VALOO valokuitu

Siell ymmärtääkseni on ylimääränen kiepillä. Niillä on valmiita eri mittasii pätkiä ja valkkaa sopivimman ettei jää liian isolle kiepille.. näin ite ymmärtänyt
miksi sitten tuntikausia hitsailivat per kaappi, niitä runko kuituja varmaankin?
 
No siitä ei ole tietoa... ehkä runkoja ja haara lähtöjä taloille.. missä muuten on haaroitettu kuitu eri taloille? Tienvarren kaapissa vai jossain kauempana?
meillä ainakin tuossa tienvarren kaapissa, siitä lähtee pilli ja kuitu ehkä noin 10:een taloon ja sitten runko seuraavalle kaapille
 
Itsellä huomasin että vihreä valo oli syttynyt tuohon kuitupäätteeseen, ja aktivointi onnistui samantien.
Meni joku viikko, että tuli sähköpostia, jotta liittymä olisi aktivoitavissa...
Wlan purkki tuli sitten pari viikkoa sen jälkeen, kun netti jo hyrskytti täyttä päätä.
 
Viimeksi muokattu:
Siell ymmärtääkseni on ylimääränen kiepillä. Niillä on valmiita eri mittasii pätkiä ja valkkaa sopivimman ettei jää liian isolle kiepille.. näin ite ymmärtänyt

Kyllä se ainakin Oulussa sanoi että hitsaavat kaapin päässä. Asiakkaalle tuli valmiiksi päätetty kuitu. Puhalsivat putkeen ja kokosivat sen liittimen sitten kasaan.
 
Millainen systeemi siinä on miten haaroitetaan kuitu eri taloille
Valoolla on xPON tekniikkaa, pasiivikomponentilla haaroitetaan. eli se voidaan tehdä jo tilassa missä ei ole sähköä. Se taasen vaativampia sen tilaajakuidun laadusta. Eli ihan uskottavaa että liitin jatkoja minimoidaan.
 
Millainen sisäverkko?

Noviisikysymys johon en heti vastauksia löytänyt. Eli kuinka pitäisi rakentaa uusiksi talon verkko, kun vanha Telian mobiili-WiFi vaihtuu Valoon MESH 6/K562 .
Lähinnä kun vanhassa verkossa oli vain 8-porttinen HUB joka sai netin Telian Sagecom hybrid routerista jossa minulla oli palomuuria ja sääntöjä kun vielä ADSL aikana oli kiinteä IP johon pääsi ulkomaailmasta kun minulla Raspberry kotiautomaatio kiinni

Sain vaivoin Valoo-verkon tulille (ei kokemusta oikein sisäverkoista) lähinnä WLANin kautta, kytkin kuitupäätteen LANin suoraan hubiin ja talossa K562 hubiin myös, mutten aluksi löytänyt edes Raspin LAN osoitetetta ennenkuin keksin palauttaa Telia wifin päälle jonka kautta löysin raspin konfiksesta IPn, näyttää vanhaan verrattuna tulevan aikamonesta subnetistä 100.64.14/10/11 ja arp:lla en heti löytänyt kaikkia.

Kysymyksiä
1. kun WiFi pääte K562 hubissa, en saa esim PC:tä tai TV:tä LANilla toimimaan, ainoastaan vain silloin kun WiFi poistettu pelistä, mistähän tämä johtuu? kuitenkin samaan hubiin kiinnitetyn Raspin IP pelaa OK
2. tajusin ettei ONT laitteeseen pääse ja ei liene mitään palomuuria, ilmeisesti mun pitää tuo vanha HUB korvata jollain kytkimellä johon palomuurin ja myöhemmin reiän ulkomaailmaan saa
3. Pitää jotain erityistä menetellä jotta ulkomaailmasta pääsisi kotiautomaation, esim pyytää kiinteää IP osoitetta Valoolta vai tuleeko se automatic?
4. EIkö ONT laitetta tosiaan saa suoraan hubiin kytkeä, vaikka näyttää toimivan (tosin ilman wifiä kuten yllä mainitsin)

T: Ismo
 
Laita K562 kiinni ONT:iin ja se hubi sitten K562 perään. K562:ssa on reititin/palomuuri/wifi josta säädät asetukset kuntoon. Jos haluat päästä ulkoa päin kiinni verkkoosi, niin soitat valoon aspaan ja pyydät laittamaan julkisen ip:n sinulle.
 
Eipä ollut yllätys, että kun sähköposti tuli jossa viesti: "valokuituliittymäsi on nyt valmis aktivoitavaksi" niin alarm valo palaa eikä PON valosta tietoakaan...
Toki oli, että reititin tulee postissa (jota itse en tarvitse) niin onkohan ajatus ollut, että viesti laitetaan etupeltoon varuilta.
:sthinking:
Vikatikettiä tehty ja naapurilla sama tilanne. Molemmat saatiin korjaus arvio 1-3vko kun on kuulemma kiirettä. Eka viikko menny joten eiköhän mene vielä kaksi ennen ennen kuin alkaa toimia kun ei ole minkäänlaista toimintaa näkynyt tällä alueella... :|
 
Käyttääkö joku valoon SMTP-palvelinta, toimiiko se? Postit kulkee pääosin imapilla ym., mutta tulostinskannerista pitäisi voida lähetellä skannauksia mailitse. Posti.valoonet.fi ei tunnu toimivan, kokeilin sekä avointa että salattua porttia ja nope. Erroria antaa tulostin.

Onko muut säädelleet vastaavaa?
 
Sain selvitettyä miksi Speedtestin sovellus hyytyy 500-600Mbps latausnopeuteen, vaikka selaimella tulee reilut 1000Mbps. Laitehallinnasta kun katsoo tuon 2.5G adapterin sielunelämää, niin siellä on #recieve buffers" oletusarvona 16. Kokeilin aluksi arvoa 36, ja nopeus nousi heti reiluun 800-900Mbps. Kokeilin seuraavaksi arvoa 46 ja sillä jäi hiukan vajaaksi gigan nopeus, arvolla 66 tulee se reilu 1000Mbps. Joku viisaampi saa kertoa mitä tuo arvo ylipäätään tarkoittaa. Nyt joka tapauksessa sovellus osaa näyttää oikean nopeuden.

ScreenShot316.jpg


ScreenShot315.jpg
 
Laita K562 kiinni ONT:iin ja se hubi sitten K562 perään. K562:ssa on reititin/palomuuri/wifi josta säädät asetukset kuntoon. Jos haluat päästä ulkoa päin kiinni verkkoosi, niin soitat valoon aspaan ja pyydät laittamaan julkisen ip:n sinulle.
Kiitos, jotain tuollaista päättelin koko päivä surfauksen jälkeen.
Sitä aloin vielä miettiä kun uusi gigabit kytkin täytyy kuitenkin hankkia kannattaisko erillisen reitittimen hankinta (jossa ymmärtääkseni NAT, palomuuri tms jolloin Wifi-boksi pelkkä radio ja voi lisätä/päivittää helpommin), ja kytkimestä en vielä tiedä pitääkö se olla vielä hallittavissa. Mitään ihmeellistä en varmaan tarvi, kotiautomaatio keskitetty Raspiin lähinnä kaapeleilla ja ZigBeellä + joitakin wifin kautta (kameraa, rasioita), ja vain tähän tarvii ulkomaailmasta päästä. Muut kotilaitteet LANissa tai Wifissä paikallisesti.

PS yllättävän vähän löytyi suomeksi selviä ohjeita muuta kuin WiFi reitittimillä, ei edes kirjastosta;)
 
Kiitos, jotain tuollaista päättelin koko päivä surfauksen jälkeen.
Sitä aloin vielä miettiä kun uusi gigabit kytkin täytyy kuitenkin hankkia kannattaisko erillisen reitittimen hankinta (jossa ymmärtääkseni NAT, palomuuri tms jolloin Wifi-boksi pelkkä radio ja voi lisätä/päivittää helpommin), ja kytkimestä en vielä tiedä pitääkö se olla vielä hallittavissa. Mitään ihmeellistä en varmaan tarvi, kotiautomaatio keskitetty Raspiin lähinnä kaapeleilla ja ZigBeellä + joitakin wifin kautta (kameraa, rasioita), ja vain tähän tarvii ulkomaailmasta päästä. Muut kotilaitteet LANissa tai Wifissä paikallisesti.

