Siis joo toki jos verkon jännite nousee "hallitusti" yli sallitun raja-arvon, napsaisee UPS verkon irti ja syöttää virtaa akuista. Mutta jos taas tulee staattisen sähkön purkaus tai salama iskee niin ei siihen releet ehdi mukaan. Online UPS toki auttaa, mutta ovat vaan niin helvetin kalliita ettei niitä kukaan yksityiseen mittakaavaan osta...Jos jännite ei ole asetelluissa rajoissa, eli on yli tai alle normin ups syöttää akustosta tehtyä sähköä koneelle ja pitää verkon irtikytkettynä. Toki online UPSit osaa tekee suoraan haluttua jännitettä tulevasta lähes riippumatta.
Minun on pakko uusia kaikki jatkojohdot olohuoneesta joka tapauksessa ja itsekin olen siinä käsityksessä, että pienet verkon häiriöt saisi UPS avulla suodatettua pois ja samoin sellaiset erittäin lyhyet katkokset eivät sammuttaisi kaikkia laitteita kuten modeemia ja philips huen bridgeä jne. joten mielestäni kohtuullisen pienellä rahallisella panostuksella saisi homman hoidettua. Kävin olohuoneeni laitteiston läpi ja alla olevat laitteet tulisi olemaan:
- UPS: Keskusyksikkö, Modeemi, Philips Hue bridge, Philips Hue lightstrip+ 5m, Elisa viihde digiboksi, Philips hue lightstrip 3m, (TV) ja yhteen pistokkeeseen 10m jatkojohto johon kiinni 8 paikkainen jatkojohto johon kiinni: LG 32GK850G-B näyttö, sähköpöytä, JDS Labs The Element DAC, 2x Philips Hue 3gen E27 lamppuja, Philips hue lightstrip+ (kaiuttimet).
En ole vielä ostanut kaiuttimia ja telkkarikin puuttuu, mutta aikalailla tuollaiset tavarat tulisi UPS perään kiinni loppujen lopuksi tulemaan kiinni. Tietysti on mahdollista, että TV tulisi joku soundbar tmv. ja pari valoa. Minulla on pistorasia jossa on virrankulutusmittari ja muistaakseni oli kehuttu laadukkaaksi kun ostin, mutten ole vuosiin käyttänyt niin en tiedä kuinka tarkkaan näyttää. Pistin shadow of mordorin päälle ja kaikki laitteet oli sen pistorasian kautta kiinni niin se näytti kulutukseksi 410w korkeimmillaan ja 186w meni korkeimmillaan kun kaikki laitteet löi päälle ja 165w meni työpöydällä ollessa kaikki valot yms. päällä.
Eikös tuollaisella kulutuksella pitäisi olla mahdollista saada sellainen laite josta ei ääniä kuuluisi coil whineä tai muutakaan eikä olisi tuulettimia? Aikoinaan minulla oli yksi UPS mikä piti ihan järkyttävää ääntä ja luovuinkin siitä heti, mutta se ei vissiin ollutkaan ihan suoraan koti oloihin tarkoitettu. Tuon aikaisemmin linkittämäni linkitin vain sen takia, kun kuvittelin laittavani sen työpöytääni kiinni niin, että vain pöydän laitteet olisi sen perässä, mutta siinä tosiaan ei ole järkeä. Uskaltaako tuollaisen muuten laittaa ikea bestå tv tason sisään missä minulla on tällä hetkellä kaikki laitteet keskusyksikköä lukuunottamatta? Takana on kyllä pari ilmareikää ja lämpömittarin mukaan muka 40 astetta on ollut joskus vaikka 30 astetta on korkein mitä olen nähnyt ja se oli kesällä helteillä.
Ns. "tavallinen" UPS suodattaa häiriöitä ainoastaan siinä mielessä, että jos jännite menee liikaa ylös tai alas napsauttaa rele sähköverkon irti ja virtaa syötetään akuista. Transientteihin yms. tuo ei vaikuta millään lailla. Rossifumin mainitsema online UPS suodattaisi kaiken koska sähköä syötetään akuilta 24/7 mutta ovat luokkaa "teollisuuskone" sekä hinnan että lämmöntuoton(/melun) kanssa.
Aika komean kasan elektroniikkaa kyllä meinasit laittaa siihen UPS:n taakse, enkä oikein usko kovin pienen laitteen tuota jaksavan: mitoitus kun kuitenkin pitää tehdä virtapiikkien mukaan eikä keskikulutuksen. Villisti veikkaisin ettei tuota kuormaa jaksavaa UPSia enää saa kovin edullisena tai äänettömänä mallina.
Samaten tuosta sijoituksesta: josset hanki järeää mallia on akkukesto luokkaa pari minuuttia jolloinka lämpöä tuotetaan varsin maltillisesti eli vaikka periaatteessa laite hajoaisi ja/tai sytyttäisi lastulevylaatikon tuleen, ei se ehdi tuossa ajassa riittävästi tuottaa lämpöä.