Ultrawide-näytöt (21:9, 2560x1080, 3440x1440, 3840x1600, 5120x2160)

Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
860
Riippuu näytöstä ja näytönohjaimesta, mutta allekirjoittaneella NVIDIA + LG kombolla jos peli itse laittaa HDR:n päälle tippuu väripaletti 8-bittiseksi.
 

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 026
Samsungin G8 Oled ei sekään osaa HDR moodeja täysin ongelmitta. Tietyillä asetuksilla se leikkautuu 400 nitsin kirkkaudella, aikka asetusten perusteella voisi olettaa HDR10 moodin olevan päällä. Redditin havaintojen mukaan se on helpoin testata windowsin HDR kalibrointityökalulla, jossa kirkkaus selvästi ei muutu 400 jälkeen.


EDIT:
Tuo DWF:n "purkkafix" ei kyllä ole mikään purkkafix. "Source tone mapping" kuulostaa ihan oikealta fixiltä siihen että tonemapping joka puristaa kaiken näytön kykyjen sisään ei näytä hyvältä. Samsungissa vastaava asetus on "HDR10" ja "Basic", joka käy ilmi jos lukee asetusten kuvaukset.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.02.2017
Viestejä
5 028
Riippuu näytöstä ja näytönohjaimesta, mutta allekirjoittaneella NVIDIA + LG kombolla jos peli itse laittaa HDR:n päälle tippuu väripaletti 8-bittiseksi.
Mulla Nvidia + LG C2 kombolla ei kuse väripaletin kanssa silloinkaan kun peli (Battlefield V) itse laittaa HDR:n päälle.

Kokeilin sekä NVCP:n default color settingsillä, jolloin hyppää ihan oikein työpöydän 8bit SDR -> pelin 10bit HDR, että Nvidia color settingsillä jolloin sekä SDR että HDR on 12bit, kuten kuuluukin.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Olen päättänyt palaavani ultrawide maailmaan, josta poistuin 4kk sitten. Tämä LG 43´OLED ei vaan olen mun juttu.

Olen laittanut nyt ostetaan ja vaihdetaan ilmot tuonne kauppa-alueelle ja malli, joka on hakusessa on LG:n 38GL950 tai 38GN950. Mitä eroa noilla on? Ja onko noi nyt tuo 38´ kokoluokan halvin malli? Onko tänä vuonna mahdollisesti tulossa tuohon kokoluokkaan uusia malleja?
 
Liittynyt
22.08.2019
Viestejä
745
Olen päättänyt palaavani ultrawide maailmaan, josta poistuin 4kk sitten. Tämä LG 43´OLED ei vaan olen mun juttu.

Olen laittanut nyt ostetaan ja vaihdetaan ilmot tuonne kauppa-alueelle ja malli, joka on hakusessa on LG:n 38GL950 tai 38GN950. Mitä eroa noilla on? Ja onko noi nyt tuo 38´ kokoluokan halvin malli? Onko tänä vuonna mahdollisesti tulossa tuohon kokoluokkaan uusia malleja?
Eikö LG C2:n sisäänrakennettu ultrawide-tila ollut hyvä?
Suurimmat erot noissa lienee 38GN950 160Hz/Freesync/2xHDMI vs 38GL950 175Hz/G-sync/1xHDMI ja gsync-tarran mukanaan tuoma lisähinta.
Vois kuvitella, että jossain välissä alkas tulla noitakin järkevän kokoisia näyttöjä järkevällä resoluutiolla oledeina, kunhan valmistajat pääsevät noista 45+"/3440x1440-psykooseistaan.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Eikö LG C2:n sisäänrakennettu ultrawide-tila ollut hyvä?
Suurimmat erot noissa lienee 38GN950 160Hz/Freesync/2xHDMI vs 38GL950 175Hz/G-sync/1xHDMI ja gsync-tarran mukanaan tuoma lisähinta.
Vois kuvitella, että jossain välissä alkas tulla noitakin järkevän kokoisia näyttöjä järkevällä resoluutiolla oledeina, kunhan valmistajat pääsevät noista 45+"/3440x1440-psykooseistaan.
Curved sen pitää olla. Unohdin mainita. Kyllä mä kokeilin käyttää tätä cropatulla custom resolla, mutta mitä järkeä on pitää 16:9 UHD näyttöä ja ajaa sitä 21:9 moodissa.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Curved sen pitää olla. Unohdin mainita. Kyllä mä kokeilin käyttää tätä cropatulla custom resolla, mutta mitä järkeä on pitää 16:9 UHD näyttöä ja ajaa sitä 21:9 moodissa.
Paljonkin järkeä. Mulla 42" C2:ssa päivällä etätyössä työkoneella täysi ruutu16:9 / 3840x2160 ja illalla pelataan sitten 21:9 / 3840x1600. Hyvin toimii ja ei tarvitse edes säätää.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Paljonkin järkeä. Mulla 42" C2:ssa päivällä etätyössä työkoneella täysi ruutu16:9 / 3840x2160 ja illalla pelataan sitten 21:9 / 3840x1600. Hyvin toimii ja ei tarvitse edes säätää.
Kokeilin äsken 21:9 moodia niin ei se oikein vakuuttanut. Hdr ei tainnut olla edes päällä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Paljonkin järkeä. Mulla 42" C2:ssa päivällä etätyössä työkoneella täysi ruutu16:9 / 3840x2160 ja illalla pelataan sitten 21:9 / 3840x1600. Hyvin toimii ja ei tarvitse edes säätää.
Mutta mitä hyötyä tuosta on? Saat mustat palkit ruudulle ja pienemmän kuvan vs koko ruutu käytössä, onko se koko ruutu liian iso pelaamiseen vai miksi näin?
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 117
Eikö LG C2:n sisäänrakennettu ultrawide-tila ollut hyvä?
Suurimmat erot noissa lienee 38GN950 160Hz/Freesync/2xHDMI vs 38GL950 175Hz/G-sync/1xHDMI ja gsync-tarran mukanaan tuoma lisähinta.
Vois kuvitella, että jossain välissä alkas tulla noitakin järkevän kokoisia näyttöjä järkevällä resoluutiolla oledeina, kunhan valmistajat pääsevät noista 45+"/3440x1440-psykooseistaan.
GL-mallissa on tuuletin ja GN:ssä ei. Kyseinen tuuletin pyörii (sirisee) myös silloin kun näyttö on sammutettuna.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Mutta mitä hyötyä tuosta on? Saat mustat palkit ruudulle ja pienemmän kuvan vs koko ruutu käytössä, onko se koko ruutu liian iso pelaamiseen vai miksi näin?
No käyhän se hyöty ilmi tuosta minun viestistä. Työkäytössä/muussa kuin FPS-pelikäytössä minulla on täysi kuva-ala käytössä. Toki se myös monissa peleissä käytössä, esim. jossain Cities Skylinesissä ja Rimworldissa, ehkä n. 2/3 osaa koko käytöstä koko ruudulla. Kuva-aluehan on ihan mieletön verrattuna entiseen 27" näyttöön.

Ensin pelasin koko ruudulla nopeatempoisiakin pelejä, mutta kyllä tuo 21:9 on siihen parempi. Ruutu on 60 cm syvän pöydän takaosassa.
 
Liittynyt
12.03.2018
Viestejä
464
@escalibur Pystyitkö suosittelemaan jompaakumpaa/antamaan insightia näistä kahdesta LG'n ultrawidesta?

34GN850-B
34GP950-B
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
No käyhän se hyöty ilmi tuosta minun viestistä. Työkäytössä/muussa kuin FPS-pelikäytössä minulla on täysi kuva-ala käytössä. Toki se myös monissa peleissä käytössä, esim. jossain Cities Skylinesissä ja Rimworldissa, ehkä n. 2/3 osaa koko käytöstä koko ruudulla. Kuva-aluehan on ihan mieletön verrattuna entiseen 27" näyttöön.

Ensin pelasin koko ruudulla nopeatempoisiakin pelejä, mutta kyllä tuo 21:9 on siihen parempi. Ruutu on 60 cm syvän pöydän takaosassa.
Eli ruutu on mielestäsi liian iso FPS peleihin ja hyötynä on, että ”saat sen pienemmäksi”. Vai pitikö viestistä ilmetä joku muukin hyöty?
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 117
@escalibur Pystyitkö suosittelemaan jompaakumpaa/antamaan insightia näistä kahdesta LG'n ultrawidesta?

34GN850-B
34GP950-B
Mulla on kokemusta ainoastaan 34GN850-B:stä ja pidin sitä kovasti. Ainut syy päivitykselle oli sen "38" versio", eli 38GN950. Nykyinen päivittyy joskus OLED:iin sitten kun niitä saa ultrawidena, 38" koossa ja järkevissä hinnoissa.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 117
Eli GN mallia pitää katella sitten. Onko se tuuletin sen ylikellotuksen takia?
Tuuletin on G-Sync moduulin vuoksi. En ole tietoinen yhdestäkään mallissa jossa olisi G-Sync moduuli ja ei tuuletinta lainkaan. Joissakin malleissa on jopa kaksi tuuletinta saman näytön sisällä.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Tuuletin on G-Sync moduulin vuoksi. En ole tietoinen yhdestäkään mallissa jossa olisi G-Sync moduuli ja ei tuuletinta lainkaan. Joissakin malleissa on jopa kaksi tuuletinta saman näytön sisällä.
Ok. Eli jos g syncciä ei käytä, niin toi tuuletin on turha?
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Eli ruutu on mielestäsi liian iso FPS peleihin ja hyötynä on, että ”saat sen pienemmäksi”. Vai pitikö viestistä ilmetä joku muukin hyöty?
Kysyttiin että mitä järkeä on ostaa 16:9 näyttö ja ajaa sitä 21:9 pienempänä. Vastasin että työkäytössä on koko ruutu käytössä (tässä on se hyöty jos se ei vieläkään selvinnyt). Ruutu ei ole liian iso myöskään FPS-peleihin, kun säädän sen 21:9:ksi.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Eli ruutu on mielestäsi liian iso FPS peleihin ja hyötynä on, että ”saat sen pienemmäksi”. Vai pitikö viestistä ilmetä joku muukin hyöty?
En ole OP, mutta... tuosta C2 löytyy jo muutenkin tuo ruudun pienentämisen mahdollisuus, eli siitä saa muistaakseni 27" 16:9 kokoon skaalattua ruudun, jos tuntuu liian isolta.

Tuon 21:9 ultrawide moodin ilo on tietysti siinä, että pelissä näkyy enemmän maailmaa sivuille. Samalla saa hieman parempaa performanssia, koska pystyresoluutio on pienempi. Miinuksena on se kaarevuuden puute, joten näyttö on pakko olla kauempana ja se hieman tekee ultrawide-moodista huonomman kuin lähemmäs laitettava kaareva näyttö. Toki voi esim. laittaa monitorivarteen ja vetää lähemmäs ultrawidena pelatessa.

Tän hetkinen tilanne on, että nuo 3840x1600 ultrawidet ovat useamman vuoden vanhoja malleja, OLEDina taas ei ole kuin 3440x1440 optiot omilla kompromisseillaan. LG C2 saa alennuksesta hyvään hintaan ja se toimii mielestäni paremmin työpöytäkäytössä kuin nuo QD-OLEDit ja sitä voi käyttää myös ultrawidena jos siltä tuntuu.
 
  • Tykkää
Reactions: PCB

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Tän hetkinen tilanne on, että nuo 3840x1600 ultrawidet ovat useamman vuoden vanhoja malleja, OLEDina taas ei ole kuin 3440x1440 optiot omilla kompromisseillaan. LG C2 saa alennuksesta hyvään hintaan ja se toimii mielestäni paremmin työpöytäkäytössä kuin nuo QD-OLEDit ja sitä voi käyttää myös ultrawidena jos siltä tuntuu.
Mä olen vähän eri mieltä. Mulla oli 34 kaareva ultrawide syksyyn asti. Hemmetin kiva oli tehdä töitä, kun sai sen 2-3 ikkunaan vierekkäin. Nyt on 42 tuuman LG OLED C2 ja en vaan tykkää sinne sivuille laittaa ikkunoita. Ja toinen mikä ärsyttää suunnattomasti, niin jokainen ikkunan menettää ominaisuutensa pc sammutuksen jälkeen. Eli normaalisti ne aukeaa samoilta paikoilta, mutta C2:n kanssa ne on vasemmassa yläreunassa 800x800 päällekkäin ja alapalkin järjestys on ihan sekaisin. Tollanen 38 tuumainen curwed 3840x1600 ultrawide on niin mun seuraava näyttö. Saksasta saa halvimmalla takuun kanssa tällä hetkellä (uutena 950e, käytettynä jopa 600-700e). Toivottavasti viikonlopun aikana joku huomaa mun ilmot kauppa-alueelta.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Mä olen vähän eri mieltä. Mulla oli 34 kaareva ultrawide syksyyn asti. Hemmetin kiva oli tehdä töitä, kun sai sen 2-3 ikkunaan vierekkäin. Nyt on 42 tuuman LG OLED C2 ja en vaan tykkää sinne sivuille laittaa ikkunoita. Ja toinen mikä ärsyttää suunnattomasti, niin jokainen ikkunan menettää ominaisuutensa pc sammutuksen jälkeen. Eli normaalisti ne aukeaa samoilta paikoilta, mutta C2:n kanssa ne on vasemmassa yläreunassa 800x800 päällekkäin ja alapalkin järjestys on ihan sekaisin. Tollanen 38 tuumainen curwed 3840x1600 ultrawide on niin mun seuraava näyttö. Saksasta saa halvimmalla takuun kanssa tällä hetkellä (uutena 950e, käytettynä jopa 600-700e). Toivottavasti viikonlopun aikana joku huomaa mun ilmot kauppa-alueelta.
Ainahan nämä on kompromisseja. Itse en osaa kaarevaa kaivata, mutta sinä olet todennut hyväksi joten helppo ymmärtää että suora ei käy. Sen sijaan mitään ikkunointiongelmia en ole havainnut, ihan siellä ne on aina mihin olen ne laittanut. Mulla on Powertoysin Fancy Zones käytössä, helpottaa. Alapalkissa ei myöskään mitään sekoilua kyllä.

Olen ajellut tätä myös testiksi MacBook Pro:n kanssa, ja toimii.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Kysyttiin että mitä järkeä on ostaa 16:9 näyttö ja ajaa sitä 21:9 pienempänä. Vastasin että työkäytössä on koko ruutu käytössä (tässä on se hyöty jos se ei vieläkään selvinnyt). Ruutu ei ole liian iso myöskään FPS-peleihin, kun säädän sen 21:9:ksi.
No nyt selvisi, näet siis sen vakiotilan hyötynä, mutta et näe hyötynä sitä, että sillä on mahdollista pelata UW:na pienemmällä osalla ruudusta, mielestäni hyvin nurinkurinen ajatusmaailma mutta ok.
En ole OP, mutta... tuosta C2 löytyy jo muutenkin tuo ruudun pienentämisen mahdollisuus, eli siitä saa muistaakseni 27" 16:9 kokoon skaalattua ruudun, jos tuntuu liian isolta.

Tuon 21:9 ultrawide moodin ilo on tietysti siinä, että pelissä näkyy enemmän maailmaa sivuille. Samalla saa hieman parempaa performanssia, koska pystyresoluutio on pienempi. Miinuksena on se kaarevuuden puute, joten näyttö on pakko olla kauempana ja se hieman tekee ultrawide-moodista huonomman kuin lähemmäs laitettava kaareva näyttö. Toki voi esim. laittaa monitorivarteen ja vetää lähemmäs ultrawidena pelatessa.

Tän hetkinen tilanne on, että nuo 3840x1600 ultrawidet ovat useamman vuoden vanhoja malleja, OLEDina taas ei ole kuin 3440x1440 optiot omilla kompromisseillaan. LG C2 saa alennuksesta hyvään hintaan ja se toimii mielestäni paremmin työpöytäkäytössä kuin nuo QD-OLEDit ja sitä voi käyttää myös ultrawidena jos siltä tuntuu.
Perffi joo, toistaalta taas FSR,RSR ja DLSS tekee IMO 4K:sta pelattavan hyvällä suorituskyvyllä ilman, että muuttuisi samalla laatu hirveäksi.

Mutta jos laitat sen koko 16:9 ruudun fovin vastaamaan sitä mitä UW tilassa näe sivuille, niin miten nämä vertautuvat, onko siinä hyötyä toisen eduksi? Meneekö C2:sella esim kauempana oleva niin pieneksi, ettei niitä enään näe vs ihan normi UW tms?
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Mä olen vähän eri mieltä. Mulla oli 34 kaareva ultrawide syksyyn asti. Hemmetin kiva oli tehdä töitä, kun sai sen 2-3 ikkunaan vierekkäin. Nyt on 42 tuuman LG OLED C2 ja en vaan tykkää sinne sivuille laittaa ikkunoita. Ja toinen mikä ärsyttää suunnattomasti, niin jokainen ikkunan menettää ominaisuutensa pc sammutuksen jälkeen. Eli normaalisti ne aukeaa samoilta paikoilta, mutta C2:n kanssa ne on vasemmassa yläreunassa 800x800 päällekkäin ja alapalkin järjestys on ihan sekaisin. Tollanen 38 tuumainen curwed 3840x1600 ultrawide on niin mun seuraava näyttö. Saksasta saa halvimmalla takuun kanssa tällä hetkellä (uutena 950e, käytettynä jopa 600-700e). Toivottavasti viikonlopun aikana joku huomaa mun ilmot kauppa-alueelta.
Toi ikkunoiden meno kummiin paikkoihin on vanha Windowsin vika. Käsittääkseni siinä käy niin, että kun näyttö menee pois päältä, Windows tunkee ikkunat virtuaalinäytölle jonka reso on mitätön 1024x768. Tän pystyy rekisteristä paikkaamaan oman näytön natiiviresoa vastaavaksi. Olen törmännyt tähän useammalla eri näytöllä joten ei ole C2 vika mitenkään.

Koklaapa editoida näitä arvoja tuosta ekasta vastauksesta: Redirecting
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Mutta jos laitat sen koko 16:9 ruudun fovin vastaamaan sitä mitä UW tilassa näe sivuille, niin miten nämä vertautuvat, onko siinä hyötyä toisen eduksi? Meneekö C2:sella esim kauempana oleva niin pieneksi, ettei niitä enään näe vs ihan normi UW tms?
FOVin säädöllä toki voisi päästä vastaavaan tilanteeseen, mutta aika monesta pelistä tota FOV-slideria ei vaan löydy, joten ultrawide reso tarjoaa enemmän näkyvyyttä sivuille, mutta saman pystysuunnassa kuin 16:9. Toki vs koko ruutu on jotain kompromissia siinä, että se 16:9 vastaava alue on ultrawidetilassa pienempänä.
 

escalibur

"Random Tech Channel" @ YouTube
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 117
Mä olen vähän eri mieltä. Mulla oli 34 kaareva ultrawide syksyyn asti. Hemmetin kiva oli tehdä töitä, kun sai sen 2-3 ikkunaan vierekkäin. Nyt on 42 tuuman LG OLED C2 ja en vaan tykkää sinne sivuille laittaa ikkunoita. Ja toinen mikä ärsyttää suunnattomasti, niin jokainen ikkunan menettää ominaisuutensa pc sammutuksen jälkeen. Eli normaalisti ne aukeaa samoilta paikoilta, mutta C2:n kanssa ne on vasemmassa yläreunassa 800x800 päällekkäin ja alapalkin järjestys on ihan sekaisin. Tollanen 38 tuumainen curwed 3840x1600 ultrawide on niin mun seuraava näyttö. Saksasta saa halvimmalla takuun kanssa tällä hetkellä (uutena 950e, käytettynä jopa 600-700e). Toivottavasti viikonlopun aikana joku huomaa mun ilmot kauppa-alueelta.
Ainakin itselle noissa LG:n TV:issä eniten tökkii suora paneeli tietokonekäytössä. TV:n ärsykkeiden ohella voisin vielä jotenkin elääkin, mutta suorapaneeli on yksinekertaisesti kömpelö kaarevaan näyttöön tottuneena. Tämä ei tietenkään haittaa kaikkia, mutta HP X34:sta testaneena suora paneeli ei vaan sovi itselleni.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
FOVin säädöllä toki voisi päästä vastaavaan tilanteeseen, mutta aika monesta pelistä tota FOV-slideria ei vaan löydy, joten ultrawide reso tarjoaa enemmän näkyvyyttä sivuille, mutta saman pystysuunnassa kuin 16:9. Toki vs koko ruutu on jotain kompromissia siinä, että se 16:9 vastaava alue on ultrawidetilassa pienempänä.
Tämä pohdinta liittyy tosiaan enimmiltään omiin käyttötarpeisiin ja suurimmassa osassa omia pelejä FOV olisi säädettävissä, joissain sitten koko UW ei ole tuettuna taas. Vaihtoehtoina nykyisen 32” UHD korvaajaksi on pyörinyt mielessä C2 tai 38 UW, kunhan jostain saa OLEDina ja päätöksiä pitäisi jossain kohtaa tehdä suuntaan tai toiseen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
119
Mä olen vähän eri mieltä. Mulla oli 34 kaareva ultrawide syksyyn asti. Hemmetin kiva oli tehdä töitä, kun sai sen 2-3 ikkunaan vierekkäin. Nyt on 42 tuuman LG OLED C2 ja en vaan tykkää sinne sivuille laittaa ikkunoita. Ja toinen mikä ärsyttää suunnattomasti, niin jokainen ikkunan menettää ominaisuutensa pc sammutuksen jälkeen. Eli normaalisti ne aukeaa samoilta paikoilta, mutta C2:n kanssa ne on vasemmassa yläreunassa 800x800 päällekkäin ja alapalkin järjestys on ihan sekaisin. Tollanen 38 tuumainen curwed 3840x1600 ultrawide on niin mun seuraava näyttö. Saksasta saa halvimmalla takuun kanssa tällä hetkellä (uutena 950e, käytettynä jopa 600-700e). Toivottavasti viikonlopun aikana joku huomaa mun ilmot kauppa-alueelta.
Minulla on windows+nuolinappi macrot bindattu Razer Nagan sivunappeihin. Helposti saa ikkunoita siirreltyä näytön reunoille, nurkkiin ja vaikka toiselle näytölle. Ei ärsytä niin paljoo ikkunoiden siirtely.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
No nyt selvisi, näet siis sen vakiotilan hyötynä, mutta et näe hyötynä sitä, että sillä on mahdollista pelata UW:na pienemmällä osalla ruudusta, mielestäni hyvin nurinkurinen ajatusmaailma mutta ok.
Olisit lukenut viestejä jankkaamisen sijaan, niin olisi sinullekin selvinnyt ilman rautalankaa. Tottakai näen itse hyötynä myös sen, että voin pelata UW:nä pienellä osalla ruudusta. Se ei vaan ollut se kysymys, johon ensin vastasin.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Olisit lukenut viestejä jankkaamisen sijaan, niin olisi sinullekin selvinnyt ilman rautalankaa. Tottakai näen itse hyötynä myös sen, että voin pelata UW:nä pienellä osalla ruudusta. Se ei vaan ollut se kysymys, johon ensin vastasin.
Kannattanee varmaan itse lukaista uudestaan jos aukeaisi vai eikö sinulle saa esittää jatkokysymystä vastauksestasi jonkun toisen kysymykseen ilman, että näet sen jankkauksena?
Jos kysyn, mikä hyöty sitä on ajaa pienempänä, niin ei se hyöty voi olla käyttää sitä täytenä työkäytöllä. Mutta eiköhän tämä ollut tässä.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Kannattanee varmaan itse lukaista uudestaan jos aukeaisi vai eikö sinulle saa esittää jatkokysymystä vastauksestasi jonkun toisen kysymykseen ilman, että näet sen jankkauksena?
Jos kysyn, mikä hyöty sitä on ajaa pienempänä, niin ei se hyöty voi olla käyttää sitä täytenä työkäytöllä. Mutta eiköhän tämä ollut tässä.
Kyllä se heti seuraavassa viestissä kerrottiin se pelikäytön hyötykin sinulle, kun kysyit.

Ensin pelasin koko ruudulla nopeatempoisiakin pelejä, mutta kyllä tuo 21:9 on siihen parempi.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
1 142
Kyllä se heti seuraavassa viestissä kerrottiin se pelikäytön hyötykin sinulle, kun kysyit.
Kyllä, tuosta viestistä minä telepaattisesti tiedän mikä se varsinainen hyöty tuosta ratkaisusta mielestäsi on / miksi se on sinusta parempi. Mutta ne nyt tuli jo muiden toimesta selville.
 

PCB

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 811
Kyllä, tuosta viestistä minä telepaattisesti tiedän mikä se varsinainen hyöty tuosta ratkaisusta mielestäsi on / miksi se on sinusta parempi. Mutta ne nyt tuli jo muiden toimesta selville.
Joo, nämä on joskus vähän hankalia. Kuten tuo kaarevuus näytössä, 9/10 kertoo vaan kuinka "se kaareva tuntuu paremmalta" tai että "minusta kaareva on oudon tuntuinen, siksi minulle pitää olla suora".
 

KMies

Tukijäsen
Liittynyt
02.01.2020
Viestejä
140
EDIT: Tämä selvisi...en hoksannut ajatellakaan, että kuva tuli läppäriltä USB-Cn kautta dockiin ja siitä displayportilla näyttöön ja tuo dockihan sen ongelman aiheutti. Docki pois välistä -> HDMI:llä kiinni Lenovo Legion Pro 5 ja G-sync alkoi toimimaan. Ainoa ongelma, että max hz on 100.

Osaako kukaan jeesata, että miksi Alienware AW3423DWF mallilla ei saa tuota Gsynciä kytkettyä päälle. Ota käyttöön G-sync on checkattuna, Ota käyttöön koko näytön tila on checkattuna, mutta tuo kolmas kohta Nvidia control panelissa "Ota käyttöön kyseisen näyttömallin asetukset" (Alienware valittuna) niin aiheuttaa sen, että ruutu alkaa välkkymään mustana -> kuva tulee takaisin -> kuva menee mustaksi jne.

Näytön asetuksista en löytänyt, että pitääkö tuo Freesync Pro kytkeä jostain päälle ym.

Onko muuten tämän näytön omistajilla valmiina linkkiä hyvään guideen noista asetuksista?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
272
Toi ikkunoiden meno kummiin paikkoihin on vanha Windowsin vika. Käsittääkseni siinä käy niin, että kun näyttö menee pois päältä, Windows tunkee ikkunat virtuaalinäytölle jonka reso on mitätön 1024x768. Tän pystyy rekisteristä paikkaamaan oman näytön natiiviresoa vastaavaksi. Olen törmännyt tähän useammalla eri näytöllä joten ei ole C2 vika mitenkään.

Koklaapa editoida näitä arvoja tuosta ekasta vastauksesta: Redirecting
Mites tuo toimii jos on useampi näyttö eri resoilla?

Eniten ärsyttää aukaista Tidal kakkosnäyttöön jossa on 125% skaalaus. Tuon takia ikkuna aukee aina liian isona ja menee toisen näytön puolelle. Sit saa joka kerta muutella ikkunan koon sopivaksi.
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Mites tuo toimii jos on useampi näyttö eri resoilla?

Eniten ärsyttää aukaista Tidal kakkosnäyttöön jossa on 125% skaalaus. Tuon takia ikkuna aukee aina liian isona ja menee toisen näytön puolelle. Sit saa joka kerta muutella ikkunan koon sopivaksi.
En osaa totta puhuen sanoa miten useampi näyttö käyttäytyy tuossa tapauksessa. Todennäköisesti jos yksi näytöistä poistuu linjoilta, siirtyvät ikkunat vaan sille toiselle näytölle.

Tuon virtuaalinäytön voi koettaa myös laittaa johonkin välimallin resoon tyyliin 1920x1080 tai 2560x1440. Näin yleensä ainakin vältetään ettei ikkunoista tule ihan turhan pieniä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 237
Mielenkiintoista nähdä miten uudet QD-OLED mallit pärjäävät vertailussa Samsungin ja Alienwaren kanssa.

Uudet mallit eli Philips 34M2C8600 ja MSI MEG 342C. Molempia pitäisi saada noin kuukauden sisällä.
Onkohan näissä kummassakaan uutuudessa yhtä hyvää kiinnipalamisen takuuta kuin Alienwaressa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 390
Mielenkiintoista nähdä miten uudet QD-OLED mallit pärjäävät vertailussa Samsungin ja Alienwaren kanssa.

Uudet mallit eli Philips 34M2C8600 ja MSI MEG 342C. Molempia pitäisi saada noin kuukauden sisällä.
Onkohan näissä kummassakaan uutuudessa yhtä hyvää kiinnipalamisen takuuta kuin Alienwaressa?
Kummassakin taitaa vaan olla tismalleen sama paneeli kun noi on "julkaistu" jo viime vuoden puolella eli erot taitaa jäädä muihin ominaisuuksiin, joista keskeisinä ainakin takuu, tuuletintoteutus, hinta ja firmwaren päivitysmahdollisuus. Kumpaakin on jo useamman kaupan listoilla MSI 1500e+ ja Philips 1350e+ eli ei oikein hinnalla ainakaan pärjää eikä kiinnipalamistakuista ole mainintaa. MSI mainostaa firmispäivitystukea. Philipsillä ei mainintaa. Eli vähän tuhnuksi noikin musta jää ellei nyt sit aiheuta jotain hintakilpailua. Sekin tuskin täysin toteutuu kun paneeleja ei riitä kaikille ja saatavuus on edelleen heikkoa.

2nd gen QD-OLED telkuthan on jo pitkälti julkaistu ja ainakin Sampan markkinoinnin mukaan merkittävä hyppy 1st gen paneeleista. Koskahan QD-OLED:n toista sukupolvea käyttäviä monitoreita alkaa ilmestyyn? Toki niitäkin saadaan taas odotella vuoden loppuun vaikka nyt julkastaisiinkin ainakin jos näitä nykymallien saatavutta katsoo.
 
Liittynyt
12.03.2018
Viestejä
464
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
144
Omasta DWF:stä löyty noit "ilmakuplia (?)", joita on joillain muillakin ollut (sekä omasta edeltävästä DW:stä). Aika vähän ja semi-huomaamattomia oikeassa käytössä, mut haluaa kummiski tällä rahalla virheettömän paneelin. :) Huomasin kans jonkun verran virransyötön kelojen vinkumista, niin ehkä lähetetyssä näytössä tuo on sitten korjautunut.

Aika nopeaa takuutoimintaa sinänsä Delliltä, lähetin pyynnön puolipäivän jälkeen, nyt jo matkalla uusi näyttö.
 

Liitteet

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245

kolistelija

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.02.2018
Viestejä
1 026
Tämähän ois kokoluokaltaa aivan mainio ja resoltaan: LG 40'' Curved UltraWide® 5K2K Nano IPS Monitor with Thunderbolt™ 4 Connectivity (40WP95C-W) | LG USA mutta tuo 72hz päivitystaajuus mietityttää. Lentosimulaattoripeliin, toi ois riittävä mutta en sitten muusta pelaamisesta tiedä. Vaikka näyttö on 72hz, niin eikös frame generation kannata silti olla päällä? Eikös se tee siitä kuitenkin entistä smoothimpaa?
Ei kai siitä frame generationista ole kuin haittaa jos laitteisto kykenee täyttämään näytön maksimivirkistystaajuuden. Se on pelkästään visuaalinen efekti ja ei tule ilmaiseksi.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
ok, kiitos vastauksesta. Ja onhan toi 72hz ja 5ms aika deal breaker. Toki muut specsit ihan jees.
 

tombe0

Premium-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
592
Tämähän ois kokoluokaltaa aivan mainio ja resoltaan: LG 40'' Curved UltraWide® 5K2K Nano IPS Monitor with Thunderbolt™ 4 Connectivity (40WP95C-W) | LG USA mutta tuo 72hz päivitystaajuus mietityttää. Lentosimulaattoripeliin, toi ois riittävä mutta en sitten muusta pelaamisesta tiedä. Vaikka näyttö on 72hz, niin eikös frame generation kannata silti olla päällä? Eikös se tee siitä kuitenkin entistä smoothimpaa?
Itse ostanen tuon Lenovon mallin: Lenovo 39,7" ThinkVision P40w-20, WUHD-monitori, musta/harmaa - 1 699,00€ heti kun lompakko kestää tuommoisen hitin :D
 
Liittynyt
13.09.2018
Viestejä
720
Tämähän ois kokoluokaltaa aivan mainio ja resoltaan: LG 40'' Curved UltraWide® 5K2K Nano IPS Monitor with Thunderbolt™ 4 Connectivity (40WP95C-W) | LG USA mutta tuo 72hz päivitystaajuus mietityttää. Lentosimulaattoripeliin, toi ois riittävä mutta en sitten muusta pelaamisesta tiedä. Vaikka näyttö on 72hz, niin eikös frame generation kannata silti olla päällä? Eikös se tee siitä kuitenkin entistä smoothimpaa?
Jos framerate on jo lähellä virkistystaajuusmaksimia, niin frame generation on ihan turha eikä siitä ole mitään iloa.

40" 5120x2160 on mahtava formaatti, mutta nykyisten mallien speksit ovat suolaiseen hintaansa nähden aivan surkeat. 60-72 Hz, ei kunnollista HDR-tukea jne.
 
Liittynyt
20.02.2017
Viestejä
272
aw3423dwf omistajille firmistä tarjolla

Fixes & Enhancements
1. Fix HDR handling and improve performance (whitewash, overblown)





Edit: reddit keskustelua aiheesta:
Onko joku testannu näitä asetuksia? Oon käyttäny tähän asti vain HDR 400 True Blackia, nyt latasin tuon uusimman firmiksen ja testailin vähän HDR 1000.. en vielä CRU:lla säätäny noita HDR arvoja. Kun laittaa ruudun puoliksi valkoiseksi se tiputtaa näytön kirkkautta selkeästi. HDR400 moodissa ei tätä tee.
 
Liittynyt
28.09.2021
Viestejä
144
Tämähän ois kokoluokaltaa aivan mainio ja resoltaan: LG 40'' Curved UltraWide® 5K2K Nano IPS Monitor with Thunderbolt™ 4 Connectivity (40WP95C-W) | LG USA mutta tuo 72hz päivitystaajuus mietityttää. Lentosimulaattoripeliin, toi ois riittävä mutta en sitten muusta pelaamisesta tiedä. Vaikka näyttö on 72hz, niin eikös frame generation kannata silti olla päällä? Eikös se tee siitä kuitenkin entistä smoothimpaa?
Pitäisi selvittää, mutta jos laitteisto pystyy jo tuohon 72 fps, niin sitten frame generationista on joko haittaa tai sitten se ei tee mitään. Pahimmillaan "oikeita" ruutuja korvataan "feikeilä", tai sitten mitään ei tapahdu.

Varmaan tässä tapauksessa paras käyttötarkoitus on, jos raudalla pääsee johonkin 50-60 ja sitten nuo loput framet FG:llä. Haluat kumminkin tarpeeksi oikeita ruutuja tarpeeksi nopeasti, jotta FG:n visuaaliset artifaktit ei näy. Itse huomasin, kun rajotin yhdessä vaiheessa Cyberpunkin 60fps:ään ja FG oli päällä (4090 ja tämä DWF) niin en artifakteja huomannut, mutta oli kyllä jotenki tökkivä. Sit tietty ku pääs n. 80 "base" fps + FG päällä, niin oli kyl aika upee kokemus.
 

Corsten

Tukijäsen
Liittynyt
11.11.2017
Viestejä
1 245
Pitäisi selvittää, mutta jos laitteisto pystyy jo tuohon 72 fps, niin sitten frame generationista on joko haittaa tai sitten se ei tee mitään. Pahimmillaan "oikeita" ruutuja korvataan "feikeilä", tai sitten mitään ei tapahdu.

Varmaan tässä tapauksessa paras käyttötarkoitus on, jos raudalla pääsee johonkin 50-60 ja sitten nuo loput framet FG:llä. Haluat kumminkin tarpeeksi oikeita ruutuja tarpeeksi nopeasti, jotta FG:n visuaaliset artifaktit ei näy. Itse huomasin, kun rajotin yhdessä vaiheessa Cyberpunkin 60fps:ään ja FG oli päällä (4090 ja tämä DWF) niin en artifakteja huomannut, mutta oli kyllä jotenki tökkivä. Sit tietty ku pääs n. 80 "base" fps + FG päällä, niin oli kyl aika upee kokemus.
Lentosimukaverilla on 60hz näyttö ja se pitää frame generationia päällä ja sanoi, että on paljon smoothimpi ja kaikki microstutterit loisti poissaolollaan. Näyttönä 4K ja menisi varmaan jotain 60-70fps tasolle, jos näyttö antaisi myöten.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 027
Viestejä
4 189 455
Jäsenet
70 854
Uusin jäsen
rata-mestari

Hinta.fi

Ylös Bottom