Onnea näytöstä! Eipähän tästä UW-leveydestä oikein viitti enää palata vajaisiin näyttöihin. Kapeammalla näytöllä pelatessa tuntuu, että ahistaa näkökenttää.
UW-näyttö on kyllä huima kokemus,
kun pelit tukevat sitä. Varsinkin Wolfensteinin upeat maisemat laajalta näytöltä on niin namia..
Jos on FPS-pelien ystävä ja pelaa tuoreita pelejä, UW-näyttö on paras hankinta.
Sitten taas kasuaalimmat pelit, vanhemmat pelit ja osa verkkosivustoista ei tykkää ultrawideistä yhtään. Kannattaa katsoa se käyttötapaus ennen ostamista.
Olen miettinyt veljelleni kyllä halvempaa 2560x1080 UW:ta lahjaksi, mutta ne ylittää vielä budjetin. Siis semmoinen pieni ja söpö. Kyllä niilläkin saa ne paremmat FPS-pelit, kun FOV:ia voi kasvattaa kaikissa uusissa julkaisuissa.
Himotus vei vihdoin voiton ja tilata päräytin koneen päivityksen yhteydessä Alienware AW3418DW:n Saksan Amazonista. Näyttöjä oli varastossa ja paketti liikahti Saksasta pohjoiseen Suomeen 2 arkipäivässä. Täytyy vaan todeta, että onhan tämä aivan mahtava vehje. Paneelilotossakin napsahti aika lailla täysosuma; maltillinen IPS glow, ei kuolleita tai jumiutuneita pikseleitä ja hyvin hyvin vähäinen taustavalon vuoto. Vain vasemmassa alanurkassa taustavalo hohkaa aavistuksen, mutta sitä en normikäytössä huomaa. Lisäksi jos painan hieman reunoja sormilla, niin tuokin vuoto katoaa. 120 Hz -moodi toimii mukisematta enkä ole huomannut mitään flickeriä tai vastaavia häiriöefektejä. Ultrawide-loikan jälkeen ei taida enää olla vanhaan paluuta ja suolainen ~1100 euron hintakaan ei tunnu enää niin pahalta.
Omassa VA-paneelissa ei ole lähes yhtään valovuotoa, ei mitään glowta ja yksi kuollut pikseli. 100Hz moodi toimii värisemättä
jos ei käytä Freesyncciä. Tästä syystä on GTX 1080 näytönohjaimena.
Kyllä itse pidän VA:ta parempana, mutta G-sync -tuki ja parempi paneeli kääntäisivät ostoni tuohon Delliin, jos nyt olisin ostamassa. Myös LG:llä on kiva uutuus.
..ja minun monitorissani on hieman input-lagia, jota tuota Dellissä ei ole niin paljoa. Se ei näy minun pelaamisissani, mutta jos joku pelaa tosissaan fps-pelejä verkossa, kyllä hän huomaa.
--
Jotenkin tuntuu, että oma Philips 349X7FJEW on ihan sama näyttö kuin tämä:
Samsung 34" C34F791, kaareva 100Hz Ultrawide 21:9 -monitori Quantum Dot -tekniikalla, valk *Norm. 879€!* - 699,00€
(paneeli on sama, mutta sama flicker freesyncin kanssa, jne)
Tätä on jo saanut erikoisaleista 599€, voipi olla, että Black Fridayssä laskee alle viidensadan.
Itse ostaisin tuon Dellin, kerran se vain kirpaisee
..mutta tännekin voi etsiytyä tarjoushaukkoja, kun tuo nähtävästi on poistuva malli ja halvalla lähtee ennen vuodenvaihdetta.