Valokuvaus, kameroiden käyttö, valokuvien editointi ja muu yleisthreadi valokuvaukseen

Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 020
Tenba on ihan ok. Sitten esim Shimoda ja Wandrd tarjoavat paremman istuvuuden selkään ja paljon parempaa laatua. Ja ulkonäöllisesti ovat tyyllikkäämpiä, eivät näytä niin kamerarepulta.
En oikein pidä tuosta Shimodan ideasta että irrallinen sisusta, tuntuu tosi tyhmältä idealta. Enkä ole oikein laadustakaan niin vakuuttunut; tänään juuri katsoin erään Shimodan repun review-videota YouTubesta, niin ainakin ompelusaumat eivät olleet kovin laadukkaan oloisia. Tuohon Wandrd:n voisin tutustua kanssa. Toisaalta monestihan ne saman laatukategorian tuotteet (oli sitten kyseessä reppu, kamera, auto, puutarhakone jne) ovat suhteellisen samanlaisa ja erot ovat omissa mielikuvituksissa.
 
Liittynyt
01.12.2017
Viestejä
1 570
Sony 200-600mm 2x telejatke testikuva, samalla myös ilman filtteriä vs filtterin kanssa, en huomaa mitään eroa

 
Liittynyt
01.11.2016
Viestejä
602
Mullahan on 16l Tenban kameralaukku, johon olen ollut tyytyväinen. Mutta sen hankin jotta saan kuskattua kameraa pyörälenkeille mukaan; se on nyt käymässä pieneksi muihin tarpeisiin. Kannattaako sitten samantien mennä siihen toiseen ääripäähän eli tyyliin 32 litraseen versioon? Tuo 16l on jäämässä tuohon pyöräkäyttöön; en jaksa kuitenkaan isoa määrää kalustoa ottaa mukaan (pyörälenkeille) kuitenkaan vaikka olisi tuhannen litran laukku.

Entä valmistaja? Mulla on myös toinen Tenba, ns. top loader katuvalokuvausta varten; olen ollut laadullisesti tyytyväinen molempiin Tenboihin. Toisaalta kun ei kokemuksia muista, niin voihan ne muut olla paljon parempia kuin tuo Tenba valmistajana, toisaalta en usko että Tenba olisi kaikkein huonoinkaan. Lisäksi näyttäisi toi 32l tenba axis olevan vielä tarjouksessakin.
Kameralaukuissa on se huono puoli että ne soveltuu huonosti mihinkään muuhun käyttöön ja lopulta niitä on sitten kaapit täynnä eri kokoja. Ainoa ns. "kameralaukku" mitä enää aktiivisesti käytän on 2L olkalaukku, muuten menee tavallinen reppu + cameracube yhdistelmällä. Tällä hetkellä Tomtoc 40L Travel joka on carry-on laukun kokoinen, eli menee hyvin reissussa ja sinne sisälle sopivan kokoinen camera-cube jonne mahtuu kamera ja tarvittavat linssit. Tuo reppu valikoitui siksi että se sopii muodoltaan hyvin noille kamera kuutioille ja avautuu selän puolelta, jolloin repun voi huoletta laskea likaisellekin alustalle ilman että selkä on sen jälkeen kurassa.

Kävellessä kamera roikkuu yleensä vyöllä tai sitten repun hihnassa. (Peak Design Capture Clip ja vyöllä Pro Pad)
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 020
Kameralaukuissa on se huono puoli että ne soveltuu huonosti mihinkään muuhun käyttöön ja lopulta niitä on sitten kaapit täynnä eri kokoja. Ainoa ns. "kameralaukku" mitä enää aktiivisesti käytän on 2L olkalaukku, muuten menee tavallinen reppu + cameracube yhdistelmällä. Tällä hetkellä Tomtoc 40L Travel joka on carry-on laukun kokoinen, eli menee hyvin reissussa ja sinne sisälle sopivan kokoinen camera-cube jonne mahtuu kamera ja tarvittavat linssit. Tuo reppu valikoitui siksi että se sopii muodoltaan hyvin noille kamera kuutioille ja avautuu selän puolelta, jolloin repun voi huoletta laskea likaisellekin alustalle ilman että selkä on sen jälkeen kurassa.

Kävellessä kamera roikkuu yleensä vyöllä tai sitten repun hihnassa. (Peak Design Capture Clip ja vyöllä Pro Pad)
Siksi juurikin mietin, kun on tuo olkalaukku, 4l kokoinen + 16l reppu pyöräretkiä varten, niin pitäisikö sitten sen vuoksi ostaa se ~32l. ettei tarvitse noita välikokoja enää ostella. Mulle riittäisi pyörälenkille pienempikin, mutta en löytänyt; omaan mielikuvaan reppu on siellä paras; noi kaikki olkalaukut, messenger bagit jne vähän hankalia heiluu jne.
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
567
Siksi juurikin mietin, kun on tuo olkalaukku, 4l kokoinen + 16l reppu pyöräretkiä varten, niin pitäisikö sitten sen vuoksi ostaa se ~32l. ettei tarvitse noita välikokoja enää ostella. Mulle riittäisi pyörälenkille pienempikin, mutta en löytänyt; omaan mielikuvaan reppu on siellä paras; noi kaikki olkalaukut, messenger bagit jne vähän hankalia heiluu jne.
Mulla on pyöräkäytössä tämmöinen laukku: MTX TRUNKBAG DXP . Tuon kanssa yhteensopiva tarakka, niin on ollut aika helppo kuljettaa kameratarvikkeita. Sisätilassa on yksi vapaasti säädettävä jakaja, joten kamera + varalinssi mahtuu mukavasti, mutta kameraa varten kannattaa jotain tyynyä tms. vuorausta olla tärinöiltä suojaamassa. Tuosta laukusta oli muistaakseni olemassa versio, josta nuo sivulaukut puuttuu, jos niille ei ole käyttöä.

Tässä ratkaisussa pyöräilykäyttöä ajatellen on se hyvä puoli, että ei hiosta niin paljon kun selkä saa vapaasti hengitellä.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 020
Mulla on pyöräkäytössä tämmöinen laukku: MTX TRUNKBAG DXP . Tuon kanssa yhteensopiva tarakka, niin on ollut aika helppo kuljettaa kameratarvikkeita. Sisätilassa on yksi vapaasti säädettävä jakaja, joten kamera + varalinssi mahtuu mukavasti, mutta kameraa varten kannattaa jotain tyynyä tms. vuorausta olla tärinöiltä suojaamassa. Tuosta laukusta oli muistaakseni olemassa versio, josta nuo sivulaukut puuttuu, jos niille ei ole käyttöä.

Tässä ratkaisussa pyöräilykäyttöä ajatellen on se hyvä puoli, että ei hiosta niin paljon kun selkä saa vapaasti hengitellä.
Mulla on myös Ortliebin tankolaukku, johon saa laitettua sen halvimman järkkärin mitä mulla on halvan linssin kanssa, mut jos haluaa mennä jonnekkin ns. kuvaamaan kuvaamalla pitänee ottaa enemmän kamaa mukaan, ainakin kolmijalka.
 
Liittynyt
07.03.2021
Viestejä
136
En oikein pidä tuosta Shimodan ideasta että irrallinen sisusta, tuntuu tosi tyhmältä idealta. Enkä ole oikein laadustakaan niin vakuuttunut; tänään juuri katsoin erään Shimodan repun review-videota YouTubesta, niin ainakin ompelusaumat eivät olleet kovin laadukkaan oloisia.
Ostin viime syksynä Shimoda Explore V2 35 -nimihirviön kun viimein kyllästyin lomareissulla tunkemaan kameraa päivän fatbikereissulle varavaatteiden ja kahden hengen eväiden ja juomien sekaan vanhaan varustelekan reppuun.
Eli tarve tuli saada paljon tavaraa plus tarvittavat kuvausvälineet mukaan siten että niiden käyttökin olisi jokseenkin sujuvaa. Kun reppu on mukava kantaa ja pitää muotonsa niin tilaa saa olla mieluummin liikaakin.
Itse pidän tuosta irroitettavasta sisuksesta, sen kun saa tuunattua mieleisekseen ja saa sinne laittaa muutakin kun kameraromuja.

No kokemusta on vasta häthätää parilta pikku koelenkiltä mutta uskoisin että reppu kyllä kestää pykälää raaemmankin käytön. Tilaa on onneksi sen verran että mukaan mahtuu jesarirulla, narua ja nippusiteitä varustevahinkojen varalle :cool:

Tulevana kesänä onkin sitten repunkantoa luvassa enemmän, tulee selville plussat ja miinukset :geek:
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 609
Viestejä
4 206 260
Jäsenet
70 924
Uusin jäsen
hessunpessu

Hinta.fi

Ylös Bottom