• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työttömän elämä -thread

Liittynyt
28.10.2021
Viestejä
213
On se kyllä kumma, että työtön ei saa ammattia opiskella, josta todellakin on hyötyä työllisitymiseen, mutta kaiken maailman kuntouttaviin paskatoimintoihin työtöntä kyllä ollaan patistamassa, joiden hyöty on yleensä tasa nolla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
mutta kaiken maailman kuntouttaviin paskatoimintoihin työtöntä kyllä ollaan patistamassa, joiden hyöty on yleensä tasa nolla.
Eikö se ole ihan yleinen tieto, että noiden tarkoitus on kiusata työtöntä, jotta hän menisi töihin tai alkaisi opiskelemaan omalla kustannuksellaan. Eli ihan puhdasta keppiä. Voisihan sitä kutsua myös keppijumpaksi.
Jos nyt otetaan esimerkiksi se Diplomi insinööri, joka oli 3 vuotta hakenut töitä niin kyllä hän jo toisella viikolla lähtisi siihen firmaan, joka lupasi rontti kolme tonnia palkkaa.
 
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Työnhaku on kyl haastavaa ja voimia kuluttavaa, mutta ei niitä töitä oo ikinä ainakaan itselle tullut sillä että lähetän pelkkiä hakemuksia.

Joka.ikinen.kerta oon soitellut hakemuksen jälkeen perään tai ihan kylmiltään soitellut firmoihinja kysynyt töitä. Hölmöksihän siinä itsensä tuntee about joka kerta kun vastaus on ei, mutta työnantajalta tuo on paljon pois että ei tarvitse sitä rekryprosessia aloittaa.

Sinällään työllistymiseen vaikuttaa olennaisesti työnhakutaidot.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
On se kyllä kumma, että työtön ei saa ammattia opiskella, josta todellakin on hyötyä työllisitymiseen, mutta kaiken maailman kuntouttaviin paskatoimintoihin työtöntä kyllä ollaan patistamassa, joiden hyöty on yleensä tasa nolla.
Työtön saa aloittaa opiskelun, mutta kun aloittaa opiskelut niin sitten ei ole työtön, vaan opiskelia.
Työtön saa aloittaa työn teon, mutta kun on aloittanut, niin ei ole enään työtön.


No kaikki ei ole noin suoraviivaista, väliin mahtuu myös jotain.
 
Liittynyt
09.01.2017
Viestejä
1 024
Se on mahdollista tietyin rajallisin ehdoin ja jos työkkärin henkilöstö sitä puoltaa / katsovat alan olevan hyväksyttävä. Hyvä jos itse olet siihen päässyt, moni ei pääse.
Itseasiassa tuoreimmassa rikkaat & rahattomat -ohjelman jaksossa on perheellinen työtön, jolta kiellettiin tuettu opiskelu ja nyt neppailee kasseja kotona (taitaa tulla ensviikolla maksuttomana katseluun).

Tää opiskelumahdollisuus ei edes kata esim. avoimen yliopiston kursseja tietyn pisteen jälkeen. Jos haluat pitää "pään kunnossa" sekä kehittää itseäsi yleisellä tasolla ja ehkä jopa helpottaa kouluun pääsyä avoimen väylän kautta, niin tarkkana saa olla pisteiden kanssa. Erehdyt tekemään pari pistettä liikaa niin tuet lähtee. Ihan järjetöntä touhua.
Tosiaan työttömyysturvalla voi (yksilöllisellä luvalla TE-toimistosta) opiskella 2 vuotta ammatti- tai korkeakoulututkintoa. Sen jälkeen pitäisi käyttää joko aikuiskoulutustukea tai opintotukea.

Mielestäni tietyllä tapaa kaikkein vapaimpia työttömiä ovat ne, jotka ns. jättäytyvät asumis- ja toimeentulotuen varaan, koska vaikka toimeentulotukea voidaan sanktioida vääränlaisesta käytöksestä (esim. opiskelee korkeakoulussa lisää ja lisää tai ei ole te-toimiston listoilla) niin noilla tuilla voi periaatteessa opiskella itselleen uuden tutkinnon varsin vapaasti.

Lisäksi jos löytyy yhtään työkykyä tai aikaa työlle, voi opiskeleva työtön neutraloida toimeentulotuen leikkauksen tekemällä 150 euron edestä keikkatöitä suojaosansa avulla.

Esim. 555,11e perusosa * 0,8 (-20% leikkaus) + 150e silpputyöstä = 594,09e tai jos käytetään rankinta 40% leikkuria niin 555,11e * 0,6 + 150e silpputyöstä = 483,07e.

Eli silpputyöllä voi neutraloida melko tehokkaasti toimeentulotuen leikkaukset ja leikkauksissa on oltava aina joka kolmas kuukausi leikkaamaton.

Lisäksi toimeentulotuella voi laittaa sähkön, sähkönsiirron, kotivakuutuksen, lääkkeiden, passin ja julkisten (hammas-)lääkärilaskut Kelan kuitattavaksi.

Tämä ohje sopii niille työttömille, jotka haluavat TE-toimistosta vapautta ja eivät omaa merkittävää varallisuutta.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
647
Omasta mielestä voitaisiin työttömiä jopa ohjata opiskelemaan tai että olisi jotenkin siihen opiskelu-aktiivisuuteen sidottu se yhteiskunnalta saatu (esim mahdollinen lisä-)raha. Eli täysin päinvastainen ajattelumalli kuin nykyään että "pääsee helpoimmalla" kun on passiivisesti kotona. Ja tiedän juu että opiskelusta on yhteiskunnalle kuluja eikä välttämättä olisi järkevää pakottaa ihmisiä opiskelemaan jos ala ei kiinnosta tai työllistymismahdollisuudet ei reilusti parane -> mitään valmista ja toimivaa mallia minulla ei tähän ole esittää, kunhan vaan ajatuksena olen noin miettinyt että opiskelu olisi melkein aina kannattavaa toimintaa.

Tämä osin oman kokemuksen kautta, mulla oli hieman yli 5v sitten työttömyysjakso ja itse olisin voinut heti oman pitkän työputken (+10v) päättymisen jälkeen mennä kouluun koska pelkkä työnhaku ei oikein aktivoinut tai motivoinut tarpeeksi. Kunnon tukea ja ohjausta en tosiaankaan saanut työkkärin kautta vaan enemmän ne oli sellaisia ympäripyöreitä kommentteja että "selvitä itse mitä voit opiskella, miten kouluun pääsee" jne. ja sitten kun olisi itse kaivanut kaikki selville niin työkkäri olisi näyttänyt joko vihreää tai punaista valoa. Uskon että itse olisin saanut järkevälle alalle opintoluvan (tästä oli kyllä puhetta, mulle olisi tullut toinen AMK tutkinto) mutta pääsin puolen vuoden sisällä duuniin niin tuo ei sitten vaatinut selvittelyä. Joka tapauksessa en kokenut että olisin juurikaan saanut tukea työkkärin puolelta tähän opiskelun aloittamiseen. Eli mitä olisi kannattanut opiskella (missä voit hyödyntää nykyistä koulutusta eniten, missä työllistyy parhaiten 2-3v päästä, mikä sopisi muuten itselle), miten kouluihin haetaan sun muuta johon oletan että heillä olisi ollut ajantasaiset tiedot tai jos ei ole niin olisi kannattanut selvittää tai vaikka palkata joku tuohon jotta aktiivisesti opiskella haluavat olisivat saaneet jotain apua.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
Mielestäni tietyllä tapaa kaikkein vapaimpia työttömiä ovat ne, jotka ns. jättäytyvät asumis- ja toimeentulotuen varaan, koska vaikka toimeentulotukea voidaan sanktioida vääränlaisesta käytöksestä (esim. opiskelee korkeakoulussa lisää ja lisää tai ei ole te-toimiston listoilla) niin noilla tuilla voi periaatteessa opiskella itselleen uuden tutkinnon varsin vapaasti.
Hyviä pointteja viestissä. Toimeentulotukea koskien itse taas näkisin, että sitä ei pitäis tällaseen työttömien opiskelun tukemiseen käyttää pitkäkestoisesti, vaikka se viimesijaiseksi tueksi onkin tarkoitettu ja käytännössä sitä näille ihmisille on. Ongelmat vaan kertautuu, kun ihmiset on "väärällä tuella", ja koko talous romuttuu jos joudut lainaamaan vaikka hajonneiden vaatteiden/polkupyörän ostoon tai vaikka vaan laskujen maksuun vähänkin "isomman" summan joltain.

