Ukrainan sodan vaikutus omaan elämään

Liittynyt
05.03.2023
Viestejä
818
Luulis että kun ostaa jonkun Venäjällä toimivan kansainvälisen brändituotteen niin enemmän lähtee rahaa ulkommaille kuin jää Venäjälle?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
247
Boikotteihin liittyen:

Miten tarkasti seuraatte yritysten toimintaa Venäjällä ja erilaisia omistusjärjestelyjä tai muita veivauksia, ennen kuin teette päätöksen tuotteen tai palvelun ostamisesta? Ja kuinka syvälle noissa pitäisi pureutua?

Jäätelö nyt on tietenkin luokkaa "ensimmäisen maailman ongelma", eli ei ole kovin suuri asia joutua luopumaan siitä vaikka kokonaan. Joka tapauksessa aika hankalaksi tuntuu menevän, jos haluaa toimia "periaatteellisesti". Kaikki Unileverin ja Nestlen valmistamat jäätelöt olen jo jättänyt kauppaan, ja vaihtoehtoja katsellessani tutkailin sitten muita merkkejä. Käteen sattui Häagen-Dazsin purkki, josta ei tainnut ollakaan mitään mainintaa lukemissani artikkeleissa, joissa käsiteltiin ongelmallisia jäätelöitä. Tarkalla syynäämisellä Häagen-Dazs paljastui kuitenkin General Millsin brändiksi, ja koska kyseinen puulaaki jatkaa ilmeisesti edelleen täyttä häkää toimintojaan Venäjällä, sai sekin purkki jäädä altaaseen.

Ja toisaalta sitä miettii, mikä vaikutus omalla toiminnalla ylipäätään on katsellessaan vilinää jäätelöaltaalla, kun tarjouksessa on 3 purkkia kympillä Ben & Jerryä (Unilever, ja ilmeisesti Ben Cohen on kunnon putinisti). Ja toisaalta Turengin tehtaalla valmistetusta jäätelöstä nyt tuskin ainakaan suoraan kilisee rahaa Putlerin sotakassaan, vaikka Froneri onkin osittain Nestlen omistuksessa.

Entäpä sitten muut kuviot? Pepsin Putin-colat olen jättänyt hyllyyn, ja valinnut vaikka Coca-Colaa, koska olin ymmärtänyt sen ainakin jossain määrin rajoittaneen toimintojaan Venäjällä. Nyt kuitenkin on tullut näkemyksiä siitä, että Coca-Colakin olisi tekemässä paluuta Venäjän markkinoille. Lisää kuviota sekoittavat ilmeisesti Coca-Colan osittain omistama HBC eli Hellenic Bottling Company, joka pullottaa Venäjällä Dobry Cola -nimistä tuotetta.

Ja lisäksi on tietenkin elektroniikka. Taannoin yritin selvitellä, mitä puhelinmerkkiä voisi hankkia yritykseltä, joka ei toimi Venäjällä. Varmaan jokin Apple tai ehkäpä tietyin reunaehdoin Samsung olisivat olleet hyväksyttäviä vaihtoehtoja, mutta kumpikaan ei oikeassa hintaluokassa tarjonnut järkeviä ominaisuuksia. Parasta olisi varmaan ollut jättää koko hankinta tekemättä, mutta vanhan laitteen hajottua oli kuitenkin ostettava uusi laite, joten päädyin Nord 3:een, vaikka OnePlus toimiikin Venäjällä ihan normaaliin tapaan. Ja tietysti näissäkään tilanteissa ei riittäisi tarkastella pelkästään vaikutuksia Ukrainan sotaan, vaan oikeasti pitäisi tutkailla myös kaikkia muita vastuullisuuskysymyksiä, esim. mistä yritys hankkii esimerkiksi tarvitsemansa maametallit.

Voi hemmetti, että menee monimutkaiseksi. Tuntuu, että jos haluaa toimia "oikein", siitä saa aikaiseksi ihan kokopäiväisen työn. Tai sitten voisi tietenkin asuttaa sähkötöntä torppaa kaukana kaikesta ja ryhtyä ekofasismia kannattavaksi kalastajaksi.
Aina ei tarvitse mennä ääripäihin. Varmaan sinäkin viet roskat roskikseen mutta et jokaista langanpätkää välttämättä aina oikein kierrätä. Tee se minkä voit ilman stressiä tehdä.

Sellaista ei kannata esittää, että ihan turha edes yrittää (putinin propagandaa).
 

kaarlos

Virallinen JimmZ-boikotoija
Premium-jäsen
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
1 719
Miten tarkasti seuraatte yritysten toimintaa Venäjällä ja erilaisia omistusjärjestelyjä tai muita veivauksia, ennen kuin teette päätöksen tuotteen tai palvelun ostamisesta? Ja kuinka syvälle noissa pitäisi pureutua?
Hyvin vastaavia mietintöjä itsellä, tämän lisäksi tullut vaatehankinnat vaihdettua pääasiassa Euroopassa valmistettuihin tuotteisiin ja kengissä sama jotain juoksukenkiä lukuunottamatta kun noita ei oikein tahdo saada.
 
Liittynyt
22.10.2023
Viestejä
56
Boikotteihin liittyen:

Miten tarkasti seuraatte yritysten toimintaa Venäjällä ja erilaisia omistusjärjestelyjä tai muita veivauksia, ennen kuin teette päätöksen tuotteen tai palvelun ostamisesta? Ja kuinka syvälle noissa pitäisi pureutua?
Kyllä tulee seurattua ja välillä tarkistan ennen ostoa, että mikäs on tilanne. Ihan vaikka pesuaineen ostossakin tarkistan. Avainmerkit yms ei merkitse mitään, kun taustalla voi olla iso multikansallinen yritys, joka rakentelee uusia tehtaita venäjälle tms. Muutenkin toki tulee minimoitua kulutusta ja nestle on ollut boikotissa jo vuosikausia, koska heidän mielestään vesi ei ole ihmisoikeus. Annan myös yrityksille positiivista palautetta, jos kytköksiä venäjälle ei ole.
 
Liittynyt
17.12.2016
Viestejä
447
Luulis että kun ostaa jonkun Venäjällä toimivan kansainvälisen brändituotteen niin enemmän lähtee rahaa ulkommaille kuin jää Venäjälle?
Varmaan joo. Osittain, ainakin omissa valinnoissani, on kyse myös siitä, että vaikka siitä omasta ostoksesta ei rahaa Putlerile kulkeutuisikaan, niin mieluummin tuen sellaista yritystä joka on vetäytynyt Venäjältä tai ainakin pyrkii supistamaan liiketoimintojaan mahdollisuuksien rajoissa

Sellaista ei kannata esittää, että ihan turha edes yrittää (putinin propagandaa).
Juu totta. Ilmaisin asian ehkä vähän huonosti, mutta enemmän tarkoitus oli pohtia että "onko tästä minun toiminnastani mitään hyötyä" kuin yleisesti esittää että turha yrittää. Mutta uskon kyllä että ainakin joissakin tapauksissa vaikutuksia todella on. Toivottavasti moni suomalainen yritys ottaa opiksi siitä, minkälaiseen paskamyrskyyn Putinin oma dronekauppa joutui.
 
Liittynyt
30.04.2024
Viestejä
247
Varmaan joo. Osittain, ainakin omissa valinnoissani, on kyse myös siitä, että vaikka siitä omasta ostoksesta ei rahaa Putlerile kulkeutuisikaan, niin mieluummin tuen sellaista yritystä joka on vetäytynyt Venäjältä tai ainakin pyrkii supistamaan liiketoimintojaan mahdollisuuksien rajoissa


Juu totta. Ilmaisin asian ehkä vähän huonosti, mutta enemmän tarkoitus oli pohtia että "onko tästä minun toiminnastani mitään hyötyä" kuin yleisesti esittää että turha yrittää. Mutta uskon kyllä että ainakin joissakin tapauksissa vaikutuksia todella on. Toivottavasti moni suomalainen yritys ottaa opiksi siitä, minkälaiseen paskamyrskyyn Putinin oma dronekauppa joutui.
Juu tiedän tunteen omasta pienuudesta ja tekojen pienestä vaikutuksesta. Se on osittain totta kyllä mutta pitää muistaa, että et ole boikottisi kanssa yksin. Muistan lukeneeni jostain lehdestä (ehkä hesarin kuukausiliite) boikottien vaikutusta käsittelevää artikkelia ja siinä käytiin läpi useita yleisiä boikotteja ja kyllä useimmilla boikoteilla on ollut vaikutusta. Joten jatketaan boikotteja mutta ei oteta niistä stressiä, tehdään se minkä voidaan.
 

BGZ

Liittynyt
02.05.2024
Viestejä
9
TL;DR ajauduin sivistämään itseäni, samalla kun toiset ammuskelee.

Euroopan talous meni keväällä 2022 hieman sekaisin, joten töistä tuli lomautus toistaiseksi tuotannollisten/taloudellisten syiden takia. Irtisanouduinkin sitten töistä (elämäni ensimmäinen vakityö btw), menin kesätöihin ja pääsin opiskelemaan. Tuli muutettua paikkakunnalta toiselle. Taloudellista hittiä on luonnollisesti tullut, mutta se ei ole mitään verrattuna siihen, mitä Ukrainan rintamalla tapahtuu ja mitä stressiä ukrainalaisilla mahdollisesti on.

Sotauutisia tulee välillä seurattua kiinnostuneena ja kauhistuneena. Kyseessä on kuitenkin jotakin mistä tulee merkittävä osa Euroopan sotahistoriaa ja ihan yleistäkin historiaa. Välillä tämä ihmettely menee överiksi: olisi järkevämpää keskittyä omaan arkeen, mutta se on paljon tylsempää ja merkityksettömämpää.

Intti ei minua aikoinaan kiinnostanut ollenkaan, ja olin paska sotilas (no tietysti sotilaana oloa vasta harjoitellaan siellä). Metsässä harjoituksissa toki pyrin tekemään asialliset hommat normaalisti. Minulla kesti vuosia ymmärtää edes osaa varusmiesjohtajien huutamisesta ja firman systeemin tehottomuudesta. Tässä muuten auttoi erilaiset podcastit, Jocko Willinkin nyt näin esimerkkinä. Noh, vieläkään en ymmärrä ihan kaikkea varusmiesjohtajien silloista perseilyä. Nyttemmin sodan myötä olen kuitenkin todennut, että kyllä se koulutus oli kaikesta huolimatta isossa kuvassa juuri semmoiseen varautumista mihin pitääkin varautua. Venäjän oligarkit eivät ymmärrä muuta kuin voimaa.

Venäjään suhtautuminen on muuttunut. Luin monia vuosia sitten ruukinmatruunan kovia kommentteja Venäjästä ja venäläisestä systeemistä. Ihmettelin näitä ja itse olin kiinnostunut venäläisestäkin tieteestä ja taiteesta ja ajattelin että Pietarissa olisi mukava käydä joskus. Ruukinmatruuna olikin oikeassa ja ilmeisesti syönyt samoja aamiaismuroja mitä Martti J. Kari, kun se kuuluisa luento sitten kertoi syvällisemmin samoja asioita. Voipi olla että ei tule loppuelämässä hirveästi hakeuduttua venäläisten asioiden pariin enää.

Joskus harmittaa miten flegmaattisia päättäjät ovat rautaesiripun (kyllä tästä jonkunlainen laajempi sota kylmänä on kehkeytymässä) tällä puolella olleet. Mutta nämä ajatukset alkaa jo mennä off-topiciksi.
 
Liittynyt
22.12.2016
Viestejä
18 606
Venäjään suhtautuminen on muuttunut. Luin monia vuosia sitten ruukinmatruunan kovia kommentteja Venäjästä ja venäläisestä systeemistä. Ihmettelin näitä ja itse olin kiinnostunut venäläisestäkin tieteestä ja taiteesta ja ajattelin että Pietarissa olisi mukava käydä joskus. Ruukinmatruuna olikin oikeassa ja ilmeisesti syönyt samoja aamiaismuroja mitä Martti J. Kari, kun se kuuluisa luento sitten kertoi syvällisemmin samoja asioita. Voipi olla että ei tule loppuelämässä hirveästi hakeuduttua venäläisten asioiden pariin enää.
Mä olen suhtautunut Venäjään erittäin krittisesti 1990-luvulta lähtien (tai no, 1980-luvulta lähtien jos Neuvostoliitto lasketaan), joten on helppo taas myhäillä oltuaan aina oikeassa.

Pari kertaa kävin Venäjällä kauan sitten, mutta Putinin aikana ei ole ollut yhtään fiilistä edes harkita käyvänsä.

Olisihan siellä kauniita naisia. Mutta se on ainut hyvä puoli koko paskastanissa. (Ja nyt erityisesti voisi olla halukkaita kauniita naisia kun miehistä on aiempaa suurempi pula ja talous menee päin persettä.)
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 323
Viestejä
4 330 065
Jäsenet
72 197
Uusin jäsen
pro.forma

Hinta.fi

Ylös Bottom