Vasemmistolaisten hauras mielenterveys

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Aloitetaas sekopäällä joka itkee kun Amerikassa ei tajuta äänestää oikein!

Kaiken muun lisäksi Trump horjuttaa vielä terveyttänikin
1.12.2016
RIIKKA SUOMINEN


PYÖRIN AAMUYÖT VALVEILLA ja aamiainen takertuu kurkkuun. Donald Trumpin voitosta saakka olen voinut huonosti. Huoli maailmantilanteesta on kaatanut ruuhkavuosien korttitalon. Arjesta vielä selviäisin rimaa hipoen, mutta mielipuolipresidentti on liikaa.
Tällä viikolla väsymys kasvoi sellaisiin mittoihin, että hakeuduin työterveyslääkärille.

Lääkäri kirjoitti melatoniinia nukahtamisvaikeuksiin. Hän olisi antanut myös lähetteen työpsykologille, mutta koska käyn jo ennestään terapeutilla, totesimme, että se keskusteluapu riittää.

Yllättävintä oli se, mitä lääkäri sanoi sivulauseessa. Hänen mukaansa en suinkaan ole ensimmäinen saman huolen takia vastaanotolla käynyt. Presidentinvaalien jälkeisenä aamuna oli useampi ihminen hakenut ahdistukseensa sairauslomaa.

Olin yhtä aikaa hämmästynyt ja ehkä vähän helpottunut. Vika ei olekaan minussa, vaan maailmantilanne huolestuttaa muitakin.

Trump-ahdistuksessa erityisen häiritsevää on se, että se vie voimani hetkellä, kun pitäisi toimia. Olen vankasti sitä mleltä, että politiikkaan pystyy vaikuttamaan ja haluaisin nyt enemmän kuin koskaan olla puolustamassa liberaaleja arvoja ja demokratiaa. Mutta viikkotolkulla valvottua tuntuu todella raskaalta tarttua toimeen.

Lisäksi pohdin pahentaisiko poliittinen toiminta vain ahdistustani entisestään. Olen nimittäin vuosi sitten kirjoittanut jutun siitä, miten selättää ilmastonmuutoksesta johtuva ahdistus. Siinä yhteydessä asiantuntijat antoivat kahtalaisia neuvoja. Toisten mukaan kannattaa mennä mukaan ilmastotoimintaan ja yhdistää voimansa muiden asiasta huolestuneiden kanssa. Toisten mukaan kannattaa hoitaa ensin ahdistuksensa esimerkiksi läsnäoloharjoitusten avulle ja vasta sitten pohtia, jaksaako mennä mukaan ilmastotoimintaan.

Soitan asiantuntijoille saadakseni selvyyden.

”Trump on vain syntipukki ahdistukselle”, täräyttää Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaanlakka. Hänen mukaansa ihminen etsii käsittelemättömälle ahdistukselleen aina jonkun syyn ja minä näen nyt syyllisen Trumpissa. Sydänmaanlakan mukaan ahdistus ja masennus ovat kokonaisuuksien summia. Eniten mielenterveyteen vaikuttavat lähisuhteet. Maailmanpolitiikan epävarmuus kylläkin voi lisätä psyykkistä kuormitusta. Silloin tilanne pakottaa käsittelemään ahdistusta.
”On hyvä, että ihminen käy läpi itseään suhteessa ympäröivään maailmaan.”

Sydänmaanlakan mukaan Trump-ahdistukseen kannattaa hakea apua juttelemalla tunteesta muiden kanssa. Illanistujaiset ja hyvät keskustelut ovat hänestä vaivaani yhtä hyvä apu kuin ammattiterapeutti. Erityisen hyvä olisi jutella monenlaisten ihmisten kanssa, ei vain niiden, jotka ovat yhtä huolissaan.

”On ideologinen valinta haluaako neutraloida tunnetta ja rauhoitella itseään vai hakea samanmielisten seuraa, vahvistaa asiantuntemustaan ja toimia asioihin vaikuttaakseen”, Sydänmaanlakka sanoo.

Minun on vaikea yhtyä toiminnanjohtajan arvioon. Tottakai kokenut mielenterveyden asiantuntija tietää, mistä hän puhuu. Toisaalta, mistä hän voi olla niin varma, ettei Trump ole oikea uhka turvallisuudelleni? Koska jos niin on, eikö huoleni silloin ole aiheellista, eikä vain syy käsitellä lähisuhteitani? Onko yhteiskunnallinen tilanne Sydänmaanlakasta koskaan niin paha, että se on ahdistuksen oikea syy?

Tyynnyttely melkeinpä pahentaa oloani. Tunnen oloni vainoharhaiseksi, sellaiseksi tuomiopäivän profeetaksi, joka luulee olevansa ainoa, joka ymmärtää lähestyvän uhan.

”Vaikeassa elämäntilanteessa ihmisellä on pula toivosta. Jos politiikka tai katastrofit tai terrorismi huolettavat, niin se kasvattaa kuormaa ja ihminen kokee turvattomuudentunnetta ja ahdistuu”, sanoo Suomen Mielenterveysseuran kriisikeskustoiminnan johtaja Outi Ruishalme.

Mielenterveyssseuran kriisipuhelimeen ei ole soitettu erityisesti Trumpin ja maailmanpolitiikan vuoksi. Aiheeseen kyllä viitataan keskusteluissa.

Ruishalme suosittelee minua rajoittamaan uutisvirran seuraamista ja keskittymään siihen, mikä on omassa elämässä ja Suomessa hyvin.

Unettomuuteen voi auttaa huolien kirjaaminen paperille. Valvoneena asiat vaikuttavat helposti synkemmiltä kuin ovatkaan.

”Ihminen tarvitsee lepoa, ulkoilua ja hyvää ruokaa. Kun perusasiat ovat kunnossa, jaksaa kantaa maailmantuskaa paremmin”, Ruishalme sanoo.

Nukkuminen auttaakin vähän. Heti kun olen melatoniini voimalla saanut yhtenä yönä paremmin unta, on olo hitusen toimintakykyisempi. Jaksan kirjoittaa tämän kolumninkin.

Mutta minun on edelleen mahdoton keskittyä siihen mikä on hyvin. Jos näen lasin puolitäytenä, niin enkö silloin ole osallisena hyväksymässä Trumpin hullutuksia? Eniten hänen valtaannousussaan minua pelottaa, että se normalisoi syrjinnän, loukkaavan kielenkäytön ja epädemokraattisen poliittisen sekoilun.

Paras taktiikka, jonka olen toistaiseksi keksinyt, on kehittää resilienssiä. Resilienssi on vähän ärsyttävä muotisana, mutta se tarkoittaa fiksua asiaa, nimittäin ihmisen sopeutumiskykyä.

Tarvitsen selvästikin tällä hetkellä kaikkia mahdollisia apuja sietää stressiä ja elää hyvin huolimatta vastoinkäymisistä. Siksi on oivallista, että resilienssiään voi kehittää. Hyvä fyysinen kunto, sosiaaliset suhteet, kouluttautuminen ja taitojen hankinta auttavat kaikki kestämään kriisejä. Minun siis kannattaa univajeisenakin raahautua urheilemaan ja nähdä kavereita. Ei siksi, että huijaisin ajatukset pois maailmanpolitiikasta, vaan jotta jaksan paremmin toimia muuttaakseni tilannetta.

Resilienssiä kasvattaa myös se, että kokee toimivansa osana suurempaa kokonaisuutta. Hyvinkin vaikeissa tilanteissa selviydymme sen avulla, että olemme toisiamme varten ja elämällämme on merkitystä toisille ihmisille. Siksi sillä on merkitystä, että me demokratiaan ja liberaaleihin arvoihin uskovat jaksamme yhdessä vastustaa Trumpin politiikkaa. Sillä on merkitystä omalle jaksamisellemme ja vielä enemmän niille, joita Trumpin valta uhkaa meitä suoremmin.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
1 165
Arvokonservatiivin liberaalin mielen anatomiaa:

Hajoaa, koska toiseen maahan tulee demokraattisesti valittua presidentti, joka ajaa liberaaleja arvoja. Menee juttelemaan asiasta lääkärin kanssa, joka määrää tabuja ja teriapaa. Ei tarvitse teriapiaa, koska on jo sellaisessa. Pelkää olevansa "väärässä", mutta koska on joku toinenkin joka kokee samoin "tietää" ettei vika ole omassa mielenterveydessä, vaan virhe on maailmassa.

Soittaa ammatilaiselle kysyäkseen mielipidettä, koska kärsii psyykkisistä oireista. Kokee tarvitsevansa voimia taistellakseen demokraattisesti valittua, liberaaleja arvoja ja kollektivismia vastustavaa presidenttiä vastaan demokratian ja liberalismin nimissä. Ammattilainen sanoo vian olevan muualla kuin henkilössä johon tunteita heijastaa. Ammatilainen on väärässä. Vika ei ole ainakaan omassa mielenterveydessä, vaan virhe on maailmassa.

Kun ammattilainen ei ymmärräkään kokee henkilö olonsa vainoharhaiseksi. Nyt virhe ainakin on maailmassa ja uhka entistä suurempi. Aiheesta ei kukaan muu ole kokenut samaa, mutta se on puhuttanut. Vainoharha on siis perusteltu, vaikka yksin taisteleminen onkin raskasta. Pelkää, että vääränlainen syrjintä normalisoituu ja korvaa oikeanlaisen, ihmiset voivat puhua vapaasti ja "sekoilla" demokratian kanssa.

Tarvitsee unta vaikka lääkkeiden voimalla, että on sitten on voimia taistella aatetoverien kanssa yhteisessä rintamassa demokratiaa ja liberaaleja arvoja vastaan demokratian ja liberalismin nimissä. Näin koska vainoinen ihminen kokee henkilön olevan suora uhka omalle terveydelle. :shifty:

Onkohan tässä nyt koko totuus?
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Elämme nyt ”Trumputinin aikaa”, ja ahdistus on täysin ymmärrettävää
Autoritaarisen kapitalismin voittokulun pysäyttäminen edellyttää sen ymmärtämistä, että kyseessä on myös kulttuuriarvojen kriisi.


Julkaistu: 19.11. 2:00 , Päivitetty: 19.11. 8:08


VENÄJÄLLÄ hallitsee Vladimir Putin, Intiassa Narendra Modi, Kiinassa Xi Jinping ja Yhdysvalloissa pian Donald Trump. Britannia on äänestänyt EU-eron puolesta. On siis syytä unohtaa 1990-luvulla muotiin noussut ajatus ”historian lopusta” ja liberaalin demokratian voitosta.

Elämme nyt uutta aikaa. Voisimme nimittää sitä autoritaarisen kapitalismin aikakaudeksi, leikillisemmin ”Trumputinin ajaksi”.

Ahdistus tapahtuneen edessä on ymmärrettävää. Mistään yllätyksestä ei kuitenkaan ole kyse.

KOHTALOKKAAT poliittiset ratkaisut tehtiin vuosina 1985–1995, kun siirryttiin pääomaliikkeiden ”vapauttamisen” kautta finanssitaloutta ja ylikansallisen hallinnon valtaa pönkittävään järjestelmään. Järjestelmän kulmakiviä olivat Euroopan unionissa Maastrichin sopimus, Pohjois-Amerikassa vapaakauppasopimus Nafta ja maailmanlaajuisesti Maailman kauppajärjestö WTO.

Tuolloin tehtiin strateginen virhe, jonka hedelmiä nyt korjaamme: oli sinisilmäistä olettaa, että järjestelmiin voidaan jälkikäteen helposti lisätä demokraattiset mekanismit.

Suomessa ratkaiseva käänne tapahtui vuoden 1995 alussa, kun maamme liittyi EU:hun ja toimintansa aloittaneeseen WTO:hon. Samaan aikaan Intia ja Kiina avautuivat nopeasti globaalille kilpailulle.

MUUTOKSEN vaikutukset kehittyneiden maiden keskiluokkaan ovat olleet paljolti kielteisiä, erityisesti Yhdysvalloissa. Vuoden 2008 finanssikriisin jälkeen keskiluokan asema on horjunut ja synkistänyt näkymiä Euroopassakin. Ilmastokriisi ja pakolaiskriisi lisäävät huolta tulevaisuudesta.

Populistinen oikeisto on nyt voittajan paikalla, mutta myös markkinaoptimistinen oikeisto hyötyy. Keskustan, perussuomalaisten ja kokoomuksen hallitus edustaa kansainvälisesti katsoen hyvin ”uutta normaalia”, muukalaispelkoon ja markkinavoimiin nojaavaa liittoa. Häviäjiä ovat punavihreät liikkeet sekä sivistysporvariston ja maalaisliiton perintöä kannatellut perinteinen oikeisto, joka on rakentanut ja vaalinut pohjoismaista mallia.

Viime aikojen kannatusmittaukset – etenkin Sdp:n ja vihreiden suosio – antavat ahtaalle joutuneille puolueille toivoa siitä, että niiden asema saattaa uudelleen vahvistua. Talouspolitiikassa ja sote-uudistusta tehtäessä etsitään vaihtoehtoja valtion vastuuta supistavalle politiikalle. Tukea saavat myös ajatukset EU:n demokratisoimisesta, veroparatiisitalouden torjumisesta ja kauppasopimusten muuttamisesta aiempaa vastuullisemmiksi.

UUSIA RATKAISUJA etsivä poliittinen kenttä on mennyt keskeltä halki. Yhtäällä markkinavihreät ja oikeistolaiset sosiaalidemokraatit tekevät yhteistyötä talouskuria vaativan uuden oikeiston kanssa, mutta toisille kelpaa vain selvä irtiotto markkinavetoisuudesta. Yhdysvalloissa asetelmaa kuvasi hyvin Hillary Clintonin ja Bernie Sandersin kilpailu demokraattien presidenttiehdokkuudesta.

Kummankaan leirin keinot eivät kuitenkaan riitä autoritaarisen kapitalismin voittamiseen. Kuten Georg Henrik von Wright totesi, länsimaiden kriisi on pohjimmiltaan kulttuuriarvojemme kriisi.

Trumpin Meksikon rajalle lupaama muuri ja Välimeren pakolaisveneet ovat se peili, johon vanhan politiikan kannattajat eivät uskalla katsoa ja josta oikeistopopulismin voima nousee. Länsimaisen keskiluokan ja köyhän etelän elintason eroa ei voida pitää yllä ilman muureja. Suurten erojen säilyessä on vaikea torjua myös terrorismin ja sotaisan kaaoksen uhkaa.

VOIMME jatkaa sitoutumistamme yksipuolisesti aineellisia arvoja suosivaan kulttuuriin. Tämä edellyttää luottamusta siihen, että länsimainen kulutustaso onnistutaan viemään kaikkialle hyvän hallinnon, markkinoiden ja teknologian avulla.

Toinen vaihtoehto on, että alamme määrätietoisesti avata tietä globaalille tasajaolle edeten uuteen sivistykseen ja moraaliseen nälkään nojaavaan elämänmuotoon.

Se edellyttäisi paikallisyhteisöjen omaehtoisuutta vahvistavia taloudellisia, sosiaalisia ja teknologisia uudistuksia. Yhtä tärkeää on ihmisen kasvu ja kasvatus kokonaisvaltaiseen sivistykseen: perustana ei enää olisi filosofisesti virheellinen ja ihmisen arvokkuutta loukkaava ihmiskuva, joka korostaa itsekkyyttä ja kilpailua.

Thomas Wallgren

Kirjoittaja on filosofian dosentti

Helsingin yliopistossa ja Helsingin kaupunginvaltuutettu (sd).
Nämähän on aivan pimeätä sakkia! Trump ei ole kerinnyt edes valtaan ja heti ollaan "autoritaarisia"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 256
Huvittavaa, miten näillä jenkkien vaaleista vauhkoavilla "maailmantuskaisilla" suvakkiakoilla on aina niin rajoittunut käsitys maailmasta. Mitään muuta ei maailmaan mahdu kuin Eurooppa, USA ja islam. Eivät varmaan osaisi kartalta edes näyttää Etelä-Amerikan maita.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Huvittavaa, miten näillä jenkkien vaaleista vauhkoavilla "maailmantuskaisilla" suvakkiakoilla on aina niin rajoittunut käsitys maailmasta. Mitään muuta ei maailmaan mahdu kuin Eurooppa, USA ja islam. Eivät varmaan osaisi kartalta edes näyttää Etelä-Amerikan maita.
Tästä olen kyllä toista mieltä. Ensinnäkin Amerikan vaalit ovat kaikkien huulilla koska se on relevantein maa niille Suomen suvakeillekin. Toisekseen Etelä-Amerikka on suosittu turistikohde suvakeille...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 256
Olet käynyt Etelä-Amerikassa ja koska et nähnyt suomalaisia olet sitä mieltä niitä siellä käy?
Yritätkö sä jotenkin tosissasi väittää, että suomalaiset tykkää käydä Etelä-Amerikassa? Ehkäpä sinne silloin olisi suoria lentojakin?

Katsele niitä mittakaavoja vaikka tuolta https://en.wikipedia.org/wiki/World_Tourism_rankings
Ja noista Etelä-Amerikan suht pienistä luvuista suurin osa on tietysti maanosan sisäistä turismia

Tämä nyt ei ollut todellakaan tämän ketjun aihe, mutta tänne osui joku hämmentävän tynnyrissä kasvanut ihminen kertomaan, että suomalaiset ramppaa Etelä-Amerikassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
66
Kuinkahan moni OIKEASTI on ahdistunut Trumpin valinnasta, ja miten kokee hänen valituksi tulemisensa vaikuttaneen omaan arkeensa? Eiköhän tässä taas tietyn porukan pidä kovaan ääneen kohista ja kauhistella, että voi kiillottaa omaa kilpeään parempana ihmisenä ja nostaa omaa häntää. "Minä tiedän miten asiat ovat, tai ainakin miten niiden pitäisi olla. Minulla on huono olo, sillä valinta ei edusta minua ja arvojani." Kuka järkyttyy eniten ja saa ulostettua sen median kautta pihalle, niin ainakin saa selkään taputteluja muilta samanmielisiltä. Me tavikset voidaan seurata sivusta huolestuneena, kun osalle ei demokratia kelpaa.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Yritätkö sä jotenkin tosissasi väittää, että suomalaiset tykkää käydä Etelä-Amerikassa? Ehkäpä sinne silloin olisi suoria lentojakin?

Katsele niitä mittakaavoja vaikka tuolta https://en.wikipedia.org/wiki/World_Tourism_rankings
Ja noista Etelä-Amerikan suht pienistä luvuista suurin osa on tietysti maanosan sisäistä turismia

Tämä nyt ei ollut todellakaan tämän ketjun aihe, mutta tänne osui joku hämmentävän tynnyrissä kasvanut ihminen kertomaan, että suomalaiset ramppaa Etelä-Amerikassa.
Ootko joku bönde vai? Itse en tunne käytännössä ketään joka ei olisi Etelä-Amerikassa käynyt. Ja linkkisi ei edes liity tähän aiheeseen mitenkään joten tuskin koulussa olet aikaasi kuluttanut. Tuskin kauheasti olet matkaillut jos et ole konetta joutunut vaihtamaan!
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
63
Yllättävintä oli se, mitä lääkäri sanoi sivulauseessa. Hänen mukaansa en suinkaan ole ensimmäinen saman huolen takia vastaanotolla käynyt. Presidentinvaalien jälkeisenä aamuna oli useampi ihminen hakenut ahdistukseensa sairauslomaa.
Voiko olla saatana todellista??? Voidaanko tuommoisesta myöntää sairaslomaa... Vittu itseäkin ahdistaa kuu taivaalla, 2vk sairaslomaa
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
107
En kyllä ihmettele vaikka paniikki on päällä jos pää on niin puskassa että maailmaankuva muodostuu vain YLE:n ja hesarin perusteella.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Ai nyt tämä meni tähän suomalaiskansalliseen minä-olen-matkustellut-enemmän-kuin-sinä -inttämiseen. :kahvi:
No ei toivottavasti. Tuo kaveri vain laittoi linkin aiheen vierestä ja väittää että hipit eivät reppureissaa Etelä-Amerikassa :D
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
843
Vasemmisto on pahimmillaan erittäin paradoksaalinen. SJW-kansa on todella auktoritääristä ja kokee pyhäksi tehtäväkseen muiden mielipiteiden säätelyn ja sensuroinnin, mutta vetäytyy itse safe spaceihinsa kun kohtaa oman ideologian ulkopuolisia mielipiteitä.

Keskenkasvuisia kakaroita.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Olet käynyt Etelä-Amerikassa ja koska et nähnyt suomalaisia olet sitä mieltä ettei niitä siellä käy?
Lienet rastafari Punavuoresta? Olet käynyt Etelä-Amerikassa, nähnyt suomalaisen, ja nyt kuvittelet, että se olisi suosituin matkakohde koskaan? Tuskin olet kauheasti sivistysmaissa matkaillut, jos et ole suorilla lennoilla koskaan kohteeseen päässyt.
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963
Lienet rastafari Punavuoresta? Olet käynyt Etelä-Amerikassa, nähnyt suomalaisen, ja nyt kuvittelet, että se olisi suosituin matkakohde koskaan? Tuskin olet kauheasti sivistysmaissa matkaillut, jos et ole suorilla lennoilla koskaan kohteeseen päässyt.
Missä noin olen väittänyt? Täällä Yleisellä taitaa olla vähän "erilaista" jengiä :D Joo kyllä huomaa että sinä et ainakaan tiedä matkailusta mitään jos suorilla lennoilla pääset Suomesta perille :)
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
45
No nyt on raudanlujaa "keskustelua"! Otsikkokin huutaa, että kaikki vasurit on mielisairaita! Kaikki etelä-amerikassa matkailevat on vasuri suvakkeja! Bönde-kortti viuhunut. Nyt jäädään jännityksellä odottamaan nazi-korttia! Kaivakaa poteronne! *Laittaa popkornit uuniin ja korkkaa binin.*
P.S. En jätä pohjia, en edes skidei! Ei kysellä tai sut pauhitaan!
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 007
Missä noin olen väittänyt? Täällä Yleisellä taitaa olla vähän "erilaista" jengiä :D Joo kyllä huomaa että sinä et ainakaan tiedä matkailusta mitään jos suorilla lennoilla pääset Suomesta perille :)
Yritätkö kenties väittää, että postaukseni oli jotenkin typerä? :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 276
Ylen uutisia ja sanomalehtiä, kun ei tilaa niin mielenterveys pysyy ihan hyvänä. Kyllä sitä roskaa tulee täältä netistäkin ihan liikaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Ylen uutisia ja sanomalehtiä, kun ei tilaa niin mielenterveys pysyy ihan hyvänä. Kyllä sitä roskaa tulee täältä netistäkin ihan liikaa.
Tuo on hyvä periaate. Paitsi muutaman kerran on vahingossa näkynyt telkkari. Vahvisti tuota mielikuvaa :) Ihan viihteellisestihän sitä voi silloin tällöin katsoa.

Järki on kokonaan kadoksissa :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Yllättävintä oli se, mitä lääkäri sanoi sivulauseessa. Hänen mukaansa en suinkaan ole ensimmäinen saman huolen takia vastaanotolla käynyt. Presidentinvaalien jälkeisenä aamuna oli useampi ihminen hakenut ahdistukseensa sairauslomaa.
Voi miksi? :) Itse keitin voittokahvit yllättävän voittajan kunniaksi. Tai toki nuo kaljat ja räkäinen nauru olisi ollut vielä parempi :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
En kyllä ihmettele vaikka paniikki on päällä jos pää on niin puskassa että maailmaankuva muodostuu vain YLE:n ja hesarin perusteella.
Tämäkin on totta. Itse olin aivan 100% varma että Clinton vie.
Nythän joku uutinen ihmetteli että kuinka pääministeri sipilä oli Clintonin puolella :) KAIKKI oli Clinttonin puolella paitsi peruss ei ollut millään puolella.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Vasemmisto on pahimmillaan erittäin paradoksaalinen. SJW-kansa on todella auktoritääristä ja kokee pyhäksi tehtäväkseen muiden mielipiteiden säätelyn ja sensuroinnin, mutta vetäytyy itse safe spaceihinsa kun kohtaa oman ideologian ulkopuolisia mielipiteitä.
Näinhän se menee. Jos nyt verrataan netissä toimivia oikeistolaisia ja vasemmistolaisia "ääripäitä" Hommaa ja Rasmusta, toisessa sallitaan eroavatkin mielipiteet, toisessa toimii täydellinen mielipidesensuuri. Mikään ei estä vaikka vasemmistolaista vihakirjoittajaa Saku Timosta tai hörhöfeministiä Suvi Auvista rekisteröitymästä Hommaan ja syljeskelemään siellä paskaansa ympäriinsä, kirjoituksia ei sensuroitaisi ja niihin varmasti vastattaisiin. Sitä he eivät vain tee, koska tietävät, etteivät faktat ja tilastot ole heidän puolellaan, heidän argumenttinsa murskattaisiin tehden heistä naurunalaisia. Siksi pysyvätkin omissa "safe spaceissaan".

Mistä tulee kysymys: onko suomalaista mielipidesensuurista vapaata foorumia tms, jossa oikeisto ja vasemmisto kohtaavat? Ei tule juuri muuta mieleen kuin Suomi24, joka on sen luokan viemäri, että jo sen ajattelusta tulee likainen olo. Pitkään seuraamani kamppailufoorumi potku.net kielsi maahanmuutosta keskustelemisen bannien uhalla vuosi sitten vedoten aiheen vaativan liikaa moderointia. Mikään aihe ei ole ollut vastaavalla tavalla kielletty foorumin 10v historiassa, oikeastihan vihervasemmistolainen ylläpito veti herneet nenäänsä liiasta oman unelman haastamisesta. Pakkotoistossa ei juuri vasemmistoa näy. Tämä Io-Tech/Muro vaikuttaa olevan myös melkoisen yksimielinen näissä asioissa, muutamia Muron trolleja lukuun ottamatta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
171
Minua kiinnostaisi se tapa miten tällainen ideologinen mielenmaisema on saatu maalattua suomalaiseen identiteettiin. Missä vaiheessa huolestumisesta tuli kansallinen agenda?

Tietysti myös se ajatus, että eikö kaikki olekaan huolissaan? Miten tämä on mahdollista? Olenko elänyt elämääni yltäkylläisyydessä aivan turhaan jos ei olekaan olemassa niitä huolestuttavia asioita? Asioita, joihin meillä suomalaisilla on suorastaan velvollisuus ottaa kantaa ja huolestua. Globaali tuska, joka velvoittaa kärsimään, ainakin julkisesti.

Ja voi sitä onnetonta, joka yrittää viedä minulta sen viimeisenkin ihmisyyden rippeen, huolestumisen. Kaikki ne kamalat ihmiset, jotka eivät ole kuulleet ilosanomaa siitä miten meillä on kaikki niin paljon paremmin kuin monilla muilla, niillä sorretuilla.

Ehkä joutuisin katsomaan kerrankin peiliin ilman säälin ja murheen kyyneliä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Minä ainakin yritin valaa luottamusta vaikka Trump voittikin. Tuntui olevan kaikille niin kova paikka ja ei tuo ole mikään ihme. Pääosin johtui yksipuolisesta uutisoinnista. Ja siitä huolestuneisuudesta kun se Trump on niin paha ihminen.

Näkeeköhän mistään sairaslomatilastoja? Jos niistä näkyisi piikkiä kun Trump valittiin. Menee vaan jo aivan naurettavaksi tuo negailu. Pappakin tosiaan isäinpäivillä pelkäsi että jos se Trump vaikka ammutaan kun sillä on niin paljon vihamiehiä ja naisia. Yritin valaa uskoa että sitä suojellaan nyt hyvin kun valittiin pressaksi. Lisäksi lentokoneetkaan ei saa lentää Trumpin lähettyvillä tai ainakaan siinä pilvenpiirtäjän lähellä.

Tänne toivottaisiin niitä vasemmistolaisia ja paljon. Niitä kyllä löytyy, mutta ovat nyt vain hiljaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 805
Eipä ole ihme, että tuollaisen blogin kirjoittajalla on asiaa työterveyslääkärille. Koko suomi on täynnä suojatyöpaikkoja ja rektyroinneissa suositaan osaamisen ohitse toispuoleisia seikkoja.

Trump on todellakin vain yhdeksi kasvoksi fuusioitunut näiden lukuisista mielenterveysongelmista. Kasvoilla ja nimellä ei ilmestymää lukuunottamatta ole mitään tekemistä heidän moninaisten mielenterveysongelmien kanssa. Lisäksi kuukausi sitten todennäköiseltä näyttänyt Clinttonin voittokaan ei olisi parantanut niitä mielenterveysongelmia, vaan peittänyt ne toviksi. Ne olisivat palanneet hyvin nopeasti jotain muuta kautta esiin.

Se että nämä mielenterveysongelmat taas pääsevät työelämään, hakemaan sairaslomaa, kertoo jo omian rektyroinnin epäonnistumisista. Sekä myös kaiken sen, sosiaalisen kanssakäymisen jokaisessa muodossa...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 623
Itse en ole siellä facebookissa, niin en tiedä millaista se meno siellä on ollut. Enkä instagrammissa tai muuallakaan. Mutta mitä joskus olin, niin pää siellä levisi varmaan lähes joka päivä jollain. Paljon helpommalla pääsi kun deletoi sen pois.

Tai sitten on jotain arvailemaan sävyyn tai kerrotaan vain alku ja lopun täytyisi sitten itse jaksaa selvittää. Ja miten paljon jotkut käyttävät siihen aikaansa. En tiedä sitten onko some lisäämässä tuota jo muutenkin haurasta mielenterveyttä vai ei. Vaikea arvailla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
843
Näinhän se menee. Jos nyt verrataan netissä toimivia oikeistolaisia ja vasemmistolaisia "ääripäitä" Hommaa ja Rasmusta, toisessa sallitaan eroavatkin mielipiteet, toisessa toimii täydellinen mielipidesensuuri. Mikään ei estä vaikka vasemmistolaista vihakirjoittajaa Saku Timosta tai hörhöfeministiä Suvi Auvista rekisteröitymästä Hommaan ja syljeskelemään siellä paskaansa ympäriinsä, kirjoituksia ei sensuroitaisi ja niihin varmasti vastattaisiin. Sitä he eivät vain tee, koska tietävät, etteivät faktat ja tilastot ole heidän puolellaan, heidän argumenttinsa murskattaisiin tehden heistä naurunalaisia. Siksi pysyvätkin omissa "safe spaceissaan".

Mistä tulee kysymys: onko suomalaista mielipidesensuurista vapaata foorumia tms, jossa oikeisto ja vasemmisto kohtaavat? Ei tule juuri muuta mieleen kuin Suomi24, joka on sen luokan viemäri, että jo sen ajattelusta tulee likainen olo. Pitkään seuraamani kamppailufoorumi potku.net kielsi maahanmuutosta keskustelemisen bannien uhalla vuosi sitten vedoten aiheen vaativan liikaa moderointia. Mikään aihe ei ole ollut vastaavalla tavalla kielletty foorumin 10v historiassa, oikeastihan vihervasemmistolainen ylläpito veti herneet nenäänsä liiasta oman unelman haastamisesta. Pakkotoistossa ei juuri vasemmistoa näy. Tämä Io-Tech/Muro vaikuttaa olevan myös melkoisen yksimielinen näissä asioissa, muutamia Muron trolleja lukuun ottamatta.
Foorumi muodostuu todella helposti kuplaksi. Olen miettinyt tätä aihetta jo liiankin paljon, sillä minut on huudettu ulos eräältä vasemmistoliberaalilta, erittäin poliiittisesti korrektilta foorumilta juurikin islam-jne kantojeni takia. Oli se vähän hullua seurata LGBT-ihmisten ja feministien islam-fanatismia, muuttuivat suorastaan eläimellisiksi kun aivoissa kytkeytyi antirasisti-moodi päälle.

Poliittinen korrektius todellakin pahentaa kuplailmiötä, ja sehän on vasemmiston tukipilari. Nykyään vietän aikaa huomattavasti oikeistolaisemmalla, konservatiivisemmalla foorumilla ja nautin siellä keskustelusta paljon enemmän. Kupla toki sekin, mutta poliittisen korrektiuden täysi puuttuminen on vapauttavaa ja tällaisessa ilmapiirissä varmasti suvaitaan eriäviä mielipiteitä huomattavasti enemmän. Vasemmistolaisia siellä on kuitenkin vain vähemmistö, koska he pysyvät mieluummin omissa kuplissaan ja rehellisesti ottaen tältä foorumilta löytyy enemmän ihka oikeita rasistejakin.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
771
En nyt tiedä mistä lähtien vihreät ovat olleet vasemmistolaisia, mutta jatkakaa toki öyhäämistä aiheesta, kun kotonakin on varmaan opetettu että kaikki paha tulee aina vasemmalta. Eihän sitä herkkää maailmankuvaa sovi sentään mennä rikkomaan.
 

Viltsur

Frhr
Liittynyt
05.11.2016
Viestejä
113
Kyllähän vihreät poliittiselta asemaltaan lasketaan keskusta-vasemmistolaisiksi? Eli alusta asti ovat olleet vasemmistolaisia, tuliko tämä Sompi yllätyksenä sinulle?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 805
Oikeisto-vasemmisto onkin vähän niin kuin Debet-Kredit. Riippuu katsojasta ja arvioijasta (sekä tilistä johon mm. debet ja kredit merkataan), miten oikeisto-vasemmisto linjaa lähetään vetämään. Yleinen näkemys on, että vasemmisto edustaa julkispainotteista yhteiskuntaa jo oikeisto taas yksityistä (ja mielestäni palkitsevaa) järjestelmää.

Toinen vaihtoehtoinen yleinen linjaus tuntuu olevan se, että vasemmisto vaalii totaalista uudistusta ja oikeisto konservativista pohjaa. Toisaaltapa tämä muuttuu täysin nurinkuriseksi silloin, kun vasemmisto pääsee tietynajan olemaan yhteiskunta-pohja, että se muuttuu konservatiiviseksi. (Sanoisinpa että venäjällä on nyt konservatiivisia vanhoillis-vasemmistolaisia)... Näenpä näissä kahdessa "sidottavat, abstraktit langat", joihin "uudistus ja julkinen", sekä "hyvityksellinen ja konservatismi" saavat kaksi eri selvenevää muotoa vasemmisto ja oikeisto.
Katson näiden kahden olevan perää sääntelystä, kateudesta, ahneudesta, kärsimättömyydestä jne. Valitettavasti niillä saatetaan myös tasa-arvo huonoon jamaan.

Vihreät ovat kiistatta vasemmalla, eivätkä he palvele todellakaan muuta kuin holtittomalla typeryydellään sitä puolta, mitä nykyisessä "ylikansoitetussa maailmassa suhteessa työmarkkinoihin" myös tarvitaan uramenestyjien ohella. Pelkkä kansalaispalkan vaatimus ei ole sitä, vaan olisi sopeuduttava varautumaan myös vaatimattomaan elämään ja hylkäämään kenties jopa naapurikateus. Se vaatisi pedagogisia muutoksia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Vihreät on parempien ja älykkäämpien ihmisten edistyksellinen puolue, tämän vasemmisto-oikeisto jaottelun yläpuolella katsokaas. Ainoat syyt olla kannattamatta Vihreitä johtuvat alhaisesta koulutustasosta ja siitä, että kotona on opetettu kaiken pahan tulevan aina vasemmalta (mitä Vihreät eivät suinkaan ole). Meidän kaikkien pitäisi olla feministejä. :kahvi:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Foorumi muodostuu todella helposti kuplaksi. Olen miettinyt tätä aihetta jo liiankin paljon, sillä minut on huudettu ulos eräältä vasemmistoliberaalilta, erittäin poliiittisesti korrektilta foorumilta juurikin islam-jne kantojeni takia. Oli se vähän hullua seurata LGBT-ihmisten ja feministien islam-fanatismia, muuttuivat suorastaan eläimellisiksi kun aivoissa kytkeytyi antirasisti-moodi päälle.
Milläs foorumeilla olet oikein ollut? :eek:

Nykyään vietän aikaa huomattavasti oikeistolaisemmalla, konservatiivisemmalla foorumilla ja nautin siellä keskustelusta paljon enemmän. Kupla toki sekin, mutta poliittisen korrektiuden täysi puuttuminen on vapauttavaa ja tällaisessa ilmapiirissä varmasti suvaitaan eriäviä mielipiteitä huomattavasti enemmän.
:tup:

Vasemmistolaisia siellä on kuitenkin vain vähemmistö, koska he pysyvät mieluummin omissa kuplissaan ja rehellisesti ottaen tältä foorumilta löytyy enemmän ihka oikeita rasistejakin.
Tuon rasismin kanssa on vähän niin ja näin. Nykyään kun maailmanhalaus on länsimaissa saamassa uskonnollisia piirteitä, rasismi käsitteenä on muuttunut lähinnä synonyymiksi vääräoppisuudelle. Maailman skaalalla Pohjoismaat ovat hyvin vapaita rasismista, mutta ironisesti täällä rasismia halutaan kaikkein innokkaimmin nähdä vaikka missä (rakenteellinen rasismi WTF), eräänlaista "ylennän itseni altentamalla itseni/maani/kulttuurini". Itse vältän koko rasismi sanaa, koska nykyään se saattaa tarkoittaa lähes mitä tahansa, esim. kyseenalaistamisen Irakin miesten oikeuden suomalaiseen sosiaaliturvaan. Rasismin käsitteen taantuminen on tietty valitettavaa, oikeasti rasistiset tahot pääsevät tästä hyötymään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
843
Milläs foorumeilla olet oikein ollut? :eek:
En viitsi nimetä tai tähän linkittää, mutta se oli peleihin liittyvä pääasiassa nuorten aikuisten asuttama foorumi joka oli 99% vasemmistolainen ja keskustelu sen mukaista. Tasoltaan aika lähellä NeoGAFia, ehkä hieman siedettävämpi. LGBT-porukoita foorumista oli liioittelematta puolet, mikä ei sinänsä ole minulle ongelma, mutta onhan tuo valtava yliedustus. Ja tosiaan islamia minun olisi ilmeisesti pitänyt fanittaa sokeasti. Ainoa syy miksi olin siellä monta vuotta oli, koska olin sinne joskus jotain kautta päätynyt enkä tajunnut ajoissa hypätä laivasta ulos.
Tuon rasismin kanssa on vähän niin ja näin. Nykyään kun maailmanhalaus on länsimaissa saamassa uskonnollisia piirteitä, rasismi käsitteenä on muuttunut lähinnä synonyymiksi vääräoppisuudelle. Maailman skaalalla Pohjoismaat ovat hyvin vapaita rasismista, mutta ironisesti täällä rasismia halutaan kaikkein innokkaimmin nähdä vaikka missä (rakenteellinen rasismi WTF), eräänlaista "ylennän itseni altentamalla itseni/maani/kulttuurini". Itse vältän koko rasismi sanaa, koska nykyään se saattaa tarkoittaa lähes mitä tahansa, esim. kyseenalaistamisen Irakin miesten oikeuden suomalaiseen sosiaaliturvaan. Rasismin käsitteen taantuminen on tietty valitettavaa, oikeasti rasistiset tahot pääsevät tästä hyötymään.
Totta joka sana. Tasa-arvokin on käsitteenä vääristynyt niin pahasti, että ihmisten kohteleminen oikeasti tasa-arvoisina on jo rasismia. Minun pitäisi kai kohdella kaikkia tummempia ihmisiä ikuisina uhreina.
 
Viimeksi muokattu:

Diziet Sma

Tukijäsen
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 408
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Historiallinen muutos Helsingissä? Vihreät kiilaamassa kokoomuksen edelle suurimmaksi puolueeksi
Vasemmistopuolueiden ja keskustan kannatus on kasvanut hieman viime kuntavaaleista, perussuomalaisten kannatus on pudonnut selvästi. Kuntakohtaisten mittausten tulokset ovat tosin epävarmempia kuin valtakunnallisissa kyselyissä.


http://yle.fi/uutiset/3-9380353

Nyt on De Gröna ohittamassa Kokoomusta helsinkiläisten suosituimpana puolueena. Tutkimus ei ole täysin varma, mutta suunta on selvä: vihervasemmistolaiset puolueet ovat nousussa. Mikä minä tähän mitään sanomaan, kun itsekin olen joskus nuoruuden naiviuksissani Vihreitä äänestänyt, mutta oikeasti onko punavihreä politiikka nyt se, mitä överivelkaantunut lama-Suomi tarvitsee? Lisää julkista sektoria ja sen byrokratiaa, lisää sääntelyä, lisää valtaa ay-liikkeille, lisää "ihmisoikeuksia" ja "tasa-arvoa", lisää holhousta ja sen kautta kustannuksia, ja ennen kaikkea, lisää velkaa. Oikeasti helsinkiläiset? Ei jumalauta. Ei perkele. :facepalm:
 

Kaiser Soze

Johtaja
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 963


http://yle.fi/uutiset/3-9380353

Nyt on De Gröna ohittamassa Kokoomusta helsinkiläisten suosituimpana puolueena. Tutkimus ei ole täysin varma, mutta suunta on selvä: vihervasemmistolaiset puolueet ovat nousussa. Mikä minä tähän mitään sanomaan, kun itsekin olen joskus nuoruuden naiviuksissani Vihreitä äänestänyt, mutta oikeasti onko punavihreä politiikka nyt se, mitä överivelkaantunut lama-Suomi tarvitsee? Lisää julkista sektoria ja sen byrokratiaa, lisää sääntelyä, lisää valtaa ay-liikkeille, lisää "ihmisoikeuksia" ja "tasa-arvoa", lisää holhousta ja sen kautta kustannuksia, ja ennen kaikkea, lisää velkaa. Oikeasti helsinkiläiset? Ei jumalauta. Ei perkele. :facepalm:

Aina oon Kokoomusta äänestänyt. Mikä muu kuin Vihreät, tai ehkä RKP, olisi vaihtoehto? KePua ei kannata täällä äänestää koska niillä ei ole kannatusta. PS on aivan liian vasemmistolainen Kokoomuksen äänestäjälle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
410
Teoriassa meillä olisi nyt paras mahd. puoluekombo hallituksessa velkaantuneen Suomen tilannetta hoitamassa, eivät käytännössä ole vain oikein mitään saaneet aikaiseksi. Kokoomus ja PS tarvitsisivat laajan sisäisen puhdistuksen, Keskusta ulos ja tilalle pienellä varauksella ehkä RKP ja/tai KD.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 267
Viestejä
4 231 360
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom