Ulkomaille muuttaminen, asuminen, sekä työnteko

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Millainen projekti tänä päivänä on päästä töihin Usa:n? Varmaankin siirto yrityksen sisällä luulisin. Välillä tuntuu olevan työluvat nihkeässä sinneppäin kun lueskelee uutisia.
Sisäinen siirto on helpoin tapa. h1b viisumit menee arvan kautta, kun hakijoita on niin paljon. h1b viisumien vaatimuksia kiristettiin, nyt on hyvä tutkinto arvossansa. Työkokemuksella puutteellisen tutkinnon kompensointi on todella vaikeata trumpin jälkeisessä amerikassa. Tuurilla voi päästä myös vihreäkorttiloton kautta: https://dvprogram.state.gov/ Tietenkin erikoisviisumit toimii edelleen, jos on ihan ällistyttävän kova tyyppi ja voi sen todistaa(O-viisumi sun muut). Kanada on paljon helpompi kohde. Kanadasta kansalaisuus ja sitten on helppo tulla amerikkaan, jos haluaa kanadasta pois.

On myös jotain erikoisempia kategorioita missä mun käsityksen mukaan homma voi edelleen hoitua ihan näppärästi: Visas for Nurses - California Registered Nurse Immigration Lawyer

Amerikkalaiset firmat on paljon valmiimpia nykyään palkkaamaan etätyöläisiä. Jotain iloa covid19:sta edes.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
662
Millainen projekti tänä päivänä on päästä töihin Usa:n? Varmaankin siirto yrityksen sisällä luulisin. Välillä tuntuu olevan työluvat nihkeässä sinneppäin kun lueskelee uutisia.
Jos olet maailman huippua siinä mitä teet, niin O1-viisumi/työlupa on yleensä helppo ja nopea. Jos työnantaja on yliopisto, voittoa tavoittelematon järjestö tai vastaava, niin H1B on helppo ja nopea (myös J1 voi tulla kyseeseen jos olet uran alussa eli esim. postdoc-tutkija). Muissa tapauksissa taitaa tosiaan tarvita arpaonnea. Yrityksen sisäisistä siirroista tai etätyöstä ei ole kokemusta.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 873
Voit sitten myös rekisteröidä itsesi Viron asukkaaksi jolloin saat täysin ilmaisen julkisen liikenteen (Tallinna ja pari muuta kaupunkia).
Onkos se muuttunut tuollaseksi, aiemmin liikenne Tallinnassa oli ilmaista vain Tallinnassa kirjoilla oleville.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
8
Suomen verotus yksistään on aika karmaiseva. Esimerkkinä, jos teen osakemyynneistä voittoa kaliforniassa 50k niin maksan veroja karvan alle 1k. Eli alle 2% verot. Suomessa pääomavero 30%. Samasta voitosta menee 15k veroja. Tuo summa valittu amerikkaa suosivaksi, kun 50k on melko hyvä taikanumero optimointiin. Toki täällä joutuu oman sairausvakuutuksen maksamaan, joka mulle on 4-6k/vuosi. Tuolla tosin sitten saa "vähän" parempaa palvelua kuin suomen julkisella puolella. Vaikea on edes miettiä paluuta suomeen nettomaksajaksi. Verotuksen jälkeen miettii pääkaupunkiseudun hintatasoa esim. asuntojen suhteen niin vähenee innostus paluumuuttoon entisestään. Pääkaupunkiseudun ulkopuoliset paikat eivät mua suomessa kiinnosta.
Jos laskurista käy napsuttelemassa, niin aikamoiset vähennykset pitää olla, että tuon summan verot saa alle tonniin... Ilman vähennyksiä tuohon paikallinen normipalkka päälle, niin Kalifornian + liittovaltion pääomatulovero on helposti 30 %, reippaasti ylikin jos pääoma on "omistettu" alle vuoden verran. Ei Kaliforniassa kannata asua, jos verot hirvittää. Suomessa niille sentäs saa jotain vastinetta.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 402
Onkos se muuttunut tuollaseksi, aiemmin liikenne Tallinnassa oli ilmaista vain Tallinnassa kirjoilla oleville.
Ei ole muuttunut. Muotoilin tekstini vain huonosti, tarkoitin että ilmainen julkinen siinä kaupungissa jossa olet kirjoilla, ja että tuo periaate on muissakin kaupungeissa kuin vain Tallinnassa. Ja tämä on iso säästö, suomessa jos asut helsingissä ja käytät julkisia, on se helvetin kallista. Täällä käyn töissä julkisilla ja onhan se aikamoinen säästö, Tallinnassa on omasta mielestäni erinomainen julkinen liikenne eikä autolle ole ollut tarvetta.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 873
Onhan se säästöä toki, tosin 30 päivän lippu tallinnassa maksaa 30€. Julkinen liikenne siellä toki toimii hyvin.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 402
Onhan se säästöä toki, tosin 30 päivän lippu tallinnassa maksaa 30€. Julkinen liikenne siellä toki toimii hyvin.
Säästöllä tarkoitin suomessa oleviin kuluihin. Suomessa jouduin kulkemaan ABC vyöhykkeillä, mikä on 100€ kuukaudessa eli 1200€ vuodessa. Täällä julkisiin menee 0€ vuodessa, mikä tarkoittaa että täällä tuo 1200€ menee omaan taskuun.
Jos julkinen vaihdettaisiin täysin autoon, niin Virossa myös auton käyttö on huomattavasti halvempaa. Bensa halvempaa, ei mitään väliaikaisia autoveroja, edulliset vakuutukset ja autojen korjaaminen huomattavasti halvempaa kuin suomessa. Joku voi mainita että "no viro nyt on köyhä maa ja sen takia halpaa", mutta tämän keskustelun idea on että missä meillä suomalaisilla nettomaksajilla olisi hyvä (turvallista ja elintaso) elää.
 
  • Tykkää
Reactions: knx
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Jos työpaikan vaihto ja asunnon vaihto viroon ovat ylipäätään vaihtoehtoja, niin eikö silloin voi myös muuttaa Suomessakin niin, että pakkoa ABC-korttiin ei ole?

--
Minkälainen eläke Virossa kertyy tuolla 2% työeläkemaksulla? Ei varmaan käytännössä mitään? Eipä sillä, itsekin sijoittaisin mielummin rahani itse kuin antaisin ne Ilmariselle tai Varmalle.
--

edit: ilmeisesti on joku perusvähennys jota Taxes in Estonia - Work in Estonia sivu ei mainitse ollenkaan jonka takia laskelmani on väärin.

Viro voisi olla hyvä paikka asua jos eläisi sijoitustuloilla, koska silloin tietty välttää nuo korkeat sosiaalimaksut.
 
Viimeksi muokattu:

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 873
Minkälainen eläke Virossa kertyy tuolla 2% työeläkemaksulla? Ei varmaan käytännössä mitään? Eipä sillä, itsekin sijoittaisin mielummin rahani itse kuin antaisin ne Ilmariselle tai Varmalle.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 402
Jos työpaikan vaihto ja asunnon vaihto viroon ovat ylipäätään vaihtoehtoja, niin eikö silloin voi myös muuttaa Suomessakin niin, että pakkoa ABC-korttiin ei ole?
Taisit missata pointit. Tuon takia mainitsin myös autoilun. Ja koko keskustelun idea on päästä pois suomesta ja maksaa verot paremmalle valtiolle, niin suomen sisäinen muutto ei ole vaihtoehto.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Jos laskurista käy napsuttelemassa, niin aikamoiset vähennykset pitää olla, että tuon summan verot saa alle tonniin... Ilman vähennyksiä tuohon paikallinen normipalkka päälle, niin Kalifornian + liittovaltion pääomatulovero on helposti 30 %, reippaasti ylikin jos pääoma on "omistettu" alle vuoden verran. Ei Kaliforniassa kannata asua, jos verot hirvittää. Suomessa niille sentäs saa jotain vastinetta.
Mun tarkoitus on elää vain pääomatulojen varassa olettaen erittäin maltillista kasvua sijoituksille. Huonompina vuosina käytän puskuria ettei tarvi osakkeita pakolla laittaa lihoiksi. Ei palkkatuloja. Potti tuohon on jo kasassa kiitos hyvän työn ja osakemarkkinan. Myyn jo nyt salkussa olevia osakkeita esim. 100k edestä samalla tehden 50k voittoa. Alle tonni menee veroja. Suomeen jos eläköityisin niin saman setin verot olis 15k.
 

Farendlöse

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
23.12.2018
Viestejä
673
Minkälainen eläke Virossa kertyy tuolla 2% työeläkemaksulla? Ei varmaan käytännössä mitään? Eipä sillä, itsekin sijoittaisin mielummin rahani itse kuin antaisin ne Ilmariselle tai Varmalle.
Itse en ainakaan näin 27v ikäisenä edes odota saavani eläkettä Suomessa. Paras olisi, kun eläkemaksuja ei pakotettaisi maksamaan ollenkaan, vaan voisi itse varmistaa hyvän eläkkeen sijoittamalla nekin rahat.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Oregonista jonkin suomalaisen mukaan nimetyn tienvarresta 11 hehtaaria ja talo. Patiolta vois kalastaa mitä kolumbia joessa nyt sattuukaan uimaan. Karvan alle 500k. Paljon on jänniä vaihtoehtoja olemassa, kun miettii asumispaikkaa maailmanlaajuisesti.

1613408993742.png


1613409086925.png


edit. Näemmä palstan hinta pompsahtanut. Oli aluksi vajaan 500k, nyt jo 650k. Ilmeisesti on kysyntää :)
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Itse en ainakaan näin 27v ikäisenä edes odota saavani eläkettä Suomessa. Paras olisi, kun eläkemaksuja ei pakotettaisi maksamaan ollenkaan, vaan voisi itse varmistaa hyvän eläkkeen sijoittamalla nekin rahat.
Mä näkisin perustulon olevan hyvä ratkaisu. Tosin sen perustulon pitäisi olla aika minimaalinen ja mitään muita tukia ei tarjota. Äärimmäisen yksinkertainen systeemi. Pakottaa töihin tai asumaan korvessa erittäin minimaalisesti. Perustulolla voisi korvata lapsilisät, opintotuet, asumistuet, eläkkeet, työttömyyskorvaukset, sossun jne. Kaikki byrokratia ja byrokraatit veks. Perustulon määrä sidotaan jotenkin valtion budjettiin. Perustulo vähenee, jos valtio joutuu ottamaan velkaa aka. kaikkia kiinnostaa suomen etu. Jos haluaa itselle enemmän niin työntekoa, säästämistä tai itse tai maksaa lisävakuutuksista.

Valtion pitäisi myös rakentaa erittäin halpoja mutta kestäviä soluasuntoja, joissa voi pärjätä jollain tapaa perustulon avulla. Tyyliin massiivisen kokoisia kerrostaloja joissa asut pienessä kopissa ja ok. yhteinen tila ruuanlaittoon/suihkut+vessat/kerhotila. Katolle isot kasvihuoneet, missä asukit voivat kasvatella ruokaa. Soluissa tyyliin ikuisesti kestävät kaakelipinnat ja painepesurilla puhtaaksi, jos joku muuttaa veks. Nuo valtion asunnot lähelle työpaikkoja, kouluja jne. että saadaan ihmiset sinne missä he voivat joko tehdä töitä, käydä koulua tai olla minimihintaisessa säilytyksessä(asutetaan lappi, helsinki on liian kallis mesta tukienvarassa asuvalle, jos mietitään veronmaksajia). Kerranhan noiden rakentaminen kirpaisisi. Toisaalta rakentaminen toisi työpaikkoja ja pudottaisi vuokrakustannukset minimaaliseksi pitkässä juoksussa. Toki tuo on niin natsi systeemi että porukka sieltä haluaa pois ja vastaus siihen on työnteko :) Pari kerrosta rakennuksiin liiketilaa missä asukit voi myydä niitä kasvatettuja kasveja tai ehkä kudottuja villasukkia tai pitää kahvilaa jne. Aktivoidaan porukka tekemään edes jotain pienenkin lisärahan edestä. Katolla olevan kasvarin saisi varmaan pidettyä lämpimänä kerrostalon poistoilmalla niin voi vuoden läpi kasvatella jotain hyödyllistä.

Amerikkalainen verotus/eläkesysteemi on monella tapaa hyvä, mutta ei täydellinen. Jos saisi yhdistellä ja modailla niin voisi keksiä hyvän systeemin, joka antaa mahdollisuudet kaikille, mutta myös pakottaa käyttämään ne mahdollisuudet laiskottelun sijasta. Samassa pitäisi myös miettiä miten saadaan porukka töihin ennen kuin on tohtorin paperit käsissä(kärjistys). Pitäisi olla todella joustavaa vaihdella koulun ja työelämän välillä. Muodollinen pätevyys on turha asia, osaaminen on kova juttu.
 
Viimeksi muokattu:

valurauta

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
29.12.2016
Viestejä
3 528
Yksi ulkomailla asumisen hyvistä puolista on minusta ollut se, että sitä kautta on oppinut näkemään, että Suomessakin on monia hyviä asioita, joita ei vielä silloin nuorena tajunnut, kun ei ollut asunut muualla.
Omat kokemukset on olleet jokseenkin päinvastaisia ja ulkomailla asuminen on auttanut avaamaan silmiä millainen ahdasmielinen paskastan Suomi monessa asiassa onkaan.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Mä olen miettinyt ihan vakavasti, että sacramento voisi olla mulle hyvä loppusijoituspaikka. Kohtuulliset kelit, lähellä lake tahoeta. Loistavat harrastemahdollisuudet eräilyyn/kalastukseen/fillarointiin ja jos on sateinen talvi niin lasketteluun. Hintataso on ihan jotain muuta kuin piilaakson ytimessä. Oiva paikka miettiä myös etätyön tekemistä. Alla oleva kämppä(500k$) isohkolla tontilla niin saa elämään laatua. Tuonkaltaisia asuntoja löytyy valittavaksi asti. Mahtuu tynnyrisaunaa, poreammetta, kasveja jne. tontille. Katolle aurinkopaneelit niin ei tarvi välittää sähkönhinnasta. Voi vaikka infralämmittimiä huudattaa iltaisin niin ei ole terassilla "koskaan" superkylmä. 11 minuuttia tuosta fillarilla joenrannalle. Joelta löytyy lohi, villi kirjolohi, silli(oikeasti) jne. Pitkät viikonloppureissut onnistuu autolla sekä oregonin että san diegon suuntaan. Varsinkin, jos tesla joskus saa sen itseajavansa toimimaan edes moottoritiellä :)

Toinen vaihtoehto olisi dallasin seutu teksasissa. Teksasissa ahdistaa maaston tasaisuus. Tosin asunnot olisivat ihan älyttömän halpoja kaliforniaan ja suomeenkin verrattuna. Eurooppa on myös kuviossa mukana. Todennäköisesti päädyn sacramentoon vuokralle toviksi. Jos meno maistuu niin jään sinne, jos ei niin jatkan loppusijoituspaikan etsimistä.




Joenrantaa googlen kautta. Tuohon spottiin 15minuuttia polkupyörällä yllä olevasta asunnosta.
Google Maps
En tiedä paljonko tuolla sijainti maksaa mutta puoli miljoonaa 60-luvulla tehdystä pahvilaatikosta jossa on keskusilmastointi ja silti erillinen ilmastointilaite toisessa kerroksessa plus kaikki muut "kehityskohteet" niin makuasioita. Joki ainakin lähellä.

Muutaman viikon tai yhden kuukauden koeasuminen mahdolllisesti ostettavassa asunnossa olisi hyvä käytäntö. Saisi vähän osviittaa naapureista sun muusta mitä ei kuvissa tai sinä kauniina poutapäivänä kun käy pyörähtämässä, välttämättä näe ja koe.
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
En tiedä paljonko tuolla sijainti maksaa mutta puoli miljoonaa 60-luvulla tehdystä pahvilaatikosta jossa on keskusilmastointi ja silti erillinen ilmastointilaite toisessa kerroksessa plus kaikki muut "kehityskohteet" niin makuasioita. Joki ainakin lähellä.

Muutaman viikon tai yhden kuukauden koeasuminen mahdolllisesti ostettavassa asunnossa olisi hyvä käytäntö. Saisi vähän osviittaa naapureista sun muusta mitä ei kuvissa tai sinä kauniina poutapäivänä kun käy pyörähtämässä, välttämättä näe ja koe.
Sijainti ja tontin koko noissa maksaa. Tarkoitus olis muuttaa tuonne vuokralle vuodeksi ja sit miettiä asioita eteenpäin. Syrjemmässä on mestoja mihin saa uuden talon rakennetettua paljon halvemmalla.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Tuonne.. siis tuohon taloon? Tosi hyvä jos onnistuu niin ettei "sokkona" tarvitse ostaa. Yksikerroslasit ja naapurit muutaman askeleen päässä....äänieristys 60-luvulta... sähköt...
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Tuonne.. siis tuohon taloon? Tosi hyvä jos onnistuu niin ettei "sokkona" tarvitse ostaa. Yksikerroslasit ja naapurit muutaman askeleen päässä....äänieristys 60-luvulta... sähköt...
Tuolle alueelle, sacramentoon siis olisi tarkoitus mennä vuokralle toviksi. Sen jälkeen joko kämpän ostamista tai suunta kohti teksasia. Mä asun nyt piilaaksossa parin tunnin ajomatkan päässä tuolta. Samanlaiset kämpät mitkä on sacramentossa 500k maksaa tässä seudulla kahdesta miljoonasta ylöspäin. Tai jos miettii palo altoa tms. niin saa lisätä useita miljoonia lisää sen parin päälle. En mä ole just tota taloa ostamassa. Rakentamisen laatu on muutenkin täällä aika heikkoa uusissakin taloissa suomeen verrattuna. Aika normaalia eurooppalaisen näkökulmasta remppauttaa taloa huolella ostamisen jälkeen. Tai jos lähtee uutta rakennuttamaan niin maksaa extraa, että saa laadukkaamman lopputuloksen.

Jos meinaa päästä naapureista eroon niin sitten joutuu asumaan melko kaukana kaupungista. Täällä on paikat rakennettu melkoisen täyteen. Kaikki tykkää asua omakotitaloissa vieri vieressä. Selittää myös osaltaan isompien tonttien hintoja,... Halvoissa on pieni tontti ja talot ihan vieri vieressä.

edit. tuo oregon hökkeli niin oli huumorilla linkattu. Siinä maksaa tontti, kun sitä on 11 hehtaaria + jokisuu tontin vieressä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Kehuit jenkkien terveydenhuoltoa. Kattaako se 5000usd/a -vakuutus munuaisensiirron katkenneen jalan lisäksi?

Suomessa sydämensiirto on kansalaiselle taloudellisesti ilmainen.

Toiset vaan muuttaa vanhetessaan jenkeistä kanadaan ilmaisen terveydenhuollon pariin jos on mahdollista. Tosin taidat olla aika nuori vielä.

En vaan pysty samaistumaan Suomen veroista itkeville(hyvätuloisille, kilpailukyky on toinen asia). Jos on hyvin toimeentuleva ja on kaikki mitä tarvitsee. Loppu on vaan numeroita pankkitilillä. Enemmän annan arvoa yhteiskunnan toimivuudelle. Suomi ei ole täydellinen mutta parempi kun american useless hollow dream koska yksilö ei ole pääasia vaan yhteisö.

Lainatakseni winston churchilliä.... :lol:
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Kehuit jenkkien terveydenhuoltoa. Kattaako se 5000usd/a -vakuutus munuaisensiirron katkenneen jalan lisäksi?

Suomessa sydämensiirto on kansalaiselle taloudellisesti ilmainen
Mun käsityksen mukaan kattaa 80% kuluista. Siihen voi päälle ottaa toisen vakuutuksen joka kattaa loput 20% tai sitten maksaa itse loput, jos kokee, että se on halvempi vaihtoehto kuin maksaa kahdesta vakuutuksesta. Riippuen minkälaisen vakuutuksen ottaa niin voi olla omavastuuta enemmän tai vähemmän ja rajoituksia kuka/missä sitä operaatiota saa suorittaa. Iso bonushan täällä on, että voi valita millaista palvelua haluaa ja maksaa siitä mitä kokee tarvitsevansa. Noi vakuutukset otetaan vuodeksi kerrallaan. Omavastuuosat voi olla aika yllättäviäkin, jos yrittää halvimmalla vakuutuksella mennä. Se on sitten oma valinta ottaako sen halvimman missä on isot omavastuut vai maksaako enemmän ja ottaa pienen omavastuun+halvemmat lääkkeet+sairaalakäynnit. Monet nuorista ottavat halvimman tai ei ollenkaan vakuutusta. Pahimmat kauhutarinat tulee niistä tapauksista, kun ei ole vakuutusta otettu ollenkaan. Obama muutti vakuutuksen ottamisen pakolliseksi rankaisumaksun uhalla. Trump poisti rankaisumaksun. Tarinoita on etenkin ajalta ennen obamaa ja ajalta jälkeen trumpin muutokset. Tuo mun hypoteettinen 15k/vuosi säästö osakkeiden myyntivoitoista versus sama myynti suomessa kattaa kaiken tarvittavan ja jää ylikin + ei joudu julkisen jonoihin.

Mun viimeiseksi suomalaiseen systeemiin liittynyt kokemus oli todella negatiivinen. Oltiin firman juhlissa+alkoholia nautittu. Olin jonossa ensimmäisenä poistumassa linja-autosta. Just samalla kun linja-auton ovi aukesi niin kaveri hyppäsi reppuselkään. Multa petti tasapaino ja tipahdin bussista pää edellä asfalttiin. Tikattavana kun kävin niin lääkäri vittuili, että missä sitä on tapeltu ja jatkoi samaa levyä koko operaation ajan ja kertoi miten huono ihminen olen, kun riehun ja tappelen kaupungilla. kerran yritin sanoa, että en ole tapellut, mutta sen jälkeen totesin paremmaksi ottaa läksytyksen vastaan. Heikkoa palvelua. Vaikea täällä olisi kuvitella, että lääkärikäynnillä vittuiltaisiin päin näköä koko operaation ajan.

Mun näkökulma on yrittää pitää itsestäni huolta ja minimoida omalla käyttäytymisellä riski siitä, että tarvisi esim. sydän tai munuaiset vaihtaa. Tuohon liittyy liikunta, ruoka, uni, ei alkoholia ja vuosittaiset tarkastuskäynnit kera tarkkojen verikokeiden(ennakoiva hoito + verikokeet täysin ilmaista nykyisessä vakuutuksessa). Toki voi silti käydä huono tuuri, mutta ei ole ainakaan itseaiheutettua ongelmaa ja ongelma löytyy ajoissa. Verenpainettakin tulee seurattua vähintään viikko, yleensä päivätasolla. Pari vuotta sitten oli 135/90 tasoa verenpaine. Elintapoja korjaamalla saavutettu taso 115/70 nykyään.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Enkä maininnut edes yhtä tärkkeimmistä. Ilmainen koulutus.
* Minulla on jo kaikkea mutta en halua että muut saa jotain kuvitteellista osaa siitä mitä luulen ansaitsevani.*

Jenkit on epäonnistunut kokeilussa tähän mennessä. Kasa huonosti koulutettuja jne. ja siitä on lumipalloefekti ohjannut kansaa siltojen alle ja vankiloihin.

Mutta jutut taisivat karata liian pitkälle otsikon aiheesta. Pahoittelut
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Enkä maininnut edes yhtä tärkkeimmistä. Ilmainen koulutus.
* Minulla on jo kaikkea mutta en halua että muut saa jotain kuvitteellista osaa siitä mitä luulen ansaitsevani.*

Jenkit on epäonnistunut kokeilussa tähän mennessä. Kasa huonosti koulutettuja jne. ja siitä on lumipalloefekti ohjannut kansaa siltojen alle ja vankiloihin.

Mutta jutut taisivat karata liian pitkälle otsikon aiheesta. Pahoittelut
Mulle koulutuksella ei ole merkitystä. En aio hommata lapsia tai mennä enää kouluun. Jos niitä rusinoita haluaa poimia pullasta niin moni tuttu on tehnyt massia ulkomailla ja palannut suomeen, kun on aika laittaa lapset kouluun. Jokainen tavallaan. Mä en halua sinne palata nettomaksajaksi. Ne jotka eivät ole nettomaksajia niin niillehän suomi on oiva paikka. En mä ole siis sanomassa, että kaikkien pitäisi muuttaa pois suomesta. Jokainen menee sinne missä kokee olevansa eniten onnellinen.

Jos mä olisin palaamassa eurooppaan niin miettisin aika vakavasti belgian ja portugalin välillä. Molemmissa niistä on mua kiinnostavia erittäin hyviä puolia. Se suomen etelänaapuri virokin on melko korkealla mun euroopan maat joissa voisi asua listalla.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Suomessa uutisoidaan amerikasta todella yksipuolisesti. Ihan niin kuin haluttaisiin vahvistaa on lottovoitto syntyä suomeen mantraa. Amerikka on iso maa. Täällä on parempia ja huonompia paikkoja. Ei tämä ole homogeeninen joka puolella on samanlaista mesta ollenkaan. Edes teksas ei ole samanlainen paikasta toiseen. Austin on melkein kuin kalifornia arvoiltansa ja toisaalta teksasista löytyy myös äärikonservatiivista republikaanialuetta. Ja teksas on vain yksi osavaltio monen joukossa. Myös ihmisten juuret on ihan eri puolilta. On paikkoja missä suurin osa ihmisistä on aasiasta kotoisin ja toisaalta paikkaa missä on lähinnä eurooppalaisia juuria ja latinoalueita ja kaikkea siltä väliltä. Meksikosta tulleet on ihan stnan kovia tekemään duunia. Se mikä yhdistää on tekemisen meininki eikä se, että oltaisiin syöttöletkulla sossun luukussa kiinni. Tuo luo myös tietynlaista yhteisöllisyyttä, kun se turvaverkko voi olla esim. kirkko mihin kuulutaan ja missä ollaan osa yhteisöä.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Pandemiat eivät ole katoamassa mihinkään. Ota asukastiheys/liikkuvuus mukaan ajatuksiin. Makuasioita mistä tykkää. Itse tykkään että on lentokenttä tunnin ajomatkan päässä vaikkei ole järkevää
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
662
Jos mä olisin palaamassa eurooppaan niin miettisin aika vakavasti belgian ja portugalin välillä. Molemmissa niistä on mua kiinnostavia erittäin hyviä puolia. Se suomen etelänaapuri virokin on melko korkealla mun euroopan maat joissa voisi asua listalla.
Portugalin ja Viron ymmärrän, mutta mikä ihme Belgiassa kiinnostaa?
 
  • Tykkää
Reactions: knx
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Anna nyt jos nuorena oli siellä riennoilla ja jäi sydäntä kaihertavia muistoja
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Portugalin ja Viron ymmärrän, mutta mikä ihme Belgiassa kiinnostaa?
max 1.32% verotus osakkeiden myyntivoitosta. Hienot kalastusmahdollisuudet. Suhteellisen ok. hintataso asunnoissa. Hyvät junayhteydet, esim amsterdamiin 2-3h junalla riippuen siitä missä asuu. Negatiivista helvetinmoinen byrokratia ja vesisade. Säästyneellä rahalla vois matkustella. Junat ja isot laivat on mun lempivälineitä paikasta toiseen kulkemiseen. Belgia olis hyvä euroopanvalloituskohde juna+fillari yhdistelmällä, jossa yhdistyy kaksi mun rakastamaa asiaa. Teleskooppivapa reppuun ja voi kalastaa ympäri eurooppaa. Amerikassa kunhan saa vapaa-aikaa järkättyä niin käyn näitä reittejä junailemassa ihan into piukassa: A guide to train travel in the USA | Coast to coast by Amtrak from $232

Mä oon niin kahden vaiheilla ajatuksissani. Toisaalta joku sacramento tai denver ja iso satsaus asuntoon ja lähimatkailua. Tai sitten dallas teksas, tylsää, mutta säästyneellä rahalla voi matkustaa.

Anna nyt jos nuorena oli siellä riennoilla ja jäi sydäntä kaihertavia muistoja
Onko sulla jotain mua vastaan? Sun viestittely alkaa tuntumaan melkeinpä henkilökohtaiselta? Tai ehkä tämä on väärä threadi ja tykkäisit suomi on maailman paras maa, muuttakaa suomeen aiheesta enemmän?
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Ei henkilökohtaista. Toivoin vaan että jotain muuta kun tuo säästäminen asumismaan valintaperusteena.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Ei henkilökohtaista. Toivoin vaan että jotain muuta kun tuo säästäminen asumismaan valintaperusteena.
Ei se ole ykkösasia se säästäminen. Suomessa on paljon muutakin pielessä kuin verotus. Lähdetään vaikka siitä talvesta liikkeelle jota ei oikein saa muutettua muuksi. Esim. sacramento mitä mietin nyt ei ole missään nimessä säästökohde. Se vain on sairaan hyvässä paikassa ja mulle tuttu alue, kun se on tässä vieressä. Lake tahoe 2h päässä sacramentosta, aka. isot vuoret+erämaata+laskettelukeskukset + iso kalaisa järvi. 2h toiseen suuntaan törkeän iso meri. Välissä joet ja altaat ja kukkuloita. Paljon julkista maata missä saa metsästää, kalastaa, keräillä marjoja/sieniä. Julkisia kirjastoja melkein joka kaupungissa, jos haluaa ilmaiseksi kirjat ja lehdet lukea. 300pv vuodessa arskaa, lunta vain vuorilla, suomalaisittain maatasossa aina kesä. Tuossa vain noi kohokohdat, paljon muutakin löytyy. Oregon(portland, seattle) autolla viikonloppumatkan päässä, Kanadan vancouveriin pari tuntia lentokoneella tai tunnissa vegasiin tai autollakin pääsee kuolemanlaakson läpi. Yosemite/mammoth lakesin erämaa/vuoristo toki myös päivämatkan päässä. Mun intohimot on lähinnä eräily, kalastus, maastofillarointi ja siihen päälle matkustaminen ajan salliessa. Nyt ei ole hirveästi vapaa-aikaa, kun duuni on melko kuluttava. Lisätään vielä se, että täällä on mukavasti joka puolelta maailmaa ihmisiä niin esim. autenttista ruokaa eri maankolkista löytyy helpolla. Ruokahifistely on myös mieluisa harraste minulle. Sacramenton läpi menee joki minne nousee about 500000 kuningaslohta vuodessa + villit kirjolohet palaa merisyönnökseltä. Siihen päälle karppi, monni, silli, sampi jne. Ihan unelmapaikka kalastaa. Esim. se linkattu murju oli 11 minuutin fillarointi joenrantaan missä on jo ottipaikkaa.

Denver on toinen sacramenton kaltainen siisti paikka missä olis harrastukset vieressä. Iso meri tosin puuttuu ja siellä on oikeasti talvi. Denver on 1.6km korkeudessa vuorilla. Teksasissa on sit omat juttunsa miksi se viehättää optimaalisen verotuksen lisäksi. Siellä saa 500k$:lla oman ison ranchin, jos haluaa asustella kaukana naapureista ja ampua siat+peurat patiolta. Ranchi dallasin läheltä ja toivoo, että tesla oppii itseajamaan sinne. Dallasin lentokenttä on matkustamista ajatellen todella hyvässä paikassa. Lyhyehköt lennot joka puolelle amerikkaa.

Kalifornian/amerikan osakeverotus on vain bonus, ei se syy olla täällä. Toki paikallinen palkkataso ja verotus tukee rikastumista ja siten aikaistaa eläkettä ihan toisella tavalla kuin suomessa duunaaminen.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: hmb
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Ei se ole ykkösasia se säästäminen. Suomessa on paljon muutakin pielessä kuin verotus. Lähdetään vaikka siitä talvesta liikkeelle jota ei oikein saa muutettua muuksi. Esim. sacramento mitä mietin nyt ei ole missään nimessä säästökohde. Se vain on sairaan hyvässä paikassa ja mulle tuttu alue, kun se on tässä vieressä. Lake tahoe 2h päässä sacramentosta, aka. isot vuoret+erämaata+laskettelukeskukset + iso kalaisa järvi. 2h toiseen suuntaan törkeän iso meri. Välissä joet ja altaat ja kukkuloita. Paljon julkista maata missä saa metsästää, kalastaa, keräillä marjoja/sieniä. Julkisia kirjastoja melkein joka kaupungissa, jos haluaa ilmaiseksi kirjat ja lehdet lukea. 300pv vuodessa arskaa, lunta vain vuorilla, suomalaisittain maatasossa aina kesä. Tuossa vain noi kohokohdat, paljon muutakin löytyy. Oregon(portland, seattle) autolla viikonloppumatkan päässä, Kanadan vancouveriin pari tuntia lentokoneella tai tunnissa vegasiin tai autollakin pääsee kuolemanlaakson läpi. Yosemite/mammoth lakesin erämaa/vuoristo toki myös päivämatkan päässä. Mun intohimot on lähinnä eräily, kalastus, maastofillarointi ja siihen päälle matkustaminen ajan salliessa. Nyt ei ole hirveästi vapaa-aikaa, kun duuni on melko kuluttava. Lisätään vielä se, että täällä on mukavasti joka puolelta maailmaa ihmisiä niin esim. autenttista ruokaa eri maankolkista löytyy helpolla. Ruokahifistely on myös mieluisa harraste minulle. Sacramenton läpi menee joki minne nousee about 500000 kuningaslohta vuodessa + villit kirjolohet palaa merisyönnökseltä. Siihen päälle karppi, monni, silli, sampi jne. Ihan unelmapaikka kalastaa. Esim. se linkattu murju oli 11 minuutin fillarointi joenrantaan missä on jo ottipaikkaa.

Denver on toinen sacramenton kaltainen siisti paikka missä olis harrastukset vieressä. Iso meri tosin puuttuu ja siellä on oikeasti talvi. Denver on 1.6km korkeudessa vuorilla. Teksasissa on sit omat juttunsa miksi se viehättää optimaalisen verotuksen lisäksi. Siellä saa 500k$:lla oman ison ranchin, jos haluaa asustella kaukana naapureista ja ampua siat+peurat patiolta. Ranchi dallasin läheltä ja toivoo, että tesla oppii itseajamaan sinne. Dallasin lentokenttä on matkustamista ajatellen todella hyvässä paikassa. Lyhyehköt lennot joka puolelle amerikkaa.

Kalifornian/amerikan osakeverotus on vain bonus, ei se syy olla täällä. Toki paikallinen palkkataso ja verotus tukee rikastumista ja siten aikaistaa eläkettä ihan toisella tavalla kuin suomessa duunaaminen.
Tiedät mitä haluat ja se on siellä... huvittavaa että osa toimistohenkilökunnasta on pohjimmiltaan kalastaja. Yleisajatus ei ole kohdistettu pelkästään sinuun. Meillä on vielä matkaa ihmiskuntana puhtaaseen toimistohenkilöön
 
Viimeksi muokattu:

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Tiedät mitä haluat ja se on siellä... huvittavaa että osa toimistohenkilökuntasta on pohjimmiltaan kalastaja.
Mulla on loppusijoituspaikan haku vielä kesken. Vuosi sacramentossa vuokralla, kunhan tämä virusjuttu hellittää. Sitten mietin dallasia tai denveriä tai ehkä jopa las vegasia toviksi. Jos oikein kolahtaa niin alan etsimään kämppää loppusijoituspaikaksi. Eurooppakin voi tulla vielä kuvioon mukaan, jos todellisuus noissa edellämainituissa paikoissa käy tylsäksi. Las vegas olisi kokemuksena kiva tovin aikaa vaikka ei sinne tervejärkinen pysyvästi muuta. Portugali, belgia on molemmat mulle mielekkäitä vaihtoehtoja, jos lähden tulemaan takaisinpäin. Euroopassa houkuttelee nimenomaan keskieurooppa missä voisi juna+fillari kombolla matkustaa helposti. Portugaliin jos päädyn niin joku kesä vetäisin läpi euroopan lähinnä fillaroiden. Portugali on tosin turhan syrjässä, mutta kelit olisi aina kohdallaan. Tosin tuo läpi euroopan fillarilla+junalla on sellainen juttu, että vaikka jäisi amerikkaan niin se pitää käydä joskus kokeilemassa.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Mulla on loppusijoituspaikan haku vielä kesken. Vuosi sacramentossa vuokralla, kunhan tämä virusjuttu hellittää. Sitten mietin dallasia tai denveriä tai ehkä jopa las vegasia toviksi. Jos oikein kolahtaa niin alan etsimään kämppää loppusijoituspaikaksi. Eurooppakin voi tulla vielä kuvioon mukaan, jos todellisuus noissa edellämainituissa paikoissa käy tylsäksi. Las vegas olisi kokemuksena kiva tovin aikaa vaikka ei sinne tervejärkinen pysyvästi muuta. Portugali, belgia on molemmat mulle mielekkäitä vaihtoehtoja, jos lähden tulemaan takaisinpäin. Euroopassa houkuttelee nimenomaan keskieurooppa missä voisi juna+fillari kombolla matkustaa helposti. Portugaliin jos päädyn niin joku kesä vetäisin läpi euroopan lähinnä fillaroiden. Portugali on tosin turhan syrjässä, mutta kelit olisi aina kohdallaan. Tosin tuo läpi euroopan fillarilla+junalla on sellainen juttu, että vaikka jäisi amerikkaan niin se pitää käydä joskus kokeilemassa.
Hienoa että on mahdollisuuksia valita. Muuttaminen on perseestä. Pääsee turhasta eroon. Suosittelen että pääset turhasta kunnolla eroon. Ei sillä tee oikeasti mitään. Vaihtovaatteet ja muutama tunnelmanluoja. Heivaa muut kun muuttokustannukset tulee uutta parempaa kalliimmaksi.

Ellet sitten ole jo sijoittanut laatuun mkä kestää aikaa. Taisin jämähtää siihen taloon minkä linkkasit
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
28.11.2016
Viestejä
72
Mutta onko California oikeasti amerikkalaisella mittapuulla niin kallis kuin annetaan ymmärtää? Kerran juttelin tutun kanssa joka on työskennellyt amerikassa ja sanoi että jos tienaat esim 80k$ vuodessa niin CA kärsit kun taas just jossain keskiosan osavaltiossa jää rahaa ylikin mukavasti?

Toimen iso ero eurooppaan/suomeen on joidenkin sähköisten paleveluiden taso esim. Silloin täkäläinen verkkopankki oli kaukana op:n vastaavasta.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 779
Kiinassa olevana voin sanoa, että kannattaa laittaa paljon painoa sille, kuinka hyvin kohdemaassa pärjää englannin kielellä. Se on alkanut jo vaikuttamaan omiin vuorovaikutuskykyhin kun aina tulee lähdettyä siitä ettei vastapuoli osaa Englantia ja kommunikointi alkaa automaattisesti käsimerkeillä. Kiinassa henkilökohtaisesti pärjää kun firman assistentit tekevät minulle kaiken mikä ei englanniksi onnistu eli verojen maksun ja kaljan tilaamisen kotiin. Viime vuosi tuli oltua Thaimaassa etätöissä ja se oli niin valtavan hienon tuntuista kun lähes kaikkien kanssa pystyi auttavasti kommunikoimaan englanniksi ilman kännykkäkäännöksiä.
 
Liittynyt
02.06.2019
Viestejä
328
Kommunikointikyvyn puutteen olen myös kokenut ulkomailla. Sitä on kuin erillisessä kuplassa paikallisista. Voin vain kuvitella mitä mamut kokevat suomessa rasismin lisäksi. Kyllä sitä vuodessa pitäisi jo oppia vähän enemmän kun osoittamaan sormella suuta nälkäänsä.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
662
Mutta onko California oikeasti amerikkalaisella mittapuulla niin kallis kuin annetaan ymmärtää? Kerran juttelin tutun kanssa joka on työskennellyt amerikassa ja sanoi että jos tienaat esim 80k$ vuodessa niin CA kärsit kun taas just jossain keskiosan osavaltiossa jää rahaa ylikin mukavasti?
No ainakin polttoaine on kaikkialla Kaliforniassa tosi kallista verrattuna melkein mihin tahansa muuhun osavaltioon. Mutta muutoinhan Kalifornia on kuin Suomi, eli hintataso varsinkin asumisessa vaihtelee paljon riippuen sijainnista. Toki 99 prosenttia Kalifornian ihmisistä ja työpaikoista on joko Piilaakson tai Los Angelesin ympäristössä, joissa tuo mainitsemasi $80k on aivan surkea palkka jos on vähänkin koulutusta ja osaamista, mutta yllättävän nopeasti asuminen halpenee jos noista ruuhkakeskuksista lähtee ajamaan poispäin "vuoriston toiselle puolelle" (vuoristovertaus pätee oikeastaan molempiin tapauksiin).

Kiinassa olevana voin sanoa, että kannattaa laittaa paljon painoa sille, kuinka hyvin kohdemaassa pärjää englannin kielellä. Se on alkanut jo vaikuttamaan omiin vuorovaikutuskykyhin kun aina tulee lähdettyä siitä ettei vastapuoli osaa Englantia ja kommunikointi alkaa automaattisesti käsimerkeillä. Kiinassa henkilökohtaisesti pärjää kun firman assistentit tekevät minulle kaiken mikä ei englanniksi onnistu eli verojen maksun ja kaljan tilaamisen kotiin. Viime vuosi tuli oltua Thaimaassa etätöissä ja se oli niin valtavan hienon tuntuista kun lähes kaikkien kanssa pystyi auttavasti kommunikoimaan englanniksi ilman kännykkäkäännöksiä.
Verojen ja muiden paperihommien osalta ehdottomasti näin. Muissa kommunikointitilanteissa omalla englannin kielen osaamisella on iso merkitys. Mun englanti on ihan perseestä ja käsimerkkejä joutuu usein käyttämään USA:ssakin. Kiinassa sentään kukaan ei oleta mun näköisen ihmisen osaavan sanaakaan kiinaa, mutta USA:ssa oletuksena on usein virheetön englannin kielen taito. Kaliforniassa tilanne oli siedettävä, koska siellä on paljon ulkkareita (tai espanjaa puhuvia) ja aksenttikin on helppo, mutta etelän maaseudulla joudun usein samanlaiseen tilanteeseen kuin J. Clarkson tässä:


Onneksi koronan myötä olen oppinut minimoimaan kaikkea kommunikointia, eli esim. leikkaan hiukset itse ja käytän itsepalvelukassoja aina kun mahdollista.
 

finWeazel

Chief Karpfen - ruoKalan C&R
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 380
Mutta onko California oikeasti amerikkalaisella mittapuulla niin kallis kuin annetaan ymmärtää? Kerran juttelin tutun kanssa joka on työskennellyt amerikassa ja sanoi että jos tienaat esim 80k$ vuodessa niin CA kärsit kun taas just jossain keskiosan osavaltiossa jää rahaa ylikin mukavasti?
Asia on juurikin niin kuin lammas kirjoitti. Lisätään vielä, että kaliforniassa on melko rankka tulovero+alv. Esimerkiksi teksasissa tuloveroa ei ole lainkaan. Teksasissa tosin kiinteistövero on sitten isompi. Palkansaajaan tulovero ei hirveästi vaikuta, kun firmat kompensoi verotusta palkan koolla. Ideaalitilanteessa saisi piilaakso palkkaa, mutta joko tekisi etänä tai asuisi kaukana halvemmalla. Suurin kulu on asuminen. Bensa tosiaan on kallista, mutta suomalaisittain silti halpaa. Piilaaksossa vuosipalkka useimmilla on jotain 80k-miljoonan välistä. Harjoittelija versus superosaaja, jolla kävi hieman tuuria osakkeiden kanssa. Iso osa palkasta on senioreilla osakkeina ja kompensaation suuruus riippuu siitä miten firman osakekurssi kehittyy. Jos onnistuu saamaan ison osakepotin firmaan liittyessä + duunaa hyvin ja saa lisäosakkeita vuositain ja firman arvo kimpoaa taivaaseen niin palkkatulo voi olla giganttinen. Yleensä nuo osakkeet saa omaksi 4v kuluessa. Eli jos tekee hyvin niin saa osakepottia osakepotin päälle,...

Mulla on elinkulut kaliforniassa about 60k$/vuosi. about 30k vuodessa menee vuokraan. Mun vuokra on halpa ja asun ihan paskalaatuisessa joskin sijainniltaan optimaalisessa paikassa. Mulla on myös pieni määrä pihaa johon mahtuu grilli, savustin jne. Murjussa asuminen on ollut tarkoituksellista, kun lapan rahaa sijoituksiin maksimaalisesti ja minimoin asumiskuluja. Halusin kuitenkin pihaa ja vaihtoehto oli tämä tai sitten tuplavuokra laadukkaamasta ratkaisusta. Tuossa kivenheiton päässä on uusia omakotitaloja alkaen 2.5miljoonaa+kustomoinnit+verot(ne rakennetaan ostajan speksien mukaan). Jos kiinteistövero on jotain 1-1.5% niin se yksistään on melko iso kulu tuollaista asuntoa omistaessa. Siihen päälle lainasta 2-3% korkoa jne. Kalliiksi käy vaikka osan saa vähennettyä verotuksessa. Tosin kuten lammas sanoi niin vähän syrjempään menemällä saa samanlaisia uusia taloja halvemmalla. About 350-450k hinnalla. Syrjässä saa todennäköisesti myös isomman pihan/tontin. Noissa 2.5 miljoonan kämpissä ei ole kunnon pihaa, ihan vieri viereen rakennettuja.

edit. Lisätään vielä, että mä hifistelen ruualla, eli ruokaan menee tonni kuussa. Paljon halvemmalla pääsisi, jos ei ostaisi ruokia whole foodsista. Toisaalta, olen tykästynyt niiden tuotteisiin+kotiinkuljetuspalvelu säästää aikaa ja vaivaa. Tällä hetkellä kokkailen kaikki safkat itse(koska virusrajoitukset, ei mielekästä syödä ulkona). Syön myös paljon tuoreita marjoja, jotka on melko kalliita. Päivän mustikat esim. maksaa 2$. Mustikat vois helposti jättää pois tai ostaa pakastekamaa niin saisi kuluja alaspäin.

edit2. Olen huomannut saman. Menee syrjempään niin jengi ei ole tottunut aksentteihin ja eivät tajua mitä puhuu. Joutuu hidastamaan omaa puhetta ja yrittämään selkeästi ääntämistä. Sit homma toimii. Tosin mulla oli sama homma suomessa yhden kiinalaisen työkaverin kanssa. Meni pari viikkoa, että tajusin mitä se puhuu. Sillä oli ihan hyvä englanninkielentaito, mutta mielettömän vahva aksentti(ja ei osannut sanoa r:aa). Monet ei koskaan oppineet tajuamaan mitä se puhuu, kun eivät henganneet tarpeeksi sen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.07.2017
Viestejä
728
Ei ehkä kuulu täysmääräisesti otsikon alle, mutta onko joku laskeskellut, kuinka järkevää taloudellisesti/käytännöllisesti seuraavanlainen kuvio on:

Kirjojen siirto Tallinnaan, mutta lähes kokoaikainen, ~3-4pv/vk, työnteko ja toinen asunto jäisi Helsinkiin. Verottajan sivustoja tutkimalla ilmeisesti verotuksen suhteen mikään ei oleellisesti muuttuisi, jos Suomeen jää työpaikka tai vaikka puoliso, ja oleskelua on enemmän kuin 6pv/kk. Ymmärsinkö väärin? Käytännössä tarkoituksena olisi siis asustella Tallinnassa vain tuon pidennetyn viikonlopun verran, loman aikana jne. Viroon kilvitetty autokin olisi jo huomattava rahallinen etu. Tapahtuuko tässä verotuksen suhteen se, että Suomen lisäksi jotain veroja tulisi maksettavaksi myös Viroon, vaikkei siellä työskentele, mutta kirjat on siellä?

Hieman sekavahko kirjoitus, mutta toivottavasti joku sai kiinni ajatuksen - onko tuossa kuviossa mitään järkeä?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
384
Tuossa jos ketään kiinnostaa. Aikanaan oma lähtö Australiaan 2004 tallentui osittain Muron palstalle. Jossain kohtaa alkuperäinen ketju hävisi bittitaivaaseen, mutta olin kerinnyt ottamaan sen talteen kovalevylle. Eli tuossa se: jaettu – Google Drive

Murostahan löytyy sitten tuon jatko edelleen: Kuulumisia Australiasta/kaukomailta v1.1

Siitä löytyy omat kokemukset ulkomaille töihin lähtemisestä. Aika ruusuisen kuvan se antaa tuosta lähdöstä, eikä se aina varmastikaan niin vaivattomasti onnistu kuin itsellä. Palaset tuntui itsellä loksahtelevan paikalleen itsestään ja asiat järjestyivät vaivattomasti.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
662
Tarvitseeko suomalaisia pankkitunnareita mihinkään jos asuu pysyvästi ulkomailla? Ilmaista vaihtoehtoa ei taida olla, ja jonkinlaista vaivaa pankkiasiakkuuden "ylläpidosta" saattaa lisäksi olla. Esim. vero.fi:hin kirjautumisessa tunnuksista olisi hyötyä, mutta jos on rajoitetusti verovelvollinen niin tuollakaan ei ole niin väliä. Toisaalta jos tunnuksista luopuu niin voiko niitä enää sen jälkeen saada tarvittaessa tehtyä ulkomailta käsin?
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
301
Tarvitseeko suomalaisia pankkitunnareita mihinkään jos asuu pysyvästi ulkomailla? Ilmaista vaihtoehtoa ei taida olla, ja jonkinlaista vaivaa pankkiasiakkuuden "ylläpidosta" saattaa lisäksi olla. Esim. vero.fi:hin kirjautumisessa tunnuksista olisi hyötyä, mutta jos on rajoitetusti verovelvollinen niin tuollakaan ei ole niin väliä. Toisaalta jos tunnuksista luopuu niin voiko niitä enää sen jälkeen saada tarvittaessa tehtyä ulkomailta käsin?
S-Pankissa ei ole juoksevia kuluja ja ilmaiseksi voit alkaa asiakkaaksi, jos olet jo osuuskaupan jäsen. Jäseneksi liittyminen on kampanjasta liittyen 20-100€. Äkkiseltään en ainakaan keksi sellasta ylläpitoa, jota et netin yli voisi hoitaa. Muutenkin aika vähän on mitään ylläpitoa mielestäni.
 

Josef

Це політично коректна назва.
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 873
No jos johonkin "viralliseen" suomalaiseen nettipalveluun tarttis kirjautua niin ovat varsin hyvät olla olemassa, eikä taida moisten tekeminen onnistua ilman juurikin ns. vahvaa tunnistautumista vaikkapa siihen pankkin johon moisia yrität tehdä. Ei kyllä tule näin aikaisin aamulla mieleen asiaa joissa ne ois ollut ehdottoman välttämättömät mutta en myöskään ihan ymmärrä mikä on se ajatusketju joka päätyy siihen ettei moisia voisi hankkia ennen lähtöä ja kuskata mukanaan enkä oikein edes tuota "vaivaa pankkiasiakkuuden ylläpidossakaan". Toki mobiilivarmenne ajaa käytännössä saman asian jos sit pitää suomalaisen kännyliittymän.

Nimim. Kohta 20vee muualla kuin suomessa asunut Danskebankin ja Telian asiakas.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 255
Luovuin suomalaisesta kännykkäliittymästä aikaa sitten, mutta nettipankista en kyllä tule luopumaan. Tosian tuota helpottaa se, että on sijoitusasuntoja + lainaa, niin ei mene kk-maksuja.

suomi.fi / vero.fi palveluihin tuota vähintään tarvitsee. Minimissään passin / henkilökortin uusinta yms.
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
662
Mä oon asunut jo useamman vuoden ulkomailla, ja koko tämän ajan olen maksanut Handelsbankenille 5,50 euron kuukausimaksuja. Hintaa saisi kai pienemmäksi luopumalla debit-kortista, mutta sitten rahoihin olisi aika vaikea päästä käsiksi ulkomailta.

"Ylläpidolla" tarkoitin pieniä ärsyttäviä asioita, kuten että pitää pitää huoli siitä että tilillä on tarpeeksi rahaa kuukausimaksuihin, pitää muistaa päivittää osoitetiedot yms., ja amerikkalaiseen veroilmoitukseenkin pitää laittaa muutama ylimääräinen ruksi suomalaisen tilin vuoksi.

Suomalaista kännykkäliittymää mulla ei ole ollut enää pitkään aikaan ja suomalaisen luottokortin (eli credit-kortin) myös lopetin.
 

?..

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.04.2018
Viestejä
3 125
Mä oon asunut jo useamman vuoden ulkomailla, ja koko tämän ajan olen maksanut Handelsbankenille 5,50 euron kuukausimaksuja. Hintaa saisi kai pienemmäksi luopumalla debit-kortista, mutta sitten rahoihin olisi aika vaikea päästä käsiksi ulkomailta.

"Ylläpidolla" tarkoitin pieniä ärsyttäviä asioita, kuten että pitää pitää huoli siitä että tilillä on tarpeeksi rahaa kuukausimaksuihin, pitää muistaa päivittää osoitetiedot yms., ja amerikkalaiseen veroilmoitukseenkin pitää laittaa muutama ylimääräinen ruksi suomalaisen tilin vuoksi.

Suomalaista kännykkäliittymää mulla ei ole ollut enää pitkään aikaan ja suomalaisen luottokortin (eli credit-kortin) myös lopetin.
Miksi maksullinen Handels, eikä ilmainen S-pankki?
 
Liittynyt
14.10.2017
Viestejä
662
Miksi maksullinen Handels, eikä ilmainen S-pankki?
No näköjään ennen lähtöä olisi kannattanut liittyä osuuskaupan jäseneksi ja nauttia sen jälkeen ilmaisista S-pankin tunnareista, mutta tuota ei nyt taida enää olla mahdollista tehdä jos asuu jo ulkomailla.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
77
Hintaa saisi kai pienemmäksi luopumalla debit-kortista, mutta sitten rahoihin olisi aika vaikea päästä käsiksi ulkomailta.
Itsellä (Transfer)Wisen kortti käytössä niin pystyi luopumaan suomalaisen pankin korteista kokonaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 214
Viestejä
4 310 385
Jäsenet
71 992
Uusin jäsen
Peppi

Hinta.fi

Ylös Bottom