Työmatkan pituus

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja IDDQD
  • Aloitettu Aloitettu
Nykyinen lienee 600-700m. Edellisen asunnon kanssa oli parisataa metriä. Ihan sopiva. Työmatka on hukkaan heitettyä aikaa ja rahaa. Pisin työmatkani lienee ollut 17-18km jonka ajoi n. 20minuutissa suuntaansa. Se ärsytti joka kerta...vuodessa 5-6vrk pelkkää palkatonta matkustamista.
 
Noin. 4km. Autolla ajan, kesällä voisi mennä pyörälläkin (n. 10min). Tuli vuokrattua työpaikan vierestä myös katoksellinen autopaikka, eipä tarvitse lumia putsata.
 
12km edestakaisin, jos on lasten vientivuoro niin 20km. Autolla ja kesäisin mopolla, jos ei tarvi lapsia viedä
 
Vajaa 30 km ja reilu vartti per suunta.
Joskus 80-luvulla asuttiin Raumalla firman asunnossa,
kesätöihin matkaa 30 metriä :lol:
 
Matkaa duuniin noin kilometri ehkä hieman alle, josta pyörätietä melkein koko matka. Joten pyörällä mennään kesät talvet hyvin sujuvasti.
 
Matkaa 42 km ja minuutteja 40. Riittävä etäisyys niin saa vapaa-aikana olla rauhassa oppilailta. Onhan noita kouluja lähempänäkin ja välillä tulee mietittyä, että voisihan työmatka olla vaikkapa 5 min fillarilla. Ei nyt toistaiseksi ole ollut kuitenkaan tarvetta töitä vaihtaa tai muuttaa lähemmäs.

Verotuksessa saan vähennykset julkisen liikenteen mukaan ja mukavasti juuri nousi kausikortin hinta parilla kympillä kuussa (ennen kunta sponssasi seutulippua), niin menee omavastuista vähäsen ylikin.
 
Autolla 13km ja 20 minsaa, riippuen onko kehä3:lla joku törppö tukkeena. Bussit kulkisi 20min välein mutta kesto on 50minsaa tai enemmän työpaikalle. Autoa en haluaisi omistaa ja käytän sitä vain työmatkoihin.
 
Nyt palttiarallaa 25km suuntaansa, ja joka metrin saa korvattua verotuksessa, kun busseja ei kerta kaikkiaan kulje.
Vuoden vaihteessa tipahtaa noin 16km:n, ja bussejakin kulkisi sillä 2h odotusajalla, joten siinä napsahti noin tonni vähennyksiä pois.
 
60km suuntaansa... ja myös joka metrin saa verotuksessa korvattua koska bussit sucks aikataulujen suhteen. Lähemmäksi työpaikkaa en muuta koska vuokrat kohoavat pilviin.
 
Tällä hetkellä semmoinen 15km, mutta kohta lyhenee 5km:iin. Mukava tuo lyhyempi kuin voi sit mennä talvella bussilla ja kesällä pyörällä
 
Tammikuussa vaihtui työnantaja ja -paikka, seurauksena työmatkan pituus nousi 99 km:sta 119:aan kilometriin per suunta.
 
N. 18 km suuntaansa ja vielä niin vittumainen, että matka-aika 40-50 min riippumatta kulkuvälineestä (pyörä/julkiset/oma auto). Yleensä siis julkisilla, nätillä kelillä pyörällä ja autolla sitten jos täytyy johonkin mennä suoraan duunista.

Edellisessä paikassa oli paljon mukavampi 7km ja ajallisesti 10-30min - nopeiten autolla ei-ruuhakssa ja hitaiten autolla ruuhkassa, pyörä ja julkiset tuossa välillä.
 
Muuton takia työmatka lyheni mukavasti, nyt sitten työpaikka muuttaa ja lyhenee vielä enemmän.
Noin kilometri matkaa.
 
Noin 1-2km. Maksan tästä lyhyestä etäisyydestä sitten kovempaa vuokraa, mutta se sopii minulle. Saan vastineeksi paljon enemmän vapaa-aikaa, ilmaiset työmatkat, mahdollisuuden käydä ruokatunnilla kotona syömässä ja moikkaamassa koiraa.
 
Päivittäinen työmatka on 19 km suuntaansa, mutta viikonloppumatka työpaikkakunnalta kotiin on sellainen 250 km.
 
Noin 1-2km. Maksan tästä lyhyestä etäisyydestä sitten kovempaa vuokraa, mutta se sopii minulle. Saan vastineeksi paljon enemmän vapaa-aikaa, ilmaiset työmatkat, mahdollisuuden käydä ruokatunnilla kotona syömässä ja moikkaamassa koiraa.
Näitä kun alkaa oikeasti laskemaan niin se kovempi vuokra/asunnon ostohinta voi lopulta ollakkin kokonaisuutena paljon edullisempi vaihtoehto kun 2 auton pito ja pitkien matkojen ajaminen tai parin kaupungin kuukausilippu ja junalippu tms.

En nyt jaksa tarkistaa hintoja, mutta jotkut kulkee vaikka Lahdesta Espooseen töihin. Ensin ostat jonkun Lahden sisäisen kk lipun (jos on saatavilla en tiedä), sitten junaan kk lipun ja vielä kk seutulipun. Tuosta tulee varmaan joku 500€/kk? Eikö näissä helsingin ja espoon lipuissakin ole joku jippo että jos et asu täällä niin maksat vielä enemmänkin? Tämän sitten kun tekee 2 aikuista niin se on 1000€/kk pelkkiin työmatkoihin. Vuokra on varmaan vähän halvempi Lahdessa mutta tuskin 1000€/kk halvempi?

Eikä tässä ole edes mielestäni raha se suurin juttu, vaan tommoseen matkaan kuluu ihan järjettömästi aikaa, kaikki vapaa aika käytännössä arkipäivisin menee matkoihin. Mutta eipä siinä kukin tyylillään, itse tykkään 15 min pyörämatkastani töihin.
 
Lahdessa alueet A+B (kattaa koko Lahden kunnan) kuukausilippu 58 euroa / kk.
VR:n kk-lippu 256,30 € (28 päivää, vain lähijunat) tai 334 € (28 päivää, kaikki junat)
HSL seutulippu 167,40 € (30 päivää)

Yhteensä 481,7 € / kk (lähijunat) tai 559,4 € / kk (kaikki junat)

Oma auto: polttoaineet <400 € / kk

Eroa 80 - 160 euroa oman auton hyväksi. Toki eroa pienentää jos mukaan lasketaan verot ja huollot. Tosin täällä kun asuu, niin oma auto on lähes välttämätön muutenkin, koska paska julkinen liikenne. Ja ajallisesti oma auto on työmatkoilla nopeampi kuin julkiset. Julkisilla menisi ainakin 2 tuntia per suunta, omalla menee 1,5 enintään, mikäli ei ole kolareita.
Tämänhän saa toki verotuksessa otettua takaisin, omavastuu kun on sen 750 euroa vuodessa.

Ja kyllä, itsekin mieluusti asuisin työpaikkaa lähempänä, mutta enpä ole saanut vielä säästettyä >3000 euroa vuokra-asunnon ensimmäisen kuun kuluihin.

Oma tilanne on siinäkin mielessä paska, että ei ole vakituista työsopimusta (eli ei saa lainaakaan) ja emäntä kotihoidontuella, joten säästöön ei jää hirveästi kuukauden jälkeen joten omistusasuntokaan ei oikein ole vaihtoehto vielä.

edit: Nykyinen kämppä 93 neliötä, 4h+k. Sisältää vaatehuoneen sekä erillisen WC ja kylppärin. 822 € / kuussa saunavuorolla ja autopaikalla 53 euron asumistuen jälkeen. :D
 
Viimeksi muokattu:
Tällä hetkellä 30km per suunta, plus muksun päiväkotikuskaukset pari kilometriä päälle. Omalla autolla mennään, koska ei bussien aikataulut mätsää. Verovähennykset tulee kyllä mukavana pottina sitten aina loppuvuodesta.

Aiemmin oli semmoiset ~45km matkaa, sitä joskus pyöräilin ja pari kertaa jopa kävelin ihan vaan extreme-mielessä. Ei siihen mennyt kuin ~8 tuntia. :D

Tätä nykyistä kolmeakymmentä kilometriä polkisin mieluusti silloin tällöin, mutta sitten menee tuo muksun päiväkotinouto hankalaksi, kestää matka liian kauan.
 
Lahdessa alueet A+B (kattaa koko Lahden kunnan) kuukausilippu 58 euroa / kk.
VR:n kk-lippu 256,30 € (28 päivää, vain lähijunat) tai 334 € (28 päivää, kaikki junat)
HSL seutulippu 167,40 € (30 päivää)

Yhteensä 481,7 € / kk (lähijunat) tai 559,4 € / kk (kaikki junat)

Oma auto: polttoaineet <400 € / kk

Eroa 80 - 160 euroa oman auton hyväksi. Toki eroa pienentää jos mukaan lasketaan verot ja huollot. Tosin täällä kun asuu, niin oma auto on lähes välttämätön muutenkin, koska paska julkinen liikenne. Ja ajallisesti oma auto on työmatkoilla nopeampi kuin julkiset. Julkisilla menisi ainakin 2 tuntia per suunta, omalla menee 1,5 enintään, mikäli ei ole kolareita.
Tämänhän saa toki verotuksessa otettua takaisin, omavastuu kun on sen 750 euroa vuodessa.

Ja kyllä, itsekin mieluusti asuisin työpaikkaa lähempänä, mutta enpä ole saanut vielä säästettyä >3000 euroa vuokra-asunnon ensimmäisen kuun kuluihin.

Oma tilanne on siinäkin mielessä paska, että ei ole vakituista työsopimusta (eli ei saa lainaakaan) ja emäntä kotihoidontuella, joten säästöön ei jää hirveästi kuukauden jälkeen joten omistusasuntokaan ei oikein ole vaihtoehto vielä.

Tai sitten kuten itsellä eli kaikkiin juniin käyvä Lahti - Espoo Junalippu 2500€/ vuosi kerralla ostettuna. Verovähennyksiin n. 11*260€ eli 2860€ eli 30pv - lipun mukaan ( laskin halvimman mukaan vaikkakin myös IC menee läpi)

kävelymatka asemalle molemmissa päissä. Veroetu huomioituna kustannus per kk n. 1550€/12 ~130€
 
Tai sitten kuten itsellä eli kaikkiin juniin käyvä Lahti - Espoo Junalippu 2500€/ vuosi kerralla ostettuna. Verovähennyksiin n. 11*260€ eli 2860€ eli 30pv - lipun mukaan ( laskin halvimman mukaan vaikkakin myös IC menee läpi)

kävelymatka asemalle molemmissa päissä. Veroetu huomioituna kustannus per kk n. 1550€/12 ~130€

Jeps, jos kerta on noinkin hyvä tilanne niin silloin omalle autolle ei ole hyviä perusteita. Mun työmatka menisi julkisilla näin: kodin edessä on bussipysäkki -> matkakeskus -> helsingin rautatieasema -> kamppi -> espoo. Joutuisin heräämään klo 6 ja lähtemään kotoa 6:40 jotta pääsisin klo 9 töihin, eli yli 2 tuntia. Omalla autolla herään 6:45 ja lähden kotoa yleensä 7:15. Tässä on varaa kolareiden varalta tehtäviä reittimuutoksia varten se vartti. Yleensä työmatka se 1,5 h / suunta. Nyt kun on kesälomakausi alkanut, on matka-aika jopa 1 h 15 min.

Avaatko tota sun matikkaa vähän enemmän, sillä mun laskujen mukaan 2860 € (koko vuoden kustannukset) - 750 € (omavastuu) = 2110 € (hyväksytyt matkakulut) eikä 1550 €.

edit: omat kustannukset menevät suurinpiirtein näin:
Laskennalliset matkakulut: 11*559 (tottahan toki ;) ) = 6153,4 €
Hyväksytyt matkakulut: 6153,4 € - 750 € = 5403,4 €
Auton polttoainekulut (sisältää yksityisajot): ~375 / kk, vuodessa n. 4500 €.
Hyväksytyt matkakulut 5403,4 € - polttoaine 4500 € = 903,4 € vähemmän kuin julkisilla. 903,4 / 12 = 75,23 kuussa mulle päin. :p

Eli kalliimpaahan tuo on oikeasti omalla autolla mennä kuin julkisilla kun ottaa huomioon verotuksen ja auton huollot, mutta se ajansäästö ratkaisee enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
Noin 1-2km. Maksan tästä lyhyestä etäisyydestä sitten kovempaa vuokraa, mutta se sopii minulle. Saan vastineeksi paljon enemmän vapaa-aikaa, ilmaiset työmatkat, mahdollisuuden käydä ruokatunnilla kotona syömässä ja moikkaamassa koiraa.
Osu tämä silmään, itsellä kävi nimenomaan päinvastoin. Eli tuo toimii toisinkinpäin :). Vaikka työmatka piteni itselläni 8 -kertaiseksi niin silti jää enempi vapaa-aikaa. Omassa tapauksessa hieman eriasia ajaa isoa tietä (ysitie) kun körötellä keskustan ruuhkassa. Tuon etäisyyden päässä odottaa 130 neliöinen rivarin (vuokra)päätykämppä 700e / kk, aikaisemmin oli keskustan liepeillä 70 neliöinen kerrostaloasunto hintaan 920e. On tosiaan hieman eriasia asua koiran kanssa nykyisessä kun entisessä. Ruokatunnilla tosin en pääse kotona käymään :) Mutta oletan että koiruus viihtynee nykyisessä paremmin kun entisessä.
 
3,7km pyöräillen noin 12 minsaa suuntaansa. Pidempikin matka menisi pyöräillen ja tekisi mieli sähköistää tuo fillari :)
 
5.5km joka on oikein sopiva matka. Ennen viimeisintä muuttoa oli muutama sata metriä:beye:

Työnantaja uhkaili pari vuotta sitten siirtävänsä toiseen toimipisteeseen (ja moni siirtyikin) ~45km päähän, totesin tuolloin, että en vitussa anna +1.5h päivittäin omaa aikaani.
 
22 km suuntaansa ja omalla autolla karvan yli 20 min kestää. Julkisilla meneekin sitten paljon vaikeammaksi. Noin kilometri juna-asemalle, yksi pysäkin väli ja vaihto toiseen junaan (jota saa aina odotella), jonka jälkeen lähimmältä asemalta noin parin kilometrin kävely. Aikaa on palanut aina yli tunti, mutta saisi kai tuon suunnittelemalla hieman nopeamminkin mentyä. Vapaus lähteä silloin kuin siltä tuntuu ratkaisee kuitenkin, joten prolella kuljen vain kun on ryyppäystä tiedossa.
 
Tällä hetkellä 200km, mutta eipähän tarvitse käydä kuin 2 kertaa viikossa. Ja jos pidempi työputki niin siellä on mahdollisuus yöpyä.
 
Semmonen 1100km kolmen viikon välein mutta ei ole merimiehellä väliä missä hevov kuusessa asuu :smoke:
 
Semmonen 1100km kolmen viikon välein mutta ei ole merimiehellä väliä missä hevov kuusessa asuu :smoke:

Ite ei kyl jaksais. Nyt on vaihtopaikasta vähän riippuen 300-400km matka ja törninki pituus on 5-6 viikkoa, mutta silti omasta mielestä matka vois olla vähän lyhyempi.
 
Vajaa 30 km ja reilu vartti per suunta.
Joskus 80-luvulla asuttiin Raumalla firman asunnossa,
kesätöihin matkaa 30 metriä :lol:

Ei hyvä tuokaan. Riskinä että työt on mielessä aina / paskanakkia sataa koska "sähän asut siinä ihan vieressä? et vois käydä kattoon...ihan 5 min homma".

Optimaali olis joku 2-5 km kävellen / pyöräillen. Ehtis vähän kelailla juttuja ja tyhjentää päätä. On siitä jonkinlaisesta työmatkasta etuakin, se on vähän niinkuin siirtymäriitti työstä vapaa-ajalle ja takas.

Olen kyllä aidosti kateellinen kaikille joilla tuo "2-5 km kävellen / pyöräillen" työmatka on. Vittu oispa mullakin.
 
Ei hyvä tuokaan. Riskinä että työt on mielessä aina / paskanakkia sataa koska "sähän asut siinä ihan vieressä? et vois käydä kattoon...ihan 5 min homma".
Tuo on kyllä totta. Itsekin olen kerran syyllistynyt työkaverille homman nakittamiseen kun "sähän asut siinä ihan vieressä niin viittisitkö käydä .... ". Muutenkin kyllä kyseinen kaveri tuntuu asuvan puolet vapaa-ajastaankin toimistolla kun työmatka on tyyliin 100 metriä. Varmasti itsellä tulisi sorruttua samaan jos ihan vieressä asuisi, joten ihan hyvä että työämatka on sen ~10km. Tuokin toki riippuu että minkälaisia töitä tekee. Alepan kassalla ei varmasti ole vaikeuksia erottaa työaikaa ja vapaa-aikaa toisistaan vaikka asuisi kaupan yläkerrassa, mutta sillä "tietotyöläisellä" tilanne onkin täysin toinen
 
Töihin matkaa vajaa 40 km suuntaansa. Autolla tulee rälläiltyä tuota matkaa vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi. Tykkään, kun kyydit eivät rajoita työntekoa. Saa lähteä lätkimään, kun kyllästyttää, tai jäädä pidemäksi aikaa, jos into päällä.
 
2 km pyörällä, autolla 2,5 km + 400 metriä kävelyä. Ajoneuvosta riippumatta matka-aika itsessään on sama, mutta autolla parkkikselta kestää lisäksi sama aika kävellä kuin pyörällä polkaista ovelta ovelle.
 
edit: omat kustannukset menevät suurinpiirtein näin:
Laskennalliset matkakulut: 11*559 (tottahan toki ;) ) = 6153,4 €
Hyväksytyt matkakulut: 6153,4 € - 750 € = 5403,4 €
Auton polttoainekulut (sisältää yksityisajot): ~375 / kk, vuodessa n. 4500 €.
Hyväksytyt matkakulut 5403,4 € - polttoaine 4500 € = 903,4 € vähemmän kuin julkisilla. 903,4 / 12 = 75,23 kuussa mulle päin. :p

öh..tuota noin. Eikös työmatkavähennys vähennä verotettavaa tuloa, eikä suoraan veron määrää?
 
Meneehän ne... Siinä taas mielikuvamarkkinoinnin uhri. Varmaan äänestääkin vihreitä.

Ja kun ei ymmärrä veroasioista tuon taivaallista, niin suosittelen käyttämään veroprosenttilaskuria ja kokeilemaan työmatkakulujen vaikutus kokonaisveroon. Suurimmalle osalle paljastuu jotain aivan uutta ja ihmeellistä.
 
Viimeksi muokattu:
Jeps, jos kerta on noinkin hyvä tilanne niin silloin omalle autolle ei ole hyviä perusteita. Mun työmatka menisi julkisilla näin: kodin edessä on bussipysäkki -> matkakeskus -> helsingin rautatieasema -> kamppi -> espoo. Joutuisin heräämään klo 6 ja lähtemään kotoa 6:40 jotta pääsisin klo 9 töihin, eli yli 2 tuntia. Omalla autolla herään 6:45 ja lähden kotoa yleensä 7:15. Tässä on varaa kolareiden varalta tehtäviä reittimuutoksia varten se vartti. Yleensä työmatka se 1,5 h / suunta. Nyt kun on kesälomakausi alkanut, on matka-aika jopa 1 h 15 min.

