Valokuvalevyksi SSD vai kovalevy

Levylle kopioidaan siis kymmeniä ...satoja kuva ja videotiedostoja kerralla muutaman kerran vuodessa. Sitten sieltä niitä editoidaan ja katsotaan. Tuon levyn lisäksi on ainakin 1 varmuuskopiolevy. Olen kuullut että tämmöseen kopiointiin, editointiin ja katseluun kovalevy olisi parempi/pitkäikäisempi?

Oletetaan että käytät muutaman vuoden ikäistä PC-konetta. Valitsisin varmuuskopiolevyksi HDD:n ja editointilevyksi SSD:n mielellään NVME jos emolevy tukee.

Syyt on tietysti editointiin nopeutta ja varmuuskopiointiin luotettavuutta. Se on niiden tekniikoiden SSD/HDD suurin ero. :)

Video editoinnissa vanhan liiton HDD on nopeudeltaan huono.

Ostaisin 8TB usb ssd:n ja sinne kuvat. Perinteinen erittäin iso 20TB+ usb hdd toiseksi varmuuskopiolevyksi. Jos tarvii oikeasti isoa nopeutta niin vaikka kuvan järeä usb nvme ssd 40Gbps alumiinikotelo aktiivisella jäähyllä. Kotelon sisään 8TB nvme ssd. Pääsee 3GB/s nopeuksiin jos kone antaa myöten. Ennemmin satsaa kerralla riittävään kapasiteettiin ettei nurkat ole kohta täynnä pieniä levyjä. Toinen puoli, että iso levy niin ei tule kirjoituskilometrit yhtä nopeasti vastaan kuin pienemmällä.

Mulla on kuvien tuotteet. Näitä on saanut pitkin syksyä järkihinnalla.

8TB gen4 nvme ssd. Tämä on paremmasta päästä ellei paras 8TB gen4 nvme ssd.
1735415752048.png

40Gbps usb kotelo ylläolevalle levylle maksaa satasen pintaan. Mulla on allaoleva acasis. Levy ei throttleta raskaammankaan kuorman alla tässä kotelossa. Toinen hyvä kotelovaihtoehto owc 1m2

1735415526099.png

Reissussa kulkee mukana 2kpl allaolevaa
1735415849480.png

Statistiikka

Viestiketjuista
262 938
Jäsenet
75 066
Uusin jäsen
wilhelm-

Hinta.fi

Back