Veneet ja veneily

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Laitetaas uusi ketju pystyyn, tälle foorumille ei ollut veneily-aiheista vielä päässyt syntymään.

Oma ropponen, Yamarin 405R, pitäisi kohta hakea pihaan ja nostaa molemmat koneet paikalleen. Veneessä on Evinrude 30 -86 siirtymiin ja 55 paunainen sähköperämoottori uisteluun. Sähkömoottoriin asensin PWM-muuntimen ja akkujen varaustilanäytön konsolista käytettäväksi, nyt on portaaton säätö entisien viiden vaihteen sijaan.

Tänään noukin kärryllä vanhan lasikuitukanootin pihaan, siitä olisi tarkoitus entrata helposti mukana kuljetettava kalastus/eräilyvempele. Kölin ainakin joutuu rakentamaan kuidulla kokonaan uusiksi.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Oma HT pitäisi varmaan hakea ensi viikonloppuna talvisäilöstä omaan halliin ja tehdä suunnitellut kevät kunnostukset, eli maalata myrkyt pohjaan, myllyttää ja vahata ulkopinnat, asentaa FM-radio + uusi antenni, asentaa korjattu kuomu paikoilleen, viedä takapenkin pehmusteet verhoilijalle korjattavaksi, putsata talven pölyt sisältä ja käyttää perämoottori ( Honda BF90 ) kausihuollossa.

Lisäksi pitäisi innostua suunnittelemaan / asentamaan dieselillä toimiva ilmalämmitin ja kaksoisakku järjestelmä veneeseen.

Sitten olisi tuo vasta ostamani mökkikumivene + 20 hv 2-t Yamaha, jotka pitäisi putsata / huoltaa ja naittaa yhteen, jotta pääsisi koeajolle ja näkisi tekeekö tuolla paketilla mitään vai onko parempi laittaa kiertoon.
 

mh8

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
127
Täälläkin saman sorttista suunnitelmaa kuin @Jims :llä. Multa löytyy Yamarin 470 big ride Hondan 40hp koneella. Pitää moottorin asennusta hienosäätää hieman ennen vesille laskua.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Jäi käsiin parin mutkan kautta yamaha F4A moottori, millaista soutuvenettä/soudettavaa moottorivenettä suosittelisitte tuolle kaveriksi?
Heittokalastus ja uistelukäyttöön helposti liikuteltava (auton perässä) ollut hakusessa jo viime kesästä.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
455
löytyy 3.3m Rib 20hv Yammulla + 11m teräsvene sen veturiksi. Tässä mene kesälomat ja viikonloput. Ens la olisi lasku, ei malttaisi odottaa. Kesälomalle suunnitteilla watertrippi Lahti-Pielavesi-Lahti :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Täällä Keski-Suomen pohjoisosassa voi vain vielä haaveilla vesillelaskusta, jäitä riittää vielä muutamaksi viikoksi.

Otin kanootin työn alle, hioin ulkopuolen kokonaan ja vähän sisäpuolta. Pohjasta löytyi muutama kengänpohjan kokoinen ruttokohta ja pienempiä nirhaumia. Kaikki auki läpi asti ja valmistelin kuidutusta varten. Penkkien kiinnityskohdat oli revenneet kanssa, täytyy keksiä niille jotain. Suunnittelin penkkien poistoa ja niiden korvaamista alumiinineliöputkella. Reunoille u-mallin alumiiniprofiili ja niiden sisään kanttiputkea. Kanttiputken päälle pala vaneria penkiksi.








Seuraavaksi kuituhommat edessä, kutittaa jo valmiiksi nahkaa. Asennan samalla takalaitaan alumiinisen/rosterisen pukin sähköperämoottorille, jos joskus tulee sillä ajeltua, etummaisen penkin eteen tulee akkuteline.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Kysytääs täällä, eli pamautin auki suzuki dt9:n perän ja vaihdan tuota pumpun siipipyörää. Noi numeron 18 paperitiivisteet oli aika huonossa kunnossa ja askartelen ne uusiksi. Onko niiden asennukseen muuta kun pistää paikalleen? Jotkut suosittelee että liimaa toiseen puoliskoon ohuella kerroksella kiinni, niin pysyy paikallaan, mitä liimaa?

 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Itellä on 30hp evinrude 87 ja laiska kuin mikä olevinaan. Mitähän kantsis tehdä että tulis potkua? Minähän en näistä mitää tajua sitten että siihen malliin vastaukset :)

Oon noi vesitiivisteet vaihanu, pumpun ja vaihteistoa, sen propelli korjannu joskus sun muuta räjäytelly vaikka niistä nyt mitään tiiä...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Itellä on 30hp evinrude 87 ja laiska kuin mikä olevinaan. Mitähän kantsis tehdä että tulis potkua? Minähän en näistä mitää tajua sitten että siihen malliin vastaukset :)

Oon noi vesitiivisteet vaihanu, pumpun ja vaihteistoa, sen propelli korjannu joskus sun muuta räjäytelly vaikka niistä nyt mitään tiiä...
Onko aina ollut laiska vai viime aikoina? Minlälaisessa veneessä kiinni, onko korkeus tarkistettu suhteessa veneen pohjaan ja löytyykö trimmiä? Meillä taitaa olla suht sama kone, minulla vm. 86. Kylmänä käy tosi huonosti tyhjäkäyntiä, yskii ja meinaa sammuilla. Lämpimänä hieman paremmin, joko ominaisuus tai sitten kampiakselin päätytiivisteistä vuotaa toinen.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
No se on ollu vähän aina laiska. Käynti on ihan jees. Talven jälkee aina ekalla päälle ja sillee että ongelmia ei oo. 4m terhissä se on kiinni
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
No se on ollu vähän aina laiska. Käynti on ihan jees. Talven jälkee aina ekalla päälle ja sillee että ongelmia ei oo. 4m terhissä se on kiinni
Eli venekin suht sama ku mulla. Itse nostin konetta alkuperäisestä asennosta n. 50mm ja kulku parani. Nyt siirtymät menee yksin ajellessa 48 km/h, mutta keula alkaa hakkaamaan pirusti. Joutuu hölläämään kaasua hetkittäin. Voi olla että tiputan hieman tai alkuperäiseen korkeuteen. Mieluummin vakaus kuin vauhti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
Sea-Doo Explorer jettirib löytyy, jolla pahimmat veneilypoltteet saa hoidettua.
 
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
No se on ollu vähän aina laiska. Käynti on ihan jees. Talven jälkee aina ekalla päälle ja sillee että ongelmia ei oo. 4m terhissä se on kiinni

Jos kerran raudassa ei varsinaisesti ole vikaa on syynä setup, joskus tuo asennuskorkeus mutta yleensä sopimaton potkuri. Koneen täytyy kevyellä kuormalla jaksaa vamistajan suosittelemaan max kierrosnopeuteen (eli max kierrosnopeusalueen ylärajalle), tai ainakin hyvin lähelle, muuten kiihtyvyys on heikkoa ja meno siis "laiskaa". Eli jos tämä on kyseessä niin potkurista lapojen "jyrkkyyttä" (pitch) pienemmäksi niin kierroksen kasvavat, arviolta 200-300rpm per tuuma.
 
A

anonyymi

Vieras (tunnus poistettu)
Jos kerran raudassa ei varsinaisesti ole vikaa on syynä setup, joskus tuo asennuskorkeus mutta yleensä sopimaton potkuri. Koneen täytyy kevyellä kuormalla jaksaa vamistajan suosittelemaan max kierrosnopeuteen (eli max kierrosnopeusalueen ylärajalle), tai ainakin hyvin lähelle, muuten kiihtyvyys on heikkoa ja meno siis "laiskaa". Eli jos tämä on kyseessä niin potkurista lapojen "jyrkkyyttä" (pitch) pienemmäksi niin kierroksen kasvavat, arviolta 200-300rpm per tuuma.
Joo voihan se olla että koko kone on vähän väärässä kulmassa sitten ei tullut mieleen.

Muutenki pitäs maalata ja laittaa tuulilasia sekä kaiteet.

Millä ootte ite laittanut kaiteita kiinni? Vähän oon lukenu että jälkeenpäin huonosti pysyvät ainakin ruuveilla. Olisikohan joku liima kentis parempi ratkaisu?

Voin tässä joku päivä laitella vähän kuvia minun kullastani.
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
70
Lisäksi pitäisi innostua suunnittelemaan / asentamaan dieselillä toimiva ilmalämmitin ja kaksoisakku järjestelmä veneeseen.
Monia lämmittimiä mennyt käsien kautta. Eberistäkin luovuin. Tuntui ettei toimintavarmaa ole keksittykkään,kunnes piruuttani hommasin Planarin.
Nyt toimii kuin junan vessa ja enemmän kuin tyytyväinen.Paras hinta/laatusuhde ylivoimaisesti.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Millä ootte ite laittanut kaiteita kiinni? Vähän oon lukenu että jälkeenpäin huonosti pysyvät ainakin ruuveilla. Olisikohan joku liima kentis parempi ratkaisu?
Tein itse kaiteet omaan Yamariniin 25mm rosteriputkesta, saman kokoisista 90 asteen kulmista ja 3mm rosterilevystä. Kaiteet kiertää takana ja ulottuu melkein eteen asti. Ne on kiinni veneen reunassa tasaisella osalla rosterilevyn läpi menevillä 4mm rosteripop-niiteillä. Veneen ja levyn väliin laitoin vielä vedenkestävää valkoista liimaa. Pelkällä liimalla et saa mitään pysymään kiinni, vene tärisee, kaiteisiin nojaillaa ja jos meinaat uistella, on kaiteisiin kiinnitettävä vapatelineet. Nekin vääntää jos tarpeeksi on vapoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Joo voihan se olla että koko kone on vähän väärässä kulmassa sitten ei tullut mieleen.

Lähinnä tarkoitin että potkurisi on vaan liian jyrkkä veneelle ja kuormalle, vaihtamalla esim. 10x13" ->10x12" tai jopa 10x11" saat lisää kierroksia ja siten kiihtyvyyttä ilman että huippunopeus juurikaan kärsii. Mutta tämä kaikki on tietysti pelkkää spekulointia koska ongelmasi todellinen tila ei ole tiedossa, selvittämällä ensiksi paljonko se nyt kierroksia jaksaa ottaa on hyvä alku...

Jossain vaiheessa tietysti 30hp vaan loppuu kesken.
 

kromo

Make ATK Great Again
Team Linux
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
190
Eli venekin suht sama ku mulla. Itse nostin konetta alkuperäisestä asennosta n. 50mm ja kulku parani. Nyt siirtymät menee yksin ajellessa 48 km/h, mutta keula alkaa hakkaamaan pirusti. Joutuu hölläämään kaasua hetkittäin. Voi olla että tiputan hieman tai alkuperäiseen korkeuteen. Mieluummin vakaus kuin vauhti.
Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä seuraavat liukuvassa v-pohjaisessa perämoottoriveneessä:

- kavitaatiolevy (se potkurin yläpuolinen taso) korkeussuunnassa pohjan tasalle tai ihan hivenen yläpuolelle
- rikikulma likimain nollaan eli kavitaatiolevy ja pohja samaan linjaan

Korkeussuunnassa konetta voi nostaa tuosta hivenen riippuen veneen pohjan ominaisuuksista ja potkurista, liian korkea asennus johtaa potkurin pidon karkailuun ja pahimmillaan jäähdytysongelmiin (esim. lyhytrikinen kone pitkärikiselle tehdyssä veneessä) ja liian matala asennus taas syö turhaan nopeutta (esim. pitkärikinen kone lyhytrikiselle tehdyssä veneessä). Liian jyrkkä rikikulma (positiivinen eli potkuri kauempana veneen peräpeilistä) aiheuttaa veneen laukkaamista ja potkurin pidon menetystä kaarteissa, liian loiva (tai negatiivinen eli potkuri lähempänä peräpeiliä) keulan kyntämistä ja taas pohjan ominaisuuksista riippuen jopa keulan haukkaamista kaarteissa. Oikea korkeus ja rikikulma ovat aina tapauskohtaisia, oikea asennus löytyy kokeilemalla.
 

nandroid

Team Nandroid
Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
168
@virtuaali Jos muistan oikein niin noissa 20-35 hp Evari-Johansson koneissa on joskus ollut sitä vikaa että kaasuttimein + sytkänsäätö vivusto ei liiku niinkun pitää kun on kulunut/likaantunut vuosien saatossa. Ota ns. ilmanputsari (oliko näissä?) irti ja kaasu kahvasta pohjaan, kurkista kaasareihiin että läpät ovat kokonaan auki. Säädät itse tai sit ammattimiehelle. Jos ei vikaa niin puhdista ja rasvaa.

Varmaan toi koneen nosto vois auttaa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 690
Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä seuraavat liukuvassa v-pohjaisessa perämoottoriveneessä:

- kavitaatiolevy (se potkurin yläpuolinen taso) korkeussuunnassa pohjan tasalle tai ihan hivenen yläpuolelle
- rikikulma likimain nollaan eli kavitaatiolevy ja pohja samaan linjaan

Korkeussuunnassa konetta voi nostaa tuosta hivenen riippuen veneen pohjan ominaisuuksista ja potkurista, liian korkea asennus johtaa potkurin pidon karkailuun ja pahimmillaan jäähdytysongelmiin (esim. lyhytrikinen kone pitkärikiselle tehdyssä veneessä) ja liian matala asennus taas syö turhaan nopeutta (esim. pitkärikinen kone lyhytrikiselle tehdyssä veneessä). Liian jyrkkä rikikulma (positiivinen eli potkuri kauempana veneen peräpeilistä) aiheuttaa veneen laukkaamista ja potkurin pidon menetystä kaarteissa, liian loiva (tai negatiivinen eli potkuri lähempänä peräpeiliä) keulan kyntämistä ja taas pohjan ominaisuuksista riippuen jopa keulan haukkaamista kaarteissa. Oikea korkeus ja rikikulma ovat aina tapauskohtaisia, oikea asennus löytyy kokeilemalla.
Nyrkkisäännöt on itsellä myös tiedossa, moottori oli sentin puolitoista liian alhaalla pohjaan verrattuna. Ainoa alumiinipala oli vähän korkea, käytin sitä silti. Nousi hieman liikaa, tosin yksin harvoin veneilen. Useampi kun on kyydissä niin hakkaus asettuu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
544
Onko kellään kokemuksia noista halvoista sähköperämoottoreista? Hommasin tossa taannoin pikkuliplatteluihin tälläsen. Ekan soutumatkan jälkeen vaan tuli tunne, että tämä kaipaa jotain konevoimaa airojen lisäksi. Ei tarvetta ole kyllä tuntitolkulla ajella suurimmalla nopeudella, että sen tähden ei kaikkein kalleinta ja hienointa moottoria tarvitse. Oliskohan tollanen Kärkkäisen 115€ Piraya ihan yhtä toimiva kampe pienessä käytössä kuin joku kalliimpi Minn Kota esimerkiksi? Onko noi halvemmat kovempia virrankulutukseltaan teknisesti?

Takuun pituuksissa näyttää olevan selkeä ero, kai niissä jotain eroja on oltava. Mites sietääkö nämä suolavettä ollenkaan vai pelkkää makeanveden käyttöä?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Monia lämmittimiä mennyt käsien kautta. Eberistäkin luovuin. Tuntui ettei toimintavarmaa ole keksittykkään,kunnes piruuttani hommasin Planarin.
Nyt toimii kuin junan vessa ja enemmän kuin tyytyväinen.Paras hinta/laatusuhde ylivoimaisesti.
Pienempi Planari oli tarkoitus asentaa, pitäisi riittää tuon HT:n lasien kuivana pitoon.

Veneen kesäkuntoon laitossa aikataulu heittää pahasti, en ole vieläkään työkiireiltäni ehtinyt venettä noutamaan talvisäilöstä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
689
Eilen tuli vene laskettua vesille. Buster XL + Yamaha 115hp, kyllähän tuolla tuli pienet lenkit Saimaalla ajeltua. Vaatetta vaan niskaan niin mikäs tuolla ajaessa. Silti täytyy sanoa, että lämpimät kelit ovat tervetulleita :tup:

Tuli ennen vesille laskua kokeiltua perälevyyn uutta puhdistusainetta mitä venemessuilla suosittelivat. Todella hyvin lähti edellisvuosien vesiraja jäljet. Pitää syksyllä ennen telakalle laittoa vähän enemmän panostaa sitten pohjan putsaukseen tällä kyseisellä aineella.
Star brite Ultimate Aluminum Cleaner 1,89 l | Motonet Oy
 
Liittynyt
07.03.2017
Viestejä
70
Pienempi Planari oli tarkoitus asentaa, pitäisi riittää tuon HT:n lasien kuivana pitoon.

Veneen kesäkuntoon laitossa aikataulu heittää pahasti, en ole vieläkään työkiireiltäni ehtinyt venettä noutamaan talvisäilöstä.
Venäjän armeija käyttänyt noita planareita(yksinkertaistettu eber kopio) kymmenissä tuhansissa erityyppisissä sotilasajoneuvoissa vuosikymmenien ajan. Lastentaudit karsittu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Olipas taas puuhailta :dead:

Busterin vaijeriohjaus veteli viimeisiään, klappia oli varmaan 10cm molempiin suuntiin. Tilasin NFB tyyppisen ohjausjärjestelmän. Kaapelin piti olla juuri oikein mitoitettu kyseiseen venemalliin ja äkkiseltään siltä näyttikin. 3h äheltämisen jälkeen vanhat oli raksittu pois ja uudet romut asennettu uusine reikineen yms...oli kyllä melkoisen hikinen homma. Sitten kun piti kaapelia alkaa asentamaan ratin päähän niin huomasin että eihän se sovikaan. Liian pitkä kaapeli...ei paljoa mutta tarpeeksi. :dead::rage::rage:

Onkohan mahdollista lyhentää sitä kaapelia jotenkin...tai ennenminkin sitä kaapelin suojakuorta. Liitin on jotenkin prässätty siihen kiinni. Enpä tiedä...meni hermo. :rage:

edit: kaapeli oli about 15cm liian pitkä. Katsoin että uusi kaapeli oli ultraflexin 9 jalkainen. Mallit menee yhden jalan välein eli n 30cm välein. 8 jalkainen olisi varmasti liian lyhyt. Nyt meni vaikeaksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
31.01.2017
Viestejä
227
Katsoin että uusi kaapeli oli ultraflexin 9 jalkainen. Mallit menee yhden jalan välein eli n 30cm välein. 8 jalkainen olisi varmasti liian lyhyt. Nyt meni vaikeaksi.

Mikä Buster? Vaihdoin itse juuri '98 L:ään 9' Ultraflexin(T-71 FC) ja se oli mitoiltaa kyllä juuri eikä melkein. En usko että lyhentämien käytännössä onnistuu...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
05 Buster S ja kaapeli on M 66 ja rumpu on rotary 4.2 ( Ohjausrumpu Rotary 4.2 - akkuteho.fi )

Pitää huomenna vielä kerätä itsensä ja käydä ihmettelemässä löytyisikö joku kikka kolmonen. Ehkä voisi tehdä jonkun vaihtoehtoisen läpiviennin tms.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 336
Joo o...kaikkineen taisi mennä jotain 8-9h asennukseen mutta nyt on homma paketissa. Rälläkkää siihen lopulta tarvittiin. Vanha kaapeli on mallia m58 ja se oli paljon notkeampi. Uudelle tarvittiin loivemmat kulmat ja piti vähän avartaa ohjauspulpetin läpivientireikää. Kerkesin jo kerran laittaan nippuun mutta ohjauksesta tuli rohiseva ja raskas => liian tiukka mutka. Rälläköinnin jälkeen loppui rohina.

Kävin koeajolla ja onhan tämä NFB melkoinen mukavuusvaruste. Lämä tiskiin ja vene menee kilometritolkulla suoraan ilman rattiin koskeamista eikä ole klappia. Se täytyy sanoa että ohjaus on vanhaa raskaampi. Jopa ilman vajeria pyöritellessä vastusta oli kohtuullisesti. Ilmeisesti siellä on sen verta enemmän rattaita. Asiaan voisi auttaa ohjauspyörän suurentaminen, nyt se on melkoisen pientä mallia.

Vanha vs uusi:



Ensimmäinen ja viimeinen kerta kyllä kun alan koko ohjausjärjestelmää vaihtamaan laiturissa lilluessa...mukava lähteä autolla aina hakemaan vähän lisää työkaluja kun homma alkaa takkuamaan :rage::rage::rage:
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 728
Tuli testattua tutun minnkota 34 mallia tossa virrassa tuolla taimen 385 veneellä ja hyvin jaksoi puksuttaa, kolmosella sopivaa uisteluvauhtia ylös. Mietin jos moisen hankkii niin motorguide vai minnkota? 40 Lb malli varmaan olisi hyvä niin pärjäisi kelissäkin. Ajetaan tuo vanha 60Ah auton akku loppuun ja ostetaan sitten veneakku tilalle. Akkukoteloon myös kytkimellä jännitemittari niin näkee varauksen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Nyt on putsattu mercuryn kaasarit ja kaadettu tankista pois puolisangollista vettä. Jos vaikka tulis helteitä ensi viikolla :happy:
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Miten iso ja millainen vene vähintään pitäisi olla, jotta sillä voisi turvallisesti lähteä retkeilemään Suomenlahden ja Itämeren vesille?
a) Laajalahdelle, Pohjankuruun ym. syvälle sisämaahan ulottuville merenlahdille?
b) Espoon-Kirkkonummen ym. saaristovesille?
c) Vähän avoimemmille ulkosaariston vesille, jotain 10 km luokkaa oleviin ylityksiin?
d) Pieniin avomeriylityksiin, Ahvenanmeri, Helsinki-Tallinna ym.

Periaatteessa CE luokka C:n vene on suunniteltu selviämään 2m merkitsevässä aallonkorkeudessa, eli navakassakin tuulessa voisi lähteä avovesille Entäpä käytännössä?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Kävikös kukaan muu Uivassa? Itse tiirailin muutamia pilothouse-mallisia paatteja ja kävin koeajelulla yhdellä Jeanneaulla. Jo viime vuonna bongasin venemessuilla Quicksilverin pilothouset 675- ja 755-kokoisina ja edelleen vaikuttavat tiloiltaan omaan makuun fiksuimmilta.

Tänään katseltiin ja kuolattiin taas samaisia vehkeitä ja herättivät edelleen hieman ostohimoja, kalliita vaan ovat...
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Itellä on Sun Runner 225. oon miettiny vähän hitaamman putputtimen hankintaa tosin...
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Piti ottaa testiin motonetin hydrofloidit.
Jos näillä raskaalla kuormalla liukuun nousu helpottuisi ja hitaassa vauhdissa pysyisi keula alhaalla.

20170914_181640.jpg
 

Subv1sa

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 107
Nostetaan tätä threadia kun tuli asiaa.

Isälläni on nelitahti 20 hv Yamaha, noin vuoden 2006 mallia.
Viime syksynä päätimme tehdä huollon tuolle moottorille. Eli hankittiin uusi öljynsuodatin, öljyt, alapääöljyt sekä alapään öljyprikkojen tiivisteet.
Varaosaliikkeessä myyjä sanoi että moottoriöljyn tyhjennystulpan tiivistettä ei tarvitse vaihtaa joka kerta.
Hieman nieleskelin myyjän vastausta, ohjekirja kuitenkin neuvoo vaihtamaan moottoriöljyn tyhjennystulpan tiivisteen aina uuteen.
Laitoimme vanhan tiivisterenkaan.
Oletteko te muut vaihtaneet tuon koko metallisen tyhjennystulpan tiivisteen aina uuteen moottoriöljyn vaihdossa?
Eipä niitä yamahan merkkihuollossakaan joka kerta vaihdella ja tiedän monta konetta joihin ei ole tuota ikinä vaihdettu eikä vuoda.
Kyllähän sen jokakerta vaihdellakkin voi ei siitä mitään haittaakaan ole mutta harvemmin yamaha siitä rupeaa vuotelemaan kunhan ei ylikiristä sitä.
Sen propun kierteet saa helposti rikki jos sen aina kääntää hampaat irvessä kiinni. (useamman helicoilin ja öljypohjan oon joutunut laittelemaan)
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 110
Alipainepumpulla ku imee öljyt ni pääsee helpolla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Saisikohan täältä apua veneen hankintaan?
Hakusessa olisi ensi kesäksi vene viikonloppuretkeilyyn ja uisteluun, eli jonkinlainen kompromissipaketti pitäisi löytää. HT-venettä olen ajatellut, mutta mikä?
Hintaluokassa 10-13ke tuntuisi olevan kohtuullisesti tarjontaa. Olen katsellut Flipperin 515 mallia, mutta kokemusta ei siitä ole. Nuoruusvuosina tuli Flipperin 620 ajeltua ja mielikuva Flippereistä on hyvä.
Kokemuksia ja suosituksia silti kaipaan eri merkeistä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 576
Saisikohan täältä apua veneen hankintaan?
Hakusessa olisi ensi kesäksi vene viikonloppuretkeilyyn ja uisteluun, eli jonkinlainen kompromissipaketti pitäisi löytää. HT-venettä olen ajatellut, mutta mikä?
Hintaluokassa 10-13ke tuntuisi olevan kohtuullisesti tarjontaa. Olen katsellut Flipperin 515 mallia, mutta kokemusta ei siitä ole. Nuoruusvuosina tuli Flipperin 620 ajeltua ja mielikuva Flippereistä on hyvä.
Kokemuksia ja suosituksia silti kaipaan eri merkeistä.
Kaverilla oli 510 ja siitä saa edullisesti hyvän veneen. Näyttää olevan suosittu uistelijoillakin vanhemmat vuosimallit. 515 on uudempi painos ja tuskin se on ainakaan huonontunut esikuvastaan. 620 on jo hieman eri luokkaa eli siihen verraten kevyempi ja lyhyempi vene kulkee kovassa kelissä huonommin. Isoille sisävesille alkaen 535 voisi olla parempi valinta siinä mielessä. Flipperillä ei taida huonoja veneitä olla. Yamarin on toinen varma merkki.

Kannattaa valita vene, jossa on trimmitasot valmiiina.

Kalamiesten palstoilta löytyy enemmän kokemuksia.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Saisikohan täältä apua veneen hankintaan?
Hakusessa olisi ensi kesäksi vene viikonloppuretkeilyyn ja uisteluun, eli jonkinlainen kompromissipaketti pitäisi löytää. HT-venettä olen ajatellut, mutta mikä?
Hintaluokassa 10-13ke tuntuisi olevan kohtuullisesti tarjontaa. Olen katsellut Flipperin 515 mallia, mutta kokemusta ei siitä ole. Nuoruusvuosina tuli Flipperin 620 ajeltua ja mielikuva Flippereistä on hyvä.
Kokemuksia ja suosituksia silti kaipaan eri merkeistä.
Jos tarkoitus kierrellä vesistöjä ja säilyttää trailerilla niin pienempi/kevyempi vene on kätevämpi. 5m ht vene menee yksinkin vielä trailerille ja hyvin silläkin pärjää huonossa kelissäkin.