Avaatko tota sun matikkaa vähän enemmän, sillä mun laskujen mukaan 2860 € (koko vuoden kustannukset) - 750 € (omavastuu) = 2110 € (hyväksytyt matkakulut) eikä 1550 €.

edit: omat kustannukset menevät suurinpiirtein näin:
Laskennalliset matkakulut: 11*559 (tottahan toki ;) ) = 6153,4 €
Hyväksytyt matkakulut: 6153,4 € - 750 € = 5403,4 €
Auton polttoainekulut (sisältää yksityisajot): ~375 / kk, vuodessa n. 4500 €.
Hyväksytyt matkakulut 5403,4 € - polttoaine 4500 € = 903,4 € vähemmän kuin julkisilla. 903,4 / 12 = 75,23 kuussa mulle päin. :p

Eli kalliimpaahan tuo on oikeasti omalla autolla mennä kuin julkisilla kun ottaa huomioon verotuksen ja auton huollot, mutta se ajansäästö ratkaisee enemmän.



Oletetun 35k€:n vuosiansiolla nettohyöty verotuksessa on ~2k€, joten tuolla summalla kun ynnäillään, niin tulos on jotain muuta.
 
Tuo on samaa markkinointi paskaa kuin ay jäsenmaksujen veronvähennyt. Niitäkin markkinoidaan suoraan "saat takaisin verotuksessa".
 
öh..tuota noin. Eikös työmatkavähennys vähennä verotettavaa tuloa, eikä suoraan veron määrää?

Menee, mutta missä tuossa minun laskussa otin kantaa siihen? En vain ihan pysynyt perässä noissa tstv:n laskelmissa.

Meneehän ne... Siinä taas mielikuvamarkkinoinnin uhri. Varmaan äänestääkin vihreitä.

Ja kun ei ymmärrä veroasioista tuon taivaallista, niin suosittelen käyttämään veroprosenttilaskuria ja kokeilemaan työmatkakulujen vaikutus kokonaisveroon. Suurimmalle osalle paljastuu jotain aivan uutta ja ihmeellistä.

Henkilökohtaisuudet voi jättää pois. Kyllä, aiemmassa viestissä mainitsin että niitä saa verotuksessa takaisin, mutta en tuossa laskuissa ottanut kantaa verotukseen millään muulla tavalla kuin että minkä määrän verottaja hyväksyy, vaan nimenomaan kustannukset julkiset vs. oma auto. Olisi ehkä tuo kohta "kotia päin" pitänyt lisätä lainausmerkkeihin.
 
Menee, mutta missä tuossa minun laskussa otin kantaa siihen?

Tämä saattaa johtua mallasjuoman aiheuttamasta päihtymystilasta, mutta en kuollaksenikaan ymmärrä mitä mitä noi laskut tarkoittavat. Saat bensat + 70€ kuukaudessa verovapaasti? Saahan näitä laskea miten haluaa, mutta mulle toi logiikka tuntuu vähän omituiselta
 
Tämä saattaa johtua mallasjuoman aiheuttamasta päihtymystilasta, mutta en kuollaksenikaan ymmärrä mitä mitä noi laskut tarkoittavat. Saat bensat + 70€ kuukaudessa verovapaasti? Saahan näitä laskea miten haluaa, mutta mulle toi logiikka tuntuu vähän omituiselta

Ihan vain puhdas vertailu kuluista julkiset vs oman auton polttoaineet. Siinä mielessä tulee "kotiin päin" tuo 75 euroa kuussa verrattuna julkiseen liikenteeseen, kuten otetaan huomioon se summa, minkä verottaja hyväksyy. Muuten siis en tarkoittanut että saisin kokonaan verotuksessa takaisin noita polttoaineita. Olen huomannut että kirjoitan välillä hyvin epäselvästi. :D

Ja kuten edittiin laitoin, niin kyllähän se oma auto kalliimmaksi tulee koska huollot ja verot.
 
98 km. Suuntaansa siis, aikana kesällä 1h15min, talvella sitte vartti lisää, joskus enemmänkin. 165 työpäivää vuodessa niin tulee niitä kilsoja juu. Ikävä vain että tämän matkan sahaamisen vaihtoehdot ovat rajalliset ja matkan lyheneminen heikentää elämänlaatua sitte muilta osin.

Näillä varmaan mennään tovi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 227
Viestejä
4 457 245
Jäsenet
73 695
Uusin jäsen
Antti81

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom