Valmistalopaketit

Maalämpö. Hienon oloinen keksintö. Maksa itsesi kipeäksi järjestelmästä joka sorruttaa koko talon.

Tässä tapauksessahan se ilmeisesti maksoi itsensä moninkertaisesti takaisin jo ennen käyttöönottoa, ja tilaaja on oletettavasti kipeänä vain jos tuli vähän liikaa skumppaa kilisteltyä. Kyllä jos 75 vuotta vanhaan taloon pääsee vakuutuksen ja urakoitsijan piikkiin tekemään 1.7 kertaa talon arvon edestä remppaa niin pakkohan siinä on voitolle jäädä.
 
Tässä tapauksessahan se ilmeisesti maksoi itsensä moninkertaisesti takaisin jo ennen käyttöönottoa, ja tilaaja on oletettavasti kipeänä vain jos tuli vähän liikaa skumppaa kilisteltyä. Kyllä jos 75 vuotta vanhaan taloon pääsee vakuutuksen ja urakoitsijan piikkiin tekemään 1.7 kertaa talon arvon edestä remppaa niin pakkohan siinä on voitolle jäädä.
Jep.

"Kotivakuutuksen perusteella Pohjola Vakuutus maksoi omistajille yli 300 000 euron korvaukset."

Olihan talossa varmaan jotain tavallaan heikkoa, kun 200 metrin lämpökaivo 5 metrin päähän talosta rikkoi talon. Ja toinen kaivo siis varmaan vähän kauemmaksi talosta.
 
Jep.

"Kotivakuutuksen perusteella Pohjola Vakuutus maksoi omistajille yli 300 000 euron korvaukset."

Olihan talossa varmaan jotain tavallaan heikkoa, kun 200 metrin lämpökaivo 5 metrin päähän talosta rikkoi talon. Ja toinen kaivo siis varmaan vähän kauemmaksi talosta.

Onko sitten porattu epähuomiossa vinoon taloa kohti. Tosin pystyykö sitä noin pahasti vinoon edes poraamaan. 3 metriä rakennuksesta on kuitenkin ohjeellinen etäisyys ja nuo tehtiin jo kauemmaksi.

Screenshot_2025-04-06-07-08-46-35_f541918c7893c52dbd1ee5d319333948.jpg
 
Tässä tapauksessahan se ilmeisesti maksoi itsensä moninkertaisesti takaisin jo ennen käyttöönottoa, ja tilaaja on oletettavasti kipeänä vain jos tuli vähän liikaa skumppaa kilisteltyä. Kyllä jos 75 vuotta vanhaan taloon pääsee vakuutuksen ja urakoitsijan piikkiin tekemään 1.7 kertaa talon arvon edestä remppaa niin pakkohan siinä on voitolle jäädä.
Noinkohan tuosta uutisesta selviää nyt kaikki olennainen... Vähän sellainen fiilis, että jotain muutakin vielä taustalla, joka vaikuttanut lopputulokseen.
 
Eiköhän tuossa ole talo ollut rakennettuna johonkin märkään paikkaan huonoilla perustuksilla ja sitten kun kaivot on porattu, pohja on kuivunut ja painunut talon alta minkä johdosta halkeillut.
 
Noinkohan tuosta uutisesta selviää nyt kaikki olennainen... Vähän sellainen fiilis, että jotain muutakin vielä taustalla, joka vaikuttanut lopputulokseen.
Ei selviä kaikki, mutta pelkkä tuo 304 000 summa riittää tekemään joitain johtopäätöksiä. Sillä rahalla ei ole vähän kaiveltu pintoja esiin ja pistetty laastia pahimpien halkeamien päälle, vaan kyseessä on ollut perusteellisempi työmaa. En suostu uskomaan että tämän operaation jälkeen talo ei olisi saanut merkittävää tasonparannusta ikään kuin kaupan päälle.
 
Ei selviä kaikki, mutta pelkkä tuo 304 000 summa riittää tekemään joitain johtopäätöksiä. Sillä rahalla ei ole vähän kaiveltu pintoja esiin ja pistetty laastia pahimpien halkeamien päälle, vaan kyseessä on ollut perusteellisempi työmaa. En suostu uskomaan että tämän operaation jälkeen talo ei olisi saanut merkittävää tasonparannusta ikään kuin kaupan päälle.
Ei uutisessa sanota, että talo olisi korjattu. Kyseessä voi olla ns. kertakorvaus, jossa arvioitu talon päivän arvoa ja purkukustannuksia sekä maksettu sijaismajoituksia. Päivän arvostahan voinut olla jonkin verrankin eriävää näkemystä sen kanssa mihin oikeus päätynyt.
Jos talo on korjattu niin tasonparannukset on ihan luonnollisia kun perustasoa ei pysty rakentamaan valmiiksi kuluneena.
 
Ei uutisessa sanota, että talo olisi korjattu. Kyseessä voi olla ns. kertakorvaus, jossa arvioitu talon päivän arvoa ja purkukustannuksia sekä maksettu sijaismajoituksia. Päivän arvostahan voinut olla jonkin verrankin eriävää näkemystä sen kanssa mihin oikeus päätynyt.
Jos talo on korjattu niin tasonparannukset on ihan luonnollisia kun perustasoa ei pysty rakentamaan valmiiksi kuluneena.
Luki että käynnistyi iso remontti, toki jos vakuutusyhtiö on antanut tuon summan suoraan tilille niin sehän olisi omistajapariskunnan kannalta vielä parempi.
 
Luki että käynnistyi iso remontti, toki jos vakuutusyhtiö on antanut tuon summan suoraan tilille niin sehän olisi omistajapariskunnan kannalta vielä parempi.
En juoksisi kuitenkaan heti taloa remppaamaan, kun tässä kyseessä riita-asia ja tuo tuomio oli tullut käräjäoikeudessa. Urakoitsijalla on n. 250t€ motivaatio ryhtyä päätöksestä valittamaan. Tietysti jos alkuperäinen tilaaja ei ole enää riidan osapuoli, niin sitten heidän osaltaan homma maalissa.
 
En juoksisi kuitenkaan heti taloa remppaamaan, kun tässä kyseessä riita-asia ja tuo tuomio oli tullut käräjäoikeudessa. Urakoitsijalla on n. 250t€ motivaatio ryhtyä päätöksestä valittamaan. Tietysti jos alkuperäinen tilaaja ei ole enää riidan osapuoli, niin sitten heidän osaltaan homma maalissa.
Tilaajan puolesta urakoitsijan mahdolliset valitukset eivät oletettavasti kovasti häiritse kun kiistan osapuolina on vakuutusyhtiö ja urakoitsija. Siellähän vakuutusyhtö on saamassa urakoitsijalta takaisin tilaajalle jo maksettuja korvauksia.
 
Onko nykyään paalutukselle jotain muita vaihtoehtoja? Asun alueella, jossa kaikki talot on paalutettu (pehmeää maata ollut 10-25m mitä naapureiltakin aikanaan kyselin) ja tänne alkoi nyt yksi viimeisistä rakentamaan. Tekivät maanvaihdoin, mutta sen päälle tekivätkin joistain harkoista "muotin" (korkeus yhden harkon, noin 20cm varmaan) ja siihen tekivät tuollaisen matalan valun. Mitähän tuohon on tulossa? Jos tulee kuljettua ohi, kun tyyppejä hommissa niin voisi kysellä enemmän
 
Onko nykyään paalutukselle jotain muita vaihtoehtoja? Asun alueella, jossa kaikki talot on paalutettu (pehmeää maata ollut 10-25m mitä naapureiltakin aikanaan kyselin) ja tänne alkoi nyt yksi viimeisistä rakentamaan. Tekivät maanvaihdoin, mutta sen päälle tekivätkin joistain harkoista "muotin" (korkeus yhden harkon, noin 20cm varmaan) ja siihen tekivät tuollaisen matalan valun. Mitähän tuohon on tulossa? Jos tulee kuljettua ohi, kun tyyppejä hommissa niin voisi kysellä enemmän
Paremmin asista perillä olevat korjatkoon, mutta olen ymmärtänyt että maanvarainen betonilaatta voi, tapauksesta riippuen, jakaa talon painon riittävän laajalle alalle, ettei talo vajoa.
 
Omakotitalo on yleensä niin kevyt, että pysyisi saven päällä kyllä ilman paalutusta. Mutta kaikki savimaat painuu pikkuhiljaa, varsinkin jos niitä lisäkuormitetaan sillä talon painolla. Ja painumaa emme halua, varsinkin kun se voi olla epätasaista. Kevennystäytöillä voidaan kompensoida talon tuomaa lisäpainoa, eli kaivetaan sitä savea pois ja täytetään kevyemmällä, vaikka vaahtolasilla. Tuolla tavalla se pääpiirteittäin menee.
 
Onko nykyään paalutukselle jotain muita vaihtoehtoja? Asun alueella, jossa kaikki talot on paalutettu (pehmeää maata ollut 10-25m mitä naapureiltakin aikanaan kyselin) ja tänne alkoi nyt yksi viimeisistä rakentamaan. Tekivät maanvaihdoin, mutta sen päälle tekivätkin joistain harkoista "muotin" (korkeus yhden harkon, noin 20cm varmaan) ja siihen tekivät tuollaisen matalan valun. Mitähän tuohon on tulossa? Jos tulee kuljettua ohi, kun tyyppejä hommissa niin voisi kysellä enemmän
Massanvaihdolla voidaan alkuperäinen maavaihtaa kevyempään esim. lecasoraan tai vaahtolasiin, joka kompensoi tulevaa lisäkuormaa. Eli periaatteessa otat 10tn tavaraa pois, laitat saman kuutiomäärän, mutta se painaa 5tn, jolloin jää 5tn käytettäväksi rakennukselle.

Nykyään kuitenkin paalutusta suositaan, koska se kustannus ei hyötyihin nähden ole ihan levoton. Massanvaihdollakin on todennäköistä, että maa painuu ja talo sen mukana. Pahin on, jos painuu epätasaisesti. Siihen voi joku reunavahvistettulaatta auttaa.
 
Onko työmaan jätekeräykseen/lajitteluun jotain näppärää tapaa? Jätelava tuntuu vähän järeältä ratkaisulta, varsinkin kun tilaa ei loputtomiin ole. Suursäkit? Onko niistä kokemusta? Peräkärryn saisi helposti lainaan, että niitä voisi useinkin kuskata kaatopaikalle (15min ajo).
 
Ainakin mun omalla työmaalla jätettä tuli lopulta todella vähän. Lavan puute kannusti lajittelemaan ja olisinko ajanut peräkärryn kanssa kolme kertaa sorttiin koko projektin aikana (+pari kärryllistä kuormalavoja, joita tuli ihan pirusti). Mulla oli eri värisiä tukevia jätesäkkejä tyyliin palava sekajäte sinisiin, muovit mustiin, pullot keltaisiin.. metallit yhdessä kasassa, puut toisessa (käsittelemätön, käsitelty, kyllästetty jossain määrin eriteltynä). Palamatonta sekajätettä ja kivimateriaaleja ei tullut juuri lainkaan.

Ylivoimaisesti eniten tuli käsittelemätöntä puuta (etenkin kun talo tehtiin pitkästä tavarasta), mutta tuon pilkoin ja lämmitin sillä työmaan. Takka asennettiin paikoilleen heti kun se oli mahdollista. Vinkkinä kannattaa tilata ylimääräinen nuohous jos näin toimii. Sahatavaran on lopulta aika märkää ja nokeaa piippua todella nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Jätteen määrä riippuu paljon rakennuttajasta ja urakkamuodosta. Jos tekee pitkästä ja laskee itse määrät niin ylimääräistä ei tule paljoa tilattua työmaalle. Talotoimittaja taas tilaa riittävästi siten, että ei urakkaukoilla ainakaan lopu kesken. Alussa on ajatus että viedään ylimääräiset sitten seuraavalle työmaalle. Niitä muutamaa villapakettia ei kuitenkaan jakseta viedä ja rakennuttajallehan se jätteiden poisvienti ja jätemaksut kuuluu niin ei ole sitäkään motivaatiota. Tämä toistuu joka työvaiheen kohdalla.
Yksityishenkilönä kannattaa viedä vaikka juuri sillä peräkärryllä. Osa jätteistä on ilmaisia ja saa jokatapauksessa viedä kuutiohinnalla. Lavalla vettyneistä villoista ja pahveista on turha maksaa kilohintaa, mikä lavalla tulevissa jätteissä on yleensä hinnoitteluna.
 
Hirsitalon rakentamisessa varmaan määrällisesti eniten tuli tietysti kaikenlaisia puun paloja ja muita pätkiä. Toiseksi eniten tuli pakkausmuovia ja kolmanneksi kartonkia. Kaikesta huolimatta minkäänlaista isoa roskalavaa en missään vaiheessa kokenut tarvitsevani. 3,5 m kuomukärryllä olen ehkä yht. 4 reissua tehnyt paikalliselle kierrätysasemalle. Toki yleensä siellä joutunut kassalla toteamaan, että sekajätettä, kun samalla on viety kaikenlaista, vaikka ne olisi lajiteltukin (esim. pakkausmuovi on sekajätettä), mutta hinta silti 25e/kerta, eli ei lainkaan kallista.

Ylivoimaisesti kalleinta on, jos siivoukset jättää ammattilaisille. Tuo on helppo ja järkevä säästökohde, johon varmaan melkein jokainen on riittävän pätevä.

Jos haluaa panostaa lopputulokseen, niin kunnollinen hyvällä suodatuksella oleva märkä/kuivaimuri sen sijaan on ihan ehdoton, jos haluaa pitää työmaan siistinä ja vähentää potentiaalista rakennuspölyn päätymistä rakenteisiin.
 
meilläkin oli kaivuu urakoitsijan puolesta ilmainen jätelava (lava oli ilmainen mutta toki maksettiin kierrätysmaksut sitten kun lava tyhjennettiin) ja sinne laitettiin pelkästään "polttokelpoinen" jäte eli puut yms säästettiin ja niitä sitten poltettiin myöhemmin pihagrillissä yms. pahvia ja etenkin muoviroskaa / styroksia jne tuli valtavasti joten siihen lava oli hyvä.
jos olisi ollut enemmän aikaa niin pahvitkin olisi voinut vetää mattopuukolla pieneksi ja viedä kierrätykseen erikseen...
yllättävän vähän tuli metallijätettä tms eli sen sai kerättyä muovikasseihin ja ne paikalliseen metallinkeräykseen.
lava tuli siis täyteen ja kun vietiin pois niin tyhjennettiin samalla eli jätettä tuli tasan yksi lavallinen.
joka päivä oltiin toki siivoamassa työmiesten jälkiä ja roskia joten työmaa oli siisti ja siten turvallinen.

onneksi tontilla oli niin paljon tilaa että jätelava mahtui olemaan ja muutenkin puut yms mahtui keräämään talteen..

veikkaan että alle 1000m2 tonteilla on niin ahdasta että helpompi voi olla vain kerätä jäte ja viedä samantien muualle esim säkkeinä tms

ps. me ostettiin clasulta sellainen halpis märkä/kuiva imuri 59,90e joka soveltuu myös rakennuspölylle (kipsilevy yms) ja se toimii edelleen loistavasti ja on ollut hyvä. ainoa miinus on meteli eli korvatulpat on pakolliset tuon kanssa...
tuon kanssa hiottiin 120m2 kipsilevyseinää ja ollut myös puruimurina silloin kun sahattiin tavaraa sisällä eli on joutunut tositoimiin :)
 
Viimeksi muokattu:
Valuharkkosokkelin tasoitus on edessä. Ajattelit tasoittaa Weber 410:llä. Mutta millainen kerrospaksuu kannataa ajatella? Vaikuttaa aika paljon säkkien määrään. 3mm on aika ohut kerros, mutta 5mm kuulostaa jo aika paljolta?

Kesken työn on aika nihkeä lähteä hakemaan rautakaupasta lisää säkkejä :D
 
Valuharkkosokkelin tasoitus on edessä. Ajattelit tasoittaa Weber 410:llä. Mutta millainen kerrospaksuu kannataa ajatella? Vaikuttaa aika paljon säkkien määrään. 3mm on aika ohut kerros, mutta 5mm kuulostaa jo aika paljolta?

Kesken työn on aika nihkeä lähteä hakemaan rautakaupasta lisää säkkejä :D
Vaikuttaa siltä, että 4mm olisi siis sopiva...

Mutta sitä tasoitetta menee minkä menee. Mitoita mieluummin vähän yli. Jos jää muutama säkki ylimääräistä, niin se uppoaa sitten seuraavaan projektiin.
 
Aihetta lainaten itsellä olisi sama homma edessä ja olisin toivonut sävytetty laastia (tummanharmaa). Onko kokemuksia miten tuo kannattaisi tehdä. Pinta on suhteellisen siisti, joten kuulostaa vahan raskaalta (=kalliilta) alkaa rappaamaan tuohon montaa kerrosta eri laasteja, vai onko tuo pakko tehdä kahdella eri tavaralla jos haluaa siedettävää lopputulosta - karkealla pohjat ja hienommalla pinta - vai onko olemassa tuotetta, millä selviäisi yhdellä kerroksella.
 
Aihetta lainaten itsellä olisi sama homma edessä ja olisin toivonut sävytetty laastia (tummanharmaa). Onko kokemuksia miten tuo kannattaisi tehdä. Pinta on suhteellisen siisti, joten kuulostaa vahan raskaalta (=kalliilta) alkaa rappaamaan tuohon montaa kerrosta eri laasteja, vai onko tuo pakko tehdä kahdella eri tavaralla jos haluaa siedettävää lopputulosta - karkealla pohjat ja hienommalla pinta - vai onko olemassa tuotetta, millä selviäisi yhdellä kerroksella.
Vaikka tu0 410 esim verkottaen pohjalle ja yki sokkelirouhe pintaan? Tulee tyylikäs sokkeli ja helppo työstää.
 
Vaikka tu0 410 esim verkottaen pohjalle ja yki sokkelirouhe pintaan? Tulee tyylikäs sokkeli ja helppo työstää.
Aihetta lainaten itsellä olisi sama homma edessä ja olisin toivonut sävytetty laastia (tummanharmaa). Onko kokemuksia miten tuo kannattaisi tehdä. Pinta on suhteellisen siisti, joten kuulostaa vahan raskaalta (=kalliilta) alkaa rappaamaan tuohon montaa kerrosta eri laasteja, vai onko tuo pakko tehdä kahdella eri tavaralla jos haluaa siedettävää lopputulosta - karkealla pohjat ja hienommalla pinta - vai onko olemassa tuotetta, millä selviäisi yhdellä kerroksella.
Onko harkkosokkeli vai muotilla valettu?
 
Maalia en halua, kun siitä tulee helposti "muovisen"näköinen, eli pitäis olla sävytettyä laastia.
 
75m2 alapohjaa pitäisi eristää 200mm. Paksut yli 500mm kapilaarikatkot ja sokkelit + anturat ja hyvät salaojat. Mietin että kannattako käyttää 1500€ lisää XPS:ään (finnfoam) vai kävisikö perus EPS (styrox tms)? Lämpöhävikki lattian läpi on joka tapauksessa aika mitätöntä eikä kosteutta pitäisi eristeisiin nousta? Aika hyvin on eps pysynyt kuivana huonommissakin olosuhtessa 80-luvun taloissa?
 
75m2 alapohjaa pitäisi eristää 200mm. Paksut yli 500mm kapilaarikatkot ja sokkelit + anturat ja hyvät salaojat. Mietin että kannattako käyttää 1500€ lisää XPS:ään (finnfoam) vai kävisikö perus EPS (styrox tms)? Lämpöhävikki lattian läpi on joka tapauksessa aika mitätöntä eikä kosteutta pitäisi eristeisiin nousta? Aika hyvin on eps pysynyt kuivana huonommissakin olosuhtessa 80-luvun taloissa?
Mielestäni tässä tapauksessa lisäpanostus ei tuo merkittävää etua. Itse laittaisin EPS.
 
75m2 alapohjaa pitäisi eristää 200mm. Paksut yli 500mm kapilaarikatkot ja sokkelit + anturat ja hyvät salaojat. Mietin että kannattako käyttää 1500€ lisää XPS:ään (finnfoam) vai kävisikö perus EPS (styrox tms)? Lämpöhävikki lattian läpi on joka tapauksessa aika mitätöntä eikä kosteutta pitäisi eristeisiin nousta? Aika hyvin on eps pysynyt kuivana huonommissakin olosuhtessa 80-luvun taloissa?
Pistä routa styroxia koko alalle, se on jäykempää niin ei tarvii hakkailla jalkalistoja alas muutaman vuoden päästä kun "talo asettuu"
 
Pistä routa styroxia koko alalle, se on jäykempää niin ei tarvii hakkailla jalkalistoja alas muutaman vuoden päästä kun "talo asettuu"

Nykyiset styroxit on muuten sellasta paskamuhua että kahvinkeittimen mukana tuleva on parempilaatuista. En meinannu uskoa myyjää kun ostin kaupasta 120 Routa EPS pitkästä aikaa pikku kuoppaan. Mutta eristävyys on varmaan kyllä kohillaan ja betonilätkän alla kestää varmasti yhden ihmisen eliniän. Ulkotiloissa paikoissa jossa voi kohdistua jotain liikennöintiä tai muuta kulutusta eivät tule takuulla kestämään.

Taitaa tuo jalkalisojen rakoilu kuitenkin johtua enempi huonosta (sinänsä riittävästä) raudoituksesta ja jälkihoidosta, joka antaa betonin käpristyä aika paljon alkuvaiheessa.
 
asiaan vaikuttaa myäs se että montako centtiä tulee lattiavalu olemaan... jos tavanomainen alle 12cm niin sen puolesta painoa ei tule ihan mahottomasti. itselleni tuli niinkin ohkainen kuin 8cm niin ei ainakaan painon takia pitäisi "upota" :D haittapuolena ohkaisessa on toki halkeamis/lohkeamis vaara.
no itselleni ei tule mitään painavaa talouteen (pianoa,graniitti tasoja tms) niin uskoisisin tuon kestävän...
taloa tehnyt timpurikin jutteli että on nähnyt den taloissa centin lattian vajoamaa vuoden sisällä valmistumisesta ja niitä on sitten paikkailtu jälkikäteen jotenkin.. vaikea sanoa että onko ongelmana ollut huono sisätäyttö vai mistä on ollut kyse tms...

jos/kun lattialaatta elää niin siksi on tärkeää että on liikunta saumat sopivissa kohdin.
 
asiaan vaikuttaa myäs se että montako centtiä tulee lattiavalu olemaan... jos tavanomainen alle 12cm niin sen puolesta painoa ei tule ihan mahottomasti. itselleni tuli niinkin ohkainen kuin 8cm niin ei ainakaan painon takia pitäisi "upota" :D haittapuolena ohkaisessa on toki halkeamis/lohkeamis vaara.
no itselleni ei tule mitään painavaa talouteen (pianoa,graniitti tasoja tms) niin uskoisisin tuon kestävän...
taloa tehnyt timpurikin jutteli että on nähnyt den taloissa centin lattian vajoamaa vuoden sisällä valmistumisesta ja niitä on sitten paikkailtu jälkikäteen jotenkin.. vaikea sanoa että onko ongelmana ollut huono sisätäyttö vai mistä on ollut kyse tms...

jos/kun lattialaatta elää niin siksi on tärkeää että on liikunta saumat sopivissa kohdin.
Olisiko tuossa lattian vajoamassa kuitenkin kyse lattian suoristumisesta, mikä näkyy siten, että jalkalistat on liian korkealla vähän ajan päästä? Jos lattia vajoaa keskeltä niin paljon, että se näkyy niin ei sitä ihan vaan paikkailla. Ja en usko, että talotehtaat vapaaehtoisesti tekee sen hintaisia korjauksia...
 
Olisiko tuossa lattian vajoamassa kuitenkin kyse lattian suoristumisesta, mikä näkyy siten, että jalkalistat on liian korkealla vähän ajan päästä? Jos lattia vajoaa keskeltä niin paljon, että se näkyy niin ei sitä ihan vaan paikkailla. Ja en usko, että talotehtaat vapaaehtoisesti tekee sen hintaisia korjauksia...

Se on juuri sitä. Loppuviimeksi sen taitaa aiheuttaa kosteuden epätasapaino ylä- ja alapinnan välillä kuivumisen aikana. Käpristymä on kuivaa pintaa kohden ja painovoiman ansiosta tietenkin massan keskikohta on alin kohta ja ympäröivä osuus nousee. Jos kaivaisit siitä vaikkapa 2mx2m alueelta sepelit pois keskeltä alta niin ei siinä päällä taitaisi mitään vielä huomata fyysisesti.

Taksitolpan legendaa painumisesta jos miettii vähän pidempään niin se on kyllä ihan puuta heinää. Tuskin edes tiivistämätön sepeli painuisi yhtään mihinkään omakotitalokäytössä kun se paino tulee valaessa koko alalle ja tiivistyy minkä tiivistyy siinä hetkessä. Yläpinta liipataan märkänä suoraksi ja pohja on silloin täydellinen sovite vastepintaan.
 
Se on juuri sitä. Loppuviimeksi sen taitaa aiheuttaa kosteuden epätasapaino ylä- ja alapinnan välillä kuivumisen aikana. Käpristymä on kuivaa pintaa kohden ja painovoiman ansiosta tietenkin massan keskikohta on alin kohta ja ympäröivä osuus nousee. Jos kaivaisit siitä vaikkapa 2mx2m alueelta sepelit pois keskeltä alta niin ei siinä päällä taitaisi mitään vielä huomata fyysisesti.

Taksitolpan legendaa painumisesta jos miettii vähän pidempään niin se on kyllä ihan puuta heinää. Tuskin edes tiivistämätön sepeli painuisi yhtään mihinkään omakotitalokäytössä kun se paino tulee valaessa koko alalle ja tiivistyy minkä tiivistyy siinä hetkessä. Yläpinta liipataan märkänä suoraksi ja pohja on silloin täydellinen sovite vastepintaan.
Oma talo on ontelolaatta pohjalla jonka päällä 200mm tavallista lattiastyroxia, väittäisin että se styrox on se joka hakee paikkaansa. Betoni tasaa kuormituksia ja kun siitä päältä pomppii ja tuo kiintokalusteita niin ne alapuolen pienet epätasaisuudet painuu styroxiin ja painuminen pysähtyy siihen.

2v aikana ehkä 3-4mm tullut joihinkinpaikkoihin rakoa.
 
Se on juuri sitä. Loppuviimeksi sen taitaa aiheuttaa kosteuden epätasapaino ylä- ja alapinnan välillä kuivumisen aikana. Käpristymä on kuivaa pintaa kohden ja painovoiman ansiosta tietenkin massan keskikohta on alin kohta ja ympäröivä osuus nousee. Jos kaivaisit siitä vaikkapa 2mx2m alueelta sepelit pois keskeltä alta niin ei siinä päällä taitaisi mitään vielä huomata fyysisesti.

Taksitolpan legendaa painumisesta jos miettii vähän pidempään niin se on kyllä ihan puuta heinää. Tuskin edes tiivistämätön sepeli painuisi yhtään mihinkään omakotitalokäytössä kun se paino tulee valaessa koko alalle ja tiivistyy minkä tiivistyy siinä hetkessä. Yläpinta liipataan märkänä suoraksi ja pohja on silloin täydellinen sovite vastepintaan.
”pinnan ennenaikainen kutistuminen pyrkii taivuttamaan laattaa koveraksi, reunat nousevat, taivutus aiheuttaa taittumisia ja samalla halkeamia”

Täältä voi lukea lisää: https://tiedostot.rakennustieto.fi/rakentajain-kalenteri/RK100402.pdf
 
Kenelläkään käytännön kokemusta osittaisesta loppukatselmuksesta? Sellainen olisi nyt edessä ja vähän mietityttää, että onko tuossa jotain erityistä, missä voisi tulla haasteita tai missä niitä nyt ylipäätään voi tulla? Netti on täynnä niitä ympäripyöreitä vaatimuksia, mutta konkretiaa tuntuu olevan kovin vähän. Byrokratia pitäisi olla kunnossa, pöytäkirjat on laadittu, verottajan rakentamisilmoitus tehty jne. Ainoastaan huolto-ohje on sellainen, joka on sinänsä hyvällä mallilla, mutta ei täydellisen valmis.

Sisähommien osalta kylppäri on löylyhuonetta lukuun ottamatta valmis ja käyttökunnossa, kaikki makkarit listoja vaille valmiit ja sama tarina keittiössä ja olohuoneessa. Vastaavan mukaan ei pitäisi isompia haasteita olla. Omat työkaluni varmaan joudun johonkin hävittämään katselmuksen ajaksi, kun on ollut nyt varastoituna yhdessä makkarissa, kun ei ole toistaiseksi parempaa sijoituspaikkaa.
 
Kenelläkään käytännön kokemusta osittaisesta loppukatselmuksesta? Sellainen olisi nyt edessä ja vähän mietityttää, että onko tuossa jotain erityistä, missä voisi tulla haasteita tai missä niitä nyt ylipäätään voi tulla? Netti on täynnä niitä ympäripyöreitä vaatimuksia, mutta konkretiaa tuntuu olevan kovin vähän. Byrokratia pitäisi olla kunnossa, pöytäkirjat on laadittu, verottajan rakentamisilmoitus tehty jne. Ainoastaan huolto-ohje on sellainen, joka on sinänsä hyvällä mallilla, mutta ei täydellisen valmis.

Sisähommien osalta kylppäri on löylyhuonetta lukuun ottamatta valmis ja käyttökunnossa, kaikki makkarit listoja vaille valmiit ja sama tarina keittiössä ja olohuoneessa. Vastaavan mukaan ei pitäisi isompia haasteita olla. Omat työkaluni varmaan joudun johonkin hävittämään katselmuksen ajaksi, kun on ollut nyt varastoituna yhdessä makkarissa, kun ei ole toistaiseksi parempaa sijoituspaikkaa.
Meillä tehtiin ja siitä on jo sen verran hujahtanut aikaa, että pitäisi nyt hoitaa loppuun. Meillä oli piha ja saunan lasiseinä tekemättä. Käytiin vastaavan sekä ravan kaverin kanssa paperit läpi ja kiertelivät tilat, mutta vain pari merkintää jotka ohjattiin tekemään ennen muuttoa, mutta ei vaadittu esittämään hoidetuksi.

Salaojakaivojen kannet piti ruuvata kiinni ja saunan lasiseinä asentaa ennen ko. tilan käyttöä. Olin etukäteen kasaillut maata kuistien ympärille kun pudotuskorkeus pihan keskeneräisyyden takia oli liian suuri ja huoltokirjan tulostin/täyttelin talotoimittajalta.
 
Kenelläkään käytännön kokemusta osittaisesta loppukatselmuksesta? Sellainen olisi nyt edessä ja vähän mietityttää, että onko tuossa jotain erityistä, missä voisi tulla haasteita tai missä niitä nyt ylipäätään voi tulla? Netti on täynnä niitä ympäripyöreitä vaatimuksia, mutta konkretiaa tuntuu olevan kovin vähän. Byrokratia pitäisi olla kunnossa, pöytäkirjat on laadittu, verottajan rakentamisilmoitus tehty jne. Ainoastaan huolto-ohje on sellainen, joka on sinänsä hyvällä mallilla, mutta ei täydellisen valmis.

Sisähommien osalta kylppäri on löylyhuonetta lukuun ottamatta valmis ja käyttökunnossa, kaikki makkarit listoja vaille valmiit ja sama tarina keittiössä ja olohuoneessa. Vastaavan mukaan ei pitäisi isompia haasteita olla. Omat työkaluni varmaan joudun johonkin hävittämään katselmuksen ajaksi, kun on ollut nyt varastoituna yhdessä makkarissa, kun ei ole toistaiseksi parempaa sijoituspaikkaa.
työkaverin tönö kun valmistui siihen pisteeseen niin silloin osittaisessa katselmuksessa katsottiin kaikki dokumentaatio läpitte ja tarkistettiin talon turvallisuus (kaiteet jos pudotusta on yli 50cm jne)
itsekkin katsellut että yllättävän vähän missään on mitään virallista tietoa että mitä tarkistetaan ja mikä on minimi vaatimus että saa luvan muuttoon. (ilmeisesti riippuu pitkälti rakennustarkastajasta)

usein löytyy kyllä kohtia että suihku ja keitto mahdollisuus on oltava. wc on pakollinen (bajamaja ei kelpaa). turvallisuus on oltava kunnossa eli palo/häkä varoittimet yms jne
sitten löytyy vielä : jätteiden nouto sopimus on oltava tehtynä sekä talossa talonumero näkyvästi esillä.
sitten työkaverilla meni vuosi ja lopullinen loppukatselmus oli vartin nopea pyrähdys että talo näytti valmiilta ja leima papereihin ja valmis.
 
Viimeksi muokattu:
Joo nämä seikat käsittääkseni ovat "pakollisia":

- edeltävät katselmukset tehty
- sähköasennusten pöytäkirja ja ei avoimia johdonpäitä
- vesijohtoverkoston painekoepöytäkirja
- lattialämmitysverkoston painekoepöytäkirja
- ilmanvaihdon mittauspöytäkirja
- jos on esim. terassi tekemättä ja oven takana on pudotusta --> kahva irti
- keittiön pitää olla käytännössä valmis, että soveltuu ruuanlaittoon
- vähintään yksi MH valmis
- WC ja peseytymismahdollisuus
- jätesopimus tehtynä
- postilaatikko paikallaan
- talonumero paikallaan tai ainakin näkyvässä paikassa
- jos on pudotusta, niin kaiteet oltava valmiit
- palovaroittimet toiminnassa
- verottajan rakentamisilmoitus tehty ajoissa
- rakennuttajan "ilmoitus" että katselmus on tehtävissä
- vastaavien tarkistuslistat tehtynä
- huolto-ohje "riittävän valmis"
- sisällä pitää näyttää ja olla "valmista", eli esim. työkaluja yms. ei saa olla näkyvillä ja paikat täynnä rakennustarvikkeita
- eristeitä ei saa olla esillä tai ainakaan suojaamatta

Nämä nyt ulkomuistista ja mitkä kaikki itsellä jo kunnossa
 
Laitetaan nyt tänne mutta minkäkokoisia keittiöitä teillä on? Meillä olisi nyt suunnitelmissa 8,5 neliön keittiö malliltaan neliö. Kuvassa näyttää aavistuksen pieneltä mutta arkkitehtikaveri taas sanoi että on ihan hyvän kokoinen. Minkälaisia näkemyksiä täällä?
 
1747578835141.png

tälläinen keittiö meillä...
kuvan ala noin 16m2 jos miettii että ko kuvassa olisikin erillinen keittiöhuone tms... niin hyvin mahtuu saareke ja 6hlö ruokapöytä silloin.
jääkaappi tilaksi on varmuuden vuoksi laitettu 120cm (mahtuu esim kaksi jääkaappipakastinta vierekkäin , nyt toinen on tyhjillään ja kenties siihen tuleekin joku ikea kaappi tms mihin sitten voi laittaa viinit yms)
3.6m x 3.2m, saareke 1.8m x 0.8m
paras valinta oli tuo saareke sillä kun siinä ei ole liesitasoa niin siinä voi pilkkoa vihannekset yms ja leivontakin yms onnistuu kun on työskentelyalaa. saarekkeessa on roskis myös johon voi vetää leikkuu jätteet :)
(saarekkeen tassuihin laitoin huovat joten se on myös siirrettävissä jos tulee jokin erikoistilanne tms syy. saarekkeessa ei ole sähköjä tms vaan seinässä on pistorasiat eli saarekkeen voisi vaikka kääntääkkin 90astetta niin siihen pääsisi kaikilta puolin)

hyvä on ollut myös avattava ikkuna tuossa apk.n vieressä. jos esim paistaa jotakin ihan mahdotonta (läskisoossia, silakkaa jne) niin saa tuuletettua edes vähän suoraan käryjä ulos. (meillä aktiivihiili liesituuletin on vain sisäisellä kierrolla eli ei mene katosta ulos.-> yksi lämpimän ilman vuotokohta vähemmän eikä sisälle tule vakuumia tms. erityisesti takan kanssa hyvä asia.)

ehkä ainoa asia jonka voisin miettiä uudestaan niin on se että kaapit/laatikot olisivat syvempiä kuin 60cm nyt.. muistaakseni joku keittiövalmistaja tarjoaa syvempää keittiötä esim 70-80cm (periaatteessa voisi riittää kun vain pöytälevyt olisivat syvemmät). silloin olisi seinän vieressä vielä hieman enemmän tilaa sekä laatikostot olisivat hieman syvemmät. mutta erityisesti silloin keittiöön jää "piiloon" enemmän tilaa esim talotekniikalle kuten apk: vesi,viemäri,sähkö yms vedoille :) (nyt vedot on joutunu vetämään kaappien läpitte kun mielestäni parempi olisi ollut esim kaapistojen takana tms.)

ps. mielestäni kannattaa ehdottomasti laittaa sitten vedet hanakulmilla tuohon... vaikka sitten olisikin pintahanakulma niin se on silti mielestäni potenssiin sata parempi kuin mitä mulla nyt se "perinteinen" vaihtoehto eli pexit tulevat suoraan kaappiin sisälle ja niitä joutuu väänteleen ihan hulluna jne.
 
Viimeksi muokattu:
Vähän ohi liipppaa, mutta millaisia pohjaratkaisuja ja asioita pohtisitte pohjaratkaisuun jos rakentaisitte piha/rantasaunaa?

Oletus siis että päärakennuksessa olisi jo ns. kaikki saunat ja muut, eli olisi vaan erillinen rakennus.

Millainen olisi "unelmien rantasauna"?

Olen itse pohtinut, että juu sauna ja pukuhuone toki, mutta mitä muuta mukavuuksia siellä kaipaisi mitä pitäisi suunnitellessa ottaa huomioon - jos ei ihan joka euroa säästä? Ajattelin, että joku vierasmajoitusmahdollisuus olisi järkevää (tyyliin seinästä kallistettava vierassänky), eli vaatineeko sitten jo ILP lämmityksen vai sähköllä paras? Ja ehkä joku minikeittiö, tyyliin 2x liesitaso, juokseva vesi, onko jopa 45cm astianpesukonekin, niin pystyisi hyödyntämään vierasmajoituksenakin näppärästi - kenties jopa työtilana, jos sisällä rauhatonta.
Paljonkohan tarvinnee katettua terassia ranta/pihasaunaan? Teoriassahan riittävän varusteltua voisi jopa airbnb-käytössäkin pitää, jos päärakennuksen yksityisyys säilyisi jollakin ilveellä.
Lieneekö jonkun halkovaraston kannattaisi heti kyljessä kiinni olla vai vielä erilleen jne..

Päärakennus on helppo suunnitella, mutta tuo rantasauna on hieman haastava, kun muutenkin poikkeuslupa homma ja pitäisi niin paljon tietää jo heti.. Että onko jotakin tiloja, tyyliin varastoja tai ullakkovarastoa mikä kannttaisi tahalleen suunnitella jo rantasaunaan/pihasaunaankin, esim. joku parvinukkumistila huonekorkeutta nostamallahan saattaisi olla järkevä?
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 556
Viestejä
4 874 915
Jäsenet
78 592
Uusin jäsen
photonblaster

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom