisin kuullut tämän ihan vaan vitsillä ja läpällä ennenkin. Hieno konsepti tuollainen suojailtama kun kaikki voi vetää sen piikkiin.
 
Ihankuin olisin kuullut tämän ihan vaan vitsillä ja läpällä ennenkin. Hieno konsepti tuollainen suojailtama kun kaikki voi vetää sen piikkiin.
Persuillahan näitä "se oli vitsi/mustaa huumoria" juttuja on yleensä kuultu. Eikai tässä väitetä että olisi vitsiä. Mielestäni kontekstilla on kuitenkin merkitystä.
 


Fatim Diarra lyö jauhot suuhun arvostelijoille pettämättömällä logiikalla. Melkoista ulosantia kansanedustajalta.

Kyseinen kansanedustaja on kyllä helvetin pihalla (tässäkin) asiassa. Todella noloa repiä rasismi-korttia tästä lahjamatkasta. Media on näitä lahjamatkoja uutisoinut ihonväristä riippumatta.
 
Ja se konteksti, jota tässä videolla ei tietysti mainita, on tämä Salakuvattu video leviää somessa – kansanedustaja kiroilee 12 kertaa reilussa puolessa minuutissa


Ottamatta kantaa itse ohjelmanumeroon yms niin onhan tuo nyt säälittävää kuvata tuollaisessa tilanteessa ja sitten jakaa video ja pöyristyä siitä. Ei ihan heti tule mieleen säälittävämpää touhua kuin ehdoin tahdoin hakeutua vihreiden puoluetilaisuuteen, marssia johonkin feministiseen kiroiluiltaan ja alkaa jeesustelemaan kun siellä kiroillaan. Kyllä hävettäisi olla tuo kuvaaja, aito luuseri.
Selittää siis vain pelkän kiroilun määrän.
 
Ja se konteksti, jota tässä videolla ei tietysti mainita, on tämä Salakuvattu video leviää somessa – kansanedustaja kiroilee 12 kertaa reilussa puolessa minuutissa


Ottamatta kantaa itse ohjelmanumeroon yms niin onhan tuo nyt säälittävää kuvata tuollaisessa tilanteessa ja sitten jakaa video ja pöyristyä siitä. Ei ihan heti tule mieleen säälittävämpää touhua kuin ehdoin tahdoin hakeutua vihreiden puoluetilaisuuteen, marssia johonkin feministiseen kiroiluiltaan ja alkaa jeesustelemaan kun siellä kiroillaan. Kyllä hävettäisi olla tuo kuvaaja, aito luuseri.
En minä ottanut kantaa kiroiluun, koska ei voisi vähempää kiinnostaa toisten kiroilut, vaan jutun pihviin, eli hän on katkera siitä, että media tai kukaan muukaan nostaa esille tämän heidän jatkuvan tekopyhyyden.

(ts. on helvetin tekopyhää saarnata toisille esimerkiksi työmatka-autoilun tai lentämisen päästöistä ja samalla vinguttaa taksikorttia tai täyttää instagram ulkomailla otetuista kuvista.)
 
Viimeksi muokattu:
Kyseinen kansanedustaja on kyllä helvetin pihalla (tässäkin) asiassa. Todella noloa repiä rasismi-korttia tästä lahjamatkasta. Media on näitä lahjamatkoja uutisoinut ihonväristä riippumatta.
Asian pihvihän on juuri se, ettei kyllä ole. On toki vihreältä vähän tekopyhää matkustaa lentäen lomamatkalle, mutta kyllä tässä on nyt aika hemmetin paljon Diarra -lisää tässä kohussa. Eiköhän noita lentoja ole aika usein.
 
Asian pihvihän on juuri se, ettei kyllä ole. On toki vihreältä vähän tekopyhää matkustaa lentäen lomamatkalle, mutta kyllä tässä on nyt aika hemmetin paljon Diarra -lisää tässä kohussa. Eiköhän noita lentoja ole aika usein.
Pihvi on se Fatin moraalinvartijan asema jonka on itselleen kyselemättä antanut jeesustellakseen työkseen muiden tekemisistä. Ei tästä muuten olisi lehdistörummutusta ja julkista juttua tullutkaan.

Tämän puolueen äänestäjille riittää se, että osoitetaan epäkohtia muiden tekemisissä vaikka sorruttaisiin samoihin epäkohtiin itse. Se tässä puolueessa on ironisinta ja hyvänä kakkosena tulee se, ettei heidän äänestäjänsä sitä edes tajua.
 
Tuli mieleen, että korona kriisilläkin oli kyllä hopeareunuksensa, kun sattui osumaan juuri tämän hörhöläislauman aikana.

Voi "luoja" mitä olisi seurannut, jos tämä sakki olisi päässyt täyteen vauhtiin, kun vaikka korona esti valtaosan puuhista, niin silti onnistuivat puuhailemaan koiruuksiaan ihan liian paljon.

Meno, aatteenpalo, sekä ylimielisyys jne. oli meinaa kuin maga-hörhöillä konsanaan. Onneksi korona pelasti pahimmalta, eli ns. Kävi onni onnettomuudessa.
 
Kieltämättä tämä vaaliteema on tähänastisista mielenkiintoisin. Vihreät haluaa palata kampanjoinnissaan taas sinne insestin ja vaimonhakkaamisen linjalle jossa äänestäjiä jostain syystä halveksutaan ennemmin kuin pyritään kalastelemaan ääniä. Mietin vain että näin aggressiivinen kannanotto kansaa vastaan täytyy johtua joko siitä ettei vastuunkanto tällaisena aikana vihreille maistu tai sitten vastakkainasettelun lisääminen palvelee heidän tarkoitusperiään ja toivovat sen näkyvän myös kannatuksessaan.
 
Vihreisiin mahtuu monenlaista ihmistä, eikä kenenkään mielipiteitä tai vaalikampanjoita kannata yleistää koko puolueen linjaksi jos kyseessä ei ole puolueen virallinen kannanotto.
 
Kieltämättä tämä vaaliteema on tähänastisista mielenkiintoisin. Vihreät haluaa palata kampanjoinnissaan taas sinne insestin ja vaimonhakkaamisen linjalle jossa äänestäjiä jostain syystä halveksutaan ennemmin kuin pyritään kalastelemaan ääniä. Mietin vain että näin aggressiivinen kannanotto kansaa vastaan täytyy johtua joko siitä ettei vastuunkanto tällaisena aikana vihreille maistu tai sitten vastakkainasettelun lisääminen palvelee heidän tarkoitusperiään ja toivovat sen näkyvän myös kannatuksessaan.

Klikkasit Suomenuutisten kirjoitukseen, jossa joku kuvakaappaus Fatim Diarran ja mikä sen toisen nimi nyt oli, joutu vähän etsiin mistä ne löytyy.

No linkin juttu veti vähän överiksi toiseen suuntaan, Fatim varmaan moni sitä mieltä että on aika raskastapaus, vastakkain asettelia, ei diplomaatti. Siinä perus julkaisu ruokkii sitä ja toisin päin.

Öhöytyksessä sekaan aina mahtuu osumiakin, juttu ei tietenkään niihin kekittynyt vaan provoisoitu provosta.

PS toimistolla varmaan taputetaan, sataahan nuo Fatman jutut PS laariinkiin.


Vihreisiin mahtuu monenlaista ihmistä, eikä kenenkään mielipiteitä tai vaalikampanjoita kannata yleistää koko puolueen linjaksi jos kyseessä ei ole puolueen virallinen kannanotto.

Fatimi on kyllä puolueessa ihan nimi ihmisiä, puolueen vaki öyhöttäjä. Ei joku maakunta rivivaltuutetuksi pyrkivä. (kuuluaisi enemmän siitä mielikuvasta että ei ole vantaata kaempana käynyt)
 
Vihreiden kannattaisi laittaa Fat Diarrhea aisoihin. Itse kannatan ja noudatan vihreitä arvoja mutta tuollaiset idiootit saavat katseet muihin puolueisiin. Väärän rasistikortin näyttäminen lehdistölle on ala-arvoista. Sataa todellakin suoraan persujen pussiin kuten @pulatunnus mainitsi.

Ei pitänyt enää sekaantua politiikka ketjuihin mutta tästä piti vielä avautua..
 
Vihreisiin mahtuu monenlaista ihmistä, eikä kenenkään mielipiteitä tai vaalikampanjoita kannata yleistää koko puolueen linjaksi jos kyseessä ei ole puolueen virallinen kannanotto.
Niin, voi toki olla että puolueen logoa on käytetty esim. alla olevassa kuvassa luvatta. Siinä tapauksessa luulen että puolue olisi ryhtynyt toimiin tai Fatima poistanut tuon kuvan somestaan. Kumpaakaan ei ole vielä tapahtunut, joten voidaan todeta sen olevan vihreiden virallinen kannanotto niin kauan kunnes ottavat päinvastaisen kannan (eivät tule ottamaan uskon minä).

 
Vihreässä banaanivalt...kaupungissa taas sattuu ja tapahtuu.

Sinnemäen improvisoimalla ad-hoc muutoksella nastarengaskieltoa oltaisiin laajentamassa Lönnrotinkadun "kokeilusta" myös Kaisaniemenkadulle ja Runeberginkadulle:
"Kaupunkiympäristölautakunnan kokouksen 18.3.2025 esityslistalle oli ilmoitettu ainoastaan Lönnrotinkadulla olleen kiellon jatkaminen uudelle ”kokeilujaksolle” 2025-2028."
"Kesken kokouksen apulaispormestari Sinnemäki laajensi yllättäen omaa ehdotustaan siten, että se koskisi myös Runeberginkatua ja Kaisaniemenkatua."

Muutos ilmeisesti meni läpi vaikka laajennettua esitystä ei oltu valmisteltu kuntalain mukaisesti. Tällaiset hallinnolliset muodollisuudet eivät tokikaan ole vihreille edes hidaste.
 
Eli jos ajat autolla jossa on nastarenkaat joudut pysähtymään noiden katujen alkuun ja vaihtamaan siinä tienreunassa kesä/kitkarenkaat. On muuten sitten helvetin liukas katu liukkaalla kun ei ole nastat raapineet. Mites vuokra-autot ja muut?

Kannatan vihreitä arvoja mutta tämä cityvihreys on sairaus.
 
Eli jos ajat autolla jossa on nastarenkaat joudut pysähtymään noiden katujen alkuun ja vaihtamaan siinä tienreunassa kesä/kitkarenkaat. On muuten sitten helvetin liukas katu liukkaalla kun ei ole nastat raapineet. Mites vuokra-autot ja muut?

Kannatan vihreitä arvoja mutta tämä cityvihreys on sairaus.
Et aja noille kaduille. Vieressä menee toinen. Saa nähdä tuleeko joskus alueita, joilla vain sähköautot on laillisia.

Ei stadin keskustaan muutenkaan kannata ajaa, jos ei ole pakko. Jo kallio on tuskaa.
 
Ei stadin keskustaan muutenkaan kannata ajaa, jos ei ole pakko. Jo kallio on tuskaa.

Oikeastaan keskustaan on melkeinpä liian helppoa ajaa. Töihin meno- ja tuloruuhkissa ei kannata, mutta esm. viikonloppuina ja iltaisin aika moneen mestaan pääsee nopeammin ja helpommin autolla kuin julkisilla, ja rautatieaseman eteläpuolella autolla liikkuminen on vähintään yhtä helppoa kuin pyörällä. En ymmärrä mitä jengi tuosta keskustan autoilusta oikein nillittää. Ehkä tää on joku Espoolaisten ongelma?
 