PS yllättävän vähän löytyi suomeksi selviä ohjeita muuta kuin WiFi reitittimillä, ei edes kirjastosta;)

Itse suosittelisin Ubiquiti Unifia ja ihan omien kokemusten takia, mutta varmasti löytyy muutakin kivaa verkkolaitetta. itselle nämä wan-laitteet (julkista ip-osoitetta tarjoavat laitteet) ovat olleen aina dummyja/siltaavia. Eli käytännössä 5G-modeemi tai vaikkapa ONT-laite kuljettaa bittiä ensimmäiselle verkkoa reitittävälle laitteelle sellaisenaan. Tässä kohdassa mulla on sitten UDM. UDM:nssä reititykset, säännöt, sisäverkon infran tarpeet jne. Se wan-laitteelta tuleva bitti on vain reitti sisäverkon ja ulkomaailman välillä. Mä en tiedä kuinka hyvä tuo Valoon wifi-reititin/tukari on mikä kaupassa mukana tulee, mutta mulle se menee kaapin perällä hetimmiten ja ONT-laitteesta kupari suoraan UDM:n wan-porttiin kiinni. Nyt jos vielä aikomuksena alkaa sisäverkkoa enemmänkin harrastamaan ja kun kotiautomaatioihmisiä olet, niin Ubiquitilta löytyy poe ja poetonta kytkintä, sekä kunnon tukiasemaakin. Sitten kun vielä unohdat kotiautomaation hallintaa varten ne porttien raottamiset muurissa ja käytät päätelaitteilta (puhelin, läppäri) wireguardia minkä mm. UDM mahdollistaa, niin pääset sisäverkkoon aina mistä haluat tunneloituna ja turvallisesti. Ja ihan perusjuttuja kun oikein innostut esim. valvontakameroita lisäämään kotiverkkoon, niin yhdenkään ei lähtökohtaisesti tarvitse liikennöidä internetiin tai internetistä kameran suuntaan. Wireguardin tunnelilla pääset näkemään kodin valvontakameroiden striimit internetin takaa aivan kuten olisit sisäverkossa.
 
Täällä on nyt saatu Valoo valokuitu maaliin asti. Lauantai aamuna aktivoin läppärillä, meni pari minuuttia tuossa ja data alkoi liikkumaan sopimuksen mukaan. 980mbps olen saanut download nopeudeksi, joka on tarpeeksi lähellä gigaa.

Omassa tukarissa oli tosin jäänyt QoS päälle, joka rajoitti aluksi nopeutta rankasti. Meni hetki tuota ihmetellessä. Joten muistakaa tuo laittaa pois päältä, jos ei tule luvattua nopeutta aktivoinnin jälkeen.

Kaikenkaikkiaan erittäin onnistunut kokemus Valoon kanssa.
 
Täällä on nyt saatu Valoo valokuitu maaliin asti. Lauantai aamuna aktivoin läppärillä, meni pari minuuttia tuossa ja data alkoi liikkumaan sopimuksen mukaan. 980mbps olen saanut download nopeudeksi, joka on tarpeeksi lähellä gigaa.

Mulla "vika" on Ubiquitin reitittimessä. Sisään on 2.5Gb portti ja tulee reilusti yli 1000Mbps Valoolta mutta ulos on gigaiset portit niin jää tuohon 980. Mikä lie on gigaisen portin teoreettinen maksimi.
 
