Ukrainan sodan vaikutus omaan elämään

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 364
Pari kertaa on tullut käytyä suvun "alkulähteellä" menetetyssä Karjalassa. Enää ei kyllä houkuttele lähteä.
Tämäntapainen vaikkakin vähäisempi vaikutus tosiaan on omaankin elämään. Pandemian aikana keksin että ideatasolla olisi matkailun vapautuessa kiva lähiaikoina käydä yleissivistyksen puolesta Pietarissa. Tuli jotenkin amerikkalainen olo kun tajusin etten ole siellä vieraillut vaikka kyseessä on naapurimaa ja kohde on aika lähellä kotimaatani.

Ylipäänsä Venäjällä olen aiemmin käynyt vain kerran. Nyt onkin yllättäen sellainen olo ettei neukkuihin tarvitse lähiaikoina matkustaa.
 
  • Tykkää
Reactions: a-p
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
1 946
Jaa-a eipä ole vaikuttanut oikeastaan. Poltto-aineen hinta ei suoraan vaikuta autottamana. Yangoa käytän entiseen malliin. Ei stressaa pätkääkään ja hyviä sotavideoita tulee vastaan. Odotellut lähinnä kähinän laajenevan ja ydinaseiden käyttöönottoa, mielenkiintoisia aikoja!
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
1 895
Itseen vaikutti pahasti henkisesti, kolme viikkoa meni aikalailla toimintakyvyttömänä ja senkin jälkeen meni vajaatehoilla, maailmakuva järkkyi sen verta pahasti ja vielä useamman kerran putkeen, kun Venäläisten raakuudet ja Putinin fanitus on käynyt ilmi pala palalta. Tämä siitä huolimatta, että olen aina ollut sitä mieltä, että Venäjään ei voi luottaa, mutta jonkinlainen illuusio rauhasta Euroopassa silti oli. Asiaa pahentaa vielä se, että just syntyi kakara, niin ei ois tämmöistä Eurooppaa tälle toivonut...

Nyt alkaa pikkuhiljaa toimintakyky palautumaan, jäljellä on pohjaton raivo Venäjää kohtaan ja suuri suru Ukrainalaisisten kohtalon vuoksi, toisaalta tietty myös suuri kunnioitus urheuttansa kohtaan, kuvittelin, että sota on parissa päivässä ohi... En pysty vaikuttamaan sotaan, niin olen koittanut jeesata edes pakolaisia, lähettänyt rahaa ja laittanut suomeen tulleille vähän jotain ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi jeesamaan, kun heitä alkaa tännäe syrjäkylillekin kohta tulla (kuulemma kaikki apu on tarpeen). Vähän mieli paranee kun jotain edes tekee.

Taloudellisesti ei ole vaikuttanut (tai siis on tietenkin kun kaikki kallistuu, mutta ei aiheuta ongelmia), olen koronan alusta asti "linnoittautunut" maanseudulle ja kasvattanut kykyä selviytyä kriiseistä ja jos nyt sotaa ei tule tms, niin täällä pärjätään. Jos taas sota tulee suomeen, niin olen valmistautunut lähtemään muutaman tunnin varoajalla pois jaloista pyörimästä (minua ei kutsuttane palvelukseen nähtävissä olevissa skenaarioissa), muutama reppu ja pakki autoon ja menoksi. Tilanteesta riippuen peräkärry perään, että saa kaikki työkalut jne. mukaan. Ukrainan kaupunkeihin loukkuun jääneet siviilit ovat osoittaneet, että jos ei lähde rintamalle, niin ensiarvoisen tärkeää on lähteä ajoissa pois...
 

David ":DA" Imodium

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
4 148
Itseen vaikutti pahasti henkisesti, kolme viikkoa meni aikalailla toimintakyvyttömänä ja senkin jälkeen meni vajaatehoilla, maailmakuva järkkyi sen verta pahasti ja vielä useamman kerran putkeen, kun Venäläisten raakuudet ja Putinin fanitus on käynyt ilmi pala palalta. Tämä siitä huolimatta, että olen aina ollut sitä mieltä, että Venäjään ei voi luottaa, mutta jonkinlainen illuusio rauhasta Euroopassa silti oli. Asiaa pahentaa vielä se, että just syntyi kakara, niin ei ois tämmöistä Eurooppaa tälle toivonut...

Nyt alkaa pikkuhiljaa toimintakyky palautumaan, jäljellä on pohjaton raivo Venäjää kohtaan ja suuri suru Ukrainalaisisten kohtalon vuoksi, toisaalta tietty myös suuri kunnioitus urheuttansa kohtaan, kuvittelin, että sota on parissa päivässä ohi... En pysty vaikuttamaan sotaan, niin olen koittanut jeesata edes pakolaisia, lähettänyt rahaa ja laittanut suomeen tulleille vähän jotain ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi jeesamaan, kun heitä alkaa tännäe syrjäkylillekin kohta tulla (kuulemma kaikki apu on tarpeen). Vähän mieli paranee kun jotain edes tekee.

Taloudellisesti ei ole vaikuttanut (tai siis on tietenkin kun kaikki kallistuu, mutta ei aiheuta ongelmia), olen koronan alusta asti "linnoittautunut" maanseudulle ja kasvattanut kykyä selviytyä kriiseistä ja jos nyt sotaa ei tule tms, niin täällä pärjätään. Jos taas sota tulee suomeen, niin olen valmistautunut lähtemään muutaman tunnin varoajalla pois jaloista pyörimästä (minua ei kutsuttane palvelukseen nähtävissä olevissa skenaarioissa), muutama reppu ja pakki autoon ja menoksi. Tilanteesta riippuen peräkärry perään, että saa kaikki työkalut jne. mukaan. Ukrainan kaupunkeihin loukkuun jääneet siviilit ovat osoittaneet, että jos ei lähde rintamalle, niin ensiarvoisen tärkeää on lähteä ajoissa pois...
Tsemppiä! Muista, että tässä maassa sinua puolustaa aina kymmenkertaisesti suurempi voima kuin kuvittelet. Eikä se rajoitu pelkästään sotilaalliseen puolustukseen, vaan sinun ja perheesi hyvinvointiin on suurin osa suomalaisista osallistunut ja jatkossakin osallistuva.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 331
Ylipäänsä Venäjällä olen aiemmin käynyt vain kerran. Nyt onkin yllättäen sellainen olo ettei neukkuihin tarvitse lähiaikoina matkustaa.
Mulla on ollut samanlaiset fiilikset Venäjälle matkustelun suhteen jo koko 2000-luku. 1990-luvulla tuli käytyä pari kertaa, mutta Putinin aikana en ole kokenut millään tavalla tarpeelliseksi käydä siellä, ja paska paikka se toki oli aiemminkin...

Mä muistan kun 1980-luvulla maiden välillä oli tavallaan "rautaesirippu" ja vuorovaikutus rajan yli varsin vähäistä. Rajan toisella puolella oli ikäänkuin oma rinnakkaistodellisuutensa. Nyt tuntuu, että tilanne on jopa vielä pahempi kuin silloin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 927
Dieselin hinta tietysti vaikuttaa. Jää km korvauksista vähemmän käteen.

Ja yleinen inflaatiokin tietysti kiihtyy tämän takia niin vaikuttaa.
 

...........

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
06.07.2020
Viestejä
74
En tiedä onko itsellä suurta motivaatiota. Puolustaa jotain lunta ja routaista maata. Enkä tosiaan korkeita Radon-kaasuja maaperästä.
Luultavasti autolla Välimeren rannikolle chillailemaan. Jos auto hajoaa niin maantiepyörällä. Sotahan ei yhtä miestä kaipaa.

Edit: Lähdenkin sotimaan. Sitten kun kaikki toivo mennyttä ja ei yhtään murkulaa jäljellä. Niin ...
 
Viimeksi muokattu:

PyleP

NOSTO
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 061
Nuijamaan raja-asemalle tosiaan 22km.. muutaman päivän sitä skenaarioi kaikenlaista kunnes tajusi ettei ne maavoimat tule viikossa eikä kahdessakaan ilman tietoa sieltä.

jos sen sijaan alkaa pommia taikka rakettia satamaan niin sitten tilanteen mukaan pois asutetulta alueelta sekä tehtaiden yms ympäristöstä :smoke:

evakkoreppu saappaineen puoliksi valmiina feat parin päivän safkat
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Bensapumpullahan se tuntuu, vaikkakin auton käyttö vähäistä. Kuvat Ukrainasta ja Euroopan johtomaiden kädettömyys aiheuttaa vihaa: nyt saatana pitäisi löytää ne pallit ja katsoa ryssän kortit. Erilaiset uutisfeedit Ukrainasta ovat syrjäyttyneet lähes kaiken muun seuraamani median ja viihtellinen media, sekä suuri osa uutisista on alkanut tuntumaan täysin tyhjänpäiväisiltä tilanteen rinnalla. Samoin omat pienet ongelmani. Suomen asema tilanteessa ei erikoisesti stressiä aiheuta, tietoisesti ainakaan. Toisaalta olen tyytyväinen järjen (osittaisesta) palaamisesta politiikkaan ja silmien avautumisesta kautta puoluekantojen.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
74
Asia kyllä huolestuttaa . Pateja hommattu lisää aseisiin ja säilyvää ruokaa. Mökille hieman suuremmat istutukset perunan ja sipulin osalta sekä karttojen päivystys uusimpiin.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 392
Asia kyllä huolestuttaa . Pateja hommattu lisää aseisiin ja säilyvää ruokaa. Mökille hieman suuremmat istutukset perunan ja sipulin osalta sekä karttojen päivystys uusimpiin.
Peruna on hyvä, säilyy. Oli muuten aseiden myynti lähtenyt nousuun Suomessa sodan alkamisen jälkeen. Oman käden oikeutta. En tiedä saaks tuollaista edes hommattua jos ei aio esim. aktiivisesti metsästää? ”Ryssän kaatoon” tuskin kelpaa nimismiehelle. Joku olis kyl hyvä olla kun jää kotirintamalle.
 

Everdreamfin

Arthur Morgan
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
434
Peruna on hyvä, säilyy. Oli muuten aseiden myynti lähtenyt nousuun Suomessa sodan alkamisen jälkeen. Oman käden oikeutta. En tiedä saaks tuollaista edes hommattua jos ei aio esim. aktiivisesti metsästää? ”Ryssän kaatoon” tuskin kelpaa nimismiehelle. Joku olis kyl hyvä olla kun jää kotirintamalle.
Jos sellainen tilanne olisi että olisi kotirintama niin varmaan PV sponsoroi aseen ja muitakin asioita.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 392
Jos sellainen tilanne olisi että olisi kotirintama niin varmaan PV sponsoroi aseen ja muitakin asioita.
Ai kaikille riittää rynkyt kuin Sveitsissä? Vähän kuin nämä maskit joita oli varastot pullollaan ja joditabletit joita kyllä riittää apteekeissa. Eiku.

Nyt kun miettii sähköäkin niin sähköautoille joissa on virran ulosotto pitäisi myöntää jotain samanlaista tukea kuin maastoautoille aikanaan, taisi olla verohelpotus silloin. Muistaakseni vielä 80-luvulla.
 

Everdreamfin

Arthur Morgan
Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
434
Ai kaikille riittää rynkyt kuin Sveitsissä? Vähän kuin nämä maskit joita oli varastot pullollaan ja joditabletit joita kyllä riittää apteekeissa. Eiku.

Nyt kun miettii sähköäkin niin sähköautoille joissa on virran ulosotto pitäisi myöntää jotain samanlaista tukea kuin maastoautoille aikanaan, taisi olla verohelpotus silloin. Muistaakseni vielä 80-luvulla.
Riittänee aseita niille joille on aseet suunniteltu, muita hightech varusteita ei näe varmaan. Eikä koko kotirintamaa toki aseisteta vaan siihenkin on varmasti suunnitelmat joita tod.näköisesti on päivitelty 2014 lähtien ja viime vuoden joulukuulta vielä lisää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 305
Henkilökohtaisesti ei vaikuta juurikaan. Suomen puolesta vähän huolestutti se, ymmärrettäisiinkö täällä vieläkään kunnolla tilannetta itänaapurin suhteen. Ilmeisesti nyt kuitenkin ymmärretään, Nato-juna on lähtenyt liikkeelle eikä toivottavasti pysähdy ennen pääteasemaa.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Euribor 12kk nyt 0.521%. Ei vielä mitään hälyyttävää, mutta vuoden alusta noussut yhden prosenttiyksikön ja vauhti kiihtymään päin. Ei kyllä ihan kokonaan johdu Ukrainan sodasta mutta puolet ainakin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 364
Riittänee aseita niille joille on aseet suunniteltu, muita hightech varusteita ei näe varmaan. Eikä koko kotirintamaa toki aseisteta vaan siihenkin on varmasti suunnitelmat joita tod.näköisesti on päivitelty 2014 lähtien ja viime vuoden joulukuulta vielä lisää.
Siinä se suurin virhe onkin ajatella, että joku kasvoton taho suunnittelee kaiken ja asia on sillä hyvä - suunnitelmathan ovat tietysti ymmärrettävästi enimmäkseen salassapidettäviä. Lisäturvana pitäisi siirtää rinnakkaisesti pallo jokaiselle hyvämaineiselle kansalaiselle aseistautua kevyin asein juuri sen verran kuin katsoo parhaaksi.

Enkä tällä edes tarkoita mitään järjestäytymättömiä joukkoja vaan välitöntä omasuojavalmiutta sellaisille, joilla on jotain - ei-sotilaallistakin - tehtävää, ja joita ei kapitulanttien suunnitelmissa aiota aseistaa. Desanttejahan varmuudella esiintyy tilanteen tullen koko maassa ja kuten viimeksi, osa on ihan suoraan veripartisaaneja. Parhaiten saattavat pysähtyä juuri aseettomaksi luulemansa luotiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 927
Euribor 12kk nyt 0.521%. Ei vielä mitään hälyyttävää, mutta vuoden alusta noussut yhden prosenttiyksikön ja vauhti kiihtymään päin. Ei kyllä ihan kokonaan johdu Ukrainan sodasta mutta puolet ainakin.
Tämä ainakin minulla vaikuttaa, asuntolainan korko nousee noin viikon päästä ainakin noin 60€/kk ja nyt viikossa tuo korko ehtii nousta vielä vaikka kuinka paljon, eli voi olla jopa 100€/kk vaikutus.

Ei nyt omaa taloutta kaada mitenkään, mutta on tuo sitten 100€/kk vähemmän sijoituksiin ja sinänsä täysin hukkaan heitettyä rahaa siis.

Alunperin oli mukstaakseni 0,9%+3kk euribor. Sitten kilpailutin marginaalia pariin otteeseen tässä 8v aikana ja nyt on 0,4%+12kk euribor. Vaikka tässä tietysti vuosia tullut maksettua 0,5 prosenttiyksikköä pienempää korkoa niin näyttäisi siltä että tämä kilpailutus tulikin lopulta todella kalliiksi kun 3kk euriboria ei saa enää mitenkään takaisin ja jos se jää paljon pienemmäksi pitkällä aikavälillä kuin 12kk.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 364
Ei nyt omaa taloutta kaada mitenkään, mutta on tuo sitten 100€/kk vähemmän sijoituksiin ja sinänsä täysin hukkaan heitettyä rahaa siis.
Jep. First world problem, mutta aivan todellinen ja maininnan arvoinen vaikutus elämään Suomessa 6/2022.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 511
Onneksi lainat on melkein maksettu, ei ihan hirveästi kirpaise korkojen nousu siltä kantilta. Joku 10v sitten olisi saattanut hieman vituttaa, olisi tuo korkojen nousu ottanut melkoisen siivun lisää.

Vaikka tämä korkojen ja hintojen nousu ei sinällään mitään omakohtaista konkursia tee niin kyllähän tuo pikkuisen syö kun välttämäättömyyksien jälkeen jää vähemmän viivan alle. Toisaalta kun sitä kotivaraakin on kehoitettu hankkimaan niin kaikenlaista edullista hyvin säilyvää on kyllä tullut hankittua kaappeihin vielä ennen kuin nuo hinnat ovat ihan lähteneet taivaisiin.
 
Liittynyt
25.02.2022
Viestejä
3
- Oli jonkin verran sijoitusta Venäjän it-sektoriin ja kerkesin juuri ja juuri vetää ne pois pari päivää ennen kuin arvo meni nollaan. :swhew: En varmasti tule tekemään samaa virhettä uudestaan. Voi vittu.

- Palveluskelpoisuusluokka C alkoi lähes välittömästi vituttaa huomattavasti ja merkittävästi aiempaakin enemmän.
- Vapaa-aikaa on mennyt ja menee myös jatkossa aiheen seuraamiseen ja vähemmän muihin kuvioihin.

- On ollut jo joitain vuosia ajatuksena aloittaa ampumaharrastusta. Aikomus on nyt vahvistunut.

- Pari kappaletta vaikutusta (kuuloke)hifistelyharrastukseen:
- Krimillä (!) takuuhuollossa olleiden kuulokkeiden palautus viivästyi pari kuukautta mutta tulivat kuitenkin takaisin.
- Ensi viikolla tilaan Harkovasta siellä käsityönä valmistetut kuulokkeet. Tämä kyllä ilman sotaakin.

- En ole koskaan aiemmin allekirjoittanut kansalaisaloitteita tai lahjoittanut suuria summia rahaa tai tavaraa. Nyt olen.

Yksi tässä ketjussakin näkynyt virhepäätelmä on että inflaatio liittyisi eritysen suurelta osin suoraan sotaan. Inflaatioaste oli kuitenkin noussut nykyiselle tasolleen suurimmaksi osaksi jo ennen sotaa ja sen suurin tekijä on koronapandemian aikana laajalti maailmassa toteutettu tukipolitiikka, joka sinänsä on ollut oikea ratkaisu ja tilapäinen inflaatio on sen suhteellisen vähäinen jälkiseuraus. Ryssien propaganda toki yrittää yhdistää näitä asioita yrityksenä saada vapaa maailma luovuttamaan.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 657
Shokeeraavaa kaikenkaikkiaan. Rahallisesti suuri vaikutus varsinkin aluksi. Sittemmin suoraan 10e per viikko. Ja toki sponsoroin tietenkin Venäjää Kappa
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 710
Onhan tässä tullut mietittyä, että onneksi olen aika "rajoittuneesti" empaattinen ihminen. "Asiat joihin ei voi vaikuttaa mitenkään" on elämän suurinta paskaa, ja vaikka kukin ihminen voi konkreettisesti vaikuttaa sodan seurauksiin (esim. ukrainalaisiin ihmisiin) niin Venäjän hallintoon ja Venäjän ihmismassoihin ei kyllä voi vaikuttaa niin yhtään mitenkään. Sen hyväksyminen ja jonkinlainen "hallittu kyynisyys" tuntuu olevan tietynlainen edellytys sille että pystyy omassa elämässään tekemään merkityksellisiä asioita. Itse ihan tietoisesti suodatan sitä, että miten paljon ja minkätyyppistä uutisointia luen. Jos kokee jotain vihaa ja lueskelee päivästä toiseen venäläisten sotarikoksista ja siviiliteurastuksista, niin kannattaa ihan oikeasti lopettaa se. Se lukeminen ei auta mitään eikä ketään.

Välillä tekee suorastaan mieli lopettaa lähes koko aihe omassa päänsisäisessä kuplassaan, eli skipata esim. täältä kaikki Ukraina/Nato/jne. - ketjut, käytännössä se edellyttäisi ettei kävisi missään normaaleilla uutissivuillakaan. Ei taida onnistua, mutta sen voi esim. tehdä että rauhoittaa lomat ja viikonloput.
2020- luku rikkoo varmaan aika monelta mielen. Samaan putkeen kaksi asiaa joihin ei voi vaikuttaa mitenkään, eli koronapsykoosit ja venäläisten massapsykoosit. Lisää tulee ja kannattaa tiedostaa että miten tekee sellaisia valintoja joilla on rauhan ja hyvyyden puolella ilman että hajottaa itseään.
Musta ei kyllä tän perusteella kuulosta että olisit jotenkin rajoittuneesti empaattinen. Paremminkin siltä, että ehkä eläydyt uutisiin mukaan turhankin voimakkaasti. :hmm:

Kieltämättä Ukrainan tilanne tuntui aluksi vähän kuumottavalta, kun Venäjä on meidänkin naapuri. Mutta en ole silleen kovin voimakkaita vaikutuksia huomannut uutisten lukemisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 257
Musta ei kyllä tän perusteella kuulosta että olisit jotenkin rajoittuneesti empaattinen. Paremminkin siltä, että ehkä eläydyt uutisiin mukaan turhankin voimakkaasti. :hmm:

Kieltämättä Ukrainan tilanne tuntui aluksi vähän kuumottavalta, kun Venäjä on meidänkin naapuri. Mutta en ole silleen kovin voimakkaita vaikutuksia huomannut uutisten lukemisesta.
Kyllä siitä on ihan tutkimustuloksia että tuo sota vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen, erityisesti naisilla. Ei minulla varmaan kovin keskiarvoista poikkeavasti. Suomalaiset nyt ylipäänsä ovat aika tunnekuolleita, mutta globaalisti ajeteltuna kyllä nämä asiat ihmisiin vaikuttaa. Jos ei mitään tunteita herätä niin ok, mutta se ei päde kaikkiin.
Ehkä tuossa myös vähän luit tuota jotenkin omalla tavallasi; se että tiedostan että jokin uutinen vaikuttaa negatiivisesti niin ei tarkoita sitä että raivoaisin tai tunteilisin ruudun takana. Se vaan tarkoittaa että tiedostan asian, joka saattaa olla vaikka lievä negatiivinen tunne jossain päin ja sitä keho/mieli- viritelmää voi säädellä.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 710
Kyllä siitä on ihan tutkimustuloksia että tuo sota vaikuttaa ihmisten mielenterveyteen, erityisesti naisilla. Ei minulla varmaan kovin keskiarvoista poikkeavasti. Suomalaiset nyt ylipäänsä ovat aika tunnekuolleita, mutta globaalisti ajeteltuna kyllä nämä asiat ihmisiin vaikuttaa. Jos ei mitään tunteita herätä niin ok, mutta se ei päde kaikkiin.
Ehkä tuossa myös vähän luit tuota jotenkin omalla tavallasi; se että tiedostan että jokin uutinen vaikuttaa negatiivisesti niin ei tarkoita sitä että raivoaisin tai tunteilisin ruudun takana. Se vaan tarkoittaa että tiedostan asian, joka saattaa olla vaikka lievä negatiivinen tunne jossain päin ja sitä keho/mieli- viritelmää voi säädellä.
En käsittänyt että ragettaisit tai tunteilisit näytön takana, vaan että uutisten lukemisesta tuli/tulee selvästi negatiivisia tunteita, jotka jää jäytämään tai jotain. Mutta voi olla että tulkitsin sitten väärin.

Sitä just pohdiskelinkin, että ihmiset taitaa olla tässä suhteessa aika erilaisia. Esim. mulla just ekan kuukauden aikana tuntui tilanne hieman kuumottavalta, mutta nyt uutiset ei silleen tunnu vaikuttavan enää juuri ollenkaan. Koronauutiset taas ei tuntunut juuri missään, kun aika nopeasti oli selvillä että tauti ei ole terveille aikuisille kovin vaarallinen, toisin kuin esim. Espanjantauti. Mutta ehkä mää sitten olen keskimääräistä tunteettomampi tapaus, tai jotain. :hmm:
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
En käsittänyt että ragettaisit tai tunteilisit näytön takana, vaan että uutisten lukemisesta tuli/tulee selvästi negatiivisia tunteita, jotka jää jäytämään tai jotain. Mutta voi olla että tulkitsin sitten väärin.

Sitä just pohdiskelinkin, että ihmiset taitaa olla tässä suhteessa aika erilaisia. Esim. mulla just ekan kuukauden aikana tuntui tilanne hieman kuumottavalta, mutta nyt uutiset ei silleen tunnu vaikuttavan enää juuri ollenkaan. Koronauutiset taas ei tuntunut juuri missään, kun aika nopeasti oli selvillä että tauti ei ole terveille aikuisille kovin vaarallinen, toisin kuin esim. Espanjantauti. Mutta ehkä mää sitten olen keskimääräistä tunteettomampi tapaus, tai jotain. :hmm:
Pikemminkin lienet ns. normaali. Aika harva jaksaa samaa aihetta kuukaudesta toiseen harrastuksen tasolla seurata ja märehtiä. Ennen ei edes voinut, nykyään voi selata uutisia, twitteriä jne tasan kaiken aikansa. Se että korvaa sitten sillä muuta aktiviteettia on jo epäterveellistä.
 
Liittynyt
03.11.2016
Viestejä
327
Ekan kuukauden ite olin aika paskana, varsinkin kun oli muutakin stressiä elämässä, nyt näin kolmen kuukauden jälkeen ei enää juurikaan minkäänlaisia tunteita aiheuta. Doomscrollaus melkeen kokonaan loppunut, ettei kokoajan tule seurattua mitä siellä tapahtuu - toisaalta myös uutisointikin ja "liveseuranta" on vähentynyt, tai ei enää tosiaan samaan tahtiin tule tietoa, kuvia ja videoita.
 

tuoppi´

Kapitalisti
NOSTO
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
3 719
Yksi tässä ketjussakin näkynyt virhepäätelmä on että inflaatio liittyisi eritysen suurelta osin suoraan sotaan. Inflaatioaste oli kuitenkin noussut nykyiselle tasolleen suurimmaksi osaksi jo ennen sotaa ja sen suurin tekijä on koronapandemian aikana laajalti maailmassa toteutettu tukipolitiikka, joka sinänsä on ollut oikea ratkaisu ja tilapäinen inflaatio on sen suhteellisen vähäinen jälkiseuraus. Ryssien propaganda toki yrittää yhdistää näitä asioita yrityksenä saada vapaa maailma luovuttamaan.
Joo, inflaatio laukkasi jo aiemminkin. Mutta ei tuo sota ja reaktio sotaan ainakaan vähentänyt inflaatiota. Vähän niinkun että asiat oli jo huonosti ja nyt ne on vielä huonommin. Todennäköisesti asiat tulevat vielä menemään tästäkin huomattavasti huonompaan, kun inflaatio ja muutkin ongelmat aina tulee viiveellä. Tavallaanhan nämä ongelmat alkoi jo finanssikriisin aikaan, silloin jo jätettiin velat maksamatta ja nyt sitten tuli vielä parit kriisit sen perään niin soppa on valmis. Karut ajat tulee olemaan edessä päin, tämä ei todellakaan tule olemaan mikään "tilapäinen" tai "vähäinen" juttu.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
12kk euribor jo kohta 0,8%. Nousi 0,112%-yksikköä perjantaista maanantaihin.

6/13/20220.792 %
6/10/20220.680 %
6/9/20220.614 %
6/8/20220.569 %
6/7/20220.561 %
6/6/20220.521 %
6/3/20220.486 %
6/2/20220.450 %
6/1/20220.417 %
5/31/20220.390 %
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
Edelleenkin välillä vähän epäuskoinen olo. Varsinkin alussa kun pystyi Ukraina-Venäjän rajalla olevista kameroista lähetettävää livekuvaa seuraamaan, niin oli uskomatonta kun näkyi että tankkeja ym. vyöryi kuvissa rajan yli. Uutissivustojen live-seurantaa tulee edelleen aika paljon seurattua, tosin tuntuu että ne ovat jonkin verran hiljentyneet.

Muilta osin samaa kuin muillakin, eli nousseet hinnat ja korot näkyy omassa elämässä. Omassa asuntolainassa ei ole mitään korkosuojausta niin kieltämättä vähän jännittää millaista korkoa joutuu maksamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 084
Edelleenkin välillä vähän epäuskoinen olo. Varsinkin alussa kun pystyi Ukraina-Venäjän rajalla olevista kameroista lähetettävää livekuvaa seuraamaan, niin oli uskomatonta kun näkyi että tankkeja ym. vyöryi kuvissa rajan yli. Uutissivustojen live-seurantaa tulee edelleen aika paljon seurattua, tosin tuntuu että ne ovat jonkin verran hiljentyneet.

Muilta osin samaa kuin muillakin, eli nousseet hinnat ja korot näkyy omassa elämässä. Omassa asuntolainassa ei ole mitään korkosuojausta niin kieltämättä vähän jännittää millaista korkoa joutuu maksamaan.
Jännitystä voi vähentää katsomalla futuureista ja swapeista ennusteita.
 
Liittynyt
16.05.2017
Viestejä
514
Voi helvetti mikä on tilanne täällä Suomessakin ruoka-avun suhteen. Heti alkuun seurakunta ilmoitti, että kirstu on tyhjä ja hakijoita niin vitusti, että seuraavan kerran leipäjono mahdollista järkätä vasta kuukauden päästä. Ja kyseessä on ihan tarpeeksi iso kaupunki varsinais-suomessa ja tilanne on tämä...

Jokainen voinee kuvitella mitä moni salissa oleva perheellinen mietti siinä tilanteessa kun sanottiin, että edes leipäjonosta ei tule saamaan leipää pitkään aikaan. En väitä, että tämä on kaikki Ukrainan sodasta johtuvaa, mutta kyllä pian on edessä iso jako.
 

Hellsinki

Kapteeni pienkonekorjaaja
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
2 139
rahat on loppu jo ennen palkkaa. tiukkaa tekee
" lievää "ryss vihaa havaittavissa
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Kyllähän tää on vaikuttanu henkisesti aivan helvetisti. Tulee istuttua vielä enemmän koneella ja katseltua sotavideoita ja uutisia sodasta. Alkupäivät sodasta olin ihan lukossa ja jouduin jopa käymään lääkärissä ahdistuksen takia. Asiaa ei auta yhtään se että olen "sotafriikki" ja tiedän kaiken toisesta maailmansodasta niin sitä automaattisesti vertaa tilannetta siihen ja millainen helvetti tästä pahimmillaan tulee. Kauheinta tässä on se että osasin ikäänkuin odottaa että jossain välissä tulee joku isompi sota. Niin on ihmiskunnan historiassa aina mennyt että tietyin väliajoin tulee jonkinlainen isompi sota missä myllätään maita ympäri. Näin on ollut ja tulee aina olemaan. Viimeisestä isosta rähinästä on jo sen verran aikaa että olihan tämä jollakin lailla odotettavissa. Siinä mielessä ihminen ei muutu vaan aina löytyy näitä kahjoja jotka pistää kaiken ihan sekaisin.
Sekään ei tullut yllätyksenä mitä venäläiset sotilaat sodassa tekee, se oli vain ajan kysymys. Sodan alussa ajattelin että näinkö maailma on muuttunut että sotakin on "sivistynyttä" kun näin panssarivaunujen vyöryvän kaduilla ja siviileitä huutelemassa joukoille niin ajattelin että eikö ne ryöstä ja raiskaakkaan kuten aikoinaa. Mutta kyllähän ne sitten myöhemmin alkoi.

Tässä elellään todella veitsen terällä mitä tulee tapahtumaan. Jos Putte saa Ukrainan vallattua niin sitten alkaa ihan uusi aika ja Ukrainasta saadaan pakkosotilaita hyökkäämään muihin maihin, kenties myös Suomeen. Samoin Ukrainassa olisi loppumaton pakkotyövoima sotakoneiston elvyttämiseen ja rakentamiseen.
Kun on tuollainen mielenvikainen ihminen ja maa jossa ihmishenki ei ole minkään arvoinen niin sieltä voi odottaa ihan mitä vaan. Luojan kiitos että Nato on olemassa ja Venäjän armeija on niin läpeensä korruptoitunutta että ei ole onneksi mennyt ihan putkeen tämä sota. Toisaalta on myös tavallaan huojentavaa nähdä kuinka Venäjälle voidaan laittaa kapuloita rattaisiin ns. "aseettomasti" eli pakotteilla ja niin että länsimaiset yritykset poistuvat Venäjältä. Mutta tuo energiahomma on kusinen paikka koska niin moni maa on riippuvainen venäläisestä energiasta.

Mutta se mikä tässä eniten huolestuttaa niin sota on kussut seuraavat 10-20v totaalisesti. Kaikki se mihin tähän mennessä ollaan totuttu voi olla kohta historiaa. Ruuasta ja sähkö voi kohta alkaa olemaan ihan oikeasti pulaa vaikka en uskokkaan että mihinkään nälänhätään asti mennään. Kaikki kallistuu niin paljon että mihinkään ei ole kohta enää varaa ja elämä ja elintaso alkaa pikkuhiljaa laskemaan. Tän pelleilyn takia käytännössä menetetään kokonaan yksi sukupolvi ihmisiä myös suomessa. Venäjältä kuitenkin tuli paljon energiaa, öljyä, metallia ja puuta ja se kaikki on nyt loppu. Tulee pitkäksi aikaa pula kaikesta ennenkuin löydetään korvaavia toimittajia ja toimijoita. Tää on myös länsimaille aivan hirvittävä katastrofi vaikka suoranaisessa sodassa ei ollakkaan ukrainaa lukuunottamatta.

Mä oon edelleen sitä mieltä että ihmiset ei ymmärrä kuinka vakavasta asiasta on kyse. Tulee ihan mieleen Netflixin Dont Look Up -leffa mutta komeetan sijalla sota. Täällä ollaan niin totuttu tähän "ei koske suomea" tyyliin että vaikka maailmalla tapahtuisi mitä niin ei koske suomalaisia. Mutta nyt koskee. Naapurimaa rähisee eikä tiedä koska se alkaa rähisemään tänne ihan vaan rähisemisen ilosta. Mutta vaikka sota ei tänne tulisikaan niin 10v lama tästä tulee. Kohta alkaa yrityksiä lomauttelemaan kun ei saada raaka-aineita ja ihmiset alkavat säästämään ja kulutus laskee ja työttömyys alkaa nousta.

Toisaalta taas on hiukan helpottanut oloa se kun on huomannut miten totaalisen paska toi venäjän armeija on. Ja se on toisaalta myös huolestuttavaa koska sitten alkaa tämä raiskaus ja tuhoamisvaihe jolloin pommitetaan kaikki mahdollinen paskaksi ja syydetään tykinruokaa rintamalle ukko toisensa perään koska ukot ja aseet niiltä ei lopu kesken. Se ollaan jo nyt huomattu että vaikka Ukraina sotii näennäisesti hyvin niin niillä alkaa kalusto pikkuhiljaa loppumaan. Onneksi länsimailta tulee paljon aseapua ja sentään Naton kimppuun eivät ole vielä uskaltautuneet.

Summa summarum: ahdistaa ja vituttaa että piti venäjän tähän ryhtyä kun muuten sut rauhallista aikaa maailma eli ja koronastakin pikkuhiljaa pääsemässä eroon. Sinne meni. Kaikki harakoille. Kiitti vitusti.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 117
Muutaman päivän seurasin sodan uutisrintamaa alussa tarkkaan ja totesin sitten, että ei tule parantamaan henkistä hyvinvointiani – ja lopetin kyttäämisen. Vilkuilen uutisia Ukrainasta nykyään satunnaisesti, pysyttelen ajan tasalla suunnilleen otsikkotasolla.

En ole menettänyt yöuniani sodan vuoksi muuten kuin välillisesti eri syistä, joita en ala julkisella foorumilla avaamaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Muutaman päivän seurasin sodan uutisrintamaa alussa tarkkaan ja totesin sitten, että ei tule parantamaan henkistä hyvinvointiani – ja lopetin kyttäämisen. Vilkuilen uutisia Ukrainasta nykyään satunnaisesti, pysyttelen ajan tasalla suunnilleen otsikkotasolla.

En ole menettänyt yöuniani sodan vuoksi muuten kuin välillisesti eri syistä, joita en ala julkisella foorumilla avaamaan.
Mä en oikein ikinä ole ymmärtäny tota mentaliteettia että jos pistän kädet korville ja huudan laalaata niin olo muuttuu helpommaksi? Kyllä mua ainakin ahdistaa miljoona kertaa enemmän jos en tiedä jotain tai en pysy kärryillä mitä tapahtuu. Ahdistus vaan kasvaa jos ei pysty seuraamaan ja pysymään ajantasalla. Mutta ehkä joillakin pään työntäminen puskaan toimii, itsellä se vaan pahentaa stressiä ja ahdistusta.
 

Freeze

Elitisti
Team Folding @ Home
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 117
En minä päätä puskaan työnnä, kaukana siitä. Pidän sen vain ulkona herhiläispesästä. Liian suuri määrä sotauutisointia ei paranna kenenkään pääkoppaa, elämässä on muutakin.
 

ttm

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 289
Mä en oikein ikinä ole ymmärtäny tota mentaliteettia että jos pistän kädet korville ja huudan laalaata niin olo muuttuu helpommaksi? Kyllä mua ainakin ahdistaa miljoona kertaa enemmän jos en tiedä jotain tai en pysy kärryillä mitä tapahtuu. Ahdistus vaan kasvaa jos ei pysty seuraamaan ja pysymään ajantasalla. Mutta ehkä joillakin pään työntäminen puskaan toimii, itsellä se vaan pahentaa stressiä ja ahdistusta.
Hämmentävää, miten saat käännettyä omat.. no, mielenterveysongelmat varmaan paras sana - hyveeksi ja niiden puutteen olkiukkoiseksi mentaliteetiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 179
Mä en oikein ikinä ole ymmärtäny tota mentaliteettia että jos pistän kädet korville ja huudan laalaata niin olo muuttuu helpommaksi? Kyllä mua ainakin ahdistaa miljoona kertaa enemmän jos en tiedä jotain tai en pysy kärryillä mitä tapahtuu. Ahdistus vaan kasvaa jos ei pysty seuraamaan ja pysymään ajantasalla. Mutta ehkä joillakin pään työntäminen puskaan toimii, itsellä se vaan pahentaa stressiä ja ahdistusta.
Ai vähän niin kuin ilmastoahdistus. Sori vaan mutta en ymmärrä niin syvää ahdistusta Ukrainan sodasta. Ehkä kannattaisi lopettaa uutisten seuraaminen siitä ja/tai käydä juttelemassa ammattilaiselle.

Itseäni lähinnä vain vituttaa venäjän perseilyn syystä hintojen nousu ja elämän kallistuminen.
 
Liittynyt
05.08.2017
Viestejä
4 710
Ai vähän niin kuin ilmastoahdistus. Sori vaan mutta en ymmärrä niin syvää ahdistusta Ukrainan sodasta. Ehkä kannattaisi lopettaa uutisten seuraaminen siitä ja/tai käydä juttelemassa ammattilaiselle.

Itseäni lähinnä vain vituttaa venäjän perseilyn syystä hintojen nousu ja elämän kallistuminen.
Ukrainan sodasta nyt ymmärtää vähän ilmastoahdistusta paremmin sellaisen pienen kuumotuksen. Mutta ei siitä pitäis tosiaan olla ihan paskana tai menettää yöuniaan ainakaan alkun jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 179
Ukrainan sodasta nyt ymmärtää vähän ilmastoahdistusta paremmin sellaisen pienen kuumotuksen. Mutta ei siitä pitäis tosiaan olla ihan paskana tai menettää yöuniaan ainakaan alkun jälkeen.
Niinpä. Vertasin siksi ilmastoahdistukseen koska ihmisiä on jopa jääneet sairauslomalle siitä kun on ahdistanut niin kovasti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Ai vähän niin kuin ilmastoahdistus. Sori vaan mutta en ymmärrä niin syvää ahdistusta Ukrainan sodasta. Ehkä kannattaisi lopettaa uutisten seuraaminen siitä ja/tai käydä juttelemassa ammattilaiselle.

Itseäni lähinnä vain vituttaa venäjän perseilyn syystä hintojen nousu ja elämän kallistuminen.
Mua ei ole koskaan ahdistanut maailman asiat. Ei koronat eikä ilmasto. Eikä sodat noin ylleensä juuri hetkauta. Mutta nyt kun se on toi jättimäinen naapurimaa joka alkoi käymään puhdasta valloitus-sotaa sen huru-ukon johdolla joka ei välitä ihmishengistä tuon taivaallista ja on muutenkin arvaamaton niin kyllä mua pelottaa sen touhut. Tosin ahdistus on helpottanut kun tosiaan huomannut kuinka paska koko venäjän asevoimat on.

Se on harmi että tietää mitä sodat on ja mitkä niiden vaikutukset ovat ja ei se siitä miksikään muutu vaikka ei lukis uutisia enää koskaan. En mä mahda sille mitään että en osaa ottaa kovin kevyesti tätä ja mahdollista uuden suursodan mahdollisuutta. Mitään järkeähän siinä ei Puten puolelta olisi, mutta ongelmaksihan tässä sen tekee että järjellä ei ole mitään tekemistä tän sodan kanssa ja Putte tekee just niinkuin sitä huvittaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 179
Mua ei ole koskaan ahdistanut maailman asiat. Ei koronat eikä ilmasto. Eikä sodat noin ylleensä juuri hetkauta. Mutta nyt kun se on toi jättimäinen naapurimaa joka alkoi käymään puhdasta valloitus-sotaa sen huru-ukon johdolla joka ei välitä ihmishengistä tuon taivaallista ja on muutenkin arvaamaton niin kyllä mua pelottaa sen touhut. Tosin ahdistus on helpottanut kun tosiaan huomannut kuinka paska koko venäjän asevoimat on.

Se on harmi että tietää mitä sodat on ja mitkä niiden vaikutukset ovat ja ei se siitä miksikään muutu vaikka ei lukis uutisia enää koskaan. En mä mahda sille mitään että en osaa ottaa kovin kevyesti tätä ja mahdollista uuden suursodan mahdollisuutta. Mitään järkeähän siinä ei Puten puolelta olisi, mutta ongelmaksihan tässä sen tekee että järjellä ei ole mitään tekemistä tän sodan kanssa ja Putte tekee just niinkuin sitä huvittaa.
Toki itseäni surettaa ukrainalaisten kohtalot maassaan. Varsinkin siviilien, lasten murhaaminen. Aivan käsittämätöntä ja brutaalia jota harjoittaa mukamas " sivistynyt" naapurivaltio.
Kansalaisena en siihen voi vaikuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
13 070
Toki itseäni surettaa ukrainalaisten kohtalot maassaan. Varsinkin siviilien, lasten murhaaminen. Aivan käsittämätöntä ja brutaalia jota harjoittaa mukamas " sivistynyt" naapurivaltio.
Kansalaisena en siihen voi vaikuttaa.
Tottakai muakin surettaa ukrainalaiset, mutta se ei ole mun ahdistuksen suurin syy. Suurin syy on se että tällä on vaarana levitä koko euroopan laajaksi sodaksi ja sen jälkeen käytännössä kaikkien tällä hetkellä elossa olevien "normaalit" elämät on ohi ja alkaa ensin sota-aika, sitten lama ja jälleenrakennuksen aika ja sitä en haluaisi olla kokemassa. Vähän niinkuin että ei ole enää mitään miksi elää jos ei ole kuin kurjuutta ja jälleenrakennusta ja pulaa edessä ja kaikki tähän asti tuttu ja turvallinen on poissa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 364
Mä en oikein ikinä ole ymmärtäny tota mentaliteettia että jos pistän kädet korville ja huudan laalaata niin olo muuttuu helpommaksi? Kyllä mua ainakin ahdistaa miljoona kertaa enemmän jos en tiedä jotain tai en pysy kärryillä mitä tapahtuu. Ahdistus vaan kasvaa jos ei pysty seuraamaan ja pysymään ajantasalla. Mutta ehkä joillakin pään työntäminen puskaan toimii, itsellä se vaan pahentaa stressiä ja ahdistusta.
Sen takiahan tällaista tapahtuu, että ihmiset eivät halua ajatella. Tämä henkinen venäläisyys on valitettavasti enimmäkseen enemmistön asenne, kun ei suoraan itseä koske. Tai siis koskeehan se, mutta sen tajuaa vasta liian myöhään, koska oli comfy olla ajattelematta ja etenkin puhumatta.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
376
Tottakai muakin surettaa ukrainalaiset, mutta se ei ole mun ahdistuksen suurin syy. Suurin syy on se että tällä on vaarana levitä koko euroopan laajaksi sodaksi ja sen jälkeen käytännössä kaikkien tällä hetkellä elossa olevien "normaalit" elämät on ohi ja alkaa ensin sota-aika, sitten lama ja jälleenrakennuksen aika ja sitä en haluaisi olla kokemassa. Vähän niinkuin että ei ole enää mitään miksi elää jos ei ole kuin kurjuutta ja jälleenrakennusta ja pulaa edessä ja kaikki tähän asti tuttu ja turvallinen on poissa.
Tämä on ehkä se suurin ahdistuksen syy itsellänikin. Plus suuri pettymys että ihmiskunta ei ole kehittynyt mihinkään. Tässä on liikaa tuttuja elementtejä aiemmista Euroopan vaiheista. "Sota on kaukana, Balkanilla saakka..." kunnes. Mutta toisaalta ei auta kuin jatkaa elämistä eteenpäin, kuviot on niin isot että ei niille mitään itse mahda. Jos sota tulee, niin sitten tulee ja tapellaan. Taloudessa kurjat ajat tulevat varmasti, mutta eiköhän niistä jotenkin selvitä jos suursota vältetään. Olen itse rajoittanut sotauutisia, päivittäin tsekkaan tärkeimmät, mutta en enää doomscrollaa vaan teen ihan muita juttuja.
 
Liittynyt
16.08.2018
Viestejä
1 458
Kaksi ja puoli kuukautta vierähtänyt ja 12kk euribor pompsahtanut prosentin ylemmäs, 1,76% tänään. Näytti ensin rauhoittuvan sinne prosentin pintaan, mutta nyt taas vetänyt koiliseen monta päivää.

 
Liittynyt
17.06.2018
Viestejä
9 086
Sikäli kun aiheeseen liittyy lisääntyvä pettymys ihmiskuntaan ja ihmisten pahuuteen, niin suosittelen lukuvinkkinä Bregman "Hyvän historia". Kuulostaa tylsältä keski-ikäisille kirjoitetulta kirjalta, mutta oikeasti aika kiinnostava opus. Monia ihmisen luontaista pahuutta osoittavia psykologisia kokeita kumottu arkistojen avauduttua ja myös sodista kiinnostavia väitteitä, kun aineistoja käyty läpi (esim. jossain sodissa vain 20% sotilaista yritti oikeasti tappaa vihollisia). Yleisesti ottaen kriisitilanteissa ihmiset toimii hyvin auttavaisesti, eikä itsekkäästi kuin elokuvissa.
Tämä olikin erinomainen suositus, kiitoksia.

Nextoryn kokeilujakso oli päällä Raven Onen takia ja tämä löytyi sieltä niin kokeilin. Nopealukuinen ja hyvä kirja. Hieman vaikeaa nähdä venäläiset hyvinä mutta kirja antaa selityksen heidänkin toimilleen kun lukee kokonaan.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
242 321
Viestejä
4 232 778
Jäsenet
71 191
Uusin jäsen
Viraston ylijohtaja

Hinta.fi

Ylös Bottom