Vetokoukut ja kevytkärryt

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
JT-Trailer ollu kans jo useampia vuosia (ehkä 5-7v?, en muista). Sähköt on ollut jossain määrin ongelmalliset, mutta niin on ollut kaikkien muidenki peräkärryjen kanssa. Muuten ei mitään ongelmia omakotitalokäytössä ja satunnaisessa kelkan kuskauksessa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Sen verran ylistetty JT:tä. jotta huomenna hakemaan 300K 35 laidoilla ja kuomulla. Menee hermot tuohon työpaikan kuomuttomaan ja porukoilta lainaamisessa tarttee aina sopia ja ajella 40km suuntaansa. Reilu 500km yhteensä tulee matkaa, mutta 200€ halvempi Seinäjoella ja muksut samalla sadepäiväksi duudsoni parkkiin. Kait noilla on tollasta perusmallia varastossa? No pitää aamulla soitella jotta selviää. Eihän tota usein tule tarvittua, mutta onpahan sitten oma. Ja tosiaan mitä käytettyjä seurannut niin nämähän melkein kasvaa arvoa mitä enempi ikää, ruostetta ja kilometerjä tulee. Voisi laskea sijoitukseksi :).
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
"Ja tosiaan mitä käytettyjä seurannut niin nämähän melkein kasvaa arvoa mitä enempi ikää, ruostetta ja kilometerjä tulee. Voisi laskea sijoitukseksi :). "

=> tämän takia itsekkin ostin uuden, jännää että 10v vanha kärry voi olla netissä myynnissä 80% uuden hinnasta hinta pyynnöllä - sama ei ikinä toteutuisi autoissa
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 234
Sähköt on ollut jossain määrin ongelmalliset, mutta niin on ollut kaikkien muidenki peräkärryjen kanssa.
Itsehän olen ratkaissut tämän antamalla sen verran sikaa, että kaikki valot ja piuhat on pitänyt vetää uusiksi. Sen jälkeen voi syyttää vain itseään. Tai no, vanhuuttaan ja halpuuttaan ne yleensä hajoavat, mutta kerran taisin ajaa pois kärryltä johto kiinnitettynä enkä vieläkään tiedä, miten se onnistui.

Kun tekee kärryn tai hinattavan laitteen johdot uusiksi, voi ja minusta kannattaa käyttää irrallista liitäntäjohtoa. Vielä niin että kaupan vakiopiuha sopii. Pistotulpan paskoontuminen on aika nopea korjata.

Tarkoitan siis tätä: Perävaunun jatkokaapeli 7-napa 1-4,5m spiraali | Motonet Oy Perus ha-perävaunuun tietenkin lyhyt, mutta tuo toimii tarvittaessa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
"Ja tosiaan mitä käytettyjä seurannut niin nämähän melkein kasvaa arvoa mitä enempi ikää, ruostetta ja kilometerjä tulee. Voisi laskea sijoitukseksi :). "

=> tämän takia itsekkin ostin uuden, jännää että 10v vanha kärry voi olla netissä myynnissä 80% uuden hinnasta hinta pyynnöllä - sama ei ikinä toteutuisi autoissa
Mihin sen kärryn arvo on tuossa 10 vuodessa sitten laskenut? Puoleen? Koska kantavuus tippunu puoleen? Renkaat kulunu? Polttimot kuluneet?

Vrt henkilöautot joissa kuluvien osien lista sisältää yhtä monta sivullista tavaraa kuin kärryssä on kuluvia osia kappaleittain laskettuna.

Itte just rempannu kärrystä sähköt, renkaat, laakereiden rasvat - katoppas peijakas, siinäpä ne sitten oli. Vetokita on tällä käytöllä max 75% kulunut siitä mitä se voi kulua ennen kuin on tarvetta vaihtaa se uuteen. Ai mutta siihen menikin jo 150€ rahnua edellä mainittuihin huoltoihin..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 234
Mihin sen kärryn arvo on tuossa 10 vuodessa sitten laskenut? Puoleen? Koska kantavuus tippunu puoleen? Renkaat kulunu? Polttimot kuluneet?

Vrt henkilöautot joissa kuluvien osien lista sisältää yhtä monta sivullista tavaraa kuin kärryssä on kuluvia osia kappaleittain laskettuna.

Itte just rempannu kärrystä sähköt, renkaat, laakereiden rasvat - katoppas peijakas, siinäpä ne sitten oli. Vetokita on tällä käytöllä max 75% kulunut siitä mitä se voi kulua ennen kuin on tarvetta vaihtaa se uuteen. Ai mutta siihen menikin jo 150€ rahnua edellä mainittuihin huoltoihin..
Toki vanha voi olla arvokkaampi, jos siihen on laitettu uusiksi alkuperäistä paremmilla osilla kaikki, runko on vahvempi alunperin ja yhä ehjä. Mutta vastaako tämä todellisuutta markkinoilla? Onko niissä alkuperäistä kalliimpi vaneri, ammattimaisesti kalliilla osilla uusittu valaistus, vuoden sisään paistetut kumit ja SKF-laakerit viime marraskuulta ajettuna 250 km? Myykö joku tuollaista kärryä pois?

Eiköhän yleensä ne myytävät "hyvät vanhat" ole rässittyjä 2010 ihan samaan tapaan kuin tänään valmistettuja. Ei sellaisesta voi maksaa yli 300 euroa, vaikka ei olisikaan akseli vinossa ja aisa murtumassa.

Toki kevyempi ja ohuemmalla pohjalla on tavallaan parempi laillisen kantavuuden puolesta, mutta siinäkin on kaksi puolta. Eikä tässä edes tarkoitettu kasarivehkeitä, jollainen omassa käytössä on kevytkärrynä. Onhan se raskaampi kuin uusi ja pariin kertaan rempattu. Jopa runkokorjattu ylikuormausperseilystä, kun käyttäjät ovat mitä sattuu. Yksinkertainen laite on silti kyseessä eikä se varsinaisesti vanhene jos huolletaan ja korjataan. Uusi vaan maksaa enemmän kuin hyvä käytetty.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Mihin sen kärryn arvo on tuossa 10 vuodessa sitten laskenut? Puoleen? Koska kantavuus tippunu puoleen? Renkaat kulunu? Polttimot kuluneet?

Vrt henkilöautot joissa kuluvien osien lista sisältää yhtä monta sivullista tavaraa kuin kärryssä on kuluvia osia kappaleittain laskettuna.

Itte just rempannu kärrystä sähköt, renkaat, laakereiden rasvat - katoppas peijakas, siinäpä ne sitten oli. Vetokita on tällä käytöllä max 75% kulunut siitä mitä se voi kulua ennen kuin on tarvetta vaihtaa se uuteen. Ai mutta siihen menikin jo 150€ rahnua edellä mainittuihin huoltoihin..

Kyllähän kaikki kuluu käytössä, harva käytetty on kuitenkaan uutta vastaavassa kunnossa, onhan se ihan pöhköä jos uuden saa 1500e ja 10+ vuotta käytetystä pyydetään 1200e. Tuohon vanhaan ku vaihtaa laakerit, iskarit, vetokidan ja renkaat niin on rahaa mennyt jo enemmän kuin uuteen - ja silti kuomussa on reikä tjsp.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
835
Kyllähän kaikki kuluu käytössä, harva käytetty on kuitenkaan uutta vastaavassa kunnossa, onhan se ihan pöhköä jos uuden saa 1500e ja 10+ vuotta käytetystä pyydetään 1200e. Tuohon vanhaan ku vaihtaa laakerit, iskarit, vetokidan ja renkaat niin on rahaa mennyt jo enemmän kuin uuteen - ja silti kuomussa on reikä tjsp.
Tätä itsekin ihmettelin, kun kärryä hommasin. Porukka pyysi käytetyistä aivan älyttömiä hintoja vrt uusi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Tällaisella setillä saa elvytettyä kärryn kuin kärryn valot 10 minuutissa ja halvalla:
Teopart peräkärryn takavalosarja magneetilla, 7,5m johdolla

Tuosta puuttuu sitten tietysti eteenpäin suunnatut kirkkaat "parkit" ja rekisterikilven valot voi olla haastavaa saada suunnattua kilpeen. Mutta kiinnostaako poliisia? Itse en ainakaan näiden ollessa saatavilla viitsi vanhaan kärryyn kiinteitä asennuksia alkaa tekemään..
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Sain joku vuosi sitten kaverilta mönkijä kauppojen yhteydessä melko loppuun käytetyn pienen 80-luvun lopun Muulin ilmaiseksi.
Noin 400 € ja 30 tuntia paloi siihen, että sen sai jälleen edustavaksi ja käyttökelpoiseksi.

Tuli puhallutettua ja maalautettua siitä akseli ja vanteet, oikaistua aisa sekä uusittua kaikki sähköt, pohjavaneri, renkaat, laitojen lukot, lokasuojat, kiinnityslenkit sekä kaikki pultit.

Tässä valossa vanhan kärryn ostamisessa kalliilla, verrattuna uuden ostamiseen, ei ole mitään järkeä, jos haluaa hyvän.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Ei oikein mennyt vahvasti tää kärrynhakureissu. Liike suljettu 2vk alkaen tämä päivä. Ei vastannut aamusta puhelimeen niin aattelin että kiirettä tai jotain. Pihalla sitten lappu ovessa XD. No onneksi en pelkkää kärryä lähtenyt hakemaan... olis vituttanut vielä enemmän. Oishan se kiva kun pikkupuljutkin laittais sulkunsa tonne googleen tai nettisivuille nykypäivänä.
 