Itse suosittelisin Ubiquiti Unifia ja ihan omien kokemusten takia, mutta varmasti löytyy muutakin kivaa verkkolaitetta. itselle nämä wan-laitteet (julkista ip-osoitetta tarjoavat laitteet) ovat olleen aina dummyja/siltaavia. Eli käytännössä 5G-modeemi tai vaikkapa ONT-laite kuljettaa bittiä ensimmäiselle verkkoa reitittävälle laitteelle sellaisenaan. Tässä kohdassa mulla on sitten UDM. UDM:nssä reititykset, säännöt, sisäverkon infran tarpeet jne. Se wan-laitteelta tuleva bitti on vain reitti sisäverkon ja ulkomaailman välillä. Mä en tiedä kuinka hyvä tuo Valoon wifi-reititin/tukari on mikä kaupassa mukana tulee, mutta mulle se menee kaapin perällä hetimmiten ja ONT-laitteesta kupari suoraan UDM:n wan-porttiin kiinni. Nyt jos vielä aikomuksena alkaa sisäverkkoa enemmänkin harrastamaan ja kun kotiautomaatioihmisiä olet, niin Ubiquitilta löytyy poe ja poetonta kytkintä, sekä kunnon tukiasemaakin. Sitten kun vielä unohdat kotiautomaation hallintaa varten ne porttien raottamiset muurissa ja käytät päätelaitteilta (puhelin, läppäri) wireguardia minkä mm. UDM mahdollistaa, niin pääset sisäverkkoon aina mistä haluat tunneloituna ja turvallisesti. Ja ihan perusjuttuja kun oikein innostut esim. valvontakameroita lisäämään kotiverkkoon, niin yhdenkään ei lähtökohtaisesti tarvitse liikennöidä internetiin tai internetistä kameran suuntaan. Wireguardin tunnelilla pääset näkemään kodin valvontakameroiden striimit internetin takaa aivan kuten olisit sisäverkossa.
No sain lopulta K562 tulille kun muutin vanhan ADSL nousun LANiksi ja sain paluujohdolla hubin palomuurin taakse. Mutta mitenhän tuohon saisi nyt reikiä tehtyä jotta pääsisi raspiin kiinni, esim Home Assistant oli vanhassa Sagecomissa
HA Telia.png
mutta K562:n logiikkaa ei tajua millä vastaavan saisi, vanhassa kun pysty sallii pingin ja accessin mistä vaan IP:stä

HA Huawei.png


Vai onko ainoa keino mitä sanoit hommat oikeasti konfattava purkki, blaah...

HA Telia.png


1738774903461.png
 
Mulla "vika" on Ubiquitin reitittimessä. Sisään on 2.5Gb portti ja tulee reilusti yli 1000Mbps Valoolta mutta ulos on gigaiset portit niin jää tuohon 980. Mikä lie on gigaisen portin teoreettinen maksimi.
Gigasen portin maximi on ethernet liikennettä gigabitti. Hyötydataa on on sitten vähemmän, siihen vähän vaikuttaa jo ethernet tasolla mitä siellä kulkee ja minkä kokoista pakettia, siinä hyötydasssa sitten liikkuu IP liikenne, joka taasen sisältää muutakin kuin pelkkää hyöty dataa, jne.

Mutta tuloksesi on sen verran hyvä että normi jutuilla jokin Oklan Speedtest normi maximit on tuon alle (ymmärtääkseni näyttää TCP/IP liikenteen nopeutta, jolloin tyypillisesti vaihtelee jossain 950 nurkilla gigabitin ethernetillä, eri asiat vaikuttaa ja mm VLAN bitit voi tilaa).
Jos sinulla on WAN portti 2,5 giganen, ja operaattorin portti tukee sitä ja jos operaattori leikkaa nopeutta hyötydatan mukaan gigabittiin niin voi vähän nostattaa.
 
Valoon kuitu ollut reilun kk.n ja tähän asti on toiminut moitteetta. Tänään päivällä alkoi punainen valo palamaan ja palaa edelleen. Ei auttanut buuttaukset. Mikä tällaisessa tilanteessa on ollut yleensä vikana? Valoon aspa vastaa varmaan viikon päästä mailiin ja puhelimella heitä ei saa koskaan kiinni. Mitään yleisiä huoltotöitä tai vikaa täällä ei ole.
 
Kouvolassa oli toissapäivänä noin 15 minuutin häiriö kun paloi punainen valoo. Ei häiriötiedotetta eikä huoltotöitä.
 
Kannattaa liittyä Valoon Discord serverille. Sieltä ainakin itse sain kohtuu nopeasti infoa kun oli netti poikki muutamia päiviä sitten.
 
Tuolla valoon discordissa oli ainakin tämmöinen häiriötiedote:
1738906115641.png

Edit: Joku käyttäjä oli myös ilmoittaunut Kotkassa olevan häiriö, mutta siihen ei ole kukaan Valoon puolesta vielä vastannut.
Joo kotkassa siis oma tapaus ja discordissa siitä kyselin. Paskin homma Valoossa on aspa. Ei saa ketään kiinni ja vastauksissa kestää päiviä. Nyt joudutaan tod.näk. olemaan ilman nettiä viikonlopun yli ainakin. Ei pitäisi mennä näin, ainakin häiriötilanteisiin pitäisi reagoida heti eikä viikon päästä!

Edit: nyt tuli spostiin vastaus, että yhteys on tosiaan poikki ja alkuviikosta saadaan joku paikalle! Juuri kuten pelkäsinkin. Paska lafka.
 
Viimeksi muokattu:
Joo kotkassa siis oma tapaus ja discordissa siitä kyselin. Paskin homma Valoossa on aspa. Ei saa ketään kiinni ja vastauksissa kestää päiviä. Nyt joudutaan tod.näk. olemaan ilman nettiä viikonlopun yli ainakin. Ei pitäisi mennä näin, ainakin häiriötilanteisiin pitäisi reagoida heti eikä viikon päästä!
Olen täysin samaa mieltä. Välillä jopa miettinyt, että onko kuluttaja-asiamiehellä jne joku linjaus miten nopeasti asiakaspalvelu pitää tavoittaa jos yritys sellaista tarjoaa. Tällä hetkellä tuo Valoon asiakaspalvelu on lähinnä vitsiä lähentelevä palvelu. Heillä olisi kyllä ollut aikaa hankkia asiakaspalveluun lisää väkeä, oma liittymä otettu käyttöön 2023 ja jo silloin asiakaspalvelu oli aika vaikea tavoittaa. Jos ei ole halua palkata omaa henkilöstöä niin kaipa siihen joku ratkaisi löytyisi siitä huolimatta.
 
Tuolla valoon discordissa oli ainakin tämmöinen häiriötiedote:
1738906115641.png

Edit: Joku käyttäjä oli myös ilmoittaunut Kotkassa olevan häiriö, mutta siihen ei ole kukaan Valoon puolesta vielä vastannut.
Valoolla on myös ihan vapaasti luettavat häiriö/huolto info sivu , jos siis ei muuten käytä tai ole käsillä Discordia.

Tietenkin jos netti on poikki niin saavutettavuus voi olla heikko, mutta eiköhän suurimmalla osalla ole mobiilidataa käytössä jossain muodossa.
 
No sain lopulta K562 tulille kun muutin vanhan ADSL nousun LANiksi ja sain paluujohdolla hubin palomuurin taakse. Mutta mitenhän tuohon saisi nyt reikiä tehtyä jotta pääsisi raspiin kiinni, esim Home Assistant oli vanhassa Sagecomissa
HA Telia.png
mutta K562:n logiikkaa ei tajua millä vastaavan saisi, vanhassa kun pysty sallii pingin ja accessin mistä vaan IP:stä

HA Huawei.png


Vai onko ainoa keino mitä sanoit hommat oikeasti konfattava purkki, blaah...

HA Telia.png


1738774903461.png

Siis joka tapauksessa pitää olla konfattava purkki siinä mielessä, että voit tehdä palomuuriin avauksia ja kääntää portit ulkoolta sisälle. Eikös toi sellainen siinä mielessä olekin.
Sulla pitää olla ensinnäkin osoite mitä voi tavoitella julkiverkosta. Jos ei oo staattinen ip, niin sit sun pitää bindata se dynaaminen muuttuva ip-osoite johonkin ddns-palveluun joka pollaa liittymän muuttuvaa julkista ip-osoitetta, mutta julkisessa nimipalvelussa näkyvä kiinnitetty nimi pysyy samana. Esim no-ip on yksi palveluntarjoaja.
Sit sulla pitää olla muurissa mielellään joku vaikeasti ratkottava random portti (external), eikä yleinen https-portti (443). Kun muurit ja porttimappaukset tehty, niin tavoittelisit esim. munhomeass.ddns.net:47637, joka ratkaisee sun liittymän julkisen ip-osoiteen ja mappaus kääntää 47637 portin sisäporttiin 8123, ja sit vielä se muurisääntö. Joissakin reiskoissa 0.0.0.0/0 on sama kuin all. Oliko noi 85 ja 86 verkot vaan heittoja vai mitä ne on?
Mut tämä toiminta perustuu siihen faktaan, että ne liittymässä käytetyt osoitteet pitää olla oikeasti reitittyviä ja tavoitettavia ip-osoitteita, joita ei ole useaan otteeseen välillä natattu.
 
Vikatikettiä tehty ja naapurilla sama tilanne. Molemmat saatiin korjaus arvio 1-3vko kun on kuulemma kiirettä. Eka viikko menny joten eiköhän mene vielä kaksi ennen ennen kuin alkaa toimia kun ei ole minkäänlaista toimintaa näkynyt tällä alueella... :|
Nyt tosiaan pari päivää bitti huilannut. Hauska oli kun tuli txt urakoitsijalta, että nyt toimii niin naapurit jonossa tienvarressa kyselemässä missä oli vika kun asentaja oli vielä paikalla... "Vika" oli siinä, että ei ollut jakamolla kytketty talovetoja eli töpselit kiinni ja vika korjattu.
 
Netti pelaa jälleen ja kohta käy vielä huoltomies tsekkaamassa tilanteen. Tästä keissistä pisteet aspaan ja VALOOlle.
 
Viimeksi muokattu:
Syy netin toimimattomuuteen oli/on:


N. 30 metrin päässä talosta joku jäätynyt kohta "putkessa" (sanoi että katastrofin ainekset). Uusi kuitu puhalletaan heti kun mahdollista. Myös talon sisällä oleva kuitujohto oli liian mutkalla.
 
Häh, siis onko Valoolla tosiaan niin että kun vika tulee niin ketään ei saa kiinni ja asiakaspalvelusta vastataan viikon päästä? Hiukan jännittää kyllä luotettavuus oman tulevan yhteyden kanssa.

Että ihan jossain underground discordissa pitää olla huutelemassa että saa special treatmenttia, mitä ihmettä :D

Kai siitä saa edes kunnolliset alennukset ja kulukorvaukset?
 
Häh, siis onko Valoolla tosiaan niin että kun vika tulee niin ketään ei saa kiinni ja asiakaspalvelusta vastataan viikon päästä? Hiukan jännittää kyllä luotettavuus oman tulevan yhteyden kanssa.

Että ihan jossain underground discordissa pitää olla huutelemassa että saa special treatmenttia, mitä ihmettä :D

Kai siitä saa edes kunnolliset alennukset ja kulukorvaukset?

No ei kuulosta ihan normaalilta mallilta. Paitsi ehkä rakentamisaikana kun rakentaminen kunnan alueella on vielä osittain kesken, mistä johtuen ei vielä ole kilpailutettu varsinaista viankorjauksia suorittavaa tahoa.
 
Kyselin tänään aspasta että mikäköhän tilanne. Kun ei ole mitään kuulunut

Ennen joulua tuli aktivointisähköposti, tein heti tiketin kun alarm valo palaa ja PON pimeänä.

Oli kuulemma urakoitsijalle laitettu pyyntöä eteenpäin, jospa ennen ens joulua sais kuidun
 
Sitä voi jokainen ottaa puhelimen käteen ja koettaa päästä valoon asiakaspalveluun läpi. Jos onnistuu kerrasta niin voinee laittaa loton vetämään.. Kun jättää soittopyynnön niin soittavat takaisin, mutta siinäkin voi hiekkaa valua tiimalasissa tosin verran. Ei paljon lämmitä siinä kohtaa jos liittymä on pimeänä.
 
No ei kuulosta ihan normaalilta mallilta. Paitsi ehkä rakentamisaikana kun rakentaminen kunnan alueella on vielä osittain kesken, mistä johtuen ei vielä ole kilpailutettu varsinaista viankorjauksia suorittavaa tahoa.
Onko Valoolla erillinen asiakaspalvelu häiriöilmoituksille? Minulla on se käsitys että ei ole, ja kun asiakaspalvelu on kyseisessä firmassa ollut alimitoitettu jo Täyskuidun aikana, niin rohkenen epäillä muutosta siihen ihan lähiaikoina. Enkä myöskään näe miten yksittäisen kunnan projektin valmiiksi saattaminen toisi asiaan muutosta, kun samaan aikaan jossain muualla aloitellaan toista urakkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 313
Viestejä
4 621 493
Jäsenet
76 021
Uusin jäsen
kestivaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom