Työsuhdepyörä, työnantajan/verottajan lahja liikujalle vai huijaus?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jamboa
  • Aloitettu Aloitettu
Ideanahan tämä työsuhdepyöräetu on/oli oikein mainio. Varsinainen toteutus sitten oli suhteellisen puuttelinen ainakin omasta mielestä. Jos työnantaja valitsee sen paskimman liisaustarjoajan niin saa aika rajallisen hyödyn ja varsinainen hyöty ja veroeurot valuvat liisausyhtiölle. Omalla työpaikalla niin ne muutavat jotka hankkivat työsuhdepyörän eivät ainakaan niillä työpaikalle ole tulleet. Itse hankin oman ensimmäisen sähköpyörän ilman etua huonosta liisaustarjoajasta johtuen.

Olisi kiinnostava tietää jos tätä on tutkittu että paljonko pyöräetu lisäsi pyöräilyä. Onko kellään tietoa että onko tätä tutkittu? Itse ajattelen että tärkeimmät kriteerit työmatkapyöräilyn suhteen on että on toimivat infrat (pyöräteitä) työpaikalle ja kaikista tärkein että työpaikalla on hyvä ja turvallinen tila missä pyöriä voi säilyttää. Ehkä veroeuroja voisi kohdentaa tälläiseen myös? Itse jos olisin jossain Prismassa töissä niin en uskaltaisi jättää monen tonnin sähköpyörää johonkin asiakaspyöräpysäköintipaikkaan useaksi tunniksi joka päivä.

Olisi kiinnostava tietää jos tätä on tutkittu että paljonko pyöräetu lisäsi pyöräilyä. Onko kellään tietoa että onko tätä tutkittu? Itse ajattelen että tärkeimmät kriteerit työmatkapyöräilyn suhteen on että on toimivat infrat (pyöräteitä) työpaikalle ja kaikista tärkein että työpaikalla on hyvä ja turvallinen tila missä pyöriä voi säilyttää. Ehkä veroeuroja voisi kohdentaa tälläiseen myös? Itse jos olisin jossain Prismassa töissä niin en uskaltaisi jättää monen tonnin sähköpyörää johonkin asiakaspyöräpysäköintipaikkaan useaksi tunniksi joka päivä.

Tuossa nyt pari uutista. Toki otanta on pieni, mutta eiköhän siitä suuntaa saa kuitenkin.

Tuosta olet kyllä oikeassa, että turvalliset tilat pitäisi olla pyörien säilytykseen. Esim. meilläkin noin 800 henkilön yrityksessä on vain tavalliset katokset, joissa on hyvin rajallinen määrä runkokiinnityspaikkoja, loput on tavallisia etupyörän paikkoja. Toki alue on tallennavassa videovalvonnassa ja portit on kiinni ilta/yö/viikonloppuna.

Prismasta sen verran, että ainakin täällä Joensuussa Prismassa on työntekijöille oma aidattu ja valvottu pysäköintialue pyörille, ei siis ole asiakaspysäköinnin yhteydessä työntekijöitten pyöriä.

Ideanahan tämä työsuhdepyöräetu on/oli oikein mainio. Varsinainen toteutus sitten oli suhteellisen puuttelinen ainakin omasta mielestä. Jos työnantaja valitsee sen paskimman liisaustarjoajan niin saa aika rajallisen hyödyn ja varsinainen hyöty ja veroeurot valuvat liisausyhtiölle. Omalla työpaikalla niin ne muutavat jotka hankkivat työsuhdepyörän eivät ainakaan niillä työpaikalle ole tulleet. Itse hankin oman ensimmäisen sähköpyörän ilman etua huonosta liisaustarjoajasta johtuen.

Kaikki lisääntynyt pyöräily ei ole työmatkaa.

Moni ajaa todella paljon ihan vapaa-ajallaan, jopa paljon enemmän kuin työmatkaa tulisi.

Tuntemani työsuhdepyöräilijät ajavat kaikki vain vapaa-ajalla.

Onhan noita kyselytutkimuksilla kartoitettu. Lisäksi tuosta on kaupunkien liikennelaitoksilla ihan käytännön kokemuksia.

Tuo pyörien säilyttämiskysymys pitäisi hoitaa kuntoon työnantajan osalta. Toki valtio voisi sitä omilta työpisteiltä ja myös osittain kunnallisella puolella vaatia ja onhan väläytelty muitakin konsteja motivointiin (aina auton parkkipaikan muuttaminen työpaikoilla veronalaiseksi eduksi). Mutta nykyaikana tuollainen lukittu tila pyörille pitäisi olla kyllä saatavana. Onhan noita erilaisia ratkaisuja myös yksittäisille pyörille olemassa (lukittu "lokero" pyörälle). Isossa maailmassa on tietty isoja pyöräparkkihallejakin ja eiköhän noita pienempinä täältäkin löydy. Pitäisi saada vaan riittävän (lukitut) isot tilat pyörille niin jo se motivoisi kun tilaa olisi hyvin niitä parkkeerata.

Kiitos noista linkatuista tutkimuksista, aika selkeää tekstiä kyllä noissa kahdessa tutkimuksessa. Omalla työpaikalla (kunnallinen) laajennettiin roskakatosta ja autojen parkkipaikkaaluetta, sekä lisättiin useat latauspisteet sähköautoille. Mutta rahaa ei ollut sitten minkään sortin pyöräkatokseen.

Toinen asia mikä myös harmittaa työmatkapyöräilyn kannalta on kun vien muksut päiväkotiin niin pyörävaunuille tai edes pyörille ei ole minkäänlaista säilyttämispaikkaa. Kaupunkiin rakennettiin myös äskettäin parinsadan paikan päiväkoti ja sama homma sielä. Jännää kun vertaa lapsien serkkujen Tukholmalaiseen päiväkotiin niin siellä on oikein vaunukatos jossa vanhemmat säilyttävät pyörävaunuja/rattaita päivän ajan.

Statistiikka

Viestiketjuista
275 637
Jäsenet
77 376
Uusin jäsen
3dayoperation

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom