Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Ideanahan tämä työsuhdepyöräetu on/oli oikein mainio. Varsinainen toteutus sitten oli suhteellisen puuttelinen ainakin omasta mielestä. Jos työnantaja valitsee sen paskimman liisaustarjoajan niin saa aika rajallisen hyödyn ja varsinainen hyöty ja veroeurot valuvat liisausyhtiölle. Omalla työpaikalla niin ne muutavat jotka hankkivat työsuhdepyörän eivät ainakaan niillä työpaikalle ole tulleet. Itse hankin oman ensimmäisen sähköpyörän ilman etua huonosta liisaustarjoajasta johtuen.

Olisi kiinnostava tietää jos tätä on tutkittu että paljonko pyöräetu lisäsi pyöräilyä. Onko kellään tietoa että onko tätä tutkittu? Itse ajattelen että tärkeimmät kriteerit työmatkapyöräilyn suhteen on että on toimivat infrat (pyöräteitä) työpaikalle ja kaikista tärkein että työpaikalla on hyvä ja turvallinen tila missä pyöriä voi säilyttää. Ehkä veroeuroja voisi kohdentaa tälläiseen myös? Itse jos olisin jossain Prismassa töissä niin en uskaltaisi jättää monen tonnin sähköpyörää johonkin asiakaspyöräpysäköintipaikkaan useaksi tunniksi joka päivä.
 
Olisi kiinnostava tietää jos tätä on tutkittu että paljonko pyöräetu lisäsi pyöräilyä. Onko kellään tietoa että onko tätä tutkittu? Itse ajattelen että tärkeimmät kriteerit työmatkapyöräilyn suhteen on että on toimivat infrat (pyöräteitä) työpaikalle ja kaikista tärkein että työpaikalla on hyvä ja turvallinen tila missä pyöriä voi säilyttää. Ehkä veroeuroja voisi kohdentaa tälläiseen myös? Itse jos olisin jossain Prismassa töissä niin en uskaltaisi jättää monen tonnin sähköpyörää johonkin asiakaspyöräpysäköintipaikkaan useaksi tunniksi joka päivä.

Tuossa nyt pari uutista. Toki otanta on pieni, mutta eiköhän siitä suuntaa saa kuitenkin.

Tuosta olet kyllä oikeassa, että turvalliset tilat pitäisi olla pyörien säilytykseen. Esim. meilläkin noin 800 henkilön yrityksessä on vain tavalliset katokset, joissa on hyvin rajallinen määrä runkokiinnityspaikkoja, loput on tavallisia etupyörän paikkoja. Toki alue on tallennavassa videovalvonnassa ja portit on kiinni ilta/yö/viikonloppuna.

Prismasta sen verran, että ainakin täällä Joensuussa Prismassa on työntekijöille oma aidattu ja valvottu pysäköintialue pyörille, ei siis ole asiakaspysäköinnin yhteydessä työntekijöitten pyöriä.
 
Ideanahan tämä työsuhdepyöräetu on/oli oikein mainio. Varsinainen toteutus sitten oli suhteellisen puuttelinen ainakin omasta mielestä. Jos työnantaja valitsee sen paskimman liisaustarjoajan niin saa aika rajallisen hyödyn ja varsinainen hyöty ja veroeurot valuvat liisausyhtiölle. Omalla työpaikalla niin ne muutavat jotka hankkivat työsuhdepyörän eivät ainakaan niillä työpaikalle ole tulleet. Itse hankin oman ensimmäisen sähköpyörän ilman etua huonosta liisaustarjoajasta johtuen.

Olisi kiinnostava tietää jos tätä on tutkittu että paljonko pyöräetu lisäsi pyöräilyä. Onko kellään tietoa että onko tätä tutkittu? Itse ajattelen että tärkeimmät kriteerit työmatkapyöräilyn suhteen on että on toimivat infrat (pyöräteitä) työpaikalle ja kaikista tärkein että työpaikalla on hyvä ja turvallinen tila missä pyöriä voi säilyttää. Ehkä veroeuroja voisi kohdentaa tälläiseen myös? Itse jos olisin jossain Prismassa töissä niin en uskaltaisi jättää monen tonnin sähköpyörää johonkin asiakaspyöräpysäköintipaikkaan useaksi tunniksi joka päivä.
Kaikki lisääntynyt pyöräily ei ole työmatkaa.

Moni ajaa todella paljon ihan vapaa-ajallaan, jopa paljon enemmän kuin työmatkaa tulisi.

Tuntemani työsuhdepyöräilijät ajavat kaikki vain vapaa-ajalla.
 
Onhan noita kyselytutkimuksilla kartoitettu. Lisäksi tuosta on kaupunkien liikennelaitoksilla ihan käytännön kokemuksia.

Tuo pyörien säilyttämiskysymys pitäisi hoitaa kuntoon työnantajan osalta. Toki valtio voisi sitä omilta työpisteiltä ja myös osittain kunnallisella puolella vaatia ja onhan väläytelty muitakin konsteja motivointiin (aina auton parkkipaikan muuttaminen työpaikoilla veronalaiseksi eduksi). Mutta nykyaikana tuollainen lukittu tila pyörille pitäisi olla kyllä saatavana. Onhan noita erilaisia ratkaisuja myös yksittäisille pyörille olemassa (lukittu "lokero" pyörälle). Isossa maailmassa on tietty isoja pyöräparkkihallejakin ja eiköhän noita pienempinä täältäkin löydy. Pitäisi saada vaan riittävän (lukitut) isot tilat pyörille niin jo se motivoisi kun tilaa olisi hyvin niitä parkkeerata.
 
Kiitos noista linkatuista tutkimuksista, aika selkeää tekstiä kyllä noissa kahdessa tutkimuksessa. Omalla työpaikalla (kunnallinen) laajennettiin roskakatosta ja autojen parkkipaikkaaluetta, sekä lisättiin useat latauspisteet sähköautoille. Mutta rahaa ei ollut sitten minkään sortin pyöräkatokseen.

Toinen asia mikä myös harmittaa työmatkapyöräilyn kannalta on kun vien muksut päiväkotiin niin pyörävaunuille tai edes pyörille ei ole minkäänlaista säilyttämispaikkaa. Kaupunkiin rakennettiin myös äskettäin parinsadan paikan päiväkoti ja sama homma sielä. Jännää kun vertaa lapsien serkkujen Tukholmalaiseen päiväkotiin niin siellä on oikein vaunukatos jossa vanhemmat säilyttävät pyörävaunuja/rattaita päivän ajan.
 
Huomaa kyllä suurimmasta osata kommentoijia, ettei he ole ikinä oikeasti ajaneet sähköpyörällä. "sähköpyöräily ei ole liikuntaa", "sähköpyörällä ajaessa ei tule edes hiki" tyylisiä kommentteja, jotka selvästi kertoo kuinka pihalla ja asiasta tietämättömiä keskustelijat ovat.
Omalla kohdalla sähköpyörän hankinta lisäsi pyöräily +99%.

Työsuhdepyörän hankinta madaltaa HUOMATTAVASTI kalliin sähköpyörän hankintakynnystä.
Kuka haluaa laittaa 4-5k€ kerralla tai kenellä on edes varaa laittaa tällaista summaa pyörään?
mutta koroton maksuerä 100€/kk onnistuu (lähes) keneltä tahansa työssä käyvältä.
 
Kyllä tuosta operaattoreiden suojelurahoista on ollut aika avointa puhetta parin pyöräliikkeen toimesta, jolla oli erillinen "toimistomaksu" vapauden pyörädiileihin.

Ilmeisesti liike joutuu maksamaan useamman satasen komission jos kaupat tulee vapauden kautta joten tinkivaraa ei tuolloin käytännössä ole ja kyseinen liike peri myös ihan rehellisen lisämaksun kattamaan noita komissiokuluja.

Ja käsittääkseni ainut suojelurahoja vaatinut oli juurikin vapaus, varmaa tietoa toki ei ole.
 
Meille oli vielä viime viikolla tulossa etu GoByBiken kautta ja selailinkin viime viikolla hieman heidän valikoimaansa. Tämä liitty varsinkin siihen, että mitä tarjolla oli. Viime viikolla sivustolla luki vielä näin: "Voit valita mieleisesi polkupyörän mistä tahansa kotimaisesta tai EU-alueelle ALV-velvollisesta pyöräliikkeestä, joka voi laskuttaa pyörän meiltä." ja oli listalla liikkeitä, mitkä olivat esimerkiksi Saksassa useampiakin.

Tänään katsoessani teksti on muuttunut muotoon: "Voit valita mieleisesi polkupyörän mistä tahansa kotimaisesta pyöräliikkeestä." ja ulkomaiset liikkeet poistuneet listalta...

Eli jos tämä etu nyt jatkuu edes missään järkevässä muodossa, niin ei riitä että hallitus leikkaa, vaan palvelukin heikkeni juuri kertaheitolla.
 
Eli jos tämä etu nyt jatkuu edes missään järkevässä muodossa, niin ei riitä että hallitus leikkaa, vaan palvelukin heikkeni juuri kertaheitolla.
Jos EU-tuonnin poisjättö johtuu välillisestikään hallituksen toimista, tässä olisi aineksia valitukselle, että hallitus haittaa EU-jäsenvaltioiden välistä kauppaa.
 
Kaikki lisääntynyt pyöräily ei ole työmatkaa.

Moni ajaa todella paljon ihan vapaa-ajallaan, jopa paljon enemmän kuin työmatkaa tulisi.

Tuntemani työsuhdepyöräilijät ajavat kaikki vain vapaa-ajalla.
Itsellä tuo työajo ei oikein ole edes vaihtoehto, kalliin näköinen sähköpyörä lähtee päivän aikana katuparkista aika suurella todennäköisyydellä jonkun tarvitsevan mukaan, sen verran monta pyörää siitä jo tänävuonnakin lähtenyt. Tietyysti voin tuoda pyörän hissillä oman työpisteen viereen päiväksi, kuten osa tekee, mutta menee omasta mielestä turhan hankalaksi, joten työsuhdepyörällä ajot ovat ainakin itsellä 100% työmatkojen ulkopuolista ajoa.
 
Tänään katsoessani teksti on muuttunut muotoon: "Voit valita mieleisesi polkupyörän mistä tahansa kotimaisesta pyöräliikkeestä." ja ulkomaiset liikkeet poistuneet listalta...

Eli jos tämä etu nyt jatkuu edes missään järkevässä muodossa, niin ei riitä että hallitus leikkaa, vaan palvelukin heikkeni juuri kertaheitolla.
Sama tapahtui vapauden kanssa pari vuotta sitten jo. Ensin oli hankittavissa mistä vain ja sitten vain "valituista kaupoista". Hankintalista:

Listalla ei taida olla yhtään ulkomaista toimijaa enää, mutta voihan sitä varmaan silti mainostaa, että valikoidut kumppanit EU:ssa. Harhaanjohtavaa on kuitenkin mainostaa EU:sta hankkimista, kun se ei ole mahdollista

1745825497411.png
 
Sama tapahtui vapauden kanssa pari vuotta sitten jo. Ensin oli hankittavissa mistä vain ja sitten vain "valituista kaupoista". Hankintalista:

Listalla ei taida olla yhtään ulkomaista toimijaa enää, mutta voihan sitä varmaan silti mainostaa, että valikoidut kumppanit EU:ssa. Harhaanjohtavaa on kuitenkin mainostaa EU:sta hankkimista, kun se ei ole mahdollista

1745825497411.png
Kuinka esim. Canyon ei mene tohon sun EU -määritelmään?
 
Huomaa kyllä suurimmasta osata kommentoijia, ettei he ole ikinä oikeasti ajaneet sähköpyörällä. "sähköpyöräily ei ole liikuntaa", "sähköpyörällä ajaessa ei tule edes hiki" tyylisiä kommentteja, jotka selvästi kertoo kuinka pihalla ja asiasta tietämättömiä keskustelijat ovat.
Omalla kohdalla sähköpyörän hankinta lisäsi pyöräily +99%.

Työsuhdepyörän hankinta madaltaa HUOMATTAVASTI kalliin sähköpyörän hankintakynnystä.
Kuka haluaa laittaa 4-5k€ kerralla tai kenellä on edes varaa laittaa tällaista summaa pyörään?
mutta koroton maksuerä 100€/kk onnistuu (lähes) keneltä tahansa työssä käyvältä.
Olen kokeillut useastikin sähköpyöriä ja se onko se liikuntaa, riippuu täysin moottorin avustustasosta. Kyllähän 50kg sähköpyörän liikuttelu käy työstä moottori pienellä teholla, mutta toisessa päässä voi ajaa puku päällä hikoamatta.

Ja tuossa pitkässä maksuajassa pitää muistaa, että olet sidottu samaan työpaikkaan sen 5v. Jos tulee YT:t, lomautuksia tai irtisanominen, niin sopimus ei lopu. Pahimmillaan joudut maksamaan pyörän loppuhinnan.
Osamaksusopimus olisi parempi, koska se ei sido työpaikkaan, toki siinäkin on riski, jos tulot yhtäkkiä loppuvat.
 
Viimeksi muokattu:
Kuinka esim. Canyon ei mene tohon sun EU -määritelmään?
Koska kyseessä on maailmanlaajuinen valmistaja, jolla on suomalainen verkkokauppa ja liikekin Turussa?
Canyon Finland
Apilakatu 13
20740 Turku
Finland

Toki voidaan saivarrella, sillä onhan jokainen suomalainen liike EU:ssa -vai menikö tässä jotain ohi, mitä en tajunnut :hmm:

Edit. POINTTI oli kuitenkin se, että vapauden kumppanit vähenee kokoajan. Aiemmin sai tilattua mm.bike-discountilta (joskin huonoilla ehdoilla), mutta ei saa enää
 
Olen kokeillut useastikin sähköpyöriä ja se onko se liikuntaa, riippuu täysin moottorin avustustasosta. Kyllähän 50kg sähköpyörän liikuttelu käy työstä moottori pienellä teholla, mutta toisessa päässä voi ajaa puku päällä hikoamatta.

Ja tuossa pitkässä maksuajassa pitää muistaa, että olet sidottu samaan työpaikkaan sen 5v. Jos tulee YT:t, lomautuksia tai irtisanominen, niin sopimus ei lopu. Pahimmillaan joudut maksamaan pyörän loppuhinnan.
Osamaksusopimus olisi parempi, koska se ei sido työpaikkaan.
Kuulostaa siltä, että pyörää on kokeiltu kaupan pihalla pari kierrosta ja todettu ettei isoimmalla avustuksella voi tulla hiki.
Kokeile seuraavaksi ajaa vähintään 2km täydellä teholla ja muutamat ylämäet matkalla.
Ei se sähköpyörä ole mikään sähkömopo, mikä liikkuu ilman polkemista.
Eli kyllä se on ihan oikeaa liikuntaa ja siinä tulee myös hiki.
 
Koska kyseessä on maailmanlaajuinen valmistaja, jolla on suomalainen verkkokauppa ja liikekin Turussa?
Canyon Finland
Apilakatu 13
20740 Turku
Finland

Toki voidaan saivarrella, sillä onhan jokainen suomalainen liike EU:ssa -vai menikö tässä jotain ohi, mitä en tajunnut :hmm:
No eipä kukaan Canyonia Suomalaiseksi miellä. Samat hinnat ne on joka puolella Canyonilla.

Edit. Ja Sama Commencalin kanssa.
Kuulostaa siltä, että pyörää on kokeiltu kaupan pihalla pari kierrosta ja todettu ettei isoimmalla avustuksella voi tulla hiki.
Kokeile seuraavaksi ajaa vähintään 2km täydellä teholla ja muutamat ylämäet matkalla.
Ei se sähköpyörä ole mikään sähkömopo, mikä liikkuu ilman polkemista.
Eli kyllä se on ihan oikeaa liikuntaa ja siinä tulee myös hiki.
Tai 20km.
 
Kuulostaa siltä, että pyörää on kokeiltu kaupan pihalla pari kierrosta ja todettu ettei isoimmalla avustuksella voi tulla hiki.
Joo, mun työmatka on 30 km suuntaan ja ajan sen normaalisti perus-Helkamalla, joten kunto lienee normaalia parempi. Ajan sitä kesäaikaan, kun kelit sallii.
Sähköpyöriä on erilaisia, osassa riittää, että kammet vähän liikkuvat, niin moottori hoitaa työn. Jonkin verran näkyy myös laittomia (kammet ei liiku), mutta ei niistä sen enempää.
 
No jos nyt esim. on rajattu pois saksan isot pyöräkauppajätit kuten bike24, bike-discount, bike-components ja mhw-bike jne niin tuossa on jo riittämiin valikoiman rajaamista.
Varmasti näinkin. Itse olen kyllä omalla rahalla ostetut pyörät ostanut kyllä pääosin Suomesta. Hinnan takia ei ole kannattanut muualta.

2005 Spessun Enduron tilasin Saksasta kun hintaero oli tuhansia. 2011 Stumpjumperin hommasin Suomesta ja hinnat oli samaa tasoa kuin muualla. Muutaman Commencalin olen kyllä aikanaan tilannut itselle ja muille perheeseen, kun noita ei Suomesta ainakaan silloin edes saanut.

Mun käsittääkseni siis pyörien hintataso on Suomessa ihan järkevä vs. Muu EU. Toki jossain Saksassa on sitten noita loppuvuoden alepyöriä paremmalla valikoimalla, ihan markkinan suuruudesta johtuen.
 
Sähköpyöriä on kahta laatua: sähköavusteisia ja moottorilla varustettuja. Kummatkin on laillisia ja kumpikaan ei ole sähkömopo. Jälkimmäinen voi liikkua ilman kampien pyöritystä peukkukaasulla.
 
Sähköpyöriä on erilaisia, osassa riittää, että kammet vähän liikkuvat, niin moottori hoitaa työn. Jonkin verran näkyy myös laittomia (kammet ei liiku), mutta ei niistä sen enempää.
Ei polkematta kulkeva ole laiton, mutta se ei ole kuulunut pyöräetuun ja on vaatinut vakuutuksen.
 
Sama tapahtui vapauden kanssa pari vuotta sitten jo. Ensin oli hankittavissa mistä vain ja sitten vain "valituista kaupoista". Hankintalista:

Listalla ei taida olla yhtään ulkomaista toimijaa enää, mutta voihan sitä varmaan silti mainostaa, että valikoidut kumppanit EU:ssa. Harhaanjohtavaa on kuitenkin mainostaa EU:sta hankkimista, kun se ei ole mahdollista
VIime viikolla GoByBikellä oli kymmeniä ulkomaisia firmoja listalla, mutta nyt ne tosiaan loistavat jo poissaolollaan. Laitoinkin firmallemme kyselyä, että mikäli valikoima on mitenkään ollut syy valita juuri GoByBike, niin sitä olisi ehkä syytä tarkastella uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:
Jos oikein ymmärsin, pyörän painollahan ei ole merkitystä, jos teho on max 250 W ja nopeus max 25 km/h.
Olet oikeassa.

Sähköavusteisissa ei painolla ole merkitystä, moottorilla varustetussa pyörässä sen sijaan on se 25kg painoraja jonka jälkeen pitää vakuuttaa.

Tästä päästään taas siihen hauskuuteen mikä tapahtuu AINA suomessa kun näitä uusia ajoneuvoluokkia keksitään ja miten niitä rahastetaan.

Paljonko vahinkoa saa aikaan 25km/h kulkeva +70kg painava sähköavusteinen vai 26kg painava moottorilla varustettu pyörä joka menee samaa vauhtia? Täysin tekemällä keksitty asia, millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
 
Olet oikeassa.

Sähköavusteisissa ei painolla ole merkitystä, moottorilla varustetussa pyörässä sen sijaan on se 25kg painoraja jonka jälkeen pitää vakuuttaa.

Tästä päästään taas siihen hauskuuteen mikä tapahtuu AINA suomessa kun näitä uusia ajoneuvoluokkia keksitään ja miten niitä rahastetaan.

Paljonko vahinkoa saa aikaan 25km/h kulkeva +70kg painava sähköavusteinen vai 26kg painava moottorilla varustettu pyörä joka menee samaa vauhtia? Täysin tekemällä keksitty asia, millä ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.
Nämä ajoneuvoluokat tosin ovat direktiiveillä määrätyt jo vuosia sitten eikä niihin ole varsinaisesti tullut mitään suuria muutoksia. Itsellä on L1e-a-pyörä, joka nykytulkinnan mukaan on tuo 'vakuutettava pyörä'. Ennen kaikki käsikaasulla varustetut olivat L1e-pyöriä mutta nyt osa niistä vapautui vakuutuspakosta, eli aloneuvoluokitus on keventynyt vuosi sitten.

Saisin muuten omani L1e-B-pyöräksi mutta se pitäisi omakustanteisesti tyyppihyväksyttää ja sitten saisi ajaa ainoastaan 'sallittu mopoille' -osuuksilla tai tiellä.
 
Nämä ajoneuvoluokat tosin ovat direktiiveillä määrätyt jo vuosia sitten eikä niihin ole varsinaisesti tullut mitään suuria muutoksia. Itsellä on L1e-a-pyörä, joka nykytulkinnan mukaan on tuo 'vakuutettava pyörä'. Ennen kaikki käsikaasulla varustetut olivat L1e-pyöriä mutta nyt osa niistä vapautui vakuutuspakosta, eli aloneuvoluokitus on keventynyt vuosi sitten.

Saisin muuten omani L1e-B-pyöräksi mutta se pitäisi omakustanteisesti tyyppihyväksyttää ja sitten saisi ajaa ainoastaan 'sallittu mopoille' -osuuksilla tai tiellä.
Juu totta, eihän suomi näistä yksin päätä vaan EU tasolla mennään, mutta pointti silti se että tuo painoraja on vähän ontuva jos oikeasti ajatellaan turvallisuuden kannalta asioita.

Joko olet selvittänyt tyyppihyväksynnän hinnan, veikkaan että ns. ei kannata :think:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
275 739
Viestejä
4 747 799
Jäsenet
77 380
Uusin jäsen
Kimchi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom