Ei varsinaisesti liity omaan tyrimiseeni, mutta eräs ex-tuttuni kyseli ohjeita koneen hankkimiseen. Kyselin kyseisen herran käyttötarkoitukset läpi ja suosittelin mitkä osat tarvitsee vähintään ja linkkasin saman tasoisia konepaketteja minkä osat riittää kyseiseen käyttöön. Kattelin siis osien suorituskyvyt eri sivuistoilta ja testeistä läpi, että varmasti riittävät. No kuukauden päästä kun tämä herra on saanut koneensa hän alkaa chatissä itkeä siitä, että konepaketissa on vain halvin white-grade poweri. Ihmettelen hieman asiaa ja hetken keskustelun jälkeen seliviää, että kyseinen herra ei ole ostanut yhtään ainoaa konepakettia tai komponenttia mitä olin suositellut perustuen hänen itse ilmoittamaansa käyttöön vaan jonkun kaikkein halvimman budget konepaketin mitä myynissä oli sillä hetkellä kun kuulemma pärjää silläkin.
Hetken päästä sama tyyppi poistaa minut kaikista sosiaalisen median alustoista kun en jaksa kuunnella itkemistä konepaketista mitä en edes ole suositellut ostamaan ja kaikkein halvimmista komponenteistä mitä konepaketista löytyy. Itseäni lähinnä mietityttää se miten joku voi olla niin daiju päästään, että kuvittelee, että ottamalla halvimman mitä on myynnissä siinä on muitakin komponentteja kuin halvimmat mahdolliset tai sitä, että kuvittelee, että joku halvin konepaketti on sama asia kun se, että osien suorituskyky on mietitty tarkkaan läpi faktoilla.
En oikeastaan koskaan aikaisemmin kun olen neuvonut jotain osien tai koneen hankinnassa ole törmännyt vastaavaan, että ohjeita vastaanottanut ei kuuntele mitään ohjeita ja ostaa ohjeista riippumatta ihan mitä sattuu ja sitten kiukuttelee siitä siihen päälle tekemistään valinnoista. Olen siis neuvonut useinta muitakin ihmisiä osien hankinnassa aikaisemmin.