En tiedä automaattisesta, eli itse olen käyttänyt useampaa softaa. Jos joku tietää softan millä alla kerrottu onnistuu automaattisesti niin saa kertoa.
Joskus tuli levyrikkoja ja siirtelin tavaraa edes takas. Lopputuloksena semmoinen sillisalaatti, että meinasi hajota pää. Oma lukunsa on vaimon tapa pitää valokuvia ties missä: omalla koneella tai muistikorteilla. Tyttäreltä täytyy uhkaillen kiristää hänen ottamat lomakuvat arkistoon myös.
Eka vaihe on järkätä riittävästi (RAIDattua tai pilvestä) levytilaa lopulliselle mulkatulle kuvahakemistolle. Itse tulin siihen lopputulokseen että säilön perheen näppäilykuvat jpg-formaatissa ja hakemistot mallia /vuosi/kk (kuvien määrä kohtuullinen). Lähinnä katselua varten tuo kk kerrallaan on mielestäni hyvä ja esim. samalta lomareissulta eri kameroilla otetut kuvat menevät aikajärjestykseen (jos kellot vaan ovat olleet oikein).
Kerätään kaikki löytyvät valokuvat yhteen väliaikaiseen koontihakemistoon (tai ajetaan sitten eri hakemistoista hakemisto kerrallaan jos siirtoa ei haluta tehdä), Amok-Exif-Sorter-softalla kuvat uudelleen nimettyinä Exif tietojen perusteella uuteen hakemistopuuhun eri levylle /vuosi/kk :
Tämän jälkeen poistetaan kuvien duplikaatit uudesta /vuosi/kk/ hakemistosta Dupegurulla , verrannut ihan kuvadataa jolloin tunnistus toimii varmasti oikein:
dupeGuru is a cross-platform (Linux, OS X, Windows) GUI tool to find duplicate files in a system. It’s written mostly in Python 3 and has the peculiarity of using multiple GUI toolkits, all using the same core Python code. On OS X, the UI layer is written in Objective-C and uses Cocoa. On Linux...
dupeguru.voltaicideas.net
Avi:t yms. videot olen siirtänyt käsin koontihakemistosta tuonne lopulliseen hakemistoon missä on oma hakemisto videoille ja nimennyt ne uusiksi tuolla softalla (duplikaattien poiston jälkeen):
ReNamer is a small, yet very flexible file and folder renaming tool, that offers all the standard renaming procedures.
www.techspot.com
Jos mulkattavia/haettavia (video/raw)tiedostoja on paljon niin Windowsin oma search on lähinnä vitsi, itse olen käyttänyt Everythingi:ä tiedostojen hakuun ja sorttaukseen:
www.voidtools.com
Tämän jälkeen olen siirtänyt RAW ja PEF kuvat omalle työkoneelle sieltä koontihakemistosta ja tuhonnut huonot otokset. Siirrellyt sitten muokattuja ja valmiita settejä (esim. häät, hautajaiset tms.) jpg formaatissa oikeaan hakemistoon ja tehnyt niille nimetyn alihakemiston. Taide yms. hifistely-hypistely kuvat olen tallentanut sitten valmiina myös omiin hakemistoihin.
En tiedä miten joku viisaampi näitä mulkkaa, mutta meillä varmaan liki 90% kuvista on näitä näppäily-lomamuistoja. Sitten on virallisempaa "juhla"settiä jolloin tarvii oikoa valotuksia ja rajata uusiksi, sitten näitä hypistelyjä jotka ei valmistu koskaan.
Sen jälkeen kun on saatu päivän tilanne siirrettyä ja mulkattua lopulliseen hakemistoon, tuhotaan tai zipataan tuo kooontihakemisto jonnekkin ukoiselle tms. ei aktiiviselle levylle.
Jos jostain löytyy samaa tavaraa uudestaan niin se ei tämän ketjun läpi aiheuta ongelmia kun tuo dupeguru siivoaa ne pois.
Täälä tekniikalla kaikki puhelimilla, pokkarilla ja järkkäreillä otetut kuvat siirtyvät aikajärjestykseen. Pääasia on että tuonne koontihakemistoon paiskataan kuvia aina kun muistikortteja tyhjätään tai känny menee vaihtoon. Järjestyksellä ja nimeämisellä ei ole siinä vaiheessa väliä. Varmuuskopiointi olisi syytä tehdä tuollekkin hakemistolle.
Hienointa on kun kaikki esim. Nokian kännykällä vuonna 2006 tenavista otetut kuvat ja videot ovat aikajärjestyksessä muiden kuvien joukossa. Ahkerampi nimeäisi kuvia vielä tarkemmin, mutta tämä aikajärjestys riittää ja sopii minulle.