Mulla tosin on muutenkin asenneongelma toimeentulotukea kohtaan - tuen luonteen takia sen hakeminen on ihan päänvikaista kyttäämistä, että keneltä on pari euroa tilille tällä kertaa tullut ja mihin tarkoitukseen. Perustulolla päästäis kyllä näistäkin eroon.
 
Liittynyt
25.10.2019
Viestejä
324
Se on mahdollista tietyin rajallisin ehdoin ja jos työkkärin henkilöstö sitä puoltaa / katsovat alan olevan hyväksyttävä. Hyvä jos itse olet siihen päässyt, moni ei pääse.
Itseasiassa tuoreimmassa rikkaat & rahattomat -ohjelman jaksossa on perheellinen työtön, jolta kiellettiin tuettu opiskelu ja nyt neppailee kasseja kotona (taitaa tulla ensviikolla maksuttomana katseluun).

Tää opiskelumahdollisuus ei edes kata esim. avoimen yliopiston kursseja tietyn pisteen jälkeen. Jos haluat pitää "pään kunnossa" sekä kehittää itseäsi yleisellä tasolla ja ehkä jopa helpottaa kouluun pääsyä avoimen väylän kautta, niin tarkkana saa olla pisteiden kanssa. Erehdyt tekemään pari pistettä liikaa niin tuet lähtee. Ihan järjetöntä touhua.
En tiedä miten keskustelette työvoimatoimiston kanssa mutta opiskelin ammatin, tein AMK-kursseja ja kirjauduin yliopistoon samalla kun opiskelin työttömyysetuudella. Kunhan muistat valmistua alkuperäisen suunnitelman mukaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
En tiedä miten keskustelette työvoimatoimiston kanssa mutta opiskelin ammatin, tein AMK-kursseja ja kirjauduin yliopistoon samalla kun opiskelin työttömyysetuudella. Kunhan muistat valmistua alkuperäisen suunnitelman mukaan.
Mä en keskustele kun työttömyys ei onneksi itseäni kosketa, mutta seuraan vierestä muutamien taistelua näiden kanssa. Hyvä kuitenkin kuulla, että edes joillain homma toimii kuten pitäis. Varmasti vikaa on hakijoissakin, etenkin tiedoissa siitä missä järjestyksessä asiat pitää hoitaa jotta välttyy ongelmilta. Tosin, työkkärin toiminnassa taitaa ihmisten kokemuksista päätellen olla aika isoja alueellisia erojakin.

Joidenkin onnistuminen järjestelmän sisällä ei kuitenkaan poista sitä tosiasiaa, että sille tuetulle opiskelulle on rajalliset ehdot ja että tuki on täysin harkinnanvarainen eli osin työntekijän tulkinnoista ja mielipiteistä riippuvainen. Tai sitä, että ne työkkärin työntekijät tekee joskus virheellisiä päätöksiä joista on hakijalle suoraa vahinkoa.

Itseasiassa oikeusasiamiehen ratkaisuista löytyy suht tuore tapaus, jossa päätöksiä omaehtoisesta opiskelusta on heitetty ihan arvalla: Ensin myönnetty, ja henkilön jo muutettua uudelle paikkakunnalle sekä hyvän tovin opiskeltua päätös on vedetty pois eli vaihtunut kielteiseksi. Oikeusasiamies oli todennut, että työkkärin viranomainen on toiminut väärin ja rikkonut velvollisuuksiaan siinä määrin, että hakijalle suositeltiin korvauksia valtionkonttorin puolelta maksettavaksi ( EOAK/2541/2022 ).
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 064
Työnhaku on kyl haastavaa ja voimia kuluttavaa, mutta ei niitä töitä oo ikinä ainakaan itselle tullut sillä että lähetän pelkkiä hakemuksia.

Joka.ikinen.kerta oon soitellut hakemuksen jälkeen perään tai ihan kylmiltään soitellut firmoihinja kysynyt töitä. Hölmöksihän siinä itsensä tuntee about joka kerta kun vastaus on ei, mutta työnantajalta tuo on paljon pois että ei tarvitse sitä rekryprosessia aloittaa.

Sinällään työllistymiseen vaikuttaa olennaisesti työnhakutaidot.
Piilotyöpaikat on lähes ainoita joihin voisi ehkä päästä ja siksi tällä kertaa ajattelin tehdä niin, että käyn paikan päällä kysymässä ehkä noin kolmessa paikassa, eli marketteihin hyllyttämään. Eihän niihin tietysti pääse, mutta mistäpä sitä tietää. Veikkaan, että siellä on vain myyjät paikalla, jotka ei pysty asiaa käsittelemään, mutta ehkä he osaavat neuvoa sitten paremmin. Jos ei sitten pääse, niin täytyy keksiä vaikka muita paikkoja mihin voisi päästä.
 
Liittynyt
22.08.2021
Viestejä
6
Jos on tavoitteena opiskella tutkinto työttömyysetuudella, suosittelen vahvasti tarkistamaan alan työllistymistilanteen ammattibarometrista. Työkkäri käyttää tuota arvioidessaan onko ala työllistävä.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
154
Hei kaikille! Halusin jostain syystä jakaa tänne tämän hetkisiä omakohtaisia kokemuksia alkaneesta työttömyydestä. Ja omia ajatuksiani siitä, että eihän tää vaan voi mennä näin, eihän...

Olen tehnyt koko ikäni ravintola-alan töitä ja alan yleiseen palkkatasoon nähden tienasin kaiketi ihan sillai "kivasti". Ei nyt mitään techiläisten palkkoja, mutta kuitenkin. Tuli korona ja ravintolat menivät kiinni. Yksi tuttu yrittäjä tuli kysymään, josko lähtisin tekemään hanttihommia pienehköllä kuukausi palkalla. Sain neuvoteltua sen verran etuja siihen, että tarrasin kiinni.
Tässä kaiketi ensimmäinen virhe. Olisi varmaankin pitänyt jäädä nostelemaan kassan rahoja. Olisin varmaan saanut jopa enemmän käteen, kuin töistä, enpähän onneksi ole laskenut.

Vuoden jälkeen hanttihommasta toiseen firmaan. Vähän parempi palkka (mutta aivan kaikilla mittareilla matala), lepposa duuni, ihan ok edut.

No sitten varmaankin virhe numero 2. Menin myös takaisin ravintola-alalle painamaan duunia, ajattelin, että kyllä mies muutaman kuukauden jaksaa ns. ympäripyöreää viikkoa. Ei jaksanut.

Erosin rouvasta ja muutin omilleni (pitkä parisuhde ja lapsi). Onneksi olemme hyvin sopuisissa merkeissä saaneet asiat luistamaan. Näin jälkikäteen luulen, että vähän käräytin itseni loppuun työputkella+muut elämän haasteet.

Oma kämppä, elatusmaksut, ravintolahommien loppuminen (tuurailin kesälomat). Normiduunista pieni liksa, paha mieli.

Laskeskelin muutaman tovin suomalaiseen tyyliin vittuuntuneena, onko tässä enää mitään järkeä. Ja ei ole. Ei kerta kaikkiaan ole.

Muutaman kuukauden sitkoilin, kunnes löin hanskat tiskiin. En saanut työstä, enkä juurikaan mistään muustakaan mitään irti (kaiketi pientä masennusta/alakuloa) ja irtisanoin itseni.

LOPPUTULOS
45 pvää karenssia. Olin varautunut, ei ongelmaa. Nyt pyörii paperiasiat ihan hyvin. Mitähän se nyt oli 450 päivää ansiosidonnaista.Huoltajuussopparilla vielä vähän korotettua rahaa. Vanhalta työnantajalta "kutsutaan töihin tarvittaessa" tyylinen soppari kouraan. Sen kanssa tällä hetkellä riittää kerran kolmessa kuukaudessa työnhaku.
Töitä olen tehnyt niin, että jotenkin jää juuri kaikkien tulorajojen alle, ettei vaikuta tukiasioihin.
Olen myös kehitellyt jotain pientä, mistä SAATTAA (=disclaimer, kaikki tämä on höpöhöpöjuttuja, jos joskus pitää jollekin vastata teksteistä) saada vähän jotain.
Elatusmaksut nollasopparilla.

In the end. Makailen himassa tai touhuan päivät pitkät, mitä lystään. Kerkeän viettämään muksun kanssa helvetin paljon enemmän aikaa, kuin töissä ollessa ja tästä kaikesta minulle jää ENEMMÄN käteen, kuin n. 40h työviikkoja tehdessä.

Ei tässä herroiksi elele, mutta eipä elänyt palkallakaan. En vain ymmärrä, miten helvetissä on mahdollista, miten kertakaikkiaan päin vittua on voitu tehdä asiat, että kotona ollessa saan saman, ellen jopa enemmän, kuin töitä tehdessä.
Ymmärrän kyllä, etten ollut raketti-insinöörin hommissa ja palkka kaikkine ekstroineen oli mielestäni ihan ok työhön nähden, vaikka se ei paljoa ollutkaan.
Mutta miten on mahdollista, että tavallinen, töitä tekevä duunari tekee ns. tappiolla työtä tässä yhteiskunnassa. Ei se tekemäni jobi kuitenkaan ollut yhteiskunnallisesti tai muutenkaan niin arvotonta ja turhaa. Eihän mikään tavallinen työ ole.

Lisähuomio: Yksi mikä vahvasti on myös vaikuttanut ajatuksiini on toissa vuoden joulu.
Sain sellaisen sairaskohtauksen, mikä vaati sairaalassa hoitoa, yöpymistä, lääkkeet yms. Ja seurantaa. No joulun alla (loppuvuodesta)tuli ~500€ sairaalamaksuja yms. ylimääräisiä maksettavaksi, se on persaukiselle perheelliselle duunarille nannaa pyhien aikana. Ja myös alkuvuodesta sain toisen 500€ kasaan. Mutta sehän ei liittynyt edellisvuoden maksuihin ts. omavastuihin. Tästä jäi kokonaisuudessan kyllä aika paska maku suuhun.


Entä nyt:

Jaaha. Olen kaiketi sellaisessa kannustinloukussa, että minulla ei ole juuri nyt kiire mihinkään. Olen myös henkisesti palautunut aika hyvin.
Sellainen punainen lanka minulle on tullut, että aion kaiketi vielä kerran opiskella ammatin. Ja haluan sen olevan merkityksellistä, missä oikeasti autetaan ihmisiä ja tehdään hyvää (ei hoitaja), koska matalapalkkaisilla aloilla ei vain riitä kyllä palkka motivoimaan. Niin työn pitää olla antoisaa toisella tavalla.

Itseäni kyllä jännittää aika paljon kouluun lähteminen (vuosia kestävän projektin läpivieminen kunnialla ei kuulu tämän kaverin vahvuusalueisiin).

Olen koko ikäni tehnyt paljon töitä, painanut järjettömiä määriä tuntia sisään. Nyt rauhoitun hetkeksi ja keksin jotain.

Järjestelmä on mielestäni järjetön. Jos et ole korkeastikoulutettu tai muusta syystä hyvin tienaava. Oletkin sellainen tavallinen kaupankassa tai siivooja, niin palkan ja sosiaalitukien erotus on aika häviävän pieni. Eihän tää nyt vaan ole kovin kestävällä pohjalla.

Anteeksi jaarittelu ja avautuminen. Halusin vähän kirjoittaa tänne ajatuksiani sanoiksi.
 
Liittynyt
07.02.2018
Viestejä
241
Työttömänä on täysipäiväisesti kokemassa syyllisyyttä omasta saamattomuudestaan ja turhuudestaan. Työttömällä ei ole hetkeäkään vapautta siitä alemmuudentunteesta kun ei ole tuloja vaan pitää kuukausi toisensa jälkeen kerjätä rahaa järjestelmältä kun oikeus ihmisarvoiseen elämään ei tunnu olevan mikään perusolettamus.

Pahimmasta päästä on se jatkuva epävarmuus tulevaisuudesta kun työkkärin täti uhkailee toimeentulon katkaisemisella ihan mielivaltaisin perustein, ja voi määrätä IHAN MITÄ TAHANSA ja jos et tottele niin rahat sanoo naps ja sitten jää laskut maksamatta. Koko paska syö itsevarmuutta ja mites työnhakuun tarvittiinkaan? Aivan niin, itsevarmuutta. Ehkä se näkyy rivien välistä ettei ole enää mitään intoa mihinkään, ja kuka työnantaja nyt muka haluaisi sellaisen tyypin palkata jota ei kiinnosta mikään muu kuin että pääsisi vain pois työkkärin kidutuksen piiristä.

Siitä on pian jo vuosi kun lopetin käytännössä kokonaan töiden etsimisen kun yhden työkkärissä käynnin jälkeen tuli niin paha olo siitä henkisestä väkivallasta mitä siellä sai naamalleen. Se instituutio ei ole auttamassa työtöntä, sen tehtävänä on löytää syy miksi ihminen ei ansaitsisi elää ja hieroa sitten sitä työttömän naamalle. Se hullu täti uhkasi katkaista tuet koska olin omatoimisesti ruvennut opettelemaan uusia juttuja tarkoituksena elättää itseni sillä myöhemmin, ja tämähän tietysti hänen mielestään tarkoitti etten enää ollut "työmarkkinoiden käytettävissä"... Seinän tuijottelu olisi ihan OK mutta ei se että tutustuu peliohjelmointiin. Te-toimiston sanoja lainaten (ääntä korottaen kuten tätikin siellä): "EI SULLE SIITÄ MAKSETA".
Todella hyvä kuvaus! Kiitos tästä.

Edit: Tiedän, että tämä on vuosia sitten kirjoitettu, mutta aloitti tosi rohkeasti keskustelun. Tämä on todella hieno lanka näköjään kokonaisuutena myös, mistä kiitos kaikille kirjoittajille yleisemminkin!
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.03.2017
Viestejä
1 079
Hei kaikille! Halusin jostain syystä jakaa tänne tämän hetkisiä omakohtaisia kokemuksia alkaneesta työttömyydestä. Ja omia ajatuksiani siitä, että eihän tää vaan voi mennä näin, eihän...

Olen tehnyt koko ikäni ravintola-alan töitä ja alan yleiseen palkkatasoon nähden tienasin kaiketi ihan sillai "kivasti". Ei nyt mitään techiläisten palkkoja, mutta kuitenkin. Tuli korona ja ravintolat menivät kiinni. Yksi tuttu yrittäjä tuli kysymään, josko lähtisin tekemään hanttihommia pienehköllä kuukausi palkalla. Sain neuvoteltua sen verran etuja siihen, että tarrasin kiinni.
Tässä kaiketi ensimmäinen virhe. Olisi varmaankin pitänyt jäädä nostelemaan kassan rahoja. Olisin varmaan saanut jopa enemmän käteen, kuin töistä, enpähän onneksi ole laskenut.

Vuoden jälkeen hanttihommasta toiseen firmaan. Vähän parempi palkka (mutta aivan kaikilla mittareilla matala), lepposa duuni, ihan ok edut.

No sitten varmaankin virhe numero 2. Menin myös takaisin ravintola-alalle painamaan duunia, ajattelin, että kyllä mies muutaman kuukauden jaksaa ns. ympäripyöreää viikkoa. Ei jaksanut.

Erosin rouvasta ja muutin omilleni (pitkä parisuhde ja lapsi). Onneksi olemme hyvin sopuisissa merkeissä saaneet asiat luistamaan. Näin jälkikäteen luulen, että vähän käräytin itseni loppuun työputkella+muut elämän haasteet.

Oma kämppä, elatusmaksut, ravintolahommien loppuminen (tuurailin kesälomat). Normiduunista pieni liksa, paha mieli.

Laskeskelin muutaman tovin suomalaiseen tyyliin vittuuntuneena, onko tässä enää mitään järkeä. Ja ei ole. Ei kerta kaikkiaan ole.

Muutaman kuukauden sitkoilin, kunnes löin hanskat tiskiin. En saanut työstä, enkä juurikaan mistään muustakaan mitään irti (kaiketi pientä masennusta/alakuloa) ja irtisanoin itseni.

LOPPUTULOS
45 pvää karenssia. Olin varautunut, ei ongelmaa. Nyt pyörii paperiasiat ihan hyvin. Mitähän se nyt oli 450 päivää ansiosidonnaista.Huoltajuussopparilla vielä vähän korotettua rahaa. Vanhalta työnantajalta "kutsutaan töihin tarvittaessa" tyylinen soppari kouraan. Sen kanssa tällä hetkellä riittää kerran kolmessa kuukaudessa työnhaku.
Töitä olen tehnyt niin, että jotenkin jää juuri kaikkien tulorajojen alle, ettei vaikuta tukiasioihin.
Olen myös kehitellyt jotain pientä, mistä SAATTAA (=disclaimer, kaikki tämä on höpöhöpöjuttuja, jos joskus pitää jollekin vastata teksteistä) saada vähän jotain.
Elatusmaksut nollasopparilla.

In the end. Makailen himassa tai touhuan päivät pitkät, mitä lystään. Kerkeän viettämään muksun kanssa helvetin paljon enemmän aikaa, kuin töissä ollessa ja tästä kaikesta minulle jää ENEMMÄN käteen, kuin n. 40h työviikkoja tehdessä.

Ei tässä herroiksi elele, mutta eipä elänyt palkallakaan. En vain ymmärrä, miten helvetissä on mahdollista, miten kertakaikkiaan päin vittua on voitu tehdä asiat, että kotona ollessa saan saman, ellen jopa enemmän, kuin töitä tehdessä.
Ymmärrän kyllä, etten ollut raketti-insinöörin hommissa ja palkka kaikkine ekstroineen oli mielestäni ihan ok työhön nähden, vaikka se ei paljoa ollutkaan.
Mutta miten on mahdollista, että tavallinen, töitä tekevä duunari tekee ns. tappiolla työtä tässä yhteiskunnassa. Ei se tekemäni jobi kuitenkaan ollut yhteiskunnallisesti tai muutenkaan niin arvotonta ja turhaa. Eihän mikään tavallinen työ ole.

Lisähuomio: Yksi mikä vahvasti on myös vaikuttanut ajatuksiini on toissa vuoden joulu.
Sain sellaisen sairaskohtauksen, mikä vaati sairaalassa hoitoa, yöpymistä, lääkkeet yms. Ja seurantaa. No joulun alla (loppuvuodesta)tuli ~500€ sairaalamaksuja yms. ylimääräisiä maksettavaksi, se on persaukiselle perheelliselle duunarille nannaa pyhien aikana. Ja myös alkuvuodesta sain toisen 500€ kasaan. Mutta sehän ei liittynyt edellisvuoden maksuihin ts. omavastuihin. Tästä jäi kokonaisuudessan kyllä aika paska maku suuhun.


Entä nyt:

Jaaha. Olen kaiketi sellaisessa kannustinloukussa, että minulla ei ole juuri nyt kiire mihinkään. Olen myös henkisesti palautunut aika hyvin.
Sellainen punainen lanka minulle on tullut, että aion kaiketi vielä kerran opiskella ammatin. Ja haluan sen olevan merkityksellistä, missä oikeasti autetaan ihmisiä ja tehdään hyvää (ei hoitaja), koska matalapalkkaisilla aloilla ei vain riitä kyllä palkka motivoimaan. Niin työn pitää olla antoisaa toisella tavalla.

Itseäni kyllä jännittää aika paljon kouluun lähteminen (vuosia kestävän projektin läpivieminen kunnialla ei kuulu tämän kaverin vahvuusalueisiin).

Olen koko ikäni tehnyt paljon töitä, painanut järjettömiä määriä tuntia sisään. Nyt rauhoitun hetkeksi ja keksin jotain.

Järjestelmä on mielestäni järjetön. Jos et ole korkeastikoulutettu tai muusta syystä hyvin tienaava. Oletkin sellainen tavallinen kaupankassa tai siivooja, niin palkan ja sosiaalitukien erotus on aika häviävän pieni. Eihän tää nyt vaan ole kovin kestävällä pohjalla.

Anteeksi jaarittelu ja avautuminen. Halusin vähän kirjoittaa tänne ajatuksiani sanoiksi.
Hyvät ja huonot puolet tuossa hyvin tulee esille.

Sulla on edelleen aikuisena pitkän työuran jälkeen mahdollista kouluttautua uudelle alalle, joka voisi olla mieleisempi kuin aikaisempi ammatti
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 376
Järjestelmä on mielestäni järjetön. Jos et ole korkeastikoulutettu tai muusta syystä hyvin tienaava. Oletkin sellainen tavallinen kaupankassa tai siivooja, niin palkan ja sosiaalitukien erotus on aika häviävän pieni. Eihän tää nyt vaan ole kovin kestävällä pohjalla.
Jep, näin suomessa. Näinhän on aina ollut että matalapalkkaisia töitä ei ole mitään järkeä tehda, vaan kannattaa hankkia just tuollainen "löysä työsoppari" eli kerran pari kuukaudessa käy töissä niin ei sitten työkkärin täti kuumottele ja voit elää tuilla herroiksi. Nauti ajasta lasten kanssa, sitä aikaa ei koskaan saa takaisin. Töihin taas voi aina palata sitten vanhempana.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 710
Jep, näin suomessa. Näinhän on aina ollut että matalapalkkaisia töitä ei ole mitään järkeä tehda, vaan kannattaa hankkia just tuollainen "löysä työsoppari" eli kerran pari kuukaudessa käy töissä niin ei sitten työkkärin täti kuumottele ja voit elää tuilla herroiksi. Nauti ajasta lasten kanssa, sitä aikaa ei koskaan saa takaisin. Töihin taas voi aina palata sitten vanhempana.
Eikös osa-aikatyö voi olla kanssa ihan fiksu? Ei menetä kokonaan tukiosuutta, ja jää vapaatakin vielä vähän.
 
Liittynyt
05.01.2019
Viestejä
154
@Ile_26 Se on kyllä totta ja kunhan tässä saa konkreettisesti jostain kiinni, niin sitäpä lähdetään työstämään. Suuntana on kaiketi jotain sosiaalipuolen-juttuja. Vahvuuteni baarihommissa on aina ollut se, että pärjään ja osaan kohdata ihmisiä aika hyvin ja ajattelin, josko sitä osaamista pääsisi hyödyntämään jatkossa johonkin järkevään

@Leatherman Suurin syy, miksi en palannut vakituisesti ravintola-alalle töihin oli juurikin se, että pääsin päivätöiden makuun ja kerkesin, sekä jaksoin olla enemmän muksun kanssa. Ja yhtään kiillottelematta omaa pölyistä kruunua, niin juurikin tuollaisten lapseen liittyvien pohdintojen äärellä olen tässä ollut.

Sitä en osaa sanoa, mikä olisi kaikista toimivin ratkaisu tähän matalapalkkaisten töiden kannattavuuteen, mutta tämän hetkinen tilanne on oikeasti absurdi. Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että ihmisen pitää saada työstä kuin työstä sellainen palkka, että sillä pärjää. Ja jollain tavalla työnteko pitäisi saada oikeasti AINA järkevimmäksi vaihtoehdoksi.
Mutta en todellakaan ole sitä mieltä, että yhteiskunnallisesti heikoimassa asemassa olevia ihmisiä pitäisi motivoida kepillä ja rangaistuksilla.

Olen myös aina ollut sitä mieltä, että niin pitkään, kun meillä on ihmisiä työttömänä, jotka haluavat töitä, niin silloin ne "elämäntapa-työttömät" eivät ole suurin ongelma.

Toisaalta itseäni kyllä muutenkin on mietityttänyt jo kauan, että kuinka absurdisti tämä meidänkin yhteiskuntamme toimii.

Yksi ajatus minulle tuli joskus männävuosina, että jos ihmisille elämiseen jaettavan rahan sijasta jaettaisiinkin tavaroita. Ehkä käytännössä vähän korkealentoista ja varmaan aika mahdotontakin toteuttaa, mutta silti. Sen sijaan, että ihminen saa tt-tukea ~500€/kk, hän saisikin vaikka 200€/kk ja saisi hakea jostain kaupungin järjestämästä pisteestä ruoat, peseytymistarpeet, ynnä muut tarvittavat.

Sen luulisi tulevan paljon halvemmaksi, kuin se, että verorahoilla maksetaan "S-ryhmän katteet". Ja sillä voisi olla oikeasti myös kansanterveydellisesti hyvä vaikutus. Ihmiset saisivat terveellisen ruokavalion jne jne.

Jottaanhan tässä kait pitäis tehrä...
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Yksi ajatus minulle tuli joskus männävuosina, että jos ihmisille elämiseen jaettavan rahan sijasta jaettaisiinkin tavaroita. Ehkä käytännössä vähän korkealentoista ja varmaan aika mahdotontakin toteuttaa, mutta silti. Sen sijaan, että ihminen saa tt-tukea ~500€/kk, hän saisikin vaikka 200€/kk ja saisi hakea jostain kaupungin järjestämästä pisteestä ruoat, peseytymistarpeet, ynnä muut tarvittavat.
Vielä byrokraattisempi himmeli kuin nykyinen. Mikä siinä kansalaispalkassa pelottaa? Silloin työn teko on 100% kannattavaa. Ei tarvitse pelätä tukien puolesta. Ja ylipäätään asiointi Kelan kanssa loppuu. Ainoa henkilö joka kiinnostuu sinusta on Verottaja. Sossu sitten hoitaa äärimmäisiä tilanteita. Lapsilisät tulee nostaa sille tasolle että lapsiperheet eivät tatvitse mitään tukihimmeleitä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Hei kaikille! Halusin jostain syystä jakaa tänne tämän hetkisiä omakohtaisia kokemuksia alkaneesta työttömyydestä. Ja omia ajatuksiani siitä, että eihän tää vaan voi mennä näin, eihän...

Olen tehnyt koko ikäni ravintola-alan töitä ja alan yleiseen palkkatasoon nähden tienasin kaiketi ihan sillai "kivasti". Ei nyt mitään techiläisten palkkoja, mutta kuitenkin. Tuli korona ja ravintolat menivät kiinni. Yksi tuttu yrittäjä tuli kysymään, josko lähtisin tekemään hanttihommia pienehköllä kuukausi palkalla. Sain neuvoteltua sen verran etuja siihen, että tarrasin kiinni.
Tässä kaiketi ensimmäinen virhe. Olisi varmaankin pitänyt jäädä nostelemaan kassan rahoja. Olisin varmaan saanut jopa enemmän käteen, kuin töistä, enpähän onneksi ole laskenut.

Vuoden jälkeen hanttihommasta toiseen firmaan. Vähän parempi palkka (mutta aivan kaikilla mittareilla matala), lepposa duuni, ihan ok edut.

No sitten varmaankin virhe numero 2. Menin myös takaisin ravintola-alalle painamaan duunia, ajattelin, että kyllä mies muutaman kuukauden jaksaa ns. ympäripyöreää viikkoa. Ei jaksanut.

Erosin rouvasta ja muutin omilleni (pitkä parisuhde ja lapsi). Onneksi olemme hyvin sopuisissa merkeissä saaneet asiat luistamaan. Näin jälkikäteen luulen, että vähän käräytin itseni loppuun työputkella+muut elämän haasteet.

Oma kämppä, elatusmaksut, ravintolahommien loppuminen (tuurailin kesälomat). Normiduunista pieni liksa, paha mieli.

Laskeskelin muutaman tovin suomalaiseen tyyliin vittuuntuneena, onko tässä enää mitään järkeä. Ja ei ole. Ei kerta kaikkiaan ole.

Muutaman kuukauden sitkoilin, kunnes löin hanskat tiskiin. En saanut työstä, enkä juurikaan mistään muustakaan mitään irti (kaiketi pientä masennusta/alakuloa) ja irtisanoin itseni.

LOPPUTULOS
45 pvää karenssia. Olin varautunut, ei ongelmaa. Nyt pyörii paperiasiat ihan hyvin. Mitähän se nyt oli 450 päivää ansiosidonnaista.Huoltajuussopparilla vielä vähän korotettua rahaa. Vanhalta työnantajalta "kutsutaan töihin tarvittaessa" tyylinen soppari kouraan. Sen kanssa tällä hetkellä riittää kerran kolmessa kuukaudessa työnhaku.
Töitä olen tehnyt niin, että jotenkin jää juuri kaikkien tulorajojen alle, ettei vaikuta tukiasioihin.
Olen myös kehitellyt jotain pientä, mistä SAATTAA (=disclaimer, kaikki tämä on höpöhöpöjuttuja, jos joskus pitää jollekin vastata teksteistä) saada vähän jotain.
Elatusmaksut nollasopparilla.

In the end. Makailen himassa tai touhuan päivät pitkät, mitä lystään. Kerkeän viettämään muksun kanssa helvetin paljon enemmän aikaa, kuin töissä ollessa ja tästä kaikesta minulle jää ENEMMÄN käteen, kuin n. 40h työviikkoja tehdessä.

Ei tässä herroiksi elele, mutta eipä elänyt palkallakaan. En vain ymmärrä, miten helvetissä on mahdollista, miten kertakaikkiaan päin vittua on voitu tehdä asiat, että kotona ollessa saan saman, ellen jopa enemmän, kuin töitä tehdessä.
Ymmärrän kyllä, etten ollut raketti-insinöörin hommissa ja palkka kaikkine ekstroineen oli mielestäni ihan ok työhön nähden, vaikka se ei paljoa ollutkaan.
Mutta miten on mahdollista, että tavallinen, töitä tekevä duunari tekee ns. tappiolla työtä tässä yhteiskunnassa. Ei se tekemäni jobi kuitenkaan ollut yhteiskunnallisesti tai muutenkaan niin arvotonta ja turhaa. Eihän mikään tavallinen työ ole.

Lisähuomio: Yksi mikä vahvasti on myös vaikuttanut ajatuksiini on toissa vuoden joulu.
Sain sellaisen sairaskohtauksen, mikä vaati sairaalassa hoitoa, yöpymistä, lääkkeet yms. Ja seurantaa. No joulun alla (loppuvuodesta)tuli ~500€ sairaalamaksuja yms. ylimääräisiä maksettavaksi, se on persaukiselle perheelliselle duunarille nannaa pyhien aikana. Ja myös alkuvuodesta sain toisen 500€ kasaan. Mutta sehän ei liittynyt edellisvuoden maksuihin ts. omavastuihin. Tästä jäi kokonaisuudessan kyllä aika paska maku suuhun.


Entä nyt:

Jaaha. Olen kaiketi sellaisessa kannustinloukussa, että minulla ei ole juuri nyt kiire mihinkään. Olen myös henkisesti palautunut aika hyvin.
Sellainen punainen lanka minulle on tullut, että aion kaiketi vielä kerran opiskella ammatin. Ja haluan sen olevan merkityksellistä, missä oikeasti autetaan ihmisiä ja tehdään hyvää (ei hoitaja), koska matalapalkkaisilla aloilla ei vain riitä kyllä palkka motivoimaan. Niin työn pitää olla antoisaa toisella tavalla.

Itseäni kyllä jännittää aika paljon kouluun lähteminen (vuosia kestävän projektin läpivieminen kunnialla ei kuulu tämän kaverin vahvuusalueisiin).

Olen koko ikäni tehnyt paljon töitä, painanut järjettömiä määriä tuntia sisään. Nyt rauhoitun hetkeksi ja keksin jotain.

Järjestelmä on mielestäni järjetön. Jos et ole korkeastikoulutettu tai muusta syystä hyvin tienaava. Oletkin sellainen tavallinen kaupankassa tai siivooja, niin palkan ja sosiaalitukien erotus on aika häviävän pieni. Eihän tää nyt vaan ole kovin kestävällä pohjalla.

Anteeksi jaarittelu ja avautuminen. Halusin vähän kirjoittaa tänne ajatuksiani sanoiksi.

Jos mä jäisin työttömäksi, niin ei mulla olisi varaa pitää kolmea autoa, moottoripyörää, hevos harrastusta, ostaa sähköpyörää ja mitä nyt elämässä tarvitsee, mutta joo, voisin mä himassa venytellä pippeliä ja "nauttia" siitä...

Olen kyllä samaa mieltä että työtön on kannustinloukussa, mutta ei se työttömän elämä ainakaan itselle olisi mikään ilon asia.
 
Liittynyt
13.01.2019
Viestejä
889
Jos mä jäisin työttömäksi, niin ei mulla olisi varaa pitää kolmea autoa, moottoripyörää, hevos harrastusta, ostaa sähköpyörää ja mitä nyt elämässä tarvitsee, mutta joo, voisin mä himassa venytellä pippeliä ja "nauttia" siitä...

Olen kyllä samaa mieltä että työtön on kannustinloukussa, mutta ei se työttömän elämä ainakaan itselle olisi mikään ilon asia.
Miten työllisenä ehdit iloitsemaan kolmesta autosta, moottoripyörästä, hevosista ja sähköpyörästä?

Itselläni on vain kaksi autoa, moottoripyörä ja sähköpyörä, mutta ei aikaa käyttää niitä.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Miten työllisenä ehdit iloitsemaan kolmesta autosta, moottoripyörästä, hevosista ja sähköpyörästä?

Itselläni on vain kaksi autoa, moottoripyörä ja sähköpyörä, mutta ei aikaa käyttää niitä.
37,5h viikossa niin kyllähän tuossa nyt jää aikaa...

Ai niin, onhan tuossa kolme koiraakin :beye:
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Vielä byrokraattisempi himmeli kuin nykyinen. Mikä siinä kansalaispalkassa pelottaa? Silloin työn teko on 100% kannattavaa. Ei tarvitse pelätä tukien puolesta. Ja ylipäätään asiointi Kelan kanssa loppuu. Ainoa henkilö joka kiinnostuu sinusta on Verottaja. Sossu sitten hoitaa äärimmäisiä tilanteita. Lapsilisät tulee nostaa sille tasolle että lapsiperheet eivät tatvitse mitään tukihimmeleitä.
Jos kansalaispalkka on satasen pari kuussa, eikä muita tukia, niin byrokratia on toki kevyt. Mutta aivan varmasti kehitetään jotain muita tukihimmeleitä päälle, sillä poltiittisesti tuollainen ei mene läpi.

Lisätuki voisi olla palvelusetelit (eli niitä tavaroita ja palveluta), toki niidenkin kanssa puljattaisin, plussaa se että menisi tarkemmin käyttötarkoitukseen, mikä mahdollistaa etupainotteisemman jakamisen, mutta kyllä niissäkin tehottomuutta, jos saa palvelusetelit, niin luonollisesti niitä käytettäisiin vaikka ei tarvisi.

Työttömyysetuuksia (vähän yleistäen) saaja voi käyttää ne miten parhaaksi katsoo
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 376
Jos mä jäisin työttömäksi, niin ei mulla olisi varaa pitää kolmea autoa, moottoripyörää, hevos harrastusta, ostaa sähköpyörää ja mitä nyt elämässä tarvitsee, mutta joo, voisin mä himassa venytellä pippeliä ja "nauttia" siitä...
Et sitten jaksanut lukea viestejä, puhuttiin matalapalkkaisista töistä. Sinun duuni ei kuulosta kovin matalapalkkaiselta. Lähinnä Suomessa ei kannata mennä töihin ellei ole korkeakoulupapereita kädessä (tai sähkö/putkimies amis), koska matalapalkkainen työ vs tuet, ei ole kovin iso ero. Toisessa saat 40h enemmän viikossa vapaa-aikaa kuin toisessa. Töitä kannattaa tehdä just sen verran että tuet ei lähe, tällöin työkkäri ei kiusaa ja saat tukien lisäksi vielä vähän extra rahaakin. Tällä tavalla tuli 1-2v itsekkin tehtyä ennen kuin lähdin opiskelemaan koreakouluun. Ja toki korkeakoulusta valmistuneena pääsi sitten samantien +3000€ aloituspalkkoihin käsiksi joten eipä sen jälkeen ole tukia nosteltu.
 

Dr. Who

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 894
Et sitten jaksanut lukea viestejä, puhuttiin matalapalkkaisista töistä. Sinun duuni ei kuulosta kovin matalapalkkaiselta. Lähinnä Suomessa ei kannata mennä töihin ellei ole korkeakoulupapereita kädessä (tai sähkö/putkimies amis), koska matalapalkkainen työ vs tuet, ei ole kovin iso ero. Toisessa saat 40h enemmän viikossa vapaa-aikaa kuin toisessa. Töitä kannattaa tehdä just sen verran että tuet ei lähe, tällöin työkkäri ei kiusaa ja saat tukien lisäksi vielä vähän extra rahaakin. Tällä tavalla tuli 1-2v itsekkin tehtyä ennen kuin lähdin opiskelemaan koreakouluun. Ja toki korkeakoulusta valmistuneena pääsi sitten samantien +3000€ aloituspalkkoihin käsiksi joten eipä sen jälkeen ole tukia nosteltu.
Kyllä mä viestin luin, luitko itse mihin vastasit?

Olen kyllä samaa mieltä että työtön on kannustinloukussa, mutta ei se työttömän elämä ainakaan itselle olisi mikään ilon asia.
Toin vain myös toisen puolen esiin että aina se työttömyys ei ole ilon asia, toisekseen en ole mikään korkeakoulun käynyt, vaan 2v ammattitutkinnon ysärillä minkä alan töitä en ole tehnyt koskaan, vaan työelämässä edennyt eteenpäin ja kun työuraa jo +25v takana niin väkisinkin palkka alkaa olemaan kohdallaan.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 376
Toin vain myös toisen puolen esiin että aina se työttömyys ei ole ilon asia, toisekseen en ole mikään korkeakoulun käynyt, vaan 2v ammattitutkinnon ysärillä minkä alan töitä en ole tehnyt koskaan, vaan työelämässä edennyt eteenpäin ja kun työuraa jo +25v takana niin väkisinkin palkka alkaa olemaan kohdallaan.
Aikoinaan koulutuksella ei ollutkaan pahemmin merkitystä. Tunnen monia kovia IT heppuja joilla ei ole mitään alan koulutuksia koska ovat juurikin ysärillä valmistuneet (muuhun kuin IT), siihen aikaan otettiin IT töihin ketä vaan kellä oli kiinnostusta alaan, koska koululinjoja ei pahemmin ollut alalle eikä myöskään tungosta sinne.

Mutta nykypäivänä monessa IT alan duunipaikassa et pääse edes haastatteluun ellei ole korkeakoulupapereita näyttää tai ysäriltä asti kerättyä IT alan CV:tä. Joten hieman nuoremmilla pelkkä ammattikoulu ei riitä hyvään palkkaan, poislukien muutamia poikkeusaloja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Jos kansalaispalkka on satasen pari kuussa, eikä muita tukia, niin byrokratia on toki kevyt. Mutta aivan varmasti kehitetään jotain muita tukihimmeleitä päälle, sillä poltiittisesti tuollainen ei mene läpi.
Idea nyt olisi että se olisi sen 1000e kuussa jolloinka päästään siihen summaan jonka nykyään pääsee työttömyys korvaus + asumistuki. Ja kun sen saa myös lapset niin ei tarvitse perheille mitään erillisiä tukihimmeleitä.
 
Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
127
66 miljardia vuodessa.. Meillä on nyt jo marginaalivero 50% jo reilusti alle mediaanissa. Mitähän sen pitäisi tuon jälkeen olla.. Kannustaa kivasti painamaan duunia, kun saat satasesta 20e lapaseen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Idea nyt olisi että se olisi sen 1000e kuussa jolloinka päästään siihen summaan jonka nykyään pääsee työttömyys korvaus + asumistuki. Ja kun sen saa myös lapset niin ei tarvitse perheille mitään erillisiä tukihimmeleitä.
Jossain ketjussa kommentoin pienemmän summan, tämä tonni alkaa oleen jo ennätys.

66 miljardia vuodessa, valtion ansio/varallisuus verotulot reilu 30mrd, kelan menot alle 20mrd.
Syntyisi tarve rajuun progression lisäämiseen, maksajia keskiluokka, ja nyt nimenomaan tarve julkisen puolen osuuden keventämiseen.

Nykyinen lapsilisä satkun luokkaa, opintorahat kympeistä joihinkin satasiin, liuta henkilöitä joiden tulot pieniä. Eli tuossa jaettaisiin miljardi tolkulla rahaa joka ei tule taikaseinästä, vaan joidenkin työstä, jos se keskituloinen alkaa miettiin että raha kilahtaa tilille tekemättä mitään, niin jäisi aika lyhyeksi kokeiluksi.
 

Ihime

Tukijäsen
Team SER
Liittynyt
20.05.2018
Viestejä
3 296
Lähinnä Suomessa ei kannata mennä töihin ellei ole korkeakoulupapereita kädessä (tai sähkö/putkimies amis), koska matalapalkkainen työ vs tuet, ei ole kovin iso ero.
Itse aikanaan kun työttömyydestä pääsin "matalapalkka" alalle niin kyllä se pienikin lisätulo vaikutti elämiseen reippaasti. Pienikin lisätulo kun elää köyhyys rajoilla voi merkata paljon. Ylipäätään minusta on paljon järkevämpää elättää itse itsensä, kuin elää muiden elättämänä verovaroista jos se on vain mahdollista.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
66 miljardia vuodessa, valtion ansio/varallisuus verotulot reilu 30mrd, kelan menot alle 20mrd.
Valtio alkaa verottamaan 60 Miljardia enemmän. Kelan ja ETE kulut romahtavat. Ei enää ihmisiä joidenka työllä ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Se joka tienaa 3000e kuukaudessa saa 1000e kansalaispalkaa mutta myöskin maksaa veroja 1000e kuukaudessa enemmän. On helppa maksaa 1000e veroja jos valtio sen sinulle antaa maksettavaksi.

rajuun progression lisäämiseen,
Se on aivan selvä. Se kansalaispalkka verotetaan hyvinkin nopeasti pois. Verottaminen on paljon selkeämpää kuin tukihimmelit.

Nykyinen lapsilisä satkun luokkaa, opintorahat kympeistä joihinkin satasiin, liuta henkilöitä joiden tulot pieniä. Eli tuossa jaettaisiin miljardi tolkulla rahaa joka ei tule taikaseinästä, vaan joidenkin työstä, jos se keskituloinen alkaa miettiin että raha kilahtaa tilille tekemättä mitään, niin jäisi aika lyhyeksi kokeiluksi.
Nykyään lasten kasvatus revitään vanhempien selkänahasta. Ongelma on se, että meillä on pulaa lapsista. Täytyisikö ajatus muuttaa sellaiseksi, että suomalaisten lasten kasvatus maksetaan yhdessä koska siitä hyödytäänkin yhdessä.

Opintotuki on nykyään niin pieni, että ihmiset ennemmin ovat työttöminä kuin opiskelevat. Opiskelu hyödyttää yksilöä mutta myöskin yhteisöä. Korkeasti koulutetummassa yhteisössä on kaikkien tilanne parempi keskimäärin.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Itse aikanaan kun työttömyydestä pääsin "matalapalkka" alalle niin kyllä se pienikin lisätulo vaikutti elämiseen reippaasti. Pienikin lisätulo kun elää köyhyys rajoilla voi merkata paljon. Ylipäätään minusta on paljon järkevämpää elättää itse itsensä, kuin elää muiden elättämänä verovaroista jos se on vain mahdollista.
Ongelma on pätkätyöt. Niitä ei vaan kannata tehdä koska Kela/Te keskus tulee potkiman päähän rajusti.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Itse aikanaan kun työttömyydestä pääsin "matalapalkka" alalle niin kyllä se pienikin lisätulo vaikutti elämiseen reippaasti. Pienikin lisätulo kun elää köyhyys rajoilla voi merkata paljon. Ylipäätään minusta on paljon järkevämpää elättää itse itsensä, kuin elää muiden elättämänä verovaroista jos se on vain mahdollista.
Ongelma on pätkätyöt. Niitä ei vaan kannata tehdä koska Kela/Te keskus tulee potkiman päähän rajusti.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Valtio alkaa verottamaan 60 Miljardia enemmän. Kelan ja ETE kulut romahtavat. Ei enää ihmisiä joidenka työllä ei ole oikeastaan mitään merkitystä. Se joka tienaa 3000e kuukaudessa saa 1000e kansalaispalkaa mutta myöskin maksaa veroja 1000e kuukaudessa enemmän. On helppa maksaa 1000e veroja jos valtio sen sinulle antaa maksettavaksi.
Jos Sote, kouluts ym säilyy ennallaan, ja ei leikata heidän tukia /tulonsiirtoja jotka nyt saavat yli tonnin, niin ei mene noin.

Pieni, keskituloinen saa tonnin, mutta joutuu maksamaan kaksitonnia enemmän veroja. Arvaa mitä entistä useampi miettii, jos raha tulee tekemättä mitään, niin kannattaako tehdä ansiotyötä, vai jotain muuta.
Jos 60-70 luvulla kielitaidottomat suomalaiset muutti ulkomailla paremman elintason perässä, niin tänäpäivänä sen kynnys on paljon alempi.

Jos sote, koulutus ym. muuttuu maksulliseksi, leikataan yli tonnin tulonsiirrot/tuet, silloin kierrätetään valtion pussin kautta 60 miljardia, voi ehkä keskiluokka saisi tonnin ja maksaisi edelleen sen takaisin, mutta ehkä niillä sitten jäisi palkasta enemmän käteen, millä hankkisivat sote palveluita ja maksaisivat opintolainaa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Pieni, keskituloinen saa tonnin, mutta joutuu maksamaan kaksitonnia enemmän veroja. Arvaa mitä entistä useampi miettii, jos raha tulee tekemättä mitään, niin kannattaako tehdä ansiotyötä, vai jotain muuta.
Nykyään se tulee? Nykyään työn tekeminen ei kannata jos on lapsia. Jos ei ole lapsia niin se on luokkaa 1000e mitä saa kun laskee työttömyyskorvauksen ja asuntotuen yhteen.
 
Liittynyt
24.11.2016
Viestejä
595
Mä oon työtön nyt ja seuraavaks laitan toiminimen pystyyn.

Työssäkäynti ei oikeen yksin asuvana kannata.

Oon ollut 14-vuotiaasta asti töissä ja tehnyt hirveesti hommia ja ajattelut, että kyllä se raha sieltä tulee kun jaksaa painaa vaan. 3x burnouttia myöhemmin ja keskimäärin 40-50k bruttotulot vuodessa nyt muutaman vuoden.

2500€/kk brutto on n. 1800€
4000€ brutolla noin 2500€
Ei oikeen palkitse + joudun väkisin osallistumaan eläkeponziin.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Nykyään se tulee? Nykyään työn tekeminen ei kannata jos on lapsia. Jos ei ole lapsia niin se on luokkaa 1000e mitä saa kun laskee työttömyyskorvauksen ja asuntotuen yhteen.
Ei jokainen lapsiperhe saa nykyisellään tonnia kuussa per lapsi.
Ongelma on se että jos jaat jokaikiselle tonnin, niin sen tonnin saa sitten kaikki ja ne tonnit on jonkun maksettava.

Maksaja on keskiluokkainen.

Jos annat lapselle tonnin ja edelleen jatkat sen päivähoidon, koulun maksamista, sen terveyden hoidon maksamista. jos Suomessa alle 18v on luokkaa miljoona, niin se on toistakymentämiljardia lisämenoa. Kelan vuotuiset menot on enemmän mutta samalla kymmen luvulla.
 
Liittynyt
21.08.2018
Viestejä
1 290
Mä oon työtön nyt ja seuraavaks laitan toiminimen pystyyn.

Työssäkäynti ei oikeen yksin asuvana kannata.

Oon ollut 14-vuotiaasta asti töissä ja tehnyt hirveesti hommia ja ajattelut, että kyllä se raha sieltä tulee kun jaksaa painaa vaan. 3x burnouttia myöhemmin ja keskimäärin 40-50k bruttotulot vuodessa nyt muutaman vuoden.

2500€/kk brutto on n. 1800€
4000€ brutolla noin 2500€
Ei oikeen palkitse + joudun väkisin osallistumaan eläkeponziin.
Outoa, itsellä on ollu ihan kannattavaa jo melkeen 20 vuotta. Löytyy oma asunto pk seudulta, rahat riittää harrastuksiin, autoon, lomamatkoihin yms ihan kivasti.
 
Liittynyt
14.02.2017
Viestejä
1 376
2500€/kk brutto on n. 1800€
4000€ brutolla noin 2500€
Muutin etelänaapuriin muutama vuosi sitten (koska Suomi jo menetetty tapaus) ja täällä 4k€ palkalla saa tilille sen 3.2k€. Tällä elää varsin hyvin, ottaen huomioon että maksan yhtiövastikettakin vain ~100€ kuussa 80 neliön kämpästä ja ruokakulut paljon halvemmat. Itselläni jää säästöön rahaa reilu 2500€ joka kuukausi tuosta 3200€. Täällä jos jäisi työttömäksi, niin ansiosidonnainen rullaisi myös pitkään eikä täällä pakoteta sinua työnhakuun niinkuin suomessa työkkäri tekee.

Suomessa kannattaa opiskelu, koska harvassa maassa maailmalla valtio maksaa rahaa opiskelusta, ja suomessa on myös hyvä laiskotella tarvittaessa ja elää tuilla. Mutta jos rahaa haluaa tehdä, niin suomen verotus pitää huolen että kellekkään ei jää liikaa käteen, pitäähän kuitenkin tukiin jostain rahaa saada. Joten ei auta muu kuin lähteä ulkomaille.
 
Liittynyt
31.10.2022
Viestejä
43
Toi muutto ulkomaille töitä saadakseen on mulla mielessä usein. En vain tiedä miten sen rahottaisi, ei meinaan tuolla työmarkkinatuella sitä tehdä. Työkkäriltähän saa muuttoon yhden kuun ylimääräisen työmarkkinatuen mutta ei se kyllä vielä auta asiassa, edes suomen sisäisesti. Pankkilainat on nono kun on luottotiedoissa sanomista.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Maksaja on keskiluokkainen.
Jos unohdetaan ne lapsilisat niin omassa ehdotuksessani keskiluokkainen maksaa saman mutta tyottoman kannattaa ottaa kaikki tyo vastaan. Jos otetaan lapsilisat huomioon niin suataisi olla etta suomessa syntyvyys kaantyisi nousuu kun yhdessa kannatteisiin vastuu uuden tyovoiman valmistuskuluista.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 458
Mina olen sita mielta etta pitaisi saada jottei niita lapsia tarvitsisi ulkomailta tuoda.
Jos joku "tuo" lapsen ulkomailta, niin laittavat siihen omaa rahaa, ja tuskin heidän lapsettomuus/myy syy/ongelma sillä katoaa maksetaanko lapsesta satanen vai tonni kuussa. Jälkimmäinen ehkä helpottaisi taloudellisesti sitä "tuontia".

Se haaste että ihmisten lasten saanti siirtynyt vanhemmalle iälle, niin voi ehkä jonkun kohdalla aikaistua jos saa 900€ enemmän kuussa per lapsi, mutta en nyt heti allekirjoita. Ja jos ajattelee vähän pidemmälle niin sehän on vain lainaa.


niin omassa ehdotuksessani keskiluokkainen maksaa saman mutta tyottoman kannattaa ottaa kaikki tyo vastaan.
Jos keskiluokka ei maksa, niin kuka sen maksaa ?

Jos marginaaliverotus alkaa ylemmissätuloluokissa lähentyä 80% tai tuossa sun tapauksessa ylittää sata, niin kyllä ne luikkuu karkuun, tai lopettaa työnteon.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 458
Jos joku "tuo" lapsen ulkomailta, niin laittavat siihen omaa rahaa, ja tuskin heidän lapsettomuus/myy syy/ongelma sillä katoaa maksetaanko lapsesta satanen vai tonni kuussa. Jälkimmäinen ehkä helpottaisi taloudellisesti sitä "tuontia".
Nyt puhutaan siita etta suomessa on valtava tyovoimapula koska syntyvyys on laskussa. Sita joko tuodaan tyovoimaaa suomeen tai aletaan lisaantymaan enemman.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
381
Mä oon työtön nyt ja seuraavaks laitan toiminimen pystyyn.

Työssäkäynti ei oikeen yksin asuvana kannata.

Oon ollut 14-vuotiaasta asti töissä ja tehnyt hirveesti hommia ja ajattelut, että kyllä se raha sieltä tulee kun jaksaa painaa vaan. 3x burnouttia myöhemmin ja keskimäärin 40-50k bruttotulot vuodessa nyt muutaman vuoden.

2500€/kk brutto on n. 1800€
4000€ brutolla noin 2500€
Ei oikeen palkitse + joudun väkisin osallistumaan eläkeponziin.
Nykyisen YEL-uudistuksen jälkeen raippa eläkeponzin osalta iskee toiminimiyrittäjäänkin aika mukavasti, mikä voi vähän karkoittaa työttömiä, joilla oli suunnitelmia työllistyä toiminimen kautta. Eli niiltä eläkemaksuilta pakoon pääse. Työtulo, jonka pohjalta joudut maksamaan YEL-maksut, määritellään nykyään aika mielenkiintoisella tavalla. Käytännössä verrataan samaa työtä palkallisena tekevän keskipalkkaan.

" Yrittäjän YEL-vakuutuksen työtulo on yrittäjän työpanoksen arvo rahassa mitattuna. Hyvä nyrkkisääntö on, että työtulosi tulisi vastata palkkaa, jonka maksaisit samaa työtä tekemään palkkaamallesi ulkopuoliselle. Yrittäjän työtulon alaraja on 8 575,45 euroa vuodessa".

Tosin, saahan sitä sitten suhteessa oikean määrän rahaa jos joutuu takaisin työttömäksi jäämään tai sairauslomalle.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 064
Työnhakuun ei taida olla vinkkipalvelua? Eli voisi vinkata toisille työpaikan. IT-alallakin näyttäisi suomessa olevan paljon vapaita työpaikkoja, mutta se voi olla niin, että suurin osa työttömistä etsii jonkun muun ammatin töitä, koska luulisi, että olisi kai nuokin IT-paikat jo menneet.
 
Liittynyt
05.10.2020
Viestejä
45
Työnhakuun ei taida olla vinkkipalvelua? Eli voisi vinkata toisille työpaikan. IT-alallakin näyttäisi suomessa olevan paljon vapaita työpaikkoja, mutta se voi olla niin, että suurin osa työttömistä etsii jonkun muun ammatin töitä, koska luulisi, että olisi kai nuokin IT-paikat jo menneet.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 064
Monesti tullut pohdittua, että miten vaikkapa myyjän tai jonkun muun palkalla pärjää Helsingissä? Siellähän vuokra voi olla vaikka 1000/kk ja myyjän palkka noin 11e/h eli 1700/kk.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 878
Viestejä
4 207 103
Jäsenet
70 994
Uusin jäsen
kinkku777

Hinta.fi

Ylös Bottom