Uutta (käytettyä) autoa perheelle

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
169
Jos on raamikkaampi kaveri, niin lolvoon ei mahdu olkapäät.
Jos V70:een ei mahdu olkapäät, pitää olla aika pirun leveä, koska nimenomaan etupenkkiläisillähän tuossa on tilaa melkoisesti. Takapenkillä sitten polvitila onkin vähissä, jos edessä istuu niin iso kaveri, että penkki pitää olla aivan takana. Kolmoskoppainen V70:hän perustuu kakkoskoriseen S80:een ja matkustamon keskeiset mitat ovat käsittääkseni samat. S80 Executivessa sen sijaan takapenkillä on enemmän tilaa suhteessa ei-Executiveen (muistelisin, että takapenkki oli Executivessa 5 cm taaempana, joku paremmin perehtynyt voinee vahvistaa).

Eikä tuo oikeasti ole mikään preemium.
Jos noista listatuista mersu on se "preemium", niin aika huono peruste valita auto sillä perusteella, koska tilaa siinä on merkittävästi vähemmän kuin Volvossa. Kohtalaisen kovat vaatimukset pitää muutenkin olla, jos vaikkapa Summum Business -varusteltu V70 ei kelpaa, ja erityisesti farmareissa tarjonta on silloin vähäistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Jos V70:een ei mahdu olkapäät, pitää olla aika pirun leveä, koska nimenomaan etupenkkiläisillähän tuossa on tilaa melkoisesti..
Eikäs ole, mulla oli töissä väliaikaisautona joku diipadaapavarusteltu (nahkaa, kaikilla varusteilla jne..) v70 joskus, kun uusi oli postissa.

Siinä jalat laitetaan semmoiseen putkeen, keskikonsoli on metrin leveä ja b-pilari 10cm.

Eli karskimmalla kaverilla paistuu munat ja b-pilari kaivautuu olkapäähän. Mene salille, jos lolvossa on reilusti tilaa.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
169
Eikäs ole, mulla oli töissä väliaikaisautona joku diipadaapavarusteltu (nahkaa, kaikilla varusteilla jne..) v70 joskus, kun uusi oli postissa.

Siinä jalat laitetaan semmoiseen putkeen, keskikonsoli on metrin leveä ja b-pilari 10cm.

Eli karskimmalla kaverilla paistuu munat ja b-pilari kaivautuu olkapäähän. Mene salille, jos lolvossa on reilusti tilaa.
Sanopa nyt sitten vielä, mihin autoon se "karskimpi kaveri" sitten mahtuu istumaan? Actrokseen?
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
1 844
Sanopa nyt sitten vielä, mihin autoon se "karskimpi kaveri" sitten mahtuu istumaan? Actrokseen?
Tampereen suunnalla vaikuttivat viime vuosituhannella legendaariset portsariveljekset, jotka liikkuivat Nissan Micralla. Pituutta taisi olla liki kaksi metriä ja leveyttäkin riittävästi. Sanoisin että asennekysymys.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
169
Jos se aloitusviestissä w204-mersu oli se premium-vaihtoehtosi, siinä matkustamon leveys etupenkin kohdalla näkyy mittapiirroksen mukaan olevan 1390 mm, kakkoskoppaisessa V70:ssä 1427 mm. Kolmoskoppainen on oletettavasti leveämpi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Jos se aloitusviestissä w204-mersu oli se premium-vaihtoehtosi, siinä matkustamon leveys etupenkin kohdalla näkyy mittapiirroksen mukaan olevan 1390 mm, kakkoskoppaisessa V70:ssä 1427 mm. Kolmoskoppainen on oletettavasti leveämpi.
Marsuista en tiedä, mutta tuolla leveydellä ei ole mitään merkitystä, jos kolmannes ohjaamosta on keskikonsolia.

 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Katselin tuossa noita V70 Volvoja ja aika vähän loppujen lopuksi on kuitenkaan tarjontaa tuossa 20k hintahaarukassa tai siis joutuu tinkimään joko vuosimallista tai kilsoista.

Tuota katselin äkkiseltään VOLVO V70 D3 Momentum S/S A 1% Korko+kulut 2012 | GKB-506 | Lohjanportin Auto Lohjanharjuntie Muuten tuo voisi olla ihan passeli mitä nyt kuskin penkissä näyttäsi olevan jotain kulumia sekä ehkä vähän epäilyttää tuo sylinterikannen vaihto 166tkm kohdalla. Eipä tuossa varmaan mitään ole kun Volvon liikkeessä kuitenkin korjautettu niin luulisi olevan kuitenkin korjattu ihan asiallisesti. Kilsoja nuo varmaan huollettuna nielee sen 400tkm mutta jotenkin tuntuu vaikealta itselle ostaa pitkälti yli 200tkm ajettua tuolla hintaa.

Ongelmana on myös kun kuitenkin rahoitusta tuohon käytän ja olen muista syistä sidottu A1 rahoitukseen niin sekin vielä rajaa valikoimaa entisestään.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Hammu

Rauchbegrenzungskennfeld
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
746
Marsuista en tiedä, mutta tuolla leveydellä ei ole mitään merkitystä, jos kolmannes ohjaamosta on keskikonsolia.
Minä mistään tiedä, mutta nnh puhui kolmoskoppaisesta V70:stä ja kuvassa on mk2:n ohjaamo. Mk3 on sisäleveydeltään 1457mm ja ohjaamo näyttää tuolta:


Allekirjoittaneella ei ole ollut ongelmia mahtua kumpaankaan, mutta olenkin tällainen pulkannaru.
 
Liittynyt
11.05.2017
Viestejä
229
Tuota Aurista oon kans miettinyt mutta nykyisen Priuksen helmasynti on huonot penkit ja pelkään että Nauris on perinyt ne. Joku ääni takaraivossa sanoo myös samaa että vaihda vaan uudempaan Toyotaan mutta joku siinä hiertää. Ehkä Toyota olisi tässä liian varma valinta?
Vaihdoin itse Priuksesta (-12) ts Aurikseen (-15). Auriksessa on isompi takakontti, mutta auto on muuten ahtaampi. Varsinkin jalkatilat takana ovat huomattavasti pienemmät, myös leveyssuunnassa tilaa on vähemmin. Auriksen alusta/ajettavuus on jämäkämmän oloinen. Penkit on molemmissa suht samanlaiset. Jollain tavalla Auris tuntuu myös tylsältä Priukseen verrattuna vaikka muotoilu ei yllä esim vw golffin tasolle konservatiiviudessaan.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
169
Marsuista en tiedä, mutta tuolla leveydellä ei ole mitään merkitystä, jos kolmannes ohjaamosta on keskikonsolia.
Jos kakkoskorisista (kuten tuossa kuvassa) puhutaan, ainakin omassa mahtuu käsi nyrkissä siihen keskikonsolin ja jalan väliin, kun jalka on kaasupolkimella:


Jos jonkun jalka on sivusuunnassa paksumpi kuin oma jalkani + nyrkkini siinä vieressä, voisin kuvitella, että kyse ei ole lihasmassasta, vaan ihrasta ja elopaino on silloin 200+ kg, jolloin ratkaisu ongelmiin (autoon mahtumiseen ja aika moneen muuhunkin) on laihdutuskuuri.

