Olen välillä miettinyt myös eteenpäin.
Eli oletetaan että Venäjä miehittää Ukrainan.
Se joutuu sitomaan sinne jäätävän määrän henkilöstöä jota kuolee sissihyökkäyksissä suht reippaasti jatkuvasti.
Entä sitten itse Venäjä?
Pakotteet pysyy voimassa ja käytännössä kukaan ei voi tehdä siellä mitään?
Joo Venäjä on iso mutta ei niin iso että pärjäisi jonkun Kiinan avustuksella.
Eihän tuosta lopputuloksesta ole mitään järkevää ulospääsyä vaikka itse sota päättyisi Putinin "voittoon"?
Ukraina ei tästä voittajana pois kävele, vaikka sitä kuinka kaikki tahtoisi ja sympatiat ovat heidän puolellaan ehdottomasti. Venäjä moukaroi siviilejä kuoliaaksi ja tekee tuhansittain orpoja hyökkäyksellään.
Järkevintä olisi Ukrainalle myöntyä lähes kaikkeen mitä Venäjä tahtoo, oli se sitten Krim + jotain muita alueita ja kirjata perustuslakiin ettei Nato ole mahdollisuus.
Miksi näin? Koska pakotteet venäjää kohtaan ei lievene, venäjän kaasusta ja öljystä hankkiudutaan eroon ja taloudellinen tuho jatkaa venäjällä kulkuaan. Ukraina saadaan jaloilleen länsimaisen avun turvin, mutta Venäjän tuho on käynnissä, siihen ei enää luoteja ja turhia kuolemia tarvita. Luoti ei asennetta paranna, mutta rahalla on aina paikka sydämessä.
Lännen pitäisi lyödä lisää löylyä kiukaalle ja tunnustaa Venäjän voitto Ukrainasta ja kehua hyvää armeijaa, kiihdyttäen vähien ruplien ohjautumisen uusin tankkeihin.
Vasta kun kansa todella huomaa että mitään hyötyä sotaretkestä ei ollutkaan ja kaikilla paitsi armeijalla on kurjaa saadaan endogeeninen tapahtuma aikaiseksi jota tarvitaan pitkän aikavälin pysyväksi ratkaisuksi venäjän kanssa.
Mitä nopeammin tapahtuma on ohi, sitä nopeammin Ukraina voi heivata muodollisesti asetetut nukkehallitsijat pois ja korjata omat juurisyynsä, erittäin vahvan korruption.
Mitään järkeä nykymuotoisen Ukrainan ei ole liittyä Euroopan Unioniin, ei tule kuin harmia kaikille. Mutta jos kansa yhdistyy ja havahtuu, liitossa on pelkkiä voittajia.
Samalla korjattaisiin seuraavaksi tuleva maailmanpoliittinen kriisi, eli Kiina joka seurailee miten maailma reagoisi jos se valtaisi Taiwanin. Yhtenäinen länsi joka luotien sijaan käyttäisi taloutta aseenaan hillitsee kummasti myös rahan päälle ymmärtävän Kiinan intoilua.