On muuten sitten helvetin liukas katu liukkaalla kun ei ole nastat raapineet.
Tämä. Tätäkään ei ajatella kun ei mietitä tarpeeksi pitkälle mitä mistäkin päätöksestä seuraa.
kuoris sanoi:
Mites vuokra-autot ja muut?
Näitä ei tarvitse vihreiden poliitikkojen miettiä kun taksikuski huolehtii heidän puolestaan. Siitähän tulee sellasta suhaamista jossa vilkuilet kieltomerkkejä että ei perkele ei saa mennä tuosta ja tuo on ykssuuntanen ja oot sitten keskellä risteystä miettimässä miten mahdut ja ehdit vetää uparit.
kuoris sanoi:
Kannatan vihreitä arvoja mutta tämä cityvihreys on sairaus.
Oikeasti vihreitä arvojahan toteutetaan parhaiten syrjäseuduilla. Ihmiset tekee linnunpönttöjä ja syöttöalustoja pikkulinnuille, laittaa viljapeltoja riistapelloiksi, hoitaa riistakantoja jos ne meinaa lähteä käsistä että vältettäisiin ylisuuret kulkutautiepidemiat (esim. kapi johon ketut ja supikoirat kuolee paleltuessaan ilman karvoja, näitä vaan ei de grönat usein ajattele näin pitkälle), harvennetaan metsiä niin että puilla on tilaa, valoa ja ravinteita riittävästi ja käppyrät yksilöt tulee hyötykäyttöön esim. hakkeena ja polttopuuna jne jne. Ei vihreä politiikka edistä vihreitä arvoja vaan tavoittelee valtaa ja rahaa. Mitä luontoon tulee, vihreä poliitikko haluaa edistää sosialismia ja rajoittaa yksityisen oikeuksia omaan omaisuuteensa sillä vihreällä poliitikolla joko a) ei ole omaisuutta ja siitä syntyy kateus tai b) vihreän poliitikon omat tai puolison omistukset tai ympäristöhaitat ei päde.
Ei stadin keskustaan muutenkaan kannata ajaa, jos ei ole pakko. Jo kallio on tuskaa.
Ei kannatakaan, sehän on oikea sosialistin cityvihreän paratiisi. Yrittäjät on pyritty tietoisesti karkottamaan sillä liikennettä ja pysäköintiä on tietoisesti hankaloitettu vuosikausia. Sen lisäksi että se on sekä autoilijoille että kevyelle liikenteelle kamala niin siellä on pääasiassa ylimielisiä ja ahdasmielisiä ihmisiä jotka eivät halua kohdata muita ihmisiä mikäli ne ovat eri mieltä yhdestäkään asiasta.

Ihmiset elävät tietoisesti ja omasta halustaan pienessä kuplassaan sulkien muun maailman ulkopuolelle kuten koko Helsingin kaupunki. Sinne ei haluta erilaisia ihmisiä vaan samanlaisia, jotka kulkevat kodin, kahvilan, korttelin kulmakaupan ja työpaikan väliä ratikalla, bussilla tai paikallisjunalla.
 
Ei kannatakaan, sehän on oikea sosialistin cityvihreän paratiisi. Yrittäjät on pyritty tietoisesti karkottamaan sillä liikennettä ja pysäköintiä on tietoisesti hankaloitettu vuosikausia. Sen lisäksi että se on sekä autoilijoille että kevyelle liikenteelle kamala niin siellä on pääasiassa ylimielisiä ja ahdasmielisiä ihmisiä jotka eivät halua kohdata muita ihmisiä mikäli ne ovat eri mieltä yhdestäkään asiasta.å
Se on ollut kamala ainakin 20 vuotta. Polkupyörällä ja jalan pääsee hyvin, samoin raiteilla.

Ihmiset ovat siellä mukavia. Kantakaupungin ulkopuolella autoilukin menee siinä missä muissakin kaupungeissa. Ero on julkisen toimivuudessa, Helsingissä on kertaluokkia parempi kuin muulla.

Edit: vihreät ovat tehneet kaupungin, jossa on maan toimivin julkinen liikenne. Samoin suurkaupungin, jossa pyöräily onnistuu helposti. Muutenkin Helsinki on aikalailla Suomen paras kaupunki. Liian kalliit ja pienet asunnot tosin. Lisää kaupunkia Helsinkiin tuhoaa asumismukavuutta.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: vihreät ovat tehneet kaupungin, jossa on maan toimivin julkinen liikenne. Samoin suurkaupungin, jossa pyöräily onnistuu helposti. Muutenkin Helsinki on aikalailla Suomen paras kaupunki. Liian kalliit ja pienet asunnot tosin. Lisää kaupunkia Helsinkiin tuhoaa asumismukavuutta.

Tuotahan se "lisää kaupunkia Helsinkiin" on tavallaan koittanut ratkoa, että kun rakennetaan riittävästi vastaamaan kysyntään niin ne neliöhinnat ei lähde täysin räpylästä. Vaikea sanoa miten se on toiminut, aika saakelin kallista on, mutta vaikea sanoa miten kallista olisi jos ei olisi rakennettu Pasilaa, Kalasatamaa, Jätkäsaarta, Kruunuvuorta yms.

Helsingin julkinen on ehkä maan paras, mutta voisi se olla parempikin. Se on suhteellisen kallis, ja poikittaisliikenne on edelleen tuskaisen hankalaa.


Ei kannatakaan, sehän on oikea sosialistin cityvihreän paratiisi. Yrittäjät on pyritty tietoisesti karkottamaan sillä liikennettä ja pysäköintiä on tietoisesti hankaloitettu vuosikausia. Sen lisäksi että se on sekä autoilijoille että kevyelle liikenteelle kamala niin siellä on pääasiassa ylimielisiä ja ahdasmielisiä ihmisiä jotka eivät halua kohdata muita ihmisiä mikäli ne ovat eri mieltä yhdestäkään asiasta.

Tää on kyllä hyvä, joka kerta kun kysellään yrittäjiltä että millä niiden asiakkaat tulee kauppaan niin ne vastaa että autolla, mutta kun tutkitaan oikeasti niin ne on tullut jalan / julkisilla / pyörällä.

Helsinki on vähän rajatapaus että onko se oikea kaupunki, mutta ei oikeissa kaupungeissa liikkumista vaan voida perustaa yksityisautoiluun - kun jengiä on tarpeeksi paljon tarpeeksi pienellä alueella niin henkilöauto on vaan armottomasti liian tehoton väline ihmisten siirtämiseen. Ja Helsingin osalta en tosiaan ymmärrä tuota nillitystä; Helsingissä on ihan saakelisti pysäköintitilaa ja useimmiten yksityisauto on vielä ihan validi väline keskustassa asiointiin, vaikka mä en tajua miksi sen pitäisi edes olla. Jos haluaa asua kaupungissa jossa on niin vähän jengiä että voi autoilla aina joka paikkaan niin hei, ei Lahti oo kovin kaukana.
 
Oikeastaan keskustaan on melkeinpä liian helppoa ajaa. Töihin meno- ja tuloruuhkissa ei kannata, mutta esm. viikonloppuina ja iltaisin aika moneen mestaan pääsee nopeammin ja helpommin autolla kuin julkisilla, ja rautatieaseman eteläpuolella autolla liikkuminen on vähintään yhtä helppoa kuin pyörällä. En ymmärrä mitä jengi tuosta keskustan autoilusta oikein nillittää. Ehkä tää on joku Espoolaisten ongelma?
Tätä itsekin Helsingissä satunnaisesti autolla ajavana ihmettelen. Todettakoon tosin, että työmatkat sujuvat näppärästi julkisella liikenteellä, joten pahimpiin ruuhka-aikoihin ei tule omalla autolla Helsingissä juuri liikuttua. Niiden ulkopuolella ainakin omasta mielestäni Helsingissä on aika mukava ajaa, ja oikeastaan kaikkialle pääsee helposti ja nopeasti.

Jonkin verran on vähän hassuja liikennejärjestelyjä, mutta tutut paikat muistaa ulkoa, ja vieraammilla alueilla navigaattori osaa kyllä varoittaa nopeista kaistanvaihdoista. Kaiken lisäksi Helsingissä liikennekulttuuri tuntuu olevan kohtalaisen ystävällistä verrattuna moneen muuhun kaupunkiin, ja tilaa saa hyvin jos on sattunut eksymään väärään suuntaan lähtevälle kaistalle.

Parkkitilaakin tuntuu moneen samankokoiseen tai isompaan Euroopan kaupunkiin verrattuna oikein kiitettävästi. Paikotellen voi olla vähän täyttä kadunvarsipaikoissa, mutta varsinkin ydinkeskustassa parkkihalleja löytyy melkein joka nurkalta.

Mitä tulee tuohon nastarengaskieltoon, niin se tarkoittaa vain läpiajoa, eli noilla kaduilla nastarenkailla on edelleen tontille ajo sallittua. Eli taksit voivat jättää nille ja huoltoajo onnistuu normaalisti.

Helsingin julkinen on ehkä maan paras, mutta voisi se olla parempikin. Se on suhteellisen kallis, ja poikittaisliikenne on edelleen tuskaisen hankalaa.
Tuohon hintaan vaikuttaa valitettavasti se, että HSL joutuu pulittamaan kaikista (kunnalle kannattavistakin) infra-hankkeista prosentuaalista kustannusta hankkeen toteuttaneelle kunnalle. Ts. aina kun rakennetaan vaikka uutta ratikkaverkostoa, niin se tulee pysyvästi nostamaan HSL:n kustannuksia.

Toinen mikä vaikuttaa, niin HSL:n tulee kattaa lipputuloilla puolet kaikista kustannuksistaan, ja vaikka esim. Helsingissä oltaisiin kai kokoomusta lukuunottamatta mielellään tukemassa isommalla siivulla julkisen liikenteen käyttöä, niin ei taida olla aivan ongelmatonta, jos Helsinkiläisille liput maksaisivat vähemmän kuin muille HSL:n käyttäjille. Parannusta on ehkä tulossa sillä, että käsittääkseni on ollut suunnitelmissa palauttaa ns. ratikkalippu eli nykymallissa yhden vyöhykkeen lippu käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Ero on julkisen toimivuudessa, Helsingissä on kertaluokkia parempi kuin muulla.
Joo, se on ihan totta. Saisi varmaan vaikka Orivedellekin kerta luokkaa paremman kuin muualla jos sinne annettaisiin samanlaisia rahamääriä julkisen liikenteen järjestämiseen. Meillä päin toteutuu bussiyhteys keskustaan ja juna-asemalle pari kertaa päivässä, joten menee verottajallekin oman auton käyttö ihan hyvin läpi kun ei työvuorojen alkuun ehtisi millään julkisella kulkuneuvolla ellei mene aina edellisiltana oven taakse odottamaan työvuoron alkua. Älä ymmärrä väärin, olen tähän tyytyväinen ja tämä on minun valintani. Onneksi ei kotikuntani tai edes lähimmän kasvukeskuksen tarvitse harrastaa tällaista pelleilyä ja kiusantekoa, taitaa olla hesalaisten juttu.
draco76 sanoi:
Edit: vihreät ovat tehneet kaupungin, jossa on maan toimivin julkinen liikenne.
Voihan sen asian noinkin nähdä. Täältä kauempaa katsottuna sen voisi ilmaista niinkin että veronmaksajat on tehneet kaupungin, jossa on maan toimivin julkinen liikenne. Eikä se halvaksi ole tullut, ne läpi yön pk-seutua kiertelevät puolityhjät bussit ajelee siellä mm. sinun ja minun kustannuksella siihen hintaan että paikallisilla on varaa hypätä halutessaan kyytiin.

Sitten jos tällainen veronmaksaja ulkopuolelta haluaisi tulla sinne Suomen parhaaseen kaupunkiin vaikkapa isojen kantamusten kanssa (lomamatka, harrastusvälineet, työkalut tms tarvikkeet) niin oma auto kannattaa jättää viimeistään kehä3 paikkeilla johonkin liityntäparkkiin ja jatkaa siitä ahtaassa bussissa kantamuksiensa kanssa niin että kyllä se näyttää vähän pois päin hätistelyltä minun silmin.

