On kyllä niin ironista että Putin väittää "erikoisoperaation" tarkoituksena olevan puhdistaa Ukraina natseista, kun Venäjä itse käyttäytyy itse kuin Natsi-Saksa. Ja minun mielestäni tämä olisi jo syy Natolle tulla väliin tähän konfliktiin ja estää mahdollinen kansanmurha.
Ironista todellakin, tässä toistuu monia natsisaksan teemoja. Halutaan laajentua, levitetään propagandaa, harjoitetaan kansanpuhdistusta, Natsi-puolueetkin käytti hyväkseen Saksassa kansansa ensimmäisen maailmansodan häviämisen häpeää, Venäjä taas kääntää Lännen kaiken pahan tekijäksi nyt ja historiassa. Myös tässä sodassa hyökkääjänä on itsevaltias, jolla on riittävästi tukijoita samasta kabinetista.
-Natsit poltti kirjallisuutta ja historiaa, Venäjä sammuttaa sosiaalisen median ja suodattaa tiedon Kremlin kautta.
-Juutalaiset oli natsikoneistolle keino saada kansa puolelleen, kansan köyhyys oli propagandan mukaan sen syytä, Venäjälle länsi edustaa tätä, länsi haluaa pahaa sille eikä ymmärrä kuinka se sisäisesti toimii.
-Hitler ymmärsi mahtipontisen propagandan voiman, Putinin patsastelu juhlakonsertissa on kuin samalta käsikirjoittajalta, yleisökin on kutsuttu paikalle ilman että sillä on tietoa kuka päätähti on.
-Viestit on myös samalla uhmalla tehtyjä, vahvalla retoriikalla ja vastakkainasettelulla. Putinin sanoma on kansanomaista ja yksinkertaista, ihan kuin Saksassa aikoinaan.
-Putin myös antaa itsestään "kansanmiehen" kuvaa, samaa systeemiä käytti myös kansallissosialistinen puolue, kansan asialla.
-Saksassa pilkattiin älymystöä, Putin puhuu oligarkeista samalla tavalla, rikkaiden ja köyhien vastakkainasettelua.
-Sodan syyksi Venäjä syöttää kansalleen tarinaa natseista, samoin kuin natsi-saksa maalasi kuvan kapitalistien, juutalaisten ja Weimarin tasavallan poliitikkojen riistävän köyhää kansaansa.
Ja lopputulemakin menee samoin, venäjä haukkaa liian ison palan ja maksaa retkestään kalliin hinnan, riippumatta alistuuko Ukraina vai ei. Sodan aloittanut Putin myös kovaa kyytiä pääsemässä samalle sivulle Hitlerin kanssa.