Kerrankin ketju ja aihe joka osuu omalle tontille valitettavasti vähän liiankin hyvin.
Itse olen kokeillut lähes kaikkea unen optimointiin liittyvää. On ostettu kalliit sijauspatjat, kokeiltu pimennysverhoja, syöty lisäravinteita ja/tai lääkkeitä, harrastettu liikuntaa, nukuttu erilaisilla tyynyillä, mutta silti parhaimmillaankin empiirinen kokemus noista on harmillisen epätieteellinen, koska vaikka kuinka olisi koittanut kirjoitella muistiin aina että miten jokin olisi vaikuttanut, niin kiireen tai motivaation vuoksi noita ei ole huvittanut hirveän tarkkaan seurailla. Toisaalta oma tilanne onkin muutenkin hieman erilainen.
Joskus jo 6 - 7 vuotta sitten luin uniapneasta. Muistaakseni jo silloin oli pientä aavistusta että jotain tuollaista voisi olla päällä, koska päivät saattoi tuolloin vähän päälle parikymppisenä mennä siihen, että makasin vain sohvalla, vaikka luulisi että energiaa olisi tuon ikäisenä tehdä vähän muutakin. Oma diagnoosi oli kuitenkin se, että uniapneahan on lihavien, vanhempien miesten sairaus, ja että silloin väsy oli vain esimerkiksi huonoa ruokavaliota. Saattoi se toki olla sitäkin.
Tähän mennessä olen kuitenkin onnistunut menestymään työurallakin, mutta joskus max 3 vuotta sitten alkoi selkeästi tulla päivä-/iltapäiväväsymystä vaikka kuinka olisi mielestään nukkunt yönsä hyvin. Samalla pistin myös merkille sen, että heräilin aina pari kertaa yössä. Mitään korahteluja tai muuta apneaan liittyvää en kuitenkaan vielä silloin huomannut, mutta sitten jossain vaiheessa huomasin että kun koitin ottaa päikkäreitä sohvalla selällään, kurkusta kuului eräänlainen korahdus ja heräsin välittömästi. Jokin juttu ei selkeästi ollut kunnossa. Ja tätä tapahtui jo silloin kun olin selkeästi hoikempi ja ns. salikunnossa.
Onneksi tajusin mennä kuitenkin lääkäriin, ja omaksi onneksi myös lääkäri tajusi tämän apnean testata, vaikka en varsinaiseen riskiryhmään kuulunutkaan. Keskivaikea uniapneahan sieltä tuli lopulta analyysiksi.
Mutta itse hoito tälle apnealle, ja ylipäätään tämä unen optimointi, se onkin hieman tosiaan kummallisempi tarina. Tuntuu että olen vasta tänä syksynä löytänyt jonkinlaisen kultaisen tien, ja se tuntuu tietyllä tapaa typerältä ja tavallaan liian helpolta. Kesällä minulta mitattiin mm. D-vitamiinitasot, ja siellä näkyi selkeästi että lukemat oli alakantissa, 30-40 yksikköä kun pitäisi olla vähintään tasolla 80. Noh, ei muuta kuin pillereitä syömään.
Kevään/kesän aikana kokeilin myös kuorsaus/uniapneakiskoja, joita saa ihan apteekistakin neljällä kympillä. Näistä tuntui olleen sen verran apua, että ainakin suurin osa varsinaisesta raskaasta olosta ja pääkivusta lähti pois. Mutta jossain vaiheessa taas vähän näytti että se ei tehnytkään juuri mitään. Tällä hetkellä en käytä mitään kiskoja, ja olo on jopa yllättävänkin normaali olosuhteisiin nähden. Miksi sitten näin?
Pari kuukautta sitten sain viimeinkin ostettua myös jatkopalat sängyn päädyn jaloille, jotta päätyä saisi nostettua sen 10 - 15 cm. Jostain olen vuosien aikana lukenut, että kurkussa kudokset menisi täten vähän parempaan asentoon, leuka myös. Otin lisäksi säännölliseen käyttöön Jyskin muistivaahtotyynyn, joka tukee paremmin päätä ja nostaa sitä entisestään vähän kohommalle.
Tällä hetkellä olo on suorastaan mainio. Mutta kuten aluksi kirjoitin, mitään konkreettista ja yksiselitteistä dataa ei oikein tästä ole, että mikä tähän apneaan ja uneen on vaikuttanut. Enkä välttämättä haluaisi nyt hyvän olon löydettyä lähteä näistä hoitokeinoista karsimaankaan sen testaamisen vuoksi, että saisi selville mikä on se silver bullet mikä on melkein jopa uniapnean parantanut.
Jotain krediittiä pitänee ehkä kuitenkin antaa ainakin D-vitamiinille. Tuntuu että sen syönti on tavallaan leikannut pois juuri tämän pahimman äkkiväsymyksen, joka tuli aina iltapäivän puolella. Vaikka välillä saattaa tulla pientä uniapneaoireilua mm. pääkivun muodossa, ei tuollaista äkkipysähdystä kuitenkaan enää varsinaisesti tule keskipäivän jälkeen. Sama homma myös muistivaahtotyynyn kanssa (joka on muistaakseni tämä:
Tyyny WELLPUR OLDEN 35x55x8 | JYSK tai ainakin tuon mallinen). Vaikka nukkuisin sohvalla, jossa ei tietenkään noita päädyn korotuksia ole, niin silti tuon tyynyn kanssa saan muutaman yön perusteella ihan hyvät unet.
Voi tietysti olla, että kun on tarpeeksi monta yötä nukkunut korotetulla sängyllä, niin yksi tai kaksi yötä sohvalla nukkuessa ei vielä kaada korttitaloa, vaan se vaatisi useamman yön putkeen, jotka kunnon väsymys, pääkipu ja yleinen raskas olo tulisi takaisin. Tätä voisin siinä mielessä vähän testatakin, eli ottaa korotukset pois sängyssä, ja katsoo palaako oireet taas. Tai sitten apnea on vaan sitten niin monimuotoinen sairaus, että siihen vaikuttaa montakin eri asiaa, ei vain yksi tietty. Ja näinhän se tietysti onkin. Mikään yksittäinen hieno sijauspatja ei sitä maagisesti paranna.