Katselin tuossa noita V70 Volvoja ja aika vähän loppujen lopuksi on kuitenkaan tarjontaa tuossa 20k hintahaarukassa tai siis joutuu tinkimään joko vuosimallista tai kilsoista.

Tuota katselin äkkiseltään VOLVO V70 D3 Momentum S/S A 1% Korko+kulut 2012 | GKB-506 | Lohjanportin Auto Lohjanharjuntie Muuten tuo voisi olla ihan passeli mitä nyt kuskin penkissä näyttäsi olevan jotain kulumia sekä ehkä vähän epäilyttää tuo sylinterikannen vaihto 166tkm kohdalla. Eipä tuossa varmaan mitään ole kun Volvon liikkeessä kuitenkin korjautettu niin luulisi olevan kuitenkin korjattu ihan asiallisesti. Kilsoja nuo varmaan huollettuna nielee sen 400tkm mutta jotenkin tuntuu vaikealta itselle ostaa pitkälti yli 200tkm ajettua tuolla hintaa.

Ongelmana on myös kun kuitenkin rahoitusta tuohon käytän ja olen muista syistä sidottu A1 rahoitukseen niin sekin vielä rajaa valikoimaa entisestään.
Itse olen ajanut tuolla '04 XC70 D5:llä n. 220 tkm -> 295 tkm ja sinä aikana siitä on määräaikaishuoltojen lisäksi korjattu oikean etunurkan ABS-kehä sekä haldex-pumppu (jollaista tuosta etuvetoisesta ei edes voi hajota). Ei mielestäni mitenkään kohtuutonta. Noita uudempia on takseina erittäin paljon ja ainakaan sen perusteella, mitä parin tutun taksikuskin kanssa olen puhunut, niiden kanssa ei ole ollut isompia ongelmia siinä noin 300 tkm ajossa, minkä niillä yleensä ehtii ajaa ennen kuin vaihdetaan uudempi tilalle.

Minä mistään tiedä, mutta nnh puhui kolmoskoppaisesta V70:stä ja kuvassa on mk2:n ohjaamo. Mk3 on sisäleveydeltään 1457mm ja ohjaamo näyttää tuolta:
Allekirjoittaneella ei ole ollut ongelmia mahtua kumpaankaan, mutta olenkin tällainen pulkannaru.
Tuo kolmoskoppainen on leveämpi joo, kun se perustuu samanikäiseen S80:een eikä S60:een, kuten kakkoskoppainen. Kakkoskoppaisissa V70/XC70 oli sisältä 45 mm kapeampi kuin samanikäinen S80 (jota oli tarjolla suoralla kuutosella, muut olivat 5-sylinterisiä).
 

Liitteet

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Laita se nyrkki sinne jalkojen väliin, niin ymmärrät mistä puhun.

En ole tuota uudempaa ajanut, mutta todennäköisesti siinä on ihan samanlaisesti b-pilari olkapäässä, kuten nuo vanhemmat V70, S80 ja uudempi V50.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Enkö minä tuossa juuri sanonut että korjausten/remonttien hinnat premiumissa ovat tähtitieteelliset vs. nissan micra ellet tee niitä itse - tätä ainakin yritin sanoa? Itse tehden ja ostamalla osat sieltä mistä ne halvimmalla saa vs. että kävelet perusauton kanssa aina suoraan motonettiin voi saada siten vielä hintaeroa vähän kirittyä, mutta vaatii sitten työtunteja.

Jos viet huoltamolle niin ne ryöstää sinua premium osien hinnassa enemmän (koska mitä kalliimpi osa niin sen suurempi provikka kun päälle lyödään katetta kiinteällä prosentilla) ja mahdollisesti vielä työssäkin (tähän voi sentään itse yrittää vaikuttaa valitsemalla pajan jossa tätä ei tapahdu, mutta epäilen että laakkosen tuntihinta on kympin/kaksi kovempi kuin toyotan marmorilla) kun taas itse tekemällä voit tilata kaiken Saksasta ja saada jopa oem-osaa Suomessa myytävän sekulin hinnalla tai peräti halvemmalla.

Mielestäni heti noissa levyissä meni pieleen, (oem) levyt Saksasta oli 250e, motonetissä (oe-laatu) näyttäisi olevan 80e/kpl eteen (onkohan uritetut kun ei kerrota) ja 55e/kpl taakse == 270e. Saman ikäiseen avensikseen kalleimat oe-laatuiset (kuka niitä avensikseen ostaisi) motonetista mitä listalla on niin 60e/kpl + 45e/kpl == 210e, todellinen hinta aveksiin hankittavilla levyille olisi ~150e. Eli 60-100e turpaan pelkissä levyissä motonetissa (totta, muutama kymppi PER LEVY - taisit kuitenkin tarkoittaa koko kasan eroa) kahden eri auton välillä, prosenteissa 30%-80% kalliimpi preemiumiin ja sama toistuu käytännössä joka kalikassa riippumatta siitä että onko "kuluva osa" ja vaihdetaanko kerran elämässä vai kuukauden välein. Eli jos tuolla "muutamalla kympillä" ei ole väliä niin mikäs siinä, se hinta nyt vaan pitää olla valmis maksamaan jos haluaa ko. autolla ajaa, mutta AP nimenomaan oli huolissaan myös huoltokuluista joten hänelle tuo "muutama kymppi voi olla jo merkittävä valintakriteeri". Mikähän olisi levyjen vaihdon hintaero eri pajoissa ko. autoilla, en halua edes arvata, mutta veikkaan että muutamalla kympillä tuota väliä ei makseta.

Avensikseen menee 60-90e tavisakku, premiumissa joku vitun webasto eli AGM:ää peliin ja taas min 100e turpaan...

Mielestäni on siis aivan turha väittää etteikö premiumin ylläpito olisi merkittävästi kalliimpaa kuin avensiksen, veikkaan että jokainen laittaisi mieluummin vaikkapa 500e omaan taskuun kuin että heittäisi sem kadulla (hihasta ravistettu omien osien hintaero jos alla olisi joku avensis tms mihin samat palat ostettu, no siihen ei olisi tarvinnut ensinnäkään hankkia IBSiä eli vielä -200e päälle).
Mun mielestä on typerää verrata huoltojen hintoja siten että premiumin huollattaa liikkeessä vs tavisauton osat tilaa ebaysta ja remontoi itse.

Yhtälailla saat siihen premiumiin tilattua osat itse -ja remontoitua itse. Minä ainakin olen joihinkin isompiin remontteihin yilannut itse osat ja vienyt sen korjaamolle osien kanssa. 15 minuutin vaivalle on voinut saada satoja euroja tiliä.

Jos 250e on maksanut levyt, niin on vissiin ollut vähän isompi moottori autossa? Ei sinänsä voi verrata kirnumyllyyn mihin levyt maksaa nuutaman kympin.
E meseen sain eteen uudet levyt 40e kappale ja vaihdoin itse. Alle tunnin homma. Eli avensikseen siis kalliimmat levyt kuin w211 E meseen.

Jos autossa on isompi moottori, niin silloin huoltaminen on merkittävästi kalliimpaa, jopa siihen Avensikseen. Jos niitä edes 6 koneella saa.

Jos aletaan puhumaan 7 sarjan bemarista tai S mersusta, niin semmosta en uskaltaisi pikkubudjetilla laittaa. Niissä on jo niin paljon herkkuja ja kaikkea ylimääräistä, että jos napsahtaa, saattaa tulla kalliiksi.

Ja akutki on semmosia, että ei ne oo normaalia huoltoa. Akku saattaa kestää 10 vuotta tai 3kk, riippuen tuurista ja käytöstä.
Webaston tietääkseni saa myös micraan, eikä se tule mitenkään automaattisesti premiumin mukana. Sekin on lisämukavuus josta maksetaan, vaikka sen huollon kautta sitten.

Aika äkkiä kannattaa vaihtaa huoltamoa, jos merkin mukaan laskuttavat. Luulisi, että tuollaisesta sana kiirisi aika äkkiä ja asiakkaat äänestäisivät autoillaan.

Edelleen olen sitä mieltä, että jos ostat premiumin kohtuullisen perusvarustuksella pienehköllä moottotilla, niin ylläpitokustannukset eivät ole merkittävästi normiautoa suuremmat. Jotku asiat mitkä premiumista tekee sen premiumin, voi menmä rikki. Esim ilmajouset taitaa aika yleisesti mennä rikki ennemmin tai myöhemmin, mutta se just tekee siitä premiumin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Mielestäni on siis aivan turha väittää etteikö premiumin ylläpito olisi merkittävästi kalliimpaa ....
Juu, mutta minkä ikäisestä premiumista puhutaan? Ei kai kukaan jolla on rahaa ostaa +100tEUR limusiini oikeasti edes harkitse jotain Micraa, eikä varsinkaan toisinpäin. Uudehkon taviksen vastine on vähän vanhempi enempi ajettu premiumi.

Jollakin BMW E39:llä saa edelleen uskomattoman hiljaiset ja edustavat kyydit verrattuna mihin tahansa autoon, ja halpoja varaosia on kaupat ja romuttamot täynnä. Ihan varmasti jokainen paja osaa sellaisia huoltaa helposti ja halvalla. Itse olen omaani vienyt ihan tavallisiin vianoreihin ja autoasi-ketjuihin remppoihin ja ihan kohtuu hintaan ne löytävät varastosta orkkis varaoisia. Tietty saksasta saisi tilattua (ehkä) halvemmalla ja itse asennettuna säästää eniten, mutta joskus laiskostuttaa.

Erikoisuudet maksaa. Pistetään jokin mikä tahansa uudempi tavisauto, joissa alkaa olla jo mitä ihmeellisempiä varusteita, kuten joitain kääntyviä mukautuvia ajovaloja ym. kaikkea kivaa sähköroinaa, niin johan alkaa osien hinta kasvaa kun joutuu niitä uusimaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Aika paljon autoa tuohon rahaan, mutta minkä kokoinen on Astra nykyään? Mahtuuko tuonne selkä menosuuntaan asennetut istuimet?
Yllättävän tilava, vaikka eihän tuo "iso" auto ole. Selkä menosuuntaan on yleensä vain 1 mukula kerrallaan, niin sen voi laittaa kartturin taakse.

En ole omistanut moista, eli pitemmästä käytöstä ei ajatusta. Reilusti kuitenkin tilavampi, kuin esim. V50 volvo.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Kyllä on vaikea löytää järkevää autoa tuossa hintaluokassa. Tuntuu että isommat on paljon ajettuja ja pienissä epäilyttää tilat. Tuo linkittämäni Volvo oli muuten ok mutta oli ollut aika huonolla pidolla. Ei kai auta muu kun jatkaa etsintää.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 499
Turhaan (kiitos mielikuvat edeltäjästä) vieroksuttu Renault Laguna 3. Löytyy tilaa, ajettavuutta (nojoo, mitä nyt etuvetoiset on) ja varusteita.

e: Mutta vaikea löytää Suomesta myynnin sakattua vuosituhannen alun laatunotkahduksen vuoksi.
I found this offer at mobile.de:

Renault Laguna Grandtour 2.0 TCe 170 Aut. Initiale AAC X als Kombi in Dorfmark (bei Hannover)

Renault Laguna Grandtour 2.0 TCe 170 Aut. Initiale AAC X
First Registration: 03/2014
Mileage: 32,418 km
Fuel: Petrol
Power: 125 kW (170 PS)

Price: €14,980

Valkoinen nahkasisustus ei välttämättä lapsille, mutta esimerkkinä. 140hv halvempia.

Myös Citroen C5 jota löytyy Suomestakin riittämiin olis vaihtoehto?
 
Viimeksi muokattu:

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
Jos olisin lapsiperheellinen niin hankkisin perheautoksi esim Toyota Land Cruiserin
neliveto, massa, korkeus tuovat turvallisuutta moninkertaisesti enemmän kuin jonkun surkean Kia rimpulan törmäystesti tulokset. Se Kia jää sen Land Cruiserin alle, siellä on sitten kiva sillipurkissa miettiä että tuli ostettua helvetin turvallinen auto.

Ja vaikka en lapsiperheellinen olekaan, aion tuollaisen lantikan hommata joka tapauksessa. Jos se kolari on tullakseen niin mieluiten itse kävelen paikalta pois. Kuolkoot muut sitten pienissä fiateissaan, itsepähän autonsa valitsivat.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kyllä nuo ihan perus autotkin on nykyisin kolariturvallisia. Ja vaikkapa 12-13 vuotta vanha autokin on turvallinen jos malli on ollut aivan uusi. Toki niitä törmäystestejä voi verrata, jos tuloksissa sattuisi olemaan jotain eroa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
576
Jos olisin lapsiperheellinen niin hankkisin perheautoksi esim Toyota Land Cruiserin
neliveto, massa, korkeus tuovat turvallisuutta moninkertaisesti enemmän kuin jonkun surkean Kia rimpulan törmäystesti tulokset. Se Kia jää sen Land Cruiserin alle, siellä on sitten kiva sillipurkissa miettiä että tuli ostettua helvetin turvallinen auto.

Ja vaikka en lapsiperheellinen olekaan, aion tuollaisen lantikan hommata joka tapauksessa. Jos se kolari on tullakseen niin mieluiten itse kävelen paikalta pois. Kuolkoot muut sitten pienissä fiateissaan, itsepähän autonsa valitsivat.
Nuo korkeat autot kaatuvat herkemmin kolaritilanteessa ja ovat sen takia turvattomampia kuin matalammat autot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Nämä ovat siis vielä GM -ooppeleita. Unohtui mainita, että Opelin laatu ja käytetyn jälleenmyyntiarvo saattaa ottaa kolhua psa -kaupasta.

TM-analyysi: Maanantaina se vahvistetaan: PSA Group ostaa Opelin - Tekniikanmaailma.fi
Opelin jälleenmyyntiarvo ei ehkä nykyiselläänkään ole erityisen hyvä? Eli itse epäilen, että tuskin vaikuttaa yhtään mihinkään suuntaan? Korkeintaan voisi parantaa asemia, jos yhtiö saataisiin pitkästä aikaa voitolliseksi, eli kannattavaksi? Linkissä kerrottiinkin että tappiota on tullut yli 20 miljardia euroa 16 vuoden aikana! Lisäksi Opelilla on liikaa työntekijöitä tuotantoon nähden.

Nythän opel kaupat tehtiin periaatteessa ilmaiseksi? Eli PSA:lle erittäin hyvät kaupat. Toki GM:lle myös koska tappiollisesta toiminnasta päästiin vihdoinkin eroon.
Opelista luopuminen ei kuitenkaan ole vaikeaa, sillä vuodesta 1999 lähtien se on tehnyt tappiota 16 peräkkäisenä vuonna yhteensä yli 20 miljardia euroa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
@jm82 Laitoin lähinnä varoituksen sanasen, ettei käy kuten Saabin, Cruzen jne. GM:n dumppaamien ostaneille..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
@jm82 Laitoin lähinnä varoituksen sanasen, ettei käy kuten Saabin, Cruzen jne. GM:n dumppaamien ostaneille..
Joo, on tuo tosiaan hyvä tietää. Muistaakseni Volvo on myös myyty (kiinalaisille?), mutta hyvin silti sillä firmalla menee :)
PSA:lla ilmeisesti menee nykyisin myös oikein hyvin ja firma pitäisi olla plussan puolella eli erittäin vakaalla pohjalla.

Tuossa oli siitä volvosta:
Volvo Personvagnar AB on ruotsalainen henkilöautoja valmistava yhtiö. Se perustettiin Göteborgissa Ruotsissa vuonna 1927. Yhtiö oli ruotsalaisen AB Volvon omistuksessa vuoteen 1999, jolloin yhdysvaltalainen Ford Motor Company hankki sen omistukseensa. Ford myi yhtiön kiinalaiselle Zhejiang Geely Holding Companylle 1,8 miljardilla dollarilla vuonna 2010.[1]
Volvo (henkilöauto) – Wikipedia
 

CalEpitan

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
1 702
jos karkeita yleistyksiä tekisi niin mielestäni Opel ei ole mikään laadukas merkki

kun taas esim Peugeot voisi olla euroopan autoista Opelia parempi. Renault taas on vähän huonompi.
japanilaisissa autoissa on perinteisesti ollut hyvin kestävää tekniikkaa ja pienet kulutukset
Esim Honda Civic farkku jolla on ajettu kulutus ennätys, 14.000km lenkki eu maiden läpi keskikulutus 2.8 litraa dieseliä. Se on todella vähän.

Auton hankinta on kyllä hirveää hommaa, osatekijöitä on niin tolkuttomasti. Ja Suomen verotuksen yms tulevaisuudesta ei voi kukaan tietää myöskään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 152
Joo, on tuo tosiaan hyvä tietää. Muistaakseni Volvo on myös myyty (kiinalaisille?), mutta hyvin silti sillä firmalla menee :)
PSA:lla ilmeisesti menee nykyisin myös oikein hyvin ja firma pitäisi olla plussan puolella eli erittäin vakaalla pohjalla.
Joo, mutta jos psa rupeaa rekonstruoimaan opelia yritysjärjestelyin ja unloadaamaan ylikapasiteettia, niin nyt ostetun opelin hinta putoaa samassa suhteessa. PSA:n omat autot samassa segmentissä halvempia.

Todennäköisesti alkavat puskemaan omaa moottoria jne. opelin linjalle, mutta yrittävät pitää sen "laadukkaampana" ja "uskottavampana" "saksalaisena" merkkinä.

Volvossahan tuotantoa ei radikaalisti siirretty, vaan omistaja (Geely?) tuntuu pysyneen vain omistajana. Kruunun kelluttelu auttoi myös, jos verrataan euromaihin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Löytyi myös passeli Hyundai i40 mutta siinä jäi mietityttämään pieni ruostevaurio kontissa. Erikoista että -14 vuosimallissa jo helma kukkii. Mahtaakohan tuo mennä vielä johonkin takuuseen kun eikös noissa ole järjestään 5-7 vuotta takuu. Muuten olisi kyllä passeli niin kooltaan kuin hinnaltaan mutta harmittaa tuo ruoste tosin eipä tuollaisen korjaaminen taida kuitenkaan mansikoita maksaa jos auton muuten saisi edullisesti.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
Myös Citroen C5 jota löytyy Suomestakin riittämiin olis vaihtoehto?
Tuon hintaluokan C5 ei enää paljoa valinnanvaraa ole kun eivät nämäkään käyneet kaupaksi enää tuossa 2011 ja eteenpäin. Diesel-automaatti-farkku 2.0- tai isommalla moottorilla ja järkevillä (Exclusive) varusteilla ei montaa löydy vähän ajettuna. Toki jos karvalakki-kangas-penkit yms. kelpaa niin onhan noita sitten.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
367
Uskaltaako diesel autoja vielä ostaa, tekisi mieli vaihtaa bensa accord tourer diesel versioon kun kilometrejä kertyy se 30k km vuodessa. Tietysti myös olisi vähän uudempi ja kalliimpi joten hinta nousee ja välirahalla saisi jonkun verran bensaa osteltua toisaalta.. lisäksi tuo dieselistä hirveä rummutus tällä hetkellä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Kyllä omasta mielestä uskaltaa ostaa diesel autonkin. Jos ajoa tulee paljon, niin diesel on kannattava. 30tkm vuodessa on aika reilusti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
Tuon hintaluokan C5 ei enää paljoa valinnanvaraa ole kun eivät nämäkään käyneet kaupaksi enää tuossa 2011 ja eteenpäin. Diesel-automaatti-farkku 2.0- tai isommalla moottorilla ja järkevillä (Exclusive) varusteilla ei montaa löydy vähän ajettuna. Toki jos karvalakki-kangas-penkit yms. kelpaa niin onhan noita sitten.
Peugeot 508 on aika lähellä, jos ei välttämättä tarvitse kaasuneste-jousitusta. Isotehoisimman 2.0 litraisen manuaalilaatikko tuntuu olevan vain herkkä vinkumaan varsinkin 80 km/h nopeuden tuntumassa, että se kannattaa testata (jos sellaista 508:a koeajaa).

e: C5/508 kannattanee ainakin koeajaa sen takia, että huomaa miten helvetin äänekkäitä monet muut autot ovat samassa koko- ja etenkin hintaluokassa.

e2:
Todennäköisesti alkavat puskemaan omaa moottoria jne. opelin linjalle, mutta yrittävät pitää sen "laadukkaampana" ja "uskottavampana" "saksalaisena" merkkinä.
Vanhojen pappojen muoviset hajoavat rimpulat paskalla palvelulla, mihin ne tästä maineestaan ovat päässeet?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 616
Itse kanssa peukutan Peugeot 508 tai Citroen C5. Kannattaa ainakin koeajaa ja vertailla muihin merkkeihin. Ranskiksen saattaa saada edullisesti ja silti auto on hyvä? C5 kannattaa valita sillä paremmalla jousituksella oleva, eli kaasuneste jousitus. Itsellä 350 tkm ajettu kaasuneste (17 vuotias) ja vielä toimii, eikä ole tarvinnut mitään korjaamista vielä. Auto on siis Xantia HDi farkku.

Luulisin että merkit on laadukkaampia kuin Opel?
 

ei naarata

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 270
508/C5 2.2HDi ja automaatilla on kulkeva ja taloudellinen yhdistelmä (205hp / 6l seka-ajossa). Pösössä on tuolla koneella pyöränripustuksessakin samat palikat kuin Sitikassa, pienempikoneiset on yksinkertaisemmilla osilla ja tämä tuntuu negatiivisesti ajettavuudessa.

Myös Mondeossa on tuota samaa voimalinjaa, joten ei ole välttämättä tekniikalleen huono valinta sekään jos halajaa hivenen kulkevampaa mutta vähäkulutuksista perheautoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 811
C5:n jousituksen mahdolliset vuodot kannattaa tarkastaa etenkin edestä hyvin. Jos märkää näkyy, niin siinä saattaa touhutonni-pari olla tiedossa. Muistaakseni 2012 vuoden tienoilla oli joku heikompi erä etutolppia tarjolla.

Mondeo tuntui omassa koeajossa aika löysältä laivalta verrattuna C5/508, sisämelua oli myös reiluhkosti. Toki oli jo 100 tkm rullattu, että alustassakin saattoi olla huomautettavaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 733
Mun mielestä on typerää verrata huoltojen hintoja siten että premiumin huollattaa liikkeessä vs tavisauton osat tilaa ebaysta ja remontoi itse.
Samaa mieltä enkä käsittääkseni tälläistä olekaan väittänyt, case jarrulevyt oli motonetin hinta + itse vaihto. Tosin tässä on se ongelma että jos hankitaan about samanhintaiset autot niin se halpis on äkkiä auto jossa on vielä tehdastakuutakin jäljellä joten itse huoltaminen alussa ei ole edes vaihtoehto, "premiumi" on lähes poikkeuksetta min 4v vanha todennäköisesti vieläkin vanhempikin.
Yhtälailla saat siihen premiumiin tilattua osat itse -ja remontoitua itse. Minä ainakin olen joihinkin isompiin remontteihin yilannut itse osat ja vienyt sen korjaamolle osien kanssa. 15 minuutin vaivalle on voinut saada satoja euroja tiliä.
Tuo omien osien vieminenkään ei käy lähellekään joka pajalla vrt. case öljynvaihto eli jos ei ole sopivaa pajaa tiedossa niin oma vaivansa tässäkin on etsiä sellainen. Nykytiedolla viesin ehkä suosiolla jollekin foorumijäsenelle jos ko. tilanteeseen joutuisi.
Jos 250e on maksanut levyt, niin on vissiin ollut vähän isompi moottori autossa? Ei sinänsä voi verrata kirnumyllyyn mihin levyt maksaa nuutaman kympin.
Ihan perus 3L motti joita ko. autoissa on suomessakin "joka toisessa"...
Edelleen olen sitä mieltä, että jos ostat premiumin kohtuullisen perusvarustuksella pienehköllä moottotilla, niin ylläpitokustannukset eivät ole merkittävästi normiautoa suuremmat. Jotku asiat mitkä premiumista tekee sen premiumin, voi menmä rikki. Esim ilmajouset taitaa aika yleisesti mennä rikki ennemmin tai myöhemmin, mutta se just tekee siitä premiumin.
Meillä on varmaan eri käsitys premiumista, minusta joku auto perus tuhnulla 1.8 koneella, kangaspenkeillä ja manuaalilootalla jne. ei ole premiumi on siinä keulalla mikä merkki tahansa... Mutta tätä asiaahan ei ole eksaktisti määritelty eli antamillasi reunaehdoilla hyvin pitkälle samaa mieltä jos ei käytetä lasipalatsia ja autoilla on jo ikää jonkin verran sanotaan 5+ vuotta.
Juu, mutta minkä ikäisestä premiumista puhutaan? Ei kai kukaan jolla on rahaa ostaa +100tEUR limusiini oikeasti edes harkitse jotain Micraa, eikä varsinkaan toisinpäin. Uudehkon taviksen vastine on vähän vanhempi enempi ajettu premiumi.
Minä olen ainakin puhunut "samanhintaisista" autoista, koska on olettavaa että about sama raha siihen autoon sijoitetaan riippumatta minkä auton ostaa tai ainakin aloittajalla vaikutti olevan tämä tilanne. Eli jos ostaa esim. 2 vuotta vanhan 50tkm ajetun taviksen ~23ke hintaan niin samalla rahalla saa 6-7 vuotta vanhan ~150tkm ajetun premiumin. Oma autoni (E61) oli ostohetkellä 4v vanha ja ~130tkm ajettu ja samalla rahalla kaveri osti samaan aikaan kohtuullisella motilla olevan uuden octavian (muistaakseni dumppasivat korimallin vaihtuessa tms. "hyvillä varusteilla" näitä ulos), mielestäni autot olivat sinänsä ihan "vertailukelpoisia" keskenään ja itsekin olisin tuollaisen ocun voinut mahdollisesti hankkia jos uusi auto olisi ylipäänsä kiinnostanut. Tullista sain vuosia myöhemmin 1,5ke cashbackkia eli lopulta oma autoni oli karvan halvempi kuin ocu mutta tästä ei ollut mitään tietoa ostaessa.
eli
Jollakin BMW E39:llä saa edelleen uskomattoman hiljaiset ja edustavat kyydit verrattuna mihin tahansa autoon, ja halpoja varaosia on kaupat ja romuttamot täynnä. Ihan varmasti jokainen paja osaa sellaisia huoltaa helposti ja halvalla. Itse olen omaani vienyt ihan tavallisiin vianoreihin ja autoasi-ketjuihin remppoihin ja ihan kohtuu hintaan ne löytävät varastosta orkkis varaoisia. Tietty saksasta saisi tilattua (ehkä) halvemmalla ja itse asennettuna säästää eniten, mutta joskus laiskostuttaa.
Se on selvä että kun ikää on tullut tarpeeksi niin varaosa tarjonta "räjähtää" käsiin. Omat kokemukset selvästi tuoreemmasta vekottimesta, ei löytynyt 4 vuotta vanhaan autoon (ekoja LCI malleja) käytännössä mitään osaa motonetista, nyt toki kun samalla autolla on ikää 10v niin motonetistakin saa jo kaikkea erityisesti jos ei ole OEM-laadun perään ja huollotkin varmasti onnistuisivat sujuvammin/halvemmalla kuin 6 vuotta sitten.

Toisekseen voisi kysyä että onko E39 enää millään muotoa premium kun uusissa perusautoissa taitaapi olla varusteita ja suorituskykyä myöden samat ellei paremat palikat, E39 on toki hiljaisempi ja jossain sen aikaisessa full-loaded mallissa toki lienee imuovet ja panssarilasit joita ei vieläkään tavisautoon saa edes rahalla. Tuo oma faceliftattu E61:nenkin alkaa mielestäni olemaan siinä rajalla, vuonna 2020 sekään ei varmasti ole enää mikään premium sanan varsinaisessa merkityksessä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 733
Ihan perus 3L motti joita ko. autoissa on suomessakin "joka toisessa"...
Tuo kai se suurin ontuminen tuossa vertauksessa on; totta helvetissä 530:n (?) jarruosat, ym. maksaa enemmän kuin ~100hv tehottomamman Avensiksen joka painaa meilkein 300kg vähemmän...

Itse laitoin jarrut uusiksi vastaavalla motilla (3.0/233hv) varustettuun olympia-autoon viimevuonna ja osat eteen maksoivat Saksasta <200 eur ja taakse, korjaamolla vaihdettuna (työt >150 eur), hieman yli 300 - sisältäen korjaamon "katteen" osille (Brembo).

Mitä osat 520d:n tai 520i:n maksaa? Toki sekään ei ole "apples to apples" -vertaus kun e61 on luultavimmin silti painavampi ja tehokkaampi kuin "vastaava" Avensis...


Meillä on varmaan eri käsitys premiumista, minusta joku auto perus tuhnulla 1.8 koneella, kangaspenkeillä ja manuaalilootalla jne. ei ole premiumi on siinä keulalla mikä merkki tahansa... Mutta tätä asiaahan ei ole eksaktisti määritelty eli antamillasi reunaehdoilla hyvin pitkälle samaa mieltä jos ei käytetä lasipalatsia ja autoilla on jo ikää jonkin verran sanotaan 5+ vuotta.
Premium on, IMO, paljon muutakin kuin se moottorin teho. Toki esim. Toyotaa, Nissania, ym. ei (meidän markkinoilla) saa esim. nelivedolla ja/tai 200-300hv koneella vaikka latoisi muovisäkillisen riihikuivaa tiskille. Niissä puolinahka- tai kangaspenkeissäkin saattaa olla säädöt joita ei saa edes unissaan japseihin (esim. isäukon ajon aikana säätyvät pari selkätukea, reisi- ja kylkituet plus sähköt C-sarjan mersussa).

Toisaalta aika moneen "peruskinneriin" ei saa rahallakaan esim. äänieristystä tai kunnollisia ajo-ominaisuuksia (varsinkaan siellä 200+km/h vauhdissa, jos esim. autobaanat kutsuu). Moottorivaihtoehtojakin on yleensä yksi tai kaksi (esim. Avensiksen 1.6D / 2.0D) ja tehoa se hulppeat alle 130hv kun vähemmänkin premiumissa sakemannissa vaihtoehtoja jo pelkälle 2 litran dieselillekin on yleensä mitä tahansa 140/170/200hv luokasta (esim. E/C-mersu), eikä ne siihen lopu...

Jostain Avensiksestakin pitäisi itse tuoda postiauto -malli jos haluaa kunnon alustan, ~280hv ja nelivedon; sen jälkeen ne varaosahinnat alkaisivatkin olemaan mielenkiintosia kun saisi kissojen ja koirien kanssa etsiä <4v vanhaan osia Euroopasta... :D

Vanhalla hyvällä 90-luvullahan premiumit erotti jo autoon sisään istuessa; Carina E/Avensis piti lähinnä sellaisen peltisen kolahduksen kun oven veti kiinni - melkein piti katsoa putosiko jotain jonnekin. Kun taas esim. 300E mersuun istuessa oven sulkeminen aiheutti lähinnä sellaisen raskaan kumahduksen. Nykyäänhän japsitkin ovat alkaneet onnistumaan tuon äänen matkimisessa. ;)


Minä olen ainakin puhunut "samanhintaisista" autoista, koska on olettavaa että about sama raha siihen autoon sijoitetaan riippumatta minkä auton ostaa tai ainakin aloittajalla vaikutti olevan tämä tilanne.
Jos ostaa auton pelkästään hinnan perusteella, niin silloin ilmeisesti ei välitä hirveästi muista ominaisuuksista. Tämä asenne kyllä selittää ne "Lada-miehet" jollainen edesmennyt setänikin oli; millään muulla ei ollut mitään merkitystä paitsi hinnalla -> aina uusi Lada alle. :D

Toki esim. 25 tonnilla saa uuden auton; jonkun pienehkön, tehottoman etuvetoisen ilman äänieristystä, ym. Se on ihan oma valinta.
Toinen valinta sitten on maksaa enemmän käyttökustannuksia ja ajella tehokkaammalla, hiljaisemmalla, "vetotapa oman valinnan mukaan" autolla joka "premium merkkiä" - oli se sitten sitä oikeasti enää ikääntyessään.

Ainakaan itselläni ei ollut vaikeuksia valita 6v vanhan neliveto-premiumin ja 1.6D manuaali Avensis farkun välillä aikoinaan; hintahan oli sama. :D


Tätä nyt ei mielestäni kenenkään kannata otaa hirvittävän vakavasti; kaikilla on omat kriteerit autojen valintaan ja tietyt merkija ja mallit (esim. Skodan 280hv/4WD Suberb) yrittävät kovasti tunkea premiumien markkinoille. Toki tässä vaiheessa kun Skoda saa käyttöönsä 2.0 TFSI:tä noilla tehoilla on esim. Audia myyty jo vuosia 3.0 TFSI:llä ja kahdella ahtimella...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 733
Tuo kai se suurin ontuminen tuossa vertauksessa on; totta helvetissä 530:n (?) jarruosat, ym. maksaa enemmän kuin ~100hv tehottomamman Avensiksen joka painaa meilkein 300kg vähemmän...
Mielestäni vertaus ei onnu, kaksi samanhintaista autoa joilla kummallakin pääsee Suomessa A:sta B:hen muutaman minuutin aikahaarukalla (nyt ei kuitenkaan verrata lada nivaa bugattiin). Autot toki on erilaisia, mutta sille nyt vaan ei voi mitään, se valinta tehtiin kun se auto hankittiin, toinen painotti "uutta autoa" ja toinen jotain muuta.
Jos ostaa auton pelkästään hinnan perusteella, niin silloin ilmeisesti ei välitä hirveästi muista ominaisuuksista. Tämä asenne kyllä selittää ne "Lada-miehet" jollainen edesmennyt setänikin oli; millään muulla ei ollut mitään merkitystä paitsi hinnalla -> aina uusi Lada alle. :D
Nythän ostettiin tai siis aloittajan tapauksessa ollaan olettavasti ostamassa about samanhintaiset autot riippumatta mikä valitaan - ei halvinta mahdollista autoa, ilmeisesti kommentti muutenkin oli jonkinlaiseksi vitsiksi tarkoitettu?
Toinen valinta sitten on maksaa enemmän käyttökustannuksia ja ajella tehokkaammalla, hiljaisemmalla, "vetotapa oman valinnan mukaan" autolla joka "premium merkkiä" - oli se sitten sitä oikeasti enää ikääntyessään.
Mutta kun huhutiedon mukaan (huolto)kulueroja ei ole :). Vai tarkoititko käyttökustannuksilla vain polttoainetta, veroja ja vakuutuksia (joita muuten tätäkin saanee maksaa premiumissa enemmän) ja kun on nelivetoa ja/tai isompaa mottia/painavempaa autoa niin olettavasti myös muutkin menot on isommat vaikka premiumin moottoritekniikka olisikin vähän kehittyneempää...?
Ainakaan itselläni ei ollut vaikeuksia valita 6v vanhan neliveto-premiumin ja 1.6D manuaali Avensis farkun välillä aikoinaan; hintahan oli sama. :D
Samaan aikaan 90% auton ostajista valitsee täysin päinvastoin kuin sinä (ja minä) ja tallissa on se avensis tai joku muu vastaava ja rahaa kulunut siihen hankintaan yhtä paljon eli ostiko joku nyt "halvinta", mielestäni ei... Ja kuten yllä boldatussa sanoit niin sinun (ja minun) valinnassa on suuremmat kulut, jota mieltä minäkin olen ollut, niin eikö sillä premiumilla se ajaminen tule (paljon) kalliimaksi ja saa vielä kaupantekijäisiksi stressata huolloista ja rempoista, arvonalenemakin on samaa luokkaa uuteen avensikseen verrattuna eli sieltäkään ei tule säästöjä?

Laskin oman auton kulut (ja foorumikirjoitusten perusteella olen päässyt vähällä ts. osunut joku muu kuin kaikkein paskin yksilö) ulkomuistista auki kun aloittaja ko. mallin kuluja erityisesti pelkäsi ja tein hiha-ravistusvertailun "vastaavaan" avensikseen jolloin hintaeroa itse kaikki tehden saatiin likemmäs 1000e eli lähes 100% (teettämällä rempat kuluero olisi revennyt suuremmaksi jo pelkän takaluukun johtosarjaremontin vuoksi joka on ns. labour-intensive tai vaihtoehtoisesti vaatii kalliit "varaosat"). Itse asiassa jos rempat ja huollot olisi joutunut teettämään niin olisin valikoinut autoksi jonkun muun, alunperin ölpänvaihdot oli tarkoitus teettää mutta sekin idea meni vihkoon, nitrot olisi pitänyt olla käsillä kun hintaa kyseli... Se on sitten kunkin oma asia miten tuota esimerkin lähes 1000e eroa painottaa, itselleni se on "ihan sama" - sisältyy tehtyyn valintaan, mutta jollekin muulle tuo voi keikauttaa talouden tai olla ainakin ratkaiseva tekijä päätöstä tehdessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 733
Mutta kun huhutiedon mukaan (huolto)kulueroja ei ole :). Vai tarkoititko käyttökustannuksilla vain polttoainetta, veroja ja vakuutuksia (joita muuten tätäkin saanee maksaa premiumissa enemmän) ja kun on nelivetoa ja/tai isompaa mottia/painavempaa autoa niin olettavasti myös muutkin menot on isommat vaikka premiumin moottoritekniikka olisikin vähän kehittyneempää...?
Itse en ole vielä ratkaissut yhtälöä jossa saataisiin tehokkaampi auto joka kuluttaa saman verran kuin tehottomampi ja jossa osat on mitoitettu samoin, eli esim. kuluvien osien materiaalivahvuudet ovat samoja kuin 30% heikkotehoisemmissa. Niin, ja että hintakin vielä olisi sama (se Tesla maksaa kuitenkin sen 100+teur)...

Eli toki bensaa kuluu enemmän, vakuutusyhtiö ja valtio haluavat enemmän rahaa niin kuin autokauppiaskin. Mutta kuka oikeasti odottaa tehoja, ym ilmaiseksi maassa jossa esim. vakuutusmaksut määräytyvät moottorin litrakoon, ei -tehon perusteella? ( :facepalm: )

Itselläni kyllä *on* kokemusta siitä jos verrataan omenoita omenoihin; itsellä oli ennen ei-premium "kansanauto", eli Passat, jossa V6 ja neliveto sekä tehojen mukaan mitoitetut palikat. Oliko tuo jotenkin halvempi pitää kuin sama auto jonka keulalla koristeli olympiarenkaat ja joka oli hieman paremmin varusteltu (2-alueilmastointi vs 1-alue, jne)? No ei hitossa ollut. Ei edes vakuutusyhtiön tai verottajan mielestä. Jakohihna maksoi 700+ euroa ja bensaa paloi kaupungissa 14-18L kelistä riippuen.
Sama yhtälö lie koskee niitä RS-Ocuja tai 4x4 Suberbeja; osat maksaa samat mitä "premium" 2.0TFSI:ssä, ym ja kulutus onkin jostain syystä 1.4:sta isompaa... ;)

Mutta jos minulle nyt joku tulisi sanomaan että tämä pian 4 vuotta omistuksessa ollut Audi on jotenkin hirveästi kalliimpi pitää huoltojen puolesta kuin esim. joku uudenkarhea Avensis, niin nauran kyllä päin naamaa. Toki merkkiliikkeeseen *saa* maksaa 500 euroa öljynvaihdosta jos haluaa, mutta se onnistuu kyllä järkevevämminkin (tähän asti öljykustannukset filtterin kanssa ovat ~100eur / vuosi, töineen).

Muuten ollaan menty pelkillä "kuluvilla osilla"; vain jarrut joka kulmaan sekä ilman- & naftansuodatinta (joka kyllä on sen 70 eur kalliimpi kuin Toyotaan, pakko myöntää, mutta kappas - vaihtovälikin on 30tkm pidempi).

Jos joku oikeasti tulee tuossa kohtaa kun, hintaerot alkaa olemaa parin sadan luokka per vuosi (ehkä 350€ jos lasketaan vakuutus kaskolla), kertomaan kuinka kannattaisi vaihtaa >100hv tehottomampaan etuvetoon ilman äänenvaimennusta niin voi olla että naurahtaisin uudelleen. :D


Tietenkin tässä koko vertailussa taitaa suurin epäkohta olla se, että auton ollessa huono sijoitus aina, se uusi auto on vielä huonompi sijoitus kuin käytetty. Ainakin jos allekirjoittaneelta kysytään. Silti niitä ostajia piisaa autokaupassa - oli syy sitten mikä on. Täytyy nostaa hattua näille ihmisille koska eihän minulla (meillä?) muilla olisi mitään millä ajaa ellei joku aina välillä ostaisia autoa jonka hinta putoaa sen 20-30 tonnia vuodessa ekoina vuosina... :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
236
Itse ostaisin ilman muuta tuon uuden Astran näillä kriteereillä. Olen kahta uutta Astraa käynyt ajelemassa ja olivat ainakin omasta mielestä hyviä ajettavia. Ja ne AGR-penkit on ihan eri luokkaa verrattuna peruspenkkeihin. Tuo 1-litraisen automaatti on tosin hieman outo kun ei ole tosiaan perinteinen automaatti vaan robotti.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
169
Löytyi myös passeli Hyundai i40 mutta siinä jäi mietityttämään pieni ruostevaurio kontissa. Erikoista että -14 vuosimallissa jo helma kukkii. Mahtaakohan tuo mennä vielä johonkin takuuseen kun eikös noissa ole järjestään 5-7 vuotta takuu. Muuten olisi kyllä passeli niin kooltaan kuin hinnaltaan mutta harmittaa tuo ruoste tosin eipä tuollaisen korjaaminen taida kuitenkaan mansikoita maksaa jos auton muuten saisi edullisesti.
Jos ruostesuojaus on tuota tasoa, ongelmia varmaan tulee ruosteen suhteen myöhemminkin eikä ainoastaan noissa nyt jo näkyvissä kohdissa. Ei jatkoon.
 
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 612
Tuo omien osien vieminenkään ei käy lähellekään joka pajalla vrt. case öljynvaihto eli jos ei ole sopivaa pajaa tiedossa niin oma vaivansa tässäkin on etsiä sellainen. Nykytiedolla viesin ehkä suosiolla jollekin foorumijäsenelle jos ko. tilanteeseen joutuisi.
Eipä siinä nyt isoa vaivaa ole; soitat huoltoon "hei, autoni tarvitsisi jarruremonttia. Olen ostanut osat jo valmiiksi. Koska voin auton tuoda?".
Ei tohon oikein 2 minuuttia kauempaa saa menemään.
Jos tuollaisen kokee vaivalloiseksi, niin on melkein sama ajaa likaisella autolla koska 'peseminen on niin vaivalloista'.

Osien hankkimista ja vertailua kannattaa muutenki itse harrastaa, siinä voi säästää isoja summia. Silloin tällöin on ollut juttua, että merkkiliike on asiakasta laskuttanut osista enemmän, kuin millä asiakas itse olisi saanut ostettua osat varaosaliikkeestä.

Auton huoltamisessa ja mahdollisessa korjaamisessa kannattaa itsekkin selvitellä asiaa ennen huoltoa viemistä. Monissa autoissa on pienempiä ja isompia tyyppivikoa, mihin saattaa olla toimiva korjauskeino ihan DIY -hengessä, mutta korjaamolla vaihtaisivat mielellään vaikka mitä hyvään hintaan.

Ihan perus 3L motti joita ko. autoissa on suomessakin "joka toisessa"...
Meillä on varmaan eri käsitys premiumista, minusta joku auto perus tuhnulla 1.8 koneella, kangaspenkeillä ja manuaalilootalla jne. ei ole premiumi on siinä keulalla mikä merkki tahansa... Mutta tätä asiaahan ei ole eksaktisti määritelty eli antamillasi reunaehdoilla hyvin pitkälle samaa mieltä jos ei käytetä lasipalatsia ja autoilla on jo ikää jonkin verran sanotaan 5+ vuotta.
Ei premiumia minun mielestäni määritellä motin koolla. Bemarin 5 ja 3, Mersun E ja C, Audin 6 ja 4 on premiumeja vaikka ne olisi 2 litran dieseleitä. Ja vaikka joku vahingossa kangaspenkit niihin ottaisikin, niin ovat silti premiumeja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Jos ruostesuojaus on tuota tasoa, ongelmia varmaan tulee ruosteen suhteen myöhemminkin eikä ainoastaan noissa nyt jo näkyvissä kohdissa. Ei jatkoon.
Tästäkin ongelmasta päästiin ku auto oli mennyt kaupaksi. Harmi vaan että nyt on taas alkupisteessä tuon asian kanssa.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tuo Astma kannattaa kyllä ottaa pidempään ja huolelliseen koeajoon. Tuo ECT-robottilaatikko on, no sanotaanko, vähän persoonallinen.

AGR-nahkajakkarat on kyllä Astrassa loistavuutta, mutta eipä niitä noiden pikkukoneiden kanssa saa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
679
Itsellä merkit vaihtunu joka kerta kun autoa vaihtanut, pahaa sanottavaa ei ole mistään omistamastani merkistä. Tärkeintä on katsoa se oma raja hinnalle sekä kilometreille ja määritellä ne "nämä täytyy olla" varusteet. Auton huoltohistoria on myös tärkeä tarkastuksen kohde käytetyissä. Sitten vaan persettä penkkiin ja koeajamaan, valitaan se mikä parhaalta tuntuu perseen alla ja missä OMA mieli on tyytyväinen. Jotenkin typerää kinastella jostain B-pilarin paksuudesta foorumilla, tuon häiritsevyyteen kun vaikuttaa monet muuttujat. Kuten se, että henkilöä jota pilari häiritsee, saattaa omistaa 2m leveät hartiat ja tykkää vielä ajaa oveen nojaten. Mitä huoltohintoihin tulee, tuon hintahaarukan autoissa merkkiliikkeiden huollot ovat olleet samaa luokkaa, etenkin kun muistaa verrata saman kokoisia autoja, joka tämän threadin pointtina oli kun halutaan lapsi(a) ja koira kyytiin.
 

nnh

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
169
Ei premiumia minun mielestäni määritellä motin koolla. Bemarin 5 ja 3, Mersun E ja C, Audin 6 ja 4 on premiumeja vaikka ne olisi 2 litran dieseleitä. Ja vaikka joku vahingossa kangaspenkit niihin ottaisikin, niin ovat silti premiumeja.
Nostaisin noita pykälällä. Eli 7 ja 5, S ja E, 8 ja 6. 3, C ja 4 ovat lähinnä wannabe-premiumeja.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 595
Nostaisin noita pykälällä. Eli 7 ja 5, S ja E, 8 ja 6. 3, C ja 4 ovat lähinnä wannabe-premiumeja.
3-sarjan nelipyttyinen bemari oikeilla varusteilla ei nyt varsinaisesti ole vielä premiumia, mutta toisaalta kyllä se tuntuu siltä verrattuna moneen kippoon. Ajotuntuma ja käyttäytyminen on tietysti karvalakkivarustetuissakin mainio.

Mutta eipä ole hinnatkaan vielä premiumia.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
241 127
Viestejä
4 212 774
Jäsenet
71 009
Uusin jäsen
S0mpa

Hinta.fi

Ylös Bottom