Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)
Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.
Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.
Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.
Jotain pitäisi kyllä keksiä EU:ssa. Mitä tahansa mikä tuntuisi Lukasenkan tukijoissa. Oli tuo sen verran törkeä temppu. Verrattavissa vuoden 2013 farssiin, kun USA:n painostuksesta Ranska, Espanja ja Italia pakottivat Bolivian presidenttiä kuljettaneen koneen muuttamaan lentosuunitelmaansa ja laskeutumaan Itävaltaan.Mitään seurauksia tuskin on siltikään tulossa.
Valtion tiedustelupalvelu kaappaa koneen pommiuhkauksella. Eikös tällainen mene jo sinne terroristikategoriaan? Mitään seurauksia tuskin on siltikään tulossa.
Vähän on kyllä säälittävä Suomen vastine, jossa vaaditaan tutkimuksia... Mitä tutkittavaa tässäkään nyt enää on?Ollaan erittäin huolissaan tästä, mutta pitää muistaa säilyttää keskusteluyhteys!
Vähän on kyllä säälittävä Suomen vastine, jossa vaaditaan tutkimuksia... Mitä tutkittavaa tässäkään nyt enää on?
Aina kun Venäjä sekoilee jotain, on Sauli Niinistö ollut tiukkana vaatimassa "tutkimuksia" ja sama jatkuu edelleen näköjään... Todella naivia.
No tähän on sinänsä helppo vastata EU:n. En vain usko, että uskaltavat tehdä sopivia päätöksiä. Kaikki lentoliikenne V-Venäjän yli lopetetaan, sen kenttiä ei enää saa käyttää EU-maiden lentoyhtiöt, eikä myöskään sieltä saa lentää enää EU alueelle.
Tämä vastaus ei taas huomioi sitä, että lentäminen on nopein tapa paeta maasta.
Jos ne ottaa jo ylilentäviä opposioton jäseniä kiinni, niin ei ne enää pääse sieltä lentämällä lähtemään. Ja jos pääsee, niin voi lentää muualle kuin EU:n alueelle suoraan. Lentäminen on sen verran valvottua hommaa, että pakeneminen on helpompaa muilla keinoin.
Nyt pitää laittaa rankat pakotteet Valko-Venäjälle. Tämä on härskiydessään törkeimpiä temppuja pitkään aikaan.
Tästä kartasta voi päätellä, miten tiukkoihin toimiin EU ryhtyy (punainen viiva on kaasuputki).
Käsittääkseni valkovenäläisillä on rajoituksia maarajan ylittämiseen.
Oma pointtini on se, että kun arvioidaan miten EU:n kannattaa ja pitää rangaista Valko-Venäjän hallintoa, niin siinä pitää huomioida että toimet kohdistuvat oikeaan osoitteeseen.
Ei matkustajilla ole minkäänlaista vaaraaOnneksi kotoinen Finnairimme ei välitä valtiojohtoisesta terrorista ja aikoo jatkossakin vaarantaa matkustajiensa turvallisuuden ja altistaa heidät diktatuurin mielivallalle.
Ei matkustajilla ole minkäänlaista vaaraa
niin kauan kun ei ole kytköksiä venäjän oppositioon
Teoriassa voihan tuollaisen KGB-kaappauksen tehdä minkä tahansa maan ilmatilassa ja pakottaa kone Minskiin tai Moskovaan... Kapteeni sitten tottelee tai ei, mutta yleensä kai kaappareiden vaatimuksiin suostutaan.Kannattaa jokaisen lomamatkalaisen jatkossa kysyä reittisuunnitelma. Jos aiotaan lentää itä-ukrainan, venäjän tai belarusin yli niin riskinä aina lentokonekaappaus tai ohjuksella ampuminen.
Ehkäpä pian onkin lentoihin sisällytetty valmiiksi reittikartta niin voi jokainen päättää uskaltaako lentää.
Lentolippuun mainita jos kyseisten maiden kansalaisia sallitaan lennolla. Vähän niin kuin tupakka-askiin: "Sattaa sisältää Venäläisiä voi aiheuttaa ongelmia ja Navalynin kuva vankilassa".Teoriassa voihan tuollaisen KGB-kaappauksen tehdä minkä tahansa maan ilmatilassa ja pakottaa kone Minskiin tai Moskovaan... Kapteeni sitten tottelee tai ei, mutta yleensä kai kaappareiden vaatimuksiin suostutaan.
Lähin kenttä olisi ollut Vilna. Koneen viereen tuli pari Mig -konetta "saattamaan" sen Minskiin. Suomeksi siis pakotettiin muuttamaan kurssia.Eiköhän se ollut joku epämääräinen pommiuhkaus. Silloin on parasta vetää alas lähimmälle kentälle. Luulisi nyt hemmetti matkustajienkin muistavan vielä Bin Ladenin jengin. Eivät takuulla kaikki istuisi kiltisti penkissä, jos joku terroristi alkaa aseen kanssa heilua.
No se selittää. Valtiollinen konekaappaus käytännössä.Lähin kenttä olisi ollut Vilna. Koneen viereen tuli pari Mig -konetta "saattamaan" sen Minskiin. Suomeksi siis pakotettiin muuttamaan kurssia.
Ei kai mikään lennonjohto voi suoranaisesti pakottaa lentokonetta laskeutumaan yhtään millekään tietylle kentälle, mutta voi esittää suosituksia...? Eikä lennonjohto voi edes tietää tarkkaan, että mikä tilanne oikein on siellä koneessa. (Paitsi että juuri tässä tapauksessa luultavasti tiesi jopa paremmin kuin lentäjät itse.......)Noudatetaan sen valtion lennonjohtoa, jonka alueella ollaan. Ei siinä ole nokan koputtamista. "Laskeutukaa Minskiin", ei siihen muuta tarvita.
Ei Putin uskalla Lukaa tapattaa, siinä on liian iso riski että asiat ei sen jälkeen mene ihan suunnitelmien mukaan Valko-Venäjällä...Kaikista paras olisi nyt sulkea EU - Valko-Venäjä maaraja kaupalliselta liikenteeltä.
Tämä ei estä ihmisten poistumista diktatuureista mutta estää kaupankäynnin ja on yksi syy lisää miksi Putin tappaa/syrjäyttää Lukan.
Totta. Oli kuitenkin poikkeustilanne päällä. Ja kapteeni on vastuussa jokaisesta koneessaolijasta, joten kapteenin päätös oli tässä oikeutettu. Politiikan voi hoitaa muut sitten kun kone on turvallisesti maassa.Kippari tekee päätökset ja niillä mennään, ja jos kippari olisi päättänyt, että nyt lennetään Vilnaan niin sitten olisi lennetty Vilnaan ja tuskin olisi mitään sanktioita seurannut.
Eiköhän tuohon väliin jotain muuta.Ei kai mikään lennonjohto voi suoranaisesti pakottaa lentokonetta laskeutumaan yhtään millekään tietylle kentälle, mutta voi esittää suosituksia...? Eikä lennonjohto voi edes tietää tarkkaan, että mikä tilanne oikein on siellä koneessa. (Paitsi että juuri tässä tapauksessa luultavasti tiesi jopa paremmin kuin lentäjät itse.......)
Mikä tämän kirjoituksen pointti on? Että VV saa tehdä mitä lystää omassa ilmatilassaan?Valtioilla on oikeus hallita ilmatilaansa miten parhaakseen katsoo, tästä on ihan kansainvälinen sopimus, ja tämä on sopimuksen ensimmäinen kohta. Yhteistyöhön kannustetaan.
Jos tulee käsky, niin on ilma-aluksen ohjaajan käsissä, mitä sillä käskyllä tekee, mutta noudattamatta jättämisellä voi olla vakavia seuraamuksia. Eli sillä tavalla asia on ilma-aluksen ohjaajan käsissä, mutta kyllä ne kädet voidaan myös irrottaa vaikka kesken lennon.
Mikä tämän kirjoituksen pointti on? Että VV saa tehdä mitä lystää omassa ilmatilassaan?
No eipä kyllä saa. Aikamoista, pitkästä aikaa ihan aidosti vituttaa.
edit. Vituttaa siis moiset @Käymälä .
Joo toki sen yhden kerran voi tehdä ihan mitä tahansa siellä omalla alueellaan, mutta seuraamukset voivat olla pahimmillaan sitä luokkaa ettei toista kertaa tule (esim. joku etninen puhdistus). Omasta puolesta tällaisen perseilyn voisi ihan hyvin kuitata sillä että suljetaan pois kaikista kansainvälisistä yhteisöistä ja sopimusliitoista, esim. juurikin SWIFT. Lentokiellot ja eristetään täysin kun kerta ei pysty pelaamaan yhteisien pelisääntöjen mukaan. Kansa voi sitten tehdä johtopäätökset ja vaihtaa päättäjät jos haluavat liittyä takaisin tähän mukavaan läntiseen kumppanuuteen tai pysyä siellä Venäjän ikeen alla.
Varmaan ymmärrät hyvin mitä ongelmia siihen liittyy yleisellä tasolla, että aletaan noudattaa terroristien toiveita. Vuoden 2001 jälkeen ilmailu on saanut olla aika rauhassa terrorismilta juuri siksi, ettei terroristeilla ole enää pääsyä ohjaamoon ja on annettu ymmärtää, etteivät terroristit voi enää vaikuttaa lentokoneen kulkuun.Totta. Oli kuitenkin poikkeustilanne päällä. Ja kapteeni on vastuussa jokaisesta koneessaolijasta, joten kapteenin päätös oli tässä oikeutettu. Politiikan voi hoitaa muut sitten kun kone on turvallisesti maassa.
Mä en suoraan sanoen täysin tiedä miten säädökset menee, mutta tuntuu absurdilta, että miehistön pitäisi noudattaa lennonjohtajien mielivaltaisia ja järjenvastaisiakin määräyksiä liittyen tilanteeseen, josta oletetusti lentäjät itse tietää enemmän kuin lennonjohto.Eiköhän tuohon väliin jotain muuta.
Jos tarkoitat että lennonjohto ei voi kauko-ohjata konetta, niin varmaan totta, mutta ajatus siitä että koneen lentäjät ei tottelisi lennojohdon "määräyksiä" (siis sellaisia ohjeita joita on noudatettava), olisi ajatuksena aika karmaiseva. ja eikö kaikkia sooloilut syynätä aika tarkkaan jos jotain hässäkkää on ollut.
Nyt tarvi jotain faktaa sille että jos lennojohto jollain yleisellä käytännöllä "käskee" lasekutuun turvallisuussyistä jollekkin turvalliselle kentälle, niin mitkä siitä olisi seuraukset jos kapteeni/miehistö ei sitä tottelisi. Jos siis lennonjohto on se jonka johdossa on ihan suunnitellusti lennetty ja joka nyt jollain standarteilla ihan ok.
Jos nyt kuitekin vähän kiukuttelee, mutta lennojohdon avuksi tulee parihävittäjää, niin onko rauhan aikana, suunnitellun reitin lennojohdon "määrävien" ohjeiden sivuuttaminen edelleen kapteenin tahdosta kiinni ?
Sopimuksia noudatetaan tai ei noudateta, valtio itse valitsee. Jos ei noudata, muut valtiot voivat asiasta närkästyä ja kostaa - mikä seuraavaksi myös tapahtuu. Ilma-aluksen kapteenilla ei tuossa tilanteessa silti ole mitään todellista valtaa, korkeintaan sooloilun mahdollisuus.
Mä en suoraan sanoen täysin tiedä miten säädökset menee, mutta tuntuu absurdilta, että miehistön pitäisi noudattaa lennonjohtajien mielivaltaisia ja järjenvastaisiakin määräyksiä liittyen tilanteeseen, josta oletetusti lentäjät itse tietää enemmän kuin lennonjohto.
Mä olen aina ollut käsityksessä, että lentokoneesta on pääasiassa vastuussa lentäjä eikä lennonjohto.
Mitä teille herroille tässä pitäisi sanoa? Käyttäjä @Centteri jo kertoi, että tuli kaksi hävittäjää paimentamaan matkustajakoneen Minskiin. Minusta käyttäjän @Käymälä kanssa yritämme vain kirjoittaa, että kun matkustajakoneen siivellä on kaksi hävittäjää, niin melkoinen rambo pitää olla ohjaamossa jos alkaa leikkimään sankaria. Kuten kirjoitin, se mitä tapahtuu jälkeenpäin on eri asia ja liittyy juurikin herrojen sanktiovaatimuksiin. Ei silti aleta matkustajien hengellä leikkimään kokeilemalla, että kyllä ne varmaan bluffaa.Melkoisen typerää alkaa tällaista perseilyä puolustamaan.
Toki kun melkein fyysisesti pakotetaan muuttamaan kurssia väkivallan uhalla, niin sitten muutetaan, mutta se on ihan eri asia, että kestääkö toi touhu mitään kriittistä tarkastelua...Mitä teille herroille tässä pitäisi sanoa? Käyttäjä @Centteri jo kertoi, että tuli kaksi hävittäjää paimentamaan matkustajakoneen Minskiin. Minusta käyttäjän @Käymälä kanssa yritämme vain kirjoittaa, että kun matkustajakoneen siivellä on kaksi hävittäjää, niin melkoinen rambo pitää olla ohjaamossa jos alkaa leikkimään sankaria. Kuten kirjoitin, se mitä tapahtuu jälkeenpäin on eri asia ja liittyy juurikin herrojen sanktiovaatimuksiin. Ei silti aleta matkustajien hengellä leikkimään kokeilemalla, että kyllä ne varmaan bluffaa.
Tai sit ei. Tuuheat skenaariot sulla.Suomessaha oli vasta vastaava ajojahti.
Ilja Janitskin MV oli eräänlainen vastine Nextalle, kai sekin myrkytettiin että saatiin hiljaiseksi.