Olen panssarijääkäri ja jotenkin tuntuu siltä, että minun pitäisi olla tuolla taistelemassa.
KES:in taistelukuntoon laittaminen menee vieläkin lihasmuistista ja minut on koulutettu tuon kaltaiseen sodankäyntiin.
Onko niin, että Suomen laki ei minua estä tuonne menemästä jos saisin tämän päähänpiston siihen pisteeseen että tuonne jotenkin raahautuisin?
Suomessa ei ole mitään lakia mikä estäisi sinua lähtemästä ulkomaille sotimaan ja palaamasta sieltä takaisin kotiin. Tietysti jos teet reissussa sotarikoksia ja ne tulee ilmi niin niistä voi tulla syytteet niskaan myöhemmin.
Vaikka kunnioitan jokaista joka on valmiina laittamaan oman henkensä alttiiksi muiden edestä, niin kehotan harkitsemaan lähtöä tarkasti. Siellä on täysimittainen sotatila päällä ja tilanteen eskaloitumisen vaara kaupunkeja tuhoavaksi pommitukseksi on olemassa, joten riski päästä hengestään on todellinen ja suuri. Sotatilanne myös helposti aiheuttaa pysyviä psyykkisiä oireita, joten riski on myös sille että vietät elämäsi loppuajan psyykkisesti vaurioituneena vaikka selviäisitkin sieltä hengissä takaisin.
Mutta jos vakaan harkinnan jälkeen päätät sen tehdä niin kyllä, se on mahdollista.