Onneksi noita kasvukeskuksia on muuallakin maassa, missä vaikkapa maksava asiakas pystyy järjestämään toimittajalle säädylliset liikennejärjestelyt ja parkkipaikat. Ei tarvitse myöskään lähteä jäiselle hiekkatielle kitkoilla luistelemaan, eikä stressata sitä pitääkö vaihtaa nastarenkaat pois ketken matkan lääkäriin että saa ajaa perille asti.
Tää on kyllä hyvä, joka kerta kun kysellään yrittäjiltä että millä niiden asiakkaat tulee kauppaan niin ne vastaa että autolla, mutta kun tutkitaan oikeasti niin ne on tullut jalan / julkisilla / pyörällä.

Helsinki on vähän rajatapaus että onko se oikea kaupunki, mutta ei oikeissa kaupungeissa liikkumista vaan voida perustaa yksityisautoiluun - kun jengiä on tarpeeksi paljon tarpeeksi pienellä alueella niin henkilöauto on vaan armottomasti liian tehoton väline ihmisten siirtämiseen. Ja Helsingin osalta en tosiaan ymmärrä tuota nillitystä; Helsingissä on ihan saakelisti pysäköintitilaa ja useimmiten yksityisauto on vielä ihan validi väline keskustassa asiointiin, vaikka mä en tajua miksi sen pitäisi edes olla. Jos haluaa asua kaupungissa jossa on niin vähän jengiä että voi autoilla aina joka paikkaan niin hei, ei Lahti oo kovin kaukana.
Vai joka kerta. No, olenpahan sitäkin elämää siellä muutaman vuoden todistanut kun kaikki ajaa autoillaan joka aamu raksalle (kyllä, kaikki omallaan sillä eri firmojen eri työntekijät ei asu kaikki samassa taloyhtiössä, vaan kulkee eri kaupungeista ja kaupunginosista töihin sinne missä sattuu olemaan töissä), sitten menee työmaaparkkiin jos mahtuu, toissijaisena kadunvarsiparkki jos mahtuu, viimeisenä vaihtoehtona kilometrin päästä pirun kallis parkkihalli ja pahimmillaan kesken päivän parkkikiekkojen siirtelyt, pysäköintiaikojen lisäämiset yms sähläämiset päälle.

Kyllä se keskustan ulkopuolelta tulijalle on hemmetin huono paikka liikkua verrattuina kaikkiin muihin suomalaiskaupunkeihin verrattuna. Jollekin varmaan sekin on riittävän hyvä silti. Älä ymmärrä väärin, en mä sinne halua tunkea enkä siellä asua. Enkä edes Lahdessa. Nämä on vain havaintoja siitä, millaista siellä ja likellä asuvien arki on ellei ole toimistotyöläinen pelkän läppärin ja takeaway-kahvin kanssa liikkeellä. Jos julkisella pääsee kotoa työpaikalle oikeaan aikaan niin onhan se vaivatonta, asui sitten Helsingissä tai Torniossa (sielläkin varmaan jollakulla on käynyt tällainen säkä, mutta vähän harvemmalla toki).

En mä tässä sitä tarkoittanutkaan, että helsinkiläisten pitäisi pystyä liikkumaan kaikkialle autolla, minusta siellä on hyvä hyödyntää sitä toimivaa julkista liikennettä kun sen alueella liikkuu. Ihan kuten Turussa, Tampereella, Jyväskylässä tai Oulussakin. Mun näkökulma tähän oli ulkopuolelta tulija ja se, miten kuplalta se koko Helsinki näyttää ulkoa päin.

Edit: liittyy enää aika löyhästi ketjun aiheeseen, mutta minusta tämä vihreä kehityssuunta on lyhytnäköistä sillä mitä enemmän sitä autoilua hankaloitetaan, sitä enemmän sitä keskusta-aluetta näivetetään. Vaikka paikalliset kahvilan asiakkaat saapuvat paikalle julkisilla/jalan niin pk-seutu on kuitenkin arkipäivisin tupaten täynnä väkeä joka korjaa, huoltaa, rakentaa, purkaa, maalaa, hitsaa, kaivaa, täyttää, jyrsii, poraa jne jne helsinkiläisiä kiinteistöjä. Fakta on ettei jokainen näistä urakoitsijoista voi tulla liityntäparkista katuporan tai kaapelikelan kanssa ratikalla perille. Sitten kun sen pakun pitää pysyä tiellä vaikkapa Järvenpään, Nurmijärven ja Tuusulan työkeikallakin niin selvää on, ettei jokainen vaihda firman pakuun kitkarenkaita alle.
 
Viimeksi muokattu:
Edit: liittyy enää aika löyhästi ketjun aiheeseen, mutta minusta tämä vihreä kehityssuunta on lyhytnäköistä sillä mitä enemmän sitä autoilua hankaloitetaan, sitä enemmän sitä keskusta-aluetta näivetetään. Vaikka paikalliset kahvilan asiakkaat saapuvat paikalle julkisilla/jalan niin pk-seutu on kuitenkin arkipäivisin tupaten täynnä väkeä joka korjaa, huoltaa, rakentaa, purkaa, maalaa, hitsaa, kaivaa, täyttää, jyrsii, poraa jne jne helsinkiläisiä kiinteistöjä. Fakta on ettei jokainen näistä urakoitsijoista voi tulla liityntäparkista katuporan tai kaapelikelan kanssa ratikalla perille. Sitten kun sen pakun pitää pysyä tiellä vaikkapa Järvenpään, Nurmijärven ja Tuusulan työkeikallakin niin selvää on, ettei jokainen vaihda firman pakuun kitkarenkaita alle.

Siellä keskustassa on tosiaan ihmisiä joiden tarvii liikkua autolla, duunareita ja liikuntaesteisiä jne, ja siksi olisikin hyvä että perus työmatkalaiset tai shoppailijat menisivät sinne jollain muulla.

Tuossa pitää tajuta se, että kun väestötiheys ylittää yksityisautoilun kapasiteetin, niin siitä autolla liikkumisesta tulee hankalaa, ja se pysyy hankalana siitä liikennepolitiikasta riippumatta. Jos siellä on jotain persuja kaupunginvaltuustossa jotka runttaa sinne lisää edullista pysäköintiä tai leveämpiä sisääntuloväyliä, niin sinne puskee enemmän jengiä omalla autolla ja siellä on ihan samanlainen sumppu. Ja jos siellä on vihreitä, jotka nostaa pysäköinnin hintoja ja tekee kaduista kelvejä niin sinne siellä on edelleen se sama sumppu mutta vähemmän jengiä omalla autolla. Se keskusta vaan on hitosti miellyttävämpi paikka tuolla jälkimmäisellä tavalla, kun se ei ole täynnä niitä autoja.
 
Voihan sen asian noinkin nähdä. Täältä kauempaa katsottuna sen voisi ilmaista niinkin että veronmaksajat on tehneet kaupungin, jossa on maan toimivin julkinen liikenne. Eikä se halvaksi ole tullut, ne läpi yön pk-seutua kiertelevät puolityhjät bussit ajelee siellä mm. sinun ja minun kustannuksella siihen hintaan että paikallisilla on varaa hypätä halutessaan kyytiin.

...
Kyllä se keskustan ulkopuolelta tulijalle on hemmetin huono paikka liikkua verrattuina kaikkiin muihin suomalaiskaupunkeihin verrattuna.
Eiköhän Helsingissä täyttöaste ole parempi. Siitä en osaa sanoa, paljonko hinta on per asukas, mutta hinta/laatu suhde voittaa muut.

Keskustan ulkopuolelta tulijoille Helsinki on erinomainen, jos ei mene autolla. Junalla käynyt siellä ja helppo liikkua. Autolla kantakaupungin ulkopuolella voi liikkua helposti. Olen asunut niin Helsingin keskustassa ja maakunnissa, joten kokemusta löytyy.

Mitä tulee vihreisiin, niin he noudattavat politiikkaansa ja tehneet sen menestyksellä. Itse en heitä äänestä, vieläkin muistissa Malmin lentotoiminnan lopettaminen.
 
Siellä keskustassa on tosiaan ihmisiä joiden tarvii liikkua autolla, duunareita ja liikuntaesteisiä jne, ja siksi olisikin hyvä että perus työmatkalaiset tai shoppailijat menisivät sinne jollain muulla.
Joo, siitä olen samaa mieltä. Jätettäisiin ne kadut niille joiden on välttämätön siellä autolla liikkua huviajelun sijaan. Luulisin nykyisen politiikan siihen tehokkaasti kannustavan juuri siksi että siellä on epämiellyttävää asioida omalla autolla. Silloin kun siellä piti suhata useamman työmaan väliä päivän aikana omalla autolla eikä vaihtoehtoa ollut, olin siihen erittäin tympääntynyt.

Keskustan ulkopuolelta tulijoille Helsinki on erinomainen, jos ei mene autolla. Junalla käynyt siellä ja helppo liikkua. Autolla kantakaupungin ulkopuolella voi liikkua helposti.
Juu, ihan samaa mieltä. Helpompi ja miellyttävämpi siellä on olla ilman autoa. Pahinta oli kun sakon uhalla oli joka viikko osallistuttava klo 9:00 paikan päällä tunnin palaveriin jonne reitti meni keskustan läpi. En paljon tehottomampaa tapaa käyttää aikaa enää keksinyt.
draco76 sanoi:
Mitä tulee vihreisiin, niin he noudattavat politiikkaansa ja tehneet sen menestyksellä. Itse en heitä äänestä, vieläkin muistissa Malmin lentotoiminnan lopettaminen.
Juu, tekevät sitä minkä vuoksi heitä äänestetään, eihän se sikäli heidän tyhmyyttään ole.
 
Siellä keskustassa on tosiaan ihmisiä joiden tarvii liikkua autolla, duunareita ja liikuntaesteisiä jne, ja siksi olisikin hyvä että perus työmatkalaiset tai shoppailijat menisivät sinne jollain muulla.
Laatulehti Seiskastahan voi lukea melkein viikottain kun joku rikas turhantärkeä julkkis on jättänyt ökyautonsa sakkopaikalle stadissa kun ei jaksa etsiä paikkaa tai kävellä. Kai se sakko on kuin kahvikupin hinta normi duunarille.
 
Tää on kyllä hyvä, joka kerta kun kysellään yrittäjiltä että millä niiden asiakkaat tulee kauppaan niin ne vastaa että autolla, mutta kun tutkitaan oikeasti niin ne on tullut jalan / julkisilla / pyörällä.

Oleellinen ero on siinä, mitataanko kävijöiden määrää tai kaupassa vietettyä aikaa, vai sitä, paljonko kaupasta oikeasti ostetaan.

Teinit tulevat kävelemällä tai julkisilla hengaamaan kauppoihin, mutta ostavat niistä hyvin vähän.

Aikuiset tulee sitten autolla tekemään oikeita ostoksia.

Itse kuljen pääasiassa pyörällä, ja pieniä ostoksia teen reppuun pyörällä kulkiessa(esim. n. joka toinen päivä töistä tullessa poikkean kaupasta ostamassa pari maitopurkkia tms. pientä), mutta jos tarvii isompia ostoksia tehdä, niin lähden kauppaan autolla.

Ja se, että tilataan vaikka telkkari kotiinkuljetuksella ja ulkoistetaan se kulkeminen kaupan pakettiautolle ei vähennä sitä liikennettä yhtään, vaikka itse voi kuvitella itsensä hyväksi ihmiseksi joka ei autoile.
 
Aikuiset tulee sitten autolla tekemään oikeita ostoksia.

Ja se, että tilataan vaikka telkkari kotiinkuljetuksella ja ulkoistetaan se kulkeminen kaupan pakettiautolle ei vähennä sitä liikennettä yhtään, vaikka itse voi kuvitella itsensä hyväksi ihmiseksi joka ei autoile.

C'mon, nyt vähän insinöörivaihdetta takaisin silmään, se että Budbeen auto käy samalla reissulla kärräämässä 30 telkkaria kaupasta asiakkaille ei vähennä liikennettä verrattuna siihen että 30 ihmistä hakee sen itse kaupasta?

Ja on vähän eri asia onko kyseessä sellaiset liikkeet mitä keskustassa on, eli erikois- ja vaateliikkeet tai ravintolat, kun ne mitä keskustassa ei ole, eli vaikkapa isot marketit. Kyllä mäkin uskon että Prismassa kertaostos on isompi sellaisella asiakkaalla joka tulee autolla kuin sellaisella joka tulee pyörällä (no itse olen vähän huono esimerkki koska tuon isotkin pyörällä, mutta vähemmistöä olen), mutta jos joku menee vaikkapa keskustaan Arketiin ostaan vaatteita, niin autolla tullut ostaa kaksi takkia ja julkisilla tullut yhden? Tai jos joku tulee autolla Boon Namiin syömään niin se syö tuplasti enemmän kuin joku joka tuli pyörällä?

Ja vaikka autoilijan keskiostos olisikin suurempi jossain Stockan herkussa, niin eiköhän sielläkin pääosa liikevaihdosta tule julkisilla liikkuvista ihmisistä.
 
Oleellinen ero on siinä, mitataanko kävijöiden määrää tai kaupassa vietettyä aikaa, vai sitä, paljonko kaupasta oikeasti ostetaan.

Teinit tulevat kävelemällä tai julkisilla hengaamaan kauppoihin, mutta ostavat niistä hyvin vähän.

Aikuiset tulee sitten autolla tekemään oikeita ostoksia.

Itse kuljen pääasiassa pyörällä, ja pieniä ostoksia teen reppuun pyörällä kulkiessa(esim. n. joka toinen päivä töistä tullessa poikkean kaupasta ostamassa pari maitopurkkia tms. pientä), mutta jos tarvii isompia ostoksia tehdä, niin lähden kauppaan autolla.

Ja se, että tilataan vaikka telkkari kotiinkuljetuksella ja ulkoistetaan se kulkeminen kaupan pakettiautolle ei vähennä sitä liikennettä yhtään, vaikka itse voi kuvitella itsensä hyväksi ihmiseksi joka ei autoile.
Helsingissä on älyttömästi kauppakeskuksia, jonne pääsee autolla. Noissa parkkihallitkin.
 
Helsingissä on älyttömästi kauppakeskuksia, jonne pääsee autolla. Noissa parkkihallitkin.

No juu, mut tavallaan noita pidetään myös syynä sille että keskusta näivettyy. Tiedä tuota. Kyllä mä tavallaan ymmärrän, että varsinkin Tripla, mihin pääsee helposti keskustasta julkisilla on varmaan kohtuu houkutteleva, mut eiköhän pääasiassa syynä ole se, ettei keskustan liiketilojen vuokrat oikein vastaa niiden markkinatilannetta.
 
Helsingissä on älyttömästi kauppakeskuksia, jonne pääsee autolla. Noissa parkkihallitkin.

Pääsee autolla, mutta todella hitaasti.

Johonkin Sellon parkkihalliin on aika paljon nopeampi ajaa kuin johonkin Forumin tai Stockmanin parkkihalliin, kun Selloon pääsee kehä1ltä 1-2 liikennevaloilla, johonkin Stockmanin parkkihalliin päästäkseen käytännössä mistä tahansa pitää istua liikennevaloissa melkein joka korttelinkulmassa, n. 100 metrin välein.
 
Viimeksi muokattu:
Pääsee autolla, mutta todella hitaasti.

Johonkin Sellon parkkihalliin on aika paljon nopeampi ajaa kuin johonkin Forumin parkkihalliin, kun Selloon pääsee kehä1ltä 1-2 liikennevaloilla, johonkin Stockmanin parkkihalliin päästäkseen käytännössä mistä tahansa pitää istua liikennevaloissa melkein joka korttelinkulmassa, n. 100 metrin välein.
Redi, Tripla ja Itis ovat Helsingissä. Keskusta on liian täynnä, siinä olet oikeassa. Parempi jättää auto liityntäparkkiin, jos haluaa keskustaan.
 
Eiköhän Helsingissä täyttöaste ole parempi. Siitä en osaa sanoa, paljonko hinta on per asukas, mutta hinta/laatu suhde voittaa muut.

Keskustan ulkopuolelta tulijoille Helsinki on erinomainen, jos ei mene autolla. Junalla käynyt siellä ja helppo liikkua. Autolla kantakaupungin ulkopuolella voi liikkua helposti. Olen asunut niin Helsingin keskustassa ja maakunnissa, joten kokemusta löytyy.

Mitä tulee vihreisiin, niin he noudattavat politiikkaansa ja tehneet sen menestyksellä. Itse en heitä äänestä, vieläkin muistissa Malmin lentotoiminnan lopettaminen.
Stadissahan toimii myös toi liityntäpysäköinti oman (raksaäijä) kokemuksen perusteella hyvin. Ajat auton vaikka Itiksessä, Redissä tai Iso-Omenassa halliin ja raiteilla loppumatka.
 
Redi, Tripla ja Itis ovat Helsingissä. Keskusta on liian täynnä, siinä olet oikeassa. Parempi jättää auto liityntäparkkiin, jos haluaa keskustaan.
Stockahan löytyy myös Espoosta ja Vantaalta, miks pitäisi ytimeen ajella?

Ylipäätään käsittämätön ajatus että Stadin keskustan ainoa tarkoitus olisi 2020-luvulla toimia jonain tavarashoppailun kohteena kehäteiden takaa tuleville. Eihän edes helsinkiläiset itse mene sinne jotain rojua ostelemaan, kun saman voi tehdä 9 kertaa 10:stä helpommin omassa tai naapurikaupunginosan isossa ostarissa.

Joku Verkkokauppa Jätkäsaaressa on melkoinen anomalia mitä en näin helsinkiläisenä ole ikinä pystynyt oikein järjellä selittämään. En tiedä mikä myymälän osuus heidän myynnistään on, ja toki sinne pääsee Länsiväylältä aika hyvin, mutta silti toi sijainti on jopa Helsingissä poikkeuksellisen perseessä.
 
Joku Verkkokauppa Jätkäsaaressa on melkoinen anomalia mitä en näin helsinkiläisenä ole ikinä pystynyt oikein järjellä selittämään. En tiedä mikä myymälän osuus heidän myynnistään on, ja toki sinne pääsee Länsiväylältä aika hyvin, mutta silti toi sijainti on jopa Helsingissä poikkeuksellisen perseessä.

Turhahan sinnekään on raahautua kun kamat tulee muutamalla eurolla Woltilla kotiovelle nopeammin kuin ehtis itsensä hilata sinne.
 
Keskustan ulkopuolelta tulijoille Helsinki on erinomainen, jos ei mene autolla. Junalla käynyt siellä ja helppo liikkua. Autolla kantakaupungin ulkopuolella voi liikkua helposti. Olen asunut niin Helsingin keskustassa ja maakunnissa, joten kokemusta löytyy.
Nykyään Helsingin keskusta ei ole hyvä oikein kenellekään. Rakenteiden mittakaava on aivan väärä jalankulkijoille, kun kadut on piirretty hevoskärryjä ja sotilasparaateja varten. Voi vaikka verrata Helsingin keskustaa Tukholman Gamla Staniin tai Tallinnan vanhaan kaupunkiin.

Mitä tulee vihreisiin, niin he noudattavat politiikkaansa ja tehneet sen menestyksellä. Itse en heitä äänestä, vieläkin muistissa Malmin lentotoiminnan lopettaminen.
Tässäpä lisää virheiden kaksinaamaisuutta
Kovasti ollaan huolissaan metsistä, niin pj:n mies käy parturoimassa 30 ha saaristometsää kaljuksi
1672441.webp
 
Nykyään Helsingin keskusta ei ole hyvä oikein kenellekään. Rakenteiden mittakaava on aivan väärä jalankulkijoille, kun kadut on piirretty hevoskärryjä ja sotilasparaateja varten. Voi vaikka verrata Helsingin keskustaa Tukholman Gamla Staniin tai Tallinnan vanhaan kaupunkiin.
Ei minulla kävelijänä ole ollut hankaluuksia tuolla. Nuo vanhat kaupungit olisivat kokonaisuuden kannalta paljon huonompia.

Tässäpä lisää virheiden kaksinaamaisuutta
Kovasti ollaan huolissaan metsistä, niin pj:n mies käy parturoimassa 30 ha saaristometsää kaljuksi
1672441.webp
"No kyllähän siellä perheessä oli pari viikkoa käynyt aikamoinen viuhuminen"
Ilmeisesti mies on saanut satikutia teostaan.
 
Ei minulla kävelijänä ole ollut hankaluuksia tuolla. Nuo vanhat kaupungit olisivat kokonaisuuden kannalta paljon huonompia.


"No kyllähän siellä perheessä oli pari viikkoa käynyt aikamoinen viuhuminen"
Ilmeisesti mies on saanut satikutia teostaan.
Mikä tahansa niin sanottu vanha kaupunki on yleensä kaupungin helmi. Esimerkiksi Varsovaan se rakennettiin uudestaan sodan jälkeen. Se on hieno, vaikka on kopio.

"Älä tee niin kuin meillä tehdään vaan tee niin kuin minä sanon". Näin vihreät toimivat Sofia Virran johdolla.
Muistissa on pormestariehdokas Atte Harjanne:
Ei saa turhaan lentää. Atte lensi, koska se oli vaan niin kivaa matkustella. Attea hävetti vasta kun jäi kiinni vihreiden ajatuksien ja luontoa tuhoavien tekojen ristiriidasta.
 
Viimeksi muokattu:
Mikä tahansa niin sanottu vanha kaupunki on yleensä kaupungin helmi. Esimerkiksi Varsovaan se rakennettiin uudestaan sodan jälkeen. Se on hieno, vaikka on kopio.
Juuri näin. Vanhassa kaupungissa mittakaava on jalankulkijalle sopiva. On jotain uutta 5-10 metrin välein eikä ole satametrisiä piirteettömiä betonimuureja kuten Oodin takaseinä. Helsingin keskustasta ei tule kivaa vanhaa kaupunkia vaikka miten rajoitettaisiin autoilua. Parjatuissa kauppakeskuksissa sen sijaan voi olla samankaltaista tiivistä rakennetta kuin vanhoissa kaupugeissa.
"Älä tee niin kuin meillä tehdään vaan tee niin kuin minä sanon". Näin vihreät toimivat Sofia Virran johdolla.
Häpeämättömän räikeä kaksinaismoraali on niin monessa asiassa vihreille ominaista.
 
Setan hallituksessa istuu useita Vihreiden poliitikkoja, jotka ovat nytkin ehdolla alue-ja kuntavaaleissa.

Lähetin taannoin sähköpostia Setan hallituksen jäsenille ja kerroin kaltaisteni heikosta tilanteesta Suomessa. Meitä ei ymmärrätä Helsingin keskusta-alueen ulkopuolella oikeastaan missään ja kuraa tulee monessa paikassa niskaan. Meidän ainoa apu on mielialalääkkeet, terapia hintaan 120 euroa tunti, alkoholi ja henkilökohtainen ratkaisu. Pyysin Setan hallitusta vaikuttamaan Ylen ohjelmatarjontaan siten, että ihmiset muuttuisivat edes vähän suopeammiksi meitä kohtaan.

Ainutkaan Setan hallituksen jäsen ei vastannut mitään. Ei kiinnostanut *skaakaan. Vähemmistöjen asioiden ajaminen näyttää olevan näille vaan pelkkää politiikkaa ja oman henkilökohtaisen edun ajamista.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 539
Viestejä
4 732 873
Jäsenet
77 191
Uusin jäsen
Ossif

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom