UL Benchmarks julkaisi uuden 3DMark Wild Life -testin Androidille, iOS:lle ja Windowsille

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Liittynyt
14.10.2016
Viestejä
22 630
ul-benchmarks-3dmark-wild-life-20201015.jpg


Kaotik kirjoitti uutisen/artikkelin:
Kotimaisista juuristaan tuttu UL Benchmarks on julkaissut uutta verta 3DMark-testiperheeseen. Uusi 3DMark Wild Life on suunniteltu ensisijaisesti mobiililaitteiden grafiikkapiirin testaamiseen, mutta siitä on saatavilla myös Unlimited-versio Windowsille.

3DMark Wild Life on suunniteltu mittaamaan grafiikkapiirin suorituskykyä vaativassa pelin kaltaisessa ympäristössä. Testin kerrotaan hyödyntävän modernien mobiililaitteiden viimeisimpiä tekniikoita testin renderöinnissä. Mobiililaitteilla testistä on saatavilla kaksi versiota, Wild Life ja Wild Life Stress Test.

Wild Life on perinteinen, verrattain lyhyt testi. Sen kerrotaan simuloivan sellaisia mobiilipelejä, joissa rasitus keskittyy lyhyisiin pyrähdyksiin. Wild Life Stress Test pyörii puolestaan pidempään ja simuloi jatkuvasti raskaita pelejä. Stress Test ei anna vain perinteistä tulosta, vaan näyttää kätevässä graafissa miten laitteen suorituskyky muuttuu pidemmässä rasituksessa, jossa testiä pyöritetään useita kertoja peräjälkeen.

[gallery link="file" columns="2" size="medium" ids="53480,53479"]

Uusi 3DMark antaa mobiililaitteilla pelkän tuloksen lisäksi helposti luettavia graafeja, joissa juuri ajettua tulosta voi verrata samalla laitteilla ajettuihin tuloksiin, suosituimpien laitteiden tuloksiin sekä kaikkiin muihin tuloksiin. Graafit antavat myös mielenkiintoista laitekohtaista dataa siitä, miten tasaisia tuloksia eri yksilöt antavat. Tiedot kerätään maailmanlaajuisesti lähetetyistä tuloksista, joten ne kattavat laajan skaalan erilaisia käyttöympäristöjä, mitkä voivat vaikuttaa tuloksiin. Lisäksi tarjolla on statistiikkaa siitä, miten eri käyttöjärjestelmäversiot vaikuttavat tulokseen.

3DMark Wild Life on toteutettu Vulkan-rajapinnalla Androidille ja Windowsille ja Metal-rajapinnalla Applen laitteille. Testi vaatii vähintään Android 10- tai iOS 13 -käyttöjärjestelmän ja se on ladattavissa Androidille Google Play -kaupasta ja iOS-laitteille Applen App Storesta. Windows-versio on puolestaan saatavilla ilmaisena päivityksenä 3DMark Advanced- ja Professional Edition -versioille Steamista, UL Benchmarksin verkkosivuilta ja Green Man Gaming -pelikaupasta.

Huom!

UL Benchmarks on ilmoittanut, että Qualcommin Vulkan-ajureista johtuen testissä esiintyy graafisia virheitä kuten vilkkumista Android 10 -käyttöjärjestelmällä ja Snapdragon 855:llä tai vanhemmilla järjestelmäpiireillä. Kyseessä on kosmeettinen haitta, joka ei vaikuta tuloksiin. Android 11 -version mukana tulevat Qualcommin uudemmat Vulkan-ajurit korjaavat ongelmat.

Lähde: UL Benchmarks

Linkki alkuperäiseen juttuun
 
Viimeksi muokattu:
OnePlus 7T:llä 2400 pojoa. Aika raskas testi luureille.
 
Vinkkinä niille joilla Android 10 + vähän vanhempi Snapdragon (855 ja sitä vanhemmat) - testi vilkkuu koska Qualcommin laadukas Vulkan-toteutus. Ne luurit joille on Android 11 päivitys saavat korjatun ajurin ko. päivityksen mukana. Ei vaikuta pisteisiin, eli kosmeettinen haitta.

Ja testi on raskas pari vuotta vanhalle raudalle koska sen pitää pysyä relevanttina jokunen vuosi ja jo nyt viimeisimmät Applen ja Qualcommin piirit ovat aika vikkeliä.
 
Vinkkinä niille joilla Android 10 + vähän vanhempi Snapdragon (855 ja sitä vanhemmat) - testi vilkkuu koska Qualcommin laadukas Vulkan-toteutus. Ne luurit joille on Android 11 päivitys saavat korjatun ajurin ko. päivityksen mukana. Ei vaikuta pisteisiin, eli kosmeettinen haitta.
Voisin lisätä tuosta maininnan uutiseen :thumbsup:
 
Virallista tavaraa:


Ja siis voi tapahtua myös muilla (vanhemmilla) kuin 855. Tämän vuoden puolella julkaistut Snapdragonit eli 865, 765 jne omaavat toimivat ajurit.
 
iPhone 11 (Apple A13 Bionic) täräyttää 7348pts, liekko pienen reson takia tuolleen reippaasti.
iPad Pro 2018 (Apple A12X Bionic) täräyttää 9876pts, mutta FPS näytti olevan kokoajan 60. En tiiä onko joku cap.
 
iPad Prolla kannattaa varmaan jo ajaa Unlimited-versiota koska näyttää napsuvan platformin cappiin
 
Viimeksi muokattu:
Huawei P30 Pro ja 2461 pistettä.

Hienon näköistä grafiikkaa. Huimaa kehitystä tapahtunut mobiililaitteiden suorituskyvyssä.
 
Samsung S10e 1770p ensimmäisellä ja uudelleen käynnistyksen jälkeen 2630p
Mitään välkyntää en huomannut exynos piirillä eli näyttää olevan snapdragon piirit ainostaan mutta ruudunpäivitys oli mallia diashowta 15,80 fps
Tietokone antoi 79065.
 
Apple iPad Air 2019 (A12 Bionic): 6280
Apple iPhone XS (A12 Bionic): 5843
 
Viimeksi muokattu:
iPhone 11 (Apple A13 Bionic) täräyttää 7348pts, liekko pienen reson takia tuolleen reippaasti.
Renderöintiresoluutio on kait 2560x1440 riippumatta ruudun omasta resosta, tai niin ainakin testin descriptionissa lukee.

Yli 2v vanhalla iPhone XS:llä 5727 pojoa, tuollaista 30-40fps lukemaa. Missä se hehkutettu raskaus oikein on?
 
Renderöintiresoluutio on kait 2560x1440 riippumatta ruudun omasta resosta, tai niin ainakin testin descriptionissa lukee.

Yli 2v vanhalla iPhone XS:llä 5727 pojoa, tuollaista 30-40fps lukemaa. Missä se hehkutettu raskaus oikein on?
Samaa luokkaa tuo mun XS. Lisäsin tuohon aikaisempaan viestiin.
 
Kiitos LG ja surkea päivitystuki, en siis kokeile omalla puhelimella (V30 ja Android 9).
 
Poco x3 nfc 830 pistettä ja melkonen diashow... En sit tiedä miten toi vertautuu oikeeseen elämään kun pubg mobile ja real racing 3 pyörii loistavasti. Taitavat olla raskaimpia pelejä mobiilipuolella?!
 
Xiaomi Redmi Note 4 (SD625) vuodelta 2017 antoi 159 pistettä Android 11 custom ROM:lla. Keskimääräinen ruudunpäivitysnopeus hurjat 1 FPS :lol:. No, jaksoi sentään pyörittää testin läpi.
 
OnePlus 7 Pro 5G: 2087 pistettä
 
Jää näköjään Xperia XZ1 mallilla testi kokeilematta huonon päivitystuen takia. Toki SD835 mallin tuloksia saa kyllä muiltakin valmistajilta.
 
Kiitos LG ja surkea päivitystuki, en siis kokeile omalla puhelimella (V30 ja Android 9).
Nythän onkin hyvä hetki koikeilla Lineageos:ää.
Kannattaa toki tarkistaa jos käyttää pankkisovelluksia yms toimivatko ne ja vaativatko loitsuja toimiakseen
 
Applen vehkeissä tuntuu kyllä olevan rutkasti vääntöä näiden tulosten perusteella. Oma XZ1 compact jää kuin tikku paskaan.
 
Applen vehkeissä tuntuu kyllä olevan rutkasti vääntöä näiden tulosten perusteella. Oma XZ1 compact jää kuin tikku paskaan.
Ei se mikään yllätys tietenkään ole, että iPhoneissa on enemmän vääntöä kuin saman sukupolven Android-laitteissa. Wild Life testin skaalautuminen on kuitenkin vähän erikoista UL Benchmarkin Sling Shot Extremeen nähden. Aiemmin Android-laitteet ovat pärjänneet iPhoneja paremmin Sling Shot Extremessä (vaikka muissa testeissä onkin tullut takkiin) mutta Wild Lifessä ero repeää järkyttävän suureksi iPhonen eduksi. Ilmeisesti Wild Life hyödyntää jotain laskentatekniikkaa, mitä Androideissa ei ole?

Sling Shot Extreme:
  • OnePlus 7T (Vulkan): 5439 (lähde)
  • iPhone 11 Pro (Metal): 5284 (lähde)
Wild Life:
  • OnePlus 7T (Vulkan): 2369 - 2427 (lähde)
  • iPhone 11 Pro (Metal): 7003 (lähde)
 
Ei se mikään yllätys tietenkään ole, että iPhoneissa on enemmän vääntöä kuin saman sukupolven Android-laitteissa. Wild Life testin skaalautuminen on kuitenkin vähän erikoista UL Benchmarkin Sling Shot Extremeen nähden. Aiemmin Android-laitteet ovat pärjänneet iPhoneja paremmin Sling Shot Extremessä (vaikka muissa testeissä onkin tullut takkiin) mutta Wild Lifessä ero repeää järkyttävän suureksi iPhonen eduksi. Ilmeisesti Wild Life hyödyntää jotain laskentatekniikkaa, mitä Androideissa ei ole?

Sling Shot Extreme:
  • OnePlus 7T (Vulkan): 5439 (lähde)
  • iPhone 11 Pro (Metal): 5284 (lähde)
Wild Life:
  • OnePlus 7T (Vulkan): 2369 - 2427 (lähde)
  • iPhone 11 Pro (Metal): 7003 (lähde)
Kaikilla muilla alustoilla käytetään Vulkania, paitsi Applella.

On Windows and Android devices, 3DMARK Wild Like will operate using the Vulkan API. On iOS, the benchmark will utilise Apple's Metal API. Scores between Windows, Android and iOS devices are designed to be comparable.
 
Kaikilla muilla alustoilla käytetään Vulkania, paitsi Applella.

Jep, mutta iPhonet käyttää Metal-rajapintaa myös Sling Shot Extremessä. Android-laitteilla Sling Shot Extremessä voi valita Vulkanin tai OpenGL ES3.1:n väliltä. Otin tuohon vertailuun Vulkanin, kun Wild Life käyttää myös sitä.
 
Jep, mutta iPhonet käyttää Metal-rajapintaa myös Sling Shot Extremessä. Android-laitteilla Sling Shot Extremessä voi valita Vulkanin tai OpenGL ES3.1:n väliltä. Otin tuohon vertailuun Vulkanin, kun Wild Life käyttää myös sitä.
Tuo on kyllä totta. Onkohan siellä jotain mätää vulkan toteutuksessa vai mistähän ero johtuu.
 
Tukeeko apple (luureissa tai yleensäkkään) vulkania? Applehan haluaaa perinteisesti jokapaikaan omat poropietari virityksensä...
 
Tukeeko apple (luureissa tai yleensäkkään) vulkania? Applehan haluaaa perinteisesti jokapaikaan omat poropietari virityksensä...
Ei tue. MoltenVK:lla voi lisätä iOS:lle Vulkan-tuen, mutta sekin on vain muuntaa Vulkan-käskyt Metallille sopiviksi
 
Rasitustestin tulokset ovat oikeastaan perustestin tuloksia mielenkiintoisempia, sillä yleensä laitteella pelataan yhtäjakoisesti pidemmän aikaa kuin muutaman minuutin ajan. Jakakaa mielummin niitä.
 
Sling Shot Extreme on niin paljon kevyempi ja yksinkertaisempi testi että suoraan sen tuloksien vertailu vs. Wild Life on vähän sama kuin desktopilla vertailisi Night Raid-testin ja Port Royalin skaalaamista toisiinsa. Lisäksi vanhojen Snapdragon-laitteiden Vulkan-toteutuksessa on... erikoisuuksia. Ja koska Androidilla ei oikein päivitellä näyttisajureita ilman OS-päivityksiä, vanhemmalla snapdragonilla olisi hyvä olla Android 11 jotta se ajuri olisi kunnossa.

Huippupiirit molemmilla pysyvät suunnilleen samoihin lukuihin pitkässä juoksussa kun laitteiden annetaan lämmitä vakaaseen tilaan mutta Applen vehkeet tällä hetkellä ovat hyvin aggressiivisia turboilemaan lyhessä testissä todella koviin lukuin. Siitä varmaan isoin ero.
 
Sling Shot Extreme on niin paljon kevyempi ja yksinkertaisempi testi että suoraan sen tuloksien vertailu vs. Wild Life on vähän sama kuin desktopilla vertailisi Night Raid-testin ja Port Royalin skaalaamista toisiinsa. Lisäksi vanhojen Snapdragon-laitteiden Vulkan-toteutuksessa on... erikoisuuksia. Ja koska Androidilla ei oikein päivitellä näyttisajureita ilman OS-päivityksiä, vanhemmalla snapdragonilla olisi hyvä olla Android 11 jotta se ajuri olisi kunnossa.

Huippupiirit molemmilla pysyvät suunnilleen samoihin lukuihin pitkässä juoksussa kun laitteiden annetaan lämmitä vakaaseen tilaan mutta Applen vehkeet tällä hetkellä ovat hyvin aggressiivisia turboilemaan lyhessä testissä todella koviin lukuin. Siitä varmaan isoin ero.
Niin, miksi ei päivitellä? Qualcommhan hetken jopa markkinoi tätä mahdollisuutta erillisiin ajuripäivityksiin
 
Niin, miksi ei päivitellä? Qualcommhan hetken jopa markkinoi tätä mahdollisuutta erillisiin ajuripäivityksiin

Ehkä jonain päivänä... mutta toistaiseksi käytännössä ei. Toivoa on että tulevaisuudessa tilanne paranee. Pari-kolme vuotta vanhojen Android 10-luurien osalta ei vielä ole mitään tehtävissä ennenkuin saavat Android 11-päivityksen. Ne tuoreet (865 ja uudemmat) luurit joissa tuota ominaisuutta on, on jo ehjät ajurit.
 
Rasitustestin tulokset ovat oikeastaan perustestin tuloksia mielenkiintoisempia, sillä yleensä laitteella pelataan yhtäjakoisesti pidemmän aikaa kuin muutaman minuutin ajan. Jakakaa mielummin niitä.
XZ1 Compact näyttää selviävän rasitustestistä ihan OK. Heikoin tulos on noin 15% huonompi kuin paras tulos. Yhdessä kohtaa testiä on näköjään tullut isompi droppi heikoimman loopin aikana.

Screenshot_20201019-080526_3DMark.png

Screenshot_20201019-080458_3DMark.png

Screenshot_20201019-080425_3DMark.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 681
Viestejä
4 543 666
Jäsenet
74 830
Uusin jäsen
kakkahätä83

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom