Vetokoukut ja kevytkärryt

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Sama homma venetrailereissa. Muutama näitäkin tullut ostettua ja ihan järjettömiä on käytettyjen hintapyynnit. Rullat säpäleinä, sähköt ei toimi, tuet ratkenneet, renkaat kaljut, vinssi kaput ja hihna niin hapertunut että saa käsin repimällä palasiksi. Uusi maksaa 1600, käytettynä "supertarjous 1250". Ei mitään järkeä ostaa käytettyä.
Tuo on kyllä totta, möin ehkä 4-5 vuotta sitten 90-luvun alkupuolella valmistetun Muulin 750 kg:n jarruttoman trailerin 800 eurolla, kun vastaavia uusia Respoja yms. olisi saanut useammastakin paikasta tonnin molemmin puolin.
Ja tuo myymäni traileri ei ehtinyt olla edes kauaa torissa myynnissä, kun tuli jo useampi puhelu.

Parastahan tässä oli se, että ostin tuon trailerin ja sillä ilman moottoria maanneen ihan siistin 4,1 metrisen lasikuituisen avoveneen tonnilla.
Vene päätyi mökkiveneeksi ja traileri myyntiin.

Isosta käytettynä ostamastani venetrailerista uskon taas tehneeni ihan ok kaupat, kun sain tällaisen priimakunnossa olevan ja myyjän mukaan 2 kertaa käytetyn alle vuoden vanhan kärryn 4500 eurolla.
 
Liittynyt
25.07.2021
Viestejä
3
Se vaan hyvin useassa henkilöautossa loppuu vetomassat kesken yli tuon 1500kg kärryn.
Mutta eihän se ratkaise, että kuinka suuri se autolle sallittu vetomassa on, vaan se,että kuinka paljon kärry lasteineen todellisuudessa painaa. Se katotaan tarvittaessa puntarilla.

Tosin kannattaa sitten muistaa sekin, että henkilöautokorttiin tarvii sen pikku-e: n, jos jarrullisen kärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa menee yli 3500 kg:n ja se katsotaan sitten papereista. Kuorma-autokortti ei ole sama kuin pikku-e.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mutta eihän se ratkaise, että kuinka suuri se autolle sallittu vetomassa on, vaan se,että kuinka paljon kärry lasteineen todellisuudessa painaa. Se katotaan tarvittaessa puntarilla.

Tosin kannattaa sitten muistaa sekin, että henkilöautokorttiin tarvii sen pikku-e: n, jos jarrullisen kärryn kanssa yhdistelmän kokonaismassa menee yli 3500 kg:n ja se katsotaan sitten papereista. Kuorma-autokortti ei ole sama kuin pikku-e.
Kannattaa suosiolla ajaa C1E, jos löytyy C-kortti jo taskusta, silloin voi ajaa käytännössä mitä tahansa 50 mm vetokuulalla kytkettyä yhdistelmää ilman huolta kortin riittävyydestä, toki poikkeuksena on joissain yli 7500 kg kuorma-autoissa näkynyt 50 mm vetokuulia ja tällaiseen yhdistelmään tarvitaan jo CE-kortti.

Mutta nykyisin tuo C1E on niin helppo ajaa, ettei Be:n ajamisessa ole paljon järkeä, jos BC-kortti löytyy pohjilta.
 
Liittynyt
25.07.2021
Viestejä
3
Kannattaa suosiolla ajaa C1E, jos löytyy C-kortti jo taskusta, silloin voi ajaa käytännössä mitä tahansa 50 mm vetokuulalla kytkettyä yhdistelmää ilman huolta kortin riittävyydestä, toki poikkeuksena on joissain yli 7500 kg kuorma-autoissa näkynyt 50 mm vetokuulia ja tällaiseen yhdistelmään tarvitaan jo CE-kortti.

Mutta nykyisin tuo C1E on niin helppo ajaa, ettei Be:n ajamisessa ole paljon järkeä, jos BC-kortti löytyy pohjilta.
Joo, toki JOS on BC- kortti.
 
Liittynyt
25.07.2021
Viestejä
3
Mutta siis lähinnä sitä meinasin, että pelkkä C- kortti ei ole sama asia, kuin Be-kortti, siis ajo-oikeuksia jos katsotaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 415
Mutta siis lähinnä sitä meinasin, että pelkkä C- kortti ei ole sama asia, kuin Be-kortti, siis ajo-oikeuksia jos katsotaan.
Itse asiassa se on BE-kortti, ei Be. Tästä kyllä puhutaan pikku-e:nä.

Tuo on hyvä huomio, että ajokortin riittävyyden kannalta ei katsota auton/kärryn todellista kuormaa, vaan rekisteriotteen kokonaismassaa.
 
Liittynyt
04.08.2019
Viestejä
35
Itsellä olisi laadukas 750kg jarruton peräkärry hankintalistalla. Vetoautona olisi tesla model y, jonka oma massa on 2054kg, tuleekohan b ajokortilla painon kanssa ongelmia?

Suosituksia olen tutuilta kuullut respon peräkärryistä ja olen päätynyt kahteen malliin 750M351L150 ja 750M351L186. En osaa päättää kumpi noista olisi järkevämpi 150cm vai 186cm leveä kärry. Joten kysyn täältä apua, riittääkö 150 leveä ihan normi ajoihin vai olisiko järkevämpi valinta ottaa heti leveämpi malli, kun pitkä ikäistä peräkärryä kuitenkin haen. Kärryllä kuljetuksen tarve on sekalaista, rakennustavaraa, huonekaluja, puutarhajätettä, multaa/soraa/hiekkaa, työkaluja/koneita yms. pitkiäkin matkoja kotoa mökille. Nämä respon kärryt on ilmeisesti lujempi rakenteisia kuin useat Suomessa valmistetut kärryt.

Pienemmässä peräkärryssä oli led etuvalot ja isommassa led etuvalot ja äärivalot. Onko merkittävää eroa, jos äärivalot ei ole ledit, kestääkö?
Respon nettisivujen mukaan molemmissa 13 napainen pistoke, mutta jälleenmyyjien sivuilla on vain pienemmässä ja ja isommassa 7 napainen. Pitääköhän se paikkansa? Ei jaksaisi adaptereiden kanssa kikkailla. Pienemmässä kantavuus 37kg parempi, ei varmaan suurta merkitystä?

Olisiko jollain kokemuksia kyseisistä peräkärryistä tai suositella jotain muita vastaavia laadukkaita peräkärryjä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
19
825kg kärryissä kannattee huomioida se, ettei B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3500kg, toisin kuin 750kg kärryllä saa ylittyä:
”B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg tai jos perävaunun kokonaismassa ylittää 750kg, ei ajoneuvon yhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3 500kg.

Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg.”
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 614
825kg kärryissä kannattee huomioida se, ettei B-kortilla yhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3500kg, toisin kuin 750kg kärryllä saa ylittyä:
”B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg tai jos perävaunun kokonaismassa ylittää 750kg, ei ajoneuvon yhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3 500kg.

Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg.”
Ei kai 3500 kg yhteismassa saa ylittyä 750 kg kärrylläkään. Ero on silloin vain 75 kg auton kokonaismassassa.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
19
Ei kai 3500 kg yhteismassa saa ylittyä 750 kg kärrylläkään. Ero on silloin vain 75 kg auton kokonaismassassa.
Tässä ehkä paremmin selitetty:
”Peräkärryä voi vetää B-luokan (vetoauto: henkilö- tai pakettiauto, jonka kokonaismassa on enintään 3 500 kg) ajokortilla tietyin painorajoituksin:
  • ajoneuvoon voidaan kytkeä perävaunu, jonka luokittelemassa on enintään 750 kg (O1-luokka).
  • ajoneuvoon voidaan kytkeä myös perävaunu, jonka luokittelumassa on yli 750 kg (O2-luokka). Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi kuitenkin olla korkeintaan 3 500 kg.”

Eli kait tuo voi ymmärtää että b-luokan vetoautolla voi aina vetää 750 kg kärryä vaikka vetoauto painaisi 3500 kg, mutta 825 kg kärry vaatisi sitten isompaa korttiluokkaa.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
216

Auton valmistaja ilmoittaa, kuinka painavaa perävaunua sillä saa vetää. Tiedon voit tarkistaa auton rekisteröintitodistuksesta tai Trafico min Oma asiointi -palvelusta (Ulkoinen linkki).

B-ajo-oikeudella saa ajaa yhdistelmää, joka ei ylitä vetoauton kokonaismassan osalta 3 500 kg eikä perävaunun kokonaismassan osalta 750 kg tai jos perävaunun kokonaismassa ylittää 750kg, ei ajoneuvon yhdistelmän kokonaismassa saa ylittää 3 500kg.
Jos perävaunun kokonaismassa on 825 kg, yhdistelmän yhteenlaskettu kokonaismassa ei tällöin saa ylittää 3 500 kg. Tässä tapauksessa vetoauton kokonaismassa voi siis olla enintään 2 675 kg.

Ajo-oikeusmielessä ei ole merkitystä ovatko vetoauto ja/tai perävaunu kuormaamattomia, suurimmat sallitut kokonaismassat ratkaisevat.

Kokonaismassat voit tarkistaa ajoneuvojen rekisteröintitodistuksista tai Traficomin Oma asiointi -palvelusta (Ulkoinen linkki).
(Ajokorttilaki 386/2011)
Jostain syystä Traficomin Peräkärryn vetäminen autolla | Traficom sivulla sekoillaan perävaunujen luokittelumassojen kanssa. Luokittelumassa siis tarkoittaa perävaunun akseleiden kautta maahan kohdistuvaa massaa. Ajokorttilaissa sen sijaan puhutaan kokonaismassasta. Jos nyt oikein noita 4 § ja 7 § tulkitsen (en ole ammattilainen), niin asia tosiaankin menee juuri näin typerästi:
No niimpä onkin, aina oppii uutta. Ompas hölmö sääntö, että 750kg kärryllä auto saa painaa 3500kg, mutta 825kg kärryllä ei.
Ajokorttilaki 386/2011 sanoi:
4 §

5) B, johon kuuluvat:

a) ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja jotka on suunniteltu ja valmistettu kuljettamaan kuljettajan lisäksi enintään kahdeksan henkilöä;

b) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg;

c) ajoneuvoyhdistelmät, joissa on B-luokan vetoauto ja hinattava ajoneuvo, jonka kokonaismassa ylittää 750 kg mutta ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa on enintään 3 500 kg;

7 §
B-luokan ajo-oikeuden haltija saa kuljettaa myös sellaista ajoneuvoyhdistelmää, jossa on B-luokan vetoauto ja perävaunun kokonaismassa ylittää 750 kg ja ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassa ylittää 3 500 kg mutta ei 4 250 kg, jos hänen ajokortissaan on merkintä ajoneuvoyhdistelmää vastaavan ajokokeen suorittamisesta.
Viimeinen viitannee B/96 ajokorttiin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 463
Viestejä
4 334 849
Jäsenet
72 219
Uusin jäsen
jepsjuu

Hinta.fi

Ylös Bottom