Unen laadun optimointi

Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 078
Onko täällä tiedossa mitkä painopeitot olisivat laadukkaita? Tosi monessa paikassa näitä myydään, ja tuntuu että joka tapauksessa siihen yli 100e uppoaa niin kai sitä sit samalla ostaa laadukkaan. Entä miltä kuulostaa 6 tai 7 kilon peitto suht pienelle naiselle, noin ~60 kiloa painavalle? Joululahjaa tässä suunnittelen huonosti nukkuvalle vaimolle.
Vaimolla (64 kg) on ollut nyt toista vuotta tälläinen, eikä ole valittamista. Sisällä on pieniä lasihelmiä painona, ja ne ovat pysyneet paikoillaan omissa 10x10 cm pussukoissaan.
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
558
Vaimolla (64 kg) on ollut nyt toista vuotta tälläinen, eikä ole valittamista. Sisällä on pieniä lasihelmiä painona, ja ne ovat pysyneet paikoillaan omissa 10x10 cm pussukoissaan.
Kiitos vinkistä. Juuri tuollaista missä on lasihelmet ja on kuitenkin pestävä vähän suunnittelinkin ostavani.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Onko täällä tiedossa mitkä painopeitot olisivat laadukkaita? Tosi monessa paikassa näitä myydään, ja tuntuu että joka tapauksessa siihen yli 100e uppoaa niin kai sitä sit samalla ostaa laadukkaan. Entä miltä kuulostaa 6 tai 7 kilon peitto suht pienelle naiselle, noin ~60 kiloa painavalle? Joululahjaa tässä suunnittelen huonosti nukkuvalle vaimolle.
Laadukkaista ei tietoa, mutta ei tässä omassa mielestäni ole mitään vikaa. 30€ maksoin kerran kokeillusta. Emax painopeitto 6,8kg. Ehkä vähän saisi olla painavampi, oma paino on 75kg.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
31
Suosittelen sydämeni pohjasta tätä kirjaa: Why We Sleep
Hyvä kirja. Toinen kiinnostava: HENRI TUOMILEHTO, JOUNI VORNANEN - Nukkumalla menestykseen
Nukkumalla menestykseen
Hyvä uni on menestystekijä

Hyvälaatuinen uni on tärkein yksittäinen palautumisen ja jaksamisen lähde. Unilääkäri Henri Tuomilehdon opein parannat untasi ja terveyttäsi ja menestyt arjessasi paremmin.

Uni ja unettomuus herättävät runsaasti kysymyksiä, ja nukkumisesta onkin tullut päivittäinen keskustelunaihe maailmanlaajuisesti. Uni vaikuttaa terveyteemme enemmän kuin haluamme uskoa. Unihäiriöt ovat nykyisin jo kansansairaus: nukumme vähemmän ja huonommin kuin koskaan aikaisemmin. Mutta ei hätää – on olemassa keinoja lisätä laadukasta unta itsenäisesti. Nukkumalla menestykseen on systemaattinen opas kohti parempaa nukkumista. Teos lisää tietoisuutta oikeanlaisesta, riittävästä unesta ja saa lukijansa pohtimaan omia yöuniaan.
 
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
339
Oura ollut käytössä kesästä asti ja sen avulla nyt huomas, että enemmän näytän lepäävän arkisin kuin viikonloppusin. Myöhäiset ruokailut, muutama alkoholijuoma ja myöhäinen saunominen kyllä heti nostavat leposykettä seuraavaksi yöksi ja unen laatu muutenkin heikkenee vaikka olisikin pitkät yöunet. Keskimäärin näyttäs ke-pe välisinä öinä tulevan parhaat unet ja huonoimmat pe-ma välisinä öinä jolloin olisi sitä aikaa nukkua:D Itse olen melko nopea nukahtamaan mutta aikalailla joka yönä olisi levollisuudessa parantamista. Normaalisti arkisin tulee TV:tä katottua ~22 saakka ja sitten nukkumaan mutta ajateltiin tässä alkaa kokeilemaan, että menisi sänkyyn lukemaan kirjaa ~tunniksi ennen nukkumaanmenoa ja laittaisi kännyköistä mobiilidatat pois. Myöskin olen ajatellut painopeiton hommaamista. 91/100 on maksimipisteet, jotka olen saanu useampanakin yönä niin jospa tuo ennätys rikkoituisi näillä keinoilla.

Toki toisinaan ei Ouran mittaukset mene aivan 1:1 yöllisten kokemuksien kanssa mutta kyllä suurimman osan ajasta luottasin sen mittauksiin. Väillä esimerksi öisin heränny pari kertaa ja kääntäny kylkeä mutta aamulla kun kahtoo mittauksia niin ei näitä heräämisiä näy. Joskus myös Ouran mukaan menny 2h nukahtamiseen vaikka mielestäni melko heti ja helposti nukahdin. Aluksi oli myös mittauksissa katkoja mutta aloin pitämään Ouraa etusormessa öisin keskisormen sijaan, jossa Oura pysyy vähän tiukemmin.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Mulla ourassa näkyi hyvin työstressi. HRV oli korkeimmillaan maanantaisin ja laski siitä ollen matalimmillaan pe/la välisenä yönä. Matala hrv ja sen selkeä reagointi työstressiin oli yksi niistä syistä miksi aloin meditoimaan ja tekemään hengitysharjoituksia. Keskityin muutenkin henkisen stressin taltuttamiseen. Reilu 1.5v myöhemmin hrv ei enää laske työviikon aikana vaan määrittelevä tekijä on enemmänkin treenien kovuus. Satunnaista heittelyä toki tulee, kun ei keho toimi kuin mekaaninen kone.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Mulla oli painopeitto viime vuonna käytössä, mutta se oli jotenkin kovan tuntuinen ja en mitään selkeää eroa huomannut mihinkään. Pitäisi varmaan ostaa pykälää painavampi ja jokin pehmeämpi. Onko jollain jyskin painopeitoista kokemuksia?
 

vokE

Tukijäsen
Liittynyt
01.06.2017
Viestejä
558
Mulla oli painopeitto viime vuonna käytössä, mutta se oli jotenkin kovan tuntuinen ja en mitään selkeää eroa huomannut mihinkään. Pitäisi varmaan ostaa pykälää painavampi ja jokin pehmeämpi. Onko jollain jyskin painopeitoista kokemuksia?
Mikä peitto sinulla oli aikaisemmin?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Tonnikalaa ja sardiinia syömällä unenlaatua paremmaksi? Spekuloivat tutkimuksen pohjalta, että DHA:lla voisi olla vaikutusta melatoniinintuotantoon, joka vaikuttaa sitten nukahtamiseen ja unenlaatuun.

Plasma DHA was associated with earlier sleep timing and longer weekend sleep duration in Mexican adolescents. Whether DHA supplementation improves sleep in adolescent populations deserves consideration in randomized trials.
The observed association between lower DHA concentrations and delayed sleep timing could potentially be explained by the action of the hormone melatonin. Melatonin is a hormone produced in the pineal gland that is intricately involved in the sleep/wake cycle (34); the release of melatonin at night prepares the body for sleep, inducing drowsiness and the eventual onset of sleep. Melatonin release can be delayed by internal (e.g., pubertal stage) and external (e.g., light) stimuli. Animal studies have shown that lower intake of DHA is directly related to lower concentrations of DHA in the pineal gland of the brain as well as dysregulated melatonin release (5, 6). Our findings suggest that DHA intake could potentially hasten or intensify the melatonin release in humans as well. Future laboratory studies are needed to confirm whether DHA or fatty fish intake is associated with the timing of the dim-light melatonin onset and sleep timing in humans, since most previous studies examined sleep duration or quality (15–17) rather than timing. The source of DHA in our study population was primarily canned tuna and sardines; thus, we cannot rule out the possibility that the associations we observed were explained by other substances in these fatty fish.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 856
Jyskin painopeitto 9kg, joka oli alennuksessa viime viikon 50e, ollut käytössä nyt 5 yötä. Ekana yönä tuntui hieman oudolta, mutta nyt en enää vaihtaisi perinteiseen peittoon. Ei enää heräilyjä yönaikana ja uni tulee nopeammin. Levottomiin jalkoihin tepsimisestä en osaa sanoa. Itselläni on levottomat jalat, mutta se vaiva on 100% kurissa Pramipexole reseptilääkkeellä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Tonnikalaa ja sardiinia syömällä unenlaatua paremmaksi? Spekuloivat tutkimuksen pohjalta, että DHA:lla voisi olla vaikutusta melatoniinintuotantoon, joka vaikuttaa sitten nukahtamiseen ja unenlaatuun.
Juuri eilen tuli purkillinen tonnikalaa syötyä ennen nukkumaan menoa ja syvän unen määrä oli taas pienempi kuin edellisinä öinä. Itselle iltasyöminen aina vähentää syvän unen määrää, ihan sama mitä syö. Tuleekin viimeinen ateria syötyä viimeistään 18-19 aikoihin niin saa parhaiten nukuttua. 6,8kg painopeitto täällä ollut käytössä jonkun aikaa ja nyt tilattu 9kg (oma paino 75), niin saa emäntä tuon vanhan kun tykkää hänkin sillä nukkua. Painopeitto on kyllä loistava keksintö.
 
Liittynyt
04.11.2016
Viestejä
230
Kiitos kiinnostavasta ketjusta. Näitä asioita on tullut itsekin pohdittua vaikkei suuremmin ongelmia nukkumisen kanssa ole.

Ouran ostin kolmisen viikkoa sitten ja uusi sänkykin on ollut pari kuukautta vasta käytössä.

Ouran avulla tajusin, että tosiaan uusi sänky on kuumempi nukkua, mitä edellinen. Sen kanssa tovin painin, kun en voi suuremmin kerrostalossa lämpötiloihin vaikuttaa. Saan kyllä ilmastointireikää avattua enemmän, mutta sitten on pelko että vedosta on niskat juntturassa.

Uuden sängyn (Asko Bonnel AirFlow medium kovuudella) avulla loppui kyllä sängyssä pyöriminen ihan hetkissä.
Ouran avulla näen, että nukahdan todella nopeasti. Toki vietän sängyssä 1-2 tuntia ennen nukkumana menoa. Pienessä kämpässä noita rentoutumispaikkoja kun on vähemmän. Sänky kun on moottorisänky saa sen lähes istuma-asentoon.

Pitäisi vielä kaivella vielä kevyempi peitto (en lakanalla tahdo nukkua kun kesäisin), joka hengittäisi edeltäjää paremmin (joku Ikean kevyt peitto). Saisin tuota kuumuutta säädeltyä kun ulkona on +10 tai enemmän asteita. Tempurin peittoja on kaksin kappalein ja ne on aivan järkyttävän kuumia. Ihania kyllä nukkua, mutta en niiden kanssa selviä kun silloin, kun on oikeasti ulkonakin kylmä.

Iltasin jos olen vielä 19-19:30 pintaan treenaamassa (jousiammunta) huomaa yön sykkeistä, ettei palautuminen tule ihan järkevissä ajoissa, vasta aamuvarhaisella syke on alimmillaan.
Ruokailu on kanssa iltaisin huono asia, sen takia en syö enää iltapalaa ollenkaan. Päivällinen on muutenkin päivän täyttävin ruoka.
Moment mindfullnes hetket auttavat kyllä rentoutumiseen ja siihen, että sykkeen saa alemmas.

Kieltämättä koukuttavaa saada pisteet yli 90.
 
Liittynyt
16.03.2017
Viestejä
304
Kieltämättä koukuttavaa saada pisteet yli 90.
Oma ennätys 84 (keskiarvo 72), olen jo luopunut toivosta että menee yli 90, tuntuu että ihan sama mitä tekee, niin oura on sitä mieltä, että nukuin levottomasti vähällä syvällä unella, vaikka itsellä on aamulla tosi hyvä ja energinen olo.

Nyt kun luin uudestaan niin aloin miettimään että, puhuitko valmiuslukemasta? Sen olen kerran saanut 94 (juuri samana yönä oli tuo 84 uni). Sitä tuleekin nykyään oikeastaan seurattua eniten.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Juuri eilen tuli purkillinen tonnikalaa syötyä ennen nukkumaan menoa ja syvän unen määrä oli taas pienempi kuin edellisinä öinä. Itselle iltasyöminen aina vähentää syvän unen määrää, ihan sama mitä syö. Tuleekin viimeinen ateria syötyä viimeistään 18-19 aikoihin niin saa parhaiten nukuttua. 6,8kg painopeitto täällä ollut käytössä jonkun aikaa ja nyt tilattu 9kg (oma paino 75), niin saa emäntä tuon vanhan kun tykkää hänkin sillä nukkua. Painopeitto on kyllä loistava keksintö.
Mulla on ihan sama juttu. Ei kestä mitään isompaa syödä 3-4h ennen nukkumanamenoa. Mut ei tämä kai tuon tutkimuksen kanssa ole ristiriidassa, kun en huomannut mainintaa optimaalisesta kalansyöntiajasta. Jos se on pelkkä DHA joka vaikuttaa niin tuota olis helppo testata lisäämällä hyvälaatuista kalaöljyä ruokavalioon.

Se oli myös mielenkiintoista, että tuo vaikutti nimenomaan unen pituuteen ja vaikutus näkyi vain viikonloppuisin. Viikolla porukka joutuu heräämään töihin niin ei näkynyt positiivista vaikutusta kalansyönnistä unenlaatuun.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
127
Kerrankin ketju ja aihe joka osuu omalle tontille valitettavasti vähän liiankin hyvin.

Itse olen kokeillut lähes kaikkea unen optimointiin liittyvää. On ostettu kalliit sijauspatjat, kokeiltu pimennysverhoja, syöty lisäravinteita ja/tai lääkkeitä, harrastettu liikuntaa, nukuttu erilaisilla tyynyillä, mutta silti parhaimmillaankin empiirinen kokemus noista on harmillisen epätieteellinen, koska vaikka kuinka olisi koittanut kirjoitella muistiin aina että miten jokin olisi vaikuttanut, niin kiireen tai motivaation vuoksi noita ei ole huvittanut hirveän tarkkaan seurailla. Toisaalta oma tilanne onkin muutenkin hieman erilainen.

Joskus jo 6 - 7 vuotta sitten luin uniapneasta. Muistaakseni jo silloin oli pientä aavistusta että jotain tuollaista voisi olla päällä, koska päivät saattoi tuolloin vähän päälle parikymppisenä mennä siihen, että makasin vain sohvalla, vaikka luulisi että energiaa olisi tuon ikäisenä tehdä vähän muutakin. Oma diagnoosi oli kuitenkin se, että uniapneahan on lihavien, vanhempien miesten sairaus, ja että silloin väsy oli vain esimerkiksi huonoa ruokavaliota. Saattoi se toki olla sitäkin.

Tähän mennessä olen kuitenkin onnistunut menestymään työurallakin, mutta joskus max 3 vuotta sitten alkoi selkeästi tulla päivä-/iltapäiväväsymystä vaikka kuinka olisi mielestään nukkunt yönsä hyvin. Samalla pistin myös merkille sen, että heräilin aina pari kertaa yössä. Mitään korahteluja tai muuta apneaan liittyvää en kuitenkaan vielä silloin huomannut, mutta sitten jossain vaiheessa huomasin että kun koitin ottaa päikkäreitä sohvalla selällään, kurkusta kuului eräänlainen korahdus ja heräsin välittömästi. Jokin juttu ei selkeästi ollut kunnossa. Ja tätä tapahtui jo silloin kun olin selkeästi hoikempi ja ns. salikunnossa.

Onneksi tajusin mennä kuitenkin lääkäriin, ja omaksi onneksi myös lääkäri tajusi tämän apnean testata, vaikka en varsinaiseen riskiryhmään kuulunutkaan. Keskivaikea uniapneahan sieltä tuli lopulta analyysiksi.

Mutta itse hoito tälle apnealle, ja ylipäätään tämä unen optimointi, se onkin hieman tosiaan kummallisempi tarina. Tuntuu että olen vasta tänä syksynä löytänyt jonkinlaisen kultaisen tien, ja se tuntuu tietyllä tapaa typerältä ja tavallaan liian helpolta. Kesällä minulta mitattiin mm. D-vitamiinitasot, ja siellä näkyi selkeästi että lukemat oli alakantissa, 30-40 yksikköä kun pitäisi olla vähintään tasolla 80. Noh, ei muuta kuin pillereitä syömään.

Kevään/kesän aikana kokeilin myös kuorsaus/uniapneakiskoja, joita saa ihan apteekistakin neljällä kympillä. Näistä tuntui olleen sen verran apua, että ainakin suurin osa varsinaisesta raskaasta olosta ja pääkivusta lähti pois. Mutta jossain vaiheessa taas vähän näytti että se ei tehnytkään juuri mitään. Tällä hetkellä en käytä mitään kiskoja, ja olo on jopa yllättävänkin normaali olosuhteisiin nähden. Miksi sitten näin?

Pari kuukautta sitten sain viimeinkin ostettua myös jatkopalat sängyn päädyn jaloille, jotta päätyä saisi nostettua sen 10 - 15 cm. Jostain olen vuosien aikana lukenut, että kurkussa kudokset menisi täten vähän parempaan asentoon, leuka myös. Otin lisäksi säännölliseen käyttöön Jyskin muistivaahtotyynyn, joka tukee paremmin päätä ja nostaa sitä entisestään vähän kohommalle.

Tällä hetkellä olo on suorastaan mainio. Mutta kuten aluksi kirjoitin, mitään konkreettista ja yksiselitteistä dataa ei oikein tästä ole, että mikä tähän apneaan ja uneen on vaikuttanut. Enkä välttämättä haluaisi nyt hyvän olon löydettyä lähteä näistä hoitokeinoista karsimaankaan sen testaamisen vuoksi, että saisi selville mikä on se silver bullet mikä on melkein jopa uniapnean parantanut.

Jotain krediittiä pitänee ehkä kuitenkin antaa ainakin D-vitamiinille. Tuntuu että sen syönti on tavallaan leikannut pois juuri tämän pahimman äkkiväsymyksen, joka tuli aina iltapäivän puolella. Vaikka välillä saattaa tulla pientä uniapneaoireilua mm. pääkivun muodossa, ei tuollaista äkkipysähdystä kuitenkaan enää varsinaisesti tule keskipäivän jälkeen. Sama homma myös muistivaahtotyynyn kanssa (joka on muistaakseni tämä: Tyyny WELLPUR OLDEN 35x55x8 | JYSK tai ainakin tuon mallinen). Vaikka nukkuisin sohvalla, jossa ei tietenkään noita päädyn korotuksia ole, niin silti tuon tyynyn kanssa saan muutaman yön perusteella ihan hyvät unet.

Voi tietysti olla, että kun on tarpeeksi monta yötä nukkunut korotetulla sängyllä, niin yksi tai kaksi yötä sohvalla nukkuessa ei vielä kaada korttitaloa, vaan se vaatisi useamman yön putkeen, jotka kunnon väsymys, pääkipu ja yleinen raskas olo tulisi takaisin. Tätä voisin siinä mielessä vähän testatakin, eli ottaa korotukset pois sängyssä, ja katsoo palaako oireet taas. Tai sitten apnea on vaan sitten niin monimuotoinen sairaus, että siihen vaikuttaa montakin eri asiaa, ei vain yksi tietty. Ja näinhän se tietysti onkin. Mikään yksittäinen hieno sijauspatja ei sitä maagisesti paranna.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Kerrankin ketju ja aihe joka osuu omalle tontille valitettavasti vähän liiankin hyvin.

Itse olen kokeillut lähes kaikkea unen optimointiin liittyvää. On ostettu kalliit sijauspatjat, kokeiltu pimennysverhoja, syöty lisäravinteita ja/tai lääkkeitä, harrastettu liikuntaa, nukuttu erilaisilla tyynyillä, mutta silti parhaimmillaankin empiirinen kokemus noista on harmillisen epätieteellinen, koska vaikka kuinka olisi koittanut kirjoitella muistiin aina että miten jokin olisi vaikuttanut, niin kiireen tai motivaation vuoksi noita ei ole huvittanut hirveän tarkkaan seurailla. Toisaalta oma tilanne onkin muutenkin hieman erilainen.
Ouran sormus on oikeasti hyvä apuväline optimointiin. Ei niinkään uninumeron pohjalta vaan raakadatasta trendiä katsomalla. Mua on auttanut valtavasti se, että muuttaa yhtä asiaa kerrallaan. Menee 2-4vk, katsoo trendin datasta. Jos trendi on parempi niin pidetään muutoksesta kiinni, jos trendi ei muuttunut muutos pois. Ja sitten ajan kanssa testaa kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat. Datasta näkee hyvin mikä toimii tai ei toimi. Yksittäisistä öistä tai jopa viikoista ei voi hirveästi päätellä, kun keho ei ole kone. Ajoittain olen lipsunut unihygieniasta ja sen kyllä näkee datassa ja tuntee olotilassa.

Mua on auttanut eniten hyvä stressinhallinta, unihygienia, sinisen valon poistaminen ja ruokailuaikojen optimointi. Kaikenlaisia vitamiineja sun muita on tullut testattua. Ainoa millä hetkellisesti oli vaikutusta oli imeskeltävät sinkkitabletit. Sinkin löysin vahingossa, kun imeskelin tabuja siinä toivossa, että alkava kurkkukipu ei johtaisi kovaan räkätautiin. Epäilen, että oli puutosta sinkistä tai joku ruokavalio-ongelma. Nyt jos jättää sinkin pois niin se ei näy trendissä. Oletettavasti sinkki kertyy elimistöön ja jos menisin ilman sinkkiä pidemmän pätkän niin se saattaisi sitten näkyä negatiivisesti datassa.

Isoimmat asiat mitä ouralla optimoin oli leposykettä alaspäin, hrv:ta ylöspäin ja syvänunenmäärää. Toki oura ei mittää syväunta tarkasti, mutta jos syväunenmäärä mitattuna tuplaantuu niin oletettavasti jotain menee parempaan suuntaan. HRV on todella hyvä mittari fyysiselle ja henkiselle stressille. Urheilijat käyttävät hrv:ta palautumisen mittaamiseen ja treenien optimoimiseen.

Varmastikin samanlaisia hyviä tuloksia saa muillakin laitteilla. Olen tästä sormuksesta tykännyt, koska sitä on helppo pitää sormessa. Rannelaitteet ahdistavat nukkuessa. Akunkesto on myös bonusta.
 
Liittynyt
05.10.2018
Viestejä
127
Ouran sormus on oikeasti hyvä apuväline optimointiin. Ei niinkään uninumeron pohjalta vaan raakadatasta trendiä katsomalla. Mua on auttanut valtavasti se, että muuttaa yhtä asiaa kerrallaan. Menee 2-4vk, katsoo trendin datasta. Jos trendi on parempi niin pidetään muutoksesta kiinni, jos trendi ei muuttunut muutos pois. Ja sitten ajan kanssa testaa kaikki mahdolliset ja mahdottomat asiat. Datasta näkee hyvin mikä toimii tai ei toimi. Yksittäisistä öistä tai jopa viikoista ei voi hirveästi päätellä, kun keho ei ole kone. Ajoittain olen lipsunut unihygieniasta ja sen kyllä näkee datassa ja tuntee olotilassa.

Mua on auttanut eniten hyvä stressinhallinta, unihygienia, sinisen valon poistaminen ja ruokailuaikojen optimointi. Kaikenlaisia vitamiineja sun muita on tullut testattua. Ainoa millä hetkellisesti oli vaikutusta oli imeskeltävät sinkkitabletit. Sinkin löysin vahingossa, kun imeskelin tabuja siinä toivossa, että alkava kurkkukipu ei johtaisi kovaan räkätautiin. Epäilen, että oli puutosta sinkistä tai joku ruokavalio-ongelma. Nyt jos jättää sinkin pois niin se ei näy trendissä. Oletettavasti sinkki kertyy elimistöön ja jos menisin ilman sinkkiä pidemmän pätkän niin se saattaisi sitten näkyä negatiivisesti datassa.

Isoimmat asiat mitä ouralla optimoin oli leposykettä alaspäin, hrv:ta ylöspäin ja syvänunenmäärää. Toki oura ei mittää syväunta tarkasti, mutta jos syväunenmäärä mitattuna tuplaantuu niin oletettavasti jotain menee parempaan suuntaan. HRV on todella hyvä mittari fyysiselle ja henkiselle stressille. Urheilijat käyttävät hrv:ta palautumisen mittaamiseen ja treenien optimoimiseen.

Varmastikin samanlaisia hyviä tuloksia saa muillakin laitteilla. Olen tästä sormuksesta tykännyt, koska sitä on helppo pitää sormessa. Rannelaitteet ahdistavat nukkuessa. Akunkesto on myös bonusta.
Parit rannekkeet olen itse asiassa omistanutkin ennen apneadiagnoosia. Silloin lähinnä naureskelin että hölmö ranneke kun ei osaa edes syvää unta kunnolla edes mitata. Näköjään kuitenkin osasi, syynä oli "vain" apnea. Noista rannekkeista lisäksi tuli mukava ihottuma, enkä keksinyt muunlaistakaan älykelloa tai ranneketta joka sietäisi vettä, olisi mukava eikä aiheuttaisi ihottumaa.

Pitänee pyytää Oura pukinkonttiin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 298
Pitänee pyytää Oura pukinkonttiin.
Itellä ei ole rusketus rajaa sormuksesta, mutta ihottumaraja on. Ourakin siis sitä saattaa joillekin aiheuttaa.

Mulle tuli eilen amazon.de klim sinisenvalon filtteröivät lasit ja nämäkin on linssien osalta ihan roskaa joskin on ilmeisesti valmistusvirhe kun linssit on ihan sumuiset. Olisi tosin toimivinakin melko onnettomat kun peilaavat kaiken. Kunnon laseja tuntuu olevan vaikea löytää. Nenätyynyt olisi hyvä laseissa olla.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Itellä ei ole rusketus rajaa sormuksesta, mutta ihottumaraja on. Ourakin siis sitä saattaa joillekin aiheuttaa.

Mulle tuli eilen amazon.de klim sinisenvalon filtteröivät lasit ja nämäkin on linssien osalta ihan roskaa joskin on ilmeisesti valmistusvirhe kun linssit on ihan sumuiset. Olisi tosin toimivinakin melko onnettomat kun peilaavat kaiken. Kunnon laseja tuntuu olevan vaikea löytää. Nenätyynyt olisi hyvä laseissa olla.
Mulla on amazonista tällaiset
halvempi, toimii mulle: https://www.amazon.com/gp/product/B0784MVXG2/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1
Kalliimpi, toimii, mutta ei yhtään paremmin. Nämä filtteröi tosi rajusti: Amazon.com: Twilights Classic Sleep Hacking Blue/Green/Violet Light Blocking Glasses - Protect Your Eyes from Harmful Computer Junk Light: Electronics

Mulla on pc-kotelossa siniset ledit tuulettimissa. Molemmilla laseilla, kun katsoo pc-koteloa niin näyttää kuin ei olisi pc päällä. Katoaa kaikki ledeistä tuleva valo. Mä tosin myös laitan valot ja ruudut pois päältä tuntia ennen nukkumaanmenoa ja luen kindleä pimeässä. Yritän maksimoida mahdollisuuden hyvään uneen. Punaiset lamput olisi toinen vaihtoehto, jos haluaisi valoa, mutta minimoida ulkoisista lähteistä tulevan sinisen valon. Pelkkä kindle pimeässä riitti mulla tuhoamaan syväunen ilman laseja.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mulla on amazonista tällaiset
halvempi, toimii mulle: https://www.amazon.com/gp/product/B0784MVXG2/ref=ppx_yo_dt_b_search_asin_title?ie=UTF8&psc=1
Kalliimpi, toimii, mutta ei yhtään paremmin. Nämä filtteröi tosi rajusti: Amazon.com: Twilights Classic Sleep Hacking Blue/Green/Violet Light Blocking Glasses - Protect Your Eyes from Harmful Computer Junk Light: Electronics

Mulla on pc-kotelossa siniset ledit tuulettimissa. Molemmilla laseilla, kun katsoo pc-koteloa niin näyttää kuin ei olisi pc päällä. Katoaa kaikki ledeistä tuleva valo. Mä tosin myös laitan valot ja ruudut pois päältä tuntia ennen nukkumaanmenoa ja luen kindleä pimeässä. Yritän maksimoida mahdollisuuden hyvään uneen. Punaiset lamput olisi toinen vaihtoehto, jos haluaisi valoa, mutta minimoida ulkoisista lähteistä tulevan sinisen valon. Pelkkä kindle pimeässä riitti mulla tuhoamaan syväunen ilman laseja.
Onko Kindleissä nykyään joku valo? Kannattaa hommata se e-ink versiollinen missä ei ole valoa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Onko Kindleissä nykyään joku valo? Kannattaa hommata se e-ink versiollinen.
Luen käytännössä sitä kindleä säkkipimeässä, kun on kaikki valot kiinni. Eli käytän sitä e-ink kindlen valkoista taustavaloa. En jaksanut investoida uusiin lamppuihin, jotka taatusti eivät tuota sinistä valoa. Esim. säädettävät ledilamput ei ole ok. tähän tarkoitukseen.
 

juhei

Tukijäsen
Liittynyt
29.01.2017
Viestejä
1 685
On kyllä alkanut Ouran hankkiminen joululahjaksi itselleni kiinnostamaan. Just siinä mielessä että näkisi jonkinlaisen kokonaiskuvan ja sit alkaisi asia kerrallaan parantelemaan, niinkuin @finWeazel totesi.
 

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Hommasin minäkin 9KG painopeiton kärkkäisen BF alesta 49€. Uni tulee kyllä helpommin, eikä tule enää niin usein heräiltyä yöllä. Uni ei vaan nyt jostain syystä ole kovin laadukasta, kun aamuisin olen todella väsynyt, eikä meinaa jaksaa nousta millään.
 
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 684
Ei ole uniongelmia ollut, mutta tulipa investoitua uusiin patjoihin ja uuteen tyynyyn, kun joskus tuntuu siltä että on paikat olleet jäykkänä nukkumisen jälkeen tuolla hinnat alkaen -setupilla.
Vanha setti oli 80 millimetriä paksu luultavasti halvin mahdollinen vaahtomuovipatja, 11 vuotta sitten ostin kun opiskelemaan lähdin. Tyynyt kaksi kpl arvatenkin jotain 40 vuotta vanhoja mitä kotoa poismuuttaessa kahmaisin mukaan.

Nyt uusi setti
Aluspatjaksi Plus F60 Dreamzone

Sijauspatjaksi Gold T65 Wellpur

Tyynyksi Wellpur Olden
Aika kauan kesti tyynyn vaihto. Pari vuotta sitten olin siskolla viikon kissavahtina ja heillä oli vierassängyssä tyynynä Ikean Rölleka, josta ensimmäisenä iltana mietin että pystyykö tällaisella "betonityynyllä" nukkumaan, mutta sepä olikin tosi hyvä.
 
Viimeksi muokattu:

selectamatic

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.04.2019
Viestejä
2 064
Onko kukaan niskariippumattoa kokeillut? Minullakin niskat usein aamulla aivan jumissa ja monenlaista tyynyä on tullut kokeiltua huonoin tuloksin. Olisikohan tuo kova juttu aamuisin?

Kipua lievittävä ja niskaa rentouttava
Käytä Neck Hammockia muutama minuutti päivässä, ja tulet huomaamaan eron jonkin ajan kuluttua.

Niskan riiputin on yksinkertainen väline, joka kiinnitetään mihin tahansa oveen.
Aseta se roikkumaan oven kahvaan, asetu makuulle, venytä niskalihaksia ja sano heippa niskakivullesi.

Riippumatto niskalle käyttää cervical traction-vedosta rentouttaen ja venyttäen koko kaulan ja selkärangan alueen lihaksia vähentäen kipua ja lisäämällä kaulan ja hartioiden liikkuvuutta.
Tarvitset vain tukevan oven ja muutaman minuutin, jotta tunnet olosi paremmaksi.

Riippumatto niskalle auttaa:
- Unihäiriöihin
- Päänsärkyyn
- Jännittyneeseen niskaan
- Stressioireisiin
- Puristuksissa oleviin hermoihin
- Virheelliseen ryhtiin


 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Stanfordin yliopiston neurologian proffa vääntänyt mielenkiintoisen podcastin uni ja valvetilasta. Fakta/tiederaskas, mutta silti helposti kuunneltava. Alkaa hormooneista, kahvista jne. Sen jälkeen valon/auringon vaikutuksesta uneen juttua. Käy hyvin läpi esimerkiksi sen, että miksi kannattaisi nähdä auringonnousu/lasku eli olla ulkona aamusta ja illasta. Miten oikeanlainen valo vaikuttaa hormonituotantoon, valvetilaan, melatoniinin tuotantoon, nukahtamiseen jne. Selittää hyvin myös sinisen valon vaikutuksen. Tosi kattava paketti unitilasta, valvetilasta ja vuorokausirytmistä fakta pohjalta.

Podcastissa on paljon muutakin juttua uneen ja vuorokausirytmiin liittyen. Keräsin tuohon ylös muutaman mielenkiintoisen läpikäydyn asian.

 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: |le

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Mä olen nyt testaillut hubermanin mainitsemia tuotteita. 200mg l-theanine tabu 30 minuuttia ennen nukkumaanmenoa tekee mun unista ultra hd skarppeja, realistisia ja muistettavia. Viime yönä oli settiä missä olo oli kuin olisi ollut action vr leffan sisällä, rajattu määrä kontrollia(ei selväunta) ja käsissä oli tuntoaisti, joka reagoi uneen. imho. kokeilemisen arvoinen efekti. Joskin aamulla herätessä olo ei ole superlevännyt, kun unissa seikkailu painaa jaksamista. Mä myös heräilin noiden unien jälkeen ja piti vaipua aika monta kertaa uudestaan uneen yön aikana. Nukuin tosin melkein 10h, joka on mulle ihan ällistyttävän pitkä pätkä. normaalisti 7.5h riittää

Paras uni oli sellainen, missä jo mun kauan sitten kuollut pappa opetti mua soittamaan kitaraa ja puhui kaikenlaista. Oli tippa silmässä aamulla kun heräsi ja muisti papan kasvot ja äänen hyvin selkeästi edelleen. Hieno kokemus, vaikka tuolla ei mitään totuuspohjaa ollut, pappa ei koskaan soittanut kitaraa :)

Tuo voisi olla oiva tuote, jos haluaa opetella näkemään selväunta(lucid dreaming). Ei toimi kaikille tuolla tavalla, mutta moni on raportoinut samankaltaista efektiä l-theaniinista juuri ennen nukkumaanmenoa.

edit. Mä taidan yrittää löytää miedomman l-theanine tuotteen. Jos miedommalla tuotteella saisi parannettua unenlaatua sen sijaan, että unet muuttuu vr leffateatterikokemukseksi.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: |le
Liittynyt
25.03.2017
Viestejä
339
Onko jollain kokemusta tai suosituksia "paremmista" korvatulpista? Alkuyöstä tulee välillä kuorsattua mikä häiritsee vaimon unenlaatua, joten hän käyttää välillä korvatulppia nukkuessaan:whistling: Ajattelin, että jotkin paremmat korvatulpat olisi hauska lahjaidea hänelle ja niitä voisi sitten hyödyntää festareilla yms.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 243
Onko jollain kokemusta tai suosituksia "paremmista" korvatulpista? Alkuyöstä tulee välillä kuorsattua mikä häiritsee vaimon unenlaatua, joten hän käyttää välillä korvatulppia nukkuessaan:whistling: Ajattelin, että jotkin paremmat korvatulpat olisi hauska lahjaidea hänelle ja niitä voisi sitten hyödyntää festareilla yms.
Korvan muodon mukaan teetetyt tulpat parasta mitä tulppina voi olla. Jotain 50€ luokkaa halvimmillaan.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
239 651
Viestejä
4 197 365
Jäsenet
70 762
Uusin jäsen
JaffaTheNeste

Hinta.fi

Ylös Bottom