Liittynyt
28.02.2018
Viestejä
806
Tällaisella setillä saa elvytettyä kärryn kuin kärryn valot 10 minuutissa ja halvalla:
Teopart peräkärryn takavalosarja magneetilla, 7,5m johdolla

Tuosta puuttuu sitten tietysti eteenpäin suunnatut kirkkaat "parkit" ja rekisterikilven valot voi olla haastavaa saada suunnattua kilpeen. Mutta kiinnostaako poliisia? Itse en ainakaan näiden ollessa saatavilla viitsi vanhaan kärryyn kiinteitä asennuksia alkaa tekemään..
Me laitettiin tälläinen(tosin hehkulampuilla) LED-valopaneeli 12 V, johto 10 m Mahtui juuri vihen kärryn takapäässä olevaan "syvennykseen". Eli oli ns "bolt on" asennus, 4 reikää ja pultit läpi jolla tuo kiinnitettiin, rekisterikilpi itseporautuvilla ruuveilla.
Ja noi eteenpäin suunnatut äärivalot vaihdoin kirkkaiksi heijastimiksi. Tuskin laillinen, muttei ole virkavalta mitään sanonut.

Jos poliiseja noi kevyt perävaunut kiinnostais, niin kai ne alottais punnitsemaan ja edes kattomaan, toimiiko takana valot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
61
Ei oikein mennyt vahvasti tää kärrynhakureissu. Liike suljettu 2vk alkaen tämä päivä. Ei vastannut aamusta puhelimeen niin aattelin että kiirettä tai jotain. Pihalla sitten lappu ovessa XD. No onneksi en pelkkää kärryä lähtenyt hakemaan... olis vituttanut vielä enemmän. Oishan se kiva kun pikkupuljutkin laittais sulkunsa tonne googleen tai nettisivuille nykypäivänä.
Tämä olisi tullut myöhässä, mutta viime vuonna kun soittelin JT-trailerille, että voiko tulla hakemaan kärryä, niin oli jonoa useammaksi viikoksi. Aiemman kärryn kans sai suoraan mukaan, mutta tuosta on tosiaan useampia vuosia aikaa.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
254
Tämä olisi tullut myöhässä, mutta viime vuonna kun soittelin JT-trailerille, että voiko tulla hakemaan kärryä, niin oli jonoa useammaksi viikoksi. Aiemman kärryn kans sai suoraan mukaan, mutta tuosta on tosiaan useampia vuosia aikaa.
Joo komppaan tätä, kannattaa ehdottomasti soittaa ja varata etukäteen! Pihalla voi olla kasa kärryjä mutta ne kaikki voivat olla jo esim jälleenmyyjille myytyjä. Varsinkin näin kesällä ehdottomasti etukäteen varaus!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 444
Joo toi oli tollanen päähänpisto sunnuntaina kun oli alkuviikoksi luvattu sadetta, että lähetääs käymään tuolla huomenna niin pääsi muksut duudsoni parkkiin kun ovat sinne ruinanneet aiemmin. Ei aiemmin viikolla ollut kärryasiat mielessäkään. Aattelin, että kait tehtaalta aina johonkin kauppoihin päästään. Ei käynyt mielessäkään, että on kiinni (vaikka heinäkuussa kyllä kaikki on yleensä kiinni :) ), mutta joo nyt säästy rahat ja mennään laina kärryillä toistaiseksi. Katotaan jos vastaan kävelee jotain käytettynä tai sitten joskus jos tulee asiaa tuonen suunnalle uudestaan.
 
Liittynyt
04.12.2016
Viestejä
1 652
Mulla on tommonen JT-trailerin pitkä kuomullinen kärry ollut muutaman vuoden, eikä ole kyllä pahaa sanottavaa. Painoa on kyydissä ollut aina about se maksimi tai ylikin, joskus toki tyhjänäkin vedellyt. Tuon pulttirungon ymmärtääkseni huomaa jonkinlaisena vatkaamisena suuremmissa nopeuksissa, mutta en ainakaan 100kmh vauhdissa ole moista havainnut.

Vetoauto muuten varmaankin vaikuttaa tuohon käytökseen myös. Itsellä VW passat ja V70 vetänyt moitteetta.

Muoks - Lisätään vielä sen verran, että aika paljon on tuota tullut vedeltyä, ehkä joku 10tkm.
Nyt sitten tuli ensimmäinen vika, eli toinen laakeri antautui. Korvaava löytyi motonetistä 13e hintaan ja vaihdossa meni vajaa tunti. Laakeri itsessään ei ilmeisesti alunperin pettänyt, vaan stefa oli päästänyt vettä lävitse, mikä sitten johti laakerin tuhoon. Vuosia ja yli 10tkm tuolla on tullut painavaa lastia vedettyä :)
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Kannattaa tarkistaa sen toisenkin laakerin kunto. Taisi oikea laueta ensin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 234
Ehkä peräti kannattaa hankkia toisellekin puolelle valmiiksi ja samalla tarkastuksen vaivalla vaihtaa kun on sopivasti aikaa.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Oikea joo, käyn hakemassa varalaakerin jahka ehdin. Miksi muuten oikea?
Ojan puoli yleensä on tien päällä ollessa "laakeri alamäessä". Tiedän, ei kovin tieteellistä, mutta omassa kuplassani näin olen sen useimmin olevan, että ojan puoli antautuu ekana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 234
Ojan puoli yleensä on tien päällä ollessa "laakeri alamäessä". Tiedän, ei kovin tieteellistä, mutta omassa kuplassani näin olen sen useimmin olevan, että ojan puoli antautuu ekana.
Voihan tässä olla perää. Lisäksi voisi ajatella, että teoriassa oikea puoli kulkee enemmän erilaisista töyssyistä ja möykyistä, jolloin se voisi olla kovemmalla rasituksella kun renkaan pito hyppii päälle ja pois vasemman tassun pitäessä osin kiinni ja kuormittuessa myös aksiaalisesti tasaisemmin.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Onko suositella mitään hyväksi todettua aisalukkoa jolla saa lukittua myös kärryn koukkuun ja voi pitää ajon aikana kiinni?

edit: Tää Bilteman vehje näyttää ihan fiksulta. Voiko tommosta pitää ajon aikana kiinni myös?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 798
Niinhän siinä lukee, että suojaa myös kytkettyä (eli voi ajossa pitää kiinni). Itsellä on suurinpiirtein tällainen:

Tuossa sen lukon pitää olla pidempi, mutta välttyy siltä, että epämääräistä pientä kielekettä pitää työnnellä sokkona reikään (kuten tuossa biltemassa). Sinällään näiden lujuus yms. on aika yhdentekevää, koska kaikki noihin menevät lukot saa helposti poikki. Ts. lukitus on vakuutustyhtiötä ja satunnaista mulkvistiä varten.

e: En ole kyllä paria ensimmäistä kertaa lukuun ottamatta jaksanut väkerrellä tuota lukkoa kiinni ajon ajaksi tai pienillä pysähdystauoilla. Pidän sitä vain, kun vaunu on pihassa säilytyksessä.
 

Cuubis

Tukijäsen
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
480
Kaveri selitti että jollain sen tutulla oli juuri joku pikkukärry lähteny auton perästä jossain bauhaussin pihalla keskellä päivää. Sen takia tuli vähän itekin tuumailtua, että mulla on ollut välillä kauppareissulla kärryssä arvokastakin tavaraa sisällä ja vaikka kuomu yms onkin lukossa, niin eipä oo ikinä siihen koukkuun sitä tullu lukittua. Vaikka tuskin nyt kovin yleisestä ilmiöstä on kyse, mullakin sen verran isompi kärry että herättää jo varmaan vähän huomiota jos joku kulmahousu sitä työntää keskellä parkkipaikkaa.
 
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 807
monessa vetokytkimessä saa tavallisen abloy riippulukon pujotettua siitä reiästä jossa kytkimen kahva liikkuu, näin voi lukita kärryn paikallaan sekä myös ajon aikana, koska lukon lenkki estää kahvan vapauttamisen. Jonkinlainen turva myös ettei irtoa ajaessa. Tälläinen malli (tuon tarran kohdalla jossa punaista ja vihreää) : https://www.vaunushop.fi/image_view.php?name=5/listaus_KUULAKYTKINKNOTTAKFV_6075_1.jpg

Ja varkauksia varten kannattaa olla sellanen kevytkärryn osakasko, maksaa jotain 40€/v ja korvaa jos varastetaan, kun kotivakuutus ei kuulemma korvaa vaikka lähtee kotipihalta sanoi katsastustäti..
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 095
Bilteman lukko hyväksi todettu, ja voi olla ajossa kiinni. Heittää vaan sen mukana tulevan lukon menemään, ja abloy tilalle.
 
Liittynyt
28.01.2017
Viestejä
857
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Nostetaan taas kevytkärryt tapetille. Selannut käytettyjä kärryjä ja pakko niiden hinnalla kääntyä uuteen.

Mikä on tällä hetkellä se paras kärry edullisemmassa hintaluokassa? JT trailer? Tarkoitus hommata tuollainen 3x1,5m lavalla oleva ilman kuomua sekalaiseen ajoon. Vai onko 3,3m lavasta jotain hyötyä?

Lähinnä ruohonleikkurin, tikkaiden, polttopuiden ja rakennustarvikkeiden kuljetukseen omakotitalossa (tai kahden välille). Raskaampaan kuljetustarpeeseen löytyy mm vaihtolava laitteet.

Itselle kuomu ei ole mielestäni pakollinen, mutta pitääkö se kuitenkin hankkia? Pressun voisi hankkia tarpeeseen.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Westfalian koukun pistoke on paskin ikinä. Sielä on yks kytkin, minkä pitäisi mennä pohjaan kun laittaa pistokkeen pesään. Joillakin pistokkeilla menee, joillakin ei mene, joillakin jää pohjaan.

Suositus: jos mielenterveys on tärkeä, Westfalian johtosarjat saa jättää kauppaan. Samoja kärryjä ja adaptereita jne käyteytty muissakin autoissa - ongelmitta, mutta tää on vaan jatkuvasti vitullaan tämä yks.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Nostetaan taas kevytkärryt tapetille. Selannut käytettyjä kärryjä ja pakko niiden hinnalla kääntyä uuteen.

Mikä on tällä hetkellä se paras kärry edullisemmassa hintaluokassa? JT trailer? Tarkoitus hommata tuollainen 3x1,5m lavalla oleva ilman kuomua sekalaiseen ajoon. Vai onko 3,3m lavasta jotain hyötyä?

Lähinnä ruohonleikkurin, tikkaiden, polttopuiden ja rakennustarvikkeiden kuljetukseen omakotitalossa (tai kahden välille). Raskaampaan kuljetustarpeeseen löytyy mm vaihtolava laitteet.

Itselle kuomu ei ole mielestäni pakollinen, mutta pitääkö se kuitenkin hankkia? Pressun voisi hankkia tarpeeseen.
Ota suosiolla 3.3mm pohjalla kärry. Jos täytyy 3m pitkiä levyjä kuskata on huomattavasti helpompaa.
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Nostetaan taas kevytkärryt tapetille. Selannut käytettyjä kärryjä ja pakko niiden hinnalla kääntyä uuteen.

Mikä on tällä hetkellä se paras kärry edullisemmassa hintaluokassa? JT trailer? Tarkoitus hommata tuollainen 3x1,5m lavalla oleva ilman kuomua sekalaiseen ajoon. Vai onko 3,3m lavasta jotain hyötyä?

Lähinnä ruohonleikkurin, tikkaiden, polttopuiden ja rakennustarvikkeiden kuljetukseen omakotitalossa (tai kahden välille). Raskaampaan kuljetustarpeeseen löytyy mm vaihtolava laitteet.

Itselle kuomu ei ole mielestäni pakollinen, mutta pitääkö se kuitenkin hankkia? Pressun voisi hankkia tarpeeseen.
Minä ostaisin kuomun. On vaan paljon näppärämpi kuin pressu ja sen saa lukittua, jolloin rosvon on ainakin hieman hankalampi pölliä kärrystä tavaraa. Ja jos kärryä joutuu seisottamaan taivasalla niin pressun alle pitää virittää jotain että saa systeemin kuperaksi tai muuten pressun päälle muodostuu sadekelillä vesiallas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 057
Mulla on tuollainen pieni oliskohan 2,2 m pitkällä lavalla oleva kuomukärry ja tämän tuntuu ainakin olevan ihan väärä koko aina. Lisäksi peruutettaessa ärsyttävä kun ei näy mistään peilistä.

Kuomua kuitenkin suosittelisin jos omakotitalohommiin kuuluu mm. puutarhajätteen, pahvin yms. roudauksia. Pärjäähän pressullakin mutta tuonne on kuomun alle on helppo kätkeä ja etenkin tällaisella minikärryllä kun risujakin voi joutua useamman kuorman heittämään joka kerta.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Kuomua kuitenkin suosittelisin jos omakotitalohommiin kuuluu mm. puutarhajätteen, pahvin yms. roudauksia. Pärjäähän pressullakin mutta tuonne on kuomun alle on helppo kätkeä ja etenkin tällaisella minikärryllä kun risujakin voi joutua useamman kuorman heittämään joka kerta.
Vastataan nyt tähän.

Itsellä ei tulisi tuollaista kuskausta, vaan ne hoituu muulla tavoin. Lisäksi kärryä on tarkoitus säilyttää katonalla. Tuossa siis vastaan hakkaa se +600e lisähinta tai sen perustelu, jos siitä ei ole hyötyä. Saa sen varmaan jälkikäteenkin ostettua, jos tarvetta ilmenee (kalliimpi toki).

