Ulosotto ja velkajärjestely 17k

Velkani menivät ulosottoon noin 8500 euron kohdalla noin 6 vuotta sitten, koska en pystynyt enää maksamaan suuria korkoja ja tämän jälkeen ulosotto lukitsi koron 11,5 prosenttiin. Nyt 6 vuoden jälkeen velka on noin 17 tuhatta euroa. Onko kenelläkään neuvoja siitä kuinka saan tämän maksettua halvimmin? En tiedä kovin paljon lakiasioista velkojen suhteen, mutta olen yllättynyt siitä, että ratkaisu oli lukita korko 11,5 prosenttiin ja antaa sen kasvaa vuosien aikana siihen pisteeseen, että ei oikeastaan ole mitään realistista tapaa maksaa sitä ilman jonkinlaista sopimusta. Korko kasvaa noin 160 euroa kuussa tällä hetkellä. Useat muut maat katkaisevat korot kokonaan?

Olen ollut yhteydessä Ulosottoon, Talous- ja velkaneuvontaan, Kuluttajaliittoon ja Takuusäätiöön. Takuusäätiöstä sanoivat että jos olisin saanut tietää velkajärjestelystä noin 3-5 vuotta sitten, minulla ei olisi enää velkaa. Voiko velkajärjestelyyn päästä ikään kuin retroaktiivisesti? En tiennyt eikä minulle ole kerrottu että tällaisia järjestelyitä edes on olemassa.

Aijon vihdoin ottaa härkää sarvista ja hoitaa nämä velat pois, kuinka tämä sitten onnistuu halvimmin? Olisiko paras se että maksaa pikku hiljaa kuukausittain, mahdollinen velkajärjestely tai jotain muuta mistä en ole tietoinen?

Pääoma on noin pieni, joten käytännössä korkeakaan korko ei juuri vaikuta. Kuten itse mainitsit, korko noin 160 e kuussa.

Tuota kannattaisi pyrkiä maksamaan mahdollisimman nopeasti pois. Kysy ulosotosta, että voiko isompaa summaa maksaa samalla viitenumerolla.

Kannattaa hoitaa mahdollisimman pikaisesti alta pois. Jos saisit maksettua 500€/kk niin tuo olisi hoidettu noin neljässä vuodessa. Perus henkilöauton kuukausilyhennys on helposti tuota luokkaa, ja työssäkäyvä ihminen halutessaan saa senkin maksettua.

Velat kannattaa maksaa mahdollisimman nopeasti pois, aina ja jos mahdollista. Joskus velka myös ulosmitataan suoraan palkasta, jolloin työn tekeminen ei välttämättä kannata.

Yleisesti ulosotto on noin kolmasosa velallisen palkasta. Suojaosuuden vähentämisen jälkeen palkasta saa ulosottaa enintään kolme neljäsosaa.
Yksinasuvan lapsettoman henkilön ulosottosumma 2 000 euron palkasta on 666,67 €.

Noin yleisesti kannattaa esim. luopua autosta, jos sellainen on, näin voisit siirtää autokulut ja auton suoraan velkojen maksuun. Penno-budjetointiohjelma auttaa noin muuten talouden hoitamisessa.

www.penno.fi

Jos joku ei vielä ole ulosotossa velkojen osalta:

Ennen ulosoton alkamista kannattaa keskittää maksaminen johonkin pieneen velkaan, jonka saa maksettua kokonaan pois. Ulosottoon menee silloin vähemmän yksittäisiä velkoja ja säästät kuluissa.

Velkajärjestely olisi varmasti edullisin, jos vain pääsyn ehdot täyttyvät. Velan määrä on kuitenkin sen verran pieni, että se voi yksinään olla este. Takuusäätiö osaa neuvoa.

Muussa tapauksessa maksimoi tulot, minimoi menot ja lyhennä kuin viimeistä päivää. Ei siis "pikku hiljaa", niin kuin kirjoitit.

Paljonkohan siellä velkajärjestelyssä on harkinnanvaraisuutta? Jos hakemuksen kirjoittaa vähän siihen malliin sisällöltään, että haluaisin päästä takaisin yhteiskuntaan, mutta nykyiset koron kertymiset ovat kohtuuttomia, eivätkä kannusta minua velanmaksuun jolloin velkoja tulee menettämään 100%, yhteiskunta menettää panokseni jne., senkin voi mainita että käyt työssä (jos käyt) mutta se tuntuu turhanpäiväiseltä kun velkaa en saa koskaan maksettua, koron nousu oli todella raju ja yllättävä enkä osannut odottaa tälläistä kun 10 vuotta korot olivat matalalla eli tein arviointivirheen siinä suhteessa.

Eli vähän näin että kaikki on valmiina parannukseen, asiaa on mietitty velkojankin kantilta ja muutoinkin, ja jokainen osapuoli hyötyisi velkajärjestelystä mutta tarvittaisiin vain päätöksenne

Paljonkohan siellä velkajärjestelyssä on harkinnanvaraisuutta? Jos hakemuksen kirjoittaa vähän siihen malliin sisällöltään, että haluaisin päästä takaisin yhteiskuntaan, mutta nykyiset koron kertymiset ovat kohtuuttomia, eivätkä kannusta minua velanmaksuun jolloin velkoja tulee menettämään 100%, yhteiskunta menettää panokseni jne., senkin voi mainita että käyt työssä (jos käyt) mutta se tuntuu turhanpäiväiseltä kun velkaa en saa koskaan maksettua, koron nousu oli todella raju ja yllättävä enkä osannut odottaa tälläistä kun 10 vuotta korot olivat matalalla eli tein arviointivirheen siinä suhteessa.
Eiköhän se viivästyskorko ole ennen ollut vielä rajummin korkea vs. normaalin hoidetun lainan korko.

Eli vähän näin että kaikki on valmiina parannukseen, asiaa on mietitty velkojankin kantilta ja muutoinkin, ja jokainen osapuoli hyötyisi velkajärjestelystä mutta tarvittaisiin vain päätöksenne
Ei velkajärjestely ole mikään kela tai muu hyväntekeväisyyslaitos vaan yksinkertaistettuna neuvottelu sinun sekä velkojiesi välillä. Sinä kerrot mitä pystyt maksamaan, ja velkojat sitten sopivat keskenään/päättävät riittääkö se vaiko ei ja jos päästään sopimukseen ja hoidat osuutesi, olet vapaa.
Tunnen useammankin ihmisen joka on päässyt velkajärjestelyyn 50t€+ summalla, tinkinyt todella paljon kaikesta ja tehnyt esim kahta työtä/lainannut rahaa saadakseen sen hoidettua, ja onnistunut.
On suoranainen lottovoitto, jos esim 150t€ ulosottovelat saa anteeksi maksamalla 1000€/kk viiden vuoden ajan, ja päästä siitä jatkamaan elämää puhtain paperein, sen eteen pitää jaksaa myös tehdä töitä.

Statistiikka

Viestiketjuista
264 251
Jäsenet
75 378
Uusin jäsen
Dimosaurus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom