Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Miten tuollainen varkausteoria liittyy varsinaisesti työsuhdepyöräetuun? Varmasti ihan oikeasti omistamansa pyöränkin (tai klapikoneen, sähkösirkkelin tai telkkarin) voi ilmoittaa vakuutusyhtiölle ja kun välissä ei ole leasing yhtiötä, niin ei joudu edes ottamaan mitään pyörää vastaan vaan saa suoraan rahat tilille. Eli vakuutuspetoksiin pyöräetu on kyllä tolkuttoman huono kohde, jos ei vakuutuspetos itsessään ole jo tarpeeksi typerä ansaintalogiikka.

Kiinnostaa kuitenkin nuo tapaukset, että saako oikeasti pyörän tilalle ja millaisen -omasta mielestä korvaava ei välttämättä ole lainkaan sellainen kuin jonkin leasing firman mielestä korvaava tuote voisi olla
 
Pelkän uuden pyörän saaminen 300€ omavastuulla saattaa jollekin olla niin merkittävä insentiivi että voi viedä pyörän Oulun keskustaan varastettavaksi (varmaan lähempänäkin onnistuu mutta jostain syystä Oulu on Suomen piikkipaikalla noiden suhteen)
Puoli tuttu oli jättänyt 4000-5000€ sähköpyöränsä viikoksi oulun keskustastaan pari kesää sitten kun oli lähtenyt hieman laukalle ränni. Oli kuulemma viikon jälkeen löytynyt pyörä sieltä paikalta mihin oli jättänytkin ja kaikki palikatkin oli paikallaan. Eli ei tuokaan nyt pommin varma "suunitelma" ole :)
 
Miten tuollainen varkausteoria liittyy varsinaisesti työsuhdepyöräetuun? Varmasti ihan oikeasti omistamansa pyöränkin (tai klapikoneen, sähkösirkkelin tai telkkarin) voi ilmoittaa vakuutusyhtiölle ja kun välissä ei ole leasing yhtiötä, niin ei joudu edes ottamaan mitään pyörää vastaan vaan saa suoraan rahat tilille. Eli vakuutuspetoksiin pyöräetu on kyllä tolkuttoman huono kohde, jos ei vakuutuspetos itsessään ole jo tarpeeksi typerä ansaintalogiikka.

Kiinnostaa kuitenkin nuo tapaukset, että saako oikeasti pyörän tilalle ja millaisen -omasta mielestä korvaava ei välttämättä ole lainkaan sellainen kuin jonkin leasing firman mielestä korvaava tuote voisi olla
Vapaudella taisi olla sopimuksessa maininta että saa tilalle saman pyörän tai vastaavan jos ei ole enään myynissä samaa, sitä en tiedä sitten miten määrittävät vastaavan ja saisiko olla mukana valinta prosessissa
 
Työsuhdepyörä varastettu ja se on ostettu epassibike kautta 2 vuotta sitten. Tasan vuosi sopimusta jäljellä. Canyonin fillari jos sillä merkitystä ja ostohinta n.3600€. Onko kellään kokemusta siitä miten tässä menetellään? Omavastuu lukee ehdoissa ja on 300€. Saanko jotain hyvitystä maksetuista maksuista vai onko hyvitys se etten maksa loppuja kk maksuja jäljellä olevasta sopimuksesta? Hieman kahdenlaista tietoa olen itse saanut. Yhteydessä olen toki ollut jo leasingyhtiöön.
Sopimusehdoissa ei ollut tarkempaa tietoa tästä joten siksi tiedustelin mahdollisia muiden kokemuksia. Sittenhän se selviää kun epassilta tai mikä firma sitä nykyisin hallinnoikaan vastaa, mutta aikasemminkin on saanut odotella vastausta useita viikkoja
Omavastuu viittaa siihen, että saat korvaavan pyörän. Fleet bikella taas ei ollut omavastuuta tai se oli pienempi, mutta mitään ei saanut tilalle, vaan sopimus vain päättyi, jos pyörä varastettiin. Itse laitoin sähkömaasturiin 2600 euroa omaa rahaa työnantajan ja Fleetin sopiman 4000 euron maksimiin päälle, enkä harkinnutkaan käyväni Oulun keskustassa pyörällä.
 
Miten tuollainen varkausteoria liittyy varsinaisesti työsuhdepyöräetuun? Varmasti ihan oikeasti omistamansa pyöränkin (tai klapikoneen, sähkösirkkelin tai telkkarin) voi ilmoittaa vakuutusyhtiölle ja kun välissä ei ole leasing yhtiötä, niin ei joudu edes ottamaan mitään pyörää vastaan vaan saa suoraan rahat tilille. Eli vakuutuspetoksiin pyöräetu on kyllä tolkuttoman huono kohde, jos ei vakuutuspetos itsessään ole jo tarpeeksi typerä ansaintalogiikka.

Kiinnostaa kuitenkin nuo tapaukset, että saako oikeasti pyörän tilalle ja millaisen -omasta mielestä korvaava ei välttämättä ole lainkaan sellainen kuin jonkin leasing firman mielestä korvaava tuote voisi olla

Oot sinänsä oikeassa mutta kyllä se siinä mielessä pyöräetuun liittyy että etu on määräaikainen ja jos tarkoituksena on lunastaa pyörä omaksi vaikkapa neljän vuoden sopparin jälkeen, on esim puolen vuoden ikäinen pyörä aika paljon arvokkaampi kuin 4 vuotta vanha pyörä.

Joten muakin kiinnostaa ihan mielenkiinnosta miten toi korvaavaa pyörä määräytyy vaikka pyöräetua ei olekaan pariin vuoteen enää ollut.
 
Oot sinänsä oikeassa mutta kyllä se siinä mielessä pyöräetuun liittyy että etu on määräaikainen ja jos tarkoituksena on lunastaa pyörä omaksi vaikkapa neljän vuoden sopparin jälkeen, on esim puolen vuoden ikäinen pyörä aika paljon arvokkaampi kuin 4 vuotta vanha pyörä.

Joten muakin kiinnostaa ihan mielenkiinnosta miten toi korvaavaa pyörä määräytyy vaikka pyöräetua ei olekaan pariin vuoteen enää ollut.
Siis varkaus liittyy toki, mutta ei vakuutuspetos erityisesti liity pyöräetuun. Ellet sitten ollut suunnitellut itse tekeväsi tuon, mutta siitä ei varmaan kannata foorumilla sitten huudella :rofl:
 
Työsuhdepyörä varastettu ja se on ostettu epassibike kautta 2 vuotta sitten. Tasan vuosi sopimusta jäljellä. Canyonin fillari jos sillä merkitystä ja ostohinta n.3600€. Onko kellään kokemusta siitä miten tässä menetellään? Omavastuu lukee ehdoissa ja on 300€. Saanko jotain hyvitystä maksetuista maksuista vai onko hyvitys se etten maksa loppuja kk maksuja jäljellä olevasta sopimuksesta? Hieman kahdenlaista tietoa olen itse saanut. Yhteydessä olen toki ollut jo leasingyhtiöön.
Miten tässä lopulta kävi?
Meillä työnantaja ilmoitti vajaan kahden vuoden työsuhdepyörän maksamisen jälkeen, että uusia työsuhdepyöräsopimuksia eivät tee, joten työkaverin varastettu pyörä meni ja uutta ei saa, koska työnantaja kieltäytyy tekemästä uutta sopimusta. Go by Bike on pyörän vakuuttanut, joten he ilmeisesti saivat vakuutusrahat ja työntekijä jäi vaille pyörää. Tässä on kovasti ihmetelty moista toimintaa, siksikin, koska Go by Bike oli ensin ilmoittanut työntekijälle, että vakuutuksesta saa tietenkin uuden pyörän tilalle, kunnes työnantaja ilmoitti toisin.

Eli jos maksat 47kk pyörää ja se varastetaan, jäät lopulta ilman pyörää, ainakin meidän työpaikassa🤷‍♂️
 
Eli jos maksat 47kk pyörää ja se varastetaan, jäät lopulta ilman pyörää, ainakin meidän työpaikassa🤷‍♂️
Sama systeemi Fleet Bikella, sopimus vain raukeaa ja jos haluaa uuden pyörän, pitää solmia uusi sopimus. Se ei tietenkään ole enää verovapaa. Ja vielä ikävämpää, jos hankinnan yhteydessä on laittanut omaa rahaa kiinni.
 
Oomi myi vapauden kautta olleen työsuhdepolkupyörä toimintansa GoByBikelle.

"Liiketoimintakauppa on vahvistettu 23.4.2026"

En tiedä vaikuttaako tuo mitään minnekään, mutta vapauden kautta ainakin oli helppo katsoa paljonko oli jäljellä maksettavaa ja lunastus vaikutti selkeltä. Onko joku jo siirtynyt saanut jo kokemuksia miten GoByBike hoitaa entisiä vapauden pyöräetulaisia?

Miten GoByBikellä lunastus on toiminut muuten? Voi olla että kuukauden päästä pitäisi lunastaa oma työsuhde pyörä kesken sopimuskauden

Tässä linkki myös UKK
 
Viimeksi muokattu:
Oomi myi vapauden kautta olleen työsuhdepolkupyörä toimintansa GoByBikelle.

"Liiketoimintakauppa on vahvistettu 23.4.2026"

En tiedä vaikuttaako tuo mitään minnekään, mutta vapauden kautta ainakin oli helppo katsoa paljonko oli jäljellä maksettavaa ja lunastus vaikutti selkeltä. Onko joku jo siirtynyt saanut jo kokemuksia miten GoByBike hoitaa entisiä vapauden pyöräetulaisia?

Miten GoByBikellä lunastus on toiminut muuten? Voi olla että kuukauden päästä pitäisi lunastaa oma työsuhde pyörä kesken sopimuskauden

Tässä linkki myös UKK
Ei kokemusta kesken kauden tapahtuvasta, mutta sopimuksen lopussa tapahtuvasta lunastuksesta on. Kun sopimus oli loppumassa, lähettivät laskun joka piti maksaa tiettyä päivää ennen, että kuukausilaskutus katkeaa. Maksoin pois ja kuittasivat sopimuksen päättyneeksi.
 
Ei kokemusta kesken kauden tapahtuvasta, mutta sopimuksen lopussa tapahtuvasta lunastuksesta on. Kun sopimus oli loppumassa, lähettivät laskun joka piti maksaa tiettyä päivää ennen, että kuukausilaskutus katkeaa. Maksoin pois ja kuittasivat sopimuksen päättyneeksi.
Näin itselläkin juuri tässä kuussa. Omistusoikeuden siirrosta tulee vielä ihan viimeisenä todistus, kunhan työnantaja oli sen ensin käsitellyt. Eli 1. ilmoitus päättyvästä sopimuksesta ja siinä tieto lunastushinnasta 2. lasku lunastuksesta 3. ilmoitus, että laskutus loppuu 4. ilmoitus omistusoikeuden siirtymisestä kun työnantaja oli kuitannut asian olevan kunnossa.
 
Ei kokemusta kesken kauden tapahtuvasta, mutta sopimuksen lopussa tapahtuvasta lunastuksesta on. Kun sopimus oli loppumassa, lähettivät laskun joka piti maksaa tiettyä päivää ennen, että kuukausilaskutus katkeaa. Maksoin pois ja kuittasivat sopimuksen päättyneeksi.
Tässä on ilmeisesti edelleen sama ongelma joka oli Vapauden kanssa, kun selvittelin sieltä tuota lunastusta. Jos palkka maksetaan kuun vaihteessa, niin ongelmaa ei ole.

Itsellä kun palkasta lähtee pyörän kk-maksu palkkapäivänä 10pvä, mutta tuo veloitus tulee jo edeltävältä kuulta (palkka-aineistopäivä). Ongelma tulee siitä, että lyhennys tehdään pyörän saldosta vasta loppukuusta, jolloin on jo seuraavalle kuulle tehty palkasta vähennys (palkka-aineistopäivä). Eli kun tilaa laskun pyörä lunastukseen alkukuusta, niin palkasta lähtee satanen joka ei kuitenkaan pienennä pyörän lunastushintaa.

Mitä nyt katsoin tuota pyörän "lunastushinta" taulukkoa kirjautuneena, niin edelleen on kuun viimeinen päivä jossa näkyy lunastushinta. Lunastushinnanhan pitäisi päivittyä siinä kohtaa, kun raha lähtee palkasta/maksetaan pyöräedun järjestäjälle. Itsellä tuo on 10pvä. Taitaa olla edelleen väistämätöntä, että aina häviää tuon yhden kuukauden maksun.

Kollega palautti työsuhdepyörän ja laskutuksen piti loppua, mutta eipä se loppunut palautuskuussa -vaan tuli tuo sama ongelma, että otettiin seuraavalta kuulta kuitenkin veloitus pyöräedusta. Hän kyllä taisteli pari kuukautta palkanlaskennan kanssa, että tuo etu menisi oikein. Sieltä yritettiin kyllä asiaa korjata, mutta yritykset oli lisätä pyöräetu ja vähennettiin, niin että hän jäi kuitenkin aina yhden kuukauden maksun tappiolle-> Lopulta taisi ottaa tuon 100e takkiin, kun ei jaksanut enää taistella.

En aivan tiedä, onko syyllinen tässä enemmän työsuhdepyöräedun tarjoaja, palkanlaskija vai työntekijä. Tuntuu ettei kenelläkään osapuolella ole yksin mahdollisuutta tuota epäsuhtaa korjata
 
En aivan tiedä, onko syyllinen tässä enemmän työsuhdepyöräedun tarjoaja, palkanlaskija vai työntekijä. Tuntuu ettei kenelläkään osapuolella ole yksin mahdollisuutta tuota epäsuhtaa korjata
Leasingyhtiö palauttaa ylimääräisen työnantajalle, palkanlaskenta oikaisee palkan. Ei pitäisi olla vaikeaa.
 
Työsuhdepyörä varastettu ja se on ostettu epassibike kautta 2 vuotta sitten. Tasan vuosi sopimusta jäljellä. Canyonin fillari jos sillä merkitystä ja ostohinta n.3600€. Onko kellään kokemusta siitä miten tässä menetellään? Omavastuu lukee ehdoissa ja on 300€. Saanko jotain hyvitystä maksetuista maksuista vai onko hyvitys se etten maksa loppuja kk maksuja jäljellä olevasta sopimuksesta? Hieman kahdenlaista tietoa olen itse saanut. Yhteydessä olen toki ollut jo leasingyhtiöön.
Täällä oli 3kk vanha 3900€ pyörä, sain uuden tilalle ja GoByBike sopimus uusittiin ja lähti alusta liikkeelle. Ihmettelin jossain välissä et miksi soppari kestää niin pitkälle niin selvittelin. Ei mennyt omavastuuta tms. uudemmissa soppareissa ehdot muuttuneet.

Olen kans käyttänyt pyörää surutta kulkuvälineenä ja jätän esim keskustaan jos on tarvetta. On jo lunastettu itselle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 083
Viestejä
5 239 877
Jäsenet
83 440
Uusin jäsen
ttumppi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom