Ompas kaalille haiseva postaus.
Ei ole, vaan postaus henkilöltä, joka on oikeasti perehtynyt sotilasilmailuun ja oikeasti tietää, mistä puhuu.
Toimittaja joka kirjoittanut ilmailuaiheiseen lehteen("Siivet") paljon artikkeleita, ja joutunut ihan työnsäkin puolesta perehtymään paljon näihin aisioihin.
Veinaatko tosissaan, ettei F-16 ole varustettu kyvykkäillä ilmasta ilmaan ohjuksilla.
Ei väitä. Voisitko lopettaa typerät syytökset ja sanojen tunkemisen muiden suuhun?
Nuo ukrainalle annetut on 1980-luvun F-16A/B-koneita, jotka silloin 1980-luvulla eivät kantaneet ollenkaan
minkäänlaisia tutkahakuisia ohjuksia, pelkästään infrapunahakuisia sidewindereitä.
en.wikipedia.org
Sitten ne on 1990-luvulla päivitetty kantamaan 1990-luvun tutkahakuisia ohjuksia (AIM-120A/B AMRAAM)
www.f-16.net
C ja D on sitten myöhäisempiä sarjoja AMRAAMista. Sitä, että onko AIM-120C ja AIM-120D yhteensopivia vanhempien koneiden kanssa (tai mitkä alimallit näistä on yhteensopivia ja paljonko ominaisuuksia jää käyttämättä) en tiedä.
n. 40 vuotta vanha n. 25 vuotta sitten modernisoitu F-16 on aivan eri kone elektroniikaltaan (ja myös moottoriltaan) kuin uudet F-16t. Yhteistä koneissa on käytännössä ainoastaan runko.
Johan Saksakin sanoi antavansa eri versioita AIM-9 Sidewinder ohjuksista.
- AIM-9L, - AIM-9M
Jompaa kumpaa näistä näissä Ukrainan koneissa on nähty. Tunnistaa helposti etusiivien muodosta, myös P-mallissa sama etusiiven muoto.
, - AIM-9X Block II (NASAMS 3) -
AIM-9X:n uusien ominaisuuksien tehokas hyödyntäminen vaatii koneelta tukea, jota näistä vanhoista koneista ei löydy.
Näitä on toimitettu noita NASAMS-laukaisimia varten:
en.wikipedia.org
Ilmeisesti näitä puikkoja koneissa on nähty.
B-sarjan AMRAAMin valmistus alkoi 1994, eli kolmekymmentä vuotta sitten, muutama vuosi ennen näiden koneiden modernisointia.
- AIM-120C8 noita ainakin löytyy koneista.
Paljon modernimpi versio ohjuksesta, kuin milloin nuo koneet on modernisoitu. Ei tietoa, toimiiko näissä vanhoissa koneissa.