Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

Viestiketju alueella 'Autot ja liikenne' , aloittaja tietokonerikki, 05.02.2018.

  1. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Minusta tuntuu, että naisia (tai ns. asiantuntemattomia) käytetään huolloissa hyväksi.
    esim.1 Ei merkkihuolossa Ford fiesta vm n. 2012 ajettu 60000km. Väitettiin, että vakaajan tukitankot (ns. koiranluut ovat kuluneet) ja että ne pitää vaihtaa. Kujettaja ihmetteli minulle miksi pitää, kun edestä ei kuule kolketta. No ne vaihdettiin, pyysin häntä pyytämään ne vanhat osat itselleen.
    => Niissä ei ole mitään vikaa (mulla oli viallinen ja ehjä mallikappale mihin verrata), no sai ainakin varaosiksi. Ei mene enää siihen paikkaan huoltoon.

    Esim. 2 Sama autoa ajettuna noin 74000km /sama kokenut kuljettaja. Edellisestä "viisastuneena" meni merkkihuoltoon.
    Merkkihuolossa sanottiin, että jarrupalat on lähes liian kuluneet. Että he vaihtavat ne ja
    aina samalla myös jarrulevyt.

    Levyjä en ole vielä nähnyt, mutta "tuoksuu" todella pahasti turhalta vaihdolta (eivät ole ilmaisia), jarrupaloissakaan en havainnut vielä vaihtotarvetta talvirenkaita siihen syksyllä vaihtaessani.

    Onkos teillä vastaavia kokemuksia?
     
  2. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 320
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No eihän nuo koiranluut (välttämättä) kolise vaikka niissä väljää olisikin.
    Lisäksi kun ne on kädessä, niin sitä klappia ei välttämättä tunne vaikka paikallaan ollessa ne huomaisikin.
     
    superapina ja Rensu tykkäävät tästä.
  3. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Kyllä se kolke ainakin Fordeissa on sellanen, että sen kuulee "Klonk klonk..." töyssyissä ja silti auto on vielä turvallinen ajaa. Noiden ongelma on, että niissä hajoa nivelen suojuskumi ja likaa pääsee niihin => kuluminen alkaa. Noissa tarkistamissani (ovat edelleen tallessa) kumit ovat ehjät eikä klappia löytynyt ruuvipenkissä kiinniollessa sitä tarkasteltaessa. Ei epäilystäkään, että eivät mene uudestaan paikoilleen kun tarvetta esiintyy (käy muihinkin malleihin).

    Sen rikkinäisen välyksen tuntee ihan kädessä pitäenkin, on noita muutama aiheesta tullut vaihdettua.
     
  4. 8540

    8540

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2018
    Jarrulevyjä ei tarvitse automaattisesti vaihtaa samalla, ne kyllä yleensä kestävät parin palanvaihdon kertaheitolla, mutta tämä on todella riippuvainen käytetystä jarrupalasta, lähinnä sen materiaalista. Tehokkaammat jarrupalat kuluttavat levyä enemmän. Levyille on valmistaja ilmoittanut minimipaksuuden missä ne täytyy vaihtaa, toki jos ne alkavat lähellä olemaan niin se silloin tehdään samalla, koska muutoin levyt kuluisivat loppuun ennen uusia paloja. Voi olla että tämän vuoksi on automaattisesti alettu kaikkiin vaihtamaan myös levyt samalla, vaikkei olisikaan tarvetta.

    Näillä seuvuin ainakin on huomattu fakta että useilla liikkeillä on tapana antaa joissan tapauksissa ainoastaan valohoitoa, etenkin kiirrellisinä aikoina. Toisaalta monesti jos asentaja ei ole täysin perillä vian syystä (ei ne sen kummempia vian paikallistajia ole kuin muutkaan ihmiset samalla kokemuksella), yleinen tapa on vaihtaa osia summanmutikassa todennäköisimmästä vian aiheuttajasta lähtien siihen saakka että vika löytyy, jos löytyy. Tällöin tulee yleensä satojen eurojen edestä turhia osia vaihdettua.

    Isommissa firmoissa tahallinen turhien osien vaihto (eli ei osa vian etsintää) on harvinaisempaa mielestäni, joskin siellä tuppaa sitten olemaan huolimatonta huoltoa ja ihan puhtaasti töiden tekemättä jättämistä. Jos ajattelet itsesi asentajan kenkiin niin miksi häntä sinun autosi kiinnostaisi? Tosin muistaakseni ainakin Pörhö on ottanut käyttöönsä asentajakohtaista laatua tarkkailevan järjestelmän ratkaistaakseen tämän ongelman, jossa seurataan jos tietyltä asentajalta tulee systemaattisesti enemmän takaisin kalustoa kuin muilta.

    Olen itse huomannut että osia ei välttämättä viitsitä pultata aina kokonaan kiinni, osa pulteista saattaa jäädä matkan varrelle ja niin edelleen.. On ollut tilanteita että esimerkiksi penkki on ollut vain kahdella pultilla kiinni, ja yleisintä on se että pohjapanssari pistetään vain parilla pultilla kiinni vaivan säästämiseksi. Tämä sitten näkyy maantiellä lepattavina pohjapanssareina, jotka nykyään virallisesti moottoritilan kurasuojina tunnetaan. Omiin korviini on kantautunut tarinaa jos toistakin, ihan puhtaasta valohoidosta lähtien. On myös eräs firma tällä alueella joka on tunnettu sisäpiireissä siitä että joka laskuun yleensä laitetaan ylimääräinen työtunti. Heillä kun on alhainen tuntitaksa jolla mainostavat ja houkuttelevat asiakkaita sisään, tämä menetetty raha per tunti otetaan sitten takaisin laskutettuna ekstratyönä, jota ei oikeasti ole tehty.
    Joissain firmoissa olen työn puolesta nähnyt ja kuullut myös sporttisempien autojen kenkimisestä parkkipaikalla, on otettu lähtöjä hallista ja niin edelleen.

    En itse ole huomannut sukupuolten välillä tässä eroa ja sellaisena asian käsittely on vähintäänkin epäkorrektia sovinismia. On paljon naisia jotka tietävät enemmän autoista kuin useat miehet, vastoin kenties yleistä vanhan mallin käsitystä. Tietoisuus kun ei sukupuoleen katso, vaan tietoisuus on kiinni kiinnostuksesta asiaa kohtaan. Tietotason kyllä nopeasti saa selville tiskillä, eikä se pitkälle kanna jos se ulkonäköön perustuu. Jos osoitat tietämättömyyttä asiaa kohtaan niin helpommin joudut hyväksikäytetyksi, asiassa kuin asiassa ja alalla kuin alalla. Myynti on se mikä siellä merkitsee, ei oikeudenmukaisuus.
     
  5. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 320
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No kyllä sen täysin loppuun kuluneen kolisevan kädessäkin tuntee, mutta väljää ei edelleenkään välttämättä huomaa jos se ei ole autossa kiinni.
     
    superapina tykkää tästä.
  6. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Ei sen edes tarvitse ollakaan "supertiukka" , siellä on rasvaa mikä voitelee niveltä. Pääasia on, että se ei pääse hyppäämään nivelestään irti, se on vaan vakaajan tukitanko. Ei se ole pyörän nivel ja siinäkin voi olla hivenen välystä.
     
  7. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 320
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Jaa että taas näitä hermanneja, joille riittää se, että osat ei ihan itsekseen putoa pois..
    Mutta yleensä ihmiset tykkäävät siitä, että autot huolletaan ENNEN kuin alkaa ylimääräisiä kilinöitä ja kolinoita kuulumaan.
    Ei anna liikkeestäkään kauhean hyvää kuvaa se, että jos auto käytetty tarkastuksessa ja sanottu että hyvä on ja sitten alkaa muutaman tuhannen kilometrin jälkeen alustasta kolke kuulumaan.
     
    ttppii ja superapina tykkäävät tästä.
  8. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Noi valmistajan ilmoittamat minimipaksuudet, tässä uusi 22mm /minimi 20mm ollevat ns. varman päälle? Turhaan vaihto on turhaa kulua?

    Joo asentajat ovat erilaisia ja ns. "valohoidosta" on itsellänikin kokemusta.
    Olet tietenkin oikeassa, mutta aika monet miehet ,ehkä naisetkin, olettavat naisten tietävän autojen tekniikasta vähemmän?
     
  9. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    .
    Autot käytetään huolloissa usein ja välissä on vielä ne katsastuksetkin, toki hyvätuloisilla on varaa vaihdattaa osia varmuuden vuoksi. Vähempivaraiset miettinevät enemmän tarpeellisuutta. Ton vakaajan kuluminen (kuten nivelten yleensäkin) on hyvin riippuvainen niiden suojuskumien kunnosta. Joten niiden tarpeellinen vaihtoväli vaihtelee paljon.
     
  10. Kizmo

    Kizmo

    Viestejä:
    692
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Terveet kuulanivelet on kyllä niin jäykkiä ettei niitä lähes tulkoon edes jaksa sormilla liikuttaa. Eikä se väljyys välttämättä sormivoimilla ilmene edes. Kokonaan toinen juttu heilutta autoa testerillä :)
     
    superapina tykkää tästä.
  11. 8540

    8540

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2018
    Siihen en osaa ottaa kantaa kuinka paljon niissä on ns. varmuusvaraa. Kyseessä on kuitenkin lujuustekninen turvallisuusseikka, joten varmasti niissä hieman on, mutta sen selvittäminen erehdyksen kautta on täysin omalla vastuulla. Jos ei ole varma niin turvallisempaa ne on liian aikaisin vaihtaa kuin liian myöhään.

    Voi olla että yleisesti ja tilastollisesti tarkastellen naisia kiinnostaa autojen tekniikka vähemmän kuin miehiä, mutta näin ei voi kuitenkaan olettaa asioiden olevan. Olen nähnyt myös tilanteita joissa mies ei osaa edes renkaita vaihtaa, saatikka että muusta, kuten edes polttimon vaihdosta ymmärtäisi mitään. Tätä tosin näkyy ainoastaan kaupunkialueilla, missä asiat voi ulkoistaa eikä tarvitse itse oppia. Toisaalta sitten tiedän useita naisia jotka tietävät autojen tekniikasta enemmän kuin keskiverto asentajat.
     
  12. vemkki

    vemkki

    Viestejä:
    1 927
    Rekisteröitynyt:
    05.02.2017
    Itse en ole koskaan vaihtanut autoon renkaita itse, enkä vaihda, kun rengashotellit hoitavat homman näppärästi. :cool: Ajovalopolttimoita olen yrittänyt vaihtaa kahteen autoon, mutta ei onnistunut kummassakaan. Toisessa kävi sitten niin, että tuttava, joka vaihdon lopulta teki, onnistui vahingoittamaan polttimon kannan kiinnitystä siten, että valon suuntaus ei ollut enää ihan kohdallaan. :grumpy: Että joo, jatkossa en aio edes yrittää itse vaihtaa polttimoita, kun youtube-videoiden tarkasta sihtailusta huolimatta se ei tunnu olevan triviaalia, vaan jätän homman ammattilaisille. Mikäs siinä, jos tykkää itse puuhastella, mutta itse olen muutenkin enemmän teoreetikko.
     
  13. itarumaa

    itarumaa

    Viestejä:
    733
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Autoissa ja myös osien laadussa on älyttömiä eroja. Esim mulla oli Lexus LS johon vaihdoin ylätukivarret, ne oli ostettu ebaysta. Ei ne kestäneet kuin 2v ja n. 25tkm ja meni uudelleen vaihtoon kun suojakumit repes irti. Toisessa tapauksessa taas voi olla että samoilla osilla ajetaan se 200tkm.
     
  14. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Tämän takia en osta kuin tiettyjen valmistajien osia. Ei henk.koht kiinnosta vaihdella niitä useasti, vain siksi, että säästi muutaman kympin.

    Ja toisaalta, en tilaisi ebaystä muutenkaan auton osia.
     
  15. FlyingAntero

    FlyingAntero ɑ n d r o i d Tukijäsen Team Android

    Viestejä:
    2 900
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
  16. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Oli kyllä ammattilaisen kirjoittama. muunmuassa "jarrulevyjen säätöä"
     
    Ihmemies ja ei naarata tykkäävät tästä.
  17. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 493
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Mitä hevonpaskaa tuokin ohje oli, että jos automaattilootan öljyt on jäänyt pitkäksi aikaa vaihtamatta, niin niitä ei enää kannata edes vaihtaa :facepalm:
     
    Ihmemies ja novoiperkele tykkäävät tästä.
  18. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Huuhtelematta. Jos tollaseen +200tkm ajettuun automaattilaatikkoon menet vaihtamaan öljyt "vanhat pois, uudet sisään" -menetelmällä, niin suurella todennäköisyydellä saat enemmän vahinkoa aikaan, kuin hyötyä.

    edit: Tuollaisessa huuhtelussahan sitä öljyä voi joutua kierrättämään jopa +15litraa, ennenkuin se öljy on puhdasta. Siitä voi jokainen laskea, mitä se tulee kustantamaan.
     
    Viimeksi muokattu: 05.02.2018
    qettyz tykkää tästä.
  19. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 493
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Totta vitussa ne öljyt pitää vaihtaa oli loota miten vanha tahansa.
     
    novoiperkele tykkää tästä.
  20. 8540

    8540

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2018
    No jaa, tosiasia on hieman monimutkaisempi tuossa laatikon öljynvaihdossa. Oikeaoppisesti ne toki kannattaa vaihtaa, mutta ei kerralla. Eli ensin vaihdetaan vain osa, eli jätetään esim. huuhtelu tekemättä ja nillä ajetaan hetki ja toistetaan, lopulta tehden vaihto huuhtelun kanssa. Portaiden määrä on sitten tilanteesta kiinni, mutta kerralla sitä ei kannata tehdä, mutta toisaalta kokonaan vaihtamatta jättäminen tietää myös ennenaikaista kulumista ja muita ongelmia, kuten esim. luistamista ja jos siihen taas ei kerralla puututa on edessä kallis remontti tai liikkeeseen vietäessä laatikon vaihto.

    Idea tässä portaittaisessa vaihdossa on, että likaa lähtisi liikkeelle pienemmissä määrin jolloin ongelmien ilmenemisen riski on pienempi. Paras toki kun ajallaan vaihtaisi, ei ole sellaista laatikkoa jossa olisi oikeasti öljyt "for life", kuten monet valmistajat väittävät. "For life" öljyt tarkoittaa että ne kantavat sen takuun ajan ja kenties hieman pidemmälle jos tuuri käy.

    Normaalitilanteessa aina tulisi vaihtaa öljyt huuhdellen, vaihtamalla pelkän öljypohjan sisältämä öljy jää sisään vanhaa öljyä jopa kaksi kolmasosaa.

    Se ongelma kerralla vaihtaessa on että öljyn lisäaineistus kuluu myös vaihteistossa (kuten moottoreissakin), ja uusi öljy on varsin "pesevää", ts. liuottavaa. Tällöin kun pitkään on ajettu vanhoilla öljyillä joiden lisäaineistus on kulunut, on sinne linjoihin kertynyt ja jäänyt vaikka mitä, ja kun uudet hyvin voitelevat ja puhdistavat öljyt laitetaan kerralla sisään, lähtee kaikki se vanha p**ka liikkeelle aiheuttaen ongelmia. Samasta syystä etanolille autoja muutettaessa menee suodattimet tukkoon lähes heti, koska etanoli on paljon tehokkaampi liuotin kuin bensiini. Eli bensiinikäytön aikana seinämiin matkan varrelle jäänyt p**ka lähteekin liikkeelle laattoina.
     
    prossu22 tykkää tästä.
  21. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Tohon öljyn vaihtoon on ihan laite olemassa.
     
  22. 8540

    8540

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2018
    On toki, mihimpä ei olisi. Nyky-automaateissa ei ole tyhjennysproppua, joten koneella imetään öljyt öljypohjasta (mittatikun reiän kautta siis, kuten öljyn täyttökin). Lisäksi on laitteita joita voidaan käyttää huuhteluun, käytännössä siis liitetään öljypohjaan takaisin menevään linjaan säiliö ja moottoria käytetään kunnes tuoretta öljyä tulee tästä putkesta. Se nyt ei ole hankalaa itsekkään kotikonstein tosin tehdä, joskin öljypohjan tyhjentäminen on hieman sotkuista hommaa jos ei omista alipainepumppuja.
     
  23. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Nyt tulee kyllä puppua sieltä suunnasta. Mittatikkua et kyllä useammasta automaatista löydä. Öljyproppu ja tarkastus proppu ovat joissakin laatikoissa samassa.
     
  24. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Minä muotoilisen tämän niin: "Uudet kuulanivelet on kyllä niin jäykkiä ettei niitä lähes tulkoon edes jaksa sormilla liikuttaa, kunnes ne ovat hiotuneet niin että ne liikuvat sulavasti" :)
     
  25. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Joo toi koiranluiden vaihto menee 1-kohdan piikkiin, aika yleinen "tyyppivika" vanhoissa Fordeissa pahimmillaan eivät kestäneet kuin 30000Km, samoin 1999 Focuksen vetonivelet hajos kun ei ollut tiivistettu nivelen suojuskumia kunnolla, sen kun teki nivelet kestivät satojatuhansia kilometrejä.
    toi "jarrylevyjen säätöä" -ihme termi, tarkoittikohan sillä etujarrurumpujen liukupaloja? Niistä tulee joskus ääntä.


    Pieleen meni toi 2.kohta "arkana henkilönä" ei uskaltanut pyytää niitä vanhoja levyjä, joten ei pysty enempää kommentoimaan olivat sanoneet uuden levyn olevan 2,3 ja mitatun 2,1 (lienee senttejä). Lasku levyistä ja jarrupaloista + jarrupinnoitesarjasta n. 360.

    Josta toi jarrupinnoitesarja n.75€. Täytyy kyllä valitettavasti myöntää, että nyt meni sormi suuhun.
    Mitä ihmettä toi jarrupinnoitesarja tarkoittaa? !!
     
  26. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Ehkä liukutappien rasvaa? :smoke:
     
  27. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    75 euron liukutappi rasvaa.
     
  28. 8540

    8540

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2018
    Mittatikkuja on momentinmuunnin-planettapyörästö-automaateissa ollut iät kaiket ainakin viime vuosiin saakka, useimmiten ilman proppuja. Proppuja on lähinnä löytynyt joistain sporttisimmista tai vanhoista vaihteistoista. En ole varma näistä uusimmista, muutamana viime vuonna tulleesta laatikoista tosin. Käsittääkseni niissä on joissain tapauksissa jätetty mittatikku pois ja siirrytty DSG-tyyppiseen systeemiin (jossa kaikki hoituu yhden propun kautta), joissain taas on vieläkin mittatikku, joskus ilman proppuja.
    Jos puhut kaksoiskytkinlaatikoista niin silloin olen samaa mieltä, en ole niissä itsekkään mittatikkua nähnyt ja vaihdot tapahtuvat propun/proppujen kautta. Toisaalta kaksoiskytkimistä itselle tuttuja ovat lähinnä vain VAG-konsernin tuotteet.
    CVT on sitten sellainen seikka mihin en ole itse sotkeentunut enkä tiedä miten siellä asia hoidetaan, mutta eipä sitä taida käyttääkkään tänä päivänä kukaan muu kuin Subaru.
     
  29. JiiVee92

    JiiVee92

    Viestejä:
    29
    Rekisteröitynyt:
    20.07.2017
    Lasketaanko ZF 5HP19 tai 5HP18 sellaisiksi sporttivaihteistoiksi? niissä kun on pelkät proput, ilman mittatikkua.
     
  30. 8540

    8540

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2018
    Kyllä minä sen sellaiseksi luokittelisin kun katsoo mistä sitä löytyy ja kuinka suuri sen väännönkesto on. Mutta toki poikkeuksia on suuntaan jos toiseenkiin eikä sille mitään vakinaista kaavaa tunnu olevan. Olen vain itse huomannut että omassa elämässäni törmää mittatikkuihin ja harvoin löytyy proppuja. En tarkoittanut että se aina olisi näin.
     
  31. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    En nyt muista, että olisi tullut vastaan yhtään vaihteistoa missä ei olisi tyhjennysproppua.
    Mutta en olekaan asiantuntija.
     
  32. etrade

    etrade BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2016
    Älkää nyt vain edellistä uskoko.

    Automaattilaatikon öljyt vaihdetaan huuhtelemalla, kunnes sieltä tulee samanväristä puhdasta öljyä mitä sinne laitetaan. Menköön vaikka 20litraa. Löytyy yrityksiä, keskittynyt huuhteluvaihtoon, niin laatikko on ikuinen, kun huuhteluvaihto on tehty säännöllisesti. Mersuis suositeltavaa 60tkm.
     
  33. Super Hessu

    Super Hessu

    Viestejä:
    314
    Rekisteröitynyt:
    29.09.2017
    Autokorjaamot on eräitä pahimpia kusettajia, jos siellä havaitaan ettei asiakas tiedä autoista juuri mitään.

    Pari esimerkkiä:

    Olin isän seurana katsastamassa volkkaria. Muuten ok, mutta pakoputken takakannake oli ruostunut tms. korjauskuntoon (meni kuitenkin läpi).
    No sitten ajettiin pienehkölle lähikorjaamolle kysymään korjausaikaa ja sellaisen saikin pian. No kun auto oli siellä korjattavana, niin tuli soitto
    että pakoputki on niin huonossa hapessa, että se pitäisi vaihtaa katilta taakse päin (vai oliko vielä ennemmänkin). Just kun oltiin katsastuksessa
    oltu kolmisin putkea tutkimassa, joka oli lähes uutta vastaavassa kunnossa sitä kannaketta lukuun ottamatta. Oli onneksi tajunnut sanoa,
    että antakaa olla ja että hakee auton pois.

    No sitten oli vienyt auton Turkuun merkkihuoltoon. Olivat sitten sieltä sanoneet että pitää laittaa kaikki jarrut uusiksi, ovat niin kuluneet tms.
    Eli ainakin kaikki palat ja levyt vaihdettiin.
    Ei siinä, mutta kun olin itse käynyt jarrut läpi jotain pari tkm ennen ja herkistellyt/putsannut yhden nurkan liukutapit ja vaihtanut kyseiset palat
    ja muuten todennut ettei jumia ole, kaikissa paloissa yli puolet pintaa, levyt hyvässä kunnossa, ei uria, ei ruostetta.

    Tuohon laskuttamiseen tekemättömästä työajasta olen myös törmännyt. Lähdin hakemaan autoa rempasta etuajassa/katsomaan, miten homma etenee. Työ olikin jo valmis ja laskuun oli merkitty enemmän työaikaan kun auto oli viettänyt aikaa korjaamon alueella..

    Kun löytää sellaisen pajan, joka ei yritä kusettaa joka käänteessä, kannattaa pitäytyä sitten siinä.
     
    Fozyzy ja novoiperkele tykkäävät tästä.
  34. etrade

    etrade BANNATTU BANNED

    Viestejä:
    146
    Rekisteröitynyt:
    23.12.2016
    Eli, mikä oli sun sanoma?

    Huomattavasti vähemmän on purkaamot saanut myytyä laatikkoja, kun huuhteluvaihto yleistynyt.
     
  35. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 320
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    Tässä nyt tietämättömälle vähän pientä tiedonjyvää:

    Jos siitä pakoputkesta on se kannatin ruostunut pois, niin korjaamot (pl. pakoputkikorjaamot) ei ala väkertämään sinne mitään omia patentteja vaan vaihtavat sen koko vaurioituneen osan uuteen, kun sille osalle ja työlle on annettava takuukin.
    Samalla voi mennä enemmänkin kuin pelkästään se vaurioitunut osa vaihtoon, kun katsotaan että sen vahingoittuneen ja ehjän putken pätkän liitoskohta on sen verran hyvässä ruosteessa että sitä availlessa hajoaa myös sen ehjän pätkän liitos ja niihinkään ei ruveta tekemään mitään ihme patentteja vaan vaihdetaan uusiin.

    Ja jos sinä olet yhden kulman palat vain mennyt vaihtamaan, niin on siellä huollossa varmasti ihmetelleet, että kun yhdessä kulmassa vain kulumattomat palat niin jotain jarruissa todellakin pielessä noin epätasaisella kulumisella ja paikat käydään läpi ja vaihdetaan uusiin.

    Ja tuohon tekemättömästä työstä laskuttamiseen, niin sitä samaa autoa saattanut korjata useampikin heppu, jolloin se huollossa vietetty aika ei välttämättä suoraan ole verrannollinen tehtyyn aikaan.
    Toki varsinkin merkkihuolloissa väki sen verran erikoistunutta, että ohjeajat saatetaan hyvinkin alittaa, mutta kiitos ohjeaikojen asiakas tietää jo ennen remonttia mitä se tulee maksamaan.
    Toki sitten voi olla tyytyväinen, kun se luottopajan Pena joka vain laskuttaa niistä tehdyistä töistä ja sanoo, että tää iskari nyt sattui olemaan nyt sen veran jumissa, että menikin sen vajaan tunnin työn sijasta 5 tuntia sitä vaihdelessa, mutta kun olet hyvä kanta-asiakas, niin laskutan vain neljästä.
    Siellä merkkiliikkeessä tuo nyt olisi mennyt siihen ohjeajan mukaiseen laskutukseen ja asentaja kokenut sen tilipussissaan pienempinä provikoina.
    Toki en sitä sano, että korjaimoihinkin mahdu koijareita joukkoon niinkuin kaikkiin muihinkin liikkeisiin.

    Näin autokorjaamolla työskennelleenä ja autoista jotain tietävänä.
     
    Viimeksi muokattu: 06.02.2018
    teppo mörkö, jultsu, Kidov ja 4 muuta tykkäävät tästä.
  36. renee

    renee

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2017
    Yhden kerran on käynyt niin, että Veholla sanottiin jonkun takapuslan olevan vaihdon tarpeessa, en kuitenkaan tarttunut syöttiin ja ajoin autolla sen jälkeen vuosia, luonnollisesti auto meni katsastuksista läpi. Vanhoilla autoilla kun tulee ajettua, niin osia vaihdetaan vasta siinä vaiheessa, kun autossa on jotain vikaa (huomautus katsastuksessa, auto kilisee/kolisee, ajettavuus huononee jne.), omin avuin voi todeta huollon tarpeen (jarrupalat/-levyt kuluneet, moniurahihna rispaantunut jne.) tai valmistajan huolto-ohjelman mukaan on vaihdon aika (öljyt, suodattimet, tulpat jne.).
     
    tikkaritta tykkää tästä.
  37. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    Huonokuntoinen pusla vaikuttaa ajettavuuteen. Riippuen puslasta, voipi syödä rengasta.
    Noihin ei katsastus puutu.

    Mutta tee niinkuin parhaaksi näet.
     
  38. 8540

    8540

    Viestejä:
    161
    Rekisteröitynyt:
    10.01.2018
    @null
    Kyllä oikeassa katsastuksessa jokainen pusla tarkistetaan kangen kanssa väännellen. Ns. "helpot" asemat on sitten asia erikseen.
     
  39. null

    null

    Viestejä:
    406
    Rekisteröitynyt:
    06.11.2016
    En siis ole selvästikkään käynyt oikeassa katsastuksessa.
     
  40. renee

    renee

    Viestejä:
    43
    Rekisteröitynyt:
    24.10.2017
    Toki olisin antanut vaihtaa, jos jotain vikaa olisin havainnut, kyllähän ne alustan viat yleensä huomaa äänistä ja mahdollisesti myös ajettavuudesta. En väitä, että huolto olisi tarkoituksella yrittänyt kusettaa, mutta vahinkojahan sattuu.

    Itse kuitenkin haluan ajaa ehjällä autolla ja kiinnitän huomiota kaikkiin ylimääräisiin tai uusiin "ominaisuuksiin", joten mulle esim. katsastus ei ole leiman hakemista, vaan oikeasti haluan, että mahdolliset viat löytyvät. Siitä voin mielelläni sen vajaa 50e maksaakin.
     
  41. Nomber

    Nomber

    Viestejä:
    1 145
    Rekisteröitynyt:
    17.10.2016
    Itse olen korjannut ja vaihdan osia kun menee rikki/katsastuksessa valitetaan. Ei kannata aiemmin kun joku pikku remppakin aina maksaa puolet auton arvosta ja ei voi tietää koska hajoaa jotain niin kallista ettei kannata enää korjata ollenkaan.

    Mutta jos jotain teen niin kuitenkin monesti tulee vaihdettua asiaan liittyviä osia ihan vaan siksi että joku kohta on avattu niin ei tarvitse samaan paikkaan puuttua enää.
     
  42. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    Niinpä toi on aika yleinen tapa, vaikka sen kyllä olisi voinut tehdä niinkin, että olisi hitsannut sen kannakkeen paikoilleen. Sopien siitä asiakkaan kanssa. Kertoen, että emme anna sille takuuta (kunnolla tehden hitsit kestävät vuosia), mutta säästätte tällä hetkellä siinä tietyn summan. Jos siinä vaihdettiin katalisaattorikin niin summa on aika iso.
    Minäkään en pidä tuosta tavasta säästää, ei ne palat niin paljon maksa, että niitä ei molemmin puolin voi vaihtaa. Huololla tuurilla vanhojen ja uusien jarrupalojen kitkapinnat/ominaisuudet ovat erilaiset ja siitä voi aiheutua ohjaukseen ongelmia.

    Tuo menee muuten toisinkin päin. Olen monesti nähnyt kun "maksamani" asentaja menee välillä auttamaan toista asentajaa.
    Näin juuri ja ne ohjeajat kyllä osataan määrätä niin, että todella harvoin töitä ei siinä ajassa pysty tekemään. Itse kyllä pidän siitä, että tiedän hinnan etukäteen.
    Osatko sanoa mitä toi jarrupinnoitesarja n.75€ mahtaa tarkoittaa, ei se voi paria tippaa rasvaa tarkoittaa. En ole koskaan kuullut moisesta.
     
  43. bypass

    bypass

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    En minäkään ole kuullut, enkä osaa siis sanoa. Arvaan kuitenkin. Olisiko käännöskukkanen asennussarjalle? Ne taas voivat pitää sisällään kaikkea kitinälevyistä sokkatappeihin ja liukujen tiivisteisiin rasvoineen jne.
     
  44. tietokonerikki

    tietokonerikki

    Viestejä:
    245
    Rekisteröitynyt:
    03.04.2017
    75€ muutamasta tipasta rasvaa (jos edes on laitettu?) sekä uusien jarrulevyjen suojarasvan poistoon tarpeet. Eipä levyjen vaihdossa juuri muuta oikeasti tarvita. Sokatkaan ei montaa senttiä maksa.
     
  45. bypass

    bypass

    Viestejä:
    85
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Yritin tuossa kuvata, että "asennussarja" nimikkeen alle voi mennä tosiaan satulan liukutapit (+lukkoliima), näihin joku apuholkki, haitaritiiviste ja suojatulppa. Lisäksi itse paloihin kitinälevyt, palojen tapit ja niihin sokat sekä jonkinnäköiset jouset/ peltiläpäreet tai molemmat. Sitä rasvaa ei muuten laiteta tipoittain, vaan se on vähän paksumpaa kamaa. Korjaamolla näille sitten määräytyy hinta kertoimella x>1.
    Tässä välillä ajatus kyllä vähän notkistui. Ei kai siihen vaihdettu takarumpuihin jarrukenkiä? Niitä voisi jollakin kieroutumalla ajatella pinnoitteina. Vanhoina hyvinä aikoinahan myös henkilöautoihin vaihdettiin vain nuo kitkapinnat.
     
    superapina tykkää tästä.
  46. Tellervo

    Tellervo

    Viestejä:
    688
    Rekisteröitynyt:
    19.10.2016
    Joka tapauksessa siinä on asennussarjalla hintaa, mutta marmorilla moni asia saattaa tunnetusti olla hinnakasta.

    Samoja kokemuksia eräältä merkkikorjaamolta. Auto oli siellä pienessä kolarikorjauksessa ja saivat myytyä lisäksi ajankohtaisen määräaikaishuollon. Huollon hinta sovittiin puhelimessa ja se piti kutinsa samoin kuin aikataulukin. Ei siinä mitään.

    Mutta kun menin autoa hakemaan takaisin niin, tiskin takana herra sanoi, että löydettiin tällaista korjattavaa sun autosta ja ehdotti jos varattaisiin korjausaika. Katsoin listaa, johon oli eritelty mm jotku puslat jotka "estävät auton katsastuksen". Takajarrulevyt olivat kuulemma loppu, vaikka olin silmämääräisesti todennut, että levyt ja palat eivät lähelläkään "hälytysrajaa". Kaiken huippuna mainittiin, että eturenkaissa on pintaa alle 2 mm, vaikka olin pari viikkoa aiemmin mitannut itse yli 4 mm. Kaikkinensa korjausarvion loppusumma oli noin 1200e eikä se edes sisältänyt uusia renkaita.

    Otin neuvosta vaarin, sijoitin 70e uusin takajarrujen osiin ja ajelin pari vuotta tyytyväisenä ilman huomautuksia katsastuksessa. Tämän jälkeen auto vaihtoi omistajaa.
     
  47. Manne

    Manne

    Viestejä:
    1 320
    Rekisteröitynyt:
    16.10.2016
    No, vanhemmissa autoissahan tuo voi tarkoittaa sitä, että rumpujarruissa oli niissä jarrukengissä vaihdettavat kitkapalat, mutta olisiko muka missään vähänkään modernimmassa pelissä moisia, niin en tedä.
     
    bypass tykkää tästä.
  48. Miixxx

    Miixxx

    Viestejä:
    300
    Rekisteröitynyt:
    03.11.2016
    En sano etteikö joku korjaamo tällaista voisi harrastaa, mutta ainakin itse korjaamon tiskillä työskentelevänä väitän ettei mikään korjaamo tällaista kovin pitkään harrasta. Loppupeleissä niistä turhista kikkailusta narahtaa aina jossain vaiheessa + hyvin harvalla työnjohtajalla (aka tyypillä joka päättää mitä tehdään) on se oma tili millään lailla kiinni tuloksesta = ei hyödy mitään eikä sinänsä kiinnosta tunkea ylimääräistä tienestipalikkaa autoihin. Tieten eri asia jos kyseessä on joku yhden miehen nyrkkipaja...
    Ja kuten tässäkin jo mainittu, väljä koiranluu ei kädessä välttämättä tunnu miltään, ellei ole täysin paskana. Katsuri ne väljät palikat olisi joka tapauksessa laittanut vaihtoon.

    Tässä haiskahtaa lähinnä se että huollossa todettu jarrulevyjen olevan alimitassa jolloin ne menee vaihtoon ja aina samalla uusitaan myös ne palat. Ei olisi ensimmäinen kerta kun vastaavaa korjausta selitetään (anteeksi yleistys) naiselle ja kohta perään soittaa mies vihaisena "turhasta" korjauksesta, kun naiskuski ei erota jarrulevyä jarrupalasta... Voi olla myös että ne palst oli ajettu raudoille asti ja sitä myöten levyt pilalla. Tässäkin yleensä sisempi pala loppuu ensin ja esim renkaanvaihdon yhteydessä peruspentti näkee vain sen ulomman palan satulan reijästä...

    Toki jos tuntuu että korjaamolla kusettavat, niin kannattaa vaihtaa firmaa. Huokaisevat varmasti helpotuksesta myös korjaamon päässä...:D
     
    Legacy, null ja Shikanjyo tykkäävät tästä.
  49. tle88

    tle88

    Viestejä:
    650
    Rekisteröitynyt:
    31.10.2016
    Originaaliin kysymykseen on mielipiteenäni se, että kyllä, korjaamot tekevät ns. mielivaltaisia ja aivan turhia osien vaihtoja. Sen verran noita on tullut sivusta seurattua, kun lähipiirissä ja tuttaville on noin käynyt. Siihen ei voi vastata muuta kuin vaihtamalla firmaa. Ongelmana on se, mistä löytää sen oikeasti hyvän firman, jossa asentaja omistaja vielä oikeasti osaa sen oman hommansa?

    Yrittäjä elää asiakkaistaan, ja kun ne käyvät vähiin, niin niitä vähiä onnettomia lypsetään vieläkin entistäkin enemmän ja rajummin. Siinä mielessä kapitalismi ei taas tuossakaan kohtaa toimi, että kilpailu ei aina todellakaan lisää sitä ammattitaitoa tai paranna millään lailla moraalia. Jos edes näyttää saaliilta, sitä on tyhmempien yrittäjien (=useimmat) mielestä silloin saalis. Lyhytnäköiset toimijat eivät ymmärrä pitkäkestoisen asiakkuuden merkitystä, vaan nykyisin heille vain sen hetkinen hyöty ratkaisee. Niinpä osaamatonta asiakasta lypsetään ja kusetetaan oikein olan takaa. Näin voidaan toimia, koska kaikki toimivat näin. Silloin ei edes liikkeen vaihtaminenkaan auta enää yhtään mitään.

    Autobusiness on jo sen verran syvästi epärehellistä toimintaa, etteivät ne toimijat enää edes itsekään ymmärrä sitä omaa epärehellisyyttään. Tilanne olisi lähinnä huvittava, ellei se olisi jo niin vakava ja säälittävä. Nykyaikaista autoahan ei edes ole tarkoitettukaan enää millään lailla huollettavaksi, sellaisiksi ne rakenteet on jo niihin suunniteltu ja tehty. Auton todellinen huoltaminen onnistuu enää vain ja ainoastaan itse tehden ja siihen reilusti ja hyvin paljon aikaa käyttäen. Asiaa harrastaen siis.

    Miehelle neuvoksi on se, että opettele tekemään aivan kaikki itse. Naiselle se, että ellei homma todellakaan edes yhtään nappaa, niin etsi kavereistasi edes se yksi ainoa, joka jotain autoista vielä ymmärtää, ja maksa sitten rahaa mieluummin hänelle. Kolmas vaihtoehto on kokonaan uusi auto, johon tekee huoltosopimuksen ja vaihtaa sitten sen auton 3 vuoden välein. Ei edullinen eikä järkevä vaihtoehto tuokaan, mutta näin voi ainakin välttää nämä satunnaiset ja vääjäämättä kohdalla osuvat ja myös sangen suututtavat ryöstämiset.

    "Ammattilaisten" tason pystyt itsekin arvioimaan jo tähänkin ketjuun tulleista vastauksista. Vältä heitä aina kun vain voit. Heidän kanssaan ei kannata edes keskustella yhtään mistään, ja autoista ja niiden huoltamisesta ei nyt varsinkaan.

    T -.-
     
  50. Turbolaturi

    Turbolaturi Tukijäsen

    Viestejä:
    4 493
    Rekisteröitynyt:
    18.10.2016
    Omaan autoon asennussarja, joka sisältää satulan liukupellit ja kitinälevyt maksaa halvimmillaan 20€, eikä ole kummoiset pellinpalat kyseessä. Merkkiosana johonkin uudempaan autoon varmasti helposti tuon 75€.