Työmatkan pituus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IDDQD
  • Aloitettu Aloitettu
46km suuntaansa, autolla n. 30-40min. Motarilla taas miljoona siltatyömaata hidastamassa matkaa.
 
n. 1.5 km henkilönkuljettimella. Pääsee mukavasti työhuoneeseen saakka.
 
75 km suuntaansa, julkiset ei kule, pakko ajaa autolla. Etenkin pimeänä vuodenaikana rassaa sikana arpoa ojakeppien väliä rekkojen seassa. Vuorokauden energiasta iso osa ratinvääntöön.
 
Noin 30km. Valtatietä pitkin eli työmatkan pituus minuuteissa 20-23min riippuen monissako valoissa joudun seisomaan kotoa (keskusta) lähtiessä. Ihan jees matka. Kilometrejä tulee mutta saapahan vähennettyä veroista eli ei vituta ihan niin paljoa kulut.
 
Menee, mutta missä tuossa minun laskussa otin kantaa siihen? En vain ihan pysynyt perässä noissa tstv:n laskelmissa.





Henkilökohtaisuudet voi jättää pois. Kyllä, aiemmassa viestissä mainitsin että niitä saa verotuksessa takaisin, mutta en tuossa laskuissa ottanut kantaa verotukseen millään muulla tavalla kuin että minkä määrän verottaja hyväksyy, vaan nimenomaan kustannukset julkiset vs. oma auto. Olisi ehkä tuo kohta "kotia päin" pitänyt lisätä lainausmerkkeihin.

Olisit sitten laskenut todelliset kustannukset. Se kilometrivähennys vain laskennallisesti vähentää verotettavaa tuloa, se ei missään tapauksessa vähennä sillä sinun laskemallasi summalla maksamiasi veroja.
 
Vajaa 10 minaa asemalle, 40 minuuttia junalla Helsinkiin ja vajaan 10 minuutin kävely työmaalle. Ihan jees
 
Noin 35-45 minuuttia suuntaansa riippuen ruuhkista. Näin kesällä kun liikenne hiljenee voi mennä alle 30 min parhaimmillaan, voi myös moottoripyörällä välillä ajaa, jolloin menee joskus joutuisammin ;).

Ihan ok tilanne minusta, aikoinaan kävin pääkaupunkiseudulta Heinolassa töissä yhden kesän. Tuohon sahaamiseen jo alkoi puutua.
 
10km kilsaa Tampereen reunamilta keskustaan. Bussi kulkee usein, ja matkassa menee noin 20 minuuttia. Pysäkki ihan työpaikan vieressä. Juuri pidempää työmatkaa en hyväksyisi, vaan sitten pitäisi miettiä muuttamista lähemmäs.
 
Maaliskuussa tuli muutettua nykyiseen asuntoon ja työmatka putosi reilusta viidestä kilometristä noin kahteen kilometriin. Ihan kivan lyhyt matka polkea pyörällä vaikka sateessa ympärivuotisesti. Samalla myös matka punttisalille lyheni saman verran, joka vähensi myös tarvetta autoilulle.
 
Työmatka on ideaalitapauksessa vajaat 30 minuuttia, useimmiten jotain kolmen vartin ja kahden tunnin välillä. Kiitos tästä Helsingin seudun julkiselle liikenteelle ja kusipäisille päättäjille.

Erityisesti VR lähijunat pysyvät luvatuissa aikataulussa vain poikkeustapauksissa. VR sähköiset palvelut ovat täyttä sontaa, täynnä bugeja, yhteensopivuusongelmia ja epävakaat palvelimet. Mitä muuta voi odottaa jos palveluntuottaja on umpikorruptoitunut Tieto Enator, joka teettää koodin ja testauksen jossain vinkuintiassa.
 
Itse vedän motaria yleensä 3pv / vko n. 30km suuntaansa matka-ajan ollessa normaalisti jotain 35min kieppeillä ja pari päivää viikossa könyän makkarista alakertaan ja teen etänä. Kombo on ihan ok ja pitää ajelut jotenkin järjellisinä. Ennen työmatka oli n. 5km, mutta menivät perkeleet sulkemaan tuon lähimmän toimiston.
 
18 kilometriä, tällä hetkellä bussit menevät liian aikaisin lähipysäkiltä (kesäaikatauluissa oli vähän paremmin). Joudun kävelemään ensimmäisen 1,5 kilometriä jalan kuntakeskukseen josta bussi 6 km ja vaihdolla toiseen 8 km. Työmatka jalan 1 km alkuun ja sitten siis 14 km bussilla. Matka-aika aamulla n. 45 min jos alun kävelyä ei lasketa ja 7.45 olen tössä. Siellä työ alkaa heti liukuvan työajan takia ja lähden 16.00 bussiin, mistä kertyy ylimääräistä aikaa, jota voi hyödyntää esim. perjantaina aiemmin lähtemiseen (1h). Tämä on mahdollista, koska aikataulut eivät ole väljät busseilla, vaan vaihtoaika on suunniteltu 5 min, käytännössä 7 min ajoissa menevän ensimmäisen bussin takia (tai jos toinen myöhässä). Tyytyväinen, ei ajokorttia, ei autoa, ei bensakuluja, katsastukset voi jättää väliin ja on edullista. Rajattomasti bussimatkoja 360 päivän ajalle 380 eurolla mikä tekee noin 31 euroa kuukaudessa eli eurolla päivässä voi mennä töihin, tulla töistä, käydä tutuilla, hommata vaatteita kauppakeskuksesta tai ruokaa Lidlistä.

Bussissa kuuntelen äänikirjoja tai musikkia ja surffailen. Aika hyödyksi ja samalla tulee käveltyä jonkun verran. Autollahan ihmiset menee ovesta oveen, niin käveltyä ei tule samalla tavalla. Tampereen seudulla joukkoliikenne halpaa, onneksi en asu Helsingissä jossa rajaton matkustus on kalliimpaa. Paljon kalliimpaa.
 
2km, tänä kesänä sähköpotkulaudalla muuten autolla noin 2min.
Pisin työmatka ollut noin 70km josta loppuosa kehä 1 ruuhkassa, en ryhtyisi enää, siinä meni joka päivä pari tuntia elämästä tupakointiin ja autossa nököttämiseen.
Ainoa hyvä puoli oli että ehti aamulla heräämään ennen työmaata.
 
Itse vedän motaria yleensä 3pv / vko n. 30km suuntaansa matka-ajan ollessa normaalisti jotain 35min kieppeillä ja pari päivää viikossa könyän makkarista alakertaan ja teen etänä. Kombo on ihan ok ja pitää ajelut jotenkin järjellisinä. Ennen työmatka oli n. 5km, mutta menivät perkeleet sulkemaan tuon lähimmän toimiston.
Vaihdoin duunia, nyt reilun kilsan kävely (15min menee suunnilleen) tai 3 pysäkin väliä bussilla / ratikalla jos laiskottaa tai sataa. Julkisia joutuu pahimmillaan odottamaan 4min.

Nyt olen muutaman kerran potkinut ihan vaan lihaskäyttöisellä potkulaudalla, joka pudottaa matka-ajan lihasvoimin johonkin 7min kintaille.
 
43 kilometriä, 35 minuuttia, muuttunee lähiaikoina muotoon 17 kilometriä, 17 minuuttia.

Molemmissa paikoissa on tullut asuttua elämän aikana, mutta kyllä se vajaat 20 minuuttia pois työmatkasta suuntaansa on loppujen lopuksi herkkua.
automobile_1f697.png
 
Viimeiset 12v lähinnä etätöitä kotoa. 30-50 matkapäivää ulkomaille sit tohon päälle.

Omalla konttorilla käyn ehkä kerran kuussa ja silloinkin harvemmin oon koko päivää..
 
Kävellen pari minuuttia. Tykkään erittäin paljon, koska ajansäästö vuodessa on ihan valtava. Toisaalta tuosta on muodostunut aikamoinen henkinen este työpaikan vaihdolle koska aika paljon parempi paikka pitäisi uudessa paikassa olla että kompensoisi menetetyn vapaa-ajan
 
Kävellen pari minuuttia. Tykkään erittäin paljon, koska ajansäästö vuodessa on ihan valtava. Toisaalta tuosta on muodostunut aikamoinen henkinen este työpaikan vaihdolle koska aika paljon parempi paikka pitäisi uudessa paikassa olla että kompensoisi menetetyn vapaa-ajan
Miksi työpaikan vaihtoa ei voi yhdistää muutoon?
 
56km suuntaansa omalla autolla. Ei ole julkisia täällä korvessa. Viime syksynä muutin ja työmatka piteni yli 55km. Ei kaduta.
 
Työmatkan pituus 12km, johon kuluu julkisella noin 15min plus lyhyt kävelymatka molemmissa päissä.

Syksyllä saa tehdä myös iltavuoroa, jolloin voisin koittaa pyöräillä koko matkan. Aamukuudelta ei yksinkertaisesti kykene hyppäämään fillarin selkään..
 
Omalla firman autolla? Muuten on aika kovat kulut itsellesi, noilla vuosikilsoilla 7750e matkakuluvähennykset tulee äkkiä täyteen ja auton arvon lasku on kova.
Ihan omalla autolla orjahommiin ajelen. Määräaikaisella sopparilla mennään, niin ajattelen tän olevan vaan yks välivaihe elämässä. Sähköautohan tuo houkuttelis näillä polttoainehinnoilla, mutta arvonalenema olis varmasti aika huikee näillä kilometrimäärillä, kun pitkän rangen autojen hintoja kattelee.
 
3,6km / 7 min työsuhdeautolla. Aiemmin valitsin työpaikat sillä perusteella että kävellen kotoa kymmeneen minuuttiin piti päästä paikalle, mutta työsuhdeauton kanssa tuo pidempikin etäisyys menettelee. Jos ei kesätöitä laske niin tämä on pisin työmatkani.
 
Ihan omalla autolla orjahommiin ajelen. Määräaikaisella sopparilla mennään, niin ajattelen tän olevan vaan yks välivaihe elämässä. Sähköautohan tuo houkuttelis näillä polttoainehinnoilla, mutta arvonalenema olis varmasti aika huikee näillä kilometrimäärillä, kun pitkän rangen autojen hintoja kattelee.
Perinteisemmistä vaihtoehdoista kaasuautolla voisi ehkä säästää paljonkin.
 
Perinteisemmistä vaihtoehdoista kaasuautolla voisi ehkä säästää paljonkin.
Pikaisella tsekkauksella kaasutankkauspisteitä ei satu lähimaillekaan niille seuduille missä ajelen 95% ajoista vuoden aikana. Ehkäpä tässä dieseliä käryytellään ja odotellaan sähköautojen yleistymistä vielä vuoden/parin ajan. :btooth:
 
Noin 1 km on matkaa, kävelen nykyään töihin ja itse asiassa se on mukavampi optio kuin autoilu. Toki vähän riippuu ilmoista, mutta eipä se autoilukaan oikein jaksa innostaa kun saa ruuhkassa ajella ja työmaita väistellä näin Tampereella kun joka toinen katu on auki revittynä. Kaveri ajaa n. 110km joka päivä, itse en kyllä jaksaisi moista joka ikinen työpäivä.
 
Matkaa hieman päälle 1,5km, jonka taittaa autolla n. 3-5min riippuen liikenteestä ja pyörällä sen 6-7min.
 
Työmatkaa tulee päivässä noin 20km ja joku 20-25min menee matkoihin päivässä
 
500m kävellen toimistolle, mahdollisuus etätyöhön olisi, mutta en näe syytä jäädä kotiin. Ajallisesti noin 4min jos liikenne valot menee ristiin.
 
630 km joka viikko ja paikan päällä 22 km suuntaansa. Oulusta Helsinkiin töihin ja siellä sitten työkämpiltä autolla toimistolle. Kaikki omaan piikkiin ja tätä ihanuutta takana 5 vuotta. Onneksi perjantait yleensä etänä kotoa. Ja olen huomannut, etten taida olla ainut, joka tätä tekee...
 
Viimeksi muokattu:
630 km joka viikko ja paikan päällä 22 km suuntaansa. Oulusta Helsinkiin töihin ja siellä sitten työkämpiltä autolla toimistolle. Kaikki omaan piikkiin ja tätä ihanuutta takana 5 vuotta. Onneksi perjantait yleensä etänä kotoa. Ja olen huomannut, etten taida olla ainut, joka tätä tekee...
Kämppä kuitenkin lienee työnantajan piikkiin ja verovähennykset autoiluista saat?
 
Viimeisen 6,5 vuoden aikana sekä työpaikka että minä olen useampia kertoja muuttanut, mutta työmatka on säilynyt n. 500m - 2 km pituisena. Fillarilla tai kävellen menee sukkelasti, autoa ei ole tarvinnut omistaa eikä olla riippuvainen joukkoliikenneaikatauluista. Tosin olen todennut, että melkein mitä lähempänä asuu niin sen laiskemmaksi tulee esim. heräämisen suhteen, samaan aikaan päätyy joka tapauksessa aamulla töihin.
 
Arkipäivisin n. 65km/suunta omalla autolla, n.45-55min kelistä ja vuodenajasta riippuen. Työmatkavähennys täysimääräisenä oman auton käytöstä on tähän asti mennyt verottajalta läpi, tuo jos poistuu niin eipä kannata ajella. Ja toki se talvella -30 pakkasella tai lumipyryssä keljuttaa lähteä, mutta vaakakupissa on muitakin asioita kuin pelkkä työmatkan pituus.
 
6km/suunta.
Omalla autolla, auton liikahtaessa kotipihasta ja töissä kahvikuppi kädessä about 18min.
Julkisilla, ~40min suunta. Ja takapihalta jopa näen Kehäradan... Mielelläni käyttäisin julkisia enemmänkin, mutta matka-ajan tuplaaminen ei kiinnosta.
 
26km suunta, just sopiva.

Autolla noin 20-25min riippuen kuskin fiiliksestä ja kelistä.
 
0m - etänä
20km - paikallistoimistolle autolla
180km - päämajalle junalla

Pääasiassa etänä, mutta kerta viikkoon jommalla kummalla toimistolla.
 
n.25km/25min eikä tee tiukkaakaan.
Ihan mieluusti ajan ton pari kertaa päivässä kun saa asua maalla isossa omakotitalossa vs. 10min työmatka ja kolmasosan kokoinen kämppä betonikuutiossa.
 
Omalle konttorille matkaa nyt 11km, kohta muuton jälkeen 26km. Konttorilla olen käynyt 11 kertaa tänä vuonna. Matkapäiviä tälle vuodelle koossa 72 joka on vähän vähemmän kuin keskiarvoni. Seitsemän edellisen vuoden aikana keskimäärin 147 matkapäivää kotimaassa ja ulkomailla.
 
Kämppä kuitenkin lienee työnantajan piikkiin ja verovähennykset autoiluista saat?

Kämppä on myös omaan piikkiin, josta saa sen minimaalisen 250 euron bruttovähennyksen kuussa. Vastaa n. 15 % vuokrasta. Toki matkavähennykset saa täytenä, mutta nekään ei kata kuin n. 35% kustannuksista. Mutta parempi silti kuin aktiivimalli....
 
Kämppä on myös omaan piikkiin, josta saa sen minimaalisen 250 euron bruttovähennyksen kuussa. Vastaa n. 15 % vuokrasta. Toki matkavähennykset saa täytenä, mutta nekään ei kata kuin n. 35% kustannuksista. Mutta parempi silti kuin aktiivimalli....

Työasuntovähennys on 450€/kk vuoden 2019 alusta alkaen.

Vähän miettinyt että kannattaisiko sellainen taas vaihteeksi laittaa. Mutta niin vähän tulee öitä kuukaudessa että on vielä mietinnässä.

Itsehän siis kuljen työmatkaa 350km / suunta, mutta vain kerran viikossa ja yleensä yhden yön reissussa. Eli 2 päivää toimistolla ja 3 etänä, mut ei meillä kovin tarkkaan kytätä miten etäilen. Saa tehdä niinkuin tykkää. Nykyään auto+juna yhdistelmällä menee 1h + 2h 05-15min riippuen junavuorosta ja 15min kävely toimistolle. Autolla sellainen 3,5h suunta, jota harvemmin käytän.

EDIT: Mieluummin teen näin kun ajan vaikka kerran päivässä 1h suuntaan, mutta kyllä se vois toi työpaikka lähempänäkin olla :)
 
Autolla 4,6km
Pyörällä 3,4km

Ajallisesti sama 10min.

Kävelemällä 35-40min.
Bussilla noin 45-60min (ei mene suoraa linjaa).
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 664
Viestejä
4 543 115
Jäsenet
74 829
Uusin jäsen
Pcbuild

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom