Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Tämähän ei vaan yksinkertaisesti onnistu osalla firmoja vaan se veloitus on aina tasan 100 eur/kk riippumatta pyörän hinnasta.

Tämähän on ihan vain sopimusasia. Jos firma on päättänyt veloittaa 100 €/kk, niin ihan samalla tavalla voi tehdä uuden päätöksen ja veloittaa vaikkapa 200 €/kk. Ei nämä ole mitään kiveenhakattuja asioita, vaan ihan asioita jotka voidaan muuttaa miten halutaan.

Ja jos menet firmalta ottamaan pyörää ja laitat ehdoksi että veloitus on 200 €/kk, niin meinaatko että firma jättää mieluummin kaupat tekemättä kuin kirjaavat kuukausieräksi 200 €/kk?
 
Riippuu ihan yhtiöstä, jossain taitaa liisattu pyörä kuulua kotivakuutukseen, osalla voi vakuuttaa erikseen lisähinnasta ja osalla (useimmilla kai) ei lainkaan.

Siis täähän on täysin kiinni sun kotivakuutuksesta ja siellä yleensä ei korvata muiden omistamaa omaisuutta paitsi vastuuvakuutuksen kautta ja vastuuvakuutuksessa on sitten omat kriteerinsä, jotka eivät yleensä liisaripyörän kanssa täyty.
 
Siis täähän on täysin kiinni sun kotivakuutuksesta ja siellä yleensä ei korvata muiden omistamaa omaisuutta paitsi vastuuvakuutuksen kautta ja vastuuvakuutuksessa on sitten omat kriteerinsä, jotka eivät yleensä liisaripyörän kanssa täyty.

Niinhän mä just sanoin mutta eri sanoilla. Osalla yhtiöistä ei sellaisia optioita löydy joilla etufillari menisi vakuutukseen, jollain ehkä menee suoraan ja jollain menee jos ostaa erikseen option joka sen mahdollistaa mutta täysin vakuutusyhtiöstä kiinni miten asia heidän vakuutuksissaan menee.

Tämähän on ihan vain sopimusasia. Jos firma on päättänyt veloittaa 100 €/kk, niin ihan samalla tavalla voi tehdä uuden päätöksen ja veloittaa vaikkapa 200 €/kk. Ei nämä ole mitään kiveenhakattuja asioita, vaan ihan asioita jotka voidaan muuttaa miten halutaan.

Ja jos menet firmalta ottamaan pyörää ja laitat ehdoksi että veloitus on 200 €/kk, niin meinaatko että firma jättää mieluummin kaupat tekemättä kuin kirjaavat kuukausieräksi 200 €/kk?

Sopia voi varmaan monista asioista ne firmojen päättäjät, mutta käyttäjät ei. Aika yleistä taitaa olla että firmoilla on firman (työnantajan) ja pyöräetukumppanin sopimukseen pohjautuva pyöräetupolitiikka joka määrittelee kuinka homma toimii ja yksittäisen työntekijän mahdollisuudet sopia jotain sen ohi on nolla. Työnantajalla tuskin on suurtakaan intoa lähteä avaamaan sopimuksia tämän muutaman kuukauden siirtymäajan säätämisen takia ainakaan jos kyse on yhtään isommista firmoista. Yrittäjät ja nyrkkipajat ehkä voi tehdä asioita liinisti ja siellä tällainen voi olla mahdollista mutta useimmissa tapauksissa tuskinpa.
 
Sopia voi varmaan monista asioista ne firmojen päättäjät, mutta käyttäjät ei. Aika yleistä taitaa olla että firmoilla on firman (työnantajan) ja pyöräetukumppanin sopimukseen pohjautuva pyöräetupolitiikka joka määrittelee kuinka homma toimii ja yksittäisen työntekijän mahdollisuudet sopia jotain sen ohi on nolla. Työnantajalla tuskin on suurtakaan intoa lähteä avaamaan sopimuksia tämän muutaman kuukauden siirtymäajan säätämisen takia ainakaan jos kyse on yhtään isommista firmoista. Yrittäjät ja nyrkkipajat ehkä voi tehdä asioita liinisti ja siellä tällainen voi olla mahdollista mutta useimmissa tapauksissa tuskinpa.

Tämä - vaikea uskoa, että yleisesti vähääkään isommassa firmassa aletaan säätämään yksittäisten pyöräetujen kanssa vaan mennään tasan vakiokaavalla ja siinä se. Toisena mikä kannattaa huomioida on se, että pyörää ei lyhennetä 100e/kk näiden pyöräetufirmojen kanssa vaan esim vain 60-70e /kk ja loppuosa on palvelua/rahoitusta/vakuutusta, joka on siinä kyljessä otettava mukana. Eli nettona jos tälle vuodelle yrittäisi puristaa jonkun verohyödyn yms niin vaikeaksi menee.
 
Mikään pakkohan firmoille ei ole pyörittää tuota systeemiä operaattoreiden kautta. Täysin sallittua olisi ostaa pyörä firmalle ja lyhentää se työntekijän palkasta.

Tällöin tuo 1200€/vuosi vähennys voisi toimia kertalaakista kun sen saisi sopia firman kanssa vapaasti.

Mutta ymmärrettävästi aika moni firma ymmärrää, että pyörien omistaminen ei ole keskeistä liiketoimintaa vaan ne kannattaa vuokrata, vaikka se maksaisi suhteessa enemmän.
 
No tuolla ei ihan varmasti se varsinainen pyöräilykärpänen ainaskaan pääse puraisemaan kuntoilu mielessä ihan vaikka geometrian takia.
Off-topic: Vertaat nyt omenoita ja banaaneja.

Nishiki on ihan huippu city-pyöräilyyn. Sillä ajaa rennosti pidemmänkin matkan maantiellä vähällä ylläpidolla.
Vain pari kohtaa pistää silmään: Ketjusuoja on niin minimaalinen, että löysät housut pääsevät ketjujen väliin. Itse valitsisin vaivattomaan ajoon napavaihteet (+ehkä hihnavedon), kun ketjuja ja rattaita harva peruspyöräilijä kuitenkaan huoltaa.

Jos käyttö on jotain muuta, kuten metsässä rymyämistä, kikkailua tms, niin sitten Nishikin geometria on ihan väärä. Siksi monella pyöräilijällä on useampi pyörä eri käyttötarkoitukseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 933
Viestejä
4 751 358
Jäsenet
77 411
Uusin jäsen
Turale

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom