Pointti ei taida olla se Putinin rahojen töniminen, vaan hänen valtansa pönkittäjien eli erilaisten oligarkkien ja muiden hännystelijöiden tyytyväisyyden vähentäminen. Siksihän kaikenlaisia timantteja sun muita sinne pakotelistalle on yleensä vaivauduttu nostamaan.
Faktoista Teboilin liikevaihto näyttää olleen noin kaksi miljardia ja liikevoitolla ei tietenkään ole merkitystä, koska voitot siirretään konsernijärjestelyin kaiken järjen mukaan muualle. Kyllähän tuosta kahdesta miljardista esimerkiksi 30% puristamalla saataisiin jo tuntuvia vaikutuksia itse kenenkin tilipussiin. Omistusosuudet ovatkin sitten hieman kysymysmerkki, mutta merkittäviltä osin voitot valuvat kyllä Venäjälle.
10k€ sairaalakeikoista olen tietysti täysin samaa mieltä, mutta pitäisin silti nimenomaan tulos-panos suhdetta esim. juuri Yangon suhteen hyvänä, koska nimenomaan teknologiasektorin kannattavuutta painamalla Venäjän tulevaisuuden potentiaalista kasvua painetaan eniten.
Itse pakotteiden osalta pointti olikin, että panokset ovat kovat, ja joka tapauksessa vastapakotteiden kautta tulee pahaa jälkeä. Myös EU:n puolen pakotteet tulee mielestäni juuri siksi asettaa kokonaisuus huomioiden, yksittäisistä haastavista seikoista välittämättä - kiireessä tämä on kaikenlisäksi lähes mahdotontakin. Jälkikäteen parsitaan sitten mitä parsitaan.
Hesalaisvertauksen osaltakin yllätys ylläys keyboardwarrioroit nyt kyllä ilmiömäiseen internettyyliin lähes päinvastaiseen mehtään, faktat kannattaisi pitää kyllä mukana. 2014 maatalouden (vasta)pakotteita ja niiden vaikutuksia olen saanut ihastella maalaistaustani vuoksi ihan jo työnantajan strategiapalaverien osalta ihan jokusen tunnin, sekä yksityisesti että työn puolesta ja nuo pakotteet vaikuttavat esim. ansiotasoon ihan tällä hetkelläkin. Mausteena yksityisellä puolella tuttavatilallinen löytyi navetan vessasta köyden jatkona, joten myös ne panokset ovat erittäin tutut, ja ne 10k€ sairaalakulut kuulostavat aika halvalta hinnalta menetettyjen lapsuuksien ynnä muiden rinnalla. Tästäkin huolimatta sekä tuolloin, että nyt, pidän pakotteita eritoten yksityisten voimin yhtenä tehokkaimmista tavoista aiheuttaa epätyytyväisyyttä maassa ja täten aiheuttaa poliittista painetta lopettaa sotatoimet vähintään toivottua aiemmin.