"En tee itsesäni marttyyria ja uhria, mutta minullakin on ongelmani ja en koe, että psykologi asioita parantaisi, vaan keskustelu rehellisesti ihmisten kanssa, jotka ongelmia aiheuttaa." Lainasi itseäni, eli ihmisten pitäisi keskustella niiden kanssa jotka tuottaa ongelmia, eikä psykologin kanssa. Jos mene juttelemaan psykologin kanssa, niin näin ongelmien aiheuttaja tavallaan voittaa ja pääsee kuin koira veräjästä, eli sama juttu koulukiusaamisen kanssa, eli kiusattu uhriutuu ja näin joutuu muuttamaan ja käymään jopa vuosia psykologilla ja kiusaajat eivät saa mitään ja pahimassa tapauksessa jatkaa kiusaamista, näin tapahtuu ihan taloyhtiöidenkin piireissä, eli asukkaiden kesken. Toki monilla on erilaisia ongelmia, eikä juuri kuvailemiani ongelmia, joten kukin saa käsitellä ongelmiaan miten tahtoo ja toiset saa apua psykologin kanssa juttelusta, en tuomitse. Se, että ylipäätänsäkin minun muka pitäisi mennä juttelemaan omassa tapauksessani psykologille, on sen takia, että minua on kiusattu ja vainottu vuosia, mutta en koe, että minun pitäisi mennä juttelemaan psykologille, vaan heidän. Mitään pahaan en kenellekään halua, mutta jos aikansa sörkitään, niin joillakin saattaa napsahtaa, niin onko se silloin kiusatun vika koska ei mennyt juttelemaan psykologille?No sitähän ne just tekee kun juttelee sille psykologille. On olemassa ihan ongelmaksi asti sitä asennetta että psykologille voi mennä vasta kun on "tarpeeksi vakava ongelma". Ja se sitten turhaan viivästyttää juttusille menemistä ja pahentaa asioita. Tällaisen pitäisi olla matalan kynnyksen palvelu, johon ei aleta kasaamaan mitään vaatimusten listaa vaan käydään juttusilla mieluummin ennemmin kuin myöhemmin, silloin kun ne ongelmat ovat vielä pieniä. Minusta on hyvä että "minäkin olen käynyt terapiassa" ja vastaavat kampanjat normalisoivat tätä, ja vahvistavat mielikuvaa ettei tosiaan tarvitse ensin olla hirveässä kunnossa ja vasta sitten voi mennä psykologin juttusille. Hoidetaan ongelmat ajoissa niin pääsee vähemmällä.
Viimeksi muokattu: