Mulla on 300 euron asus hero x ja näin:
*2 When the M.2_1 socket is operating in SATA mode, SATA port 1 will be disabled.
*3 When the M.2_2 socket is operating in PCIEX4 mode, SATA port 5. 6 will be disabled.
Luksuksen tuntua kerrassaan...
USB3 headereitakaan ei ole kuin yksi, kun kyllähän kaksi USB 3 porttia edessä on riittävästi...
Juu kaikki hyödyllinen karsitaan pois. RGB headereita on emossa useampi mutta aiempaan Z77-V Pro verratuna mm. näitä on vähemmän nykyään: USB-portteja, tuuletinliittimiä ja SATA-liittimiä. Nyt on kotelotuulettimetkin kiinni CPU_FAN headereissa kun ei CHA_FAN liittimiä ole kuin pari. Onneksi päädyin AIO jäähyyn jonka tuulettimet saa virtansa samasta AIO_PUMP headerista mistä itse pumppukin.
Tosiaan melkoisesti emolevyvalinnassa ongelmaa kun olen konetta alkamassa päivittää Ryzeniin.
Asemia löytyy kaksi SSD:tä, kaksi kiintolevyä ja Blu-ray asema.
Ja kotelon toinen USB3-porttiparikin on kiinni adapterilla USB2 headerissa ja haluaisin että kaikki toimisivat täydellä nopeudella.
Asukseksella varsinkin tuntuu olevan leikkailuja porttien määrässä.
Halvimmassa Prime X570-P:ssähän olisi sentään kaksi USB3 headeria.
Mutta sitä ylemmissä paljon kalliimmissakaan ei ole taas kuin yksi!
Asrock ja MSI taas raahaavat vieläkin mukana vanhentuneita erilliskomponentti-VRM:iä.
Gigabyte tuntuu olevan ainoa joka edes yrittää.
Onneksi ei sentään tarvitse murehtia tuuletinliitännöistä kun on Aquaero.
Kannattaa hankkia se, niin ei tarvitse murehtia emon tuuletinliitäntöjen kyvyistä, niiden BIOS hallinnan, ajureiden+softan kyvyistä/kyvyttömyydestä ja bugailuista.
Tullut aiemmin luettua tapauksista Intel emoissa, joissa Windowsin latautuessa säädöt lakkaavat toimimasta tuulettimien painaessa tallan pohjaan.
Ja nythän AM4 emoissa Asuksella ja MSI:llä sekoilee säädöt:
AM4 emolevyt
AM4 emolevyt
AM4 emolevyt
Varmaan markkinointipellet ajavat RGB rihkamat jo niistäkin ohi prioriteeteissä...