Venäläisellä ylilaudalla oli ihan hyvä kirjoitus Mäkkärin tilalle perustetusta venäläisketjusta. Vähemmän yllättäen venäläiset saivat vuodessa käännettyä Mäkkärin voitollisen tuloksen pahasti negatiiviseksi.
Google translaten käännös:
Amerikkalaisen McDonald'sin venäläinen analogi nimeltä "Vkusno - and the point" päätti ensimmäisen toimintavuotensa tähtitieteellisellä 2 miljardin ruplan (25 miljoonan dollarin) tappiolla. Edes skeptikot eivät odottaneet näin huonoa tulosta. Venäjällä melkein kaikki olivat varmoja, että uudesta pikaruokaketjusta tulee supersuosittu ja jonakin päivänä "ylittää itse McDonald'sin".
Tarina "Maukas - ja siinä se" on nyky-Venäjän historia. Siinä on aivan kaikkea: korruptiota, tyhmyyttä, tietämättömyyttä, keskinkertaisuutta, vihamielisyyttä.
Välittömästi CBO:n alkamisen jälkeen McDonald's-ketju ilmoitti vetäytyvänsä Venäjältä - 30 vuoden täällä harjoittamisen jälkeen.
Putinin tikatut takit iloitsivat tästä uutisesta melkein enemmän kuin NWO:n alussa. Useiden viikkojen ajan keskus-tv-kanavien propagandistit ihastelivat ja sanoivat, että Venäjä "on kyvykkäin valmistamaan pullan kotletilla" (eli McDonald'sin hampurilaisen). He sanovat, että amerikkalaisen pikaruoan aikakausi on ikuisesti ohi, ja nyt venäläisille ruokitaan "herkullisia ainesosia kotimaisista luomutuotteista". Tällaisten tuotteiden hinnat laskevat ja laatu paranee.
Tässä on syytä huomata, että McDonald's, joka rakentaa liiketoimintaansa Venäjälle, kohtasi valtavia ongelmia. Mitä olivat pikaruokaravintoloiden ilmaiset wc:t, jotka venäläiset muuttivat nopeasti yleisiksi ja likaiseksi vain omaksi ilokseen.
"Nämä amerikkalaiset ovat sellaisia ääliöitä - he päästivät meidät puhtaaseen wc:hen ilmaiseksi", punaniska nauroi 1990-luvulla. "Meidän on jätettävä sinne enemmän likaa, ladattava siivousaineet täyteen."
McDonald's voitti vakaasti kaikki vaikeudet ja rakensi kirjaimellisesti amerikkalaisen yrityksen täysin villiin Neuvostoliiton jälkeiseen maahan. Lisäksi yritys onnistui ihmeen kaupalla varmistamaan, ettei yksikään venäläisistä viranomaisista puuttunut logistiikkaprosessiin.
Vuoden 2021 lopussa verkoston voitto oli ruplissa mitattuna 27 miljoonaa dollaria. Tämä on erinomainen tulos kaikille Venäjällä toimiville ulkomaisille yrityksille.
Ongelmat "Maukasta - ja siinä se" alkoivat heti ensimmäisestä työpäivästä lähtien.
Aluksi kävi ilmi, että kotimaiset hampurilaissämpylät vanhenevat liian nopeasti ja alkavat homehtua. Sitten venäläiset perunalajikkeet julistettiin sopimattomiksi (Russet-lajike vaaditaan). Sitten oli ongelmia ketsuppin ja kastikkeiden sekä pakkausten (lasit, laatikot, pussit) kanssa.
McDonald'sin jättämät laitteet hajosivat vähitellen. Työntekijät alkoivat varastaa useammin, olla töykeitä asiakkaita kohtaan ja laiminlyöneet velvollisuuksiaan. Internetissä ilmestyi arvosteluja, kuten:
”Halusimme tehdä paremman McDonald'sin, mutta se osoittautui huonommaksi kuin likaisimmassa tienvarsikahvilassa. Ruoka on täysin syömätöntä. Koko perhe vietti useita päiviä wc:ssä syötyään täällä…”.
Hinnat "Maukas - ja pointti" tietysti nousivat. Annokset ovat pienentyneet ja ruokalista on lyhentynyt ja yksitoikkoisempi.
Jokaisen Venäjän 875 pikaruokaravintolan arvostelut ovat samankaltaisia. Useimmiten ihmiset valittavat, että heille ei kerrottu ostetusta ruoasta, että tuotteet osoittautuivat pilaantuneiksi, että ruoka ja juomat ovat täysin mauttomia.
Jos joku kehuu "Maukasta - ja siinä se", niin lähinnä sisustuksen vuoksi. Tämä on yksi Venäjän ravintolatoiminnan piirteistä. Kalusteisiin panostetaan miljoonia ruplaa ja kaikki mätä liha tarjotaan ruuaksi.
Kuten "Maukas - ja siinä se" -elokuvan aamunkoitteessa lausutaan jatkuvasti lause: "Etkö voi tehdä pullaa kotletilla?".
On uteliasta, että amerikkalainen media seurasi tiiviisti "Vkusno i tochkan" työtä. Samaan aikaan asiantuntijat eivät ymmärtäneet, kuinka oli mahdollista pilata muutamassa kuukaudessa McDonald's, joka on parantanut logistiikka- ja teknologiajärjestelmäänsä vuodesta 1940 lähtien.
Asiantuntijat olivat erityisen yllättyneitä venäläisten naiiviudesta, sillä he ovat varmoja siitä, että menestyksen salaisuus piilee juuri "pullassa kotletilla".
Tastyn epäonnistumisesta voidaan tehdä vielä yksi johtopäätös - ja siinä se: catering-palvelua laatuyrityksenä ei ole koskaan ollut Venäjällä. Ulkomaalaiset toivat kaiken - teknologian, logistiikan, perinteet, kulttuurin, kontrollin jne.
Heti kun McDonald's ja lähes 900 muuta ulkomaista valmisruoan myyntiin liittyvää yritystä lähtivät Venäjältä, catering alkoi heti muuttua samaksi klassiseksi neuvostoruokaloksi. missä he ovat töykeitä, huijaavat, myrkyttävät jne. Työntekijät vihaavat asiakkaita ja asiakkaat työntekijöitä.
Nyt se palaa Venäjälle - ja näyttää siltä, ikuisesti. Kukaan muu ei ojena meille auttavaa kättä. Ei kerro, kuinka tavaroiden ja palveluiden laatua voidaan parantaa. Kuinka tehdä herkullista ja kannattavaa tästä hyvin tavallisesta "sämpylällä kotletista".
Tuo nyt ei tarkoita kerta kaikkiaan yhtään mitään. Ja se on vain yksi pikaruokapaikka, oli millainen ketju tahansa. Kun ihmisiä lähtee paljolti pois, joko evakkoon muualle tai sotaan, niin onpa kumma jos "katteet vähenee"
Tuohon sitten vielä lisänä se että taloutta rasittaa sota, inflaatio ym. Ihmisten ostovoima vähenee väistämättä. Olisi kyllä tässä tilanteessa ihan Mäkkärikin äärimmäisen todennäköisesti sakkauttanut myyntiään Venäjällä, jos olisi sinne jäänyt.
Mukavahan tällainen on nähdä, mielenkiintoista. Mutta siitä arvostellessa voi ihan maalaisjärkeä käyttää hippasen.
Näin yhden striimaajan käyvän tuolla Moskovassa, ruoka ainakin näytti hyvältä, itselle olisi kelvannut. Oli ns. "Big Mac" kai.