Kaupan päälle 1,5m3 klapisäkkejä on vittumaisempi nostella kyytiin/tyhjentää kärryyn :asif:

Ota suosiolla 3.3mm pohjalla kärry. Jos täytyy 3m pitkiä levyjä kuskata on huomattavasti helpompaa.
Hyvä pointti, laitetaan 3.3m pitkä lava :tup:
 
Liittynyt
31.07.2019
Viestejä
1 884
Itsellä ei tulisi tuollaista kuskausta, vaan ne hoituu muulla tavoin. Lisäksi kärryä on tarkoitus säilyttää katonalla. Tuossa siis vastaan hakkaa se +600e lisähinta tai sen perustelu, jos siitä ei ole hyötyä. Saa sen varmaan jälkikäteenkin ostettua, jos tarvetta ilmenee (kalliimpi toki).
On siitä se hyöty, että säästyy pressun virityksen vaivalta ja vitutukselta. Onko se sitten +600 e arvoinen säästö, riippuu varmaan siitä miten paljon kärryä käyttää.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Nostetaan taas kevytkärryt tapetille. Selannut käytettyjä kärryjä ja pakko niiden hinnalla kääntyä uuteen.

Mikä on tällä hetkellä se paras kärry edullisemmassa hintaluokassa? JT trailer? Tarkoitus hommata tuollainen 3x1,5m lavalla oleva ilman kuomua sekalaiseen ajoon. Vai onko 3,3m lavasta jotain hyötyä?

Lähinnä ruohonleikkurin, tikkaiden, polttopuiden ja rakennustarvikkeiden kuljetukseen omakotitalossa (tai kahden välille). Raskaampaan kuljetustarpeeseen löytyy mm vaihtolava laitteet.

Itselle kuomu ei ole mielestäni pakollinen, mutta pitääkö se kuitenkin hankkia? Pressun voisi hankkia tarpeeseen.
Paljon riippuu omasta käytöstä, millaista kärryä tarvitsee ja onko kuomulle käyttöä.
Avokärryssä on puolensa, jos käyttää kärryä vain kuivilla kesäkeleillä tai saa sään arat tarvikkeet kuskattua muilla välineillä.
Kuitenkin avokärry on helpompi lastata ja huolettomampi käyttää, kuin kuomullinen.

Itse ostaisin tuohon suunnittelemaasi käyttöön JT-Trailerin 3,5x1,5 m kärryn 50 cm laidalla, ilman kuomua.

Minulta löytyy pihasta 5x2,1 m lavettikärry, Muuli 1400 kuomukärry sekä 80-luvulta peräisin oleva pieni Muuli 590S ilman kuomua.
Lisäksi naapurilta on lainattavissa 3,5x1,5 m Respo 0,5 metrin laidalla ja metrin korkuisella Jaxal kuomulla.
Vetoautona minulla on tällä hetkellä vanha T4:nen Transportteri.
Kärryjä säilytän välillä taivasalla ja välillä katoksessa.

Näistä kaikkein eniten on liikenteessä tuo lavettikärry, sillä on helpointa kuskata pienkoneita ( Avant, mönkijä yms. ), pitkää puutavaraa, teräsrakenteita, oksia yms.
Pakettiauton hankkimisen jälkeen tuo kuomukärryn käyttö on jäänyt melko vähälle, lähinnä tulee käytettyä, jos on tarve kuljettaa enemmän sellaista tavaraa, joka on parempi pitää säältä suojassa.
Pikku Muulia tulee käytettyä pääosin mönkijän kärrynä, mutta satunnaisesti saatan hakea sillä jotain pihakiviä, multaa tai muuta vastaavaa, joka saattaa maata hetken kärryssä ennen käyttöön menoa.
 
Liittynyt
23.07.2017
Viestejä
254
Muistakaa enimmäismassa.
3,5m kärry 50cm laidalla ja kuomulla alkaa painaa jo melkolailla. Sinne ei kovin paljoa voi ladata tavaraa kun sallittu 750/825kg enimmäismassa täyttyy. Pienempi kärry on usein käytännöllisempi, jolloin kyytiin voi ladata painavamman kuorman.
Samasta syystä telipyöristä ei käytännössä ole hyötyä jarruttomissa kärryissä, enimmäismassan kantaa yhdetkin pyörät kun tuplapyörät vaan turhaan lisää painoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 057
Muistakaa enimmäismassa.
3,5m kärry 50cm laidalla ja kuomulla alkaa painaa jo melkolailla. Sinne ei kovin paljoa voi ladata tavaraa kun sallittu 750/825kg enimmäismassa täyttyy. Pienempi kärry on usein käytännöllisempi, jolloin kyytiin voi ladata painavamman kuorman.
Samasta syystä telipyöristä ei käytännössä ole hyötyä jarruttomissa kärryissä, enimmäismassan kantaa yhdetkin pyörät kun tuplapyörät vaan turhaan lisää painoa.
Tuo on hyvä huomio. Tuo painoraja tulee yllättävän äkkiä täyteen. Viimekesänä juuri paikallisesta rautakaupasta otin isomman kärryn lainaan ettei montaa kuormaa olisi lautatavaraa pitänyt vielä. Jos painorajaa olisi noudattanut niin iso kärry ei juuri olisi auttanut.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Muistakaa enimmäismassa.
3,5m kärry 50cm laidalla ja kuomulla alkaa painaa jo melkolailla. Sinne ei kovin paljoa voi ladata tavaraa kun sallittu 750/825kg enimmäismassa täyttyy. Pienempi kärry on usein käytännöllisempi, jolloin kyytiin voi ladata painavamman kuorman.
Samasta syystä telipyöristä ei käytännössä ole hyötyä jarruttomissa kärryissä, enimmäismassan kantaa yhdetkin pyörät kun tuplapyörät vaan turhaan lisää painoa.
Tuossa 150x350 cm JT Trailerin tapauksessa laidan korotus 35 cm -> 50 cm syö kantavuudesta 20 kg ( 575 kg vs. 555 kg ) ja 30 cm lyhempi kärry ( 150x330 cm ) 35 cm laidalla lisää kantavuutta 30 kg ( 585 kg ) tuohon ehdottamaani verrattuna.
Mielestäni tuollainen 30 kilon kantavuuden uhraus kärryn paremman käytettävyyden edestä on melko mitätön, kun ei kukaan järjellä varustettu ihminen tuollaisella kärryllä yli 500 kiloa kuskaa.

Kaksi akselinen kärry käyttäytyy vedettäessä hieman vakaammin, joten jossain tilanteissa sen vajaan 100 kilon kantavuuden uhraaminen toiselle akselille voi olla perusteltua.
Tosin tällöin kannattaa melkein suosiolla siirtyä jarrulliseen kärryyn, kun siihen saa sen 2000-2500 kg kantavuutta, niin ei jää siitä kiinni.

Itse vedin tuossa syksyllä 475 kilon teräspalkkikuorman ( 6 metriä pitkiä 100x50x3 RHS palkkeja ) Turusta Porvooseen tuollaisella JT-Trailerin yksiakselisella 150x350x50 kuomukärryllä, kun tuo lavettikärryni oli kaverilla lainassa ja sain häneltä tuollaisen tilalle.
Muuten kärry oli mukava vetää ja tuli Transventtiilin perässä kuin sukkasiltaan, mutta jos nopeuden nosti yli 80 km/h tai teki äkkinäisemmän ohjausliikkeen alkoi kärry ikävästi voblaamaan ( ilmeisesti 1,5 metrin peräylitys oli liikaa, vaikka paino jakautuikin tasaisesti ).
Sitten kun hain palkit jatkokäsittelystä tuolla kaksiakselisella lavetillani, niin mitään voblausta ei esiintynyt, vaikka peräylitystä olikin sen metrin verran.
Uskoisin että kaksiakselinen JT-Trailer olisi myös selvinnyt hommasta voblaamatta.
 
Liittynyt
17.01.2017
Viestejä
754
Mulla on JJ-Trailerin 3300m kärry missä on iso kuomu ja 50cm laidat kantavuus taisi olla 460kg? Akseli meni takuuseen kun söi laakereita heti uutena. Muuten ei ole valittamista, kuin se että olisi saanut olla jarrullinen kantavuuden takia.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Milläs olette pitäneet 13-napaiset pistokkeet jäätymättä näin vesisade-pakkanen aikana? Just sulattelin omani auki ja vedin ensihätään hd-vaseliini vai silikooni spraytä lukitsin kuoren ja pistoke osan väliin.
Mietin olisko näihin olemassa pistokkeelle "sääsuoja' jonka vois pultata aisaan..
 

an13

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
712
Milläs olette pitäneet 13-napaiset pistokkeet jäätymättä näin vesisade-pakkanen aikana? Just sulattelin omani auki ja vedin ensihätään hd-vaseliini vai silikooni spraytä lukitsin kuoren ja pistoke osan väliin.
Mietin olisko näihin olemassa pistokkeelle "sääsuoja' jonka vois pultata aisaan..
Muovikassi vetokidan päälle ja kahvat solmuun, pistoke siellä aisan päällä ettei roiku pussin pohjalla jos kaikki vedet ei menekään aina ulos vaikka tekaisee pussin alimmaiseen kohtaan pikkureijän, erittäin halpa ja erittäin ruma.
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 187
Koitin googlailla tuollaista valmista kappaletta, muttei tuntunut löytyvän. Eli melkeinpä olis 3D tulostuksen paikka. Jos tulostaisi sellaisen minkä voi aisaan nippusitein ja auton "listateipillä" kiinnittää. Vois olla jepa.
3D dustcap/holder kamaa löytyy kyllä;
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Vastataan nyt tähän.

Itsellä ei tulisi tuollaista kuskausta, vaan ne hoituu muulla tavoin. Lisäksi kärryä on tarkoitus säilyttää katonalla. Tuossa siis vastaan hakkaa se +600e lisähinta tai sen perustelu, jos siitä ei ole hyötyä. Saa sen varmaan jälkikäteenkin ostettua, jos tarvetta ilmenee (kalliimpi toki).

Kaupan päälle 1,5m3 klapisäkkejä on vittumaisempi nostella kyytiin/tyhjentää kärryyn :asif:


Hyvä pointti, laitetaan 3.3m pitkä lava :tup:
Tähän päivitystä. Keskiviikkona kävin hakemassa JT-Trailerin 330K Seinäjoelta. Eli 3,3x1,5x0,35m lavalla ja kuomulla. Asiallinen myyjä ja kärrykin on hyvä ainakin ensi tuntumalta. :tup:

Hinasin kärryä 350km tyhjänä kotio ja käyttäytyi todella nätisti Octavian perässä. Keli oli mitä karsein, melkein sama koskiko jarruun vai kaasuun, nopeus ei oikeastaan muuttunut :tdown:
20210129_094351.jpg
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Muistakaa enimmäismassa.
3,5m kärry 50cm laidalla ja kuomulla alkaa painaa jo melkolailla. Sinne ei kovin paljoa voi ladata tavaraa kun sallittu 750/825kg enimmäismassa täyttyy. Pienempi kärry on usein käytännöllisempi, jolloin kyytiin voi ladata painavamman kuorman.
Samasta syystä telipyöristä ei käytännössä ole hyötyä jarruttomissa kärryissä, enimmäismassan kantaa yhdetkin pyörät kun tuplapyörät vaan turhaan lisää painoa.
Sen takia ne pienen kantavuuden kärryt kannattaa jättää sinne kauppaan. Homma toimii parhaiten sillon kun kärryn maksimit on 1500kg. Ei tarttee miettii, että meneeköhän paino yli vai ei. Noissa O1 luokan kärryissä vaan rajat tulee niin äkkiä vastaan. Toinen juttu on sitten se kestävyys.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Sen takia ne pienen kantavuuden kärryt kannattaa jättää sinne kauppaan. Homma toimii parhaiten sillon kun kärryn maksimit on 1500kg. Ei tarttee miettii, että meneeköhän paino yli vai ei. Noissa O1 luokan kärryissä vaan rajat tulee niin äkkiä vastaan. Toinen juttu on sitten se kestävyys.
Meinaatko tuolla 1500 kilolla kokonaismassaa vai kantavuutta?

Mielestäni on melko turhaa ostaa 1500 kilon kokonaismassalla olevaa O2 luokan kärryä, kun pienellä lisäpanostuksella saa vakaamman kaksi akselisen kärryn, jossa on 2500-3000 kg kokonaismassa ja kantavuutta se 2000-2500 kg.
 
Liittynyt
07.02.2017
Viestejä
759
Meinaatko tuolla 1500 kilolla kokonaismassaa vai kantavuutta?

Mielestäni on melko turhaa ostaa 1500 kilon kokonaismassalla olevaa O2 luokan kärryä, kun pienellä lisäpanostuksella saa vakaamman kaksi akselisen kärryn, jossa on 2500-3000 kg kokonaismassa ja kantavuutta se 2000-2500 kg.
Se vaan hyvin useassa henkilöautossa loppuu vetomassat kesken yli tuon 1500kg kärryn.

Itse olen ainakin tullut siihen lopputulokseen, että jos tarvitsen nykyään isompaa kärryä harvemmin kuin kerran vuodessa, sen voi vuokrata.
 

Henriquez

SER OMISTAJA
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 213
Meinaatko tuolla 1500 kilolla kokonaismassaa vai kantavuutta?

Mielestäni on melko turhaa ostaa 1500 kilon kokonaismassalla olevaa O2 luokan kärryä, kun pienellä lisäpanostuksella saa vakaamman kaksi akselisen kärryn, jossa on 2500-3000 kg kokonaismassa ja kantavuutta se 2000-2500 kg.
Toki jos vetokykyä riittää ajoneuvossa niin mikä ettei.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 203
Tätä itsekin ihmettelin, kun kärryä hommasin. Porukka pyysi käytetyistä aivan älyttömiä hintoja vrt uusi.
Sama homma venetrailereissa. Muutama näitäkin tullut ostettua ja ihan järjettömiä on käytettyjen hintapyynnit. Rullat säpäleinä, sähköt ei toimi, tuet ratkenneet, renkaat kaljut, vinssi kaput ja hihna niin hapertunut että saa käsin repimällä palasiksi. Uusi maksaa 1600, käytettynä "supertarjous 1250". Ei mitään järkeä ostaa käytettyä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 413
Viestejä
4 198 313
Jäsenet
70 904
Uusin jäsen
yayko8787

Hinta.fi

Ylös Bottom