Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Työmatka 14km, julkisilla reilu tunti, autolla 15-20min. Hyvin toimii julkinen poikittaisliikenne kehä 3 sisäpuolella
Tällä hetkellä työmatka on 6,5 km, joka taittuu 13-16 minuutissa fillarilla. Ensi kuusta alkaen matka kasvaa 160 kilometriin… Aika näyttää, jääkö tämä pysyväksi asetelmaksi vai tuleeko sitä sitten muutettua lähemmäksi työpaikkaa.
Siis vaihdoitko 6.5km per suunta -> 160 km per suunta En tiedä onko sinulla etätyö / jousto mahdollisuutta mutta suoranaisessa 40/h viikko asetelmassa täytyy sanoa että edes palkan tuplaus ei saisi ajamaan tuota väliä ellei koko matka ole jotain 130kmh motaria.
Siis vaihdoitko 6.5km per suunta -> 160 km per suunta En tiedä onko sinulla etätyö / jousto mahdollisuutta mutta suoranaisessa 40/h viikko asetelmassa täytyy sanoa että edes palkan tuplaus ei saisi ajamaan tuota väliä ellei koko matka ole jotain 130kmh motaria.
43 kilometriä, 35 minuuttia, muuttunee lähiaikoina muotoon 17 kilometriä, 17 minuuttia.
Molemmissa paikoissa on tullut asuttua elämän aikana, mutta kyllä se vajaat 20 minuuttia pois työmatkasta suuntaansa on loppujen lopuksi herkkua.
Linnuntietä 10 km, julkisilla 20min, autolla tunti.
Olen joskus ajanut kalliosta Ruoholahteen lähes tunnin, matkaa jotain 2-3 km. Ja oli ihan perus arki ilta. Metrolla toisaalta menee 4 minuuttia+ toki kävely sinne asemalle ja sieltä pois.Onko kyse ajelusta aivan mahdottoman ruuhkan aikana vai miten 10 km (linnuntietä) vie autolla tunnin, mutta julkisilla 20 min?
Itellä oli vähän vastaava matka (Itäkeskus - Ruoholahti) kuljettavana yhdessä välissä ja julkisilla meni kävelyt mukaanlukien n. 25min ja autolla ruuhka-ajan ulkopuolella suurinpiirtein sama aika. Ruuhka-aikana voin hyvinkin kuvitella tuon ajan autolla tuplaantuvan jos keskustan kautta ajaa.Onko kyse ajelusta aivan mahdottoman ruuhkan aikana vai miten 10 km (linnuntietä) vie autolla tunnin, mutta julkisilla 20 min?
Pohjois-Helsingistä keskustaan. Jos lähtee 04:00 niin pääsee autollakin alle puolen tunnin.Onko kyse ajelusta aivan mahdottoman ruuhkan aikana vai miten 10 km (linnuntietä) vie autolla tunnin, mutta julkisilla 20 min?
Asumismukavuus tuplaantuu tai triplaantuu jos jaksaa istua puoli tuntia autossa mennen tullen.Aika pitkiä työmatkoja porukalla täällä
Itsellä ~8.5km suunta pyörällä 15-20 minsaa riippuen suunnasta.
Autoa käytän vain talvisin jos sää vituttaa aamulla.
34km/h keskinopeus pyörällä, nostan hattua. Täällä jo risteykset ja liikennevalot tuppaa haittaamaan (oma 7,5km menee n. 20-25 minuutissa riippuen kelistä, liikenteestä ja miten hikinen töissä haluaa olla ).Aika pitkiä työmatkoja porukalla täällä
Itsellä ~8.5km suunta pyörällä 15-20 minsaa riippuen suunnasta.
Autoa käytän vain talvisin jos sää vituttaa aamulla.
26 tienoilla on töihinpäin. Takaisin pääsee rallattelemaan vähän reippaamin eikä ole kuin muutamat valoesteet edessä34km/h keskinopeus pyörällä, nostan hattua. Täällä jo risteykset ja liikennevalot tuppaa haittaamaan (oma 7,5km menee n. 20-25 minuutissa riippuen kelistä, liikenteestä ja miten hikinen töissä haluaa olla ).
Tällä hetkellä työmatka on 6,5 km, joka taittuu 13-16 minuutissa fillarilla. Ensi kuusta alkaen matka kasvaa 160 kilometriin… Aika näyttää, jääkö tämä pysyväksi asetelmaksi vai tuleeko sitä sitten muutettua lähemmäksi työpaikkaa.
Sitten se ristiriitaisuutta aiheuttava asia on samalla sivulla hieman alempana esimerkkikeissin muodossa:Laske kulut halvimman käytettävissä olleen lippuhinnan mukaan, vaikka olisit ostanut muunlaisen lipun tai tehnyt matkat esimerkiksi omalla autolla.
Tuon esimerkin mukaan vähennyksen voisi sitten kuitenkin tehdä sen kk-lipun mukaan, vaikka se vuosilippua kalliimpi onkin.Pekka saa työnantajaltaan työsuhdematkalippuedun, jonka arvo on 2 400 euroa. Kodin ja työpaikan väliseen matkaan Pekka käyttää junaliikenteen kuukausilippua. Se maksaa 320 euroa kuukaudessa, eli 11 kuukauden ajalta yhteensä 3 520 euroa.
No täähän taas riippuu täysin siitä mitä asumismukavuus kullekin merkitsee.Asumismukavuus tuplaantuu tai triplaantuu jos jaksaa istua puoli tuntia autossa mennen tullen.
Tietysti. Puhuinkin vaan omasta puolesta.No täähän taas riippuu täysin siitä mitä asumismukavuus kullekin merkitsee.
Tähän liittyen hieman offtopicia: onko kellään pitkää työmatkaa taittavalla kokemusta siitä, miten suopeasti verottaja kohtelee ihmisiä, jotka ilmoittavat työmatkamenonsa julkisen liikenteen käytön mukaan? Minua askarruttaa se, että saisiko tuon vähennyksen tehtyä kk-lippujen taksojen mukaan, vai meneekö vähennykset vuosilipun mukaan. Esimerkiksi VR:n tapauksessa kuukausilipun ja vuosilipun hintaero vuodessa huitelee siellä 2000 euron hujakoilla, millä luonnollisesti on myös vaikutuksensa siihen saatavan palautuksen määrään.
Mitä nyt olen pikaisesti verottajan sivuja aiheeseen liittyen kolunnut, niin sen perusteella tilanne on lähtökohtaisesti selvä: Sitten se ristiriitaisuutta aiheuttava asia on samalla sivulla hieman alempana esimerkkikeissin muodossa:
Tuon esimerkin mukaan vähennyksen voisi sitten kuitenkin tehdä sen kk-lipun mukaan, vaikka se vuosilippua kalliimpi onkin.
Maailma pelastuu pyörällä6km suunta, mennyt nyt pyörällä säännöllisesti jo muutaman kk. Vartin per suunta plus suihku ja vaatteiden vaihto. Autolla pääsisi kyllä nopeammin mutta pyöräilyyn on nyt rutinoitunut hyvin.