Heinäkuussa tuli cpap laite testiin n. 8 vuotta vaivanneeseen väsymykseen. Hieman ahtaat on nenäontelot ja kuorsausta asennosta riippumatta, apneaa ei niinkään 2 eri rekisteröintikerralla havaittu. Ei ylipainoa ja tupakointikin loppui reilut vuosi sitten. Alkoholia tulee käytettyä 1x 1-2kk välein.
Sierainmaskiin tottui muutamassa yössä ja sen kanssa sai nukuttua hyvin yöt. Ei kuitenkaan kuukausien kuluessa ollut minkäänlaista vaikutusta väsymykseen. Kuorsaus toki loppui tuohon, saa muu perhe nauttia vähän hiljaisemmista öistä. Marraskuussa laitettiin painetta testiksi lisää ja taidettiin jotain muutakin vähän säätää. Tuon jälkeen onkin herännyt mahdottomaan mahakipuun joka kerta kun laitetta käyttää, lykkää niin paljon ilmaa mahaan. Varsinkin jos kääntyy vasemmalta kyljeltä johonkin muuhun asentoon. Paineita on pikkuhiljaa tuosta laskettu ja on tainnut 3 yötä saada nukuttua koko yön laitteen kanssa.
Väsymys vain ei muutu suuntaan tai toiseen. Huomenna olisi puhelua taas lääkärin kanssa, että mitä tehdään tulevaisuudessa. Mitä ilmeisemmin ainakin saa käydä sairaalassa vetämässä yön sikeitä.
Pitkä on pinna, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa olemaan melkoisen rankkaa sinnitellä päivät hereillä ja muisti pätkii melkoisesti

Alkaa oleen aikalailla kaikenlaista kokeiltuna. On vaihdeltu tyynyjä, sänkyjä, huonetta, testattu painopeitot, asentovyöt, kaikenmaailman luontaistuotteet, terapeutit ym.
8v väsymystä, niin siinä ajassa varmaan suljettu pois myös kaikki muut mahdolliset aiheuttajat kuten kilpirauhasen vajaatoiminta?
Siis mitattu TSH ja T4V, pelkkä TSH ei riitä jos sattuisikin olemaan sentraalinen kilpirauhasen vajaatoiminta.
"jotkut vaan nukkuu huonosti" tokaisi lääkäri joskus 15v sitten itselle
itse oon lapsesta asti ollut huono nukkuja, eli en mikään hyvä nukahtaja ja vaikka nukkuisi 7-9h niin en herää ikinä virkeänä eli aamulla on väsyneempi kuin nukkumaan mennessä. heräilen paljon myös.
lääkärissä on tullut ravattua kymmeniä kertoja, pari kotirekisteröintiä ja 1 yönyli-seuranta sairaalalla unilabrassa. kaikki verikokeet otettu varmaan kymmeniä kertoja, ei mitään ongelmia niissäkään
unikokeissa ilmeni rytminen raajaliikehäiriö (ei levottomia jalkoja) ja heräämisiä taisi olla tyyliin 50-100 luokkaa ja hirvee sätkiminen.
uniapneaa ei mielestäni ole todettu ikinä noissa
lääkkeitä on tullut kokeiltua lähes kaikki ja mistään ei ole apua ollut, huonompi/väsyneempi olo vaan ollut ja muita sivuoireita eikä esim nukahtamislääkkeet toimi juuri ollenkaan itsellä
nykyään en käytä mitään lääkkeitä kun eipä niistä apua ollut.
elintavat olleet aina ok, eli savuton/täysin raitis, liikuntaa koko elämä aktiivisesti, kävelyä 10-15k askelta vuoden ympäri, kofeiiniä aamulla ja ilmankin olen ollut kuukausia
ainut mitä ei ole tutkittu vielä on adhd jota itse ja useampi läheinen on epäillyt, päässä pyörii aina jotain ja on vaikea rauhoittua niin varmaan pärisee unissaankin
unia näen välillä kymmeniä yössä ja joka yö vähintään joitakin
on ihmisiä jotka itse pilaa unensa tai on joku korjattava ongelma, ja sitten vissiin meitä joilla mikään ei auta kun potentiaalia hyvään uneen ei vaan ole.
nytkin 2,5 vuoden työttömyyden ajan olen koittanut optimoida unta ja ei mikään käytännössä tee siitä hyvää.
valitettavia on nämä uniongelmat, kun käytännössä pilaa koko elämän koska on aina vähän tai enemmän väsynyt ja ei vaan jaksa/pysty elämään täyttä potentiaaliaan, kunhan menee päivä kerrallaan
toi raajaliikehäiriökin on vähän semmonen että eihän siihen hoitoja ole, jotain lääkkeitä kyllä mutta itelle tuli niistäkin ihan omituinen olo eikä auttanut muuten, ja meni 4-5kk ennen kuin olo normalisoitui kun lopetti. mitälie parkinson lääkettä pienellä annoksella
ehkä pointtini on vaan se, että kannattaa tutkia asiat kunnolla mutta joskus ei vaan ole mitään mikä auttaa