Tässä on menty auto-programmilla ja aperture säädetty käsin, niin Pentax arpoi tähän eri valotusajan kuin edelliseen (eli hieman on ylivalottunut). En taida edes uskaltaa tuhlata filmiä miettimällä shutter speediä itse.
Manuaali asetukset on yllattavan helpot laittaa.
Tarvitsee vain muistaa sunny 16 saanto.
Sunny 16 rule - Wikipedia
Eli perus asetuksen aukko f/16 ja shutter speed sama kuin filmin ISO (eli esim ISO200 filmille perus shutteri 1/200 tai 1/250, tai ISO 100 ja 1/100 tai 1/125, tai mika nyt kamerassa lahin sattuu olemaan). Sitten arvioidaan valon maara (aurinkoinen? -> f/16, pilvinen ? -> f/8 ja niin edelleen...) Siita sitten aletaan muuttamaan asetuksia haluttuun suuntaan (esim. vaikka aukkoa isommaksi ja shutteria pienemmaksi). Ja viela tuon paalle kun muistaa etta yksi askel aukossa on yksi askel shutterissa toiseen suuntaan kompensaatioksi. Eli kun f/8 -> f/5.6 niin 1/100 -> 1/200, jotta valotus sailyy samana.
Kamerassa on kuitenkin (yleensa) valotus mittari jota voi viela vilkaista, etta on edes suunnilleen sinun kanssa yhtamielta valotuksesta (voi vaikka aukkoa suurentaa/pienentaa ja katsoa onko valotusmittari suunnilleen siina puolessa valissa, filmi antaa paljon anteeksi koska sen dynamiikka on aivan toista luokkaa kuin digivehkeiden).
Itsella kaytossa vain tays manuaaleja, joten ei ole noita hienoja auto modeja kaytettavissa (Nikon FM2 lahinna aktiivi kaytossa, joskin paljon muitakin loytyy). Joskus jos sattuu olemaan erikoisempi valaistus ja digijarkkari mukana, niin voi digilla testata valoitusta ennenkuin filmilla ottaa kuvan.
Ei ole oma skanneri, niin en saa uusintaskannauksia, ellen tilaile.
Itse tein kenkalaatikko skannerin itselle. Eli (sisalta) valkea boksi, johon yksi reika kattoon josta salamalla valoa sisaan, ja eteen filmiruudun kokoinen reika. Scannerina toimii DSLR (Nikon 600 ja Nikkor AI-S 105mm f/2.8@f/8).
Omaa olen hieman hifistellyt ja rakentanut diffuusorit (lapikuultavasta matta valkoisesta muovikalvosta) boksin sisalle, jotta valo olis mahdollisimman tasasita. Ja hienon filmi slaiderin sille kehittanyt (pitaa filmin tasaisesti paikallaan ja helposti siirtaa ruudusta toiseen).
Tassa toinen suht helppo tapa:
Tuossa huonona puolena vain etta kuvat ei ole suorassa kun niita noin liikuttelee (sen takia omassa kenkaboksissa on feederi joka pitaa kuvat suorassa ja aina valaisee vain ruudun kerrallaan).
Sitten isompi homma luonnollisesti negan varien kaantaminen oikeinpain ja muutakin hienosaatoa... Mustavalko kuvat on huomattavasti helpompia, kun ei tarvitse vareja saataa niin paljoa.
Oma skanneri, vaikka ihan tuollainen yksinkertainen, on kuitenkin ihan kiva olla olemassa, koska joskus on tarvetta valottaa sita negaa kauemmin tai vahemman (esim. jos vaikka ei ihan ole sattunut valotus kohdalleen ja haluaa kuvan pelastaa). Salaman toki joutuu korvaamaan silloin jollakin hieman pitkakestoisemmalla valolla tai strobo modella.
Joskus pitaisi kylla jaksaa investoida ihan oikeaan skanneriin...