Ulkoiset NVME-kotelot ja kotimainen Watti Salama-kotelo

Liittynyt
22.02.2018
Viestejä
19
Moi,

En nyt lyhyellä haulla löytänyt lankaa, jossa jutellaan USB- ja Thunderbolt-liitettävistä ulkoisista koteloista NVME-levyille. Joten tässä sellainen, johon voi laittaa omia huomioita ja keskustella yhteisessä hyvässä hengessä näistä kamppeista.

Olen jonkin verran Googletellut eri vaihtoehtoja ja olen hankkinut pari kappaletta. Mitä ominaisuuksia tulee ottaa huomioon, jos ulkoista NVME-koteloa on hankkimassa? Listaan tähän tällä hetkellä omat havaintoni ja yritän päivittää listaa muiden kommenttien pohjalta:

  1. Nopeus:
    1. USB (2.0 hitain ja jätetään vertailun ulkopuolelle, USB-tikut ajavat ~saman asian) - 3.X tiedonsiirto 5 Gbit/s - 10 Gbit/s. USB 3.2X2 20 Gbit/s USB 3 Wikipedia
    2. USB4 40 Gbit/s USB 4 Wikipedia (Huom! Lue alempaa asemassa käytetyn kontrolleri IC:n tärkeydestä)
    3. Thunderbolt 3&4 40 Gbit/s Thunderbolt Wikipedia (Huom! Lue alempaa asemassa käytetyn kontrolleri IC:n tärkeydestä)
  2. Hinta:
    1. USB 3 10 Gbit/s. hinnat pyörivät tyypillisesti 10€-50€ tienoilla. Tätä tyyppiä minulla on 2kpl. Toisen hommasin heräteostoksena kallilla noin 50€ hintaan. Toisen Huuto.net 15€.
    2. USB 3.2X2 - Nämäkääen eivät kovin kalliita ole, jos katsoo Suomen rajojen ulkopuolelle eBay, Amazon, Aliexpress suuntaan. Näissä yhdistyy, omasta mielestä, hyvin hinnan ja noupeuden suhde. Pitää toki olla tarkkana, että tietokoneessa/tietokoneissa on 20 Gbit/s yhteensopiva USB-portti. Useimmat USB4 & TB3/4 ovat taaksepäin yhteensopivia, mutta tästä en mene takuuseen.
    3. USB4 ja Thunderbolt 3&4 hyppäävät aivan eri luokkaan hinnan (ja usein suorituskyvyn) osalta. Pelkkä tuotteen kuvauksessa luvattu 40 Gbit/s ei pidä paikkaansa useimpien valmistajien osalta. Piirilevyn ohjainyksikkö määrittää todellisen nopeuden ja tällä hetkellä Asmedian ASM2464PD vaikuttaa olevan nopein Vertailu NVME kontrollereista. ZikeDrive Käyttää kyseistä IC:tä ja on saanut hyviä arvosanoja. Hinta näyttäisi olevan reilut 100€ (en tiedä tuleeko ALV lisäksi). Yritän saada selville mitä kotimainen Watti Salama käyttää ja voisivatko he laittaa CrystalDiskMark-tuloksia. Sen hinta on melko huokea 89€.
  3. Koko & Yhteensopivuus.
    1. Tyypillisesti ulkoiset mitat ovat 2280-levyjen mukaisia. Olen ollut erittäin kiinnostunut nopeista 2230-koteloista Nopeimmat ovat, ikävä kyllä, 10 Gbit/s AliExpress Haku. Yksi Prototyyppi on pieni ja nopea, mutta ei vielä myynnissä. Pidän tätä silmällä. Muuten näissä "pitkissä" 2280 asemissa on (tyypillisesti) paikat vähän kaiken mittaisille levyille. Tarkkana pitää olla M.2-slotin typpin kansssa. Tällä hetkellä nopein käyttää PCIe GEN4 x4-väylää. Melko monessa emolevyssä on myös (M.2 A+E-Key) Wifi-kortille, joka ei kykene Gen 4 x4 nopeuksiin (joskin kyseisen slottiin saa vaikka ja mitä erikoisia laajennuskortteja, niistä myöhemmin). Tarkista siis, että ostamasi levy on NVME PCIe Gen4 x4 (Ei M.2 SATA) ja kotelo samaa tyyppiä!
  4. Lämmönhallinta.
    1. Noin 50% käyttää alumiinista jäähdytysripaa ja passijäähdytystä. Loput 60% ;D sisältävät pienen tuulettimen. En valitettavasti tiedä kuinka äänekkäitä ne ovat. Toivottavasti joka osaa kommentoida ja tuoda lisää valoa tähän osioon. Kuten bowtie81 asiaa valaisi niin nämä kolmen markan kotelot ovat jäähdytyksen osalta melko tarkkaan täydellinen esimerkki onnettoman surkeasta toteutuksesta. Mukaan liitetään lämpöä siirtävä padi, joka ei ota alumiiniseen kuoreen kontaktia lähes lainkaan. Tämä toinen 15€ koteloni on juuri tätä tyyppiä ja sen saa parhaiten toimimaan ottamalla piirilevyn kotelosta irti ja liimaamalla erillisen pienen siilin suoraan levyyn kiinni.
  5. Käyttötarkoitus. Aina on hyvä olla käsillä nopeaa tallennustilaa, johon voi laittaa kaikkea hyödyllistä maan ja taivaan väliltä. Itse laitoin Ventoy:n ja sen avulla käyttöjärjestelmien asennus toimii nospaan. Stock Win 11 Edge -> Chrome, 7-zip ym. muuta hyödyllistä puhdasta asennusta ajatellen. Toinen mitä haaveilen on niemen omaan pienen pieni kotelo + Corsain MP600 Mini (tarjouksessa Ji-kaupasta ~80e/kpl). Ostin 2. Toinen kotiympäristöön ja toinen kulkisi aina mukana esim avaimenperässä.
Muutama kuva auttamaan:
image_2024-04-30_140744025.png


Testailen tässä lähiaikoina näitä kahta minulla olevaa NVME-koteloa ja laitan pidemmän tai lyhyen raportin kuinka ne käyttäytyvät eri levyilla sekä eri väylissä. Huom, pyydän ettette ota kauheita raivareita herneet nenään tästä ensipostauksestani. Jalostetaan sitä kommenttien pohjalta, Eik Je :)

Toivotan erittäin valoisaa sekä mukavaa kevättä kaikille!

UPDATE 06.05.2024: Tilasin Watti Salama USB4 NVME-kotelon heidän verkkosivuiltaan hintaan 89€ sis. postikulut. Tilausnumeroni oli #70, joten näitä ei vielä suuren suuria määriä ole yhditty myymään. Odotan innolla tuotteen saapumista ja testaamista. Laitan luonnollisesti testitulokset tänne kunhan ne olen kattavasti suorittanut. Sain myös vastauksen yhteydenottoon heiltä ja tuloksia Blackmagic-testiohjelmalla. En rohkene, lupaa kysymättä, näitä tuloksia julkaista, mutta suorituskyky vakuutti minut ostopäätöksen tekemiseen. (Lisäksi typojen ja järjettömien lauseiden korjailua)

Parhain terveisin,
Tomppa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
03.07.2018
Viestejä
1 833
ostin Temusta pikaiseen levyn vaihto tarpeeseen tällaisen: M.2 NVME SATA SSD kotelo Sovittimella Jopa 10 Gbps USB 3.1 - Temu Finland

Muuten ok, mutta en ymmärrä miksi mukana tulee tuo thermal pad kun levy ei ole lähelläkään ottaa kontaktia kotelon ulkokuoreen ja kun yritän wipata tyhjäksi levyä, lämmöt nousee yli 80 astetta ja nopeus putoaa lähes nollaan. Otin kotelon auki ja laitoin pienen ssd siilin joka tullut jostain alista joskus ostettua, silläkin lämmöt yli 70 astetta. Eli jos näitä meinaa käyttää muuhun, kuin pienten tiedostomäärien satunnaiseen varmuuskopiointiin, kannattaa panostaa laadukkaaseen koteloon. Nopeus tässä on ihan ok. Nyt aion modata tuon alin siilin siten, että hion reunimmaiset siilin osat matalammaksi jolloin se mahtuu koteloon sisälle, sitten tuo voi toimia välttävästi.
edit. laittamalla tuo levy siilin kanssa koneen alle mistä läppäri imee ilmaa, cloonauksen aikana lämmöt pysyy reilussa 50 asteessa, eli aktiivinen jäähdytys on tarpeen pitkään "sessioon"
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
22 246
Minulla on pari tällaista ja ne on (nyt) halvempia kuin AP:n linkki:

Toimii ihan jees. Olen itse maksanut yli 20€, niin tuo nykyinen hinta tuntuu halvalta.

It Can Also Display
Conncecting USB 2.0 - 5 seconds Orange
Conncecting USB 3.0 5G - 5 seconds Green
Conncecting USB 3.2 10G - 5 seconds Purple
Ei ongelmia. Yleensä vihreä.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
242 261
Viestejä
4 230 972
Jäsenet
71 186
Uusin jäsen
pymehry

Hinta.fi

Ylös Bottom