Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Minusta tuntuu, että naisia (tai ns. asiantuntemattomia) käytetään huolloissa hyväksi.
esim.1 Ei merkkihuolossa Ford fiesta vm n. 2012 ajettu 60000km. Väitettiin, että vakaajan tukitankot (ns. koiranluut ovat kuluneet) ja että ne pitää vaihtaa. Kujettaja ihmetteli minulle miksi pitää, kun edestä ei kuule kolketta. No ne vaihdettiin, pyysin häntä pyytämään ne vanhat osat itselleen.
=> Niissä ei ole mitään vikaa (mulla oli viallinen ja ehjä mallikappale mihin verrata), no sai ainakin varaosiksi. Ei mene enää siihen paikkaan huoltoon.

Esim. 2 Sama autoa ajettuna noin 74000km /sama kokenut kuljettaja. Edellisestä "viisastuneena" meni merkkihuoltoon.
Merkkihuolossa sanottiin, että jarrupalat on lähes liian kuluneet. Että he vaihtavat ne ja
aina samalla myös jarrulevyt.

Levyjä en ole vielä nähnyt, mutta "tuoksuu" todella pahasti turhalta vaihdolta (eivät ole ilmaisia), jarrupaloissakaan en havainnut vielä vaihtotarvetta talvirenkaita siihen syksyllä vaihtaessani.

Onkos teillä vastaavia kokemuksia?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
No eihän nuo koiranluut (välttämättä) kolise vaikka niissä väljää olisikin.
Lisäksi kun ne on kädessä, niin sitä klappia ei välttämättä tunne vaikka paikallaan ollessa ne huomaisikin.
Kyllä se kolke ainakin Fordeissa on sellanen, että sen kuulee "Klonk klonk..." töyssyissä ja silti auto on vielä turvallinen ajaa. Noiden ongelma on, että niissä hajoa nivelen suojuskumi ja likaa pääsee niihin => kuluminen alkaa. Noissa tarkistamissani (ovat edelleen tallessa) kumit ovat ehjät eikä klappia löytynyt ruuvipenkissä kiinniollessa sitä tarkasteltaessa. Ei epäilystäkään, että eivät mene uudestaan paikoilleen kun tarvetta esiintyy (käy muihinkin malleihin).

Sen rikkinäisen välyksen tuntee ihan kädessä pitäenkin, on noita muutama aiheesta tullut vaihdettua.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Jarrulevyjä ei tarvitse automaattisesti vaihtaa samalla, ne kyllä yleensä kestävät parin palanvaihdon kertaheitolla, mutta tämä on todella riippuvainen käytetystä jarrupalasta, lähinnä sen materiaalista. Tehokkaammat jarrupalat kuluttavat levyä enemmän. Levyille on valmistaja ilmoittanut minimipaksuuden missä ne täytyy vaihtaa, toki jos ne alkavat lähellä olemaan niin se silloin tehdään samalla, koska muutoin levyt kuluisivat loppuun ennen uusia paloja. Voi olla että tämän vuoksi on automaattisesti alettu kaikkiin vaihtamaan myös levyt samalla, vaikkei olisikaan tarvetta.

Näillä seuvuin ainakin on huomattu fakta että useilla liikkeillä on tapana antaa joissan tapauksissa ainoastaan valohoitoa, etenkin kiirrellisinä aikoina. Toisaalta monesti jos asentaja ei ole täysin perillä vian syystä (ei ne sen kummempia vian paikallistajia ole kuin muutkaan ihmiset samalla kokemuksella), yleinen tapa on vaihtaa osia summanmutikassa todennäköisimmästä vian aiheuttajasta lähtien siihen saakka että vika löytyy, jos löytyy. Tällöin tulee yleensä satojen eurojen edestä turhia osia vaihdettua.

Isommissa firmoissa tahallinen turhien osien vaihto (eli ei osa vian etsintää) on harvinaisempaa mielestäni, joskin siellä tuppaa sitten olemaan huolimatonta huoltoa ja ihan puhtaasti töiden tekemättä jättämistä. Jos ajattelet itsesi asentajan kenkiin niin miksi häntä sinun autosi kiinnostaisi? Tosin muistaakseni ainakin Pörhö on ottanut käyttöönsä asentajakohtaista laatua tarkkailevan järjestelmän ratkaistaakseen tämän ongelman, jossa seurataan jos tietyltä asentajalta tulee systemaattisesti enemmän takaisin kalustoa kuin muilta.

Olen itse huomannut että osia ei välttämättä viitsitä pultata aina kokonaan kiinni, osa pulteista saattaa jäädä matkan varrelle ja niin edelleen.. On ollut tilanteita että esimerkiksi penkki on ollut vain kahdella pultilla kiinni, ja yleisintä on se että pohjapanssari pistetään vain parilla pultilla kiinni vaivan säästämiseksi. Tämä sitten näkyy maantiellä lepattavina pohjapanssareina, jotka nykyään virallisesti moottoritilan kurasuojina tunnetaan. Omiin korviini on kantautunut tarinaa jos toistakin, ihan puhtaasta valohoidosta lähtien. On myös eräs firma tällä alueella joka on tunnettu sisäpiireissä siitä että joka laskuun yleensä laitetaan ylimääräinen työtunti. Heillä kun on alhainen tuntitaksa jolla mainostavat ja houkuttelevat asiakkaita sisään, tämä menetetty raha per tunti otetaan sitten takaisin laskutettuna ekstratyönä, jota ei oikeasti ole tehty.
Joissain firmoissa olen työn puolesta nähnyt ja kuullut myös sporttisempien autojen kenkimisestä parkkipaikalla, on otettu lähtöjä hallista ja niin edelleen.

En itse ole huomannut sukupuolten välillä tässä eroa ja sellaisena asian käsittely on vähintäänkin epäkorrektia sovinismia. On paljon naisia jotka tietävät enemmän autoista kuin useat miehet, vastoin kenties yleistä vanhan mallin käsitystä. Tietoisuus kun ei sukupuoleen katso, vaan tietoisuus on kiinni kiinnostuksesta asiaa kohtaan. Tietotason kyllä nopeasti saa selville tiskillä, eikä se pitkälle kanna jos se ulkonäköön perustuu. Jos osoitat tietämättömyyttä asiaa kohtaan niin helpommin joudut hyväksikäytetyksi, asiassa kuin asiassa ja alalla kuin alalla. Myynti on se mikä siellä merkitsee, ei oikeudenmukaisuus.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
No kyllä sen täysin loppuun kuluneen kolisevan kädessäkin tuntee, mutta väljää ei edelleenkään välttämättä huomaa jos se ei ole autossa kiinni.
Ei sen edes tarvitse ollakaan "supertiukka" , siellä on rasvaa mikä voitelee niveltä. Pääasia on, että se ei pääse hyppäämään nivelestään irti, se on vaan vakaajan tukitanko. Ei se ole pyörän nivel ja siinäkin voi olla hivenen välystä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Jarrulevyjä ei tarvitse automaattisesti vaihtaa samalla, ne kyllä yleensä kestävät parin palanvaihdon kertaheitolla, mutta tämä on todella riippuvainen käytetystä jarrupalasta, lähinnä sen materiaalista. Tehokkaammat jarrupalat kuluttavat levyä enemmän. Levyille on valmistaja ilmoittanut minimipaksuuden missä ne täytyy vaihtaa, toki jos ne alkavat lähellä olemaan niin se silloin tehdään samalla, koska muutoin levyt kuluisivat loppuun ennen uusia paloja. Voi olla että tämän vuoksi on automaattisesti alettu kaikkiin vaihtamaan myös levyt samalla, vaikkei olisikaan tarvetta.
Noi valmistajan ilmoittamat minimipaksuudet, tässä uusi 22mm /minimi 20mm ollevat ns. varman päälle? Turhaan vaihto on turhaa kulua?

Näillä seuvuin ainakin on huomattu fakta että useilla liikkeillä on tapana antaa joissan tapauksissa ainoastaan valohoitoa, etenkin kiirrellisinä aikoina. Toisaalta monesti jos asentaja ei ole täysin perillä vian syystä (ei ne sen kummempia vian paikallistajia ole kuin muutkaan ihmiset samalla kokemuksella), yleinen tapa on vaihtaa osia summanmutikassa todennäköisimmästä vian aiheuttajasta lähtien siihen saakka että vika löytyy, jos löytyy. Tällöin tulee yleensä satojen eurojen edestä turhia osia vaihdettua.
Joo asentajat ovat erilaisia ja ns. "valohoidosta" on itsellänikin kokemusta.
En itse ole huomannut sukupuolten välillä tässä eroa ja sellaisena asian käsittely on vähintäänkin epäkorrektia sovinismia. On paljon naisia jotka tietävät enemmän autoista kuin useat miehet, vastoin kenties yleistä vanhan mallin käsitystä.
Olet tietenkin oikeassa, mutta aika monet miehet ,ehkä naisetkin, olettavat naisten tietävän autojen tekniikasta vähemmän?
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Jaa että taas näitä hermanneja, joille riittää se, että osat ei ihan itsekseen putoa pois..
Mutta yleensä ihmiset tykkäävät siitä, että autot huolletaan ENNEN kuin alkaa ylimääräisiä kilinöitä ja kolinoita kuulumaan.
Ei anna liikkeestäkään kauhean hyvää kuvaa se, että jos auto käytetty tarkastuksessa ja sanottu että hyvä on ja sitten alkaa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen alustasta kolke kuulumaan.
.
Autot käytetään huolloissa usein ja välissä on vielä ne katsastuksetkin, toki hyvätuloisilla on varaa vaihdattaa osia varmuuden vuoksi. Vähempivaraiset miettinevät enemmän tarpeellisuutta. Ton vakaajan kuluminen (kuten nivelten yleensäkin) on hyvin riippuvainen niiden suojuskumien kunnosta. Joten niiden tarpeellinen vaihtoväli vaihtelee paljon.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 799
Terveet kuulanivelet on kyllä niin jäykkiä ettei niitä lähes tulkoon edes jaksa sormilla liikuttaa. Eikä se väljyys välttämättä sormivoimilla ilmene edes. Kokonaan toinen juttu heilutta autoa testerillä :)
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Noi valmistajan ilmoittamat minimipaksuudet, tässä uusi 22mm /minimi 20mm ollevat ns. varman päälle? Turhaan vaihto on turhaa kulua?

Joo asentajat ovat erilaisia ja ns. "valohoidosta" on itsellänikin kokemusta.

Olet tietenkin oikeassa, mutta aika monet miehet ,ehkä naisetkin, olettavat naisten tietävän autojen tekniikasta vähemmän?
Siihen en osaa ottaa kantaa kuinka paljon niissä on ns. varmuusvaraa. Kyseessä on kuitenkin lujuustekninen turvallisuusseikka, joten varmasti niissä hieman on, mutta sen selvittäminen erehdyksen kautta on täysin omalla vastuulla. Jos ei ole varma niin turvallisempaa ne on liian aikaisin vaihtaa kuin liian myöhään.

Voi olla että yleisesti ja tilastollisesti tarkastellen naisia kiinnostaa autojen tekniikka vähemmän kuin miehiä, mutta näin ei voi kuitenkaan olettaa asioiden olevan. Olen nähnyt myös tilanteita joissa mies ei osaa edes renkaita vaihtaa, saatikka että muusta, kuten edes polttimon vaihdosta ymmärtäisi mitään. Tätä tosin näkyy ainoastaan kaupunkialueilla, missä asiat voi ulkoistaa eikä tarvitse itse oppia. Toisaalta sitten tiedän useita naisia jotka tietävät autojen tekniikasta enemmän kuin keskiverto asentajat.
 
Liittynyt
05.02.2017
Viestejä
5 124
Olen nähnyt myös tilanteita joissa mies ei osaa edes renkaita vaihtaa, saatikka että muusta, kuten edes polttimon vaihdosta ymmärtäisi mitään. Tätä tosin näkyy ainoastaan kaupunkialueilla, missä asiat voi ulkoistaa eikä tarvitse itse oppia.
Itse en ole koskaan vaihtanut autoon renkaita itse, enkä vaihda, kun rengashotellit hoitavat homman näppärästi. :cool: Ajovalopolttimoita olen yrittänyt vaihtaa kahteen autoon, mutta ei onnistunut kummassakaan. Toisessa kävi sitten niin, että tuttava, joka vaihdon lopulta teki, onnistui vahingoittamaan polttimon kannan kiinnitystä siten, että valon suuntaus ei ollut enää ihan kohdallaan. :grumpy: Että joo, jatkossa en aio edes yrittää itse vaihtaa polttimoita, kun youtube-videoiden tarkasta sihtailusta huolimatta se ei tunnu olevan triviaalia, vaan jätän homman ammattilaisille. Mikäs siinä, jos tykkää itse puuhastella, mutta itse olen muutenkin enemmän teoreetikko.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Autoissa ja myös osien laadussa on älyttömiä eroja. Esim mulla oli Lexus LS johon vaihdoin ylätukivarret, ne oli ostettu ebaysta. Ei ne kestäneet kuin 2v ja n. 25tkm ja meni uudelleen vaihtoon kun suojakumit repes irti. Toisessa tapauksessa taas voi olla että samoilla osilla ajetaan se 200tkm.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 750
Autoissa ja myös osien laadussa on älyttömiä eroja. Esim mulla oli Lexus LS johon vaihdoin ylätukivarret, ne oli ostettu ebaysta. Ei ne kestäneet kuin 2v ja n. 25tkm ja meni uudelleen vaihtoon kun suojakumit repes irti. Toisessa tapauksessa taas voi olla että samoilla osilla ajetaan se 200tkm.
Tämän takia en osta kuin tiettyjen valmistajien osia. Ei henk.koht kiinnosta vaihdella niitä useasti, vain siksi, että säästi muutaman kympin.

Ja toisaalta, en tilaisi ebaystä muutenkaan auton osia.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 750
Mitä hevonpaskaa tuokin ohje oli, että jos automaattilootan öljyt on jäänyt pitkäksi aikaa vaihtamatta, niin niitä ei enää kannata edes vaihtaa :facepalm:
Huuhtelematta. Jos tollaseen +200tkm ajettuun automaattilaatikkoon menet vaihtamaan öljyt "vanhat pois, uudet sisään" -menetelmällä, niin suurella todennäköisyydellä saat enemmän vahinkoa aikaan, kuin hyötyä.

edit: Tuollaisessa huuhtelussahan sitä öljyä voi joutua kierrättämään jopa +15litraa, ennenkuin se öljy on puhdasta. Siitä voi jokainen laskea, mitä se tulee kustantamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
No jaa, tosiasia on hieman monimutkaisempi tuossa laatikon öljynvaihdossa. Oikeaoppisesti ne toki kannattaa vaihtaa, mutta ei kerralla. Eli ensin vaihdetaan vain osa, eli jätetään esim. huuhtelu tekemättä ja nillä ajetaan hetki ja toistetaan, lopulta tehden vaihto huuhtelun kanssa. Portaiden määrä on sitten tilanteesta kiinni, mutta kerralla sitä ei kannata tehdä, mutta toisaalta kokonaan vaihtamatta jättäminen tietää myös ennenaikaista kulumista ja muita ongelmia, kuten esim. luistamista ja jos siihen taas ei kerralla puututa on edessä kallis remontti tai liikkeeseen vietäessä laatikon vaihto.

Idea tässä portaittaisessa vaihdossa on, että likaa lähtisi liikkeelle pienemmissä määrin jolloin ongelmien ilmenemisen riski on pienempi. Paras toki kun ajallaan vaihtaisi, ei ole sellaista laatikkoa jossa olisi oikeasti öljyt "for life", kuten monet valmistajat väittävät. "For life" öljyt tarkoittaa että ne kantavat sen takuun ajan ja kenties hieman pidemmälle jos tuuri käy.

Normaalitilanteessa aina tulisi vaihtaa öljyt huuhdellen, vaihtamalla pelkän öljypohjan sisältämä öljy jää sisään vanhaa öljyä jopa kaksi kolmasosaa.

Se ongelma kerralla vaihtaessa on että öljyn lisäaineistus kuluu myös vaihteistossa (kuten moottoreissakin), ja uusi öljy on varsin "pesevää", ts. liuottavaa. Tällöin kun pitkään on ajettu vanhoilla öljyillä joiden lisäaineistus on kulunut, on sinne linjoihin kertynyt ja jäänyt vaikka mitä, ja kun uudet hyvin voitelevat ja puhdistavat öljyt laitetaan kerralla sisään, lähtee kaikki se vanha p**ka liikkeelle aiheuttaen ongelmia. Samasta syystä etanolille autoja muutettaessa menee suodattimet tukkoon lähes heti, koska etanoli on paljon tehokkaampi liuotin kuin bensiini. Eli bensiinikäytön aikana seinämiin matkan varrelle jäänyt p**ka lähteekin liikkeelle laattoina.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
On toki, mihimpä ei olisi. Nyky-automaateissa ei ole tyhjennysproppua, joten koneella imetään öljyt öljypohjasta (mittatikun reiän kautta siis, kuten öljyn täyttökin). Lisäksi on laitteita joita voidaan käyttää huuhteluun, käytännössä siis liitetään öljypohjaan takaisin menevään linjaan säiliö ja moottoria käytetään kunnes tuoretta öljyä tulee tästä putkesta. Se nyt ei ole hankalaa itsekkään kotikonstein tosin tehdä, joskin öljypohjan tyhjentäminen on hieman sotkuista hommaa jos ei omista alipainepumppuja.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 750
On toki, mihimpä ei olisi. Nyky-automaateissa ei ole tyhjennysproppua, joten koneella imetään öljyt öljypohjasta (mittatikun reiän kautta siis, kuten öljyn täyttökin). Lisäksi on laitteita joita voidaan käyttää huuhteluun, käytännössä siis liitetään öljypohjaan takaisin menevään linjaan säiliö ja moottoria käytetään kunnes tuoretta öljyä tulee tästä putkesta. Se nyt ei ole hankalaa itsekkään kotikonstein tosin tehdä, joskin öljypohjan tyhjentäminen on hieman sotkuista hommaa jos ei omista alipainepumppuja.
Nyt tulee kyllä puppua sieltä suunnasta. Mittatikkua et kyllä useammasta automaatista löydä. Öljyproppu ja tarkastus proppu ovat joissakin laatikoissa samassa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Terveet kuulanivelet on kyllä niin jäykkiä ettei niitä lähes tulkoon edes jaksa sormilla liikuttaa. Eikä se väljyys välttämättä sormivoimilla ilmene edes. Kokonaan toinen juttu heilutta autoa testerillä :)
Minä muotoilisen tämän niin: "Uudet kuulanivelet on kyllä niin jäykkiä ettei niitä lähes tulkoon edes jaksa sormilla liikuttaa, kunnes ne ovat hiotuneet niin että ne liikuvat sulavasti" :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
No jos tätä tapahtuu maailmalla, niin miksei myös Suomessa?
Joo toi koiranluiden vaihto menee 1-kohdan piikkiin, aika yleinen "tyyppivika" vanhoissa Fordeissa pahimmillaan eivät kestäneet kuin 30000Km, samoin 1999 Focuksen vetonivelet hajos kun ei ollut tiivistettu nivelen suojuskumia kunnolla, sen kun teki nivelet kestivät satojatuhansia kilometrejä.
toi "jarrylevyjen säätöä" -ihme termi, tarkoittikohan sillä etujarrurumpujen liukupaloja? Niistä tulee joskus ääntä.


Pieleen meni toi 2.kohta "arkana henkilönä" ei uskaltanut pyytää niitä vanhoja levyjä, joten ei pysty enempää kommentoimaan olivat sanoneet uuden levyn olevan 2,3 ja mitatun 2,1 (lienee senttejä). Lasku levyistä ja jarrupaloista + jarrupinnoitesarjasta n. 360.

Josta toi jarrupinnoitesarja n.75€. Täytyy kyllä valitettavasti myöntää, että nyt meni sormi suuhun.
Mitä ihmettä toi jarrupinnoitesarja tarkoittaa? !!
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Nyt tulee kyllä puppua sieltä suunnasta. Mittatikkua et kyllä useammasta automaatista löydä. Öljyproppu ja tarkastus proppu ovat joissakin laatikoissa samassa.
Mittatikkuja on momentinmuunnin-planettapyörästö-automaateissa ollut iät kaiket ainakin viime vuosiin saakka, useimmiten ilman proppuja. Proppuja on lähinnä löytynyt joistain sporttisimmista tai vanhoista vaihteistoista. En ole varma näistä uusimmista, muutamana viime vuonna tulleesta laatikoista tosin. Käsittääkseni niissä on joissain tapauksissa jätetty mittatikku pois ja siirrytty DSG-tyyppiseen systeemiin (jossa kaikki hoituu yhden propun kautta), joissain taas on vieläkin mittatikku, joskus ilman proppuja.
Jos puhut kaksoiskytkinlaatikoista niin silloin olen samaa mieltä, en ole niissä itsekkään mittatikkua nähnyt ja vaihdot tapahtuvat propun/proppujen kautta. Toisaalta kaksoiskytkimistä itselle tuttuja ovat lähinnä vain VAG-konsernin tuotteet.
CVT on sitten sellainen seikka mihin en ole itse sotkeentunut enkä tiedä miten siellä asia hoidetaan, mutta eipä sitä taida käyttääkkään tänä päivänä kukaan muu kuin Subaru.
 
Liittynyt
20.07.2017
Viestejä
171
Lasketaanko ZF 5HP19 tai 5HP18 sellaisiksi sporttivaihteistoiksi? niissä kun on pelkät proput, ilman mittatikkua.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
Kyllä minä sen sellaiseksi luokittelisin kun katsoo mistä sitä löytyy ja kuinka suuri sen väännönkesto on. Mutta toki poikkeuksia on suuntaan jos toiseenkiin eikä sille mitään vakinaista kaavaa tunnu olevan. Olen vain itse huomannut että omassa elämässäni törmää mittatikkuihin ja harvoin löytyy proppuja. En tarkoittanut että se aina olisi näin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 750
Kyllä minä sen sellaiseksi luokittelisin kun katsoo mistä sitä löytyy ja kuinka suuri sen väännönkesto on. Mutta toki poikkeuksia on suuntaan jos toiseenkiin eikä sille mitään vakinaista kaavaa tunnu olevan. Olen vain itse huomannut että omassa elämässäni törmää mittatikkuihin ja harvoin löytyy proppuja. En tarkoittanut että se aina olisi näin.
En nyt muista, että olisi tullut vastaan yhtään vaihteistoa missä ei olisi tyhjennysproppua.
Mutta en olekaan asiantuntija.
 

etrade

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2016
Viestejä
146
No jaa, tosiasia on hieman monimutkaisempi tuossa laatikon öljynvaihdossa. Oikeaoppisesti ne toki kannattaa vaihtaa, mutta ei kerralla. Eli ensin vaihdetaan vain osa, eli jätetään esim. huuhtelu tekemättä ja nillä ajetaan hetki ja toistetaan, lopulta tehden vaihto huuhtelun kanssa. Portaiden määrä on sitten tilanteesta kiinni, mutta kerralla sitä ei kannata tehdä, mutta toisaalta kokonaan vaihtamatta jättäminen tietää myös ennenaikaista kulumista ja muita ongelmia, kuten esim. luistamista ja jos siihen taas ei kerralla puututa on edessä kallis remontti tai liikkeeseen vietäessä laatikon vaihto.
Älkää nyt vain edellistä uskoko.

Automaattilaatikon öljyt vaihdetaan huuhtelemalla, kunnes sieltä tulee samanväristä puhdasta öljyä mitä sinne laitetaan. Menköön vaikka 20litraa. Löytyy yrityksiä, keskittynyt huuhteluvaihtoon, niin laatikko on ikuinen, kun huuhteluvaihto on tehty säännöllisesti. Mersuis suositeltavaa 60tkm.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 279
Autokorjaamot on eräitä pahimpia kusettajia, jos siellä havaitaan ettei asiakas tiedä autoista juuri mitään.

Pari esimerkkiä:

Olin isän seurana katsastamassa volkkaria. Muuten ok, mutta pakoputken takakannake oli ruostunut tms. korjauskuntoon (meni kuitenkin läpi).
No sitten ajettiin pienehkölle lähikorjaamolle kysymään korjausaikaa ja sellaisen saikin pian. No kun auto oli siellä korjattavana, niin tuli soitto
että pakoputki on niin huonossa hapessa, että se pitäisi vaihtaa katilta taakse päin (vai oliko vielä ennemmänkin). Just kun oltiin katsastuksessa
oltu kolmisin putkea tutkimassa, joka oli lähes uutta vastaavassa kunnossa sitä kannaketta lukuun ottamatta. Oli onneksi tajunnut sanoa,
että antakaa olla ja että hakee auton pois.

No sitten oli vienyt auton Turkuun merkkihuoltoon. Olivat sitten sieltä sanoneet että pitää laittaa kaikki jarrut uusiksi, ovat niin kuluneet tms.
Eli ainakin kaikki palat ja levyt vaihdettiin.
Ei siinä, mutta kun olin itse käynyt jarrut läpi jotain pari tkm ennen ja herkistellyt/putsannut yhden nurkan liukutapit ja vaihtanut kyseiset palat
ja muuten todennut ettei jumia ole, kaikissa paloissa yli puolet pintaa, levyt hyvässä kunnossa, ei uria, ei ruostetta.

Tuohon laskuttamiseen tekemättömästä työajasta olen myös törmännyt. Lähdin hakemaan autoa rempasta etuajassa/katsomaan, miten homma etenee. Työ olikin jo valmis ja laskuun oli merkitty enemmän työaikaan kun auto oli viettänyt aikaa korjaamon alueella..

Kun löytää sellaisen pajan, joka ei yritä kusettaa joka käänteessä, kannattaa pitäytyä sitten siinä.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Yhden kerran on käynyt niin, että Veholla sanottiin jonkun takapuslan olevan vaihdon tarpeessa, en kuitenkaan tarttunut syöttiin ja ajoin autolla sen jälkeen vuosia, luonnollisesti auto meni katsastuksista läpi. Vanhoilla autoilla kun tulee ajettua, niin osia vaihdetaan vasta siinä vaiheessa, kun autossa on jotain vikaa (huomautus katsastuksessa, auto kilisee/kolisee, ajettavuus huononee jne.), omin avuin voi todeta huollon tarpeen (jarrupalat/-levyt kuluneet, moniurahihna rispaantunut jne.) tai valmistajan huolto-ohjelman mukaan on vaihdon aika (öljyt, suodattimet, tulpat jne.).
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 750
Yhden kerran on käynyt niin, että Veholla sanottiin jonkun takapuslan olevan vaihdon tarpeessa, en kuitenkaan tarttunut syöttiin ja ajoin autolla sen jälkeen vuosia, luonnollisesti auto meni katsastuksista läpi. Vanhoilla autoilla kun tulee ajettua, niin osia vaihdetaan vasta siinä vaiheessa, kun autossa on jotain vikaa (huomautus katsastuksessa, auto kilisee/kolisee, ajettavuus huononee jne.), omin avuin voi todeta huollon tarpeen (jarrupalat/-levyt kuluneet, moniurahihna rispaantunut jne.) tai valmistajan huolto-ohjelman mukaan on vaihdon aika (öljyt, suodattimet, tulpat jne.).
Huonokuntoinen pusla vaikuttaa ajettavuuteen. Riippuen puslasta, voipi syödä rengasta.
Noihin ei katsastus puutu.

Mutta tee niinkuin parhaaksi näet.
 
Liittynyt
10.01.2018
Viestejä
212
@null
Kyllä oikeassa katsastuksessa jokainen pusla tarkistetaan kangen kanssa väännellen. Ns. "helpot" asemat on sitten asia erikseen.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Huonokuntoinen pusla vaikuttaa ajettavuuteen. Riippuen puslasta, voipi syödä rengasta.
Noihin ei katsastus puutu.

Mutta tee niinkuin parhaaksi näet.
Toki olisin antanut vaihtaa, jos jotain vikaa olisin havainnut, kyllähän ne alustan viat yleensä huomaa äänistä ja mahdollisesti myös ajettavuudesta. En väitä, että huolto olisi tarkoituksella yrittänyt kusettaa, mutta vahinkojahan sattuu.

Itse kuitenkin haluan ajaa ehjällä autolla ja kiinnitän huomiota kaikkiin ylimääräisiin tai uusiin "ominaisuuksiin", joten mulle esim. katsastus ei ole leiman hakemista, vaan oikeasti haluan, että mahdolliset viat löytyvät. Siitä voin mielelläni sen vajaa 50e maksaakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 824
Itse olen korjannut ja vaihdan osia kun menee rikki/katsastuksessa valitetaan. Ei kannata aiemmin kun joku pikku remppakin aina maksaa puolet auton arvosta ja ei voi tietää koska hajoaa jotain niin kallista ettei kannata enää korjata ollenkaan.

Mutta jos jotain teen niin kuitenkin monesti tulee vaihdettua asiaan liittyviä osia ihan vaan siksi että joku kohta on avattu niin ei tarvitse samaan paikkaan puuttua enää.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Tässä nyt tietämättömälle vähän pientä tiedonjyvää:

Jos siitä pakoputkesta on se kannatin ruostunut pois, niin korjaamot (pl. pakoputkikorjaamot) ei ala väkertämään sinne mitään omia patentteja vaan vaihtavat sen koko vaurioituneen osan uuteen, kun sille osalle ja työlle on annettava takuukin.
Samalla voi mennä enemmänkin kuin pelkästään se vaurioitunut osa vaihtoon, kun katsotaan että sen vahingoittuneen ja ehjän putken pätkän liitoskohta on sen verran hyvässä ruosteessa että sitä availlessa hajoaa myös sen ehjän pätkän liitos ja niihinkään ei ruveta tekemään mitään ihme patentteja vaan vaihdetaan uusiin.
Niinpä toi on aika yleinen tapa, vaikka sen kyllä olisi voinut tehdä niinkin, että olisi hitsannut sen kannakkeen paikoilleen. Sopien siitä asiakkaan kanssa. Kertoen, että emme anna sille takuuta (kunnolla tehden hitsit kestävät vuosia), mutta säästätte tällä hetkellä siinä tietyn summan. Jos siinä vaihdettiin katalisaattorikin niin summa on aika iso.
Ja jos sinä olet yhden kulman palat vain mennyt vaihtamaan, niin on siellä huollossa varmasti ihmetelleet, että kun yhdessä kulmassa vain kulumattomat palat niin jotain jarruissa todellakin pielessä noin epätasaisella kulumisella ja paikat käydään läpi ja vaihdetaan uusiin.
Minäkään en pidä tuosta tavasta säästää, ei ne palat niin paljon maksa, että niitä ei molemmin puolin voi vaihtaa. Huololla tuurilla vanhojen ja uusien jarrupalojen kitkapinnat/ominaisuudet ovat erilaiset ja siitä voi aiheutua ohjaukseen ongelmia.

Ja tuohon tekemättömästä työstä laskuttamiseen, niin sitä samaa autoa saattanut korjata useampikin heppu, jolloin se huollossa vietetty aika ei välttämättä suoraan ole verrannollinen tehtyyn aikaan.
Tuo menee muuten toisinkin päin. Olen monesti nähnyt kun "maksamani" asentaja menee välillä auttamaan toista asentajaa.
Toki varsinkin merkkihuolloissa väki sen verran erikoistunutta, että ohjeajat saatetaan hyvinkin alittaa, mutta kiitos ohjeaikojen asiakas tietää jo ennen remonttia mitä se tulee maksamaan.
Näin juuri ja ne ohjeajat kyllä osataan määrätä niin, että todella harvoin töitä ei siinä ajassa pysty tekemään. Itse kyllä pidän siitä, että tiedän hinnan etukäteen.
Näin autokorjaamolla työskennelleenä ja autoista jotain tietävänä.
Osatko sanoa mitä toi jarrupinnoitesarja n.75€ mahtaa tarkoittaa, ei se voi paria tippaa rasvaa tarkoittaa. En ole koskaan kuullut moisesta.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Osatko sanoa mitä toi jarrupinnoitesarja n.75€ mahtaa tarkoittaa, ei se voi paria tippaa rasvaa tarkoittaa. En ole koskaan kuullut moisesta.
En minäkään ole kuullut, enkä osaa siis sanoa. Arvaan kuitenkin. Olisiko käännöskukkanen asennussarjalle? Ne taas voivat pitää sisällään kaikkea kitinälevyistä sokkatappeihin ja liukujen tiivisteisiin rasvoineen jne.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
En minäkään ole kuullut, enkä osaa siis sanoa. Arvaan kuitenkin. Olisiko käännöskukkanen asennussarjalle? Ne taas voivat pitää sisällään kaikkea kitinälevyistä sokkatappeihin ja liukujen tiivisteisiin rasvoineen jne.
75€ muutamasta tipasta rasvaa (jos edes on laitettu?) sekä uusien jarrulevyjen suojarasvan poistoon tarpeet. Eipä levyjen vaihdossa juuri muuta oikeasti tarvita. Sokatkaan ei montaa senttiä maksa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
368
Yritin tuossa kuvata, että "asennussarja" nimikkeen alle voi mennä tosiaan satulan liukutapit (+lukkoliima), näihin joku apuholkki, haitaritiiviste ja suojatulppa. Lisäksi itse paloihin kitinälevyt, palojen tapit ja niihin sokat sekä jonkinnäköiset jouset/ peltiläpäreet tai molemmat. Sitä rasvaa ei muuten laiteta tipoittain, vaan se on vähän paksumpaa kamaa. Korjaamolla näille sitten määräytyy hinta kertoimella x>1.
Tässä välillä ajatus kyllä vähän notkistui. Ei kai siihen vaihdettu takarumpuihin jarrukenkiä? Niitä voisi jollakin kieroutumalla ajatella pinnoitteina. Vanhoina hyvinä aikoinahan myös henkilöautoihin vaihdettiin vain nuo kitkapinnat.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 340
Yritin tuossa kuvata, että "asennussarja" nimikkeen alle voi mennä tosiaan satulan liukutapit (+lukkoliima), näihin joku apuholkki, haitaritiiviste ja suojatulppa. Lisäksi itse paloihin kitinälevyt, palojen tapit ja niihin sokat sekä jonkinnäköiset jouset/ peltiläpäreet tai molemmat. Sitä rasvaa ei muuten laiteta tipoittain, vaan se on vähän paksumpaa kamaa. Korjaamolla näille sitten määräytyy hinta kertoimella x>1.
Tässä välillä ajatus kyllä vähän notkistui. Ei kai siihen vaihdettu takarumpuihin jarrukenkiä? Niitä voisi jollakin kieroutumalla ajatella pinnoitteina. Vanhoina hyvinä aikoinahan myös henkilöautoihin vaihdettiin vain nuo kitkapinnat.
Joka tapauksessa siinä on asennussarjalla hintaa, mutta marmorilla moni asia saattaa tunnetusti olla hinnakasta.

Yhden kerran on käynyt niin, että Veholla sanottiin jonkun takapuslan olevan vaihdon tarpeessa, en kuitenkaan tarttunut syöttiin ja ajoin autolla sen jälkeen vuosia, luonnollisesti auto meni katsastuksista läpi. Vanhoilla autoilla kun tulee ajettua, niin osia vaihdetaan vasta siinä vaiheessa, kun autossa on jotain vikaa (huomautus katsastuksessa, auto kilisee/kolisee, ajettavuus huononee jne.), omin avuin voi todeta huollon tarpeen (jarrupalat/-levyt kuluneet, moniurahihna rispaantunut jne.) tai valmistajan huolto-ohjelman mukaan on vaihdon aika (öljyt, suodattimet, tulpat jne.).
Samoja kokemuksia eräältä merkkikorjaamolta. Auto oli siellä pienessä kolarikorjauksessa ja saivat myytyä lisäksi ajankohtaisen määräaikaishuollon. Huollon hinta sovittiin puhelimessa ja se piti kutinsa samoin kuin aikataulukin. Ei siinä mitään.

Mutta kun menin autoa hakemaan takaisin niin, tiskin takana herra sanoi, että löydettiin tällaista korjattavaa sun autosta ja ehdotti jos varattaisiin korjausaika. Katsoin listaa, johon oli eritelty mm jotku puslat jotka "estävät auton katsastuksen". Takajarrulevyt olivat kuulemma loppu, vaikka olin silmämääräisesti todennut, että levyt ja palat eivät lähelläkään "hälytysrajaa". Kaiken huippuna mainittiin, että eturenkaissa on pintaa alle 2 mm, vaikka olin pari viikkoa aiemmin mitannut itse yli 4 mm. Kaikkinensa korjausarvion loppusumma oli noin 1200e eikä se edes sisältänyt uusia renkaita.

Otin neuvosta vaarin, sijoitin 70e uusin takajarrujen osiin ja ajelin pari vuotta tyytyväisenä ilman huomautuksia katsastuksessa. Tämän jälkeen auto vaihtoi omistajaa.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Minusta tuntuu, että naisia (tai ns. asiantuntemattomia) käytetään huolloissa hyväksi.
esim.1 Ei merkkihuolossa Ford fiesta vm n. 2012 ajettu 60000km. Väitettiin, että vakaajan tukitankot (ns. koiranluut ovat kuluneet) ja että ne pitää vaihtaa. Kujettaja ihmetteli minulle miksi pitää, kun edestä ei kuule kolketta. No ne vaihdettiin, pyysin häntä pyytämään ne vanhat osat itselleen.
=> Niissä ei ole mitään vikaa (mulla oli viallinen ja ehjä mallikappale mihin verrata), no sai ainakin varaosiksi. Ei mene enää siihen paikkaan huoltoon.
En sano etteikö joku korjaamo tällaista voisi harrastaa, mutta ainakin itse korjaamon tiskillä työskentelevänä väitän ettei mikään korjaamo tällaista kovin pitkään harrasta. Loppupeleissä niistä turhista kikkailusta narahtaa aina jossain vaiheessa + hyvin harvalla työnjohtajalla (aka tyypillä joka päättää mitä tehdään) on se oma tili millään lailla kiinni tuloksesta = ei hyödy mitään eikä sinänsä kiinnosta tunkea ylimääräistä tienestipalikkaa autoihin. Tieten eri asia jos kyseessä on joku yhden miehen nyrkkipaja...
Ja kuten tässäkin jo mainittu, väljä koiranluu ei kädessä välttämättä tunnu miltään, ellei ole täysin paskana. Katsuri ne väljät palikat olisi joka tapauksessa laittanut vaihtoon.

Sama autoa ajettuna noin 74000km /sama kokenut kuljettaja. Edellisestä "viisastuneena" meni merkkihuoltoon.
Merkkihuolossa sanottiin, että jarrupalat on lähes liian kuluneet. Että he vaihtavat ne ja
aina samalla myös jarrulevyt.

Levyjä en ole vielä nähnyt, mutta "tuoksuu" todella pahasti turhalta vaihdolta (eivät ole ilmaisia), jarrupaloissakaan en havainnut vielä vaihtotarvetta talvirenkaita siihen syksyllä vaihtaessani.

Onkos teillä vastaavia kokemuksia?
Tässä haiskahtaa lähinnä se että huollossa todettu jarrulevyjen olevan alimitassa jolloin ne menee vaihtoon ja aina samalla uusitaan myös ne palat. Ei olisi ensimmäinen kerta kun vastaavaa korjausta selitetään (anteeksi yleistys) naiselle ja kohta perään soittaa mies vihaisena "turhasta" korjauksesta, kun naiskuski ei erota jarrulevyä jarrupalasta... Voi olla myös että ne palst oli ajettu raudoille asti ja sitä myöten levyt pilalla. Tässäkin yleensä sisempi pala loppuu ensin ja esim renkaanvaihdon yhteydessä peruspentti näkee vain sen ulomman palan satulan reijästä...

Toki jos tuntuu että korjaamolla kusettavat, niin kannattaa vaihtaa firmaa. Huokaisevat varmasti helpotuksesta myös korjaamon päässä...:D
 

tle88

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 117
Originaaliin kysymykseen on mielipiteenäni se, että kyllä, korjaamot tekevät ns. mielivaltaisia ja aivan turhia osien vaihtoja. Sen verran noita on tullut sivusta seurattua, kun lähipiirissä ja tuttaville on noin käynyt. Siihen ei voi vastata muuta kuin vaihtamalla firmaa. Ongelmana on se, mistä löytää sen oikeasti hyvän firman, jossa asentaja omistaja vielä oikeasti osaa sen oman hommansa?

Yrittäjä elää asiakkaistaan, ja kun ne käyvät vähiin, niin niitä vähiä onnettomia lypsetään vieläkin entistäkin enemmän ja rajummin. Siinä mielessä kapitalismi ei taas tuossakaan kohtaa toimi, että kilpailu ei aina todellakaan lisää sitä ammattitaitoa tai paranna millään lailla moraalia. Jos edes näyttää saaliilta, sitä on tyhmempien yrittäjien (=useimmat) mielestä silloin saalis. Lyhytnäköiset toimijat eivät ymmärrä pitkäkestoisen asiakkuuden merkitystä, vaan nykyisin heille vain sen hetkinen hyöty ratkaisee. Niinpä osaamatonta asiakasta lypsetään ja kusetetaan oikein olan takaa. Näin voidaan toimia, koska kaikki toimivat näin. Silloin ei edes liikkeen vaihtaminenkaan auta enää yhtään mitään.

Autobusiness on jo sen verran syvästi epärehellistä toimintaa, etteivät ne toimijat enää edes itsekään ymmärrä sitä omaa epärehellisyyttään. Tilanne olisi lähinnä huvittava, ellei se olisi jo niin vakava ja säälittävä. Nykyaikaista autoahan ei edes ole tarkoitettukaan enää millään lailla huollettavaksi, sellaisiksi ne rakenteet on jo niihin suunniteltu ja tehty. Auton todellinen huoltaminen onnistuu enää vain ja ainoastaan itse tehden ja siihen reilusti ja hyvin paljon aikaa käyttäen. Asiaa harrastaen siis.

Miehelle neuvoksi on se, että opettele tekemään aivan kaikki itse. Naiselle se, että ellei homma todellakaan edes yhtään nappaa, niin etsi kavereistasi edes se yksi ainoa, joka jotain autoista vielä ymmärtää, ja maksa sitten rahaa mieluummin hänelle. Kolmas vaihtoehto on kokonaan uusi auto, johon tekee huoltosopimuksen ja vaihtaa sitten sen auton 3 vuoden välein. Ei edullinen eikä järkevä vaihtoehto tuokaan, mutta näin voi ainakin välttää nämä satunnaiset ja vääjäämättä kohdalla osuvat ja myös sangen suututtavat ryöstämiset.

"Ammattilaisten" tason pystyt itsekin arvioimaan jo tähänkin ketjuun tulleista vastauksista. Vältä heitä aina kun vain voit. Heidän kanssaan ei kannata edes keskustella yhtään mistään, ja autoista ja niiden huoltamisesta ei nyt varsinkaan.

T -.-
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Omaan autoon asennussarja, joka sisältää satulan liukupellit ja kitinälevyt maksaa halvimmillaan 20€, eikä ole kummoiset pellinpalat kyseessä. Merkkiosana johonkin uudempaan autoon varmasti helposti tuon 75€.
Ei niitä kyllä yleensä tarvitse Fordeihin vaihtaa, ainakaan 74000km ajetussa. jos haluaa voi niihin vähän rasvaa sipaista. Noiden järkevä veloitushinta max. 5€. Ihmetyttää kovasti tuollanen, hölmöä karkoittaa tuollasella, yritykselle pikkusumman (74€) takia, maksava asiakas.

Katsoin noihin jarruosiin ns. yläkanttiin hinnat max 120€, töihin menee max. 1tunti kunnon vehkeillä. Veloitettiin 380€ jo kalliin perushuollon yhteydessä lisähintaa.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ja kuten tässäkin jo mainittu, väljä koiranluu ei kädessä välttämättä tunnu miltään, ellei ole täysin paskana. Katsuri ne väljät palikat olisi joka tapauksessa laittanut vaihtoon.
Kyllä ne todella väljät pitää olla, että ne katsastuksessa vaihtoon määrätään, on tullut testattua. Ammattitaitoiset katsastajat kyllä ymmärtävät milloin se on oikeasti tarpeellinen vaihtaa.
Kuten jo alussa sanoin, ei niissä ollut mitään tarvetta vaihdolle. Laitan aivan varmasti ne tarpeen tullessa uuteen käyttöön.

Tässä haiskahtaa lähinnä se että huollossa todettu jarrulevyjen olevan alimitassa jolloin ne menee vaihtoon ja aina samalla uusitaan myös ne palat. Ei olisi ensimmäinen kerta kun vastaavaa korjausta selitetään (anteeksi yleistys) naiselle ja kohta perään soittaa mies vihaisena "turhasta" korjauksesta, kun naiskuski ei erota jarrulevyä jarrupalasta... Voi olla myös että ne palst oli ajettu raudoille asti ja sitä myöten levyt pilalla. Tässäkin yleensä sisempi pala loppuu ensin ja esim renkaanvaihdon yhteydessä peruspentti näkee vain sen ulomman palan satulan reijästä...
Jos palat on ajettu raudalle, sen vinkunan kyllä kuulee lähes kuurokin. Autolla ajettu päivittäin (levyt ei kerkiä ruostunaan) ja vain 74000km. Pikkusen kyllä epäilyttää niiden vaihtotarve, mutta saattoi olla siellä rajalla, joten en siitä kitise, kun en ole mitannut niitä vaihdettuja. Mutta tuo jarrupinnoitesarja 74€ kyllä ihmettyttää.

Toki jos tuntuu että korjaamolla kusettavat, niin kannattaa vaihtaa firmaa. Huokaisevat varmasti helpotuksesta myös korjaamon päässä...:D
Tuon uskon, onhan se ikävää jos joutuu laskuaa korjaamaan alaspäin. :)
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
No, vanhemmissa autoissahan tuo voi tarkoittaa sitä, että rumpujarruissa oli niissä jarrukengissä vaihdettavat kitkapalat, mutta olisiko muka missään vähänkään modernimmassa pelissä moisia, niin en tedä.
Joo joskus ennenvanhaan niin jopa tehtiin, mutta tuskin tänäpäivänä? Jarrurummun jarrukengät (4kpl) maksavat muistaakseni max. 30€?

Tässä siis oli kyse levyjarrujen vaihdosta (jarrupalat ja levyt), joten siitä ei ole kyse.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Kyllä ne todella väljät pitää olla, että ne katsastuksessa vaihtoon määrätään, on tullut testattua. Ammattitaitoiset katsastajat kyllä ymmärtävät milloin se on oikeasti tarpeellinen vaihtaa.
Kuten jo alussa sanoin, ei niissä ollut mitään tarvetta vaihdolle. Laitan aivan varmasti ne tarpeen tullessa uuteen käyttöön.


Jos palat on ajettu raudalle, sen vinkunan kyllä kuulee lähes kuurokin. Autolla ajettu päivittäin (levyt ei kerkiä ruostunaan) ja vain 74000km. Pikkusen kyllä epäilyttää niiden vaihtotarve, mutta saattoi olla siellä rajalla, joten en siitä kitise, kun en ole mitannut niitä vaihdettuja. Mutta tuo jarrupinnoitesarja 74€ kyllä ihmettyttää.


Tuon uskon, onhan se ikävää jos joutuu laskuaa korjaamaan alaspäin. :)
Ei ole sitten vittuilua: mutta kerro nyt ihmeessä tulevaisuudessa hyväksyikö katsuri koiranluut.
En tiedä ko. korjaamosta, mutta kyllä ainakin itse pyrin töissä vaihtamaan jo välyksellisiä alustahilppeitä uusiin kun se auto kertaalleen jo siellä korjaamolla on. Ei ne välykset siitä itsekseen pienene vaikkei ko. palikka just sillä hetkellä kolisekkaan. Tyhmäähän se olisi jättää korjaamatta ja katsastuksesta ottaa hylky + uusi käynti korjaamolle. Toisaalta ihan ymmärrettävää, on tullut havaittua että suomalaiselle autoilijalle ennakoiva huolto on täysin tuntematon käsite...

"Ammattitaitoinen katsuri" näemmä tässä yhteydessä tarkoittaa kotikylän tuttua patua, joka on aina päästänyt kaikki vehkeet läpi jotka sattuu pysymään läjässä iskaritesterin ajan...:rolleyes:

Jarrujen osalta se todennäköisin keissi on silti ne alimittaiset levyt. Noita varaosien nimiä/kiinakäännöksiä päivittäin tuijottelevana tuo jarrupinnoitesarja kuulostaisi äkkiseltään ihan vaan jarrupaloilta ja hintakin täsmäisi (vaikka ko. kikkareeseen kalliin puoleiset). Kai sitä kuittia on sen verran edes lueskeltu ettei siellä erikseen lue jarrupaloja?

Ja kyllä, ne korjaamot kun pääsääntöisesti on voittoa tavoittelevia instansseja, niin kyllähän se ajoittain ottaa aivoon kun asiakkaan mielestä homma X ei mitenkään voi maksaa summaa Y, koska hän olisi itse sen tehnyt naapurin tallissa ajassa Z ja ilmaiseksi. No olisit sitten tehnyt sen siellä?
Nykykorjaamot (poisluettuna nyrkkipajat) toimii lähes yksinomaan ohjeaikaveloituksella, jolloin asiakas tietää tasan tarkkaan etukäteen mitä mikäkin homma maksaa. Veloitus menee silloin ohjeajan/ennalta sovitun mukaan riippumatta siitä saako kokenut asentaja sen miljoona kertaa suorittamansa jarrupalojen vaihdon tehtyä puolessa ajassa vai taisteleeko jonkun sodanaikaisen ruostepultin kanssa puoli päivää.
Jos haluaa maksaa minuuttiveloituksella, niin menee sinne peräkylän pentin pajavasaraan kellottamaan penan työaikaa ja savuketaukoja...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Voi olla myös että ne palst oli ajettu raudoille asti ja sitä myöten levyt pilalla. Tässäkin yleensä sisempi pala loppuu ensin ja esim renkaanvaihdon yhteydessä peruspentti näkee vain sen ulomman palan satulan reijästä...
Kommentoidaan tätä vielä, koska asia on hyvä tarkastaa
renkaiden vaihdon yhteydessä. Kyllä sen palan paksuuden näkee myös sieltä sisemmältä puoleltakin, satulan reiästä.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Ei ole sitten vittuilua: mutta kerro nyt ihmeessä tulevaisuudessa hyväksyikö katsuri koiranluut.
Ei ole minullakaan vittuilua. Olen käynyt kasastuksessa jossa katsastaja totesi edessä kolisevan monttuihin ajaettaessa. Sanoin, että koiranluut kolisee ja vaihdan ne (kuten teinkin). Kyllä se kolina kertoo, jos siellä on vikaa.
En tiedä ko. korjaamosta, mutta kyllä ainakin itse pyrin töissä vaihtamaan jo välyksellisiä alustahilppeitä uusiin kun se auto kertaalleen jo siellä korjaamolla on. Ei ne välykset siitä itsekseen pienene vaikkei ko. palikka just sillä hetkellä kolisekkaan. Tyhmäähän se olisi jättää korjaamatta ja katsastuksesta ottaa hylky + uusi käynti korjaamolle. Toisaalta ihan ymmärrettävää, on tullut havaittua että suomalaiselle autoilijalle ennakoiva huolto on täysin tuntematon käsite...
Eihän ne pienene, mutta on kyllä taloudellisesti järjetöntä, vaihtaa osa vain varmuuden vuoksi, ennen sen todellisen käyttöiän umpeutumista. Niissä, jotka ovat oikeasti vaarallisia rikkoutuessaan on ne varmuusrajat sellaisia, että ne oikeasti kestää sen, että kuluvat yli suositellun vaihtovälin.

Varsinkin noi koiranluut on niin helppo homma vaihtaa vaikka renkaanvaihdon yhteydessä.

"Ammattitaitoinen katsuri" näemmä tässä yhteydessä tarkoittaa kotikylän tuttua patua, joka on aina päästänyt kaikki vehkeet läpi jotka sattuu pysymään läjässä iskaritesterin ajan...:rolleyes:
En valitettavasti tunne yhtään katsastusmiestä :) Ammattitaitoinen katsatusmies, ja soisin myös asentajan, ymmärtää mihin suuntaan ko. osa on tarkoitettu ottavan voimia vastaan. Insinöörit suunnittelevat osan ohueksi siihen suuntaan missä siihen ei kohdistu voimia. Ja vahvistavat sitä (pokkauksin/ paksuntaen) sitä suuntaan vasten missä voivat kohdistuvat. Iskaritesti kyllä todella ravistaa autoa, kyllä siinä osat hajoaa, jos ovat huonossa kunnossa.
Jarrujen osalta se todennäköisin keissi on silti ne alimittaiset levyt. Noita varaosien nimiä/kiinakäännöksiä päivittäin tuijottelevana tuo jarrupinnoitesarja kuulostaisi äkkiseltään ihan vaan jarrupaloilta ja hintakin täsmäisi (vaikka ko. kikkareeseen kalliin puoleiset). Kai sitä kuittia on sen verran edes lueskeltu ettei siellä erikseen lue jarrupaloja?
Joo olet todennäköisesti oikeassa.
Tekstit"
2 ETUJARRULEVYN JA PALAN I & A 122241MUA <-ei tuostakaan oikein selvää saa :-(
JARRULEVY 16....
JARRUPINNOITESARJA18....
Kaikille hinta erikseen, ovat vaan niin isot, että oletin asennuksen sisältyvän hintaa, mutta toi eka saattaa tarkoittaa asennusta ja sen perusteella vois arvata JARRUPINNOITESARJA18....
tarkoittavan jarrupalasarjaa.

Luulisi merkkikorjaamon tietävän osien nimet, ja laittavan alkuperäisosia kiinaversioiden sijaa, ainakin "suolaisten" hintojen perusteella vois niin olettaa.

Ja kyllä, ne korjaamot kun pääsääntöisesti on voittoa tavoittelevia instansseja, niin kyllähän se ajoittain ottaa aivoon kun asiakkaan mielestä homma X ei mitenkään voi maksaa summaa Y, koska hän olisi itse sen tehnyt naapurin tallissa ajassa Z ja ilmaiseksi. No olisit sitten tehnyt sen siellä?
Joo korjaankin oman autoni (myös jarrut, juuri vaihdoin aivan turhaan rumpujarrujen jarrukengät :) ), ei nyky merkkikorjaamohinnoilla voi vanhaa autoa korjaamoissa korjauttaa, uuden osto tulee silloin järkevämmäksi taloudellisesti.

Nykykorjaamot (poisluettuna nyrkkipajat) toimii lähes yksinomaan ohjeaikaveloituksella, jolloin asiakas tietää tasan tarkkaan etukäteen mitä mikäkin homma maksaa. Veloitus menee silloin ohjeajan/ennalta sovitun mukaan riippumatta siitä saako kokenut asentaja sen miljoona kertaa suorittamansa jarrupalojen vaihdon tehtyä puolessa ajassa vai taisteleeko jonkun sodanaikaisen ruostepultin kanssa puoli päivää.
Ei niiden ruostepulttienkaan kanssa, aivan noin kauan kestä. Tai asentajalla ei ole työkaluja/ homma hallussa. Oikeasti tuossa on takana, että saadaan noin parempaa katetta. Jos et itse ymmärrä helpommin maksat turhasta.

Minun kokemuksen mukaan todella vanhojen romujen kunnostus tehdää pääosin tuntiveloitustyönä, jos yleensä suostuvat tekemään.

Sitten on vielä oma lukunsa se turhaan työjonossa asiakkaan autoa pitäminen.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 750
Eihän ne pienene, mutta on kyllä taloudellisesti järjetöntä, vaihtaa osa vain varmuuden vuoksi, ennen sen todellisen käyttöiän umpeutumista.

Varsinkin noi koiranluut on niin helppo homma vaihtaa vaikka renkaanvaihdon yhteydessä.
Päivän paras! Jossain vaiheessa se osa pitää joka tapauksessa vaihtaa(jos se on väljä, rikki särki), joten miksei tuolloin? Onko se jotenkin halvempaa vaihtaa vaikka 6 kk myöhemmin?
Tee toki niinkuin parhaaksi näet, mutta tuo ei kyllä auennut.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 190
Päivän paras! Jossain vaiheessa se osa pitää joka tapauksessa vaihtaa(jos se on väljä, rikki särki), joten miksei tuolloin? Onko se jotenkin halvempaa vaihtaa vaikka 6 kk myöhemmin?
Tee toki niinkuin parhaaksi näet, mutta tuo ei kyllä auennut.
Niin, ainahan se joskus on vaihdettava, mutta jos vaihdat sen esim. 20% liian aikaisin vaihdat joka 5-kerta ns. turhaan eli maksat turhasta varsinkin ei niin kriittisten osien kohdalla.

Turhista vaihdoista tulee kuluja, jätettä ja haaskataan luonnonvaroja.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 526
Viestejä
4 165 499
Jäsenet
70 420
Uusin jäsen
TuplaT

Hinta.fi

Ylös Bottom