Jos vetouistelua harrastaa niin kannattaa katsella onko valmiina targakaarta, takiloita ja kelkkojen vinssejä, yllättävän kalliita investointeja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
44
Jos tarkoitus kierrellä vesistöjä ja säilyttää trailerilla niin pienempi/kevyempi vene on kätevämpi. 5m ht vene menee yksinkin vielä trailerille ja hyvin silläkin pärjää huonossa kelissäkin.

Jos vetouistelua harrastaa niin kannattaa katsella onko valmiina targakaarta, takiloita ja kelkkojen vinssejä, yllättävän kalliita investointeja.
Juu, trailerilla on tarkoitus säilyttää, ainakin aluksi. Varusteista takilat ja plotteri/kaiku yhdistelmä olisi hyvä olla valmiina, targan saa itsekin tehtyä. Löytyi nettiveneestä paketti, jossa on varusteet kohdallaan Shark 19 moottorivene 1988 - Ikaalinen - Nettivene
Ei tuosta Sharkista vaan meinaa löytyä mitään tietoa millainen on.
Toinen kiinnostava olisi Drago sunday 540 fishing moottorivene 2006 - Kuopio - Nettivene mutta menee hinta jo kipurajan yli. Onneksi jäiden lähtöön on vielä aikaa, niin ehtii venekuumekin tasoittua.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos tarkoitus kierrellä vesistöjä ja säilyttää trailerilla niin pienempi/kevyempi vene on kätevämpi. 5m ht vene menee yksinkin vielä trailerille ja hyvin silläkin pärjää huonossa kelissäkin.
Vesillä tämä "huono keli" on aika venyvä käsite. Kannattaa hankkia vene, jolla kuskin rohkeus loppuu aiemmin kuin veneen merikelpoisuus.

Jonkinlaisena synteesinä eri näkemyksistä tein itse johtopäätöksen, että 5-metrinen vene on ihan hyvä järville ja saaristoon mutta vähänkään avoimemmalle merelle olisi syytä katsella 6-metrisiä. Onkohan tämä liiallinen yksinkertaistus?

Tonnin vene menee vielä trailerille mutta trailerin on oltava jarrullinen ja tarvitaan tarkkuutta vetopainojen ja ajokortin kanssa.
 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
346
Vesillä tämä "huono keli" on aika venyvä käsite. Kannattaa hankkia vene, jolla kuskin rohkeus loppuu aiemmin kuin veneen merikelpoisuus.

Jonkinlaisena synteesinä eri näkemyksistä tein itse johtopäätöksen, että 5-metrinen vene on ihan hyvä järville ja saaristoon mutta vähänkään avoimemmalle merelle olisi syytä katsella 6-metrisiä. Onkohan tämä liiallinen yksinkertaistus?

Tonnin vene menee vielä trailerille mutta trailerin on oltava jarrullinen ja tarvitaan tarkkuutta vetopainojen ja ajokortin kanssa.
noin 60% veneilystä on merellä, yleensä aina kalastusta. Itse pitänyt turvarajana jos kalastaa ei pysty niin ei mennä vesille, 1m aallokossa vielä kelkkojen kanssa menettelee jos on pakko. Riippuu tietenkin veneestä, tuulesta ja ketä on kyydissä. En millään 6m avoveneellä enään metrin aallokkoon lähtis.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Riippuu tietenkin veneestä, tuulesta ja ketä on kyydissä. En millään 6m avoveneellä enään metrin aallokkoon lähtis.
Retkiveneilyssä, etenkin yön yli, on aina riskinä sään odottamaton heikkeneminen, jolloin paluumatkalla keli on jotain muuta kuin oli tarkoitus. Merellä metrinen aallokko nousee yllättävän äkkiä.

Jos on tarkoitus veneillä merellä, kannattaa ainakin katsoa, että veneen eu-luokitus on riittävä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Saisikohan täältä apua veneen hankintaan?
Hakusessa olisi ensi kesäksi vene viikonloppuretkeilyyn ja uisteluun, eli jonkinlainen kompromissipaketti pitäisi löytää. HT-venettä olen ajatellut, mutta mikä?
Hintaluokassa 10-13ke tuntuisi olevan kohtuullisesti tarjontaa. Olen katsellut Flipperin 515 mallia, mutta kokemusta ei siitä ole. Nuoruusvuosina tuli Flipperin 620 ajeltua ja mielikuva Flippereistä on hyvä.
Kokemuksia ja suosituksia silti kaipaan eri merkeistä.
Castellon Amazon 533 HT voisi olla yksi passeli ehdokas tuollaiseksi all round veneeksi, on osoittautunut yllättävän hyväksi ajaa ja operoida, mitä olen päässyt kokeilemaan.

Itse kiertelen Itäistä Suomenlahtea ja välillä Saimaata AMT 185 HT:n kanssa, eikä siinäkään ole suuremmin moitittavaa, mutta budjettiin se ei taida aivan mahtua.
AMT:n tehtaillahan tehtiin aiemmin Yamarineja ja AMT:n pääsuunnittelija ja pääomistaja taitaa olla suunnitellut osan Yamarinin malleista Keskolle.

Kovin hurjaan keliin tuollainen 5-6 metrin HT-vene ei oikein mukavasti taivu, kyllähän sillä luovii aaltojen välistä jos pakko on, mutta itse ainakin jään metrisen aallon aikaan mielummin maihin.

Pahempaan keliin tarvitaan sitten parempia varusteita, esimerkiksi erään sukellusseuran 8 metrinen ribi kahdella 300 hv Veradolla ei ollut moksiskaan reilun metrin aallosta Porkkalan selällä, vaan lensi iloisesti aallolta toiselle.
Samoin työkaverin 33 Scarab menee varsin iloisesti reilussakin aallokossa.

Paatilla saisi olla painoa sellainen 2000-3000 kg ja pituutta 7-8 metriä, jotta sillä voisi seilata kohtuullisen mukavasti 95% Suomenlahdella vallitsevista keliolosuhteista.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Kovin hurjaan keliin tuollainen 5-6 metrin HT-vene ei oikein mukavasti taivu, kyllähän sillä luovii aaltojen välistä jos pakko on, mutta itse ainakin jään metrisen aallon aikaan mielummin maihin.
Mikä on paras tapa oppia vähän huonommassa kelissä ajamista?
...ajella merelle, kun Kart – Yr näyttää violettia ja toivoa harjoituksen onnistuvan? o_O
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Mikä on paras tapa oppia vähän huonommassa kelissä ajamista?
...ajella merelle, kun Kart – Yr näyttää violettia ja toivoa harjoituksen onnistuvan? o_O
Ei sitä huonossa kelissä ajamista ja oman veneen käytöstä voi oikein muuten testata, kun ajamalla huonossa kelissä.:D

Entisellä pikku Yamarinillä tuli välillä lähdettyä sopivalla tuulella aalloille ratsastamaan ja testaamaan omia kykyjä luovia aaltojen välissä.
Tämä tietenkin hyvin varustautuneena, lämpimien vesien aikaan ja ainoastaan saarten läheisyydessä, että jaksaa uida rantaan, jos vene kippaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ei sitä huonossa kelissä ajamista ja oman veneen käytöstä voi oikein muuten testata, kun ajamalla huonossa kelissä.:D

Entisellä pikku Yamarinillä tuli välillä lähdettyä sopivalla tuulella aalloille ratsastamaan ja testaamaan omia kykyjä luovia aaltojen välissä.
Tämä tietenkin hyvin varustautuneena, lämpimien vesien aikaan ja ainoastaan saarten läheisyydessä, että jaksaa uida rantaan, jos vene kippaa.
Tuotanoin. Etkai suosittele merellä ajamista ajatuksella "jos kippaa, uidaan maihin"?
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 683
Tuotanoin. Etkai suosittele merellä ajamista ajatuksella "jos kippaa, uidaan maihin"?
En suosittele veneen kippaamista tai upottamissa missään olosuhteissa, mutta riski on olemassa ja siihen on varauduttava riittävän huolellisesti.

Kuten jo aiemmin kirjoitin, jään huonolla kelillä mielummin laituriin.

Tuossa entisellä Yamarinillä kovemmassa kelissä "leikkimisessä" oli tosiaan kyse omasta ajoharjoittelusta ja veneen ominaisuuksien kokeilusta, tietenkin hyvin varustautuneena ( pelastuspuku ja paukkuliivit päällä, tappokytkin oikein kiinnitettynä ja kunnollinen pelastusrengas veneessä mukana).

Oman turvallisuuden kannalta oli silti varmempaa jäädä saarien lähelle, jolloin mahdollisen haverin käydessä pääsee helpommin maalle, kuin keskeltä ulappaa.
Enkä tosiaankaan harjoittanut tätä yksin, vaan mukana oli kaveri tai pari toisella veneellä, jolloin toinen voi antaa tarvittaessa apua.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 472
Viestejä
4 163 295
Jäsenet
70 412
Uusin jäsen
O&G

Hinta.fi

Ylös Bottom