Vaihdatetaanko huolloissa turhaan osia naisilla/ miehillä

Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 877
Niin, ainahan se joskus on vaihdettava, mutta jos vaihdat sen esim. 20% liian aikaisin vaihdat joka 5-kerta ns. turhaan eli maksat turhasta varsinkin ei niin kriittisten osien kohdalla.

Turhista vaihdoista tulee kuluja, jätettä ja haaskataan luonnonvaroja.
Samat kulut siitä tulee, ajankohta vain siirtyy.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Niin, ainahan se joskus on vaihdettava, mutta jos vaihdat sen esim. 20% liian aikaisin vaihdat joka 5-kerta ns. turhaan eli maksat turhasta varsinkin ei niin kriittisten osien kohdalla.

Turhista vaihdoista tulee kuluja, jätettä ja haaskataan luonnonvaroja.
Ei jeesus, menee täysin laihialaisvitsiksi koko ketju:lol: Ja laskentaoppi on suoraan yliopistotason insinöörin touhua, harvemmin niiden osien kestoikä on vakio...

Jos se autolla ajaminen on noin tarkan markan puuhaa niin suosittelen ensi tilassa miettimään jotain muuta kulkuvälinettä...
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Ei jeesus, menee täysin laihialaisvitsiksi koko ketju:lol: Ja laskentaoppi on suoraan yliopistotason insinöörin touhua, harvemmin niiden osien kestoikä on vakio...
Aivan, ja se vaihdettu "nivel" olisi saattanut kestää oikeasti auton todellisen jäljellä olevan käyttöiänkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Ennakkohuolto on yleensä kalliimpaa, mutta jos sillä voi välttää korjaamokäynnin niin säästää aika paljon vaivaa ja joskus myös rahaa.

Hieman eri asia, jos itse tekee kaiken eikä koskaan ole pakko päästä perille (ei haittaa vaikka jäisi tienposkeen). Silloin voi ajaa osat loppuun ja vaihtaa vasta kun se hajoaa. Tämä on halvempaa, mutta ei sovi kaikille ihmisille.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 877
Ennakkohuolto on yleensä kalliimpaa, mutta jos sillä voi välttää korjaamokäynnin niin säästää aika paljon vaivaa ja joskus myös rahaa.

Hieman eri asia, jos itse tekee kaiken eikä koskaan ole pakko päästä perille (ei haittaa vaikka jäisi tienposkeen). Silloin voi ajaa osat loppuun ja vaihtaa vasta kun se hajoaa. Tämä on halvempaa, mutta ei sovi kaikille ihmisille.
Ei se nyt ihan noinkaan ole.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Ennakkohuolto on yleensä kalliimpaa, mutta jos sillä voi välttää korjaamokäynnin niin säästää aika paljon vaivaa ja joskus myös rahaa.

Hieman eri asia, jos itse tekee kaiken eikä koskaan ole pakko päästä perille (ei haittaa vaikka jäisi tienposkeen). Silloin voi ajaa osat loppuun ja vaihtaa vasta kun se hajoaa. Tämä on halvempaa, mutta ei sovi kaikille ihmisille.
Tästä ollaan pitkälti samaa mieltä. Tosin hajoaminen on tässä suhteellinen asia, vaihdan koiranluut yleensä kun kolinaa alkaa kuulumaan. Vaikka ne oikeasti kestäisivät vielä pitkää siinä käyttötarkoituksessa mihin ne on suunnilteltu.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Tästä ollaan pitkälti samaa mieltä. Tosin hajoaminen on tässä suhteellinen asia, vaihdan koiranluut yleensä kun kolinaa alkaa kuulumaan. Vaikka ne oikeasti kestäisivät vielä pitkää siinä käyttötarkoituksessa mihin ne on suunnilteltu.
Niinno, parhaimmillaan olen nähnyt autoja jotka pölähtää hinurilla pihaan kun jo pitemmän aikaa kolissutta koiranluuta ei ole raaskittu vaihtaa ja tanko toisesta päästä irrotessaan aiheuttaa kaikkea muuta mukavaa. Yhdessä tapauksessa luu oli tökännyt suoraan vetonivelen väliin vauhdista ja koko nivel/vetari porsinut... Mutta hei, säästipähän sen 30€ kuukautta aikaisemmin :tup:
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Tässä haiskahtaa lähinnä se että huollossa todettu jarrulevyjen olevan alimitassa jolloin ne menee vaihtoon ja aina samalla uusitaan myös ne palat.
Miten jarrulevyn paksuusmittaa oikein on tarkoitus tulkita? Esimerkiksi BMW:llä levyyn stanssattu minimipaksuus tarkoittaa alinta paksuutta, jolla saa laittaa vielä uudet palat paikoilleen. Kriteeri levyn uusimiselle on ohuempi.

Sen ymmärrän, että levyt uusitaan, jos jarrujen ollessa työn alla mistään syystä todetaan levyjen olevan alle uusimisrajan mutta onko todella tarkoitus käydä mittaamaan levyjä käytön aikana ja ottaa jarrut auki, jos levyjen todetaan olevan liian ohuet?
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Miten jarrulevyn paksuusmittaa oikein on tarkoitus tulkita? Esimerkiksi BMW:llä levyyn stanssattu minimipaksuus tarkoittaa alinta paksuutta, jolla saa laittaa vielä uudet palat paikoilleen. Kriteeri levyn uusimiselle on ohuempi.

Sen ymmärrän, että levyt uusitaan, jos jarrujen ollessa työn alla mistään syystä todetaan levyjen olevan alle uusimisrajan mutta onko todella tarkoitus käydä mittaamaan levyjä käytön aikana ja ottaa jarrut auki, jos levyjen todetaan olevan liian ohuet?
Oli sen verran vaikeaselkoista tekstiä etten vaivaudu toista kertaa edes lukemaan MUTTA:

Katsastukseen kuuluu jarrulevyjen paksuuden mittaus, joille jokaiselle löytyy mallikohtaiset minimimitat millimetreissö ilmaistuna. Mitataan ihan työntömitalla, eikä siinä mitään sen kummempaa tulkinnanvaraa ole. Niillä levyn valmistajan stanssauksilla ei ole mitään käytännön virkaa ainakaan Suomen tieliikenteessä. Ovat olemassa lähinnä jarruvalmistajan perseen suojelemiseksi jos/kun joku laihialainen penninvenyttäjä räjäyttää kolme kertaa liian ohuet levyt paikalleen.
Pääsääntöisesti uudessa levyssä on 1-4mm kulutusvaraa automallista riippuen.

Tähän varmaan vastaat taas jotain aiemman linjoilla olevaa "kyllähän järkikatsuri näkee onko levyssä vielä varaa nönnönnöö..", juu varmaan näkeekin, mutta sääntösuomi ja sen liikenne :tup:. Ei se ole katsurin tai korjaamon vika jos jarrulevyt on alimitassa. (Ja ihan selkeyden vuoksi mainittakoon että levyjen minimimitat määrittää auton valmistaja, ei katsuri/korjaamo/jarruvalmistaja tai vittumainen poliitikko.)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 100
Itsellä sprinterissä oli levyt ennen vaihtoa niin huonossa kunnossa, että olisin ne vaihtanut varmaan 50tkm aiemmin, jos olisin tarkemmin aiemmin katsellut. Leimalla ei sanomista.

Alapalloissa oli pystysuuntaista välystä melkein sentti/puoli, mutta ei sanomista leimalla, koska mersun mukaan välystä saa olla. Vaihdatin, koska oli jo niin pirun sivutuuliherkkä, ja muutenkin vikuri. ajettavuus parani kertaheitolla.

Faijan 200tkm ajettu s60 volvo meni leimasta huomautuksitta. Sen jälkeen satuin ajamaan sitä, ja kyllä oli ajomukavuus kaukana, kun kokoajan sai ohjata, ja urat vei milloin minnekkin. Vaihdoin eteen kaikki nivelet+alatukivarret puslineen. Taas oli ilo ajaa. Osat maksoi laatuosina alle 300€.

Ei se katsastus todellakaan ole mikään mittari sille, että auto on hyvässä kunnossa. Enemmänkin siellä karsitaan jo selkeää vaaraa aiheuttavat viat. Jos satutaan huomaamaan.
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Ei se katsastus todellakaan ole mikään mittari sille, että auto on hyvässä kunnossa. Enemmänkin siellä karsitaan jo selkeää vaaraa aiheuttavat viat. Jos satutaan huomaamaan.
Ei katsastuksen pidäkään olla mikään hyvän kunnon mittari vaan siellä kuuluu puuttua vain todellisiin, liikenneturvallisuutta vaarantaviin puutteisiin. Jos jarrulevyt näyttävät rumilta mutta mitattuina jarrut kuitenkin pitävät hyvin, niin ei katsastuksen pitäisi määrätä jarruja uusittaviksi. On toki ihan kiva, jos katsastuksessa saa informaalisti laajampaakin palautetta auton kunnosta.

IMHO, korjauskehoitusten taustalla ei saisi olla mikään teennäinen uhkakuva vaan puuttumiskynnykset olisi voitava perustella esim. onnettomuustilastoilla.
 
Liittynyt
14.11.2016
Viestejä
429
Porin motonet korjaamoon olen ollut ihan tyytyväinen. Esim oma evandaa sinne heitin hankittua uudet levyt ja palat joka nurkkaan, koiranluut ja jne... Sitten autoa hakiessa, sanoivat mitä voihtoivat ja mitä jättivät vaihtamatta. Takajarrut ei vaihtanu ollenkaan, vaan kiristi.

Viimeksi venakopantiivistettä vaihtaessa, meni tunti. Kun entinen omistaja laittoi sikaflexiä sinne väliin. Oli korjaaja vittuuntunu selvästi xD
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
265
Josta toi jarrupinnoitesarja n.75€. Täytyy kyllä valitettavasti myöntää, että nyt meni sormi suuhun.
Mitä ihmettä toi jarrupinnoitesarja tarkoittaa? !!
Jarrupinnoitesarja=jarrupalasarja(tai jarrukenkäsarja).
Merkkiosissa on monesti melkoisia käännöskukkasia. Osat on vedetty 17 eri kielelle google-kääntäjällä ammattitaitoisen ihmisen sijaan.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
613
Vähän päinvastainen kokemus ketjun aiheesta, eli auto hylättiin katsastuksessa ainoasta viasta: jokin takatukivarsien nivel löysä. Vein huoltoon jossa ei löydetty mitään vikaan verrattuna toisen puolen vastaavaan osaan. Ihmetteli aikansa että onkohan papereihin kirjattu väärin ja haluanko varmasti tilata uuden osan. Vaihdettiin nivel ja vein uusintanäyttöön niin ukko katsoi vain nosturilla auton alle että siellä on selkeästi uusi osa ja läpi meni.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Tuossa on noista nivelistä selitetty tuskallisen hitaasti. Menevät huollossakin vipuun siinä miten katsotaan ilman sitä katsastuksen repivää alustaa.

Kerrankin oli voimien suuntiin paneudettu :)
Lyhennelmä: Auton molemmat pyörät ylös tuelle, jousta tunkilla ylöspäin ja sitten vasta "sorkkaraudalla" pyörästä, niin nivel antaa periksi jos on antaakseen.
Katsastuksessa nostevat molemmat pyörät ylös ja sorkkaraudalla siten kokeilevat välystä.

Tuosta jotain 18min eteenpäin näkee/kuulee hyvin miten se nivel voi olla kulunut ja kolinan kyllä kuullee ajaessakin. Kolinoiden syy on yleensä syytä selvittää.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Niinno, parhaimmillaan olen nähnyt autoja jotka pölähtää hinurilla pihaan kun jo pitemmän aikaa kolissutta koiranluuta ei ole raaskittu vaihtaa ja tanko toisesta päästä irrotessaan aiheuttaa kaikkea muuta mukavaa. Yhdessä tapauksessa luu oli tökännyt suoraan vetonivelen väliin vauhdista ja koko nivel/vetari porsinut... Mutta hei, säästipähän sen 30€ kuukautta aikaisemmin :tup:
Jos noin on käynyt, ongelma on kyllä ihan ansaittua, sen kyllä pitää kauan hakata (sen varmasti kuullee) jotta noin irtoaa.
Missä olet töissä, on asiakasystävälliset hinnat teillä?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Ihan sama mitä ne huollossa vaihtaa kun hinnat on tyyliin vedänsuakuivallaperseeseen.
Edellisessä huollossa vaihdettin 1kpl takavalon poltin, kustannus 28€.

En maksanut.Palautin polttimon jo kun hain autoa ja hain lähimmästä puljusta saman polttimon 1.90€, vaihtoon meni 30 sekkaa...

Härskein vedätys oli kallion metroautolla, vein auton 75Tkm huoltoon ja paskaan oli vaihdettu tyhjäkäynnin säätömoottori edes soittamatta mulle, lasku 700€...

Tosta sain tapella kuluttaja-asiamiehen toimesta useamman kuukauden kun tunnustivat että sitä vanhaa olisi voinut puhdistaa, nyt olivat heittäneet pois ja väittivät että oli mukamas rikki...auto oli kuitenkin katsastettu normaalisti paria kuukautta ennen huoltoa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 877
Ihan sama mitä ne huollossa vaihtaa kun hinnat on tyyliin vedänsuakuivallaperseeseen.
Edellisessä huollossa vaihdettin 1kpl takavalon poltin, kustannus 28€.

En maksanut.Palautin polttimon jo kun hain autoa ja hain lähimmästä puljusta saman polttimon 1.90€, vaihtoon meni 30 sekkaa...

Härskein vedätys oli kallion metroautolla, vein auton 75Tkm huoltoon ja paskaan oli vaihdettu tyhjäkäynnin säätömoottori edes soittamatta mulle, lasku 700€...

Tosta sain tapella kuluttaja-asiamiehen toimesta useamman kuukauden kun tunnustivat että sitä vanhaa olisi voinut puhdistaa, nyt olivat heittäneet pois ja väittivät että oli mukamas rikki...auto oli kuitenkin katsastettu normaalisti paria kuukautta ennen huoltoa.
Huolto maksaa. Vaihda itse tai vaihda huoltamoa.
Aiva turhaa tänne itkeä, et itsekkään tuollaista ilmaiseksi tekisi.

Ja noista puslista. Ihan silmällä näkee josko ne on vulganoinnista irti.
 
Liittynyt
29.09.2017
Viestejä
2 471
Huolto maksaa. Vaihda itse tai vaihda huoltamoa.
Aiva turhaa tänne itkeä, et itsekkään tuollaista ilmaiseksi tekisi.
Ai sinun mielestä huolto saa vaihtaa vaikka ja mitä osaa ja hintaan mihin hyvänsä kysymättä asiakkaalta lupaa?

Hyvä ohje voisi olla huoltoa tilatessa kertoa että mitään lisätöitä ei saa tehdä ilman erillistä lupaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 877
Ai sinun mielestä huolto saa vaihtaa vaikka ja mitä osaa ja hintaan mihin hyvänsä kysymättä asiakkaalta lupaa?

Hyvä ohje voisi olla huoltoa tilatessa kertoa että mitään lisätöitä ei saa tehdä ilman erillistä lupaa.
En ottanut kantaa tuohon, vaan siihen, että se huolto ylipäätänsä maksaa enemmän kuin itse tehtynä.
Jos huollolle on kysytty hinta-arvio, niin se ei saa ylittää 10% kysymättä asiakkaalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 904
Yksi hyvä esimerkki on VAG autoista tuttu moniurahihnan kiristin jonka runko tahtoo kulua väljäksi ja alkaa kuluttamaan hihnaa sekä metelöimään. Sitten kun se vaihdetaan ja jos aasiakas haluaa vanhat osat nähtäväksi niin alkaa kauhea mesoaminen että "eihän tässä ole yhtään väljää vittu vaihdattit ehjän osan"

Juttu vain menee niin että siinä kiristimessä on pirun vahva kierrejousi joka ilman hihnaa ajaa kiristimen suoraksi stoppareita vasten ja sitä ei edes käsivoimin jaksa vääntää siihen asentoon missä se normaalissa operaatiossa on, saatika että välystä voisi todeta. Tuttu asentaja joutui tällaiselle vihaiselle asiakkaalle liki kädestä pitäen näyttämään ja rälläköimään kiristimen jousen poikki että aasiakas pääsi ihan omin kätösin toteamaan että väljähän se kiristimen runko oli.

Kyseessä siis tällainen osa, se kierrejousi ja väljäksi/vinoon kuluva nivel on tuossa keskiosan sisällä:

kiristin.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
On tää vaan ihmeellistä miten autohuolto vaan jaksaa nostattaa tunteita, yleensä negatiivisia. Ei millään muulla tekniikan alalla tarvitse yhtä paljon hakata päätä seinään joka työpäivä...

Jos osaa tehdä itse, niin silloin varmaan kannattaa tehdä itse eikä marista korjaamolla/netissä miten 30sek takapolttimonvaihdosta veloitettiinkin se ohjeajan mukainen 5-15min. Samaan hengenvetoon unohdetaan yleensä myös mainita miten itse polttimonvaihtoon meni se 30s, kun ensin ajeltiin vartti motonettiin ja tyhjennettiin täynnä paskaa oleva takakontti...

Korjaamot tarjoaa palveluitaan niille jotka ei osaa / eivät halua autoaan itse rapata, kukaan ei pakota niitä romujaan sinne viemään.
Miksei esim sähkö-/putkihommat aiheuta samanlaista marinaa vaikka noita nyt kuka tahansa voi itse tehdä, mutta kun ei saa (saisi*), ja noita nyt on periaatteessa pakko työllistää.

Samalla lailla en ole koskaan kuullut marinaa vaikka timpurin hinnoista, vaikka lähtökohtaisesti ovat vieläkin ryöstöhintaisempia + edellisiäkin yksinkertaisemmat hommat...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Huolto maksaa. Vaihda itse tai vaihda huoltamoa.
Aiva turhaa tänne itkeä, et itsekkään tuollaista ilmaiseksi tekisi.

Ja noista puslista. Ihan silmällä näkee josko ne on vulganoinnista irti.
Mulla meni siis auto 75tkm pikkuhuoltoon eli öljynvaihtoon...ja autoon vaihdettiin tuo säätömoottori.

Luultavasti oli vaan lyöty piuhat kiinni ja luettu vikakoodit ja sen mukaan toimittu kuin kunnon korjaamolaisen kuuluu....

että eivät saaneet kiinni vaikka tuolloin mulla oli työnantajan puhelun kannossa aina koska 24/7 väijy...kumna että tyhjäkäynnin säätömoottori oli rikki kun mitään poikkeavaa en ajossa huomannut toisin kuin vaikkapa audissa missä kyllä huomas että aha, nyt meni jotain paskaksi kun tyhjäkäynti vaelsi ja ei meinannut käydä.

Edelleen , liike jopa myönsi myöhemmin että tuota säätömoottoria olisi voinut jopa putsata eli ei olisi välttämättä tarvinnut vaihtaa .nyt meni vain mekaanikko sieltä mistä aita oli matalin ja yritti riipasta vähän myytyä varaosaa ...


Mitä poltimon hintaan tulee niin kyllä vein ihan listanmukaiseen huoltoon auton , edelleen suomessa tykätään että leimoja tulee auton vihkoon ja tyhjä huoltovihko ei myöhemmin ole mikään plussa kun viet vaihdokkina autoa myyntiin ... mutta 28€ yhdestä tavallisesta vitun lasikantapolttimista on mullekin liikaa vaikka paljosta on tullut maksettua ilmaa oman ajan riittämättömyyden ja vaan oman lauskuuden takia.

Öjlyt, suodattimet, nesteet ja rikkinäiset isat kyllä maksan mutta kun kaskunerittelyssä lukee
"Lasikantapolttimo 21/5w lamppu ja vaihtotyö 28€ " ja kun takavalon suoja on yhdellä sormiruuvilla kiinni en todelkakaan anna jumakauta laskuttaa mousta summaa....

Tässäkin tapauksessa asiaa edisti luultavasti se että vaimoni kuittasi ko. auton huoltoon sisälle...
 
Viimeksi muokattu:

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Tuo on muuten kummallista miten katsastusasemat ei löydä vikaa nivelistä. Ainakin PSA:n perinteinen takajousitus josta kuluu kynkänlaakerit tuntuu olevan hankala tapaus. Pyörät voi olla jo lintassa ja jousitus takerrella, mutta katsurin mielestä väljää ei ole. Ajettavuuskin kärsii siihen malliin ettei auto kulje suoraan enää millään. Tuohon verrattuna joku koiranluun väljyys on pikkujuttu.
 

superapina

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
310
Tuo on muuten kummallista miten katsastusasemat ei löydä vikaa nivelistä. Ainakin PSA:n perinteinen takajousitus josta kuluu kynkänlaakerit tuntuu olevan hankala tapaus. Pyörät voi olla jo lintassa ja jousitus takerrella, mutta katsurin mielestä väljää ei ole. Ajettavuuskin kärsii siihen malliin ettei auto kulje suoraan enää millään. Tuohon verrattuna joku koiranluun väljyys on pikkujuttu.
Se johtuu juuri siitä että akseleita ja niveliä ei saada kevennettyä millään keinolla siellä asemalla. Jousi jää puristamaan niveliä piukkaan, eikä välykset silloin tunnu. Valmistajan pitäisi lähettää tarkastusohjeet asemalle miten akselit kuuluu kevittää oikein, jotta välykset saa tuntumaan.
Tuolta voi käydä lukemassa valmistajien antamia ohjeita:
Trafi.fi - Autovalmistajien ohjeita
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 415
Silloin harvoin kun olen omaa autoa vienyt, olen katsonut että tuulilasinpesunestesäiliö on täynnä. Palaneet polttimot nyt vaihdan muuten aina heti, kun sellaisen huomaan. Nykyään noi onneksi usein kysyy "voiko lisätä tuulilasinpesunestettä hintaan 3 euroa litra"

On sitä joskus huonostikin käynyt, ainakin niin että laskun maksaminen on tuntunut pahalta. Viimeksi auto päätyi korjaamolle ja likimain saatesanoilla "tämä anturi pitää vaihtaa". Poishakiessa sitten "joo tälle tuli vähän enemmän hintaa, kun oli anturi pahassa paikassa". Veloitettuja tunteja oli vajaa yksi ja niistä loppusumma 65e. Ei siinä mitään, tuon verran olin varautunutkin maksamaan. Mutta sitten lisänä oli testerityö 60e eli luettu vikakoodi ja todettu, että se ilmoittamani anturi pitää vaihtaa...
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 245
Entisenä jeepin omistajana saanut lähes joka katastuksessa tapella idiootin inssin kanssa etu- ja takapään nivelistä.Tai siis niitten välyksistä...
Vaikka akelta löytyy ihan manuskat jeepille niin aina ollaan uikuttamassa liiasta välyksestä vaikka olisi uudennihkeät vaihdettu vasta ennen katsastusta.Eivät sentään ole heittokellolla koskaan mitanneet, yleensä selvinnyt kun olen näyttänyt ostokuittia nivelistä mutta siltikin itketty että ei saisi olla väljää vaikka valmistaja erikseen on täsmentänyt tietyn välyksen...
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Korjaamot tarjoaa palveluitaan niille jotka ei osaa / eivät halua autoaan itse rapata, kukaan ei pakota niitä romujaan sinne viemään.
Miksei esim sähkö-/putkihommat aiheuta samanlaista marinaa vaikka noita nyt kuka tahansa voi itse tehdä, mutta kun ei saa (saisi*), ja noita nyt on periaatteessa pakko työllistää.

Samalla lailla en ole koskaan kuullut marinaa vaikka timpurin hinnoista, vaikka lähtökohtaisesti ovat vieläkin ryöstöhintaisempia + edellisiäkin yksinkertaisemmat hommat...
Ei korjaamot, mutta autotehtaat (panttaamalla tietoa monessa asiassa).

Se sähkömies tulee kotiisi (joutuu pahimmassa tapauksessa vastaamaan teoistasi), ei sano sulle, että (oikeasti tunnin/ parin homman takia) sun pitää jättää talosi hänelle viikoksi.

Timpureiden kuten korjaamoidenkin hinnoitteluissa on isoja eroja. Kilpailuttaminen isomissa hommissa on yleensä kannattavaa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Ei korjaamot, mutta autotehtaat (panttaamalla tietoa monessa asiassa).
Haluatko selventää? Meinaatko että tehtaan pitäisi tarjota loppukäyttäjälle kattava DIY opas koko autosta? Millä muulla alalla jonkun tuotteen valmistaja näin tekee? Ihan samalla lailla se korjaamon väki on itse opiskellut asiansa ja tästä asiantuntemuksesta korjaamolle maksetaan? Onko kaverilla hieman vaihdantatalouden perusteet hakusessa?

Se sähkömies tulee kotiisi (joutuu pahimmassa tapauksessa vastaamaan teoistasi), ei sano sulle, että (oikeasti tunnin/ parin homman takia) sun pitää jättää talosi hänelle viikoksi.
Juu tulee joo, niitä korjaamonostureita vaan on huono kuljettaa asiakkaan pihaan joten homma ratkaistaan korjaamohallilla johon auto tuodaan. Meinaatko että se halli laitteineen on ilmainen, eikä saisi näkyä korjaamon asiakashinnoissa ollenkaan? Ihan samalla lailla se sähkärin hommakin voi jäädä viikoksi kesken 5min homman takia, kun jotain murheenkryyni varaosaa ei saa kuin tilaamalla?

Timpureiden kuten korjaamoidenkin hinnoitteluissa on isoja eroja. Kilpailuttaminen isomissa hommissa on yleensä kannattavaa.
Aivan, miksi sinä sitten mariset interwebseissä jonkun korjaamo X:än hinnoista? Itse/auton omistaja sen pajan tietääkseni on valinnut?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
796
Mahdollisuus hankkia se sama materiaali ja työkalut kuin korjaamon väellä saatavissaan. Osassa maissa/osavaltioissa valmistajan on pakkokin antaa noi tiedot. Hintahan ei tarvitse olla kuluttajatasolla yhden auton korjaamiseen.

Vaihdanta talouden suhteenhan kolmannet osapuolet on omia ohjeitaan ja työkaluja tehneet iät ajat. Kuten useimmat diy-oppaat.
Taitaa kyllä olla ihan EU- tasolla nykyisin määrätty, että korjausohjeet täytyy olla muidenkin saatavissa. Ilmaiseksi ei toki tarvitse antaa. Kyllähän nuo nettipalvelut taitaa lähes kaikilta merkeiltä löytyä ja eipä ne aina mitenkään sikahintaisiksi ole hinnoiteltu. Esim VAG:n erWin 1h käyttöoikeus 7e + alv. tai 1 päivän käyttöoikeus 30e + alv. Tällä hintaa siellä tosiaan on sitten auki ihan kaikki kolarikorjaus, yms. ohjeista lähtien.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Haluatko selventää? Meinaatko että tehtaan pitäisi tarjota loppukäyttäjälle kattava DIY opas koko autosta? Millä muulla alalla jonkun tuotteen valmistaja näin tekee? Ihan samalla lailla se korjaamon väki on itse opiskellut asiansa ja tästä asiantuntemuksesta korjaamolle maksetaan? Onko kaverilla hieman vaihdantatalouden perusteet hakusessa?
Tuossa yllä sulle jo vastattiinkin, perusteet on kyllä hallussa liiankin hyvin:)
Juu tulee joo, niitä korjaamonostureita vaan on huono kuljettaa asiakkaan pihaan joten homma ratkaistaan korjaamohallilla johon auto tuodaan. Meinaatko että se halli laitteineen on ilmainen, eikä saisi näkyä korjaamon asiakashinnoissa ollenkaan?
Halli ei ole ilmainen, joten se näkyy hinoissa, merkkikorjaamoilla näyttäs olevan usein kalliimmat kuin pienemmillä korjaamoilla?
Kyllä sillä sähkärilläkin (firmalla) se halli on ja auto(ja) kuljetukseen.
Ihan samalla lailla se sähkärin hommakin voi jäädä viikoksi kesken 5min homman takia, kun jotain murheenkryyni varaosaa ei saa kuin tilaamalla?
Todella harvinaista, ettei osaa löydy. Autokorjaamoissa kyllä hyvin miellään laitetaan asiakkaan auto "parkkiin" , jotta saadaan täytetöitä. Asiakkaalle selittäen, että homma kestää sen "viikon" verran.

Aivan, miksi sinä sitten mariset interwebseissä jonkun korjaamo X:än hinnoista? Itse/auton omistaja sen pajan tietääkseni on valinnut?
Tää (web) on keskustelua ja tiedonvaihtoa varten luotu, jakamalla tietoa voidaan välttää/vähentää pahempia ylilyöntejä/ hyväksikäyttöä. Välillä se "haittaa" sinun alan hyötymistä ja välillä minun.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Autokorjaamoissa kyllä hyvin miellään laitetaan asiakkaan auto "parkkiin" , jotta saadaan täytetöitä. Asiakkaalle selittäen, että homma kestää sen "viikon" verran.
Siis luuletko nyt ihan tosissasi että korjaamolla isketään auto huvikseen seisomaan ja odottamaan? Tekee varmaan gutaa ko. korjaamon läpimenolle...:rolleyes:

Ja juu ei, yhtään autoa ei varmasti seisoteta "täytehommien" takia yhtään ylimääräistä korjaamon pihassa. Joskushan ne väkisinkin jää odottamaan varaosia, mutta minkäs teet. Ei millään korjaamolla voi olla kaikkia varaosia hyllyssä, eikä nykypäivänä edes varaosatukkureilla, koska kustannukset...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
Todella harvinaista, ettei osaa löydy. Autokorjaamoissa kyllä hyvin miellään laitetaan asiakkaan auto "parkkiin" , jotta saadaan täytetöitä. Asiakkaalle selittäen, että homma kestää sen "viikon" verran.
No enpä tiedä yhtään sellaista korjaamoa, joka tieten tahtoen haluaisi seisottaa asiakkaan autoa pihalla turhan takia. Ainakin työnantajani korjaamolla pyritään tehdä asiat myös mahdollisimman asiakaslähtöisesti, eikä tälläiseen ajatteluun sovi se, että pidettäisiin autoja turhaan "sisässä". Valitettavan usein kuintekin on tupannut käymään varsinkin harvinaisempien mallien osalta, että varaosien toimitusaika Euroopan keskusvarastolta on venähtänyt vajaaseen viikkoon.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
642
Ei korjaamot, mutta autotehtaat (panttaamalla tietoa monessa asiassa).

Se sähkömies tulee kotiisi (joutuu pahimmassa tapauksessa vastaamaan teoistasi), ei sano sulle, että (oikeasti tunnin/ parin homman takia) sun pitää jättää talosi hänelle viikoksi.

Timpureiden kuten korjaamoidenkin hinnoitteluissa on isoja eroja. Kilpailuttaminen isomissa hommissa on yleensä kannattavaa.
Pientä ot

Puhelinhuollot makuuttaa puhelimia huollossa kun ei ole varaosia niin ei ole varaosia, ketun Fo..m
 

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Jos osaa tehdä itse, niin silloin varmaan kannattaa tehdä itse eikä marista korjaamolla/netissä miten 30sek takapolttimonvaihdosta veloitettiinkin se ohjeajan mukainen 5-15min.
...
Ihan samalla lailla se korjaamon väki on itse opiskellut asiansa ja tästä asiantuntemuksesta korjaamolle maksetaan?
Miksi asiantuntemuksen ja kokemuksen mukanaan tuoma joutuisa työsuoritus ei näy asiakkaan laskulla, vaan työstä kuin työstä veloitetaan tehtaan ohjeaika vaikka asentajan aikaa olisi tosiasiassa kulunut murto-osa tästä?

Toki on sitten niinkin, että asioista perillä olevan asiakkaan voi hyvinkin kannattaa teettää vanhaankin miinaan valikoidut, haastavat rempat merkkihuollossa juuri ohjehinnoittelun vuoksi.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
578
...
Miksi asiantuntemuksen ja kokemuksen mukanaan tuoma joutuisa työsuoritus ei näy asiakkaan laskulla, vaan työstä kuin työstä veloitetaan tehtaan ohjeaika vaikka asentajan aikaa olisi tosiasiassa kulunut murto-osa tästä?
Koska on erittäin hankala sanoa työtä vastaanotettaessa, että onko työsuoritus ohjeaikaa nopeampi vai ei. Ja muutenkin osa autovalmistajien antamista ohjeajoista on joko harhaanjohtavan isoja tai sitten päinvastoin aivan liian lyhyitä, mutta tässäkin on erittäin paljon automerkkikohtaista hajontaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
563
Jostain autodatasta ne ne ajat katsoo. Varmaan ainakin hinta-arviota tehdessä jotkut nyrkkipajatkin käyttävät tätä ohjelmistoa? On aika hyvä apu tee-se-itse mekaanikollekin, kunhan vaan jostain ohjelman saa.

Eikös esim siivoojillakin ole sama ohjeaikahinnoittelu/työnsuunnittelu käytössä? Periaatteessa ihan sama systeemi.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Miksi asiantuntemuksen ja kokemuksen mukanaan tuoma joutuisa työsuoritus ei näy asiakkaan laskulla, vaan työstä kuin työstä veloitetaan tehtaan ohjeaika vaikka asentajan aikaa olisi tosiasiassa kulunut murto-osa tästä?

Toki on sitten niinkin, että asioista perillä olevan asiakkaan voi hyvinkin kannattaa teettää vanhaankin miinaan valikoidut, haastavat rempat merkkihuollossa juuri ohjehinnoittelun vuoksi.
Koska jotenkinhan se työ on hinnoiteltava ja aikaa varattava sen mukaisesti. Eihän se saman homman hintakaan voi olla eri päivinä eri ja riippua täysin kohdalle osuvasta asentajasta? Hirveän vaikea tilanne jos jonossa kaksi tojotaa samassa jarrupalan vaihdossa ja ensimmäiseltä peritään satanen ja toiselta kaksi?
Ja kuten tässä aikaisemmat jo mainitsi niin etukäteen ei voi tarkkaan homman nopeutta varmuudella tietää ja joissain hommissa asiakas voittaa, joissain ei. Ohjeaika myös suojaa asiakasta jos asentajalla käy käpy ja hommat venyy. Tunnin työlle on myös varattava vähintään se tunti aikaa kalenterista = ei voi varata muita hommia ko. työlle varattuna aikana. Ihan samalla lailla lääkärillä/parturissa/huorissa/missä tahansa maksat sen sinulle varatun ajan riippumatta siitä käytitkö sitä kokonaan.
Tähän päälle vielä työ-/varaosatakuut yms. niin aletaan olla asian ytimessä mistä kaikesta se hinta muodostuu, eikä koko kuviota voi mitenkään järkevästi käydä koko laajuudessaan läpi keskustelufoorumilla.

Lisätään vielä että mekaanikkojen TES:n mukaisesti lähes kaikilla asentajilla on suorituspalkkaus, joka pohjautuu suoraan ohjeaikoihin ja käytännössä pakottaa hinnoittelemaan hommat ohjeaikojen mukaan. Se on suoraan asentajan polkemista jos hommat hinnoitellaan jotenkin muuten...
Käytännössä nämäkään hommat ei ihan näin mustavalkoisesti mene, mutta idea tämä..
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
881
...


Miksi asiantuntemuksen ja kokemuksen mukanaan tuoma joutuisa työsuoritus ei näy asiakkaan laskulla, vaan työstä kuin työstä veloitetaan tehtaan ohjeaika vaikka asentajan aikaa olisi tosiasiassa kulunut murto-osa tästä?

Toki on sitten niinkin, että asioista perillä olevan asiakkaan voi hyvinkin kannattaa teettää vanhaankin miinaan valikoidut, haastavat rempat merkkihuollossa juuri ohjehinnoittelun vuoksi.
Kyllä minulle on joskus käynyt niin, että merkkikorjaamo jo jakopäänromujen vaihtoa tilatessa laski loppusumman toisen mallin (missä sama moottori) mukaan kun siinä oli ohjeaika 2h vähemmin. Kun sanoi että kyllä sen siinä ajassa tekee vaikka konetila olikin huomattavasti ahtaampi. Joten joskus näinkin päin.

Tuli muuten ensimmäistä kertaa merkkihuolto silloin halvemmaksi kuin mikään pikkupaja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Minäkin olen monesti todennut, että merkkikorjaamo halvempi kuin pikkupaja. Merkkipaja tietää niksit ja heillä on parhaat työkalut omaan automerkkiinsä. Pikkupajalla ei ole aavistustakaan miten hommat tehdään optimaalisesti, niin aikaa kuluu tuplasti kun purkavat vähän mitä sattuu tieltä pois.

Merkkikorjaamon osat voivat olla kalliimpia, mutta ovat kyllä sitten laadukkaampiakin. Toki se pikkupajakin voi tilata orggis varaosia, mutta saattaa olla myös motonet tasoa.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
915
Minäkin olen monesti todennut, että merkkikorjaamo halvempi kuin pikkupaja. Merkkipaja tietää niksit ja heillä on parhaat työkalut omaan automerkkiinsä. Pikkupajalla ei ole aavistustakaan miten hommat tehdään optimaalisesti, niin aikaa kuluu tuplasti kun purkavat vähän mitä sattuu tieltä pois.

Merkkikorjaamon osat voivat olla kalliimpia, mutta ovat kyllä sitten laadukkaampiakin. Toki se pikkupajakin voi tilata orggis varaosia, mutta saattaa olla myös motonet tasoa.
Pienempiä pajojakin on erilaisia ja nyt kun on hyvän löytänyt niin ei tarvitse enää merkkihuoltoihin katsella. Merkkihuollot tosiaan veloittavat sen ohjeajan perusteella vaikka 8h vartin hommasta jos näin on ohjeistettu. Pienemmät myös osaavat arvioida paremmin työn hinnan ja keston, koska siellä sama henkilö hoitaa yleensä koko prosessin työn vastaanottamisesta luovutukseen.

Pienemmät firmat myös selvittävät vian ennen kuin alkavat vaihdella osia sen sijaan, että aloitetaan moduulipohjainen vaihtoprosessi.

Lisäksi pienemmässä firmassa teet työn huonosti->asiakas ei tule takaisin ja kertoo suvulle, facebookille, twitterille ja naapurin koiralla->kaikki omasta leivästä pois.
Merkkihuollossa asentajat ovat poikkeuksetta nuoria sällejä kerämäässä pakollista kokemusta parempiin hommiin->lopputulos ei juurikaan kiinnosta koska liksa tulee samalla lailla teki hommat miten teki, kunhan tekee jotenkin eikä ylitä ohjeaikoja.

Ja jos paja käyttää Motonetin tarvikeosia niin ei muuta kuin seuraavalle pajalle. Sillä on eroa, onko paja joku Hikireiskan yhden hengen kylmätallikorjaamo vai autokorjaamo.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Kyllä minulle on joskus käynyt niin, että merkkikorjaamo jo jakopäänromujen vaihtoa tilatessa laski loppusumman toisen mallin (missä sama moottori) mukaan kun siinä oli ohjeaika 2h vähemmin. Kun sanoi että kyllä sen siinä ajassa tekee vaikka konetila olikin huomattavasti ahtaampi. Joten joskus näinkin päin.

Tuli muuten ensimmäistä kertaa merkkihuolto silloin halvemmaksi kuin mikään pikkupaja.
Kyllähän se joskus menee näinkin päin, varsinkin jos ollaan kysymässä kilpailevaa tarjousta ja halutaan saada työ itselle. Kuten sanoin niin ei se ihan em. yksioikoisesti aina mene vaan järkeäkin saa ja pitää käyttää aina välillä...:D Hyvänä esimerkkinä PSA konsernin ohjeajat joihin on ilmeisesti ranskalaisittain laskettu mukaan asentajan ruoka, viini, tupakka ja paskatauot...
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
679
Esim jarruremonteis ajat heittelee jo siksikin kun jarrulevyt on osa napaa tai navan takana. Yhdes autos itsellä jarrulevyt melkein tippuu syliin kun vanteet ottaa irti kun ovat erilliset napojen etupuolella. Eli tarvii vain kaksi satulan pulttia avata. Sama edes ja takana. Kahdes muus autossa jarrut on osa napaa eli laakerit joutuu kanssa uusimaan takaa ja edes joutuu vetonivelet ja navat purkaan jolloin myös laakerit auki kun levyt navan takana. Eli toisessa askartelet kaikki levyt ja palat vaihtaen 2h ja toises toista päivää. Ranskalaisis juuri noita navat osa jarrulevyä.
Niin? Kyllä ne ohjeajat on ihan merkki ja mallikohtaisia, ja napalevyssä suoraan isompi ohjeaika kuin irtolevyissä. Ranskalaisissa tosiaan tuppaa olemaan näitä laakerillisia varsinkin takana, mutta tuppaavat monesti olemaan myös simppeleitä vaihdettavia, kun laakeri tulee levyssä valmiiksi mukana ja vaatii satulan irrotuksen lisäksi ainoastaan navan mutterin aukaisun... Kyllä ne jarruremonttien heittelyt aiheutuu pääasiassa läpimätineistä pulteista + jumineista jarruhiluista tai "yritin ensin itse ja onnistuin nylväämään kaikki pultit" keisseistä...jälkimmäisistä kyllä peritään suoraan sitten myös ne ylim. ajan kulut.

Lähinnä PSAn ohjeajat menee metsään jossain simppeleissä hommissa, olikohan joku pikkupösö jonka raidetangonpään vaihdolle valmistaja ilmoitti jotain 3h ohjeaikaa. Veikkaan ettei kukaan ole ko. hommaa ikinä ohjeajan mukaisesti veloittanut tai maksanut...:D
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Siis luuletko nyt ihan tosissasi että korjaamolla isketään auto huvikseen seisomaan ja odottamaan? Tekee varmaan gutaa ko. korjaamon läpimenolle...:rolleyes:

Ja juu ei, yhtään autoa ei varmasti seisoteta "täytehommien" takia yhtään ylimääräistä korjaamon pihassa. Joskushan ne väkisinkin jää odottamaan varaosia, mutta minkäs teet. Ei millään korjaamolla voi olla kaikkia varaosia hyllyssä, eikä nykypäivänä edes varaosatukkureilla, koska kustannukset...
Tottakai sitä tehdään, muutenhan voisin sopia huollon mihin aikaan tahansa. Siellä on "taloudellinen pakko" olla ns. puskuria, jotta jos asentaja tekee ohjeaikatyön 1/3 ajasta saadaan hänelle töitä loppuajaksikin ja firmalle katetta (katteelle ei ole ylärajaa).

Mulle on käynyt niinkin, että merkkikorjaamon maalaamossa sanottiin. "Etulokasuojan kolarikorjauksen kestävän 1-viikon (ei saada muuten väristä oikeansävyistä). Ei kuulemma voi tehdä nopeammin." Vakuutus maksoi sen.

Sanoin, että "en varmasti tuo autoani seisomaan sinne viikoksi. Voin tuoda auton, jotta saatte värimallin (ei kuulemma? muuten saada oikeanlaiseksi.) Lokasuoja on muutamalla pultilla kiinni jne... Sovitaan päivä milloin teille sopii ja tuon auton vasta silloin"

=> Ymmärsi, että tiedän miten homma oikeasti tehdään ja kauanko siihen menee.
Lopputulos oli, että vein auton sovittuna aamulla ja hain illalla pois ja kiitin hienosti tehdystä metallivärimaalauksesta.
 
Liittynyt
03.04.2017
Viestejä
6 376
Lähinnä PSAn ohjeajat menee metsään jossain simppeleissä hommissa, olikohan joku pikkupösö jonka raidetangonpään vaihdolle valmistaja ilmoitti jotain 3h ohjeaikaa. Veikkaan ettei kukaan ole ko. hommaa ikinä ohjeajan mukaisesti veloittanut tai maksanut...:D
Joo, se on aivan varmaa, että et kauan niitä alimitoitettuja ohjeaikoja asiakkaille tarjoa, vaan niitä korotetaan reippaasti (kilpailutilanteen mukaan). Muuten et ko. hommaasi kauan hoida.
=> aivan harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Ohjeaikojen tarkoitus on nostaa asiakkaan maksamaa korvausta työstä sekä saada asentajat tekemään niitä hommia.
 
Viimeksi muokattu:

H0rna

Oberste Führer
Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 188
Yksi hyvä esimerkki on VAG autoista tuttu moniurahihnan kiristin jonka runko tahtoo kulua väljäksi ja alkaa kuluttamaan hihnaa sekä metelöimään. Sitten kun se vaihdetaan ja jos aasiakas haluaa vanhat osat nähtäväksi niin alkaa kauhea mesoaminen että "eihän tässä ole yhtään väljää vittu vaihdattit ehjän osan"

Juttu vain menee niin että siinä kiristimessä on pirun vahva kierrejousi joka ilman hihnaa ajaa kiristimen suoraksi stoppareita vasten ja sitä ei edes käsivoimin jaksa vääntää siihen asentoon missä se normaalissa operaatiossa on, saatika että välystä voisi todeta. Tuttu asentaja joutui tällaiselle vihaiselle asiakkaalle liki kädestä pitäen näyttämään ja rälläköimään kiristimen jousen poikki että aasiakas pääsi ihan omin kätösin toteamaan että väljähän se kiristimen runko oli.

Kyseessä siis tällainen osa, se kierrejousi ja väljäksi/vinoon kuluva nivel on tuossa keskiosan sisällä:

Pariin omaan golffiin noita vaihdellut, ja kyllä sen näkee siitä kiristimen rungossa olevasta asteikosta millon alkaa olee löysä jo. Ja hintahan ei kuitenkaan päätä huimaa, satkun pintaan tai vähän yli nuo :)
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
248 206
Viestejä
4 330 436
Jäsenet
72 151
Uusin jäsen
Osimandius

Hinta.fi

Ylös Bottom